هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

۳۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

آداب، الگوهای رفتاری و اخلاق حرفه ای



 در صنعت گردشگری



دریافت پاور آموزشی

  • هادی عربی گل

چگونه یک سخنرانی خوب ارائه کنیم

 

چه در حضور یک نفر و چه در حضور یک جمعیت پنجاه نفره، می‌توان بر ترس و خجالت ناشی از سخنرانی غلبه کرد.

 سخنرانی  مهارتی است که همه می‌توانند با تمرین، آن را بیاموزند. با استفاده از ابزار ارتباطی زیر، یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس  صحبت کنید و اجرایی جالب توجه داشته باشید.

ارتباط چشمی

یک ارتباط چشمی خوب کمک می‌کند تا مخاطب احساس آرامش بیشتری نماید و در توانایی‌هایی کلامی شما نیز اعتماد به وجود می‌آورد. ارتباط چشمی خود را (پیوسته) حفظ کنید؛ برای اینکار باید آنقدر بر متن سخنرانی خود تسلط داشته باشید که فقط هرازگاهی نیاز به نگاه کردن به متن خود پیدا کنید.چند چهره صمیمی را ـ که به مضمون سخنان شما واکنش نشان می‌دهند ـ در بین حضار پیدا کنید و  سخنرانی  خود را با تمرکز بر روی آنان انجام دهید. در هر نوبت، ارتباط چشمی خود را چهار تا پنج ثانیه حفظ کنید و سپس به سراغ نفر بعدی بروید.

ارتباط چشمی در سخنرانی یعنی همه چیز

 10 تکنیک‌ برای سخنرانی (آموزش فن بیان - اصول سخنرانی)

طرز ایستادن و حرکات بدن

صحیح ایستادن نشان دهنده اعتماد به نفس است. محکم بایستید. حرکات بیش از حد ممکن است حواس شنوندگان را پرت کند.
طبیعتا در هنگام ایستادن دستان خود را در کنار بدن قرار می‌دهید. برای تاکید بر روی نکات مهم، از حرکاتی استفاده کنید که آهسته و دقیق و در عین حال طبیعی باشند.
به عاداتی که ممکن است داشته باشید، توجه کنید؛ عاداتی مثل دست روی دست انداختن، تکیه دادن به دیوار یا با خودکار به جایی زدن. این کارها نیز می‌تواند حواس مخاطبان شما را پرت کند یا به آنها بگوید که شما (نسبت به موضوع) بی‌علاقه و یا اینکه دستپاچه‌اید.
سخنرانی  خود را در مقابل آینه تمرین کنید تا نحوه اجرا و حرکات بدن خود را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. شیوه‌های متفاوتی را مورد آزمایش قرار دهید تا در مجموعه حرکات و ژست‌های خود به آن هماهنگی که با آن احساس راحتی می‌کنید، برسید و همان را در برابر حضار به کار ببرید.
10 تکنیک‌ برای سخنرانی (آموزش فن بیان - اصول سخنرانی)

حالت چهره

وجود صمیمیت در حالت و حرکات چهره‌ کمک می‌کند تا رابطه‌ای گرم و مثبت با مخاطبان خود بوجود آورید. خنده‌ای که شما به چهره دارید به مخاطب می‌فهماند که شما هم یک انسان و (در نتیجه) قابل اعتمادید، و بدین ترتیب به آنان این فرصت را می‌دهد که نظرات شما را بپذیرند. حالت چهره شما (در حقیقت) بیانگر حال و هوای سخنان شماست و مخاطبتان را (در سخنرانی) درگیر می‌کند.

10 تکنیک‌ برای سخنرانی (آموزش فن بیان - اصول سخنرانی)

لباس مناسب
انتخاب خوب لباس کمک می‌کند تا برای مخاطب خود احترام قایل شوید. قبل از حضور در محل سخنرانی، نظر دیگران را در رابطه با نحوه انتخاب لباس و نیز تناسب آن با مناسبت مربوطه جویا شوید.

10 تکنیک‌ برای سخنرانی (آموزش فن بیان - اصول سخنرانی)

  • هادی عربی گل

همه ی ما تا به‌حال با افرادی سَر  و  کار داشته ایم که صدای شان خیلی گوش خراش، نازک یا مصنوعی بوده است. صحبت کردن بعضی افراد آنقدر ناخوشآیند است که پیام گفته‌شده را کاملا خراب می کند. شما در چند قدم می توانید کیفیت، لحن، حالت بیان و صدای تان را بهتر کنید. فقط به دانستن چند فوت‌و‌فن ساده و تمرین آنها نیاز دارید. از فرصت استفاده کنید تا صدای تان، توانایی متقاعد کردن افراد و تعهدتان به متنی که می خوانید را تقویت کنید. این یعنی کسب‌وکار و میزان رضایت مشتری  های‌تان ارتقا می یابد و خدمات شما را بیشتر به دیگران توصیه می کنند. حتی با اینکار می‌توانید سخنرانی حیرت‌انگیزی داشته باشید.

۱. شمرده صحبت کنید



با هر صدا و سرعتی که صحبت می کنید، «وضوح» کلید موفقیت‌تان است. شنونده باید قادر باشد تمام کلمات را بشنود، بنابراین هر عبارت مبهمی می تواند این وضوح را از بین ببرد. درست صحبت کردن را با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید. کِیتی شوارتز، مدیر شرکت دورام، در کارگاهی که با موضوع بهبود مهارت سخنرانی و تقویت فن بیان برای کسب‌وکار در کالیفرنیای شمالی برگزار شد، به نکته‌ی مهمی اشاره کرده است: «یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا وضوح کلام تان را بیشتر کنید، کم کردن سرعت است.» افراد وقتی نگران هستند یا درباره ی آنچه می‌گویند تردید دارند، تمایل دارند سریع صحبت کنند. همچنین او می گوید: «شمرده صحبت کردن نه‌تنها فهم شنونده را از صحبت‌های شما تقویت می‌کند، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به نظر برسید.» معیاری خوب وجود دارد تا کیفیتِ سرعت صحبت‌تان را ارزیابی کنید، فرض کنید که شماره  تلفنی را می‌خوانید، فردی که گوشش با شماست، باید بتواند آن را یادداشت کند. برای تمرین سرعتِ گفتار، رشته ی بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آنها را در هوا یادداشت کنید. این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است و اینگونه می‌توانید نفوذ کلام داشته باشید.


تبلیغات

خرید بلیط هواپیما

حتما بخوانید: چطور صدایمان را در صحبت جذاب‌تر کنیم؟

۲. با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید

«اِاِ…، سلام به همگی…، اسم من، اِاِ…، امینه.»


متأسفانه باید بگویم کسی به ادامه ی این سخنرانی گوش نمی کند. این مثال نشان می دهد که چگونه نداشتن اعتمادبه‌نفس به همه‌چیز لطمه می‌زند، مخصوصا به صدای‌تان.


احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه‌نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته‌بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می شود به جای بلوک ها دست‌های شما بشکنند.


حتما بخوانید: فیلم آموزشی : ۳ روش برای افزایش اعتماد به نفس

۳. به چیزی که می‌گویید اعتقاد داشته باشید

نکته ی قبل در مورد اعتمادبه‌نفس موقع صحبت کردن بود و این نکته درمورد ارتباطی است که شما با موضوعی که درمورد آن صحبت می‌کنید برقرار کرده‌اید: باید خودتان چیزی که می‌گویید را باور داشته باشید.


وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، مردم تفاوت را حس می کنند. شاید این نکته‌، بسیار لطیف و کمی نامحسوس باشد اما در حقیقت وقتی در متن تان طنین انداز شود، صدای تان قابل باور تر و متقاعد کننده تر به نظر خواهد رسید و این یکی از راه‌های تقویت قدرت بیان است.


۴. خودپرستی را کنار بگذارید



مایک تایسون می گوید:


باید در زندگی فروتن باشید، اگر فروتن نباشید، زندگی شما را فروتن می کند.


برای تقویت این مورد می توانید خودتان را با افرادی احاطه کنید که بهتر از شما هستند. می توانید از هم جواری با آنها درس‌های زیادی یاد بگیرید که از روش های دیگر، آموختن این درس‌ها امکان پذیر نیست و مهارت تان را ارتقا دهید. در کلاس ها و کارگاه هایی شرکت کنید که از افرادی تشکیل شده است که در حرفه شان از شما بهتر هستند. به تجربیات شان گوش کنید، ممکن است سخت باشد اما قطعا به بهتر شدن تان کمک می کند.


۵. با صدای تان با ملایمت رفتار کنید



برخلاف یک نوازنده ی گیتار، پیانو یا طبل، هنگام سخنرانی، ابزار کار شما بدن تان است. ببینید چطور نوازنده های حرفه ای از آلات موسیقی شان نگهداری می کنند. باوسواس آن را تمیز، از آن محافظت، قطعات شکسته اش را تعمیر و در جای خوب و راحتی از آن نگه‌داری می کنند.


شما چطور با ابزار کارتان رفتار می کنید؟ برای نگه‌داری، مراقبت و حفاظت از طراوتش چه کارهایی انجام می دهید؟


برای حفاظت از صدای تان این نکات را رعایت کنید:


نفس عمیق بکشید و با استفاده از الگوهای تنفسیِ مناسب، گام اول را در این راه محکم بردارید. کیت دِوُر، مؤسس توتال وُیس، می گوید: «اگر به‌جای تنفسِ عمیق شکمی، از راه سینه و سطحی تنفس صحیح داشته باشید، صدای تان ضعیف تر و وحشت‌زده به‌نظر می‌رسد، همچنین این کار می تواند باعث کشش غیرضروری تارهای صوتی تان شود. وقتی اضطراب و استرس دارید یا وحشت زده هستید شاید کمی سخت باشد یادتان بماند نفس عمیق بکشید، اما نفس‌های آرام، عمق صدای تان را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند مطمئن تر به نظر برسید.»


حتما با فواید نوشیدن آب آشنا هستید. زیاد آب بنوشید. دِوُر می گوید: «سیراب نگه داشتن بدن به کیفیت صدای تان کمک بسیاری می کند.» اگر در طول روز قهوه، نوشابه یا نوشیدنی های الکی بنوشید، ممکن است تارهای صوتی تان رطوبت لازم برای تولید بهترین صدای ممکن را نداشته باشند. همچنین او می گوید: «تارهای صوتی باید انعطاف پذیری خوبی باشند، چون با سرعت زیادی می‌لرزند.» تارهای صوتی زنان به طور متوسط ۲۰۰ بار در ثانیه می لرزند، این عدد برای مردان حدود ۱۲۰ بار در ثانیه است. با هر وعده ی غذایی، آب بنوشید. یک بطری کوچک آب را پر کنید و مرتب از آن کم کم بنوشید. شاید این مقدار آب زیاد به نظر برسد اما باید بدانید اغلب مردم کم تر از حد مورد نیازشان آب می نوشند.


از فریاد زدن پرهیز کنید. شوارتز می گوید: «عاشقِ فریاد زدن برای تشویق تیم مورد علاقه تان هستید؟ باید بگویم قطعا این کار برای تارهای صوتی تان خوب نیست.» فریاد زدن می تواند باعث کشیده شدن آنها شود و صحبت کردن را برای تان مشکل کند. در بدترین حالت، فریاد زدن می تواند به گره های صوتی و برآمدگیِ تارهای صوتی منجر شود.


حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید. یک صدای خسته، بد به‌نظر خواهد رسید. همچنین خستگی برای صدای‌تان مضر است.


زمزمه نکنید. این کار برای صدای تان مشکل ایجاد می‌کند و باعث کشیدگی تارهای صوتی تان می شود.


۶. حواس‌تان به وضع نشستن یا ایستادن تان باشد

دِوُر اعتقاد دارد طرز نشستن یا ایستادن هم می تواند سخنرانی شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدای‌تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد. او می گوید: «اگر شانه های تان به هم نزدیک باشد و به سمت سرتان قوز داشته باشد، بخش بزرگی از قدرت بالقوه ی صدای خود را از دست می دهید.»


حتما بخوانید: استفاده از زبان بدن در کسب و کار با ۱۲ تکنیک فوق‌العاده

۷. مراقب زیر و بَم صدای‌تان باشید

شوارتز می گوید: «معمولا صداهایی با شیب زیاد یا خیلی زیر، به دلیل اضطراب یا عدم اطمینان گوینده به وجود می آیند.» استفاده  از شیب صحیحِ صدا به شما کمک می کند ارتباطات بهتری برقرار کنید. می توانید بهترین اوج صدای‌تان را با گفتن «آ-ها» پیدا کنید (همان عبارتی که به جای «بله» در جواب یک دوست می گویید). شوارتز اعتقاد دارد که اوج صدای تان در هنگام صحبت کردن باید با «آ» همخوانی داشته باشد.


۸. خودتان را آماده کنید



شاید باورتان نشود اما یک قهرمان دویِ سرعت المپیک، قبل از اینکه سعی کند رکورد دنیا را جا به جا کند، حداقل ۳ ساعت را صرف گرم کردن تمام اعضای بدنش می کند. راستش را بخواهید من به جایی رسیده ام که قبل از پیاده روی حتما باید بدنم را گرم کنم، وگرنه عضلات پشت پایم به شدت درد می گیرند.


داشتن آمادگی یک ضرورت است. برای تقویت قدرت بیان تان هر روز صبح را با گرم کردن صدای تان شروع کنید. عضلات صورت تان را بکشید. برنامه های تان را به ترتیب اجرا کنید. یکی از تمرین‌هایی که برای گرم کردن تارهای صوتی می توانید انجام دهید ارتعاش لب‌ها با عبور هوا از بین آنهاست (برای آشنایی با این تمرین ویدئوهای Lip Roll را در اینترنت جستجو کنید.) ماهیچه‌های گردن تان را شُل کنید. تمرین های تنفسی تان را انجام دهید. حتی اگر زمانی برای گرم کردن صدای تان صرف نمی کنید، هر روز صبح ۵ دقیقه را به آماده کردن صدای‌تان اختصاص دهید. این تکنیک برای صدای تان به‌طور شگفت انگیزی خوب و برای سلامتی‌تان مفید است. اگر هنوز فکر می کنید این ترفند احمقانه است، توجه داشته باشید «سلین دیون» که سال‌ها در زمینه ی خوانندگی تجربه دارد و در کارش بسیار موفق است هنوز هم، هر روز صبح را با این تمرین های پایه‌ای آغاز می کند.


۹. «بدون آمادگی خواندن» را شروع کنید

در موسیقی، به توانایی خواندن یک برگه ی موسیقی (که تا به حال آن را ندیده اید) و نواختن آن به وسیله ی آلت موسیقی، «بداهه‌نوازی» می گویند.


برای سخنرانی های طولانی یا پروژه های بزرگ مثل صداگذاری کتاب های صوتی یا ویدئوهای آموزشی، ممکن است وقت تان برای چندین‌بار روخوانی متن، قبل از شروع کار تلف شود، بدون اینکه نیازی به این کار باشد. به جای آن می‌توانید تمرین کنید هنگامی که برای بار اول متنی را می‌خوانید، آن را خوب بیان کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا دهان و چشم های‌تان هماهنگ شوند اما این مهارت به‌خوبی با گام بعدی که از آن صحبت خواهیم کرد در ارتباط است.


۱۰. تمرین کنید

برای تقویت قدرت بیان باید تمرین کنید. با اینکه دیگران بارها و بارها اهمیت تمرین کردن را برای نتیجه دادن کارها توضیح داده‌اند، ما هم در مورد آن صحبت می کنیم. بهترین هنرمندان دوبله می توانند هزاران کلمه را بدون ارتکاب اشتباه بیان کنند، اما برای به‌دست آوردن این مهارت، سال‌ها زمان لازم است. تمرین باعث از بین بردن نواقص می شود و صداپیشه ها از این راه به موفقیت می‌رسند.


خیلی‌زود روی غلتک می افتید و خواندن و گفتارتان به‌هم‌ پیوسته و بدون اشتباه می شود. به این ترتیب در وقت تان صرفه جویی، در کارتان پیشرفت و از مهارت تان سود کسب می‌کنید و قدرت نفوذ کلام‌تان را بالا می‌برید.


۱۱. آرام باشید

شاید این آخرین نکته باشد اما مهم ترین مسئله است. چرا؟ چون اگر تازه کار هستید، هر یک از سخنرانی ها یا آزمون ها می‌تواند برای تان به آخرین‌شان هم تبدیل شود. پس همه چیز به این چنددقیقه یا حتی چندثانیه بستگی دارد و این موضوع می تواند شما را نگران کند. عمیق نفس بکشید و لبخندی بزنید (که می توانید صدایش را از طریق بلندگو بشنوید). به توانایی های خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید فرقی ندارد چه اتفاقی می افتد، مهم این است که شما به بهترین شکل تلاش کرده اید.

  • هادی عربی گل

بازدید و مشاوره هتل رستوران گلشن میبد 

با حضور فرماندار شهرستان میبد 

  • هادی عربی گل

مجموعه بید سوخته 

  • هادی عربی گل

هتل بین المللی لاله

  • هادی عربی گل

آشنایی با بخش های مختلف فرانت آفیس



مفهوم لغوی آن - دفتر اداری خط مقدم- ارائه خدمات رسانی به مهمان نیز قرار دارد. فرانت آفیس مرکز فرماندهی هتل در تمام روزهای سال بوده و شبانه روز فعال است.
فرانت آفیس: قلب هتل است زیرا اولین مکان ملاقات مهمان با یک مسئول هتل است.
یک کارمند پذیرش باید روابط عمومی بالایی داشته باشد و دارای قدرت تصمیم گیری سریع، نظم، ادب، آشنا به زبان انگلیسی باشد. کادر این بخش به صورت شبانه روزی و کارمندان به صورت سه شیفت 8 ساعته کار می کنند. البته هتل های 1و2 ستاره و مهمان پذیر ها معمولا دوشیفت کاری دارند.
درهتل های بزرگ بین المللی بخش فرانت آفیس به دو قسمت اصلی تقسیم می شود.
بخش کارمندی پذیرش(Front Office):
کارمند پذیرش در قسمت Reception که دارای میز پذیرش است مشغول به کار است و مهمان ها در بدو مراجعه به هتل با مراجعه به این میز با تکمیل کارت ثبت مشخصات پذیرش می شوند به این عمل Check In می گویند. که ساعت استاندارد جهانی آن 2 بعداز ظهر می باشد.البته اگر اتاق های مهمان خالی باشد و هتل بخواهد با مهمان همکاری نماید می تواند اتاق را زودتر از ساعت یاد شده در اختیارشان قرار دهد به این میز Front Desk گویند.کارمندان پذیرشگر را Receptionist می نامند. پشت میز فرانت آفیس صندلی برای نشستن وجود ندارد.
خلاصه ای از وظایف شغلی کارمند فرانت آفیس:
فروش اتاق،(از نظر علم حقوق و اصطلاح صنعت هتلداری فروختن اتاق صحیح است یعنی منافع اتاق به فروش رفته است ،گرفتن اتاق،تغییر و کنسل کردن رزرو و پیگیری امور مالی اقامت مهمان ایمنی و امنیت مهمان ها همگی وظایف کارمند فرانت آفیس است.کارمند این بخش اولین وآخرین ملاقات برخورد با آنها را دارند.قوانین و دستورالعمل های هتل در اختیار آنها قرار دارد، شنونده انتقادات و پیشنهادات مسافران می باشند.کارمند فرانت آفیس باید باید با سایر بخشها نیز هماهنگ باشد و یکی از وظایف فرعی او Marketingمی باشد زیرا با تلاش او فروش اتاق های هتل افزایش می یابد.
مهارت های حرفه ای یک کارمند پذیرش:
1-مهارت های ظاهری:
آراستگی و ظاهر یونیفرم لباس ویونیفرم باید تمیز و اتو شده باشد،استفاده از اتیکت نام و سمت بر روی یونیفرم ضروری است(سمت راست)،کفش ها تمیز واکس زده،پشت پیشخوان با قامت راست ایستاده،دست خود را در جیب نگزاریم.به میز پذیرش یا دیوار تکیه نکنیم.
2-کنترل بوی بدن:
از طریق دوش گرفتن، استفاده از دئو دورانت،تمیزی و خوشبویی دهان،استفاده از عطر و آرایش،تمیز نگه داشتن دست ها و کوتاه نگه داشتن ناخن ها.
2-رفتار ذاتی:
در برخورد با مهمان بسیار مودب بوده و هرگز نشان ندهید که دربرابر مهمان کم تحمل هستید،در مورد مهمان از ظاهر او پیش داوری نکنید، با حوصله به صحبت مهمان ها گوش بدهید،احتیاجات مهمان را پیگیری کنید.همیشه سعی کنید تبسمی بر لب داشته باشید.
جمله طلایی
هرکس لبخند به لب ندارد هرگز نباید وارد کسب و کار شود
"دیل کارنگی"
به دقت به سوالات مهمان پاسخ دهید و اطلاعات صحیح به او ارائه دهید سعی کنید خدمات اضافی به مهمان ارائه دهید مثلا در رستوران برای او جا رزرو نمایید.با مهمان تماس چشمی برقرارکنید و متواضع بوده از مهمان تشکر کنید با روحیه و انرژی مثبت کار کنید صادق و امانت دارباشید.مهمان را با اسم فامیل صدا بزنید،زیرا خوشایند ترین نامی است که مخاطب دوست دارد بشنود.
مفهوم مدیریت زمان برای پذیرشگر :
یعنی اینکه چه کنیم تا حداکثر بهره مندی از وقت خود را در شبانه روز بدست آوریم با توجه به اینکه عمر ما محدود است بنابراین برای پیشرفت باید از ثانیه ها بهره جست.پس مدیریت زمان یعنی تهیه جدولی است که کارهای مهم و اساسی که در طول روز باید انجام دهیم (آن کسی که بتواند بر خود مدیریت کند می تواند بر جهانی مدیریت کند).
استفاده موثر از زمان نتیجه تلاش شما به عنوان پذیرشگر هتل صد چندان می کند،برای این باید برای خود یک Check Listروزانه تهیه کنید.دفتر ثبت وقایع روزانه را تنظیم نموده و آنچه را که همکاران در شیفت های دیگر نوشته اند بخوانید،همکاری با سایر بخشها با توجه به زمان موجود، اولویت بندی وظایف،لغو بعضی از امور که اولویت کمتری دارد،کارمند پذیرش هتل می بایست،باید با برنامه ریزی وظایف روزانه را انجام و کارها را به شیفت بعدی تحویل دهد.
چگونه می توانیم مهارت های حرفه ای خود را به عنوان پذیرشگر هتل افزایش دهیم ؟
شرکت در برنامه های آموزشی درون سازمانی،اخذ گواهی نامه های مهارتی،خواندن مجلات مرتبط با صنعت گردشگری و هتلداری،یادگیری یک زبان خارجی،شرکت در سمینارها و نمایشگاهای هتل داری،استفاده از اینترنت و استفاده از سایتها و دانش نامه ها.
پذیرشگر هتل چگونه باید با مهمان صحبت کند؟
آهسته و واضح وملایم صحبت کند،از علائم اشاره ای هم استفاده نماید،اگر مهمان خارجی است در صورت نیاز از مترجم استفاده نماید،به یاد داشته باشیم که خودمان باید زبان خارجی را فرا بگیریم.
هنگامی که در یک هتل بزرگ شروع به کار می کنیم 7 بخش متمایز و اصلی وجود دارد.
بخش اصلی هتل که شامل بخش خانه داری و اتاق داری،بخش مهندسی و تعمیرات،اداری و پرسنلی،مالی و حسابداری، نگهبانی،غذا و نوشابه،فروش و بازاریابی
بخش فرعی هتل شامل لباس شویی،تدارکات،تشریفات،آشپزخانه،کنترل و دریافت بار،انبارها
انواع خدمات هتل چیست؟
خدمات غذا نوشابه،فروشگاه صنایع دستی،استخر،سونا،ماساژ،خدمات تفریحی،خدمات رایانه ای،سالن های همایش و مراسم محل عبور ویلچر،پارکینگ خودروها
خلاصه ای از وظایف شغلی مدیر بخش فرانت آفیس:
آشنایی با دستورالعمل های اضطراری که شامل دانستن موارد زیراست.
1-شماره تلفن همراه و ثابت افراد مسئول در هتل
2-نام و آدرس و شماره تلفن تکنسین های هتل
3-شماره های پلیس،آتش نشانی و آمبولانس
4-آشنایی با نحوه ارتباط با مهمان ها و کارکنان شامل مفقود شدن احتمالی،بروزحادثه یا بیماری مهمان،غیبت کارکنان،ترک کار حوادث ناگوار برای کارکنان ،گزارشات سرقت و آسیب دیدگی وسایل مهمان ها،امور مربوط به اشیا گمشده و پیداشده،جبران خسارت مالی وارد شده به هتل از سوی مهمان،هرگونه تقلب و فریبکاری،دزدی،خلاف کاری، رفتارناشایست و ......
مراحل پذیرش مهمان(مسافر):
1- خوش آمد گویی به مهمان توسط کارمند بخش فرانت آفیس که در جای خود واقع در پشت میز فرانت آفیس مستقر می باشد.
2-سوال در مورد اینکه مهمان مورد نظر قبلا اتاق رزرو نموده است که در صورت تایید مسافر شماره اتاق او را از بخش رزرواسیون دریافت نموده و همان اتاق را به او اختصاص می دهیم.
3- تکمیل کارت ثبت اطلاعا ت مسافر(Registration Card) که شامل اطلاعات نام و نام خانوادگی مسافر،نام مستعار،ملیت،مدت شبهای اقامت،آدرس سکونت،شماره تلفن،مبداء،مقصد ،وسیله نقلیه ای که با آن مسافرت نموده و ... و سپس مهمان آن را امضاء می نماید.
نکته:
پرکردن برخی اطلاعات رجیسترکارت الزامی و برخی از اطلاعات از طرف مسافر اختیاری است.
4-بل بوی(راهنمای هتل) را خبر نموده و از او درخواست می نماییم مسافر را به اتاق خود هدایت نماید.
5-در اینجا هنوز وظیفه کارمند هتل به پایان نرسیده بلکه باید با مسافر خود پس ازحدود 20 الی 30 دقیقه با مسافر خود تماس حاصل نموده و نظر او را در مورد رضایت از وضعیت اتاق و مشکلات احتمالی جویا شد.
مدارک مورد نیاز جهت پذیرش مسافر(مهمان تبعه ایران):
شناسنامه،کارت ملی،گواهینامه رانندگی،دفترچه بیمه.
برای اتباع خارجی ارائه گذرنامه الزامی است.
روش کاردر فرانت آفیس:
روش دستی:
در این روش اططلاعات و گزارشات به صورت دستی در فرم ها وارد می گردد وروش مناسبی برای یک پذیرشگر هتل است.
توجه:
اگر سیستم به هر علتی قطع شود کارمند پذیرش باید با نحوه انجام امور به صورت دفتری کاملا آشنا باشد(قانون مورفی:اگر قرار باشد اتفاق ناگواری رخ دهد در زمانی رخ می دهد که آمادگی آنرا ندارید و دربدترین شرایط خود هستید)
جمله طلایی
"در روز آفتابی به فکر روز بارانی خود باشید."
فعالیت های قبل از ورود مهمان به صورت دستی:
1-درخواست ذخیره کردن یک اتاق در یک دفتر و یا یک کارت وارد می شود.
2-تایید و ذخیره جا انجام شود. حتی در برخی از موارد ذخیره جا برای شش ماه آینده هم انجام می دهند.
فعالیت های زمان ورود مهمان:
1-مهمان دفتر ثبت نام را امضا کرده و یا اینکه فرم ثبت نام را تکمیل می نماید.
2-اختصاص یک شماره اتاق با استفاده ازیک کارت(رک اتاق) و گاهی اوقات با استفاده از کارت رنگی(استفاده از رک نشان دهنده وضعیت اتاق است)
3-فعالیت های زمان اقامت مسافر از فرم یا کارت ثبت نام که دارای اطلاعات شخصی مهمان می باشد برای قسمت های دیگر هتل نیز استفاده می شود برای مثال ممکن است مهمان نمی خواهد هزینه رستوران،کافی شاپ،سونا،استخرو غیره را نقدا بپردازد بلکه کافی است شماره اتاق خود را با امضا در صورت حساب که در اصطلاح هتلداری به آن چک می گویند پرداخت نماید سپس این صورت حساب بلافاصله به حسابداری هتل می رود و سند خورده و به حساب مهمان اضافه می گردد.
خدمات به مهمان:
فرم اصلی ثبت نام دو نسخه می باشد که در موارد زیر به کار می رود.
1- رک اتاق:
2-صورت حساب مهمان-آنچه که مهمان هزینه کرده(هزینه لاندری،کافی شاپ،رستوران و غیره) به قسمت پذیرش برای درج در پرونده حساب مهمان ارسال می گردد که در هنگام Check outکارمند پذیرش از میزان هزینه مهمان اطلاع دقیق داشته باشد که در صورتی که هزینه از )ودیعه) Deposit اولیه بیشتر باشد مابه التفاوت آن نقدا دریافت گردد.
فعالیت های کاری در زمان Check out :
1- مهمان حساب خود را تسویه می کند.
2-کلید اتاق را تحویل می دهد.
3-صندوق دار خانه داری را از خروج مهمان مطلع می کند(برای شروع عملیات تنظیف اتاق)
4-کارت ثبت نام یا رک علامت گذاری شده تا مشخص کننده خروج مهمان باشد.
5-کارت ثبت نام register Card در پرونده تاریخچه مهمان ثبت می گردد.
روش نیمه اتوماتیک: این روش در حالت عادی در هتل های کوچک و متوسط اجرا می شود فرمهایی مورد استفاده به صورت دستی و توسط ماشین پر می شود.از مزایایی این روش تهیه و کنترل اتو ماتیک حساب ها و نتایج عملیات است بسیاری از این هتل ها که از این روش استفاده می کنند دارای بخش ذخیره جا می باشند.
فعالیت های برنامه ریزی شده فرانت آفیس:
1- تعیین نرخ اتاق :
به عنوان کارمند باید اتاق ها را طبقه بندی کنیم با توجه به اندازه اتاق،مکان اتاق،چشم اندازاتاق،مبلمان و امکانات چه قمیتی را برای آن در نظر بگیریم که به آن Rack Rate می گویند.همچنین نرخهای قابل ارائه به آژانس های مسافرتی جهت تشویق آنها.
2-بخش رزرواسیون(Reservation):
که وظیفه ذخیره جا و ابطال ذخیره جا در هتل را به عهده دارد.مکاتبات مربوط به رزرو شرکت ها و آژانسهای طرف قرار داد با هتل در این واحد انجام می شود.بنابراین کارمند رزرواسیون باید روابط عمومی خوبی داشته باشد زیرا تعامل مناسبی با آژانس های مسافرتی، شرکت ها، ادارات و نهادها داشته باشد.
سایر بخش های فرانت آفیس عبارت اند از:
تلفن خانه،میزصندوق،و بخش کانسریج(Concierge) و Wake Up به معنای بیدار باش توسط تلفن خانه به مهمان می باشد.
مراحل رزرو مسافر:
روش های رزرواسیون:
1- مسافرینی که بدون برنامه قبلی سفر می کنند، مسافرین بدون رزرو نامیده می شونداما برخی دیگر دور اندیش بوده و توسط شخص ثالثی ورود خود را به هتل حتی یک روز قبل از موعد مقرر به واحد رزرواسیون هال اعلام می کنند.
2- نامه: از روزگاران قدیم تاکنون یکی از مطمئن ترین روشهای رزرو،نامه نگاری بوده اما این روش به تدریج درحال منسوخ شدن است،مزایای روش نامه نگاری شفاف بودن و دائمی بودن آن است.همین نامه سند معتبری است که سند می تواند به استناد آن خسارت خود را دریافت نماید.
3- تلفن: رزرو تلفنی خیلی سریع و راحت می باشد اما ضعف آن نبودن توافق نامه است هرچند که هتل می تواند صدای مسافر را ضبط نماید ولی صدا جزو اسناد محکمه پسند نمی باشد.
4- نمابر(فکس):از سی سال قبل تا کنون این روش رایج شده این روش از مزیت یک سند معتبر برخوردار است و همچنین مهمان می تواند در مدتی کوتاه درخواست کتبی خود را به هتلی در قاره دیگر بفرستد.
5- اینترنت:با آمدن این روش سایر روش ها تحت الشعاع قرارگرفته به نحوی که مهمان یا آژانس مسافرتی با رایانه شخصی جزییات Check In و Check out خود را از این طریق به هتل اعلام می نمایند.امروزه امضای الکترونیک مورد پذیرش قانون گذار می باشد.
سوال:
یک رزرواسیون ایده آل چیست؟
داشتن سرعت العمل و آسان و مقرون به صرفه بودن
بلک لیست(Black List):
لیست اسامی مهمانان بد سابقه که هتل تمایلی به پذیرش مجدد آنها ندارد این لیست باید به سهولت در دسترس باشد اما باید برای مهمانان قابل دستیابی نباشد.
سوال:
چرابرخی از مهمانان در لیست سیاه قرار می گیرند؟
1-مهمان های بدحساب که بدون تسویه حساب هتل را ترک می کنند.
2-افرادی هستند که نفرت انگیز می باشند و به هیچ وجه به حقوق دیگران احترام نمی گذارند،بدزبان و ستیزه جو هستند،موجی ناراحتی سایر مهمان ها می شوندو از روی عمد به لوازم و تاسیسات هتل خسارت مالی وارد می آورند.
3-مهمانهایی که وسایل شخصی هتل یا وسایل سایر مهمان ها را سرقت می نمایند .همچنین اشخاصی که خوش ظاهر و باطنا سارق بوده و هتل های گران قیمت را محیط مناسب برای اهداف شان می دانند.
4-شرکت ها و موسساتی که توانایی پرداخت بدهی آنها محل اشکال است.
سوال:
در مواجهه با مهمانی که نام او در لیست سیاه است چه کنیم؟
پاسخ می دهیم که متاسفانه ظرفیت هتل تکمیل است.
نکته: هرگز به مهمان نگویید از پذیرش شما معذوریم و یا اینگه نمی خواهم شما را پذیرش کنم زیرا یقینا علت آن را از شما خواهد پرسید.
دفتر روزانه رزرواسیون:
هدف اصلی دفتر روزانه رزرواسیون فراهم آوردن یک لیست از مهمانان ورودی هر شب(که نسبت به رزرواسیون اقدام نموده اند)می باشد. چون تغییرات اساسی در آمار و اطلاعات مهمان های وارد شده در مقایسه با این دفتر ایجاد می شود و نمی توان از آن به عنوان سندی قطعی اعتبار قائل شد.
دفتر روزانه رزرو سنتی:
2nd May 2010
Data Of Arrival ََ
Other Details
Terms
Room
Stay
Name
Data Booked
Arriving Late
B/B
210
3n
Mr.jamaran
2010/10/01
کانسریج(Concierge):
درهتل خدمات فرعی از قبیل اطلاع رسانی و راهنمایی مهمانها،حمل و نقل ،تهیه بلیط،سینما،کنسرت موسیقی،رزرو رستوران،تهیه بلیط هواپیماوقطار،توسط این واحد انجام می گیرد و همچنین بخش های نگهبانی و بل بوی(راهنمای پادوی هتل) پارک اتومبیل،و بخش خدمات تاکسیرانی وظیفه همین بخش می باشد.
واحد سرگرمی و اینترتینمنت:
کلیه امور ایجاد سرگرمی و ارائه وسایل بازی و موارد مشابه به عهده این بخش می باشد.
سوال:
چرا فرانت آفیس قلب هتل محسوب می شود ؟
1-زیرا مرکز حسابداری و عملیات مالی هتل است که نقش مهمی برای ادامه کار هتل دارد.
2-زیرا اولین مکان ملاقات مدیر هتل با پرسنل هتل می باشد.
3-زیرا اولین مکان ملاقات مهمان با یک مسئول هتل می باشد.C
4- زیرا اولین مکان ملاقات بازرسین به این بخش می باشد.
سوال:
هنگامی که یک مهمان نواقص هتل را به ما (پذیرشگر) اعلام می کند چه عملی باید انجام شود؟
1-مهمان می خواهد تخلیه فشارهای عصبی خود را از طریق انتقال به پذیرشگر انجام دهد.
2-در واقع بازخورد(فید بک) را به پذیرشگر ارائه می دهد. C
3-برای انتقام جویی و مقابله به مثل در هنگام مشاجره با یکی از کارمندان هتل به پذیرشگر اطلاع می دهد.
4-همه گزینه ها صحیح است.
سوال:
منظور از Night Editor درهتل چیست؟
فردی است که در شیفت شب به منظور نظارت بر عملکرد صحیح پذیرشگر هتل، صندوق دار و حسابدار فعالیت می نماید.
انواع اتاق های یک هتل:
تک نفره،یک تخته(Single)-اتاق دو نفره Twin که در این اتاق ها دو تخت جدا از هم وجود دارد
اتاق دو نفره Doubleکه در این اتاق ها دو به هم چسبیده وجود دارد که برای زوج ها در نظر گرفته شده اند-اتاق Triple یا اتاق سه نفره- اتاق Connected Room که به صورت دو اتاق متصل به هم مطابق شکل زیرکه مناسب خانواده همراه با فرزندان می باشند.
در میانی این اتاق باز و در هنگام شب بسته می شود،هر اتاق دارای دو سرویس کامل می باشد به طوری که در فصل (peak) هتل می تواند درب میانی را قفل نماید و از آن به عنوان دو اتاق مجزا برای دو خانواده مختلف استفاده نماید.
سوئیت:
با باز شدن درب اتاق که ابتدا مهمان به پذیرایی اتاق وارد شده و چیدمان مناسبی از نظر مبلمان دارد، اتاق خواب که پس از آن قرار گرفته به پذیرایی مرتبط است، همچنین دارای سرویس بهداشتی و حمام می باشد،سوئیت ها انواع مختلفی دارند که عبارت اند از سوئیت های معمولی، Royal Suite که این سوئیت ابعاد بزرگتر و تجهیزات، دکوراسیون، مجلل تری دارد.
خدمات ویژه:
اگر عروس و داماد مراسم ازدواج در یک هتل برگزار نمایند آنگاه هتل یک سوئیت به نام فِستا سوئیت به مدت یک شب به صورت رایگان به آنها اهدا می نماید.
تاریخ صنعت هتل داری :
در ایران به فرمان شاه عباس اول کاروان سراهای مخروبه تعمیر شد و برای تامین آب مسافران در نقاط کویری آب انبارهای بزرگ بنا گردید این روند در زمان افشاریه و زندیه تداوم یافته و در زمان امیرکبیر طرح چاپارخانه مجددا مورد توجه قرار گرفت (چاپارخانه در زمان داریوش هخامنشی ابداع گردید)
در سال 1260 شمسی اولین مهمان خانه در قزوین تاسیس گردید در این مهمانخانه که دو طبقه داشت تمامی وسایل و تجهیزات به سبک اروپایی بود .اولین هتل تهران در سال 1261 تاسیس شد که به سبک تاسیس شده بود هتل فرانسه نام داشت در سال 1315 خورشیدی موسسه مهمان خانه متشکل از چند مهمان خانه تشکیل شد مانند مهمان خانه،دربند مهمان خانه چالوس و رامسر و قائم شهر.مجلل ترین و معروفترین هتل های نیم قرن اخیر گراند هتل بود که در تهران قرارداشت.
در فروردین 1342 سازمان جلب سیاحان در ایران تاسیس شد که هدف آن ایجاد و احیاء تاسیسات جهانگردی و هتل ها بود.
از سال 1385 شمسی تاکنون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مسئولیت رسیدگی به واحد های اقامتی کشور را دارد.
در گذشته ای دور پذیرایی از مسافرین در کاروان سراها انجام می گردید برای مثال در مسیر جاده ابریشم کاروان سرای فخر داود در مسیر جاده مشهد به نیشابور در نزدیک دیز باد جهت اقامت کاروان ها وجود داشته است.
اولین مکانی که با کاربری هتل ساخته شد به نام هتل شهر(Hotel City) در سال 1794 در شهر نیویورک ساخته شد که 73 اتاق داشت .در سال 1908 میلادی توسط آقای استاتلر اولین هتل به سبک امروزی به نام بوفالو استاتلر تاسیس شد در این هتل لوله کشی آب سرد و گرم،تجهیز اتاقها به چراغ برق و توجه ویژه به نظافت و بهداشت ملموس بود.درسال 1954 آقای کنراد هیلتون شرکت هتل های زنجیره ای ( Hotels Chain) هیلتون را تاسیس نمودکه امروزه در سراسر جهان 2700 شعبه دارد.
در ایران شعبه هتل هیلتون در تهران وجود دارد که نام آن به هتل استقلال تغییر یافته است که اکنون متعلق به بنیاد جانبازان و مستضعفان است.
از دیگر پیشگامان این صنعت از آقای پل ماریوت می توان نام برد اولین هتل زنجیره ای ماریوت در سال 1937 تاسیس شد همچنین می توان از آقای ویلسون بنیانگذار هتل های زنجیره ای Holyday Inn و همچنین آقای پریتس کِر مالک هتل های زنجیره ای هایت می باشد (در ایران هتل همای شماره یک واقع در میدان احمد آباد که در حال حاضر به صورت مخروبه رها گردیده، هتل هایت خزر درمنطقه نمک آبرود بین نوشهر و چالوس قبلا هتل هایت نامیده می شدند.
سوال :
معروفترین هتل های زنجیره ای جهان کدامند؟
هیلتون-ماریوت-هالی دی این-هایت
سوال:
هتل ها دارای چند درجه وکلاس می باشند؟
1-5 درجه و دارای 4 کلاس C
2-4 درجه و دارای 5 کلاس
3-6 درجه و دارای 4 کلاس
4-4 درجه و دارای 6 کلاس
سوال:
چرا هتلداری را صنعت می نامند؟
زیرا هتل یک الی چند شب خواب و استراحت راحتی را برای مسافر مهمان تولید می کند.
سوال:
مواد اولیه صنعت هتلداری چیست؟
اتاقی که مهمان درآن اسکان دارد،تجهیزات کامل درون اتاق از قبیل تخت،ملحفه،پتو،بالش،مبلمان،میزپذیرایی،تلویزیون،سرویس بهداشتی،حمام،پکیج بهداشتی.
سوال:
درصورتی که هتلدار برای تاسیس هتل و یا توسعه و تجهیز ان بخواهد از وام بانکی استفاده کند کدام گزینه صحیح است؟
1-وام مضاربه با کارمزد 25%
2-وام صنعتی با کارمزد 14% C
2-وام مزارعه با کارمزد 6%
2-وام مساقات با کارمزد 10%
نکته:
وام مضاربه مخصوص تجار است که در بین وام ها حداکثر کارمزد را دارد،وام مزارعه مخصوص کشاورزان بوده و وام مساقات مخصوص باغداران است.
چرا هتل های 4 و 5 ستاره باید روم سرویس داشته باشند؟
اکثر مسافرین که خارج از کشور می آیند ممکن است در ساعتهایی از روز یا نیمه شب به هتل برسند که احتیاج به ناهار یا شام داشته باشند لذا این گونه هتل ها موظفند واحد روم سرویس((Room Service خود را 24 ساعته فعال نگه دارند البته حداقل 15% حق سرویس به قیمت غذا و نوشیدنی اضافه شده که از مسافر دریافت می گردد.
نحوه سرویس دهی غذا ونوشابه در هتلها
استاندارد اروپایی
تخت +صبحانه
Bed & Breakfast
B/B
استاندارد بین المللی
تخت +صبحانه+ناهار
Half Board
H/B
استاندارد آمریکایی
تخت +صبحانه+ناهار+شام
Full board
F/B
دسته بندی هتل ها:
1-هتل های زنجیره ای ( Hotels Chain)
بین المللی که قبلا تحت عنوان هیلتون وشرایتون هایت و هالی دی این و ماریوت با آنها آشنا شدیم این هتلها در 5 قاره جهان شعباتی دارند و نکته مهم استاندارد یکسان آنها می باشد.
2-هتل های زنجیره ای منطقه ای:
این هتلها فقط در منطقه ای خاص مثلا خاور میانه یا قاره آسیا فعالیت می کنند مانند گروه هتل های فلوریندا که در هنگ کنک، چین، ماکائو، دارای شعباتی هستند.
3-هتل های زنجیره ای کشوری:
که فقط در داخل یک کشور دارای شعباتی هستند مانند گروه هتل های هما و گروه هتل های پارس و گروه هتل های قصر
4-هتل های مستقل و شخصی:
که به صورت خصوصی اداره می شود مانند هتل جواهر شرق،هتل تهران و هتل مدائن در شهر مشهد.
طبقه بندی اول
طبقه بندی هتل ها بر اساس اندازه و تعداد اتاق ها
هتلهای کوچک
کمتر از 150 اتاق
هتلهای متوسط
بین 150 تا 299 اتاق
هتلهای بزرگ
بین 300 و 600اتاق
هتلهای بسیاربزرگ(Mega Hotel)
بیشتر از 600 اتاق
طبقه بندی دوم
طبقه بندی هتل ها بر اساس اندازه و تعداد اتاق ها
هتلهای کوچک
کمتر از 70 اتاق
هتلهای متوسط
بین 75 تا 200 اتاق
هتلهای بزرگ
بین 200 و 300اتاق
هتلهای بسیاربزرگ
بیشتر از 300 اتاق
طبقه بندی دوم با هتل های ایران همخوانی مناسبی دارد.
طبقه بندی هتل ها بر اساس بازارهای هدف:
تعریف بازار هدف:
هنگامی که یک سرمایه گذار قصد دارد سرمایه گذاری کند باید ببیند برای چه گروهی از مردم کالا یا خدمات خود را ارائه می نماید و آن گروهی راکه انتخاب می کند را بازار هدف می گویند.
1-هتل های تجاری:
هتل هایی هستند که در مناطق تجاری شهرها تاسیس می شوند و جهت استفاده تجار و ... مناسب اند
2-هتل های فرودگاهی:
برای اقامت مهمان های درحال سفر(ترانزیت)و یا در نزدیک به فرودگاه و یا در محوطه فرودگاه قرار دارند.
3-هتل سوئیت:
این هتل ها شامل یک اتاق خواب،یک پذیرایی برخی موارد یک آشپزخانه کوچک می باشد که اگر به صورت یک آپارتمان بنا شود به آن هتل آپارتمان می گویند و مناسب خانواده ها می باشد.
4-هتل های مناسب برای اقامت های طولانی :
هتل هایی که فقط خدمات خواب و صبحانه B/Bرا دارد مناسب مسافرینی است که می خواهند هزینه کمتری را بپردازند.در کشور ما هتل های 1و2 ستاره، B/Bمحسوب می شوند.
5-هتل Resort:
هتل دارای زمین گلف،استخر،سونا و درمناطق خوش آب و هوا مانند گنار دریا،جنگلها،کوهستانها،تاسیس می شود و از مسافرین با غذا و انواع نوشیدنی ها پذیرایی می گردد.
7-Conversation Hotel:
برای برگزاری مراسم و تشریفات بزرگ طراحی و دارای تعداد زیادی اتاق و خدمات غذا و نوشابه ممتاز و رستوران و سالن های مجلل می باشد و آماده پذیرایی از مهمان های مهم و برگزاری مراسم خاص می باشد.
8-Casino Hotel:
علاوه بر اتاق های برای مهمان ها دارای سالنهای متعدد بازی و سرگرمی بوده و مهمان ها به قصد شرط بندی و بازی به آنجا سفر می کنند، این هتل ها در لاس و گاس و مونت کارلو بسیار فراوانند.
عوامل مهم در درجه بندی هتل ها:
1-نوع معماری: ساختمان و محوطه سازی هتل
2-تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
3-مبلمان و لوازم و تجهیزات خدماتی
4-دکوراسیون و تزئینات داخلی هتل
5-تنوع و کیفیت خدمات هتل
6-آموزش و تحصیلات نیروهای انسانی
7-ملاحظات بهداشتی و حفظ محیط زیست
8-درجه هتل ها که با نشانه ستاره تعیین می شود در بعضی کشورها گاهی اوقات با نشان الماس (Diamond) و در کشور انگلستان به جای ستاره والماس از نشان ملکه ((queen استفاده می نمایند.
بررسی علل موفقیت دو هتلی از نظر کلاس و درجه یکسان بوده و تنها از نظر Location با هم تفاوت دارند.
از نظر مدیریت هتل آبرجیلی هتلی است که به صورت سنتی اداره می شود مدیر هتل این هتل اشخاصی مسن و با تجربه بوده و هتل در روستایی در فاصله 5 مایلی جاده اصلی واقع شده است اما هتل پان کانتینانتال به صورت مدرن و سبک امروزی اداره می شود و پرسنل آن اشخاصی جوان با آموزش های مدرن روز و فاصله آن به فاصله 20 مایلی از هتل آبرجیلی و در حاشیه جاده اصلی واقع شده است میزان سوددهی هتل آبرجیلی 380 هزار پوند در فصل پیک و هتل پان کانتینانتال400 هزار پوند بوده است.با توجه به سبک متفاوت مدیریتی رمز موفقیت ابن دو هتل شامل موارد زیر است.
رمز موفقیت هتل آبرجیلی داشتن مشتریان وفادار به خود بوده و مدیریت سنتی به اصول بنیادی هتل داری پایبند بوده است همچنین کیفیت مطلوب سرویس دهی به مسافران باعث شده است با وجودی که این هتل در منطقه ای روستایی واقع شده است باز هم مورد استقبال قرار بگیرد. دربحث صنعت گردشگری توریست های وجود دارند به نام توریست نوستالژیک(به معنی تداعی معانی گذشته از نظر احساسی) که برای یادآوری خاطرات گذشته مجدد خود به این مکان ها مسافرت می کنند.
در هتل پان کانتینانتال با توجه به مدرن بودن هتل قشر جوان جذب این هتل شده اند و جوان بودن مدیریت هتل همراه با آموزش آنها باعث شده که آخرین ابتکارات را درجهت ارتقا کیفیت انجام دهند و با توجه به کیفیت عالی خدمات این هتل و اینکه در حاشیه جاده می باشد رمز موفقیت این هتل می باشد.
Feedback:یا بازخورد ارزش بسیاری برای مدیران دارد زیرا مشتریان هتل در فرم های نظرسنجی نواقص و محاسن هتل را به ما یاد اور می شوند ودر برخی از موارد مسافر ناراضی مایل است که الزاما با مدیر هتل مشکلات خود را در میان بگذارد برای مدیر هتل این بهترین فرصت آشنایی او با نقطه نظرات مسافرین باشد پس فید بک می تواند حضوری باشد.
فعالیت های مربوط به مهمان ها:
رزرواسیون (Reservation)
ذخیره جا،ورود مهمان به هتل جهت دریافت اتاق و ثبت مراحل پذیرش (Check In)-مراحل تخلیه(Check out) و تسویه حساب.
از نظر استاندارد بین المللی ساعت Check In ساعت یازده صبح و Check out دو بعد از ظهر می باشد.
وظایف فرانت آفیس:
کنترل اتاق قابل واگذاری،کنترل مجدد اطلاعات برای ذخیره قبل از ورود مهمان،کنترل جزییات ذخیره جا و ورود،اختصاص اتاق و صدورکلید،کنترل و ارائه صورت حساب،معرفی مهمان به صندوقدار برای پرداخت کامل بدهی خود.
سوال:
جمله Do Not Disturb که مهمان پشت درب اتاق آویزان کرده به چه مفهومی است؟
1-مهمان تقاضا دارد اتاق او تمیز شود
2-به معنای رعایت سکوت است.
3-به معنی عدم ایجاد مزاحمت است. C
4-همه موارد فوق
نکته: اگر مهمان بخواهد اتاقش را تمیز نمایند از کارتی با عبارتPlease Clean My Room استفاده می نماید.
مهمان خاص در هتلها:
Very Important Person
V.I.P
Commercial Important Person
C.I.P
V.I.P:
شخصی است که از نظر سیاسی خیلی مهم است و شامل سفرا و وزارا و پادشاهان و روسای جمهور و ... می باشد.
C.I.P:
شخصی است که از نظر تجاری مهم است و شامل روسای کارخانجات،روسای تیم های فوتبال و تجار بزرگی که در زمینه صادرات و واردات فعالیت می کنند.
نکات بسیار مهم در رابطه با نحوه تعامل با مسافرین V.I.Pو C.I.P:
مسافر V.I.Pتوسط سازمان مربوطه اش به هتل اعلام شده است که باید خدمات ویژه ای در هتل به آنها داد.
نحوه برخورد با مسافرینV.I.P:
1- خدمات امنیتی(Security Service):
هنگامی که مسافرین V.I.P طبقات بالای هتل به انها اختصاص داده می شود و بنابرین آسانسور از طبقه ما قبل بالاتر نمی آید و فقط مسافرینV.I.P کلیدی دارند که آنرا در آسانسور قرار داده و در طبقه مورد نظر پیاده می شوند.
2-دوربین های مدار بسته در طبقات مسافرینV.I.Pبیست و چهار ساعته همه زویای راهروها را زیر نظر گرفته و ضبط می نمایند.
3-در اتاق V.I.P بایدیک دسته گل،شیرینی،انواع میوه جات،همراه با یک کارت خیر مقدم گذاشت.
نحوه برخورد با مسافرین C.I.P:
1-هتل مسئولیتی از نظر امنیتی برای این گونه مسافران ندارد.
2- در اتاق C.I.P باید یک دسته گل،شیرینی،انواع میوه جات،همراه با یک کارت خیر مقدم گذاشت.
  • هادی عربی گل

متصدی پذیرش هتل باید در همه حال رفتاری مودبانه و صمیمی، آرامش و صبر داشته باشد (حتی در شرایط بحرانی). او باید به همه جزئیات توجه کند. متصدی پذیرش هتل باید از روابط عمومی خوبی برخوردار بوده و تاحدی با روانشناسی افراد، لهجه ها و فرهنگ های مختلف آشنایی داشته باشد. او باید از اصول فروشندگی و جذب مشتری به میزان لازم در کار خود استفاده کند. همچنین با شناختی کاملی که از وظایف سایر کارکنان هتل دارد، در رسیدگی به خواسته ها، پیشنهادات و شکایات احتمالی میهمانان، سرعت عمل لازم را به کار گیرد.

پذیرش گر هتل باید با نحوه بررسی درستی و اعتبار انواع کارت های شناسایی اعم از کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و…میهمانان آشنا باشد. همچنین باید انواع روش های رزرواسیون را شناخته و مراحل مختلف هر کدام را در هنگام نیاز به خوبی انجام دهد.

یکی دیگر از کارهای مهم متصدی پذیرش هتل، اطلاع رسانی به میهمانان می باشد. او باید به کلیه منابع اطلاعاتی شهر خود دسترسی داشته و تا حد زیادی نیز خودش آنها را بداند. پذیرش گر هتل باید بتواند هر نوع اطلاعاتی را که میهمان هتل می خواهد، در اختیارش قرار دهد.

ساعت کار متصدی پذیرش هتل

پذیرش گر هتل به صورت شیفتی کار می کند. در هتل های بزرگ معمولا سه شیفت ۸ ساعته و در هتل های کوچک و مهمانپذیرها دو شیفت کاری وجود دارد. 

وظایف متصدی پذیرش هتل

خوشامدگویی به میهمانان در بدو ورود توام با احترام و ادب فراوان

انجام کارهای مربوط به رزرو اتاق برای مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، فکس، نامه و یا حضوری

انجام کلیه کارهای لازم در هنگام ورود و خروج مهمانان از جمله گرفتن مدارک شناسایی معتبر از میهمان و بررسی صحت و اعتبار آنها، ارائه فرم مشخصات به میهمان و کمک به او در پرکردن آن، گرفتن و دادن کلید اتاق ها به میهمانان و …

توضیح کامل در مورد انواع اتاق های و امکانات هتل به میهمان و کمک به او در انتخاب اتاق مناسب و دادن کلید به او

گرفتن و دادن پیغام به میهمانان

پاسخگویی به درخواست های مختلف مهمانان ( از جمله رزرو بلیط تئاتر یا نگهداری اقلام با ارزش)

پاسخگویی به سوالات مهمانان و دادن اطلاعات مورد نیاز به آنها

بررسی و رسیدگی به پیشنهادات، مشکلات و شکایات میهمانان

آماده کردن صورت حساب ها و تحویل پرداخت های مهمانان در هنگام ترک هتل

همکاری با سایر کارکنان هتل برای ارائه خدمات بهتر به میهمانان

در اغلب هتل ها برای رزرو کردن و نگهداری جزئیات اطلاعات هتل از سیستم های کامپیوتری استفاده می کنند. در هتل های بزرگ معمولا چند پذیرش گر در محل پذیرش هتل کار می کنند و هر کدام مسئول بخشی از کار هستند، مثلا فردی مسئول بررسی انواع رزرو های انجام شده و هماهنگی آنها می باشد. اما در هتل های کوچک کار متصدی پذیرش هتل بیشتر بوده و کلیه کارهای بخش پذیرش و گاهی کار راهنمایی مسافران به اتاق هایشان بر عهده متصدی پذیرش می باشد.

شخصیت شناسی متصدی پذیرش هتل
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت شناسی متصدی پذیرش هتل بر اساس تست MBTI
ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. او به مسافرت و کار در این حوزه علاقه دارد. این تیپ شخصیتی به حرف های مشتریان به دقت توجه کرده و حداکثر تلاش خود را برای رفع خواسته های آنها انجام می دهد.


معرفی شغل متصدی پذیرش هتل

متصدی پذیرش هتل - مسیر ایرانی
اگر شما از ارتباط با دیگران و کمک به آنها لذت می برید و به محیط هتل علاقه دارید، این شغل مناسب شماست
 
متصدی پذیرش هتل (فرانت آفیس) فردی است که با انواع واحدهای اقامتی اعم از هتل ها و متل ها و...و امکانات آنها آشنایی داشته و مهارت خوبی در جلب میهمانان، پذیرش و ارائه خدمات مطابق با خواسته آنها دارد. پذیرش گر هتل به مهمانان خوش آمد گفته، وضعیت رزرو اتاق ها را مدیریت و به درخواست های مهمانان در طول اقامت پاسخ می دهد. کلیه کارهای مربوط به اطلاع رسانی، رزرواسیون، پذیرش و خروج میهمانان بر عهده پذیرش گر هتل می باشد. در واقع بخش پذیرش، قلب یک هتل محسوب می شود، زیرا اولین برخورد میهمان با پرسنل هتل در این بخش صورت می گیرد.
 
متصدی پذیرش هتل باید در همه حال رفتاری مودبانه و صمیمی، آرامش و صبر داشته باشد (حتی در شرایط بحرانی). او باید به همه جزئیات توجه کند. متصدی پذیرش هتل باید از روابط عمومی خوبی برخوردار بوده و تاحدی با روانشناسی افراد، لهجه ها و فرهنگ های مختلف آشنایی داشته باشد. او باید از اصول فروشندگی و جذب مشتری به میزان لازم در کار خود استفاده کند. همچنین با شناختی کاملی که از وظایف سایر کارکنان هتل دارد، در رسیدگی به خواسته ها، پیشنهادات و شکایات احتمالی میهمانان، سرعت عمل لازم  را به کار گیرد.
 
پذیرش گر هتل باید با نحوه بررسی درستی و اعتبار انواع کارت های شناسایی اعم از کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و...میهمانان آشنا باشد. همچنین باید انواع روش های رزرواسیون را شناخته و مراحل مختلف هر کدام را در هنگام نیاز به خوبی انجام دهد.
 
یکی دیگر از کارهای مهم متصدی پذیرش هتل، اطلاع رسانی به میهمانان می باشد. او باید به کلیه منابع اطلاعاتی شهر خود دسترسی داشته و تا حد زیادی نیز خودش آنها را بداند. پذیرش گر هتل باید بتواند هر نوع اطلاعاتی را که میهمان هتل می خواهد، در اختیارش قرار دهد.
 
پذیرش گر هتل به صورت شیفتی کار می کند. در هتل های بزرگ معمولا سه شیفت 8 ساعته و در هتل های کوچک و مهمانپذیرها دو شیفت کاری وجود دارد.   

برای آشنایی بیشتر با شغل متصدی پذیرش هتل در ادامه اطلاعات خوبی در مورد مسئولیت ها و وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلی، میزان درآمد پذیرشگر هتل ارائه می شود.
 

 

وظایف متصدی پذیرش هتل

  • خوشامدگویی به میهمانان در بدو ورود توام با احترام و ادب فراوان

  • انجام کارهای مربوط به رزرو اتاق برای مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، فکس، نامه و یا حضوری

  • انجام کلیه کارهای لازم در هنگام ورود و خروج مهمانان از جمله گرفتن مدارک شناسایی معتبر از میهمان و بررسی صحت و اعتبار آنها، ارائه فرم مشخصات به میهمان و کمک به او در پرکردن آن، گرفتن و دادن کلید اتاق ها به میهمانان و ...

  • توضیح کامل در مورد انواع اتاق های و امکانات هتل به میهمان و کمک به او در انتخاب اتاق مناسب و دادن کلید به او

  • گرفتن و دادن پیغام به میهمانان

  • پاسخگویی به درخواست های مختلف مهمانان ( از جمله رزرو بلیط تئاتر یا نگهداری اقلام با ارزش)

  • پاسخگویی به سوالات مهمانان و دادن اطلاعات مورد نیاز به آنها

  • بررسی و رسیدگی به پیشنهادات، مشکلات و شکایات میهمانان

  • آماده کردن صورت حساب ها و تحویل پرداخت های مهمانان در هنگام ترک هتل

  • همکاری با سایر کارکنان هتل برای ارائه خدمات بهتر به میهمانان

در اغلب هتل ها برای رزرو کردن و نگهداری جزئیات اطلاعات هتل از سیستم های کامپیوتری استفاده می کنند. در هتل های بزرگ معمولا چند پذیرش گر در محل پذیرش هتل کار می کنند و هر کدام مسئول بخشی از کار هستند، مثلا فردی مسئول بررسی انواع رزرو های انجام شده و هماهنگی آنها می باشد. اما در هتل های کوچک کلیه کارهای بخش پذیرش و گاهی کار راهنمایی مسافران به اتاق هایشان بر عهده متصدی پذیرش می باشد.

 

مهارت و دانش مورد نیاز

  • مهارت های ارتباطی عالی

  • رفتار دوستانه و مودبانه در پاسخ به مهمانان و تلفن ها

  • مسئولیت پذیری زیاد در رسیدگی به خواسته ها و نیازهای میهمانان

  • داشتن اطلاعات کافی از امور مختلف شهر محل قرارگرفتن هتل مانند سیستم حمل و نقل، مکان های تفریحی و ...

  • آشنایی نسبی با اصول فروشندگی و جذب مشتری، روانشناسی افراد، فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف

  • آراستگی ظاهری

  • صبر و حوصله

  • توانایی حفظ آرامش در شرایط کاری پرفشار

  • توانایی استفاده از کامپیوتر و اینترنت جهت بکارگیری نرم افزارهای هتل داری و کسب اطلاعات مورد نیاز مشتریان

  • دقت و توجه به جزئیات

  • تسلط به زبان خارجی در درجه اول زبان انگلیسی به خصوص در هتل های بین المللی

 


تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

علاقه مندان می توانند بعد از گذراندن سال اول دبیرستان، وارد رشته هتلداری شاخه کار دانش شوند. در صورت علاقه مندی نیز می توانند در رشته مدیریت هتلداری در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.
 
سایر افراد هم با داشتن حداقل مدرک دیپلم با گذراندن دوره های آموزشی مرتبط زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای و سازمان میراث فرهنگی می توانند وارد این شغل شوند. متقاضیان پذیرش گری هتل باید توانایی استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای هتلداری را داشته و به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند، به خصوص اگر بخواهند در هتل های بزرگ و بین المللی کار کنند.

 

 

بازارکار و آینده شغلی متصدی پذیرش هتل

متصدی پذیرش هتل - مسیر ایرانیپذیرشگر هتل می تواند در هتل های یزرگ و کوچک، مهمانسراها و سایر مراکز اقامتی مشغول به کار شود. با کسب تجربه بیشتر می تواند به سمت های بالاتر مانند مدیر داخلی یا مدیر حسابداری هتل برسد.

در خصوص وضعیت بازارکار پذیرشگر هتل در ایران آمار درستی در دسترس نمی باشد. بدیهی است در صورت توسعه صنعت گردشگری داخلی و خارجی و افزایش توریست و مسافر، بازارکار این شغل نیز بهتر خواهد شد.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهانبه شرح زیر است :

آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام این شغل بین سال های2010  تا 2020، رشد درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل14  درصد می باشد.

استرالیا در بازه زمانی سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد10  درصدی داشته و رشد متوسطی در آینده برای آن پیش بینی شده است.
 


 

میزان درآمد متصدی پذیرش هتل

آمار دقیقی از میزان درآمد متصدیان پذیرش هتل در کشور در دسترس نمی باشد. البته میزان تحصیلات، تجربه، مهارت ها (از جمله روابط عمومی مناسب، دقت خوب و ...) و توانمندی های یک متصدی پذیرش هتل در میزان موفقیت و به دنبال آن کسب درآمد بیشتر او بسیار موثر است.

میزان درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا - متوسط درآمد سالانه این شغل29.990  دلار (برای همه مشاغل33.840  دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 26.100 دلار بوده است

استرالیا - متوسط درآمد سالانه این شغل37.000  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار بین19.000  تا22.000  دلار و برای افراد باتجربه تا حدود 30.500  دلار می باشد.



 

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.


شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI : (برای مشاهده کامل تیپ شخصیتی روی آن کلیک کنید)


ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. او به مسافرت و کار در این حوزه علاقه دارد. این تیپ شخصیتی به حرف های مشتریان به دقت توجه کرده و حداکثر تلاش خود را برای رفع خواسته های آنها انجام می دهد.


آموزش کامل فرانت افیس هتل

اصل اول  شناخت هتل

ابتدا بهتر است تعریفی از هتل انجام دهیم:

هتل واحد اقامتی است که کالای اصلی خود را که اتاق می باشد و دیگر امکانات را در صورت داشتن آن امکانات در قبال وجه به عموم به عنوان میهمان عرضه می کند.

منظور از فروش اتاق :دراختیار گذاشتن اتاق به مشتری برای استفاده به مدت معین با قیمت مشخص شبانه.

هتل از دو قسمت دور از نظر مهمان یا BACK OFFICE و در جلوی دید مهمان یا FRONT OFFICE تشکیل شده است .

تاریخچه هتلها:

۱۷۹۴اولین مکانی که با کاربری هتل ساخته شده هتل شهر CITY HOTEL در نیویورک که ۷۳ اتاق داشته

۱۸۲۹ هتل تریمونت در بوستون آمریکا ویژگی: اتاق های تمیز و مجلل و کارمندان آموزش دیده.

۱۹۰۸ اولین هتل به سبک امروزی بنام بوفالو استاتلر توسط آقای استاتلر بنیان گذاشته شد که ویژگی: آب لوله کشی سرد و گرم، تجهیز اتاقها به چراغ برق و توجه ویژه به نظافت و بهداشت.

۱۹۵۴هتل های هیلتون توسط آقای کنراد هیلتون بنیان گذاری شد که تا امروز ۲۷۰۰ شعبه در جهان دارد.

۱۹۷۳ هتل های ماریوت و بنیان گذار هتل و متل های ارزان قیمت برای کسانی که با اتومبیل سفر می کردند.

هتل های هالیدی این HOLIDAY INNتوسط آقای ویلسون بنیان گذاری شد.

۱۹۵۷ هتل های هایت توسط آقای پریتزکر بنیان گذاشته شد.

۱۲۶۰ اولین مهمانخانه در ایران به سبک امروزی در قزوین . ویژگی: دوطبقه و تجهیزات به سبک اروپایی و کنارش پستخانه و تلگراف قرار داشت.

۱۲۶۱اولین هتل پایتخت ، هتل فرانسه نام داشت و به سبک هلندی تزئین شده بود.

در آن دوران تهران، بندرانزلی،رشت و قزوین فقط دارای مهمانخانه های نسبتا خوبی بودند.

بعد از اسلام کاروانسراها و رباط های ساخته شدند مثل رباط کریم شهریار وکاروانسرای زعفرانیه.

در زمان صفویه و به دستور شاه عباس اول کاروانسراهای مخروبه تعمیر و بازسازی گشت.

برای تامین آب مسافران آب انبارهای بزرگ با بادگیر در نقاط کویری ایجاد شد.

در زمان امیر کبیر اجرای چاپارخانه ها که از ابتکارات داریوش هخامنشی بود مجددا مورد توجه قرار گرفت.

سازمان هتل:

  1. طراحی PLANNING طراحی روشهای ارائه خدمات به میهمانان.
  2. سازماندهی ORGANIZING سازماندهی پرسنل با توجه به امکانات موجود.
  3. گزینش و استخدام STAFFING
  4. هدایت و رهبری DIRECTING هدایت مجموعه هتل به سمت فروش بالاو جلب رضایت مشتری.
  5. هماهنگی قسمت های مختلف هتلCO-ORDINATING .
  6. گزارش دهی و گرازش گرفتن REPORTING .
  7. بودجه بندی و حقوق و مزایا و پاداش پرسنلBUDGETING .

نحوه شماره گذاری اتاق:

  • اولین شماره سمت چپ شماره طبقه می باشد و مابقی شماره اتاق محسوب می شود.
  • هنگام خروج از آسانسور در هر طبقه از سمت راست شماره گذاری شروع می شود.
  • یک طرف راهرها شماره زوج و طرف دیگر شماره فرد است.

انواع کلید:

الف- کلید اتاق مهمان ROOM KEY

کلیدی که به مهمان میدهیم و درب اتاق مهمان را فقط باز می کند.

ب – کلید مادر(شاه کلید) MASTER KEY

  1. شاه کلید طبقه: دراختیار سرپرست طبقه است.اتاقهای یک طبقه را باز می کند. انبار طبقه را باز می کند.
  2. شاه کلید اصلی: همه اتاقهای هتل را باز می کند. اتاقهای دوقفله را باز نمی کند.در فرانت آفیس نگهداری می شود.

ج- کلید اضطراری EMERGENCY KEY

  • تمام اتاقها را باز می کند و اتاقهایی که دو قفله (DOUBLE LOCK)هستند.
  • تنها یک نسخه ازآن وجود دارد.
  • در صندوق فرانت آفیس نگهداری می شود.

انواع صبحانه:

  1. فقط اتاقEUROPEAN PLAN/ONLY ROOM/R /EPطرح اروپایی
  2. اتاق + صبحانه/بین المللیCONTINENTAL PLAN /BREAKFAST&BEED/B.B طرح متعادل
  3. اتاق+صبحانه+شام یا نهارHALF BOARD/H.B /طرح تعدیل یافته آمریکایی
  4. اتاق+صبحانه+نهار+شامFULL BOARD/F.B /طرح آمریکایی

انواع اقامتگاه:

۱- هتل: اجاره دادن اتاقی مبله به همراه خدمات غذاو نوشابه، باربری، پارکینگ، اطلاعات و ….

در هتلهای ۴ ستاره به بالا بایستی از پرسنل آموزش دیده استفاده شود .

۲- متل: در مناطق خوش آب و هوا و معمولا در بین جاده ها قرار دارد و معمولا در یک یا دو طبقه بنا شده اند و حتما باید تعمیرگاه در این مکانها وجود داشته باشد.

۳- پانسیون: بیشتر به صورت شبانه روزی و با غذا قیمت گذاری می شود.البته می تواند رستوران نداشته باشدو بسیار ارزان قیمت هستند.

۴- کمپ: مکانهایی بزرگ که اقامت درآن بوسیله چادر است و سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد .

۵- خوابگاه: حداقل امکانات رفاهی و بیشتر مربوط به دانشجویان و کارخانجات است و سرویسهای بهداشتی بصورت عمومی برای هر چند اتاق یک سرویس در راهروها وجود دارد.

۶- مهمانسرا: این مکانهای اقامتی مربوط به سازمانها و ادارات است که برای پرسنل خود تهیه دیده اند. (درجه یک، درجه دو، ممتاز).

۷- مهمانپذیر: که آنرا مسافرخانه/ Inn نیز می نامند.این اقامتگاهها کوچک و دارای امکانات اقامتی مختصر از جمله آشپزخانه کوچک و مشترک هستند . مسافرخانه ها شکل ابتدایی هتل های مدرن هستند و ممکن است در داخل و یا هر جای دیگر بیرون از شهر قرار گیرند .

۸- ویلا: واحدهای اقامتی یک یا دوطبقه در خارج از شهر و یا در کنار سواحل دریا و یا در مناطق جنگلی هستند.

۹- زائر سرا: این مکانها برای اسکان مسافران شهرهای مذهبی که برای زیارت به آن شهرها میروند وجود دارد و معمولا هزینه های آن توسط افراد خیر تامین می شود.

هتل ها از نظر درجه بندی:

هتلهای با ستارهSTAR و DIAMONDیا الماس طبقه بندی می کنند بر ۵ دسته :

هتلهای یک ستاره *

هتلهای دو ستاره **

هتلهای سه ستاره ***

هتلهای چهارستاره ****

هتلهای پنج ستاره *****

انواع مختلف هتل ها:

هتل ها به چهار گروه کلی تقسیم میشوند:

۱-هتل های زنجیره ای بین المللی

۲- هتل های زنجیره ای منطقه ای

۳- هتل های زنجیره ای کشوری

۴- هتل های مستقل و شخصی

طبقه بندی بر اساس اندازه و تعداد اتاق:

طبقه بندی الف

هتل های کوچک کمتر از ۱۵۰ اتاق SMALL

هتل های متوسط ۱۵۰ تا ۲۹۹ اتاق MEDIUM

هتل های بزرگ ۳۰۰ تا ۶۰۰ اتاق LARGE

هتل های بسیار بزرگ بیش از ۶۰۰ اتاق MEGA

طبقه بندی ب

هتل های کوچک کمتراز ۷۵ اتاق SMALL

هتل های متوسط ۷۵ تا ۲۰۰ اتاق MEDIUM

هتل های بزرگ ۲۰۰ تا۳۰۰ اتاق LARGE

هتل های بسیار بزرگ بیش از۳۰۰ اتاق MEGA

طبقه بندی هتل بر اساس بازار هدف:

۱- هتل های تجاری: در مرکز و مناطق تجاری شهراست و مناسب تجار.

۲- هتل های تفریحی: درمناطق خوش آب و هوا مثل کنار دریا وکوهستانها.

۳- هتل های فرودگاهی: برای مهمانان ترانزیت در محوطه فرودگاهها.

۴- هتل های مناسب برای اقامتهای طولانی:برای مسافرانی که اقامت طولانی دارند باآشپزخانه بزرگ .

۵- هتل سوئیت:برای مسافرانی که خانوادگی سفر می کنند مناسب است و یک اتاق خواب با یک حال و یک آشپزخانه کوچک دارد.

۶- هتل های تخت و صبحانه: فقط تخت و صبحانه دارد قیمت آن پایین است.هتل های ۱ و ۲ ستاره کشور ما از این دست است.

۷- هتل های برگزاری مراسم: تعداد اتاق زیاد و مناسب برای برگزاری مراسم. سالنهای مجلل و غدا و نوشابه ممتاز.

۸- هتل کازینو: اتاق برای اقامت و سالنهای بازی برای کسانی که به قصد شرط بندی بازی می کنند (مثال آن لاسوکاس در آمریکا است).

فصل دوم- بخشهای گوناگون هتل

انواع اتاقها:

۱- اتاق یک تخته=Single room =sgl

۲- اتاق دوتخته (دو تخت یکنفره )= Twin room=Twn

۳- اتاق یک تخته دونفره(مخصوص زوجها)=Double room= dbl

۴- اتاق سه نفره( سه تخت تکی یا یک تخت دونفره و یک تخت تکی)= Triple room/ TPL

۵- اتاق چهارنفره(دو تخت دونفره)=Double double room/Twin double room

۶- اتاقهای تو در تو=Connected room این اتاقها معمولا برای خانواده هایی که با فرزندانشان سفر می کنند و میخواهند هنگام خواب فرزندانشان را تحت مراقبت داشته باشند مناسب است زیرا با یک در از هم جدا میشود و در واقع به هم راه دارد.هر کدام از این اتاقها سرویس بهداشتی مجزا دارد.

البته هتل در زمانی که متقاضی خانواده نداشته باشد درب اتاق را بسته و هر کدام از اتاقها را بصورت جداگانه بفروش میرساند.

گاهی از این اتاقها برای فروش به کسانی که با تور سفر کرده اند نیز استفاده می شود.

۷- اتاقهای همجوار=Adjoining room

۸- اتاقهای روبرو= Adjacent room

۹- اتاقهای لانایی= Lanai roomاین اتاقها به منظره هایی طبیعی مثل دریا و جنگل بازمیشوند و یک بالکن ویا حیاط اختصاصی دارند.

۱۰- استودیو=Studio این اتاقها دارای مبل تختخواب شو هستند و اتاق خواب ندارند.

۱۱- اتاقهای کابانا=Cabana این اتاقها درطبقه همکف هتل های کناردریا یا هتل های دارای استخرد ساخته شه به نحوی که مهمان برای استفاده از دریا یا استخر نیاز به تردد در داخل کریدورها ی هتل نداشته باشد و بطور مستقین و با لباس شنا بتواند به اتاق و محل شنا تردد کند.

۱۲- اتاق نمونه=Sample room =این اتاق مخصوص کالاهای نمایشگاهی است ودر طبقات پایین هتل قراردارد.البته در بعضی از هتل ها نمونه ای از اتاق های هتل است که زمان عقد قرار داد با گروهها به عنوان نمونه ارائه می گردد.

۱۳- اتاق حجله یا عروس و داماد=Fiesta room = این اتاق چیدمان خاصی دارد و به عروس و دامادها داده می شود .

۱۴ سوئیت=Suite =سوئیتها انواع گوناگون دارند فضای سوئیتها از اتاقهای معمولی بزرگتر است و دارای یک اتاق خواب،یک اتاق پذیرایی، سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه کوچک می باشد.البته لازم به ذکر است که تجهیزات آشپزخانه محدود می باشد و نمی توان در آن آشپزی انجام داد در حد یک مایکروفر و چای ساز یا قهوه ساز و یک یخچال کوچک است .

۱۵-اتاق پذیرایی= = parlourاین اتاق مخصوص گفتگو می باشد و در هتلهای 4 و 5 موجود است و به صورت ساعتی مورد اجاره میهمان قرار می گیرد تا با میهمانان خود ملاقات داشته باشد.

۱۶- اتاقهای مشرف=Penthouse = اتاقی با یک تراس مشرف به بیرون که در بالاترین طبقه قرار دارد.

۱۷ ـ اتاق استراحت کارکنان :Mezzanine Room= به اتاق‏های پرسنلی می‏گویند که مخصوص کارکنان هتل می‏باشد تا در زمان استراحت از آن استفاده نمایند. این اتاق‏ها در نیم طبقه هتل بین طبقه همکف و اول قرار دارد در عمره از این اتاق جهت استقرار مدیران ایرانی یا هیئت پزشکی استفاده می‏شود.

۱۸ـ اتاق‏های مخصوص معلولینSPECIAL NEEDS ROOM=/ Handicaped Rooms اتاق مخصوصین معلولین که معمولاً در طبقات پایین و نزدیک آسانسور قرار دارد. این اتاق‏ها بدون پله و آستانه بوده و در آن بزرگ می‏باشد تا ویلچر به راحتی وارد آن شود و امکانات مورد نیاز معلولین در آن تعبیه شده است.

۱۹- اتاقهای ویژه افراد غیر سیگاری=NON SMOKING .

۲۰- اتاقهایی که برای نظافت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی کنند و مخصوص میهمانانی است که بیماریهایی نظیر آسم و آلرژی دارند= ENVIRONMENTALLY FRENDLY ROOM .

۲۱- فضای اختصاصی برای استراحت کارکنان=COMFORT ZONE

اصطلاحات مربوط به هتل و اتاقها

۱- اتاق خالی و تمیز=vacant=VC

۲- اتاق اشغال=Occupied=OC

۳- مهمانی که شب گذشته به هتل نیامده=Sleep out

۴- میهمانی که اتاقی را رزرو کرده ولی به هتل مراجعه نکرده=No show

۵- میهمانی که بدون پرداخت صورتحساب هتل را ترک کرده=Skipper

۶- میهمانی که بدون رزرو قبلی به هتل مراجعه می کند= Walk in

۷- میهمان با وسائل کم یا بدون وسایل=Light luggage=L.L

Light baggage=L.B،Scanty luggage=S.L /Scanty baggage=S.B

۸- بزرگسال=Adult/A

۹- کودک=Child/C

۱۰- اتاق خارج از سرویس=Out Of Order/OOO (یعنی اتاقی که به هر دلیلی نمی توان آنرا به میهمان فروخت).

۱۱- لطفا مزاحم نشوید= Do Not Disturb/DND این کارت در پشت در هر اتاقی وجود دارد که یک طرف آن عبارت لطفا مزاحم نشوید را دارد و مواقعی میهمان در اتاق است و نمی خواهد که خانه دار وارد اتاق شود آنرا پشت درب اتاقش روی دستگیره در آویزان می کند و طرف دیگر این کارت به رنگ سبز است که هنگامی که میهمان میخواهد اتاقش نظافت شود آنرا بر روی دستگیره درب اتاق خود قرار می دهد که روی آن نوشته شده است لطفا اتاق را تمیز کنید/CLEAN UP ROOM.

۱۲- مراحل تشریفات ورود مهمان یا CHECK IN CH/I=

۱۳- تشریفات خروج مهمان CHECK OUT==CH/O

۱۴- ROOM RATE این نرخ می تواند کمتر از RACK RATE باشد و یا میتواند مساوی با آن باشد ولی هیچگاه ROOM RATE نباید از RACK RATE بیشتر باشد.

۱۵- RACK RATE نرخی است که اتحادیه هر سال قیمت جدید را میدهد وهتل بایستی آن را در مقابل دید مهمان نصب نماید.

۱۶- تخفیف= DISCOUNT

۱۷- قفل دوبل درب= DOUBLR LOCK

۱۸- تایید شده= CONFIRMED

۱۹- استفاده روزانه= DAY USE

۲۰- پیش پرداخت=DEPOSIT

۲۱- صورتحساب= FOLIO

۲۲- فصل پر مسافر= HIGHE SEASON

۲۲- فصل کم مسافر= LOW SEASON

۲۳- لیست سیاه یا مسافرانی که هتل پذیرای آنها نیست=BLACK LIST

۲۴- فرانت آفیس=FRONT OFFICE /F.O

۲۵- گرفتن رزرو بیش از حد مجاز= OVER BOOK

۲۶- زنگ بیداری با تلفن=WAKE UP CALL

۲۷- دفتر گزارش اتفاقات مهم برای سایر کارمندان=LOG BOOK

۲۸- اتاقهای نگهداری شده برای گروهها=BLOCK

۲۹- VOUCHER =رسیدهایی که جایگزین پول نقداست و شرکتها و سازمانهای طرف قرارداد هتل متعهد به پرداخت صورتحساب مهمان به هتل می باشند .

۳۰- مهمانان مهم و ویژه=VIP که شامل :سیاستمداران، هنرپیشگان و ورزشکاران، خبرنگاران و نویسندگان، مهمانانی که اقامت طولانی و مکرر دارند.

۳۱- مهمانان ویژه بازرگان=CIP که شامل بازرگانان و تجار می شود که هزینه پذیرایی ویژه به عهده خود مسافر است که این سرویس توسط آژانسهای مسافرتی داده می شود.

۳۲- تکنولوژی اطلاعات=INFORMATION TECHNOLOGY/IT

۳۳- تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات=INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGY/ICT

۳۴-مدیریت ارتباط با میهمان=CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT/CRM

۳۵- خانه دارها یا اتاقدارهاHOUSEKEEPER/MAID/HOUSEMAN

۳۶- گزارش وضعیت اتاقهاROOM STATUS REPORT.

۳۷- گزارش مغایرت DISCREPANCY REPORT .

بخشهای گوناگون هتل:

هتل دارای قسمت های گوناگون است که تمامی این قسمت ها مثل دانه های زنجیر بهم متصل هستند و پرسنل هتلی بایستی بتوانند از عهده کار گروهی بر بیایند و روابط عمومی خوب، نظم، ادب، قدرت تصمیم گیری سریع، آشنایی با زبان انگلیسی نیز داشته باشند.

بخشهای مختلف هتل:

۱- خانه داری و اتاقداری

THE HOUSEKEEPING ROOM ATTENDANT DEPARTMENT

۲- مهندسی و تعمیرات

THE ENGINEERING AND MAINTENANCE DEPARTMENT

۳- اداری و پرسنلی

THE HUMAN RESOURCE DEPARTMENT

۴- مالی و حسابداری

THE ACCOUNTING DEPARTMENT

۵- نگهبانی

THE SECURITY DEPARTMENT

۶- غذا ونوشابه

THE FOOD AND BEVERAGE DEPARTMENT /F&B

۷- فروش و بازاریابی

THE SALES AND MARKETING DEPARTMENT

شیف کار در هتل ها :

سه شیفت کاری: ۷صبح تا ۳ بعدازظهر، ۳بعدازظهرتا۱۱شب و ۱۱شب تا ۷ صبح. هر کارمند موظف است ۱۵ دقیقه قبل از شروع شیفت در محل کار خود حاضر باشد تا بتواند گزارشات لازم مربوط به شیفت خود را از همکار شیفت قبل دریافت کند .

فرانت آفیس :

اولین قسمتی که در هتل مشتری به آن مراجعه می کند و پذیرش می شود است که مهمترین قسمت نیز می باشد زیرا فرانت آفیس قلب هتل است چون اولین تاثیر گذاری از این نقطه شروع می شود .

فرانت آفیس از دو قسمت BACK OFFICE و FRONT OFFICEتشکیل می شود.

بخشهای تحت پوشش فرانت آفیس و قسمتهایی که درآن فعالیت دارند:

۱- رزرواسیون RESERVATION BACK

۲- پذیرش RECEPTION FRONT

۳- صندوق CASHIER FRONT

۴- اطلاعات و تشریفات مهمان INFORMATION &CONCIERGE FRONT

۵- خدمات دربانی BELL SERVICE FRONT

۶- تلفنخانه TELEPHONE DEPBACK

۷- روابط عمومی PUBLIC RELATION BACK

قسمت هایی که پشت میز پذیرش کار می کنند به قرار زیراست:

کانسیرج، پذیرش، اطلاعات، صندوق

  • · رزرواسیون RESERVATION:وظیفه اصلی بخش رزرواسیون فروش اتاق های هتل با بیشتری سود ممکن است. توانایی انجام رزروهای تلفنی، هماهنگی با بخش فروش در زمینه رزروهای گروهی و فردی، تلاش برای پر کردن اتاق ها.
  • وظیفه واحد اطلاعات و راهنمایی میمانان یا کانسیرج/CONCIERGE : دریافت و قبول مرسولات پستی مثل نامه ها، بسته ها، نمابرها،و پست های الکترونیکی مهمانان توسط واحد اطلاعات و راهنمایی مهمانان انجام می شود.مسئول امور تورهای داخلی (تهیه بلیط هواپیما، قطار، آمفی تاتر، سینما برای مهمان) و امور مربوط به بل بوی.
  • پذیرش:انجام تشریفات ورود و خروج مهمانان.باز کردن حساب به نام مهمان. مسئول فروش اتاق.
  • صندوق یا CASHIER: شمارش پولهای صندوق، بررسی رسیدهای پرداخت پول به افراد، واچرهای غیر قابل قبول،بررسی مبلغ تنخواه گردان، تهیه فرم پرداخت نقدی با امضاء گیرنده مبلغ، ثبت تاریخ و ساعت پرداخت نقدی، بررسی هزینه اتاق، غذا، نوشیدنی هاو دیگر خدمات ارائه شه و همچنین مبالغ دریافت شده را در فولیوی مهمان می نویسد و در صورت نیاز ارز مهمانان خارجی را نیز تبدیل می کند.ثبت و کنترل حساب تلفنهای شهری اتاقها در هنگام ورود و خروج، حفظ و نگهداری از کلیدهای مادر و کلیدهای دیگر قسمت ها، کنترل سقف اعتباری مهمان.
  • روابط عمومی PUBLIC RELATION: امور مربوط به ارتباط با مشتری به جهت کسب نظرات و پیشنهادات ایشان.

زیر مجموعه های فرانت آفیس:

۱- میز پذیرش=FRONT DESK = در این قسمت مهمان کارت ثبت مشخصات یا REGISTER CARD را پر می کند و اطلاعاتی از قبیل : نام ، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ و محل صدور پاسپورت یا شناسنامه، شماره پاسپورت یا شناسنامه، تاریخ ورود به هتل ، تاریخ خروج از هتل، شماره اتاق،آدرس و تلفن، پیش پرداخت، نوع پرداخت، مبدا و مقصد ذکر می شود. میز فرانت آفیس بایستی ترجیحا در نزدیکی درب ورودی و در جهتی طراحی گردد که مستقیما درمعرض دید مهمانان ورودی و خروجی باشد همچنین کارکنان فرانت آفیس بتوانند بطور نامحسوس رفت و آمد افراد به لابی را بخصوص آسانسورها را تحت کنترل داشته باشند.

ابعاد میز فرانت آفیس به ارتفاع ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از کف لابی است، عرض آن بین ۶۵ تا ۷۰ سانتی متر می باشد.

کارمند این قسمت پذیرشگر=RECEPTIONIST نام دارد که کارهای مربوط به میهمان به عهده اش می باشد. لازم به ذکر است که رزرو اتاق در هتل به طرق گوناگون صورت میگیرد از جمله تلفنی، حضوری، نامه، تلگراف، ایمیل.

اطلاعات مربوط به میهمانان که در رجیستر کارت ثبت می شود به عنوان یک قرارداد برای هتل حساب می شود و اداره اماکن و اداره ایرانگردی و جهانگردی نیز در صورت نیاز می توانند به آن دسترسی داشته باشند .

وظایف کارمند پذیرش:

بررسی موارد زیر در هنگام رزرو اتاق از طرف مهمان:

  • تاریخ دقیق ورود و خروج میهمان.
  • اتاق مورد نظر میهمان.(اتاقهای مخصوص سیگاریها یا غیر سیگاریهاو یا نیازهای خاص مثل معلولیت).
  • تعداد نفرات که قصد اقامت دارند.
  • چک کردن تقاضای مشتری با امکانات موجود در برنامه ثبت رزرو هتل در کامپیوتر از جهت بررسی اتاق مورد نظر و تاریخ موردنظر که آیا امکان خالی بودن اتاق در تاریخ مورد نظر مهمان وجود دارد یا خیر.
  • در صورت لزوم اتاق را به مشتری نشان دهند.
  • گرفتن مشخصات رزرو و ثبت آن در فرم رزرو.
  • تایدیه و شماره رزرو را به مشتری بدهد.
  • خواندن جزئیات رزرو برای مشتری .( تاریخ ورودو خروج، قیمت، نیازهای خاص مهمان، نحوه پرداخت، ثبت نام و آدرس تلفن کننده یا رزرو کننده در فرم ثبت رزرو).

مراحل تشریفات ورود مهمان یا CHECK INch/in=

هنگامی که میهمان وارد هتل می شود یکسری تشریفات مقدماتی برای اسکان در هتل دارد که این مراحل به همراهی کارمند پذیرش انجام می شود زمان پذیرش میهمانان در هتل ساعت ۱۴ بعد ازظهر می باشد و زمان تسویه حساب با میهمان ساعت ۱۲ ظهر می باشد. ضمنا رزروهای بدون ضمانت تا ساعت ۱۸ نگهداری می شود و پس از آن هتل موظف به نگهداری اتاق در برابر رزرو انجام شده نمی باشد.

مراحل CHECK IN:

  • ادای احترام و خیر مقدم گویی به مهمان.
  • دریافت و بررسی تقاضای میهمان.(آیا از قبل رزرو داشته یا خیر و اگر نداشته آیا امکان اسکان در هتل را دارد یا خیر که در صورت نداشتن اتاق خالی برای اسکان محترمانه به اطلاع مهمان می رسانم و در صورت امکان با سایر هتلهای همکار تماس گرفته تا در جهت پیدا کردن هتل مناسب به مهیمان کمک کرده باشیم).
  • ارائه فرم ریجستر کارت یا ثبت نام به مهمان برای پر کردن.
  • دریافت مدارک شناسائی و هویت از میهمان.
  • کنترل مدارک شناسائی به جهت تطابق با موارد مندرج در رجیستر کارت.
  • معرفی مهمان جهت واریز وجه پیش پرداخت به صندوق تا شماره فیش واریزی در کامپیوتر ثبت نمائیم.
  • ساعات سرو صبحانه و تخلیه اتاق را به اطلاع مهمان می رسانیم و همچنین سایر اطلاعات مورد نیاز مهمان مثل هزینه های پارکینگ، تلفن، مینی بارو…
  • راهنمائی مهمان به اتاق مورد نظرو ارائه کلید اتاق به مهمان و نحوه بکارگیری آن.
  • ثبت مشخصات مهمان داخل رایانه و همزمان بازنمودن صورتحساب مهمان با کمک قسمت صندوق پذیرش.
  • بعد از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه که مهمان وارد اتاق خودش گشت با میهمان تماس می گیریم تا از رضایت مهمان نسبت به اتاق مطلع شویم .
  • بعد از کسب رضایت مهمان از اتاق اطلاعات وارد شده در سیستم به امضاء سرپرست قسمت رسیده و مدارک شناسایی مهمان تحویل صندوق مرکزی میگردد.
  • درضمن آخرین فرصت برای ارائه تصویر مثبت از هتل برای مهمان نیز هنگام خروج میهمان می باشد.

آشنایی با تغییر رزرو یا CHANGE RESERVE

ممکن است پس ثبت رزرو میهمان به دلایل مختلف از جمله بدی آب و هوا بخواهد برنامه سفر خود را تغییر دهد در این مرحله بایستی مراتب زیر انجام شود:

  • رجوع به سیستم نرم افزاری جهت تطبیق خواسته میهمان با امکانات هتل (آیا اتاق خالی در تاریخ مورد نظر میهمان داریم یا خیر).
  • تهیه فرم مخصوص ( زیرا ممکن است تعداد اتاق یا نوع اتاق تغییر کند که در ننتیجه در قیمت آن تاثیر گذار است).
  • تغییر اطلاعات از قبیل: تاریخ ورود و خروج، نام میهمان، تعداد اتاق.
  • تغییرات را تائید کنید.
  • در صورتی که تغییر قیمت پیش آمده به میهمان اعلام شود.
  • ثبت موارد فوق در فرم: تقاضای تغییر، نام تلفن کننده، تاریخ درخواست تغییر، نام کارمند تغییر دهنده رزرو.

آشنایی با ابطال رزرویا CANCEL RESERVE

گاهی بنا به هر دلیلی مهمان نمی تواند در هتل حاضر شود و تمایل به کنسل کردن رزرو خود دارد که انجام مراحل کنسل رزرو به عهده پذیرشگر است البته هتل ها گاهی برای این کنسلی جریمه ای درنظر می گیرند که این جریمه تابع قوانین هتل است .بعضی هتل ها تا ۲۴ ساعت قبل از ورود مهمان امکان ابطال رزرو را بدون کسر نقدینگی برای مهمان فراهم می کنند.

مراحل ابطال رزرو به شرح زیر است:

  • پرسش نام تلفن کننده و ثبت آن
  • مراجعه به رزرو اولیه
  • حذف رزرو از سیستم کامپیوتر یا نمودار ثبت رزرواسیون هتل.
  • حدف نام میهمان از لیست ورودی تاریخ مندرج.
  • در نظر گرفتن مقررارت ابطال و محاسبه جریمه و اطلاع رسانی به میهمان.
  • ارائه شماره تاییدیه ابطال رزرو به میهمان.
  • پرسش تاریخهای رزوی دیگر از میهمان.
  • ثبت تاریخ و ساعت و نام کارمند مربوطه در ارتباط با کنسل کردن رزرو.

مراحل تغییر اتاق مهمانROOMCHANGE =

گاهی مهمان پس از حضور در هتل به دلایل گوناگون میخواهد اتاق خود را تغییردهد که پذیرشگر بایستی مراحل زیر را در جهت تغییراتاق طی کند:

  • آگاهی از دلیل تغییر اتاق
  • بررسی و امکان تغییر اتاق درفایل کامپیوتریا نمودار ثبت رزر.
  • تهیه فرم خاص ( نرخ اتاق و نوع اتاق ).
  • ارسال فرم تهیه شده به کلیه قسمتهای : غذا و نوشابه، خانه داری، لاندری، تلفنخانه، صندوق یا حسابداری.
  • اطلاع به مهمان در مورد تعویض اتاق.
  • انتقال وسایل مهمان در حضور خودش توسط چمدان برها به اتاق جدید.
  • ثبت تغییر اتاق در ثبت گزارشات.
  • تغییر پرونده صورتحساب مهمان به اتاق جدید.

تشریفات خروج مهمان CHECK OUT==CH/O

در ارتباط با تشریفات خروج مهمان از هتل واحد صندوق یا CASHIER DEST هماهنگی نزدیکی با بخش فرانت آفیس دارد که مراحل خروج میهمان از هتل به شرح زیر می باشد:

  • آماده سازی لیست خروجی ها.
  • تهیه آخرین صورتحساب مالی میهمان ( لاندری، پارکینک، مینی بار، تلفن و…)
  • هماهنگی با واحد صندوق جهت آماده سازی صورتحساب میهمان.
  • هماهنگی با مهمان به منظور حصول اطمینان از قصد ترک هتل.
  • هماهنگی با قسمت کانسیرج (اطلاعات) جهت فرستادن چمدان بر برای حمل اثاثیه مهمان.
  • هماهنگی با خانه داری جهت انجام وظایف مرتبط( کنترل وضعیت اتاق و اشیاء گم شده یا پیداشده).
  • تقدیم صورتحساب و ضمائم صورتحساب مثل صورتحسابهای رستوران و… به میهمان.
  • پرسش در مورد نحوه پرداخت صورتحساب توسط مهمان.
  • در صورتیکه مهمان بعداز زمان مقرر تسویه حساب تمایل به استفاده از اتاق را دارا بود شرایط اقامت را برای مهمان توضیح میدهند زیرا اقامت ۱ تا ۲ ساعت دیرتر از زمان خروج هزینه اضافی در بر ندارد که به آن LATE CHECKE OUT گفته می شود اگر میهمانان اتاق خود را تا ساعت 18 یا 19 نگهدارند باید هزینه نیم روز یا DAY RATE یعنی نصف قیمت اتاق خود را بپردازند البته تمام این موارد بستگی به قوانین هتل دارد.
  • تحویل مدارک مهمان .
  • بدرقه مهمان و آرزوی سفر خوش برای ایشان .
  • ثبت گزارشات خروج در رایانه.
  • بایگانی اسناد خروج در ریجستر کارت و زدن ساعت خروج پشت فرم ریجستر .

طبقه بندی آتش سوزی ها:

  • گروهA با ▲ (مثلث) نشان داده می شود مواد احتراق پذیر:لباس، چوب، کاغذ است و خاموش کردن آن با آب و مواد شیمیایی چند منظوره می باشد.
  • گروهB با ■ (مربع) نشان داده می شودمواد احتراق پذیر:مشتقات نفتی، رنگها و پاک کننده هاهستند و خاموش کردن آن با دی اکسید کربن به صورت پودرخشک یا مواد شیمیایی چند منظوره می باشد.
  • گروهC با ● ( دایره) نشان داده می شود عامل آتش سوزی الکتریسیته است و با مواد شیمیایی چند منظوره یا دی اکسید کربن به صورت گاز و پودر خشک کنترل می شود.
  • · نکته: قبل از انجام هر کاری قطع جریان برق ضروری است.

  • هادی عربی گل

در فرهنگ امروزی، والدین در یاد دادن آداب معاشرت به فرزندان‌شان با چالش‌ مواجه هستند. درگیری‌های اقتصادی باعث شده که دورهمی‌های خانوادگی موقع صرف غذا، جایش را به غذا خوردن در رستوران‌های فست‌فود بدهد و والدین فرصت کمتری برای آموزش آداب غذا خوردن به بچه‌ها را داشته باشند. حتی بدتر از آن، موبایل‌ها، آیپد، فیسبوک و اینستاگرام جایگزین مکالمات و محاورات خانواده‌ها و همسایه‌ها شده و باز هم والدین فرصت دیگری را برای یاد دادن آداب معاشرت، از دست می‌دهند.

وقتی بچه‌ها به دنیای واقعی پا می‌گذارند و به جستجوی شغل می‌پردازند، با منحنی‌های یادگیری زیادی درباره‌ی آداب معاشرت مواجه می‌شوند که به خاطر یک لغزش کوچک به دلیل عدم یادگیری آداب در خانواده است، فرصت‌های شغلی را از دست می‌دهند. اما نگران نباشید، شما می‌توانید با یادگرفتن ۵ دسته از آداب معاشرت مهم و کلیدی که همه پدران و مادران باید به فرزندان‌شان آموزش دهند، این مشکل را برطرف سازید:

چگونه ارتباط برقرار کنیم

قوانین آداب معاشرت

  1. هیچ‌وقت بیش از ۵ ثانیه مستقیما در چشم کسی نگاه نکنید و نگاه‌تان را به فرد دیگری بیندازید. تمرین این کار باعث می‌شود که به عادت تبدیل شود.
  2. هر فکری به ذهن‌تان خطور می‌کند را به زبان نیاورید، مراقب افکارتان باشید. با فکر حرف زدن به این معنا نیست که هر چیزی که در ذهن‌تان می‌گذرد را با بقیه در میان بگذارید، بعضی از افکار مناسب نیستند و می‌توانند به روابط شما با دیگران صدمات جبران‌ناپذیری وارد کنند.
  3. هیچ‌وقت در مورد رابطه‌ی یک فرد با دیگران، اظهارِ نظر نکنید یا آن را محکوم نسازید، برای بیشتر افراد، این یک خط قرمز مهم است و اگر این مورد را رعایت نکنید، دیگران فکر می‌کنند که شما به بدگویی و غیبت کردن عادت دارید که موجب دوری سایرین از شما می‌شود.
  4. هرگز غیبت نکنید، زیرا عملی منفی و ناشایست است و روابط بین افراد را بهم می‌زند.
  5. دانستن اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، عادات، علایق، مدرسه‌ی دوران کودکی، جایی که در آن بزرگ شده‌اند، وضعیت تأهل، محل زندگی،‌ رویاها یا اهدافِ کسانی که با آنها در ارتباط هستید، بسیار مهم است.
  6. برای احوال‌پرسی، تبریک تولد یا سایر وقایع زندگی دوستان و آشنایان‌تان با آنها تماس بگیرید.

آداب غذا خوردن

آداب غذا خوردن بخشی از آداب معاشرت است و به عنوان یک بزرگسال باید این موارد را بدانید.

چه باور داشته باشید چه نداشته باشید، بسیاری از افراد آداب غذا خوردن را بلد نیستند، آنها اغلب موقع غذا خوردن یا مشغول تماشای تلویزیون بوده‌اند یا پشت میز یک رستوران نشسته‌اند، اما شما به عنوان یک بزرگ‌سال باید آداب غذا خوردن در یک جمع را بدانید:

به محض اینکه روی صندلی دور میز غذاخوری نشستید، دستمال خود را بردارید و آن را روی لباس‌تان بگذارید.

  1. تا وقتی همه سر میز حاضر نشده‌اند، شروع به خوردن نکنید.
  2. با دهان باز غذا را نجوید.
  3. هرگز در حال جویدن غذا با کسی صحبت نکنید.
  4. هرگز لقمه‌ی غذای خود را در ظرف سس فرو نبرید.
  5. غذا را تندتند نخورید مانند سایرین غذا را به آرامی میل کنید.
  6. هرگز قاشق، چنگال یا کارد را در مشت خود نگیرید.
  7. از چنگال خودتان برای برداشتن سالاد استفاده نکنید.
  8. وقتی وسایل غذا خوردن در دست‌تان است، حرکات اضافی انجام ندهید.
  9. برای برداشتن نمکدان یا وسایل دیگر دست‌تان را دراز نکنید، از دیگران بخواهید تا این اشیا را به شما بدهند.
  10. سر میز غذا صاف بنشینید و خم نشوید.
  11. بعد از غذا به دست‌شویی بروید و دست‌ها و دندان‌های‌تان را بشویید،‌ بهتر است یک خلال دندان به همراه داشته باشید.

آداب لباس پوشیدن

درست لباس پوشیدن نشان‌دهنده‌ی میزان آشنایی شما با آداب معاشرت است.

شما باید آداب لباس پوشیدن را بدانید، لباس پوشیدن سرِ کار یا هنگام مصاحبه، آداب خاصی دارد. شما باید بدانید در هر مراسمی چگونه لباس بپوشید. عروسی، مهمانی شام، مراسم نامزدی، تدفین، تولد و گردش هر کدام لباسی خاص و مناسب دارند به نکات زیر توجه کنید:

  1. لباس کار و مصاحبه: بعضی از مشاغل مانند ساخت و ساز، جاده‌سازی و برق‌کاری لباسِ مخصوص دارند. اگر شما در یک دفتر مشغول به کار باشید، باید مانند رئیس خود لباس بپوشید. در بعضی از دفاتر، کارمندان باید لباس رسمی بپوشند.
  2. مجالس عروسی، شب‌نشینی، تدفین: در بیشتر موارد در چنین مراسم‌هایی کت و شلوار برای مردان و لباس‌های رسمی برای خانم‌ها مناسب است. بعضی فرهنگ‌ها برای چنین مراسم‌هایی لباس‌های خاصی دارند که افراد باید آن لباس را به تن کنند.
  3. مراسم رسمی: در مراسم رسمی نیز مردان بهتر است کت و شلوار سیاه یا سفید بپوشند. به همراه کت و شلوار مشکی باید کفش تیره و به همراه کت و شلوار روشن باید بر عکس لباس بپوشند. خانم‌ها نیز بهتر است لباس بلند همراه با کفش پاشنه‌دار بپوشند.

آداب ملاقات با افراد جدید

رعایت آداب معاشرت در برخورد اول، تاثیر خوبی روی ذهنیت افراد از شما می‌گذارد.

در زندگی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که باید با افراد جدیدی روبرو شویم،‌ این موقعیت‌ها می‌توانند فرصت‌های ارزشمندی برای ما باشند. ممکن است شما بتوانید همسر آینده‌تان را پیدا کنید یا یک دوست یا همراه خوب یا یک همکار مناسب بیابید. در اینجا ۵ قانون وجود دارد که باید موقع ملاقات با افراد جدید رعایت کنید:

  1. لبخند بزنید.
  2. محکم دست بدهید.
  3. در چشمان طرف مقابل‌تان نگاه کنید.
  4. در یک جمله خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا در آن مراسم حضور دارید و با چه کسانی آشنا هستید.
  5. درباره شخصی که با او آشنا شده‌اید سوال بپرسید.

رفتارهای مناسب در مکان‌های اجتماعی

آداب معاشرت را در مناسبت‌ها و مکان‌های اجتماعی رعایت کنید.

  1. گفتن «بله» به جای «آره».
  2. اگر درخواستی دارید، از واژه‌ی لطفا استفاده کنید.
  3. تشکر کنید.
  4. هنگام قطع کردن یا ورود به یک مکالمه، عذرخواهی کنید.
  5. صحبت دیگران را قطع نکنید.
  6. وقتی کسی چیزی می‌گوید که با آن موافق نیستید، چشم‌های‌تان را گرد نکنید.
  7. وقتی کسی با شما صحبت می‌کنید به سمت دیگری نگاه نکنید.
  8. وقتی در حال صحبت با کسی هستید، موبایل‌تان را چک نکنید.
  9. مثبت‌اندیش باشید و حرف‌های منفی و انتقادات را نزد خودتان نگهدارید.
  10. از جملات مودبانه استفاده کنید.
  11. از میزبان تشکر کنید.
  12. در مکان‌های عمومی از واژه‌های نامناسب استفاده نکنید.
  13. بی‌ادب نباشید.

نشست های اجتماعی بخش مهمی از کار را تشکیل می دهند. در این گردهمایی هاست که می توان به همراه دوستان تفریح کرد،‌ با مشتری های جدید آشنا شد و قراردادهای مختلف بست.

 

اما از سویی دیگر این نشست ها می توانند دام هایی خطرناک باشند. کافی است بیش از حد احساس راحتی کنید و خودمانی شوید، قوانین پنهان اجتماعی را زیر پا بگذارید و در نتیجه به راحتی خود را نابود کنید، در حالی که هیچ وقت نمی فهمید چرا؟

 

در متن زیر ده دستور آداب معاشرت آورده شده، که توصیه می کنیم به دقت آنها را بخوانید و سعی کنید به اندازه بیماری وبا از آنها دوری کنید. اگر همکاران بی احتیاطتان می خواهند به این محدوده ممنوعه پا بگذارند، به خودشان مربوط است ولی بهتر است شما حواستان را جمع کنید که درگیر چنین دردسرهایی نشوید.

 
عدم توجه: روی برگرداندن از شخصی که در حال صحبت با شماست، نشانه بی ادبی است. بذل توجه یکی از اصلی ترین نشانه های آداب معاشرت، و بهترین تمجید از طرف مقابل است. برای کسب نتیجه بهتر، می توانید با حالت های مختلف صورت و بدن حرکات بدن نشان دهید که به بحث علاقه مند هستید.

 
شـُل دست دادن:
 این حرکت نشان دهنده عدم اطمینان شما به خود است. به نرمی دست بدهید. این کار بیانگر اعتماد به نفس، خونگرمی،‌ گشاده رویی و صداقت است. ولی مراقب باشید زیاده روی نکنید و دست طرف مقابل را خیلی محکم نفشارید، چون آن وقت فکر می کند که شما آدمی سلطه جو و طالب برتری هستید.

 
پشت کردن به دیگری: زبان بدن (ایما و اشاره ها) شما می تواند شخصیتتان را نشان دهد. اگر به خوبی با همکار خود برخورد نکنید، اعلام کرده اید که هیچ علاقه ای به صحبت ندارید. این کار به نوعی توهین است و می تواند منجر به ایجاد احساسات و تفکرات منفی و حتی خصمانه دیگران نسبت به شما شود.

 
سیگار کشیدن:
 امروزه، در بیشتر قرارملاقات های عمومی از سیگار کشیدن به شدت اجتناب می شود. امتحانش مجانی است؛ در جمع سیگار آتش بزنید تا چه غیر سیگاری ها و چه سیگاری های مطیع قانون از شما بیزار شوند!

 

ده فرمان آداب معاشرت

 

برداشتن ظرف نوشیدنی با دست راست: همیشه نوشیدنی خود را با دست چپ بردارید. این طوری می توانید هنگام برخورد با دیگری، بدون دردسر و ریختن نوشیدنی روی لباس های خود یا طرف مقابل، با او دست بدهید. به علاوه دست راستتان گرم می ماند، چرا که نگهداری نوشیدنی با یخ، دستتان را سرد و مرطوب می کند.

 
نپوشیدن کت: هیچ وقت لباسی مانند کت را در نیاورید یا اگر فرضاً برای کلاس گذاشتن کراوات زده اید، گره کراوات خود را شل نکنید مگر این که میزبان پیش از شما، چنین کاری بکند. به طور کلی، لباس نامرتب در نشست های عمومی بسیار ناپسند است.

 
بیش از حد نزدیک ایستادن:
 هر یک از ما برای خود یک «حد آسودگی» داریم (که درافراد مختلف، متفاوت است) و دوست نداریم دیگران بدون اجازه به این فضای شخصی تجاوز کنند. اگر هم کسی این کار را بکند سعی داریم از او دوری کنیم و از متجاوز به خاطر نزدیکی بیش از حد بیزار می شویم.

 
بلند صحبت کردن:
 با صدای بلند صحبت نکنید. این کار شما را مغرور و از خود راضی جلوه می دهد. صدایتان باید آرام و یکنواخت باشد و لحنتان باید با زمان و موقعیت حاضر در آن هماهنگ باشد.

 
زمان پایان میهمانی: یک مهمانی رسمی هیچ وقت نباید بیشتر از دو ساعت طول بکشد. ساعت 6 بعدازظهر شروع شود و حداکثر تا ساعت 8 به پایان برسد. تا نیم ساعت پس از ساعت پایان مهمانی باید آنجا را ترک کرده باشید.

 
صحبت همزمان: 
وقتی شخص دیگری صحبت می کند، بهترین روش اهانت کردن پریدن وسط حرف اوست! قبل از پاسخ دادن، اجازه دهید حرفش را تمام کند. به این ترتیب نشان می دهید که فرد مؤدبی هستید و طرف مقابل هم بهتر می تواند گفته های شما را بشنود و بفهمد. در ضمن راز سخنور خوب شدن، خوب گوش کردن است.


در اکثر موقعیت‌ها، تصویر و ظاهر شما بخشی از چیزی نیست که توصیف‌کننده شماست؛ بلکه همه آن چیزی است که شما را توصیف می‌کند. کسانیکه چیزی درمورد شما نمی‌دانند با تنها اطلاعاتی که در دست دارند جای خالی‌ها را پر می‌کنند، و آن چیزی نیست جز آنچه از رفتار و کردار شما می‌بینند. صرفنظر از فکری که شما درمورد خودتان دارید، یک عادت اجتماعی بد می‌تواند معیار فکر دیگران نسبت به شما شود: هر کسی که ببیند شما غذایتان را با دهان باز می‌جوید خیلی قبل از اینکه شغل یا تخصص شما را به خاطر بسپارد، آنرا به یاد خواهد آورد.

معرفی نکردن افراد
چه در یک موقعیت شغلی باشید و چه اجتماعی، اگر فراموش کنید که دو نفر را به هم معرفی کنید، بسیار زشت و ناشیانه به نظر خواهد رسید زیرا شما تنها آشنای مشترک آنها هستید.

قوانین پذیرفته شده‌ای برای نحوه معرفی کردن حرفه‌ای وجود دارد (مثل اول گفتن نام فردی که از نظر حرفه‌ای مقام بالاتری دارد)، اما هیچکدام از آنها به اندازه اینکه یادتان نرود آنها را به هم معرفی کنید، مهم نیست.

تکان ندادن به خود برای تلفن حرف زدن
تقریباً در همه موقعیت‌های اجتماعی، آنهایی که در اتاق شما شریک هستند بیشتر از کسی که به شما زنگ یا پیامک می‌زند، مستحق توجه شماست. این مسئله وقتی سر میز شام یا موقعیت شخصی مشابهی هستید، قابل‌توجه‌تر خواهد بود اما برای هر موقعیتی که تنها نباشید صدق می‌کند.

حتی اگر با افرادی کاملاً غریبه در یک صف ایستاده باشید، سعی کنید تا جایی که ممکن است تماس تلفنیتان را برای خودتان نگه دارید.

بحث کردن سر یک صورتحساب
این یک قانون ساده برای موقعیت‌های غذا‌خوری دسته‌جمعی در بیرون از منزل است: همیشه برای پرداخت کردن یا سهیم شدن در پرداخت آماده باشید. باید پیش‌بینی کنید که یکی از اعضای گروه به خود اجازه بدهد که غذایی فوق‌العاده گران سفارش دهد.

اگر چنین مسائلی بارها موجب اذیتتان بوده است، به جای اینکه در رستوران سر صورتحساب بحث کنید، در موقعیتی دیگر با آن برخورد کنید. علاوه‌براین، خیلی راحت می‌توانید در چنین موقعیتی نشان دهید که فردی بخشنده و بزرگوار هستید.

دیر رسیدن
آدمها دوست دارند که حس کنند بر آنها ارزش گذاشته می‌شود و اگر به دنبال راهی مطمئن هستید که به کسی نشان دهید هیچ ارزشی برای او قائل نیستید، دیر سر قرارتان با او برسید. می‌توانید ۲۰ دقیقه دیرتر با یک توضیح خوب و منطقی برسید اما بالاخره بهانه شما هر چه که باشد، فرد مقابل به این فکر خواهد کرد که چرا باید بیش از شما برای رابطه‌تان ارزش و احترام قائل باشد.

بخصوص در یک موقعیت کاری، در برخورد با مشتریان و رئیس، دیر رسیدن راهی بسیار عالی برای جدا کرن کارمندان توانا و ملاحظه‌کار و کارمندان بهانه‌گیر و بی‌توجه است.

تقدیم نکردن محل نشستن خود
به همان ترتیبی که بسیاری از قوانین آداب معاشرت برای این طراحی شده‌اند که فردی خودمحور به نظر نرسد، قانون "تقدیم محل نشستن خود به فردی که نیاز بیشتری به آن دارد” یکی از اصول شخصیتی اساسی انسان بوده و هیچ نیازی به بحث درمورد سیاست‌های جنسیتی ندارد.

شاید آن زن باردار یا پیرزن ناتوان آنقدرها نیازی به صندلی شما در اتوبوس نداشته باشند و شاید شما روز بسیار بدی داشته‌اید، پاهایتان درد می‌کند و اتوبوس هم پر از آدم‌های بدبخت و بیچاره است اما به هر ترتیبی هست از نیاز خود چشم‌پوشی کرده و صندلیتان را به فردی نیازمندتر تقدیم کنید.

برخورد ضعیف با پرسنل خدمات
هیچ اشکالی ندارد که با اشاره ابراز کنید که از خدماتی رضایت نداشته‌اید اما درست نیست که اگر خیلی وضع مالی خوبی ندارید یا برای هزینه‌های آن خدمات آمادگی نداشتید، از تذکر دادن خودداری کنید. به همین ترتیب، درست هم نیست که بخاطر اشکالات خیلی کوچک غذای رستوران را پس بفرستید و با کارمندان و پرسنل طوری رفتار کنید که انگار مستخدم شما هستند.

فقط درمورد خودتان حرف بزنید
خودپرستی اصلاً خصوصیت جالبی نیست. درست است که بعضی افراد بخاطر غرور و خودخواهی که دارند افراد را به سمت خود جذب می‌کنند اما دلیل نمی‌شود که شما هم از آنها تقلید کنید. اینکه در مکالمات و گفتگوها فقط خودتان حرف بزنید و به هیچکس اجازه حرف زدن ندهید هم اصلاً کار زیبایی نیست چون دقیقاً همان نتیجه را دارد.

اجازه بدهید دیگران هم نظراتشان را بگویند و وقتی از شما سوال می‌کنند نیازی نیست برای همه سوالات سه ساعت جواب بدهید. سعی کنید از دیگران سوال کنید این باعث می‌شود احساس کنند به جز خودتان برای دیگران هم ارزش قائل هستید.

رعایت نکردن آداب باشگاه‌های ورزشی
آداب باشگاه رفتن بسیار ساده است اما با اینحال خیلی‌ها هستند که با رعایت نکردن این آداب باشگاه را به محیطی ناخوشایند تبدیل می‌کنند. اینها همان‌هایی هستند که یک دستگاه ورزشی را دقایق متمادی اشغال می‌کنند بی آنکه به نظر برسد کار مفیدی با آن انجام بدهند. همان‌هایی که وزنه‌ها و دمبل‌ها را وسط باشگاه رها می‌کنند و بعد از انجام کار آن را سر جای خود قرار نمی‌دهند و ممکن است پای کسی به آنها گیر کند و موجب صدمه زدن به دیگران شوند. همان‌هایی که موقع نشستن روی دستگاه‌ها از حوله شخصی استفاده نمی‌کنند و جای عرق بدنشان را روی همه دستگاه‌ها بر جای می‌گذارند.

یک قانون کلی شاید بتواند همه باشگاه‌ها را از شر چنین افرادی خلاص کند: نباید طوری رفتار کنید که انگار مهمترین آدم روی زمین هستید. طوری رفتار کنید که در آن فضا با دیگران شریک هستید.

آرایش کردن در اماکن عمومی
آرایش کردن در محیط عمومی تجاوز به حق اجتماعی ما محسوب می‌شود؛ چه فکر کنید کسی نگاهتان می‌کند چه نه، این کار درست نیست. هر کاری که محل آن سرویس بهداشتی است، مثل گرفتن ناخن‌ها، تمیز کردن چشم ها و هر چیز مربوط به بهداشت شخصی، نیز از این جمله است.

یک سنت قدیمی می‌گوید زمانیکه در محلی عمومی هستید، از دست زدن به صورت خود خودداری کنید.

غذا خوردن با دهان باز
مثل حیوانات غذا خوردن یکی از بدترین اشتباهات اجتماعی است. این عادت زشت نه تنها شما را زیر سوال می‌برد بلکه اطرافینتان که می‌خواهند از غذای خود لذت ببرند را نیز مشمئز می‌کند.

این مسئله مخصوصاً برای خانم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و نشانه یک مرد بی‌کلاس است.

باکلاسی ربطی به مغرور بودن ندارد. شما باید احترام را ترویج بدهید و این یعنی احترام برای همه، که شامل خودتان هم می‌شود. حواس‌تان باشد با دیگران مؤدبانه رفتار کنید و احترامی اصیل و بی‌غل و غش را در آنها منعکس کنید.


چگونه باکلاس باشیم؛ ۲۶ نکته برای شیک برخورد کردن

سرویس سبک زندگی فردا: باکلاسی ربطی به مغرور بودن ندارد. شما باید احترام را ترویج بدهید و این یعنی احترام برای همه، که شامل خودتان هم می‌شود. حواس‌تان باشد با دیگران مؤدبانه رفتار کنید و احترامی اصیل و بی‌غل و غش را در آنها منعکس کنید. به خودتان اعتماد داشته باشید، جوری که دوست دارید لباس بپوشید و متناسب با آن رفتار کنید. نوشته زیر را به نقل از چطور بخوانید تا ببینید چگونه باکلاس باشیم.

بخش اول: باکلاس به نظر برسید
۱. خودتان را درگیر مُد نکنید
لذت بردن از مُد یا خریدن لباس‌هایی که برای‌تان جذاب است هیچ ایرادی ندارد، اما از لباس‌هایی که مناسب اندام‌تان نیستند یا رنگ‌هایی که به شما نمی‌آیند صرف‌نظر کنید. بنده‌ی مُد نباشید، چون در این‌ صورت، مسخره، وسواسی یا سطحی به‌نظر خواهید رسید. لباس شما باید شخصیت‌تان را بالا ببرد، نه اینکه شخصیت جدیدی برای‌تان خلق کند یا تغییرش دهد. این توصیه در جنبه‌های زیادی از زندگی کاربرد دارد؛ جنبه‌هایی که «همرنگ جماعت شدن» ممکن است شما را تحت فشار قرار بدهد.

۲. خودتان را با ظاهری تمیز و آراسته متمایز کنید
ظاهر عالی داشتن، نیمی از باکلاس بودن است. لباس‌هایی بپوشید و از زیورآلاتی استفاده کنید که خوشایند و مناسب بدن‌تان باشند و هرگز چیزی نپوشید که با آن احساس راحتی ندارید. شما مجبور نیستید گران‌قیمت‌ترین لباس فروشگاه را به تن داشته باشید یا حتی همین لباس‌های گران‌قیمت را در یک حراجی خوب خریداری کنید، بلکه بهتر است به دنبال ظاهری منحصربه‌فرد و سنجیده باشید. تمیزی و بهداشت بسیار مهم است. هر روز دوش بگیرید و همیشه در جاهایی که برای اولین بار حضور می‌یابید با احساس و ظاهری تازه و شاداب حاضر شوید.

۳. لباس غیر رسمی نپوشید
اگر می‌خواهید برای مکانی رسمی یا نسبتا رسمی لباس بپوشید، بهتر است شرایط را به خوبی درک کنید. اگر کمی رسمی‌تر لباس‌ بپوشید، بهتر از این است که لباس‌ غیر رسمی به تن داشته باشید. ضمنا نباید برای حضور در یک محفل رسمی از لباس جین استفاده کنید. در مورد عُرف و رسوم پوشش جایی که قرار است بروید، اطلاعات کسب کنید و در صورت سردرگمی از میزبان یا دوستانی که آنها هم قرار است بیایند پرس‌و‌جو کنید.

۴. جوری به‌نظر نرسید که انگار شب قبل تا دیروقت مهمانی بوده‌اید
با نشانه‌های به جا مانده از مهمانی شب قبل، جایی نروید. هر جایی که قرار است بروید حتما باید نشان‌دهنده‌ی این باشد که آماده‌ی شروع یک روز جدید هستید. حتی اگر شب سختی را پشت سر گذاشته‌اید، نگویید: «خسته و خواب آلودم»، این اصلا باکلاس نیست.

۵. قبل از خروج از خانه، کاملا مرتب و آراسته باشید
شانه‌زدن، بستن دکمه‌ها، بستن بند کفش و… را در مکان عمومی انجام ندهید. یعنی کارهای لازم برای آماده شدن و کاملا آراسته بودن را پیش از خروج از خانه تمام کنید. قبل از اینکه از خانه بیرون بروید، لباس‌تان را مرتب کنید و هیچ کدام از این‌ها را برای بیرون از خانه باقی نگذارید.

۶. لباس و پوشش‌تان را متناسب انتخاب کنید
پوشش‌تان را هوشمندانه انتخاب کنید و با آن راحت باشید.

۷. در همه حال خوش‌ژست باشید
بخشی از باکلاس بودن، داشتن ژستِ خوب است. کمرتان را صاف نگه دارید، به جای اینکه به پایین نگاه کنید نگاه‌تان به جلو باشد و تا جایی که می‌توانید شانه‌های‌تان را پایین نیندازید. دست‌های‌تان را روی سینه ضربدری نکنید، آنها را طرفین‌تان نگه‌ دارید تا سینه‌تان فراخ باشد. اگر سرتان را بالا بگیرید، هم احساس باکلاس بودن می‌کنید و هم باکلاس به نظر می‌رسید. وقتی هم که می‌نشینید، قوز نکنید.

بخش دوم: باکلاس حرف بزنید
۱. بددهنی نکنید
بددهنی کردن اصلا باکلاس نیست. اگر دل‌تان می‌خواهد بددهنی کنید و فحش بدهید، بروید داخل حمام یا دستشویی، شیر آب را باز کنید و بگذارید هر حرف زشتی در دهان‌تان است بیرون بیاید یا اینکه به در و دیوار بدوبیراه بگویید! اما اجازه ندهید دیگران بددهنی‌های‌تان را ببینند، چون فرد بی‌ارزشی به نظر خواهید رسید. اگر هم دلیل توهین کردن و فحش دادن‌هایتان این است که عصبانی هستید و نمی‌دانید چطور خشم‌تان را کنترل کنید، پس بدانید این حالت، نشانه‌ی بارزِ بی‌‌کلاس بودن است! از بددهنی کردن در انظار عموم و حتی مهم‌تر از آن از بددهنی کردن نسبت به افراد خاص اجتناب کنید.

۲. پشت سر دیگران حرف‌های خوب بزنید
بله درست است؛ به جای اینکه در مورد خنگی، جلفی، یا آزاردهنده بودن کسی که حضور ندارد حرف بزنید، سعی کنید در غیاب او در موردش چیزهای خوب و خوشایند بگویید. این کار نشان می‌دهد باکلاس‌ هستید و به اندازه‌ی کافیمعتمد به نفس و خونسرد هستید که به جای صحبت در مورد نقاط ضعف دیگران، از خوبی‌ها و نقاط قوت آنها سخن می‌گویید. اگر در غیاب افراد، خوبی‌هایشان را تحسین کنید، فردی مثبت و متین جلوه خواهید کرد، نه کسی که همیشه دنبال کمبودهاست. اگر مدام در حال غیبت کردن باشید، مردم فکر می‌کنند آدم بی‌کلاسی هستید، چون به حریم شخصی و حدومرز دیگران احترام نمی‌گذارید.

۳. صدایتان بلندترین صدای جمع نباشد
آیا تا به حال شده در یک مهمانی کسی وارد شود و به شما بگوید: «وقتی جلوی ساختمان بودم فهمیدم درست آمده‌ام، چون صدای تو را شنیدم»؟ پس در این صورت بهتر است صدای‌تان را پایین بیاورید. همین‌ که صدای‌تان قابل شنیدن باشد کافی است. فکر نکنید حتما باید فریاد بکشید یا صدایتان را بالا ببرید تا حرف‌تان را ثابت کنید. آرام و ملایم حرف بزنید، حتی اگر در یک جمع شلوغ هستید؛ این نشانه‌ی باکلاس بودن است، چون این پیام را می‌رساند که به اندازه‌ی کافی اعتمادبه‌نفس دارید و مجبور نیستید داد بکشید تا توجه دیگران را به خودتان جلب کنید. اگر در مورد تُن صدایتان تردید دارید، از دوستان‌تان بخواهید به بلندی صدایتان امتیاز بدهند. اگر امتیازات نزدیک به ۱۰ بود، پس حتما تُن صدای‌تان را پایین بیاورید.

۴. درباره‌ی میزان باکلاسی‌تان حرف نزنید
کسانی که فکر می‌کنند باکلاس هستند، به دلایلی دوست دارند در مورد باکلاس بودن‌شان حرف بزنند، مخصوصا در مقایسه با کسی که «کلاس» ندارد یا بی‌کلاس است. مثلا اگر دیدید در حال گفتن این جمله هستید که «من دختر باکلاسی هستم…»، پس آن‌قدرها هم باکلاس رفتار نمی‌کنید. اجازه دهید دیگران تشخیص دهند شما واقعا تا چه اندازه باکلاس هستید، نه اینکه خودنمایی کنید یا لاف باکلاس بودن بزنید. ایده‌آل این است که اگر شما باکلاس هستید، هرگز از کلمه‌ی «باکلاس» استفاده نکنید.

۵. در حضور دیگران، آروغ نزنید
آروغ زدن در جمع، خوشایند و خنده‌دار یا راهی برای سرگرم‌ کردن دوستان نیست. اگر عادت کرده‌اید محض خنده و شوخی، آروغ بزنید، لطفا دیگر ادامه ندهید! اگر تصادفا و غیرارادی آروغ زدید، ایرادی ندارد. دست‌تان را جلوی دهان‌تان بگیرید و عذرخواهی کنید.

۶. برای استفاده از تلفن همراه‌تان، آداب خاص و مناسبی داشته باشید
اگر باکلاس هستید، پس هر ۵ ثانیه گوشی‌تان را چک نکنید. وقتی در میان جمعی هستید، به‌ندرت این کار را انجام دهید. تلفن همراه‌تان را روی ویبره یا تک صدای کوتاه بگذارید و وقتی در میان جمع هستید، شروع به حرف زدن در مورد شخصی‌ترین مسائل‌تان نکنید. فقط وقتی تنها هستید با تلفن‌تان حرف بزنید تا حرف‌های کسی را قطع نکنید، مگر اینکه موردی فوری پیش آمده باشد. واقعا بی‌ادبی است که در یک جمع بگذارید تلفن‌تان هر دو ثانیه یکبار زنگ بخورد.

۷. لحن‌تان ملایم باشد، حتی وقتی عصبانی هستید
وقتی در جمع هستید، حتی اگر همسرتان، بهترین دوست‌تان یا یک فرد کاملا غریبه واقعا خشمگین‌تان کرد، شما باید یک نفس عمیق بکشید، چشمان‌تان را ببندید، آرام حرف بزنید و به‌طور کلی خونسردی‌تان را حفظ کنید. اجازه ندهید کسی شما را در حال داد و فریاد زدن ببیند. البته سعی کنید در خلوت‌تان هم این کارها را نکنید! یادتان باشد اگر داد و بیداد نکنید، معمولا بهتر می‌توانید حرف‌تان را بزنید.

۸. در مورد میزان درآمد حرف نزنید
اینکه در مورد میزان درآمدتان و میزان سرمایه‌تان حرف بزنید یا درباره‌ی اینکه اتومبیل یا لباس یا گوشواره‌های جدیدتان چقدر می‌ارزد یا حقوق‌تان افزایش پیدا کرده‌است، باکلاس نیست. در مورد میزان درآمد پدر و مادرتان، همسرتان، دوست صمیمی‌تان یا هر کس دیگری صحبت نکنید؛ این کار اصلا باکلاس نیست. هرگز از دیگران در مورد میزان درآمدشان سؤال نکنید.

بخش سوم: باکلاس رفتار کنید
۱. با اصالت باشید
اگر باکلاس هستید، به گونه‌ای زندگی کنید که باعث سربلندی و افتخارتان باشد. اگر معمولا با نیرنگ و خودنمایی زندگی می‌کنید، حتما دلیلش را بررسی کنید. کسی که منش و طرز رفتارش همراه با بزرگواری و غرور باشد، هرگز نیاز ندارد پشت یک نقاب پنهان شود. اگر نتوانید خود حقیقی‌تان را به دیگران نشان بدهید پس آنها چه کسی را خواهند دید؟ دست از تظاهر بردارید. احتمالا از شنیدن اینکه شما باید خودتان باشید خسته شده‌اید، اما این واقعیت دارد. تظاهر و وانمود کردن مانع باکلاس بودن‌تان می‌شود. شما مجبور نیستید در تمام موقعیت‌ها و شرایط ۱۰۰درصد خودتان باشید. مطمئنا باید خودتان را بسته به شرایط سازگار کنید؛ مثلا حین صحبت با استادتان یا با بهترین و صمیمی‌ترین دوست‌تان. اما در مجموع و ذاتا باید همیشه خودتان باشید و اصالت‌تان را حفظ کنید.

۲. متکی به خودتان باشید
شما باید باادب و مبادی آداب باشید، اما برای خوشایند دیگران سر تعظیم فرود نیاورید. اگر این نکته را رعایت کنید، بعدها خواهید دید که چه امتیازاتی نصیب‌تان می‌شود. وقت و زمان در دسترس بودن‌تان را محدود کنید و در برخورد با دیگران برای خودتان حد و حدودی مشخص کنید تا آنها نیز از حریم شخصی‌تان آگاه شوند. به جای اینکه همیشه درگیر مشغله‌ها و برنامه‌های گوناگون باشید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا خود واقعی‌تان را بهتر بشناسید؛ این شیوه خیلی باکلاس است! دیگران شما را به‌عنوان فردی خاص خواهند دید و احترام بیشتری برای شما قائل خواهند شد.

۳. جسور باشید
از طرز تفکر کنش‌پذیر – پرخاشگر دست بردارید؛ با این شیوه‌ی تفکر در نهایت سردرگم و دستپاچه خواهید شد. جسارت و بی‌باکی نشان‌دهنده‌ی پختگی، با فکر بودن و اعتمادبه‌نفس است. باکلاس بودن نیاز به تعادل فکری دارد و جسارت از اولویت‌های آن به شمار می‌رود.

۴. تظاهر به دانایی نکنید
وقتی در گروه یا پیش کسی هستید و صحبت در مورد موضوعی پیش می‌آید که اطلاعی درباره‌اش ندارید، مصلحت این است که بگویید در حال حاضر اطلاعی در این مورد ندارید، یا اگر می‌خواهید خودتان ادامه‌ی بحث را در دست بگیرید، درباره‌ی آن موضوع سؤال کنید و ببینید چه کسی در این مورد اطلاع خاصی دارد. این طر رفتار نه تنها بلوغ و پختگی شما را می‌رساند، بلکه نشان می‌دهد تا چه حد روشنفکر هستید. وقتی چیزی را نمی‌دانید و این عدم آگاهی را تأیید می‌کنید، دیگران احترام بیشتری به شما خواهند گذاشت.

۵. با دیگران همان‌گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند
یک قانونِ طلاییِ قدیمی وجود دارد که می‌گوید با همه، چه بزرگ و چه کودک، همان‌طور رفتار کنید که انتظار دارید با شما رفتار کنند. مثلا قبل از اینکه دعوت به شام را کنسل کنید به دیگران رسما اطلاع بدهید، صدای کسانی باشید که نمی‌توانند صدای خودشان را به جایی برسانند، با پدر و مادرتان تماس بگیرید و خودتان خبرها را به گوش‌شان برسانید، از دوستان‌تان خبر بگیرید و از حال خودتان هم به آنها خبر بدهید؛ این‌ها نمونه‌های ساده‌‌ی رفتاری هستند که کلاس و اصالت شما را می‌رسانند. دوستانی را برگزینید که ارزش‌های مشترکی با شما داشته باشند. با همه‌ی افراد جوری رفتار کنید که گویی با شما برابرند، مگر اینکه خودشان ثابت کنند از شما پایین‌تر هستند. به همه با دید خوش‌بینانه نگاه کنید. همیشه و همیشه به بزرگ‌تر‌ها احترام بگذارید. بی‌ادبی کردن نسبت به بزرگ‌تر‌ها، بی‌بروبرگرد نشانه‌ی بی‌کلاس بودن است.

۶. برای پذیرش تغییرات مثبت و رشدِ فردی آماده باشید
خودتان را سرزنش نکنید، بلکه پذیرای تغییرات سازنده باشید. در دنیای امروز ما، تغییر اجتناب‌ناپذیر است. شما هم بخشی مثبت و انعطاف‌پذیر از این دنیا باشید و به دیگران هم همین راه را نشان بدهید. به جای اینکه مانند کبک سرتان را در برف فروکنید، با زندگی روبه‌رو شوید، دیگران هم ناگزیر خواهند فهمید شما کسی هستید که عقاید و پندارهای‌تان ارزشمند است. در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که مهارت‌های توسعه‌ی فردی و مهارت‌های جدیدی به شما بیاموزند. یادتان باشد، یادگیری هرگز پایانی ندارد. این که فکر کنید همه چیز را می‌دانید اصلا باکلاس نیست.

۷. مطلع و آگاه باشید
کار عاقلانه این است که از نظر سیاسی، فرهنگی و مذهبی آگاه باشید. حتی ابتدایی‌ترین دانش هم می‌تواند فرد را از شرمنده شدن و به دردسر افتادن و دست و پاچلفتی جلوه کردن نجات بدهد. اگر از قبل می‌دانید قرار است با کسی که زمینه‌ی علمی یا تحصیلی متفاوتی با شما دارد ملاقات کنید، خوب است کمی در مورد دانش او تحقیق کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید تا دچار اشتباه و خجالت نشوید. اهل مطالعه باشید. این مسئله بخشی مهم از باکلاس بودن و حفظ کلاس و پرستیژ در گفتگوهاست.

۸. تشخیص دهید چه زمانی برای درخواست کمک مناسب است، اما رفتارتان ناشی از ناتوانی و ناامیدی نباشد
برای یک آدم باکلاس، بیان عجز و ناتوانی مانندِ مرگ است. یک نفس عمیق بکشید، قوی باشید و با ظرافت و متانت با موقعیت پیش‌آمده کنار بیایید. نتیجه هر چه که باشد، شما پیروز خواهید بود. اگر کنترل امور از دست‌تان خارج شد و شما کاملا احساس آشفتگی و ناتوانی کردید، از یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده کمک بخواهید. اینکه قبول کنید مشکلی دارید و سعی در برطرف کردنش داشته باشید، باکلاس است. عدم پذیرش مشکل، یعنی بی‌کلاسی.

۹. مسئولیت‌پذیر باشید
افراد باکلاس خودشان کارهای مربوط به خودشان را انجام می‌دهند، مثلا در یک رستوران طبیعی است که تمیز کردن میز و چیدن آن را کسانی انجام دهند که کارشان همین است، اما در مواردی غیر از این، اشخاص باکلاس، خودشان را مسئول زباله‌ای که تولید کرده‌اند می‌دانند یا وسایل‌شان را خودشان حمل می‌کنند و انتظار ندارند دیگران برای‌شان این کار را انجام بدهند. زمانی که کسی لطفی در حق‌شان می‌کند، فورا متوجه این لطف می‌شوند و قدردانی و سپاس‌شان را ابراز می‌کنند، اما افراد بی‌کلاس و مغرور فکر می‌کنند کارِ انجام شده وظیفه بوده و کمک و لطف دیگران را نادیده می‌گیرند. اگر در خانه‌ای مهمان هستید، در تمیزکاری‌ها و جمع و جور کردن‌ها به میزبان کمک کنید. اگر اتومبیل دوستی را امانت گرفته‌اید، قبل از برگرداندن‌، باکش را از بنزین پُر کنید. اگر اشتباهی مرتکب شدید، مسئولیتش را بپذیرید، نه اینکه تقصیر را گردن کس دیگری بیندازید.

۱۰. باملاحظه و دلسوز باشید
افرادِ واقعا باکلاس، ذاتا حتی از فکر اینکه اسباب مزاحمت دیگران شوند، آنها را برنجانند، راه دیگران را سد کنند یا به هر طریقی زحمتی برای دیگران ایجاد کنند، اجتناب می‌کنند. یک فرد باکلاس وقتی در میان غریبه‌هاست، سرش به کار خودش گرم است و کاری نمی‌کند که دیگران معذب باشند. افرادی که واقعا باکلاس هستند، نسبت به همه مهربان و رئوف هستند؛ چه مدیرعامل شرکت‌شان باشد و چه پستچی یا سرایدار. اشخاص باکلاس، اسم دیگران را می‌دانند و وقتی مرتبا دیدارشان می‌کنند آنها را به اسم‌شان خطاب می‌کنند، چه دربان باشد و چه همسر رئیس. این افراد با همه یکسان رفتار می‌کنند، با احترام و نزاکت.

۱۱. آداب معاشرت را رعایت کنید
تا جایی که می‌توانید از عبارات مؤدبانه استفاده کنید، مثلا بگویید: «بله مامان»، «خیر آقا» و «متشکرم». با بزرگ‌ترها مؤدبانه رفتار کنید. اگر عطسه‌تان گرفت، دستمال جلوی دهان‌تان بگیرید. در میان جمع، خورده‌های غذا را از لای دندان‌هایتان درنیاورید. انگشت‌تان را در دهان یا بینی‌تان نکنید. سر میز غذا، دست کم آداب اصلی را رعایت کنید. قبل از شروع به خوردن، روی پاهایتان دستمال بگذارید. در میان جمع خودتان را نخارانید، موهایتان را برس نزنید، آرایش نکنید یا با لباس‌تان ور نروید. همه‌ی این کارها را می‌توانید در خلوت‌تان انجام دهید، پس صبر کنید تا جای مناسبی پیدا کنید. با خنده‌های ناگهانی و پر سروصدا، سکوت را نشکنید.
  • هادی عربی گل

آداب غذا خوردن در بعضی فرهنگ و ……

این تنوع آداب در فرهنگ های مختلف در عادات غذایی نیز مشاهده می شود و در واقع لذت غذا خوردن به چگونه خوردن آن است، به طوری که انجام دادن یک سری آداب، غذا خوردن را برای خودمان هم لذتبخش تر می کند. دانستن این که آداب غذا خوردن در هر جایی و در هر فرهنگی با فرهنگ دیگر متفاوت است هم کمی کارمان را راحت تر می کند.

مثلا در بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی با دست غذا خوردن بسیار مرسوم است و در رستوران های محلی، قاشق و چنگالی همراه غذایتان نمی بینید. همیشه هم ظرف آبی روی میز هست که شما فقط انگشت هایتان را در آن ظرف می شویید. یادتان باشد وقتی با چینی ها روی یک میز می نشینید، آرنج هایتان را روی میز نگذارید. این کار از نظر آنها بی ادبی به حساب می آید.

هندی ها هم از جمله ملت هایی هستند که با دست غذا خوردن را دوست دارند. آنها می گویند نباید برای غذا خوردن واسطه ای وجود داشته باشد تا انرژی بین غذا و انسان در تعامل باشد. ایتالیایی ها هم به غذا خوردن اهمیت زیادی می دهند و برای وعده های غذایی، بخصوص اگر مهمان داشته باشند، وقت زیادی صرف می کنند.

برای ایتالیایی ها، ناهار وعده اصلی است و معمولا همه خانواده آن را کنار هم صرف می کنند. این که وقت غذا خوردن چطور به نظر بیایید، در هر رابطه ای مهم است. احتمالا برای همین هم خیلی روی آداب غذا خوردن تاکید می شود؛ آدابی که برخی هایشان در فرهنگ های مختلف، مشترک و برخی هم خاص یک قوم و منطقه است. آدابی مانند:

هیچ گاه سر میز یا سفره غذا، مستقیم توی چشم های طرف مقابل تان در حالی که لقمه را به دهان می برد، نگاه نکنید و به عبارتی لقمه های طرف را نشمارید. در حال جویدن غذا، به هیچ وجه صحبت نکنید آن هم با شور و حرارت و درباره یک مساله بحث برانگیز. طرف مقابل را هم به حرف زدن وادار نکنید. از یادآوری کردن چیزهایی که به خودی خود چندش آورند، سر میز غذا جدا پرهیز کنید. یکی از بی ادبی های غذا خوردن در فرهنگ ما در آوردن صدایی است که به آن بادگلو می گویند. بشدت از این کار پرهیز کنید. روی غذایتان خم نشوید. صاف بنشینید و موقع جویدن غذا، دهان را ببندید.

وقتی همسفره دارید، سریع غذا خوردن مودبانه نیست.

همان اندازه غذا بردارید که می توانید بخورید. به عبارتی لقمه بزرگ برندارید که مجبور شوید آن را گاز بزنید.

هرگز با حرکت دادن قاشق و چنگال چیزی را نشان ندهید. اگر حشره، تار مو یا هر چیز دیگر را در غذایتان دیدید اصلا به روی خودتان نیاورید. قبل از چشیدن غذا به آن نمک و فلفل نزنید. این کار یک جور بی احترامی به میزبان و آشپز است.

پیش از میزبان شروع به خوردن غذا نکنید. اگر چیزی از روی میز خواستید و دست تان نمی رسید، دست تان را برای برداشتن آن روی میز دراز نکنید و از فردی که نزدیک است بخواهید آن را به شما بدهد. سر میز غذا از خمیازه کشیدن، خاراندن، شانه کردن سر، بازی کردن با موها، گوش ها و کلاهتان خودداری کنید.

در صورتی که میزبان هستید، از غذاهای تهیه شده تعریف نکنید. در خوردن غذا و نوشابه به مهمانتان اصرار نکنید. لیوان نوشابه را خیلی پر نکنید. به قیمت برخی اقلام غذا نیز اشاره ای نکنید. اگر لقمه ای که در دهان می گذارید، مطابق میلتان نبود، آن را از دهان خارج نکنید و سعی کنید آن را فرو ببرید. انگشت ها را برای تمیز کردن لیس نزنید، بلکه آنها را با دستمال تمیز کنید. از خلال دندان هیچ وقت در حضور دیگران استفاده نکنید. سعی کنید از زبانتان برای تمیز کردن دندان ها و دهان استفاده کنید. نوشیدنی تان را یک جرعه سر نکشید، بلکه به دفعات و البته بی صدا آن را بنوشید.

اگر خواستید سرفه کنید یا عطسه کنید، سرتان را به چپ یا راست در امتداد شانه تان بچرخانید و با دستمال کاغذی یا دستمال جیبی صورت تان را بپوشانید

  • هادی عربی گل

جزوه درس اصول تشریفات

    در این نوشتار سعی شده است نظم موجود و مورد قبول در جامعه بین‌المللی تشریح و از پرداختن به تشریفات اختصاصی کشورها اجتناب گردد، بنابراین، این نوشته تنها مورد نیاز و کاربرد دستگاه دیپلماسی نیست بلکه کلیه دست اندر کارانی که بنحوی در محیط بین‌المللی فعالیت دارند می‌توانند از این نوشته بهره برداری نمایند. ضمن اینکه بخش‌هایی از آن در زندگی روزمره نیز کاربرد دارد و در جمع های کوچکتر نظیر خانواده نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، به عبارت دیگر در بخش اول این مجموعه حداقل‌هایی از اصول رفتاری که رعایت آن در جوامع معمول می‌باشد تشریح شده است و در بخش‌های بعدی اصول حاکم بر مناسبات رسمی مورد بررسی قرار گرفته است.

    یقیناً گسترش روابط با کشورها و افزایش سطح ارتباطات با جامعه جهانی ایجاب می‌نماید، کارگزاران دستگاه دیپلماسی و سیاستمداران به قانونمندی حاکم بر روابط بین‌الملل بخصوص در بعد رفتاری اشراف داشته و در مناسبات خود با جهان خارج حداقل آداب و آئینی که امروز تحت عنوان کد رفتار بین‌المللی مطرح می باشد رعایت نمایند.

    این رفتارها حاصل روند جدیدی از تعامل و همکاری متقابل بین افراد، قبایل جوامع و ملت‌ها در طی قرون بوده و در تعامل بین دولت‌ها و سازمان های بین‌الملل به عنوان آداب و آئین تشریفات مرسوم شده است و هر کشوری متناسب با آداب و رسوم و اعتقادات خود تغییراتی را در نحوه اجرای آن فراهم نموده است.

    بنابراین کد رفتار بین‌المللی و آداب و آئین تشریفات در درجه اول منحصر به روابط بین دولت ها و سازمان‌های بین‌المللی نیست بلکه در جوامع کوچکتر و حتی خانواده نیز کاربرد دارد و در درجه دوم رعایت این اصول به مفهوم چشم پوشی از آداب و رسوم و سنن ملی و مذهبی نیست، بلکه مراد تلفیقی از آداب و رسوم ملی و بین‌المللی است.

 

الف- ریشه لغت تشریفات

    در فارسی کلمه تشریفات از معادل انگلیسیProtocol و معادل فرانسوی آن Protocole گرفته شده است.

    کلمه پروتکل از ریشه لاتین آن Protocollum مشتق شده و به معنای کتابی است که مدارک عمومی در آن ثبت می‌شود و در دیپلماسی به معنای ثبت پیش نویس کنفرانس‌ها نیز بکار برده شده است. هم چنین به مفهوم شیوه‌ها و روش هایی است که وزارت امور خارجه می‌بایست در مکاتبات رعایت نماید و به پیش نویس مدارک دیپلماتیک شامل موافقت نامه‌ها، قراردادها، مقاوله نامه‌ها و اعلامیه‌ها نیز اطلاق شده است.

    در فرانسه، دفتر تشریفات اداره‌ای است که مسئولیت تهیه این اوراق و اجرای مراسم مربوطه را به عهده دارد. در انگلستان این لغت بین اداره تشریفات و اداره معاهدات و تابعیت تقسیم شده است.

 

تعریف تشریفات                                            

    پروتکل، اشکال، مراسم و آدابی است که وسیله دیپلمات ها و روسای کشورها باید رعایت شود، همچنین نسخه اول هر قرارداد قبل از تصویب و یا پیش نویس مقدماتی هر سندی پروتکل خوانده می‌شود.

    Etiquette یا Manner عبارت است از طرز برخورد اشخاص با یکدیگر در زندگی روزمره، که در فارسی معادل ادب یا نزاکت تعبیر می‌شود، در حالیکه تشریفات Protocol و یا Ceremonial مقررات و رسومی است که در روابط رسمی بین افرادی خاص و روی سوابق و اصولی ایجاد شده است.

     تعریف جامع تر از تشریفات: مجموعه آداب و رسوم، مقررات و قوانینی که در مراسم رسمی بین افراد و اعضای هیات‌های دیپلماتیک، وزارت امور خارجه، دولت ها و در کنفرانس‌ها و مجامع بین‌المللی معمول می‌باشد تشریفات یا Protocol گفته می‌شود.

 

تعریف رفتار یا نزاکت

    نزاکت یا ETIQUETTE عبارتست از طرز برخورد افراد با یکدیگر در زندگی روزمره. بعضی از رفتارها از حدود مرزها گذشته و به عنوان یک نزاکت بین‌المللی مورد قبول قرار گرفته است و تقریباً به صورت مشابهی در جامعه بین‌المللی رعایت می‌شود، مجموعه این رفتارها تحت عنوان کد رفتار بین‌المللی معرفی شده است.

                                

مشخصه های تشریفات

   تشریفات مقدمه ورود و دست زدن به هرگونه حرکت اجتماعی است.

  در این معرض از چارچوب خاصی به ما نگاه می شود و بعنوان برگزیدگان یک کشور مورد قضاوت هستیم و در معرض یک مسابقه بین‌المللی و یک زندگی مقایسه‌ای می باشیم.

   در این خصوص فقط برای خود زندگی نمی کنیم بنابراین باید از عادات ناپسند صرفنظر نموده و عادات پسندیده را بپذیریم.

   رعایت بعضی از آداب و آیین‌ها و یا شرکت در بعضی از مراسم ممکن است توام با صرف وقت و زحمت و مغایر با تمایلات شخصی ما باشد.

  پوشیدن لباس رسمی، آراسته بودن، ایستاده صرف غذا نمودن، تظاهر به خوشحالی و یا تظاهر به غمگین بودن، دوستی های ناخواسته، رعایت تقدم در تشریفات همگی ممکن است مغایر با خواسته‌های شخصی ما باشد، ولی به خاطر پیشبرد اهداف سازمانی ناگزیر به انجام آن هستیم.

  با رعایت کد رفتار و اصول تشریفات در جهت منافع ملی و مصالح کشور قدم برداشته‌ایم و در این صحنه همواره می‌بایست منافع ملی بر خواسته های فردی و نفع شخصی مقدم باشد.

  تشریفات فضای مناسبی را برای دست زدن به هر اقدام ملی یا بین‌المللی ایجاد می‌نماید.

 

پ: ضرورت تشریفات

  تشریفات مقررات و آداب و رسومی زائد و دست و پا گیر و ساخته و پرداخته افکار قرون گذشته نیست.

  حتی کشورهای تجدد خواه و انقلابی نیز بعد از یک فرصت کوتاه، خود را به رعایت آن ملزم می‌دانند و این دسته کشورها بعضاً در رعایت اصول تشریفاتی مصرتر هستند.

   رعایت اصول تشریفاتی به معنای انجام سلسله‌ای از امور زائد نیست.

   تشریفات رعایت آداب و رسوم و قواعدی است که رعایت آن در روابط بین‌المللی الزامی است.

   عدم رعایت این اصول بعضاً باعث رنجش افراد و باعث بروز سوء تفاهم و دست زدن به عمل متقابل می‌شود.

  رعایت این اصول از ساده ‌ترین آن گرفته که نحوه معرفی، آشنایی و مبادله کارت ویزیت است تا انجام مذاکرات سیاسی و عقد قراردادها می‌بایست دقیقاً مراعات گردد.

  مادامی که این اصول، مورد قبول جامعه بین‌المللی است به رعایت و انجام آن ملزم هستیم و نباید به میل و سلیقه شخصی این اصول را نادیده بگیریم.

   متقابلاً می‌بایست رعایت این اصول را از طرف مقابل خواستار شویم. 

 

ت: جایگاه آداب و رسوم و معتقدات ملی در تشریفات

   رعایت اصول تشریفاتی به معنای چشم پوشی و یا نادیده انگاشتن آداب و رسوم و سنت‌های ملی و مذهبی نیست.

   هر تبعه‌ای می‌بایست ارائه دهنده شخصیت و هویت ملی خود باشد.

   تشریفات می‌بایست تلفیقی از آداب و رسوم و سنن ملی و اصول تشریفات بین‌المللی باشد.

 

ث: عواقب عدم رعایت تشریفات

  عدم رعایت اصولی از تشریفات که مورد قبول جامعه بین‌المللی است باعث طرد شدن از جامعه بین‌المللی می‌شود.

   عدم رعایت این اصول باعث ایجاد مشکلات در برقراری ارتباط با جامعه بین‌المللی می‌شود.

  با طرد شدن از جامعه بین‌المللی فرصت‌های بسیاری از دست خواهد رفت.

  به دست آوردن منزلت‌ها و جایگاه قبلی مستلزم کار و فعالیت و پیمودن  راه دشواری است.

 

ج: ویژگی‌های تشریفات

   معیارهای موجود تشریفاتی حاصل روند جدیدی از همکاری های متقابل بین افراد، جوامع و ملت‌ها در طی قرون می‌باشد.

  معیارها و اصول تشریفاتی قدیمی هستند و در طی سال های متمادی به لحاظ مقتضیات و شرایط زمان و مکان دستخوش تغییر و تحول شده‌اند.

   ملت‌ها و جوامع متناسب با ساختار اجتماعی و فرهنگی خود تغییراتی را در آن ایجاد و به آن رنگ ملی داده‌اند.

   بسیاری از این آداب و رسوم با آداب و رسوم متداول در میان مردم عادی مشابه است و در زندگی روزمره به آن عمل می‌شود.

  در جامعه بین‌المللی این اصول عمدتاً از آداب و رسوم و سنت های اروپایی سرچشمه گرفته شده است، ولی با اندکی توجه می توان ریشه های آن را در بین ملت های قدیمی آسیایی نیز مشاهده نمود.

  در جامعه بین‌المللی رعایت اصول تشریفاتی از اهمیت بیشتری برخوردار است و عدم رعایت آن بعضاً با عکس‌العمل نمایندگان کشورها مواجه می‌شود.

   رعایت اصول تشریفاتی مطلق نیست و رعایت آن بعضاً تابع زمان و مکان و شرایط جغرافیایی است.

  

 

بخش دوم: اصول رفتاری

 

الف- چگونگی وضع ظاهری

    ظاهر آراسته و رفتار متین مشخصه تشریفات است.

   پاکیزگی و آراسته بودن همواره در زندگی روزمره و در عرف مورد تاکید بوده و در احادیث مذهبی نیز رعایت آن توصیه شده است.

    رعایت تناسب در پوشیدن لباس، کت و شلوار پیراهن و کفش و جوراب و انتخاب رنگ های مناسب همواره سفارش شده است.

    اجتناب از پوشیدن لباس‌های رنگی و پر نقش و نگار و خیلی روشن در محافل رسمی.

   کت و شلوار و پیراهن همواره باید تمیز،اتو زده و بدون لک باشد و کفش‌ها واکس زده، براق و پاشنه‌ها کج نباشد.

   مرتب بودن آرایش سر و صورت و اجتناب از ژولیدگی خصوصیت شرکت در مجالس رسمی و غیر رسمی است.

   انتخاب لباس باید با رعایت مقتضیات فصل بوده و مندرس نباشد.

    پوشیدن کفش‌های تمیز، واکس زده و متناسب با رنگ لباس.

   عدم ظاهر شدن در ملاء عام با لباس های داخل منزل نظیر دمپایی، پیژامه و یا لباس خواب.

   ظاهر آراسته مورد توجه اطرافیان است و می‌تواند مبنای قضاوت مثبت در مورد ما شود.

                                   

ب- چگونگی رفتار در معابر عمومی

رعایت نکات زیر به هنگام عبور و مرور در معابر عمومی ضروری است:

   در معابر عمومی باید متین و آرام راه رفت و رفتار ما توأم با ادب و نزاکت باشد.

   همواره باید از سمت راست حرکت کرد.

   اگر به هنگام راه رفتن برای کسی مزاحمت فراهم کردید حتماً می بایست عذرخواهی نمود.

   در مقابل خدمتی که به ما ارائه می شود حتماً یاید سپاسگزاری نمود.

   به رهگذران نباید به حالت خیره نگاه کرد و با انگشت نباید به افراد یا اشیاء اشاره کرد. 

   به هنگام حرکت در معابر نباید به پشت سر بر گشت و به حالت خیره به افراد نگاه نمود.

   از انداختن آب دهان و زباله در معابر می بایست خودداری نمود.

   در ملأ عام حتی‌المقدور باید از کشیدن سیگار خودداری کرد.

   به هنگام رانندگی می بایست مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمود.

   در روزهای بارانی می بایست به آهستگی رانندگی کرد باید مراقب رهگذران بود.

  در صف اتوبوس، مترو، بانک و پستخانه می بایست نوبت را رعایت کرد، و در محیط های خارجی بسرعت باید خود را با مقررات مربوطه در محل هماهنگ نمود.

   در سفر، باید لباس مناسب سفر پوشید.

   در سفر با قطار و یا اتوبوس های بین شهری بدون ضرورت نباید پنجره را باز و بسته نمود

   در کشورهای خارجی قوانین و مقررات محل را باید رعایت نمود.

   در سفرهای خارجی از اماکن ممنوعه نبایدعکسبرداری نمود  و به تابلوهای عکسبرداری ممنوع باید توجه کرد.

   در مسافرت های خارجی بر اساس نحوه رفتار ما نسبت به کشورما قضاوت می کنند.

   جهل به قانون هیچ گاه رافع مسؤولیت نیست. 

 

پ- نحوه معرفی و آشنایی

   برای آشنا شدن و یا معرفی خود به دیگران باید با نام و نام خانوادگی خود را معرفی کرد.

   برای دیدار با یک مسئول اداری و یا رجوع به یک اداره باید خود را معرفی نمود.

   افراد دون پایه از لحاظ اداری می بایست خود را به مقامات بالاتر معرفی ‌کنند.

   افراد جوان تر خود را به افراد مسن تر معرفی می‌کنند.

   افراد پائین تر از لحاظ علمی خود را به افراد بالاتر معرفی می‌کنند.

   در یک جمع، فرد تازه وارد خود را به افراد حاضر در مجلس معرفی می‌کند و یا میزبان واسطه معرفی فرد تازه وارد به بقیه می‌شود.  

   در عرف معمول نیست دو نفر را با یکدیگر مواجه نمود و بدون معرفی آنان از آنها بخواهیم با یکدیگر آشنا شوند.

  فردی که دید وارد میهمانی شده و میهمانان هر یک در جای خود مستقر شده‌اند، کافی است با میزبان دست داده و با بقیه با علامت سر سلام و احوال پرسی نماید.

   به هنگام معرفی و آشنایی با افراد، نباید دست ما در جیب باشد و توجه ما به اطراف باشد.

  به عنوان میزبان و به هنگام استقبال و بدرقه باید با میهمانان دست داد و به آنها تبسم نمود و نام آن ها را بخاطر سپرد و به آنها توجه نمود.

   در معرفی فرزندان باید از نام کوچک آنها استفاده نمود.

   به هنگام استقبال و بدرقه از میهمانان بخصوص افراد مسن باید از جای خود برخاست.

   همواره می بایست از ضمیر (شما) برای مورد خطاب قرار دادن افراد استفاده نمود.

   و لو این که با فردی صمیمی هستیم، نباید در یک جمع رسمی وی را با اسم کوچک و یا ضمیر تو مورد خطاب قرار داد.

  در مورد شخصیت های رسمی بدون ذکر نام می بایست آن ها را مورد خطاب قرار داد. به طور مثال: آقای رئیس جمهور، آقای نخست وزیر یا عالیجناب، والا حضرت، جناب سرهنگ.

 

ت- مهارت های رفتاری 

   اشراف به آداب اجتماعی محل بخصوص کشورهای خارجی حائز اهمیت است.

  استفاده از عبارت های مودبانه بهنگام آشنایی، دیدارهای روزانه و خداحافظی شرط ادب و نزاکت است مانند از دیدار شما خوشحالم، صبح شما بخیر، روز بخیر، روز خوبی داشته باشید، بعدازظهر شما بخیر، خداحافظ، شب بخیر.

   در مقابل هر خدمتی که به ما ارائه می شود ولو کوچک باید بنحو مقتضی تشکر نمود و از عبارتهای مودبانه مربوطه استفاده نمود.

   درب های ورودی و یا خروجی را باید برای نفر بعدی نگاه داشت و در مقابل چنین خدمتی باید متقابلاً تشکر نمود. 

   در مبادی ورودی و خروجی می بایست تقدم بانوان را رعایت کرد.

   پشت سر خود نباید درب را محکم بست و یا بهم زد.

   به هنگام ترک منزل باید سر و وضع را مرتب نمود، انجام این امر در ملاء عام جایز نیست.

   در ملأ عام نباید با صدای بلند صحبت کرد و یا افراد را با آواز بلند صدا نمود.

   طبق عرف محل، در ساعات استراحت نباید برای دیگران ایجاد مزاحمت نمود.

   در معاشرت با خارجیان، طبق عرف محل می بایست مهارت های رفتاری را بکار برد.

   در جلسات و گرد هم آئی‌ها نباید متکلم وحده بود و باید به دیگران نیز مهلت صحبت کردن و طرح مباحث را داد.

   در یک جمع رسمی از طرح مباحث شخصی و غیر قابل فهم برای دیگران باید خودداری نمود.

   به صحبت های دیگران باید توجه نمود و نباید به افراد بی اعتنایی نمود.

   نباید کلام افراد را بدون دلیل قطع نمود و چنانچه ما اداره جلسه ای را بعهده داریم، باید به هم فرصت صحبت کردن را بدهیم.

   اگر ما اداره کننده جلسه ای هستیم، نمی بایستی جلسات را به نحو طولانی برگزار نموده و بخصوص باید رعایت افراد مسن را نمود.

   در یک جمع عمومی در گوشی صحبت کردن جایز نیست.

   یک جلسه رسمی را نباید بدون دلیل ترک نمود و برای شرکت در یک جلسه طولانی باید خود را آماده نمود.

   مزاح کردن و بیان لطیفه می‌بایست متناسب با جمع باشد و بموقع انتخاب شود.

   به محض آشنا شدن با افراد جدید نباید خود را زیاد صمیمی نشان داد و آنها را با ضمیر تو مورد خطاب قرار داد.

  سرفه کردن، عطسه نمودن و یا دهن دره کردن در ملاء عام و بخصوص در جلسات رسمی شایسته نیست و باید آنرا بطور نامحسوس انجام داد و در مقابل این اعمال نیز نباید عکس‌العمل ناشایست نشان داد.

  مراسم تشریفاتی و رفتارهای مختلف الزاماً ممکن است مطابق میل ما نباشد ولی ناگزیر برای حفظ منافع سازمانی خود باید آن را بپذیریم. 

   افراد مودب، آراسته و با وقار همواره خاطره خوبی را در اذهان باقی می‌گذراند.

 

 

بخش سوم: اصول معمول در برگزاری میهمانی‌ها

 

الف- انتخاب مناسبت برای برگزاری میهمانی

    برای برگزاری هر میهمانی لازم است مناسبتی یافته شود و با قید این مناسبت در کارت دعوت، میهمانان دعوت شوند، در میهمانی های عادی و شخصی این مناسبت می توانند سالگرد تولد، ازدواج، بازگشت از سفر و یا رویدادهای شاد دیگر باشد و یا در میهمانی های رسمی برگزاری جشن های ملی و  مذهبی باشد.

    نکته مهم در برگزاری هر میهمانی دقت در عدم تلاقی این مناسبت با مناسبت های دیگر است، در غیر این صورت ممکن است در یک روز یا شب مدعوین به طور همزمان به دو یا چند میهمانی مختلف دعوت شده باشند که در این صورت ناگزیر خواهند بود یا یکی از دو میهمانی را انتخاب کنند و یا بمنظور رفع تکلیف به هر دو میهمانی سر بزنند که در هر دو صورت هر دو میهمانی از رونق خواهد افتاد.

 

ب- تهیه فهرست میهمانان

    قبل از برگزاری میهمانی می بایستی فهرستی از میهمانان را تهیه و جهت آنان کارت دعوت ارسال شود، انتخاب میهمانان بخصوص در ضیافت های رسمی حائز کمال اهمیت است و می باید جمعی را گرد هم آورد که سنخیتی بین آنها وجود داشته باشد، بخصوص در ضیافت های نشسته که مدعوین مدتی را می بایست در میهمانی حضور داشته باشند و ناگزیر  از بحث و مذاکره و ایجاد ارتباط با یکدیگر هستند. این نکته بخصوص در صورت حضور مقامات رسمی و یا هیات های دیپلماتیک می بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    در میهمانی های روز ملی که توسط نمایندگی‌ها در خارج از کشور برگزار می‌شود این موضوع می‌بایست با اهمیت بیشتری مد نظر باشد و اصولاً هر نمایندگی باید فهرستی از مقامات شاخص کشور محل توقف (طبقه الیت کشور) را در اختیار داشته باشد و این فهرست بطور مرتب روز آمد ‌گردد.

 

پ- انتخاب نوع پذیرایی

    نوع پذیرایی معمولاً با توجه به مناسبت و تعداد مدعوین و محل برگزاری میهمانی انتخاب می شود، چنانچه تعداد مدعوین محدود باشد می توان آن را بصورت نشسته برگزار نمود و چنانچه این گر دهم آیی دارای ویژگی رسمی و یا اداری است می تواند در ساعات ناهار و به صورت نشسته بر پا گردد و چنانچه تعداد مدعوین زیاد باشد نوع پذیرایی باید بصورت بوفه و ایستاده برگزار گردد. یقیناً چنانچه میهمانی به افتخار رئیس کشور باشد می‌بایست بصورت نشسته و معمولاً در شب برگزار شود، در هر حال نوع پذیرایی از قبل می بایست مشخص و در کارت دعوت به اطلاع میهمانان برسد.

 

ت- انتخاب محل مناسب برای پذیرایی

    انتخاب محل مناسب نیز یکی از ضروریات میهمانی است و باید متناسب با تعداد میهمانان و نوع پذیرایی محل مربوطه را انتخاب نمود و در کارت دعوت نشانی و حتی المقدور کروکی (نقشه) محل را نیز ضمیمه نمود.

    سفارتخانه‌ها و سرکنسول گرهای خارجی معمولاً ترجیح می دهند در صورت در اختیار داشتن محل مناسب میهمانی های خود را در محل اقامت سفیر یا سر کنسول برگزار نمایند که در اینصورت در چنین محلی انتظار می رود نمونه‌هایی از صنایع دستی را در معرض دید قرار دهند و حتماً با غذاهای محلی خود از مدعوین پذیرایی نمایند.

    در هر صورت نکته مهم اینست که محل میهمانی می بایست با تعداد میهمانان تناسب داشته باشد، بنحوی که ماموران پذیرایی بتوانند به راحتی تردد نموده و از میهمانان پذیرایی نمایند، در درب ورودی نیز ترتیباتی اتخاذ شود که میهمانان مورد استقبال قرار گرفته و در صورت داشتن پالتو، بارانی و یا کلاه جای مناسبی برای نگهداری و تحویل آن در نظر گرفته شود.

    چنان چه محل مناسبی برای برگزاری میهمانی در اختیار میزبان نیست، بهتر است این میهمانی در سالن هتل‌ها و یا اماکن پذیرایی برگزار شود.  

 

ث- تهیه کارت دعوت و رعایت اصول لازم در تهیه و ارسال دعوت نامه

  در میهمانی‌های غیر رسمی و دوستانه، دعوت از مدعوین می‌تواند بوسیله تلفن و یا حضوری صورت گیرد ولی در میهمانی‌های رسمی، بخصوص در مواردی که هیات های دیپلماتیک دعوت می‌شوند حتما باید دعوت نامه ارسال شود.

  در صورتی که میهمانی به صورت نشسته باشد حتما در ذیل دعوت نامه عبارت R.S.V.P که به مفهوم لطفا ‌پاسخ دهید می‌باشد قید گردد، ضمن اینکه معمولاً مراتب شرکت مدعوین بوسیله تلفن و سپس کارت دعوت ارسال می‌گردد.

  در صورتی که میهمانی بصورت کوکتل و یا بوفه اداره می‌شود تنها در ذیل دعوت نامه عبارت Regret only نوشته می‌شود که مفهوم این است که در صورت عدم شرکت مراتب را اطلاع دهید معمولا در کارت دعوت اسم میزبان و همسر وی، مناسبت میهمانی و تاریخ، ساعت و محل برگزاری ضیافت قید می‌گردد.

    نمونه کارت دعوت به زبان انگلیسی و فارسی ذیلاً درج می‌گردد.

  شایسته است دعوت نامه یک تا دو هفته قبل ارسال گردد و در مورد میهمانی های روز ملی با توجه به تعدد اینگونه میهمانی‌ها خوب است کارت دعوت یک ماه جلوتر ارسال گردد.

  در بسیاری کشورها می‌توان کارت دعوت را با پست ارسال نمود، ولی در بعضی از کشورها که کار آمد بودن پست مورد تردید است حتماً باید کارت های دعوت را بوسیله فرد و یا هر ترتیباتی که در محل معمول می‌باشد ارسال نمود.

  اسم و عناوین افراد را می‌بایستی بدرستی در روی پاکت تایپ نموده و در مورد اعضای هیات های دیپلماتیک می‌بایست از فهرست دیپلماتیک برای درست نوشتن اسامی و عناوین هیات های دیپلماتیک استفاده نمود.

 

ج- تنظیم فهرست غذا

    فهرست غذا (منو) با توجه به فرهنگ و سنن غذایی میزبان و با عنایت به موجود بودن مواد غذایی در طی فصول مختلف انتخاب می‌شود. در صورتی که میهمانی بصورت نشسته و رسمی باشد فهرست غذاهایی که سرو می‌شود معمولاً بر روی کارت منو (فهرست غذا) نوشته و ترتیبات سرو آن مشخص می‌گردد و چنانچه میهمانی بصورت بوفه و ایستاده باشد  معمولاً چندین نوع غذای ملی و بین‌المللی با انواع سالاد و دسر بر روی میزها قرار داده می‌شود ترتیب یک میز نشسته و میز بوفه در بخش های دیگر تشریح خواهد شد.

    آن چه در فهرست غذا می‌بایست لحاظ شود بخصوص در میهمانی‌های رسمی رعایت تنوع است تا در صورتی که بدلایلی فردی غذاهای دریایی یا گوشن قرمز را مطابق میل خود نیافت بتواند از غذاهای دیگر استفاده نماید. و نکته مهم تر این که در انواع  پذیرایی‌ها قبل از آمدن میهمانان هم چیز باید مهیا باشد و در میهمانی نشسته سرویس غذاخوری چیده شده باشد و در میهمانی بوفه کلیه غذاها نیز علاوه بر سرویس غذاخوری در روی میز قرار داده شده باشد.

 

چ- چگونگی پذیرش، استقبال و هدایت میهمانان

  چنانچه میهمانی بصورت نشسته باشد معمولاً میزبان محلی را برای پذیرش میهمانان در نظر می‌گیرد و در این محل با نوشیدنی از میهمانان پذیرایی و پس از گذشتن 30 دقیقه از شروع میهمانی، مدعوین را به اطاق غذاخوری هدایت می‌کند.

  چنان چه میهمانی بصورت بوفه و ایستاده باشد نیز معمولاً محلی برای پذیرش میهمانان در نظر گرفته می‌شود و بوسیله نوشابه یا غذاهای کوکتل از مدعوین پذیرایی و پس از گذشتن 30 تا 45 دقیقه از شروع میهمانی سرپوش غذاهایی که بر روی میز بوفه چیده شده است برداشته می‌شود و در واقع با برداشتن سرپوش غذاها توسط ماموران پذیرایی می توان به میز بوفه نزدیک شد.

  در هر دو نوع پذیرایی معمولاً میزبان به اتفاق همسر خود در درب ورودی محل برگزاری میهمانی مستقر بوده و از میهمانان استقبال و یا آنها را بدرقه می‌نماید.

  بعضی از میهمانی‌ها بدون حضور بانوان برگزار می‌شود که در اینصورت مراتب در کارت دعوت قید می‌شود، البته بعضی از خانم‌ها به اعتبار شغل خود در میهمانی شرکت می‌کنند و بدین ترتیب میهمانی‌ها هیچگاه به ترتیب جنسیت طبقه بندی نمی‌شوند.

  در صورتیکه میزبان مجرد باشد می‌تواند فقط از آقایان دعوت کند ولی در ضیافت های روز ملی حضور بسیاری از بانوان به اعتبار موقعیت شغلی آنها است نه جنسیت آنها.      

 

ح- نحوه خداحافظی و بدرقه میهمانان

  میزبان و در صورت مختلط بودن میهمانی، همسر وی در مقابل درب خروجی با میهمانان خداحافظی نموده و از حضور آنها در میهمانی قدردانی می‌کنند.

   مدعوین نیز از موفقیت آمیز بودن میهمانی یاد نموده و متقابلاً از میزبان و همسر وی تشکر می‌کنند.

  در میهمانی رسمی می‌بایستی ترتیباتی اتخاذ نمود که در پایان مشخص شود چه درصدی از میهمانان شرکت نموده‌اند و چه میزان عدم حضور خود را اطلاع داده‌اند.

 

بخش چهارم: تقسیم بندی میهمانی‌ها

 

    اصولا میهمانی‌ها به دو نوع کلی روز و شب و یا صبح و بعدازظهر قابل تقسیم بندی هستند.

    میهمانی‌های روز شامل صبحانه، و میهمانی ناهار و میهمانی‌های شب به میهمان چای، میهمان هفتگی، ماهیانه و شام اطلاق می‌شود.

 

الف- میهمانی های روز

     میهمانی روز معمولاً جنبه کاری دارد و میزبان در وقت صبحانه و ناهار، سعی می‌کنند میهمانان خود را دعوت و سر میز غذا در خصوص مسائل اداری و کاری مذاکره نمایند. روسا کشورها و وزارء خارجه معمولا ‌ از این فرصت برای تبادل نظر و لابی کردن در خصوص مسائل سیاسی و بین المللی استفاده می‌کنند.

    همچنین در موارد پایان ماموریت یک رئیس نمایندگی معمولاً ضیافت ناهاری از جانب یکی از معاونین وزارت امور خارجه به افتخار وی بر پا می‌شود و با صلاحدید رئیس نمایندگی چند تن از مقامات و روسای هیات های نمایندگی را نیز دعوت می‌کنند.   

    در هر دو نوع میهمانی روز، بصورت نشسته برگزار می‌شود.

    در میهمانی صبحانه معمولا مدعوین متعدد نیستند و غالباً بصورت خصوصی برگزار می شود و مدت آن بین 1 تا 5/1 ساعت می‌باشد.

    در میهمانی ناهار بخصوص تقدم در نحوه نشستن رعایت می‌شود.

    میز ناهار از قبل چیده شده است و جای میهمانان بر روی میز مشخص شده است.

    فهرست غذا و ترتیب سرو آن مشخص می باشد.

    در مواردی که میهمانی برای خداحافظی با رئیس یک نمایندگی باشد معمولاً سخنرانی از جانب میزبان و میهمان افتخاری ایراد می‌شود.

    در خلال این میهمانی معمولاً چند نوع غذا، سوپ و سالاد سرو می‌شود.

  بنا به فصل، سرو غذا با سوپ گرم یا سرد شروع می‌شود و با ماهی، میگو و یا گوشت پرنده ادامه می‌یابد و غذای اصلی معمولاً گوشت قرمز انتخاب می شود و سپس دسر و چای یا قهوه سرو می‌گردد.

    در این نوع میهمانی سنت‌ها و فرهنگ غذایی کشور میزبان حاکم است ولی تنوع غذایی رعایت می‌شود.

    ترکیب متنوعی از منوی غذاهای ایرانی برای این نوع میهمانی موجود می‌باشد.

    این میهمانی بین ساعت 13 تا 30/15 برگزار می سود.

    چنانچه این میهمانی به افتخار سفیری که ماموریت وی خاتمه یافته برگزار شود معمولاً هدیه یادبود نیز در پایان ناهار به وی داده می شود.

 

ب- میهمانی بعدازظهر و شب

    میهمانی بعدازظهر و شب شامل میهمانی های زیر می باشد :

    1- میهمانی چای     2- میهمانی هفتگی یا ماهیانه    3- میهمانی شام    4- برگزاری میهمانی شام رسمی به صورت بوفه

 

1- میهمانی چای

    میهمانی چای بسته به فصل بین ساعت 16 تا 18 یا 17 تا 19 برگزار می‌شود و معمولاً فقط خانم‌ها در این نوع میهمانی حضور دارند.

    در این نوع میهمانی معمولاً یک میز بزرگ و یا چند میز کوچک در نظر گرفته می شود و انواع غذاهای سرد، ساندویچ در اندازه های کوچک و بصورت کوکتل، انواع شیرینی، میوه و آب میوه بسته به تعداد میهمانان در روی میز یا میزها چیده می شود، چای و قهوه نیز به تناوب توسط مستخدمین سرو و یا در روی میز قرار داده می‌شود.

    میهمانی چای عصرانه بین یک ساعت و نیم تا 2 ساعت طول می کشد و به صورت دوره‌ای بین همسران دیپلمات ها یا مقامات رسمی معمول می‌باشد، در این نوع میهمانی‌ها  خانم‌ها سعی می‌کنند نمونه‌هایی از فرهنگ غذایی و آشپزی خود را به نمایش بگذارند و بعضا نمونه هایی از صنایع دستی خود را ارائه نمایند.

 

2- میهمانی هفتگی یا ماهیانه

    میهمانی هفتگی یا ماهیانه که به ژورفیکس (روز مشخص) نیز مرسوم می باشد. میهمانی است که بین جمعی از افراد هم صنف که دارای کار مشخصی هستند و یا جمع آنان هدف مشخصی زا دنبال می کند بطور ‌هفتگی و یا ماهیانه برگزار می‌شود.

این نوع میهمانی که بیشتر بین سفراء، وابستگان نظامی، فرهنگی و یا دیگر وابستگان تخصصی و یا گروه خاصی از دیپلمات ها نظیر رایزنان، دبیران و یا وابستگان و کنسول ها معمول می باشد و نوعاً جمع خاصی نظیر دیپلمات ها و یا افراد دیگر نظیر وکلاء، مهندسان، پزشکان و یا فارغ التحصیلان کالج و یا دانشگاه بخصوصی را با هدف های حرفه ای و یا غیر حرفه ای در بر می گیرد.

    این جمع‌ها معمولا دارای یک هیات مدیره می‌باشد که بمدت یک سال انتخاب و نسبت به برگزاری این میهمانی اقدام و ترتیبات تشکیل جلسه، انتخاب موضوع مورد بحث و محل گردهم آیی را فراهم می نماید.

    این جمع‌ها می توانند صرفا یک گردهم آئی بدون پرداختن به مسائل حرفه ای باشد و در خلال دیدار اعضاء  مباحثی بطور غیر رسمی مطرح گردد.

    محل این میهمانی‌ها می تواند هتل‌ها یا رستوران های مختلف باشد و یا محل خاصی بطور منظم انتخاب و هزینه های مربوطه نیز بین اعضاء تقسیم شود.

    با توجه به اینکه هدف این نوع میهمانی، تجدید دیدار و بحث و مذاکره در مورد موضوعات مشترک است معمولاً غذای کامل سرو می شود و مدت آن نیز طولانی است، و چنانچه تعداد افراد زیاد باشد غذا بصورت بوفه گذاشته می شود و افراد پس از برداشتن غذا، در میزهای چند نفره قرار گرفته و غذای خود را صرف می کنند.

    بعضا دیده می شود این نوع میهمانی ظرف یک یا دو روز در سال در یک هتل بزرگ برگزار شده و افراد به اتفاق اعضای خانواده خود در این میهمانی که معمولاً به مناسبت سال جدید بر پا می‌شود شرکت می‌نمایند، این نوع میهمانی معمولاً رنگ و بوی ملی دارد و غالباً اقلیت های خارجی مقیم یک کشور به مناسبت اعیاد ملی و یا مذهبی آنرا بر پا نموده و می‌توان نمونه‌هایی از فرهنگ غذایی و موسیقی فولکلوریک آنان را در این مراسم دید.

  

3- میهمانی شام

    میهمانی شام، رسمی ترین نوع میهمانی است که هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی رسمی معمول می‌باشد.

  این میهمانی معمولاً در ساعات دیر وقت شب برپا می‌شود و نوع رسمی آن به افتخار رؤساء کشورها یا دولت ها و یا وزیر خارجه بر پا می‌شود. در این نوع میهمانی‌ها افراد سرشناس کشور و میهمانان عالیرتبه حضور دارند و کارت دعوت رسمی ارسال می‌شود و تمهیدات حفاظتی و امنیتی زیادی در آن  ملحوظ می‌گردد و معمولاً نوع لباس مشخص می‌گردد.

  در این میهمانی جای افراد از قبل مشخص شده و مامورین پذیرایی مدعوین را به سر جای آنان هدایت می‌کنند و در درب ورودی سالن نیز نقشه میز قرار داده شده و جای افراد بر روی این نقشه پیش بینی شده است.

   منوی غذاهایی که سرو می‌شود مشخص و در مقابل هر یک از مدعوین قرار داده می‌شود و غذا توسط کارکنان پذیرایی سرو می‌شود.

  بسته به تعداد مدعوین شکل میز به صورت U و یا یک میز اصلی و چند میز متصل به آن و یا یک میز اصلی بصورت Head Table و چندین میزگرد یا مربع شکل در مقابل آن و یا به صورت یک چهار ضلعی می‌باشد.

  در این نوع میهمانی‌ها قبل از صرف غذا سخنرانی‌هایی توسط میهمان و میزبان ایراد و سپس سرو غذا آغاز می‌شود، معمولاً برای هر چهار یا 6 نفر یک مامور پذیرایی در نظر گرفته می‌شود و تقدم از سمت راست و چپ میهمان و میزبان شروع می‌شود و مامورین پذیرایی نیز به همین ترتیب از مدعوین پذیرایی می‌کنند.

  در این نوع میهمانی‌ها مدعوین می‌بایست به ترتیب  کاربرد کارد و چنگال و استفاده از سرویس غذاخوری آشنا بوده و متناسب با غذاهایی که سرو می‌شود از وسایل مربوط به آن در روی میز استفاده نمایند. در بخش مربوط به پذیرایی نشسته چگونگی استفاده از وسایل روی میز توضیح داده می‌شود.

  با توجه به اینکه چندین نوع سوپ، سالاد و غذای گرم سرو می شود مدعوین می بایست در صرف غذا خود را با سایرین هماهنگ نموده و با آهنگ متوسطی غذای خود را میل نمایند.

  در این نوع میهمانی مرسوم نیست افراد قبل از پایان مراسم میز را ترک کنند، بلکه باید منتظر بود تا میهمانان عالیرتبه میز را ترک نموده و بقیه نیز پس از آنان سالن میهمانی را ترک نمایند، بنابراین برای شرکت در یک چنین مراسمی باید از قبل خود را آماده نمود.

 

4- برگزاری میهمانی شام رسمی به صورت بوفه

    در میهمانی‌هایی که به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و یا افتتاح یک پروژه عمرانی و یا برگزاری نمایشگاه بر پا می‌شود بعلت کثرت تعداد میهمانان امکان پذیرایی به طریق نشسته وجود ندارد، بنابراین برای میهمانان عالیرتبه یک میز خاص در نظر گرفته شده و بصورت نشسته از آنان پذیرایی می شود و برای بقیه میهمانان میز بوفه تدارک و افراد پس از برداشتن غذا در میزهای کوچکتر مستقر و غذای خود را صرف می نمایند، با توجه به اینکه در این نوع میهمانی‌ها تعداد میهمانان بسیار زیاد است و مستقر نمودن آنان با رعایت اصول تقدم دشوار می باشد تدریجاً این نوع پذیرایی عمومیت پیدا کرده و در موارد متعددی مشاهده می‌گردد که این نوع پذیرایی حتی با حضور روساء کشورها انتخاب می گردد.

 

بخش پنجم: انواع پذیرایی ها

 

الف- پذیرایی به طریق بوفه ایستاده‌

    در این شیوه از پذیرایی سرویس غذاخوری و کارد و چنگال و دستمال سفره به همراه انواع غذاهای سرد و گرم و انواع اردور، سالاد و دسر بر روی یک یا چند میز گذاشته می‌شود و مدعوین در زمان مقرر پس از تعارف میزبان یا مامورین پذیرایی به میز غذا نزدیک شده و به میزان نیاز و ذائقه خود از غذاهای موجود برداشته و از میز اصلی فاصله می‌گیرند.

 

اصول حاکم بر میز بوفه

در این شیوه از پذیرایی معمولاً محل یا سالنی جهت پذیرش و استقبال از میهمانان در نظر گرفته می شود و در درب ورودی، میزبان به اتفاق همسر خود (در صورت مختلط بودن میهمان ها) از میهمانان استقبال می‌نمایند.

در سالن پذیرایی بوسیله نوشیدنی‌های مختلف و غذاهایی که در قطعات کوچک تهیه شده و اصطلاحاً به کوکتل معروف هستند پذیرایی می‌شوند.

  در این نوع پذیرایی معمولاً جایی برای نشستن در نظر گرفته نمی‌شود، به جز چند صندلی برای افراد مسن یا خانم های باردار.

هم چنین محلی برای قراردادن بشقاب و یا دیگر وسایل میز وجود ندارد و میزهای کوچکی که در اطراف سالن پیش بینی شده صرفاً برای گذاردن ظروف استفاده شده در نظر گرفته می سود.

  در این نوع پذیرایی به تناسب تعداد میهمانان یک یا چند میز بوفه تعبیه شده می شود.

میز یا میزها بوسیله یک رومیزی سفید پوشانیده می‌شود و با شیوه ای خاص پایه های میز نیز با پارچه های کنگره دار پوشانیده و رومیزی های کوچک تری بر روی آن انداخته می‌شود.

 

 نحوه چیدن میز بوفه:

  در ابتدای میز قاشق، چنگال و کارد و سپس بشقاب ها همراه با دستمال سفره چیده می شود و بعد انواع سالاد و اردور (سبزیجات و غذاهای پخته شده و سرد) و سپس انواع غذاهای گرم گذاشته می‌شود.

  در فواصل معینی خوراک ها و غذاهای درسته نظیر گوسفند بریان، بوقلمون و ماهی گذاشته می‌شود که در این صورت حتما برای بریدن و سرو آن مامورین پذیرایی ( شف ) در پشت این میزها مستقر بوده و از میهمانان پذیرایی می‌نمایند.

   معمولاً میز جداگانه ای برای دسر در نظر گرفته می شود که میهمانان بتوانند با فاصله از محتویات آن استفاده نمایند.

  در این نوع پذیرایی بطور معمول پس از تعارف میزبان و یا استقرار مامورین پذیرایی در پشت میزها و برداشتن سرپوش غذاها می توان به میز بوفه نزدیک شد و نوعاً‌ نیم ساعت تا 45 دقیقه پس از شروع میهمانی و پذیرایی از میهمانان بوسیله نوشابه و حضور اکثریت میهمانان، میز بوفه آماده پذیرش مدعوین می‌شود.

 

نکاتی که می بایست در پذیرایی به طریق بوفه رعایت نمود

  با توجه به اینکه در این نوع پذیرایی محلی برای استقرار وجود ندارد، بهتر است تنها یک قاشق و یا چنگال همراه با دستمال سفره و بشقاب برداشت.

  دستمال سفره را باید در زیر بشقاب قرار داد و چنگال را نیز در سمت چپ بشقاب قرار داده و در یک دست آنرا نگاه داشت و پس از نزدیک شدن به میز با رعایت نوبت به میزان نیاز و در حد متعادل از غذاهای مورد علاقه برداشت نمود.

  انباشتن بشقاب از غذاهای مختلف و بخصوص مخلوط کردن آن با دسر شایسته نیست، بر عکس می‌توان به اندازه متعادل غذا برداشت و مجددا برای کشیدن غذا به میز مراجعه نمود.

  در این شیوه، میهمانان می بایست با روش ایستاده غذا خوردن آشنا باشند و در یک دست بشقاب و در زیر آن دستمال سفره را نگاه داشته و با دست دیگر بوسیله چنگال یا قاشق غذا را میل نمایند.

  به منظور احتراز از بروز اشکال بهتر است غذاهایی را انتخاب نمود که براحتی بوسیله چنگال یا قاشق قابل خوردن باشند، ضمن اینکه اصولاً قاشق برای صرف سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  در بعضی از میهمانی های بوفه، قبل از گشایش میز بوفه، سوپ گرم در ظرفی شبیه فنجان سرو می‌شود که بصورت مایع بوده و معمولاً آب گوشت همراه با عصاره سبزیجات می‌باشد و می‌توان آن را مانند نوشیدنی و بدون استفاده از قاشق صرف نمود.

  در یک چنین میهمانی، شایبه تمام شدن غذا وجود ندارد و در صورت یکه میهمانان در حد معقول از غذاها استفاده نمایند و بی جهت بشقابها را پر ننمایند پیش بینی‌های لازم با توجه به تعداد میهمانان توسط میزبان بعمل آمده است.

  در عین حال شایسته است برای هر میز، یک نفر مامور پذیرایی در نظر گرفته شود و بلافاصله پس از خالی شدن ظروف نسبت به تعویض آن اقدام گردد.

  نکته مهم در این نوع پذیرایی این است که غذاها و خوراک های درسته نظیر گوسفند بریان، ماهی و بوقلمون بدون مامور پذیرایی رها نشود، در غیر اینصورت بعلت ناآشنا بودن میهمانان به بریدن این نوع خوراک ها احتمال می‌رود صحنه‌های نامطلوبی ایجاد شود که میهمانی را تحت الشعاع قرار دهد.

   در این نوع پذیرایی خوب است تنوعی از غذاهای ملی و بین‌المللی در نظر گرفته شود تا مقتضیات ذائقه کلیه میهمانان در نظر گرفته شود.

   میز بوفه تا پایان حضور میهمانان می بایست حفظ و تنها پس از ترک میهمانان نسبت به جمع‌ آوری میز اقدام گردد.

   مامورین پذیرایی شایسته است در صورت سئوال میهمانان ترکیب غذاهای موجود روی میز را توضیح دهد.

  در جوانب میزهای پذیرایی معمولاً محلی برای توزیع نوشابه در نظر گرفته می‌شود و به تناوب نیز انواع نوشابه و بعضا غذا در سینی‌های مختلف وسیله مامورین پذیرای توزیع می‌شود.

  اقامت طولانی و بیش از ساعت مقرر در کارت دعوت، مرسوم نیست و در پایان میهمانی می‌بایست ضمن تشکر از میزبان از موفق بودن میهمانی و نه صرفاً خوشمزه بودن غذا سخن به میان آورد.

 

ب- پذیرایی به طریق نشسته 

نحوه چیدن وسایل روی میز

   معمولاً با یک رومیزی که از پارچه ای کلفت انتخاب می‌شود روی میز پوشانده شده و سپس یک رومیزی سفید روی آن می‌اندازند.

  در مقابل هر فرد یک بشقاب بزرگ و در سمت چپ وی دو عدد پیش دستی و در سمت راست دو لیوان جهت نوشابه و آب و به تناسب نوع غذا یک قاشق و دو عدد کارد در سمت راست بشقاب و سه عدد چنگال در سمت چپ و یک عدد قاشق دسر خوری و چنگال کوچک در سمت بالای بشقاب در نظر گرفته می‌شود.

   دستمال سفره باید از نوع پارچه ای باشد و در بشقاب سمت چپ و یا بشقاب اصلی گذارده شود.

 

ترتیب استفاده از بشقاب‌ها، کارد و چنگال و قاشق و دیگر وسائل روی میز:

  قاشق برای صرف سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، سپس کارد و چنگال ماهی، و در آخر کارد و چنگال اصلی برای غذای اصلی استفاده می‌شود، نحوه استفاده از این ابزار از سمت بیرون به طرف بشقاب است.

  معمولاً بشقاب اصلی برداشته می‌شود و یا ظرف سوپ خوری وسیله مامورین پذیرایی بر روی آن گذاشته می‌شود و بشقاب‌های ماهی و غذای اصلی متعاقباً گذاشته می‌شود. پیش دستی سمت چپ پس از برداشتن دستمال سفره برای نان و پیش دستی بالای آن برای سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. و قاشق و چنگال کوچک برای صرف دسر می‌باشد.

   در میهمانی‌های رسمی معمولاً منوی غذا در بالای بشقاب اصلی قرار داده می‌شود و طبق آن غذاهای مختلف به ترتیب سرو می‌شود.

   چنان چه میزبان ایرانی است و در ترکیب غذای اصلی برنج وجود دارد خوب است برای میهمانان ایرانی قاشق اضافی گذاشته شود.

 

ترتیب سرو غذا در پذیرایی به طریق نشسته

   به تناسب فصل ابتدا سوپ سرد و یا گرم سرو می‌شود.

  پس از جمع آوری سرویس سوپ، غذای اصلی که ممکن است ماهی یا گوشت سفید باشد سرو می‌شود که در صورت سرو ماهی می‌بایست از کارد و چنگال مخصوص ماهی استفاده شود.

   پس از جمع آوری سرویس ماهی، غذای اصلی که ممکن است استیک و یا انواع گوشت قرمز و یا چلو و خورش باشد سرو می‌شود.

   در فواصل غذا سالاد در پیش دستی مخصوص سالاد قرار داده می‌شود.

   بعد از غذا دسر و سپس چای و قهوه سرو می‌شود.

  چنان چه میهمانی رسمی ‌باشد مامورین پذیرایی از سمت راست غذا را در بشقابها قرار می‌دهند و چنانچه دیس غذا در مقابل میهمان گرفته شود معمولاً غذا از سمت چپ تعارف می‌شود و میهمان شخصا از آن بر می‌دارد.

 

نکاتی که در پذیرایی نشسته می بایست مراعات شود

   میهمانان با تعارف میزبان در محل خود مستقر می‌شوند.

  در میهمانی نشسته جای افراد معمولاً از قبل معین و بر روی نقشه‌ای مشخص شده است که در بدو ورود به سالن می‌بایست به‌ آن توجه نمود و یا از مامورین پذیرایی برای یافتن جای خود کمک گرفت.

   پس از استقرار با تعارف میهمانان سرو غذا از سمت راست و چپ میهمانان و میزبان شروع می‌شود.

   بلافاصله پس از استقرار می‌بایست از دستمال سفره استفاده نمود.

   در این نوع پذیرایی در صرف غذا می‌بایست خود را با سایر میهمانان هماهنگ نمود.

   به درستی و با فاصله معینی می‌بایست در پشت میز مستقر شد.

   پس از شروع صرف غذا وسیله میزبان و میهمان عالیرتبه باید دست به غذا برد.

   در انواع خوراک های یک تکه وظیفه چنگال نگاه داشتن و وظیفه کارد بریدن و صرف خوراک بوسیله چنگال است.

   هر بار باید یک تکه را جدا و میل نمود و سپس تکه بعدی را برید.

   در پذیرایی ایرانی باید برای غذاهایی که در ترکیب آن برنج وجود دارد قاشق اضافی پیش بینی نمود.

   در میهمانی‌های خارجی قاشق فقط برای صرف سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

   تا پایان پذیرایی از کشیدن سیگار باید خودداری شود.

   در صورتی که میزبان ایرانی است ترکیب غذاهای ناآشنا می‌بایست برای خارجیان توضیح داده شود.

 

پذیرایی به صورت ترکیبی از بوفه و نشسته

  در این نوع پذیرایی بعلت تعداد بسیار زیاد میهمانان و عدم امکان سرو غذا بوسیلة مامورین پذیرایی معمولاً یک میز اصلی Head Table رو به سمت اکثریت میهمانان در نظر گرفته می‌شود.

   در پشت این میز معمولاً رئیس کشور باتفاق میهمانان عالیرتبه دیگر قرار می‌گیرند.

  در مقابل آنان به تعداد زیادی میزهای گرد با ظرفیت 6 تا 8 نفر در نظر گرفته می‌شود و سرویس کارد و چنگال و بشقاب سوپ خوری بر روی میز در نظر گرفته می‌شود.

   میز اصلی وسیله مامورین پذیرایی بصورت کامل سرو می‌شود و برای مدعوین سایر میزها صرفاً سوپ سرو می‌شود.

  در نقطة دیگر از سالن یک میز بوفه چیده می‌شود و پس از سرو سوپ بقیه میهمانان به میز بوفه نزدیک شده و پس از برداشتن بشقاب از غذاهای روی میز استفاده می‌نمایند.

  این نوع پذیرایی معمولاً در پایان نمایشگاه‌ها، دیدارهای سال نو، میهمانی های اتاق های بازرگانی  و یا نشست‌های حرفه‌ای دیگر که که معمولا تعداد  میهمان بسیار زیاد است مرسوم می‌باشد.

  در این نوع میهمانی ها معمولاً قبل از صرف غذا سخنرانی‌هایی ایراد می گردد که در این صورت مدعوین می بایست به هنگام ایراد سخنرانی سکوت نموده و به گفته های سخنرانان توجه نمایند.

 

بخش ششم: اصول معمول جهت شرکت در میهمانی‌ها

 

الف: پاسخ به دعوت نامه‌ها

  بسته به درجه رسمیت میهمانی به موقع در خصوص شرکت یا عدم شرکت خود درمیهمانی می‌بایست عکس‌العمل نشان داد و حضور یا عدم شرکت خود را اطلاع داد.

   در دعوت‌هایی که به وسیله تلفن انجام می‌شود، حداکثر ظرف 48 ساعت می‌بایست پاسخ داد.

   چنان چه به یک دعوت پاسخ مثبت داده شد، حتماً می‌بایست در آن میهمانی شرکت نمود.

   عدم پاسخ به دعوت تا حدی که باعث اسفسار مجدد میزبان شود دور از نزاکت است.

 

 ب: معرفی خود به میزبان و آشنایی با سایر میهمانان 

   به هنگام ورود و یا در فرصت مقتضی می‌بایست خود را به میزبان معرفی و از دعوت وی تشکر نمود.

   در طول میهمانی نیز با سایر میهمانان آشنا شد و با آنان کارت ویزیت مبادله نمود.

   شایسته است در محدوده زمانی تعیین شده در کارت دعوت، به میهمانی وارد و یا میهمانی را ترک نمود.

 

پ: خداحافظی از میزبان

در پایان میهمانی می بایست از میزبان و همسر وی خداحافظی و تشکر نمود و از موفقیت میهمانی صحبت به میان آورد.

 

ت: لباس مناسب

   خوب است متناسب با  میهمانی و فصل، لباس مناسب پوشید.

   چنانچه در کارت دعوت نوع لباس تعیین شده است، گزینه لباس رسمی را می بایست رعایت نمود.

   در صورت تعدد میهمانی‌ها، حضور در میهمانی روز ملی را می‌بایست در اولویت قرار داد.

 

ث: اولویت دادن به میهمانی های روز ملی

   در فرصت مقتضی می بایست روز ملی را به میزبان و همسر وی تبریک گفت.

  در میهمانی های روز ملی چنانچه امکان شرکت در میهمانی برای ما وجود ندارد بوسیله نامه می بایست از عدم حضور خود عذرخواهی نمود.


بخش هفتم: رعایت چند اصل مهم تشریفاتی

 

الف: آداب تماس تلفنی

   در تلفن کردن نیز می‌بایست اصول تقدم و تشریفات را رعایت نمود.

   مرسوم نیست فردی که تلفن می‌زند قبل از معرفی خود از طرف مقابل بخواهد که خود را معرفی کند.

  مرسوم نیست فرد دون پایه به خصوص در فواصل نزدیک به فرد مافوق خود تلفن بزند، مگر این که فرد مافوق چنین مجوزی را به وی داده باشد.

  مرسوم نیست فرد دون پایه به هنگام تماس از فواصل دور، فرد مافوق را از طریق منشی معطل نماید،. بلکه اول می‌بایست ارتباط وی برقرار و شخصاً با مافوق صحبت کند.

   ولی  فرد مافوق می‌تواند از طریق منشی افراد را یافته و سپس به مقام مافوق ارتباط بدهد.

   به طور اصولی مقام مافوق نیز نباید افراد را برای مدت طولانی پشت خط تلفن معطل نگاه دارد.

 

ب: آداب دست دادن

    در زندگی امروز دست دادن به صورت یک سنت اجتماعی معمول شده است و باید آداب مربوط به آن را رعایت نمود. در گذشته دست دادن دارای مفاهیم مختلفی بوده است، من جمله مفهوم بیعت کردن و یا موافقت یا پیروی از یک خط مشی مشخص از آن استنباط می‌شده است.           

     در آداب دست دادن رعایت نکات ذیل حائز اهمیت است:

   همواره مقام بالاتر و یا فرد مسن‌تر در دراز کردن دست پیش قدم می باشد.

   دراز کردن دست توسط مقام پایین‌تر دور از نزاکت معمول می‌باشد.

   به هنگام دست دادن می‌بایست به صورت طرف مقابل نگاه کرد و دست وی را فشرد و به وی توجه کرد.

   به هنگام دست دادن نباید دست دیگر در جیب باشد و به جای توجه به فرد مقابل به اطراف نگاه کرد.

   فرد تازه وارد می‌بایست اول به مقام بالاتر و سپس به سایر افراد دست دهد.

  نباید به مدت طولانی دست افراد را نگاه داشت و بیش از حد لزوم فشار داد، به خصوص در مواردی که صمیمیتی بین طرفین وجود نداشته باشد.

   خانم‌ها همواره در دست دادن پیش قدم هستند، مگر آن که فرد مقابل آن ها یک مقام بالاتر باشد.

   دست دادن با دستکش توسط آقایان برخلاف نزاکت است، در حالی که خانم‌ها می‌توانند با دستکش دست دهند.

  در کشورهای اسلامی دست دادن با زنان حرمت دارد و این امر می‌بایست قبل از مواجهه شدن به نحو مقتضی به طرف مقابل تفهیم گردد تا از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود.

 

پ: کارت ویزیت

  در  زندگی روزمره کارت ویزیت، وسیله معرفی و آشنایی و حفظ ارتباط و تماس با طرف مقابل است.

در زندگی دیپلماتیک، داشتن کارت ویزیت یک ضرورت است و دیپلمات ها حتی قبل از ورود به محل مأموریت نسبت به تهیه کارت ویزیت جهت خود اقدام می‌نمایند.

  به طور معمول قطع کارت ویزیت برای مردان 5*9 و برای بانوان 4*8  می‌باشد.

  برای کارت ویزیت رسمی می‌بایست از زمینه سفید استفاده نمود.

در وسط کارت نام و نام خانوادگی با حروف درشت، در ذیل آن سمت و عنوان فرد، و در ذیل آن با حروف کوچک تر اسم کشور نوشته می‌شود. شماره تلفن و نمابر در سمت راست و پایین نشانی، و ایمیل در سمت چپ و پایین کارت نوشته می‌شود.

  با استفاده از کارت ویزیت می‌توان بسیاری از امور تشریفاتی را انجام داد.

  از کارت برای معرفی و آشنایی، تبریک، تشکر، ابراز هم دردی و عرض تسلیت و خداحافظی استفاده نمود.

برای کاربرد کارت ویزیت در موارد فوق ، حروف اختصاری به کار می‌رود که در کشور ما استفاده از آن معمول نیست، ولی با توجه به این که این مفاهیم در مراودات بین‌المللی به خصوص در بین دیپلمات ها معمول می‌باشد آشنایی با این مفاهیم ضروری می‌باشد.

  این علایم اختصاری از زبان فرانسه اقتباس شده و به همین ترتیب نیز در زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها معمول و به کار برده می‌شود.

  این علایم اختصاری و مفاهیم آن به شرح زیر است و با حروف کوچک کتابی و با مداد نوشته می‌شود.

p.r: pour remercierبرای تشکر            

P.f:pour fete      برای تبریک   

p.f.n.a:pour felicite nouvel an      برای تبریک سال نو

p.f.c:pour faire connaissanceبرای آشنائی     

p.p.c:pour prendre conge             برای خداحافظی   

Pour. :pour condoleancesبرای تسلیت               

p.p :pour presentationبرای معرفی                   

 

در  ارتباطات دیپلماتیک کارت ویزیت در موارد ذیل مورد استفاده قرار می‌گیرد

رییس نمایندگی می‌تواند برای معرفی عضو جدید نمایندگی، کارت ویزیت خود را همراه با کارت ویزیت شخص تازه وارد جهت سفارت خانه های مختلف و مقامات محلی ارسال نماید. در این صورت در پایین کارت ویزیت خود و با مداد حروف p.p  را برای معرفی همراه با کارت عضو جدید  می‌فرستد.

  به هنگام معرفی و آشنایی، فرد تازه وارد می‌تواند کارت خود را به طرف مقابل بدهد.

  در سایر موارد نیز با استفاده از علایم اختصاری فوق می‌توان اقدام و مفاهیم مربوطه را به طرف مقابل منتقل نمود.

 

ت: رعایت تقدم بانوان

  رعایت تقدم بانوان در مناسبت ها و مراسم تشریفاتی و حتی در زندگی روزمره ضروری است.

  به هنگام ورود به اماکن و یا خروج از آن همواره باید خانم‌ها را مقدم داشت و درب را برای ورود یا خروج  آنان نگاه داشت.

  در نشستن سر میز مذاکره و یا میز غذاخوری باید تقدم بانوان را رعایت کرد.

  در میهمانی‌هایی که میزبان و همسر وی حضور دارند، میهمانان با تعارف بانوی خانه سر میز حاضر و با تعارف وی دست به غذا می‌برند.

بـانوان در مـراسم تشریفاتـی دارای همان تقدمـی هستند که همسر آن ها دارا می‌باشد. ولی چنان چه بانویی به اعتبار موقعیت تشریفاتی خود دارای تقدم باشد، شوهر وی نمی‌تواند از همان تقدم برخوردار باشد.

 

ث: چگونگی نصب عکس مقامات رسمی و قواعد حاکم بر آن

  در کشورهای مختلف جهان سنت های متفاوتی برای نصب عکس مقامات وجود دارد.

در بعضی از کشورها که با سیستم های سلطنتی اداره می‌شوند، پادشاه یا ملکه سمبل کشور خود هستند و فقط عکس آن ها در اماکن نصب می‌شود.

در بعضی از کشورها، عکس یک قهرمان ملی و یا مبارزاتی به عنوان سمبل کشور انتخاب می‌شود. مانند گاندی در هند و محمد علی جناح در پاکستان

  در برخی کشورها، رییس کشور مظهر و نماینده کشور است و عکس وی در اماکن نصب می‌شود.

 

نکاتی که در نصب عکس باید بدان توجه داشت

به طور اصولی نصب عکس مخصوص اماکن سرپوشیده است و شایسته نیست عکس مقامات در فضای آزاد نصب شود، مگر در مراسم رسمی و به طور موقت.

  همواره عکس رسمی شخصیت‌ها را می‌بایست انتخاب و نصب نمود.

  چنان چه عکس یک یا چند شخصیت برای نصب انتخاب شود، می‌بایست نگاه آنها در یک جهت باشد.

  معمولاً طویل ترین دیوار که در آن پنجره نباشد و در صدر اتاق قرار داشته باشد برای نصب عکس انتخاب می‌شود.

  تقدم  نصب عکس یا عکس‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

- چنان چه یک عکس مورد نظر باشد باید آن را در وسط دیواری که صدر مجلس بوده و فاقد پنجره باشد،  باید نصب نمود.  

- چنان چه نصب دو عکس مورد نظر باشد،  عکس سمت راست بیننده تقدم یک، عکس سمت چپ بیننده تقدم دو را دارد.

- چنان چه نصب سه عکس مورد نظر باشد، عکس وسط تقدم یک، عکس دوم سمت راست بیننده تقدم دو، و عکس سمت چپ بیننده تقدم سوم را دارد.

 

ج: آداب استفاده از اتومبیل در تشریفات

  به هنگام نقل و انتقال مقامات رسمی با اتومبیل نیز می‌بایست اصول تقدم را مانند سایر موارد  رعایت نمود.

  صندلی روبروی میهمانان همواره باید خالی باشد و صندلی مقابل میزبان را میتوان اولویت سوم تلقی کرد.

  صندلی جلو و بغل دست راننده یا خالی است و یا در اختیار مأمور محافظ گذاشته می‌شود.

  این ترتیب تقدم در کشورهایی که رانندگی از سمت چپ انجام می‌شود بر عکس می‌باشد.

  چنان چه اتومبیل را میزبان هدایت کند، صندلی بغل دست وی متعلق به میهمان است.

  در صورتی که هدایت اتومبیل را رییس خانواده به عهده داشته باشد شایسته است همسر وی بغل دست وی قرار گیرد.

  چنان چه همسر دارای فرزند کوچک باشد به خاطر رعایت اصول ایمنی مادر و فرزند در صندلی عقب قرار می‌گیرند.

  با همین ملاحظات فرزندانی که به سن رشد نرسیده‌اند، می‌بایست در صندلی عقب قرار گیرند.

 

بخش هشتم : پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

الف: مشخصات پرچم

شکل پرچم: طبق اصل هجدهم قانون اساسی پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران از رنگ های سبز، سفید، سرخ، با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران و شعار الله اکبر تشکیل شده است.

  ترتیب قرار گرفتن رنگ ها: رنگ سبز در بالا، رنگ سفید در وسط و رنگ سرخ در پایین قرار دارد.

  جایگاه علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران: علامت مخصوص به رنگ سرخ در وسط پرچم و بر روی رنگ سفید قرار دارد.

جایگاه شعار الله اکبر: شعار الله اکبر یازده بار در حاشیه رنگ سبز و سفید و یازده بار در حاشیه رنگ سفید و سرخ با خط بنایی تکرار شده است.

جنس و بافت: پارچه پرچم باید از نخ پنبه‌ای خالص سفید و مرسریزه شده و یا مخلوط پنبه و پلی استر و ویسکوز و یا ابریشم و پشم تهیه شده باشد، ولی پارچه نباید از ویسکوز خالص باشد و بافت پارچه مورد استفاده پرچم می‌بایست ساده و از نوع تاری و پودی باشد.   

اندازه های پرچم: پرچم جمهوری اسلامی ایران دارای دوازده اندازه است که طول و عرض آن به نسبت 4 به 7 می باشد که با توجه به محل نصب، در اندازه های مختلف تهیه می‌شود.

  رنگ میله پرچم: رنگ میله پرچم نقره ای و سر چوبی که بر روی میله نصب می شود ساده است.

  قطر پرچم: کلیه پرچم ها یک لا می‌باشد، به جز پرچم رومیزی و پرچمی که بر روی وسائل نقلیه نصب می‌شود که می‌تواند دولا باشد

  وضعیت پرچم و شکل ظاهری آن: پرچم همیشه باید تمیز و اتو کرده و رنگ های آن مشخص و فاقد هر نوع عیب و نقص باشد.

 

ب: آیین برافراشتن و پایین آوردن پرچم

پرچم رسمی همه روزه می‌بایست با احترامات خاص قبل از شروع کار اداری در اماکن دولتی برافراشته و قبل از غروب آفتاب پایین آورده شود.

مأموریت های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج مکلف هستند طبق بند یک نسبت به برافراشتن و پایین آوردن پرچم اقدام نمایند.

  محل اقامت سفیر و سرکنسول از قاعده پایین آوردن پرچم معاف است.

  میله پرچم هایی که در حیاط نصب می شود از لوله های فلزی تهیه می‌شود.

  الصاق پرچم بصورت های غیر افراشته و یا اضافه نمودن خطوط و اشکال اضافی بر روی پرچم اکیداً ممنوع است.

  استفاده از پرچم به صورت غیر استاندارد جایز نیست.

 

پ: موارد استفاده از پرچم رسمی

  اماکن دولتی و وابسته به دولت.

  مجموعه ها و میادین ورزشی صرفاً در مسابقات رسمی.

  نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج.

  تزئین خیابان ها و میادین به هنگام جشن های ملی و سفر رؤسای کشورهای خارجی.

  افتتاح طرح های مهم دولتی.

  محل برگزاری کنفرانس‌ هائی که با حضور رئیس کشور برگزار می شود و یا کنفرانس‌های بین‌المللی.

  در تشییع جنازه رسمی.

 

ت: آیین استفاده از پرچم در اعیاد ملی و مذهبی 

  در اعیاد رسمی، ملی و مذهبی می توان پرچم جمهوری اسلامی ایران را در محل های مناسب نصب نمود.

  فهرست اعیاد رسمی و ملی و مذهبی در تقویم رسمی کشور مشخص شده است.

  هنگام مسافرت رئیس کشور پرچم رسمی بر فراز ساختمان محل اقامت وی برافراشته خواهد شد.

 

ث: آیین نیمه افراشته نمودن پرچم

  در عزاداری های رسمی که فهرست آن مشخص شده است پرچم جمهوری اسلامی ایران به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.

هنگام اعلام عزای عمومی در یک کشور خارجی نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران طبق عرف محل پرچم را به صورت نیمه افراشته در می آورند.

  در صورت فوت رئیس مأموریت دیپلماتیک و یا کنسولی جمهوری اسلامی ایران پرچم های نمایندگی به مدت یک روز نیمه افراشته می شود.

برای نیمه افراشته کردن پرچم، ابتدا می‌بایست پرچم را به طور کامل و افراشته نمود و سپس به اندازه یک چهارم ارتفاع میله پرچم آن را پایین آورد.  

 ج: نصب پرچم بر روی وسائل نقلیه

در داخل کشور صرفاً اتومبیل حامل رئیس جمهوری می تواند از پرچم استفاده کند، مقامات دیگر در صورت همراهی میهمانان خارجی می توانند از پرچم رسمی استفاده نمایند.

  پرچم اتومبیل می بایست بر روی گلگیر سمت راست راننده نصب شود.

به هنگام همراهی یک سفیر خارجی به منظور تقدیم استوار نامه به رئیس جمهوری اسلامی ایران پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی اتومبیل حامل وی نصب می شود.

چ: موارد استفاده از پرچم اتومبیل در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج

  در مواردی که اتومبیل رئیس نمایندگی حامل یک مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران در سطح وزیر باشد.

در مواقع شرکت رئیس نمایندگی در ضیافت ها و جشن های ملی کشور پذیرنده، مأموریت های دیپلماتیک و کنسولی و با سازمان های بین‌المللی.

  در جشن 22 بهمن و یا 12 فروردین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز جمهوری اسلامی ایران.

  به هنگام عزیمت و یا بازگشت سفیر جمهوری اسلامی ایران از مراسم تقدیم استوار نامه به رئیس کشور طبق عرف معمول.

  در مواقع ملاقات های رسمی با مقامات عالیه کشور پذیرنده.

  در مواقع ملاقات با رؤسای مأموریت های سیاسی و کنسولی در کشور پذیرنده.

 ح: آیین استفاده از پرچم جمهوری اسلامی ایران و پرچم هیأت های میهمان جمهوری اسلامی ایران

در صورتی که رئیس یک کشور خارجی میهمان جمهوری اسلامی ایران باشد پرچم آن کشور همواره در مراسم رسمی بر پرچم جمهوری اسلامی ایران مقدم است.

  در صورت برگزاری کنفرانس های بین‌المللی در ایران تقدم الفبایی لاتین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خ: آیین استفاده از پرچم در نمایندگی های  جمهوری اسلامی ایران در خارج

رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران موظف هستند در محل کار خود از یک پرچم کوچک رومیزی و یا یک پرچم بزرگ ایستاده استفاده نمایند.

  در صورت حضور رئیس کشور پذیرنده در محل نمایندگی پرچم رئیس کشور دارای تقدم است.

در صورتی که مقرر باشد چند پرچم بر فراز دفتر نمایندگی و یا محل اقامت رئیس نمایندگی قرار گیرد پرچم جمهوری اسلامی ایران دارای تقدم است.

  تنها رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران می توانند در دفتر کار، محل اقامت و یا اتومبیل خود از پرچم رسمی استفاده نمایند.

 د: تقدم پرچم

  به طور اصولی پرچم همواره دارای تقدم سمت راست جایگاه است.

  در اماکن نظامی طبق آیین نامه های مربوطه از پرچم رسمی و سایر پرچم ها استفاده می‌شود.

 نکاتی که در استفاده از پرچم باید مورد لحاظ قرار گیرد

    پرچم جمهوری اسلامی ایران همواره می بایست به صورت برافراشته مورد استفاده قرار گیرد.

    برافراشتن و پایین آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران همواره می‌بایست به آرامی و با احترامات لازم صورت گیرد.

    نصب پرچم رسمی به صورت کتیبه یا دیوار کوب مجاز نمی باشد.

    اضافه کردن طرح ها و نقش های اضافی بر روی پرچم و یا استفاده از پرچم رسمی بر روی سایر پرچم ها مجاز نمی باشد.

    تحت هیچ شرایطی نمی بایستی پرچم رسمی بر روی زمین رها شود.

  در نگهداری پرچم همواره می بایست مراقبت نمود، پرچم همیشه باید تمیز، اطو کرده و رنگ‌های آن مشخص باشد و در جهت درست آن برافراشته شود.

    استفاده از پرچم های کهنه و رنگ و رو رفته مجاز نمی باشد.

    پرچم های فرسوده را می بایست در محلی نگهداری و در فرصت مقتضی نسبت به امحاء آن اقدام نمود.

    در میادین ورزشی و به هنگام زدن دور افتخار توسط ورزشکاران ایرانی، پرچم می بایست بوسیله 4 نفر حمل شود.

  در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج می‌بایست از پرچم رسمی به خوبی مراقبت نمود و به خصوص در کشورهای مرطوب و یا آفتابی هر چند گاه نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

    پرچم رسمی همواره بر سایر پرچم های جمهوری اسلامی ایران تقدم دارد.  

ذ: آیین استفاده از پرچم در مجامع بین‌المللی

در مجامع بین‌المللی ترتیب تقدم پرچم تابع ترتیب الفبائی لاتین می‌باشد.

 بخش نهم: مبادله هدیه

    هدیه دادن و هدیه گرفتن در زندگی روزمره و در تشریفات امری معمولی است، این کار برای تحکیم مودت و تداوم دوستی و به عنوان یادبود مفید می‌باشد.

    اصولی که در هدیه دادن و هدیه گرفتن باید رعایت نمود:

   به طور معمول هدیه، باید متناسب با شؤنات فرد هدیه دهنده و هدیه گیرنده انتخاب شود.

   شایسته است وسایل شخصی نظیر عطر, ادوکلن, پیراهن و غیره را تنها به دوستان و نزدیکان هدیه داد.

   هدایای رسمی باید از صنایع دستی و تولیدات داخل کشور انتخاب گردد.

   هدایای رسمی باید به طور مناسب انتخاب و در موقع مناسب اعطا گردد.

   معمولاَ به هنگام بازدید و یا سفرهای خارجی و در اولین ملاقات هدایا بین مقامات عالی رتبه مبادله می‌شود.

   برای رؤسای کشورها و مقامات عالی رتبه می‌بایست هدیه با دقت انتخاب و حتماَ آرم کشور به نحوی بر روی آن پیش بینی شود.

   این نوع هدایا می‌بایست همراه با کارت فرد هدیه کننده ارسال و یا اعطا گردد.

   هدایا همواره می‌بایست در بسته بندی مناسب عرضه و نام کامل و عنوان فرد هدیه گیرنده بر روی آن نوشته شود.

   به هنگام مبادله هدایا, بسته بندی‌ها می‌بایست باز و در خصوص هدایا از جانب طرفین توضیحات لازم ارائه گردد.

   در صورتی که هدایا ارسال شده باشد، می‌بایست به وسیله کارت ویزیت تشکر نمود.

   هدایای فاسد شدنی نظیر خاویار می‌بایست به هنگام تحویل خاطر نشان و نگهداری آن در یخچال یادآوری گردد.

   ارسال هدیه گران قیمت برای افراد ناآشنا و به منظور انجام خدمتی خاص شایسته نیست و ممکن است به عنوان تطمیع تلقی گردد.

  اصولاَ اعطای هدیه گران قیمت به شخصیت های رسمی، روزنامه نگاران و اعضای هیأت ‌های خارجی توصیه نمی‌گردد. این اقدام همواره می‌تواند شبهه برانگیز باشد.

   هدایایی که به مقامات و شخصیت های عالی مقام اعطا می‌گردد به طور معمول در موزه نگهداری می‌شود.

  

 بخش دهم: ضرورت تهیه شرح حال

    در زندگی روزمره و در مراودات بین‌المللی شیوه‌ای خاص برای معرفی افراد معمول شده است. در گذشته شاید ارایه رونوشتی از مدرک تحصیلی می‌توانست جواب گوی نیاز مؤسسات آموزشی, دستگاه‌ های اجرایی و یا دبیرخانه همایش‌ها برای شناسایی فرد از لحاظ مدارج علمی باشد. امروزه روش معمول گرفتن شرح حال افراد است که مواردمندرج در آن می‌تواند تصویر روشنی از مشخصات فردی‏, مدارج علمی, تجربیات کاری, تألیفات و ویژگی های پرسنلی را در اختیار طرف مقابل قرار دهد.

    این شیوه معرفی به شرح حال Curriculum Vitae یا مختصر شده آن CV مرسوم است که معانی مترادف آن می‌تواند بیوگرافی و یا Bio-data   باشد.

    به طور معمول یک CV   می‌تواند حاوی موارد ذیل باشد.

الف: مشخصات پرسنلی

-   نام

-   نام خانوادگی

-   سال تولد

-   وضعیت تأهل

-   نشانی پستی

-   شماره تلفن

-   نشانی ایمیل  

 

ب: تحصیلات

-   تحصیلات متوسطه:

-   مدارک تحصیلی دانشگاهی: لیسانس، فوق لیسانس، دکتری، فوق دکتری

 

  • هادی عربی گل

ده نکته از آداب معاشرت در محیط کار

باید بدانید چگونه در محیط کار با همکارانتان روابطی اصولی، دوستانه و مؤدبانه برقرار کنید، نه‌فقط برای اینکه هرروز وقت بیشتری در کنار آن‌ها کار

می‌کنید، بلکه به این دلیل که آن‌ها باعث خواهند شد شما در کارتان کارایی بهتری داشته باشید و باعث ارتقاء در شغل شما می‌شوند.

اولین گام در آداب معاشرت حرفه‌ای، احترام به‌طرف مقابل است، و باید به حریم خصوصی‌شان احترام گذاشت و در همه حال مراقب رفتارمان با

دیگران باشیم.

دفتر کار جایی است که بخش قابل‌توجهی از روزهای زندگی ما در آن و  کنار همکارانمان سپری می‌شود. ناگفته پیداست که چگونگی رفتار و

برخورد ما در این محیط از اهمیت بسزایی برخوردار است.

توصیه‌های آداب معاشرت در محیط کار

۱-یک سلام و روز بخیرگرم هم بر روحیه خودتان و هم بر حال‌و روز همکارانتان تأثیر مثبت دارد. این موهبت را از خودتان، سایرین و فضایی که در آن

مشغول به کار هستید، دریغ نکنید.

۲-زمانی که به کسی معرفی می‌شوید، اگر پشت میزتان نشسته‌اید، برخیزید. این کار به برقراری رابطه‌ای صحیح و مسالمت‌آمیز میان شما و آن

فرد کمک بزرگی می‌کند. در غیر این صورت احتمال نادیده گرفتن شما توسط طرف مقابلتان بالا می‌رود و این به نفع شما نیست.

۳-هنگام معرفی خودتان، نام و نام خانوادگی خود را کامل ادا کنید. درصورتی‌که پسوند یا پیشوند طولانی یا دشواری دارید، بهتر است از آن

صرف‌نظر کنید، یا در صورت داشتن کارت ویزیت اشاره‌ای کوتاه به املا و تلفظ صحیح آن داشته باشید.

۴-در صورتی که شما فرد عالی‌رتبه یا میزبان هستید، باید برای دست دادن پیش‌قدم شوید.،اگر میزبان نیستید و میزبان شما این کار را انجام نداد،

بهتر است برای نشان دادن حسن نیتتان و البته با در نظر گرفتن مرزهای جنسیتی و دینی برای دست دادن اقدام کنید.

۵-لباس به‌عنوان عامل مهمی در ارتباطات غیر کلامی  می‌تواند اعتبار حرفه‌ای شمارا افزایش دهد، یا از آن بکاهد. نکته‌ای که هرگز نباید فراموش

شود، این است که لباس در چهارچوب قوانین اداری و هنجارهای پذیرفته‌شده در جامعه به‌عنوان پوشش رسمی واداری جای بگیرد.

۶-یک یا دو بار گفتن «متشکرم» در هر مکالمه کاری، کافی است. به کار بردن بیش‌ازحد این واژه در مکالمه‌های شغلی و اداری می‌تواند شمارا نزد

طرف مقابل درمانده و ناتوان نشان دهد.

۷-درصورتی‌که پروژه یا فعالیتی با سرپرستی شما به پایان رسید، بهتر است ظرف مدت کوتاهی که بیشتر از یک روز کاری نباشد، پیام‌های تشکر

جداگانه‌ای برای افراد درگیر در آن پروژه ارسال کنید.

۸-در محل کارتان صندلی را برای هیچ شخصی بیرون نکشید؛ چه خانم و آقا و در هر رتبه و جایگاه شغلی. این کار در فضای اداری چاپلوسانه به نظر

می‌رسد و صورت پسندیده‌ای ندارد.

۹-به حریم خصوصی افراد، چه در قالب مسائل شخصی و چه در قالب امور شغلی احترام بگذارید. دخالت در امور همکارانتان یک خط قرمز پررنگ

است که رد شدن از آن می‌تواند شمارا از چشم همه بیندازد.

۱۰-در طول مکالمه و به‌خصوص در زمان اشاره کردن توجه داشته باشید که انگشتانتان را در کنار یکدیگر قرار دهید. دراز کردن انگشت اشاره به هر

سمتی می‌تواند عملی تند و تهاجمی برداشت شو

  • هادی عربی گل

تشریفات بین المللی

 

تشریفات چیست؟

    کلمه فارسی تشریفات از معادل انگلیسی پروتکل[1] مشتق شده است. این واژه در دیپلماسی به معنای ثبت پیش نویس کنفرانس‌ها، مدارک دیپلماتیک شامل موافقت نامه‌ها، قراردادها و اعلامیه‌ها و نیز مجموعه شیوه‌ها و روش هایی است که وزارت امور خارجه می‌بایست در مکاتبات رعایت نماید. امروزه پروتکل به معنای اشکال، مراسم و آدابی است که از سوی روسای کشورها، دیپلمات ها و نمایندگان هر کشور باید رعایت شود. تعریف جامع تر تشریفات، مجموعه آداب و رسوم، مقررات و قوانینی که در مراسم رسمی بین افراد و اعضای هیات‌های دیپلماتیک، وزارت امور خارجه، دولت ها و در کنفرانس‌ها و مجامع بین‌المللی معمول می‌باشد. به پروتکل بایستی نزاکت یا اتیکت[2] را نیز اضافه کرد که به معنای طرز برخورد افراد با یکدیگر در زندگی روزمره است. بعضی از رفتارها از حدود مرزها نیز گذشته و به عنوان یک نزاکت بین‌المللی مورد قبول قرار گرفته اند و تقریباً در همه جوامع بین‌المللی به شکلی مشابه و یکسان رعایت می‌شوند، مجموعه این رفتارها تحت عنوان «کد رفتار بین‌المللی» معرفی شده است.

 

مشخصه های تشریفات

   رعایت تشریفات مقدمه ای برای حضور در یک محفل و رویداد اجتماعی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و علمی محسوب می شود. در این معرض، فقط برای خود زندگی نمی کنیم. از چارچوب خاصی به ما نگاه می شود و بعنوان برگزیدگان یک کشور مورد قضاوت هستیم. بنابراین باید از عادات ناپسند اجتناب نموده و عادات پسندیده را بپذیریم. حتی اگر این حضور توام با صرف وقت و زحمت و مغایر با تمایلات شخصی ما باشد.

  پوشیدن لباس رسمی، آراستگی، تظاهر به خوشحالی و یا تاسف، دوستی های ناخواسته، رعایت تقدم، ... همگی ممکن است با خواسته‌های شخصی ما مغایر باشد، ولی به خاطر پیشبرد اهداف سازمانی ناگزیر به انجام آن هستیم. با رعایت کد رفتار و اصول تشریفات، در جهت منافع ملی و مصالح سازمانی قدم برمی داریم  و در این صحنه همواره می‌بایست این منافع بر خواسته های فردی و نفع شخصی مقدم باشند.

     البته که در تشریفات بایستی جایگاه آداب و رسوم و معتقدات ملی را نیز مد نظر قرار داد. رعایت اصول تشریفاتی به معنای چشم پوشی از آداب و رسوم و سنت‌های ملی و مذهبی نیست. در یک رویداد بین المللی، هر تبعه‌ای می‌بایست ارائه دهنده شخصیت و هویت ملی خود باشد. تشریفات می‌بایست تلفیقی از آداب و رسوم و سنن ملی و اصول تشریفات بین‌المللی باشد.

 

رعایت آداب و تشریفات پسندیده در مراودات بین المللی - تجاری

در خصوص کاربرد آداب و تشریفات پسندیده در مروادات دیپلماتیک و مطلب زیادی آمده است. اما در مراودات تجاری بین المللی نیز اصول کلی حسن سلوک کاربردی فزاینده دارد. به ویژه آنکه عده مدیران بخش تجاری با سابقه کار در سازمانهای بین المللی و گاه دیپلماتهای پیشین در حال افزایش است. البته قبلا در آمریکا تصور می شد که تشریفات موضوعی زاید است و امری است که برای سفرا و دیپلماتها مفید است و به کار بازرگانان نمی آید. اما امروزه بسیاری از مدیران و مقامات شرکتهای بزرگ به آشنایی هر چه بیشتر با اصول تشریفات بین المللی علاقه نشان می دهند و آشنایی با اصول تشریفات به عامل مهم برای تجارت، فروش بیشتر و طبعا سود افزونتر به عنوان هدف اولیه هر تجارت، تبدیل شده است.

الن ولفهرست[3] یکی از کارشناسان تشریفات تجاری بین المللی تعریف می کند که مدیر فروش یک شرکت بزرگ موقعی که سر میز شام با حضور طرف قرارداد، دست به کاری زد که مرسوم نبود، یعنی چاقوی سسی خود را لیس زد. این لیسیدن، برای او30 میلیون دلار تمام شد. طرف قرارداد، فقط از این عمل وی آزرده شده بود و قرارداد را با مدیری که آداب دان نبود، لغو کرد.

کارشناسان و دست اندرکاران آموزش تشریفات برای حضور در مهمانیهایی به اصطلاح «کاری» و نیز اولین ملاقاتها توصیه هایی ارائه کرده اند که برخی از آنها در ادامه مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

 

پوشش رسمی

-   نسبت به جزئیات لباس خود و اعضای گروه خود بی اعتنا نباشید و در جیب های بیرونی لباس خود خودکار، مداد، عینک، شانه و دیگر وسایل را قرار ندهید.

-   در اکثر رویدادها، نوع پوشش و لباس مورد نظر از سوی میزبان در کارت دعوت و یا بسته اطلاعاتی ویژه شرکت کنندگان مشخص می شود. در چنین شرایطی، بایستی نظرات میزبان را مورد توجه قرار داد.

-   هرچه تعداد دکمه های کت و شلوار شما کمتر باشد، رسمی تر است. توصیه می شود در محافل رسمی و اداری از کت های دو دکمه استفاده شود. این نوع کت شما را لاغرتر نشان می دهد و باعث می شود پیراهنتان نیز بهتر به نظر می رسد. کت های ۲ دکمه برای مردان کوتاه تر و کت های ۳ دکمه برای مردان بلند تر مناسب است. کت و شلوار با طرح راه راه (البته راه راه ریز) برای افراد کوتاه قد مناسب تر است.

-   کت و شلوار و یا مانتوی مشکی، نوک مدادی و سرمه ای و ساده در محافل رسمی و اداری مرسوم تر است. پوشیدن کت و شلوار و مانتو رنگی، بسیار نقش دار (مانند چهارخانه) و خیلی روشن و از پارچه های براق در محافل رسمی چندان عرف نیست. از پوشش رنگی بیشتر در کشورهای شرق و جنوب آسیا استفاده می شود.

-   سایز کت و شلوار نباید بیشتر از سایز معمول فرد باشد سرشانه های کت  باید جذب شانه هایتان باشد. بهتر است قد آستین کت تان حداکثر تا انگشت شست باشد. نمایان شدن یک دو سانتی متر از لبه آستین پیراهن از زیر کت جلوه مطلوبی به شما می دهد. شلوارتان زیاد گشاد و بلند نباشد که زیر پاشنه پایتان برود. اندازه قد شلوار باید به حدی باشد که جورابتان دیده نشود. مدل های به اصطلاح خمره ای و با پیله های زیاد، توصیه نمی شود.  

-      استفاده از کت تک، کت های طرح دار و یا کت براق در محافل رسمی و حرفه ای چندان مرسوم نیست.

-      استفاده از پیراهن چهارخانه، خصوصاٌ چهارخانه درشت یک فاجعه واقعی است.

-   استفاده از پیراهن با یقه معروف به دیپلماتیک تنها برای نمایندگان وزارت امور خارجه نیست و به نمایندگان سایر سازمانها و نهادهای ایرانی توصیه می شود. 

-   اگر کت و شلوار به تن دارید، از جوراب سفید استفاده نکنید. جوراب سفید از هر جنسی و با هر مدلی، نوعی جوراب ورزشی و غیر رسمی محسوب می شود. بهترین رنگ جوراب با لباس رسمی، مشکی یا نوک مدادی است. می گویند اگر می خواهید بدانید که یک نفر خوش پوش است، به جوراب و کفش او نگاه کنید.

-      پوشیدن کفش اسپرت و راحتی با کت و شلوار رسمی عرف نیست. بهترین جنس کفش رسمی، چرم با رنگ مشکی است. 

-   رنگ کمربند و کفش معمولاً یکی ست. مگر در مواردی که از کمربند جیر استفاده شود. کمربند مشکی تنها کمربندی که همه آقایان باید داشته باشند.

-      نصب بج و لوگوی بانک که در اندازه مناسب ساخته شده باشد، بر روی کت بسیار توصیه می شود.


جلسات و ملاقاتها

-      تا حد امکان از ذکر نکات نامربوط با موضوع جلسه خودداری کنید.

-   در برخی مجالس خصوصاً میزگردها و همایش ها، محل استقرار شرکت کنندگان از پیش تعیین می شود. پیش از نشستن نسبت به درستی محل استقرار خود اطمینان حاصل کنید.

-   هنگام خوش آمدگویی، نباید خجالت کشید. بلکه باید با خوشرویی تعارف کرد و به آرامی لبخند زد. لبخند همیشه انسان را زینت می بخشد و شما را مصاحب خوبی برای دیگران می سازد.

-      اگر در جمع، کسی عطسه کرد، لازم نیست توجه نمایید و ابراز لطف نمایید.

-   مقامات مجازند در دیدار با همدیگر، پای خود را روی پای دیگر بیندازند. به صورتی که زیر زانوی یک پا روی زانوی پای دیگر قرار بگیرد. ملل مختلف تلقی متفاوتی از پا روی پا انداختن دارند. برخی آنرا نمی پسندند و برخی نوعی از آنرا نشان می دهند. مثلا اروپایی ها معمولا بلافاصله پس از نشستن، پای راست را روی پای چپ می اندازند. نکته جالب دراین باره، ویژگی خاص اعراب است. برای مقامات عرب، انداختن پاها روی هم به صورتی که تخته کفش طرف مقابل، به سمت شان باشد بسیار ناراحت کننده است و سبب دلخوری شدید آنها می شود.

-   اما در دیدارهای رسمی، مقامات با رتبه پایین تر، باید پاها را در کنار هم و با فاصله بسیار کم روی زمین قرار دهند. طوری که به نظر بیاید پاها تقریبا جفت شده است.

 

مصافحه و معرفی

-   با یک دست، مصافحه کنید. در بین مسلمانان و برای مثال در پایان نماز جماعت مرسوم است که با هر دو دست مصافحه می کنند. اما در محافل رسمی چنین نیست.

-      همواره مقام بالاتر و یا فرد مسن‌تر در دراز کردن دست پیش قدم می باشد. دراز کردن دست توسط مقام پایین‌تر دور از نزاکت معمول می‌باشد.

-      به هنگام دست دادن می‌بایست به صورت طرف مقابل نگاه کرد و دست وی را فشرد و به وی توجه کرد. دست باید گرم و خشک باشد.

-      نباید به مدت طولانی دست افراد را نگاه داشت و بیش از حد لزوم فشار داد، به خصوص در مواردی که صمیمیتی بین طرفین وجود نداشته باشد. حدود 5 ثانیه کفایت می کند.

-      به هنگام دست دادن نباید دست دیگر در جیب باشد.

-      فرد تازه وارد می‌بایست اول به مقام بالاتر و سپس به سایر افراد دست دهد.

-      افراد جوان تر خود را به افراد مسن تر معرفی می‌کنند.

-      افراد پائین تر از لحاظ علمی خود را به افراد بالاتر معرفی می‌کنند.

-      در معرفی اعضای یک گروه، ابتدا سرپرست و یا بلند پایه ترین فرد گروه را معرفی کنید.

-      دست دادن با دستکش توسط آقایان برخلاف نزاکت است، در حالی که خانم‌ها می‌توانند با دستکش دست دهند.

-   در کشورهای اسلامی دست دادن با زنان حرمت دارد و این امر می‌بایست قبل از مواجهه شدن به نحو مقتضی به طرف مقابل تفهیم گردد تا از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود. چنانچه فرصت تفهیم موضوع به طرف مقابل نبوده است، نگهداری جزوه، روزنامه، لپ تاپ، ... در دست راست و کمی بیش از فاصله عرف ایستادن، شاید موثر واقع شود، طرف مقابل مصافحه را ممکن نداند.

-   توصیه می شود در رویدادهای رسمی بین المللی و در اولین برخورد نسبت به تبادل کارت ویزیت اقدام شود. علاوه بر معرفی و آشنایی، از کارت برای تبریک، تشکر، ابراز هم دردی و عرض تسلیت و خداحافظی نیز استفاده نمود.

-      به طور معمول قطع کارت ویزیت برای مردان 5 × 9  و برای بانوان  4 × 8  است.

-      برای کارت ویزیت رسمی می‌بایست از زمینه سفید استفاده نمود.

 

ضیافتها

-      صبر کنید تا همه افراد دور میز غذای خود را دریافت کنند بعد شروع به خوردن نمایید.

-      پاکت خالی شکر یا قند را زیر بشقاب قرار می دهند.

-      غذای اصلی را از همان ابتدا به تکه های کوچک قطعه قطعه نکنید. بلکه یکی دو تکه کوچک جدا کنید، بعد دوباره تکرار کنید تا غذا تمام شود.

-   تلفن همراه خود را سر میز غذا خاموش کنید. اگر تلفن شما روشن باشد و پس از زنگ خوردن به آن پاسخ دهید، یعنی که تلفن کننده از آنها که سر میز نشسته اند، برای شما مهمتر است. این کار دور از آداب است.

-      آشنایی با انواع کارد و چنگال و ظروف مخصوص سوپ غذای اصلی، دسر، ...توصیه می شود.

-      با دستمال سفره، چنگال و دیگر متعلقات میز نباید بازی کرد.

-      پس از صرف غذا، کارد و چنگال خود را موازی هم قرار دهید.

-   دقت نمایید تا کارد و چنگال از دستتان روی میز نیفتد. اگر افتاد، دستپاچه نشوید و آنرا رها کنید. در صورتیکه مأمور پذیرایی متوجه نشد، او را بخواهید و چنگال دیگری درخواست کنید.

-   سر میز، صحبت با بغل دستی نباید به گونه ای باشد که کاملاً به طرف وی چرخیده باشید و پشت شما به همسایگان دیگرتان باشد. در ضمن، مرسوم نیست که از این سوی میز با میهمانان دیگر سوی میز صحبت کرد.

-   حتی المقدور از همسایه خود نخواهید که طرف غذا یا مخلفات را به شما بدهند. در مهمانیهای رسمی عموماً در کنار هر میز، پیشخدمتی برای عرضه این خدمات آماده ایستاده است، از او کمک بگیرید. البته در مهمانیهای خانگی می توان از بغل دستی کمک گرفت.

-      اگر قصد دارید با کسی که کنار شما نشسته است صحبت کنید دست از غذا خوردن بردارید و کاملاً متوجه او باشید.

-      آرنج ها را نباید روی میز گذاشت. خیلی نزدیک و یا خیلی دور از میز نشستن هم پسندیده نیست.

-      نباید بر روی صندلی لم داد و یا صندلی را به عقب خم کرد.

-      سر میز از بیماری و شکست ها و ناراحتی هایتان صحبت نکنید.

-      نامه ها و مدارک را سر میز غذا به خصوص هنگام مهمانی رسمی مطالعه نکنید.

-      دستمال سفره را می توان فقط بر روی لبها برد و دستها را با آن تمیز کرد. آنرا برای خشک کردن صورت نباید بکار برد.

-      بعد از صرف غذا لازم نیست دستمال سفره را تا کرد. آنرا بدون تا کردن روی میز قرار دهید.

-      از خوردن هیچ غذایی به دلیل اینکه از آن خوشتان نمی آید یا برایتان مضر است امتناع نکنید. بهتر است بدون توضیح علل، غذای مورد نظر را نخورید.

 

چند نکته دیگر

-   هنگام پخش سرود ملی روی دو پای خود بایستید و دستان خود را چهار انگشت بر روی خط دوخت شلوار خود با جهت گیری شصت خود به سمت جلو قرار دهید. سر و گردن خود را بالا نگه دارید و نگاهتان را مستقیم به جلو نگه دارید. اگرچه قرار دادن دست بر روی قلب در مسابقات ورزشی مرسوم است و نشان از تعلق خاطر به میهن و نظام دارد ولیکن در جلسات رسمی چنین حرکتی عرف نیست.

-   بهتر است پیش از حضور در مراسم اطلاعاتی در خصوص تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، ... کشور میزبان جمع آوری کنید. استفاده از این اطلاعات در گپ و گفت با میزبان باعث خوشحالی و جذب وی می شود.

-      در زمان ایستادن بر روی سن، روی یک پا نایستید. شما باید مستقیم و روی دو پای خود بایستید.

-      درب های ورودی و یا خروجی را باید برای نفر پست سر نگهداشت و در مقابل چنین خدمتی باید متقابلاً تشکر نمود.

-      اهدای هدیه در تشریفات امری معمول است، این کار برای تحکیم مودت و تداوم دوستی و به عنوان یادبود مفید می‌باشد.

-   بهتر است هدایای رسمی از صنایع دستی و تولیدات داخل کشور انتخاب شود. هدیه گران قیمت برای افراد ناآشنا شایسته نیست و ممکن است باعث سوء برداشت شود.

-      چنانچه اداره جلسه ای را برعهده دارید، باید فرصت صحبت کردن را برای همه فراهم کنید.

-      بهتر است در حضور افراد خارجی، برای صحبت با همکاران خود از زبان مادری استفاده نکنید. 

-    مزاح و بیان لطیفه می‌بایست متناسب با شرایط و افراد حاضر باشد و بموقع انتخاب شود. لطیفه ها در هر فرهنگی بار معنایی و سرگرمی خاص خود را دارد. برای مثال، بسیاری از لطیفه های انگلیسی نمی توانند باعث خنده ایرانیان شوند. اما کمی خندیدن به یک لطیفه بی مزه باعث خوشحالی گوینده می شود.

 

   علی رغم اینکه بایستی موارد بسیاری از جمله نکات فوق را در رویدادیهای رسمی و حرفه ای رعایت کرد، اما تشریفات را نباید مقررات و آداب و رسومی زائد و دست و پا گیر و ساخته و پرداخته افکار قرون گذشته دانست. رعایت تشریفات در روابط بین‌المللی الزامی است و عدم رعایت این اصول از ساده ‌ترین آن گرفته که نحوه معرفی، آشنایی و مبادله کارت ویزیت است تا انجام مذاکرات و عقد قراردادها بعضاً باعث رنجش افراد و باعث بروز سوء تفاهم و دست زدن به عمل متقابل می‌شود. در این ارتباط، نباید به میل و سلیقه شخصی عمل کرد. ضمن اینکه متقابلاً می‌بایست رعایت این اصول را از طرف مقابل خواستار شویم.

     این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در شرایط رقابتی امروز، برخورداری از هوش آداب معاشرت (هوش اتیکتی)[4] و تأثیر مثبت در اولین دیدار می تواند باعث شود تا نسبت به همگنان خود متمایز شویم و در رقابت برنده شویم. می گویند که نخستین ملاقات 15 ثانیه به طول می انجامد، ولی اثر آن می تواند در تمام عمر حرفه ای ما باقی بماند. به علاوه، رعایت اصول تشریفاتی مطلق نیست و بعضاً تابع زمان و مکان و شرایط جغرافیایی است. فراموش نکنیم که بر اساس رفتار ما، درباره آداب و رسوم کشورمان قضاوت می کنند.



  • هادی عربی گل

آداب و نحوه دست دادن _ چگونه دست بدهیم؟

دست دادن خود نیز آدابی دارد و بسیاری معتقدند که می توان از نحوه دست دادن افراد به شخصیت او

پی برد و بسیاری از ما به این نکات ریز آشنایی نداریم و با دست دادن به طرف مقابل پیام هایی را انتقال

می دهیم که شاید اصلاً منظور یا نیت ما نبوده است پس بیایید تعدادی از آنها که بسیار شایع تر است را

با هم یاد بگیریم:

مدل صحیح دست دادن

زمانیکه می خواهید دست بدهید چه خوب است بجای اینکه پشت دست نمایان شود، کف دست نمایان

و به حالت پذیرا بودن طرف مقابل دست بدهید.

آیا باید دست طرف مقابل را فشار داد و یا باید شل دست داد؟ در هر چیزی رعایت کردن حدتعادل مناسب

است و چیزی که می تواند تعیین کننده باشد ببینید طرف مقابل شما به چه صورت دست می دهد و

شما کمی و فقط کمی محکم تر از او دست بدهید.

 
دست دادن محکم (نه آنقدر محکم که دست فرد مقابل شما اذیت شود) و همراه با لبخند نشاندهنده ی

شور و اشتیاق ملاقات و آشنایی با طرف مقابل می باشد.

رعایت صحیح دست دادن در مهمانی ها بسیار ضروری می باشد و اینکه در مهمانی ها بخصوص زمانیکه

ما میزبان هستیم چه آدابی را باید رعایت کنیم در مقاله ای جداگانه بنام

مهم ترین آداب میزبانی (استقبال، بدرقه) در مهمانی های رسمی کدامند؟ بصورت جداگانه صحبت کردیم.

زشت ترین و ناپسندترین شکل دست دادن

همین الان که دارم این حالت را پیش خود تجسم می کنم و آن را برای شما می نویسم، فکر می کنم

تا چقدر زیاد می تواند بد باشد، مدل دست دادن با سرانگشتان و شل دست دادن هست.

 
تصور کنید که فردی اینگونه با شما دست می دهد چه حسی را به شما منتقل می کند؟ بله حس تکبر

و غرور فرد به شما که برای شما ارزشی قائل نمی شود که حتی حاضر نیست بصورت کامل و محکم با

شما دست بدهد، حس زوری بودن و عدم صمیمیت و این حس را انتقال می دهد که من تمایلی برای

ارتباط زیاد و صمیمی با شما را ندارم و حس تنبلی و بی حال بودن که حتی تا این حد تنبل و بی حال

می باشد که نمی تواند کامل و محکم دست بدهد.

 
اگر نشسته هستید و فردی ایستاده به شما دست می دهد حتماً به احترام او بلند شوید و ایستاده

دست بدهید و این وظیفه شماست که ابتدا بلند شوید، دست بدهید و ایشان را دعوت به نشستن کنید.

بهترین شکل دست دادن

طوری دست بدهید که کل دست شما با شخصی که دست می دهید در تماس باشد و کامل به هم

بچسبند و کمی به همدیگر فشار دهید یک نکته ضروری اگر در حال خوردن و نوشیدن هستید لطفاً

ظروف را با دست چپ بگیرید که هم شما و هم طرف مقابل شما با راحتی بیشتر، مدت زمان کمتر

بتواند دست بدهد و همچنین اگر دست شما چیزی از غذا و نوشیدنی به روی آن ریخت دست چپ

شما باشد و نه با دست راست که می خواهید دست بدهید.

دست دادن با دست عرق کرده، کثیف مطلقاً ممنوع!

آیا شما زمانیکه فردی دستش خیس یا عرق کرده باشد دست می دهید چه حسی دارید؟ حس

خیلی بدی است نه؟ پس در این مواقع اگر دستتان حتی اگر خیس یا عرق کرده می باشد از فرد

عذرخواهی کنید و موضوع را به طرف مقابل بگویید و سر خود را به نشانه احترام کمی فقط کمی

پایین آورده و لبخندی بزنید و به گفتگوی خود ادامه دهید و یا سریع دست خود را خشک کنید.

نگه داشتن دست

برخی از افراد در هنگامی که دست می دهند دست طرف مقابل را نگه می دارند و در این شرایط طرف

مقابل نیز موذب است.

 
که دست خود را رها کند و حالا بعد از اینکه چندثانیه می گذرد هردو مؤذب می شوند که دست یکدیگر

را رها کنند و به این فکر می کنند که اگر من اول دست خود را رها کنم چه حسی به طرف می دهد، نکند

ناراحت شود، باعث بی احترامی نشود و بازهم صبر می کنند که اول او رها کند و این می شود که تا پایان

صحبت دست ها به هم گره خورده است!

 
در این شرایط چه باید کرد؟ پیشنهاد من این است که برای رها کردن بعد از اینکه دست دادید کمی دست

خود به آرامی و به تدریج شل کنید و طرف مقابل نیز خواهد فهمید که موقع این است که دست خود را

باید رها کند، در این صورت است که هیچ گونه ناراحتی و حس بدی به طرف مقابل دست نمی دهد و

البته نگه داشتن دست برای مدت ۵-۴ ثانیه کافی و ضروریست و در این زمان کم رسم است که افراد

دست یکدیگر را تکان می دهند و به حالت لغزان در می آورند.


  • هادی عربی گل

آیا می خواهید میزبانی شما در همه جهات تمام و کمال باشد؟ ،این مقاله به شما کمک می کند تا یک میهمانی بی نقص داشته باشید.

 


۱- بهتر است آقا و خانم میزبان در دو انتهای میز غذاخوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند.

 


2- اگـر فرد مهمی‌ میهمان بود می‌باید وی سمت راسـت خانم میزبان و همسرش سمت راستمیزبان آقا نشانده شود.

 


3- بطوری کلی طرز قرار گرفتن میهمانان باید طوری ترتیب داده شود که هیـچ دو مـــرد و هیچ دو زنی کنار یکدیگر قرار نگیرند.

 


4- زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزد باید در کنار یکدیگر بنشینند.

 


5- بهتر است گروههای سنی در کنار یکدیگر بنشینند به طوری که بزرگترهای فامیل در راس میز و جوانترها سمت دیگر.

 


6- غذا باید در جهت عقربه های ساعت و از چپ به راست سرو گردد. و همچنین غذا از سمت چپ افراد سرو شده و ظروف غذا از سمت راست میهمانان جمع آوری می‌گردد.

 


7- دستمال سفره هنگام آغاز صرف غذا میباید روی زانو قرار داده شود و تا انتهای صرف غذا باید همان جا باقی بماند. از دستمال سفره تنها برای تمـیز کردن مختصر دهان باید استفاده کرد و نه صورت و یا پیشانی. اگر خــواستـید صندلی خود را برای مدت کوتاهی ترک کنید باید دستمال سفره خود را روی صندلی قرار دهید که دیـگـران و پیـش خــدمت متوجه آن گردند. هنگام پایان یافتن صرف غذا میباید دستمال سفره را بطور مرتبی روی میز و سمت راست بشقاب قرار داد (آن را تا و یا مچاله نکنید)

 


8- پیش از آن کـه مـیـزبـان شـروع بـه صـرف غـذا نکرده و یا اجازه صرف غذا را نداده نباید شروع به صرف غذا کرد.

 


9- در حین غذا بهیجوجه نباید میز غذا را ترک کنید مگر در موارد اضـطراری مانند رفتن به دستشویی و یا داشتن حالت تهوع. در ایــن هنگام عذرخواهی کنید و میز را ترک کنید.

 


10- اگر چیزی روی میز خواستید که دستتان به آن نمیرسید خـودتان سعی نکنید آن را بردارید بلکه از فردی که به آن نزدیک است بخواهید که آن را به شما بدهد.

 

 

آداب یک پذیرایی رسمی و تشریفاتی

 

 

11- هنگامیـکه غذا خوردنتان پایان یافت هیچگاه بشقابتان را به سمت جلو هل ندهید این عمل خلاف آداب معاشرت میباشد.

 


12- برای بریدن و خردکردن غذا چنگال را با دست چپ و کارد را با دسـت راست گرفته و سپس با چنگال آن چیزی را که می‌خواهید ببرید محکم نگاه داشته و با چاقو آنرا ببرید. سپس چنگال را به دست راست منتقل و میل کنید.

 


13- در روی صندلی راست و مستقیم بنشینید هیچگاه بجلو و یا عقب خم نشوید.

 


14- حین صرف غذا مشغول محاوره های دلنشین و مطـبـوع گـردید و از موضوعات بحث انگیز پرهیز کنید.

 


15- اگر تکه هایی از غذا میان دندانهایتان گیر کرد با عذر خواهی میز را تـرک کـرده و بــه دستشویی بروید سپس آن را خارج کنید.

 


16- آرام و با حوصله غذا بخورید. غذا خوردن شتابزده بی حرمتی به میزبان میباشد.

 


17- لقمه های کوچک برداشته و با دهان بسته غذای خود را بجوید. هیچ گــاه بـا دهان باز غذا را نجوید و یا با دهان پر صحبت نکنید.

 


18- هیچگاه پیش از چشیدن غذا به آن ادویه اضافه نکـنـیـد ایـن عـمل بی احترامی‌به میزبان و آشپز میباشد.

 


19- هیچگاه سر میز غذا سیگار نکشید.

 


20- هنگامی‌که از غذا خوردن فارغ شدید دستتان را روی زانو و یا میز (مـچ دست روی لبه میز) قرار دهید. هیچگاه هنگام صرف غذا آرنج خود را روی میز قرار ندهید.

 

 

آداب یک پذیرایی رسمی و تشریفاتی

 


21- هنگامی‌که در رستوران میهمان میباشید هیچگاه باقی مانده غذایتــان را به خانه نبرید و سعی کنید غذای گرانقیمتی سفارش ندهید.

 


22- در رسـتـوران بهـتــر است غذایی سفارش دهید که صرف آن با کارد و چنگال مقدور باشد. غذاهایی که باید با دست خورده گردند را به مـوقعـیـتـهای غــیر رسمی‌اختصاص دهید.

 


23- هرگاه سوپ داغ بود برای خنک کردن به آن ندمید بلکه صبـر کنـیـد تـا خــودش خنک گردد. چای را نیز برای خنک شدن در نعلبکی نریزید.

 


24- هنگام صرف سوپ قاشقتان را تماما بداخل دهان نبرده و هورت نکشید بلکه از لبه قاشق سوپ را اندک اندک بنوشید.

 


25- هنگام سفارش غذا در رستـوران اگر از نـوع و مـحـتـویـات غـذای مـورد نــظر آگاهی نداشتید، از پیشخدمت کمک بخواهید.

 


26- برای خارج کردن استخوان و یا غضروف غذا را از قاشق و یا چنگال کمک بگیرد (نه با دست) و آن را گوشه بشقاب خود قرار دهید.

 


27- غـذاهـایی را کـه شمـا مـجازید با دست بخورید عبارتند از: تکه نان، بلال، گـوشـت دنـده هـا،صــدف و خرچنگ خوراکی، بال و استخوان مرغ، ساندویچ، میوه های کـوچـک، شیرینی، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، ترشی، سبزیجات و پیتزا.

 


28- اگر ندانستید چگونه باید غذا را میل کنید بهتر است به دیگران نگاه کنید.

 


29- هیچ گـاه کـارد و چـنـگال و قـاشقی را کــه استـفاده کرده اید را مجددا روی میز قرار ندهید بلکه آنها را روی بشقاب بگذارید.

 


30- هنگام صرف غذا خم نشوید و صورت خود را به سمت غذا نبرید بـلکه غذا را توسط قاشق و چنگال بسمت دهان خود ببرید.

 

 

آداب یک پذیرایی رسمی و تشریفاتی

 


31- اگـر قـاشـق و یـا کـارد و چـنـگال شـما بـه زمیـن افـتاد آن را بـردارید و به میزبان و یا پیشخدمت بدهید و تمیز آن را درخواست کنید.

 


32- هـرگـاه چـیـزی را ســهوا روی لباس میهمان دیـگـری ریخـتـیـد بـا خـونسـردی از وی عذرخواهی کرده و بگذارید خود فرد و یا پیشخدمت آن را تمیز کند خودتان اقدام بـه تمیز کردن لباس فرد نکنید.

 


33- هرگاه فردی از شما درخواست نمک و یا فلفل نمود، هـم فلـفل و هم نمک را به وی بدهید حتی اگر فرد تنها یکی از این دو را درخواست کرده باشد.

 


34- پیش از نوشیدن مایعات لبهای خود را بـا دسـتـمال پاک کنید تا جای لک چربی روی لیوان شما نمایان نگردد.

 


35- از واژه های "متشکرم" و "لطفا" در میز غذا بسیار استفاده کنید.

 


36- اگر حشره، تار مو و یا هر چیز دیگری را در غذای خود یافتید آن را اعلام نکنـید بلکه مخفیانه آن را از غذایتان خارج کنید.

 


37- همیشه در انتهای صرف غذا از مـیـزبـان و یـا آشــپز تشکر کرده و از غذا تعریف کنید حتــی اگــر غذا زیاد هم خوشایند نبود باز تشکر کنید. لازم نیـست دروغ بگویـیـد، مـثـلا میتوانید از سس غذا تعریف کنید.

 


38- هنگام صرف غذا خود را نخارانید، سرفه نکنید و بینی خود را تمـیـز نـکنـیـد. هـرگـاه خواستید عطسه کنید حتما جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید.

 


39- هنگام صرف غذا سر خود را شانه نکرده و یا با لوازم روی میز بازی نکنید. بـا صدای بلند نیز صحبت نکرده و دستکش نیز دست نکنید.

 


40- سعی کنید رومیزی را تا انتهای صرف غذا پاکیزه نگاه دارید.

 

 

آداب یک پذیرایی رسمی و تشریفاتی

 


41- هنگای که صرف غذایتان پایان یافت بـاید کارد و چنگال خود را به صـورت اریـب روی بشـقـاب قـرار دهـیـد. اگــر هـم خواستید که میز را برای مدت کوتاهی ترک کنید، بـاید کـارد و چنگال را بصرت ضربدری روی بشـقاب قرار دهید تا دیگران و پیشخدمت مطلع گردند که شما بازخواهید گشت.

 


42- طـرز چــیدن میز معمولا به این قرار است: بشقاب در وسط، قاشق، کـارد و لـیـوان سمت راست و چنگال، دستمال سفره و نان سمت چپ.

 

 

آداب یک پذیرایی رسمی و تشریفاتی

 


A: دستمال سفره


B: بشقاب


C: کاسه سوپخوری


D: بشقاب مخصوص نان و کره همره با کارد کره


E: لیوان آب


F-G: لیوان برای نوشیدنیهای دیگر


H: چنگال صرف ماهی


I: چنگال غذاخوری


J: چنگال صرف سالاد


K: کارد غذا خوری


L: کارد مخصوص ماهی


M: قاشق سوپخوری


N: قاشق دسر وچنگال صرف کیک


  • هادی عربی گل

اخلاق حرفه ای در صنعت گردشگری

پاور آموزشی 

دریافت

  • هادی عربی گل

استانداردهای هتل های یک تا 5 ستاره 

دریافت فابل PDF

دریافت فایل استانداردهای هتل های یک تا 5 ستاره 

  • هادی عربی گل

قوانین لغو رزرو مراکز اقامتی

ذخیره اتاق و لغو آن بنا بر درخواست متقاضی و به نام مهمان استفاده کننده صادر و غیرقابل انتقال است.

تغییر تاریخ در صورت امکان و خالی بودن اتاق در تاریخ جدید بدون هزینه خواهد بود. در غیر اینصورت ابطال رزرو قبلی و انجام رزرو در تاریخ جدید، هر دو تابع مقررات مندرج در بندهای مرتبط همین آیین نامه است.

در صورتی که پس از واریز مبلغ رزرو و دریافت برگ تایید به هر دلیل رزرو توسط متفاضی کنسل شود، میزان خسارتی که باید توسط مهمان پرداخت شود( از مبلغ پیش پرداخت کسر شود) به شرح زیر محاسبه خواهد شد:

الف) در محدوده زمانی بین صدور برگ تایید رزرو تا 48 ساعت قبل از ورود مهمان به واحد اقامتی 20% یک شب به ازای هر اتاق

ب ) در محدوده بین 48 ساعت تا 24 ساعت قبل از ورود به اتاق ، مبلغ 50 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق

ج ) از 24 ساعت قبل تا زمان ورود ، مبلغ 70 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق.

تبصره 1 ) ساعت رسمی check out  و check in  به ترتیب 12 و 14 است.

تبصره 2 ) در صورتی که تعداد اتاق رزروشده بیش از 5 اتاق باشد، رقم خسارت از 20 درصد به 10 درصد تقلیل می یابد.

حداکثر مبالغ پیش پرداخت جهت رزرو ، هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق است.

تبصره 1 – مبلغ دریافتی برای پیش پرداخت نباید از 30 درصد کل هزینه اقامت کمتر باشد.

تبصره 2 – محدودیتی در خصوص سقف مبلغ پیش پرداخت وجود نداشته و واحد اقامتی می تواند کل هزینه اقامت را از مهمان دریافت کند.

چنانچه مهمان در زمان مقرر به واحد اقامتی مراجعه نکرده یا تا موعد مقرر به صورت مکتوب علت عدم حضور خود را به واحد اعلام نکند، مکان ذخیره شده فقط به مدت یک شب خالی نگه داشته شده و حواله ذخیره جا از روز بعد باطل می شود. در این حالت، خسارت وارده بر اساس هزینه یک شب اقامت به ازی هر اتاق محاسبه و از مبلغ پیش پرداخت کسر خواهد شد.

چنانچه به علل خاص (رخداد بلایای طبیعی و حوادثی خارج از کنترل و اراده دو طرف) رزرو انجام شده توسط واحد اقامتی لغو شود، وجوه دریافتی باید عینا" به مسافر مسترد شود.

چنانچه پس از واریز مبلغ رزرو و دریافت برگ تاییدیه، واحد اقامتی به هر دلیلی غیر از موارد خاص نتواند نسبت به ارائه مکان بر اساس تاییدیه صادره اقدام کند، مدیر واحد موظف است با موافقت مهمان نسبت به تامین واحد اقامتی دیگری با شرایط و قیمت مشابه برای مهمان اقدام کرده و در غیر این صورت، ضمن استرداد کل وجه دریافتی، جریمه ای معادل 50% هزینه یک شب اقامت به ازای هر اتاق را به ایشان پرداخت کند.

چنانچه مسافر پس از رزرو و اقامت در هتل بنا به هر دلیلی از ادامه اقامت در هتل منصرف شود، هزینه یک شب اقامت به ازای هر اتاق محاسبه و از مبلغ پیش پرداخت کسر خواهد شد.

تبصره 1) هزینه رزرو برای مدت دو شب در صورت انصراف مسافر پس از اقامت شب اول قابل استرداد نخواهد بود.

تبصره 2) در صورتی که مدت رزرو بیش از یک هفته باشد هزینه دو شب اقامت به ازای هر اتاق محاسبه و از مبلغ پیش پرداخت کسر خواهد شد.

تبصره 3) چنانچه هتل ها قوانین خاص دیگری نسبت به قوانین مذکور، داشته باشند جرایم مطروحه باید طبق قوانین اصلی هتل، توسط مهمان پرداخت شود.

  • هادی عربی گل

منشور مهمان نوازی کارکنان  در هتل

قال رسول الله صلی الله و علیه و آله و سلم  :

مَن کانَ یُؤمِنُ بِاللّه و َالیَومِ الآخِرِ فَلیُکرِم ضَیفَهُ

هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید مهمانش را گرامى دارد.

کافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص285، ح1

 محورهای اصلی منشور:

تلاش مستمر در جهت اعتلای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

ارائه خدمات مطلوب به مهمانان در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت ممکن،

وقت شناسی، برخورد مناسب و رعایت ادب و احترام و نزاکت نسبت به مهمانان

نظم و انضباط و آراستگی در محیط کار در چهار چوب عرف جامعه محورهای اصلی منشور مهمان نوازی کارکنان هتل ها را تشکیل می دهد.

  برخورد خوش، رعایت ادب، احترام، امانتداری، صداقت، تکریم توام با رفتاری صمیمانه و دوستانه در برابر مهمانان وظیفه ماست. 

ما به رعایت نظم ، انضباط و پیراستگی محیط کار و آراستگی پوشش ظاهری مطابق با فرهنگ اسلامی و ملی خود مفتخریم.

ما استقبال خود را از انتقادات و پیشنهادات مهمانان در کلیه مصادیق میهمان نوازی اعلام و ضمن ارج نهادن به نظرات میهمانان ، از آن به عنوان زمینه ساز رشد و ارتقای کیفیت خدمات استفاده می کنیم.

انجام صحیح و سریع امور محوله مهمانان را جزو وظایف خود دانسته و در کوتاهترین زمان ممکن خواسته هایشان را با توجه به ضوابط اجابت می کنیم.

5)      با توسعه دانش فردی به تقویت مهارتهای شغلی، افزایش خلاقیت و نوآوری بین همکاران کمک کرده و همدیگر را درجهت تحقق اهداف هتل یاری می دهیم.

6)       منافع مادی را هدف هتل ندانسته، بلکه وسیله ای به منظور تداوم خدمت رسانی به مهمانان و ارائه خدمات نوین به ایشان می دانیم.

7)      ما بدین امر معتقدیم که رسالت سازمان متبوعمان چیزی جز خدمت به مهمانان نبوده و برای ارتقای سطح کیفی، احترام به عقاید دیگران و حقوق همکاران و مهمانان خود از هیچ کوششی دریغ نخواهیم ورزید و ارائه خدمات مطلوب همراه با حسن خلق در محیطی شاد را باور خود می دانیم.

8)      ما از نارضایتی مهمان در صورت برخورد نامناسب ناخواسته، متاثر و با فروتنی از او عذرخواهی و در نهایت افتخار از او تشکر می کنیم.

9)      از هرگونه بحث و گفتگو و پافشاری و اصرار غیرمعمول در رابطه با اثبات نظرات به حق و قانونی با مهمان خودداری و درصورت قانع نشدن با کمال احترام ایشان را برای راهنمایی به مقامات بالاتر هتل معرفی خواهیم کرد.

10)  اظهار رضایت و حسن اعتماد مهمانان هتل نسبت به نحوه انجام وظایف شغلی ما، بهترین پاداش است که نمی توان آن را با مصادیق پاداش مادی برابر دانست، پس انتظار دریافت هرگونه هدیه یا امتیاز شخصی از سوی مهمانان را در شان خود ندانسته و از آن دوری می جوییم.

11)  ما متعهدیم که در انجام فعالیتها و تعاملات، نباید روابط خویشاوندی، قومی، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تاثیری در تصمیمات و اقداماتمان داشته باشد.

12)  ما همواره با استفاده بهینه از منابع و امکانات سازمان و جلوگیری از اسراف و تبذیر به رعایت صرفه جویی خردمندانه و حذف تشریفات زاید، خود را مقید می دانیم.

13)  ما سعی در ایجاد، حفظ و گسترش هتلی داریم که کارکنان، به حضور در آن افتخار کنند.

 

  • هادی عربی گل

اخلاق حرفه ای در صنعت گردشگری

دریافت

  • هادی عربی گل

شاید شما نیز برای یک ماموریت اداری یا گذران اوقات فراغت، زندگی چند روزه‌ای را در هتل تجربه کرده باشید. در این اقامت کوتاه، آنچه بیش از همه در ذهن شما نقش می‌بندد و تا مدت‌ها در خاطرتان ماندگار خواهد شد،  آداب رفتاری کارکنان هتل و نحوه برخورد آنها با شماست؛ این نحوه ارتباط و توجه به ریزه‌کاری‌ها و جزئیات رفتاری، شاید برایتان کمی نامانوس و عجیب به نظر بیاید اما لازمه کار اینست که تمامی این اصول از طرف کارکنان هتل در تمامی سلسله مراتب شغلی به عنوان «میزبان» رعایت شود تا رضایت خاطر شما را به عنوان یک «میهمان» جلب کند. چند و چون این الگوی‌های رفتاری و آداب معاشرت هتلی (Behavioral patterns) که «اتیکت» نیز گفته می‌شود را از جلال نصیریان؛ عضو هیئت علمی دانشکده جهانگردی و هتلداری  جویا شدیم تا در این‌باره بیشتر بدانیم:

آداب‌ معاشرت برای تمامی انسان‌ها معیاری برای سنجش شخصیت آنهاست و آگاهی از اصول و الگوهای رفتاری درست برای همه در هر موقعیت و جایگاهی که قرار دارند لازم و ضروری است. در یک تعریف کلی آداب معاشرت یعنی نحوه رفتار مطلوب انسان با همنوعانش و نیز با محیط زیست خود. 
در صنعت هتلداری به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گسترده گردشگری، این شاخص قوی‌تر و محسوس‌تر ‌است؛ چرا که در این صنعت سطح وسیعی از تعاملات و ارتباطات انسانی در جریان است و آگاهی و برخورداری کارکنان هتل در تمامی سلسله مراتب از مدیرعامل گرفته تا دربان هتل از الگوها و استانداردهای رفتاری امری لازم و بدیهی است. در استانداردهای بین‌المللی برای کارکنان هتل دو نوع ویژگی و الگوی رفتاری قایل شده‌اند: 
1) ویژگی‌های مثبت (محاسن، بایدها)
2) ویژگی‌های منفی (گناهان و نبایدها)

 مثبت باشیم
ویژگی‌های رفتاری مثبت در تمامی کشورها تقریبا یکسان است و کارکنان هتل موظفند بر طبق این الگوها و استانداردها با میهمانان و مسافران رفتار کنند.
براساس استانداردهای بین‌الملل این الگوهای رفتاری مثبت در پنج گروه جای می‌گیرند:
1) برقراری ارتباط چشمی
اولین ویژگی مثبت که بیشترین تاثیر را بر میهمان خواهد گذاشت، تلاقی نگاه و برقراری ارتباط چشمی است. این ارتباط باید همواره میان میزبان و میهمان برقرار شود، حتی زمانی که میزبان در حال صحبت با تلفن است نباید این ارتباط چشمی را فراموش کند.
البته در نحوه برقراری ارتباط چشمی با میهمان باید کمی محتاط عمل کرد؛ چرا که ممکن است فرهنگ این ارتباط در کشور میهمان به گونه‌ای متفاوت‌تر از فرهنگ کشور میزبان تعریف شده باشد. در بیشتر فرهنگ‌ها تعداد نگاه و طول آن با یکدیگر متفاوت است. در کشورهای اروپای شمالی تعداد نگاه کم و مدت زمان آن نیز کوتاه است اما در کشورهای اروپای مرکزی تعداد و طول نگاه بیشتر است. در کشورهای اروپای جنوبی و کشورهای مدیترانه‌ای مثل پرتقال‏، اسپانیا، یونان، قبرس، ایتالیا و ترکیه و ..... مدت زمان و تعداد نگاه به مراتب بیشتر از کشورهای اروپای شمالی و مرکزی است.
باید بدانید 15 ثانیه اول در برخورد میزبان با میهمان از اهمیت بسیاری برخوردارست، زیرا در این لحظات‏، هر چند که کوتاه است میهمان به میزبان نگاه و وی را از سر تا نوک پا ورانداز می‌کند و می‌تواند به حقیقت جایگاه و اعتبار شخصیتی مجموعه او پی ‌‌ببرد. از این‌روست که به این لحظات سرنوشت‌ساز، لحظات حقیقت‌یاب می‌گویند. با وجود این بسیار مهم است که در یک مجموعه هتلی تمامی افراد از مدیرعامل تا دربان به عنوان میزبان و نماینده مجموعه، خود را به برقراری ارتباط چشمی موثر ملزم دانسته و دقت و نکته‌سنجی لازم را برای یک ارتباط موفق و مثبت داشته باشند.
2)  نحوه استقرار هوشمندانه
دومین ویژگی مثبت رفتاری که کارکنان موظف به رعایت آن هستند این‌ است که در جایگاه و محل استقرار خود در مجموعه، چه به حالت ایستاده و چه نشسته «ریزه‌کارهایی» را مد نظر قرار دهند.
این «نکات» به قرار زیر است:
 در برخورد با میهمان نباید به آسمان خیره شد یا به زمین زل زد.
  کمر و شانه‌ها نباید حالت خمیده و افتاده داشته باشد.
 نباید از پایپوش نامناسب مثل دمپایی‏، صندل و..... استفاده کرد. 
 در پوشیدن لباس به ریزه‌کارهایی مانند بستن دکمه‌ها توجه کرد.
 با دست خیس و با چهار انگشت هرگز نباید با میهمان دست داد. 
 نباید با صدای بلند با همکاران و نیز با میهمان خود صحبت کرد.
 نباید از بدن و دهانمان بوی نامطبوعی به مشام برسد.
 نباید تند، سلانه سلانه یا شل و خمیده راه رفت.
باید به خاطر داشت که درست راه رفتن در محیط کار اصل مهمی است، به طوری که  فرد شاغل در این مجموعه را از نحوه راه رفتن آن می‌توان ارزیابی کرد. علاوه بر اینکه راه رفتن توام با آرامش و به دور از هر گونه شتابزدگی می‌تواند نقش آرام‌بخش را برای میهمان ایفا کند.
3) لبخند گرم و درخشان 
منظور از لبخند، خنده بی‌صداست. در مورد فواید و اهمیت لبخند زدن سخنان بسیاری از بزرگان و افراد صاحب نام گفته شده از جمله این سخن معروف چارلی چاپلین: هیچ چهره‌ای نیست که با لبخند زیباتر نشود. 
 امروزه لبخند درمانی یکی از درمان‌هایی است که بسیاری از روانپزشکان، افراد افسرده را به آن تشویق می‌کنند. در صنعت گردشگری و هتلداری، لبخند جایگاه‌ ویژه‌ای دارد. باید این نکته را به ذهن سپرد که لبخند گرم و درخشان اصلی‌ترین لباس کار هر فرد شاغل در این صنعت است و کسی که لبخند بلد نیست نباید به این مجموعه وارد شود. بدترین حالت در یک مجموعه هتلی این است که لبخند از لبان کارکنان آن رخت ببندد.
4) پاسخگویی مسئولانه
پاسخگویی مسئولانه به پاسخی می‌گویند که سه شرط داشته باشد:
1) فوری   2) درست و مطمئن       3) کارآمد 
بسیاری از مسافران و گردشگرانی که از کشوری به کشور دیگر رهسپار می‌شوند، گردشگران فرهنگی هستند. این گردشگران می‌خواهند از لحظه به لحظه حضور خود در این سفر نهایت بهره را ببرند و انتظار دارند به اندازه پولی که داده‌اند خدمات دریافت کنند. از این رو باید تک‌تک کارکنان هتل خود را ملزم به رعایت این سه شرط در پاسخگویی به این مسافران فرهنگی بدانند.
از سوی دیگر از آنجایی که این مسافران تیزبین پیش از مسافرت در مورد فرهنگ، تمدن و پیشینه کشور ما چیزهایی خوانده‌ یا  شنیده‌‌‌اند و می‌خواهند آن‌ها را به تایید ما ‌برسانند، باید با دقت و هوشیاری کامل به سوالاتشان پاسخ گفت؛ چرا که در صورت عدم پاسخ صحیح به آنها، به پاسخ‌های دیگرمان اعتماد نخواهند کرد و دراین صورت کل مجموعه هتل زیر سوال می‌رود.
تمام افراد شاغل در صنعت هتلداری باید نقش «سرایداری» را ایفا کنند؛ یعنی همه کارکنان هتل می‌بایست به فراخور حوزه کاری خود، دایره اطلاعات مکانی‏، جغرافیایی و تاریخی خود را نسبت به محیط کاری و پیرامون‏ خود و در سطح کلان‌تر نسبت به کشور خود گسترش دهند و از اطلاعات ریز و کم‌اهمیت تا رویدادهای مهم آگاهی داشته باشند. علاوه بر این، به الگوهای رفتاری، انواع رویدادها و جغرافیای سرزمین‌های دیگر تا حد امکان تسلط یابند تا از عهده پاسخگویی مسئولانه به این میهمانان فرهنگی برآیند.  
 5) ایجاد ارتباط صمیمانه 
بر طبق تحقیقات عالمان رفتار‌شناس‏، آهنگین‌ترین واژه برای هرکس، آوای اسم خود اوست. وقتی میهمان‌ را با اسم صدا می‌کنید به چهارمین نیاز انسان یعنی نیاز به عزت نفس و احترام متقابل در هرم ابراهام مازلو (پدر روانشناسی انسان‌گرا) پاسخ داده‌اید.

 طاعونی که باید از آن دوری کرد
اما در مقابل این ویژگی‌های مثبت و سازنده رفتاری که کارکنان هتل به برخورداری و تقویت آنها در خود تشویق شده‌اند، خصیصه‌هایی منفی نیز وجود دارد که کارکنان در تمامی سلسله مراتب از آن نفی شده و باید از آنها به شدت دوری کنند. داشتن این خصیصه‌ها و به تعبیری طاعون‌های رفتاری در صورتی که مورد بی‌توجهی و عدم درمان قرار گیرد، تمامی صنعت را درگیر و بیمار می‌کند.  
در استانداردهای بین‌المللی به 12 مورد از این خصایص منفی اشاره شده است:
1) عدم مراقبت و توجه کامل نسبت به میهمان   
کارکنان هتل می‌بایست توجه‌ای دلسوزانه و همراه با نگرانی نسبت به میهمانان خود داشته و تمام حواسشان را معطوف به وی و خواسته‌هایش کنند. به تعبیری برای میهمان‏، نقش مادری دلسوز نسبت به فرزند یا پرستاری تیمارگر که از بیمار خود  مراقبت می ‌کند را ایفا کنند.
2) دست دادن به صورت شل و استخوان‌شکنانه 
باید به خاطر داشت که  از نحوه دست‌دادن ما می‌توانند پی به شخصیت درونی و اعتماد به نفس‌مان ببرند.
3) رعایت نکردن نحوه درست ایستادن
در راستای ایستادن بدن میزبان نباید هیچ‌گونه انحراف به راست یا چپ وجود داشته باشد و بدن وی باید کاملا در مقابل چارچوب بدن میهمان قرار گیرد. 
4) سیگار کشیدن 
نباید فراموش کرد که سیگار کشیدن برای طرف مقابل مضرات چند برابر خواهد داشت.
5) عدم رعایت فاصله در ایستادن
هر شخصی برای خود حریمی خصوصی قایل است که نسبت به نقص آن واکنش نشان خواهد داد. این حریم شخصی در فرهنگ‌های گوناگون متفاوت است و برداشت‌های مختلفی از آن صورت می‌گیرد.
اما استاندارد کلی این است که این فاصله نباید از 60 سانتی‌متر کمتر و از 90 سانتی‌متر بیشتر باشد؛ چرا که کمتر از 60 سانتی‌متر، تجاوز به حریم ایمنی و شخصی و بیشتر از 90 سانتی‌متر، بی‌توجهی به افراد تعبیر خواهد شد.
6) تولید انواع آلودگی  
به طور کلی فضای مطلوب بر محیط هتل و هر محیط وابسته به صنعت جهانگردی باید از هشت آلاینده ممکن عاری باشد:
  آلودگی صوتی 
هرگز نباید فراموش کرد که صدای ما مانند گلوله تفنگ دارای یک بُرد است که در محیط‌ هتل نباید از 5/2 متر تجاوز کند.
 آلودگی صدا ناشی از به هم خوردن دوچیز 
 آلودگی دید یا منظر مانند آشغال ریختن در محیط اطراف یا نصب اعلامیه بر روی دیوارها 
 آلودگی بوی بد انسان و محیط اطراف
 آلودگی ناشی از نورپردازی غیر اصولی در ساختمان و اتاق‌ها 
 آلودگی ناشی از عدم تناسب در به کارگیری رنگ‌ها و بی‌توجهی به روانشناسی رنگ‌ها در کارکرد رنگ
 آلودگی هوا
 آلودگی آب
7) همزمان و توامان صحبت کردن و پرگویی 
دیدگاه جهانی بر این نظر است که «سخن ساده و کوتاه» بیان شود و از پرگویی به شدت خودداری شود. 
در تصدیق این دیدگاه می‌توان به این مصرع از شعر نظامی گنجوی بسنده کرد که گفته:«کم گوی و گزیده گوی چون در ....»
8) در حال ایستادن، فاصله پاها از یکدیگر نباید بیشتر از عرض دو شانه باشد.
9) در آوردن لباس ازتن یا شل کردن گره کروات 
باید توجه داشت که یا  لباس محلی رسمی کشورمان را  بر تن کنیم  یا  کت و شلوار بپوشیم.
 10) لمس‌کردن شانه و دیگر قسمت‌های بدن علاوه بر دست در مناسبت‌های اداری، رسمی و بین‌المللی 
11) نگرفتن دستمال بر دهان موقع عطسه و سرفه
12)عدم وقت‌شناسی
یک اصل اساسی که تمامی افراد شاغل در هتل در هر رده‌ شغلی و هر موقعیتی موظف به رعایت آن هستند «وقت‌شناسی» است. این مهم را نباید فراموش کنیم که میزبان همواره باید زودتر از میهمان در جایگاه خود قرار گیرد. علاوه بر اینکه اگر کارکنان در هر رده شغلی 15 دقیقه دیرتر از وقت مقرر بر سر مسئولیت خود حاضر شوند باید بدانند که به اندازه تعداد افرادی که برای او منتظر ایستاده‌ یا در کارشان تاخیر افتاده کم‌شخصیت به حساب‌ می‌آیند.
با توجه به وجود تعامل و ارتباط مستمر میان کارکنان هتل و مسافران از فرهنگ‌های مختلف و نیز میزان اثربخشی استانداردهای مثبت رفتاری در ارتقای خدمات کارکنان هتل اگر همه این ریزه‌کاری‌ها‏‏، باید و نبایدهای رفتاری مد نظر قرار گیرد و تمامی کارکنان شاغل در پنج بخش صنعت گسترده جهانگردی اعم از بخش حمل و نقل و ترابری شامل هوایی‏، ریلی، جاده‌ای زمینی و دریایی، بخش اقامتگاه‌ها و اماکن پذیرایی به ویژه هتل‌ها، متل‌ها و انواع رستوران‌ها، بخش جاذبه‌ها گردشگری طبیعی و انسان ساخت، بخش سفرسازان مانند آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و نیز بخش مدیریت بازاریابی و مدیریت جهانگردی این ویژگی‌های مثبت را در خود تقویت و از ویژگی‌های منفی به شدت دوری کنند، می‌توان چشم‌انداز امیدوارترکننده‌تر و  ارتقای همه جانبه‌تری را به لحاظ کمی و کیفی برای صنعت هتلداری متصور شد.

  • هادی عربی گل

کمبود و نواقص صنعت هتلداری

تاریخچه هتلداری و گردشگری

در واقعآ تاریخچه هتلداری و گردشگری را میتوان به دوره قدرت و پیشرفت رومیان نسبت داد. در آن زمان، رومیان برای پذیرایی و استقبال از مقاماتشان مکان ها و استرحت گاه های ساده ای ترتیب داده و بعدا با گذشت زمان، متناسب با نوع میهمان ها، آنجا را آراسته تر کردند. 
علاوه بر این، همزمان در اروپا نیز میهمان سراهایی برای بازرگان ها ساخته شد که خدمات ساده ای مانند صبحانه را با قیمت اندک ارایه کردند. اما، نکته جالب در استراحت گاه های ساخته شده در آسیا این بود که آنها غالبا در مسر اماکن زیارتی بنا می شدند زیرا کشورهایی آسیایی اعتقادات مدهبی داشتند. . با این حال، اولین مرکز و یا سیستم پذیرایی مشابه سیستم های امروز، بیش از یک قرن قبل در لندن آغاز به کار کرد. 
در مقاله حاضر، در مورد موضوعات تعریف تاریخچه هتلداری و مدیریت ، مدیریت هتلداری چیست ، بازار کار مدیریت هتلداری، رشته مدیریت هتلداری، آموزش مدیریت هتلداری، دوره مدیریت هتلداری ، مدرک مدیریت هتلداری ، گواهینامه مدیریت هتلداری ، کمبود و نواقص صنعت هتلداری و روش های مدیریت هتل بحث می کنیم.

آموزش مدیریت هتلداری

تعریف مدیریت هتلداری 

مدیریت هتلداری، به مطالعه اصول و شیوه های مهمانداری و پذیرایی پرداخته و برای نحوه مدیریت همه امور مربوط به هتل پیشنهاداتی ارایه می کند.  بنابراین، فردی که مسئولیت مدیریت هتل بزرگ یا کوچکی را برعهده میگیرد، مدیر هتل، نه تنها  باید بتواند بخش های مختلفی مانند رستوران ها، موزه ها و مراکز تفریحی هتل را سازماندهی کند بلکه باید مسولیت های زیر را نیز به نحو احسن انجام دهد: 
بودجه بندی برای تمام بخش ها 
مدیریت همه کارکنان و ایجاد ارتباط بین آنها
رسیدگی کردن به انواع شکایات مشتری ها و پیگیری رفع مشکلات 
ایجاد هماهنگی بین بخش ها و نظارت بر نحوه انجام کار انها
ارایه راه حل های جدید برای بازاریابی
اطمینان از کیفیت غذا و خدمات تا رفتار کارکنان با مشتری ها
بررسی میزان رضایت مشتری ها
با توجه به اینکه، وظایفی که مدیر هتل بر عهده میگیرد بسیار متنوع و متعدد است بنابراین، این افراد باید شخصیت خاصی داشته باشند تا بتوانند در این موقعیت و جایگاه موفقیتی چشمگیر به دست آورند. مدیر هتل باید، انعطاف پذیر و مستقل بوده، برنامه ریزی بلند مدت داشته و بتواند بر دیگران تاثیر بگذارد و با استفاده از رویه های موجود، محیط را متحول کند. 

 درآمد رشته هتلداری

افرادی که به رشته هتلداری وارد میشوند دارای مهارت های چند گانه بوده و میتوانند در همه بخش های هتل انجام وظیفه کنند. این افراد معمولا به زبان انگلیسی یا یک زبان بین المللی دیگر تسلط داشته و علاو ه بر مترجم میتوانند در بخش های حمل و نقل، آژانس، تشریفات ، آشپزی و تهیه انواع غذا  یا مهماندار مشغول به کار شوند. 

بنابراین، فارغ التحصیلان این رشته با مشکل بیکاری مواجه نخواهند شد و به دلیل مهارت های بالقوه و بالفعلی که دارند، درآمد رشته هتلداری قابل قبول و چشمگیر است. البته ، شاید این مقدار درآمد در کشورمان با کشور آمریکا قابل مقایسه نباشد اما میتواند با توجه به تلاش و تجربه فرد افزایش پیدا کند. علاوه بر این، کسب دانش در حوزه های مشابه نیز میتواند عامل مهمی در پیشرفت  و موفقیت این فارغ التحصیلان باشد. 

دوره مدیریت هتلداری

آموزش مدیریت هتلداری

مدیریت هتلداری ، تلفیقی از ارکان و مولفه های مدیریت و شغل هتلداری است به این معنی یک مدیر موفق هنگامی میتواند یک مجموعه مانند هتل را سازماندهی کند که هم به شیوه های مدیریتی آگاه باشد و هم بتواند با شناخت بخش ها و مسئولیت های هتل، آنها را به هم مرتبط کرده و عمیقا بر انها نظارت داشته باشد. 
یکی از مسیرهای که میتوان از آن برای شناخت وظایف مدیر هتل و ارکان هتل استفاده کرد، استفاده از بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت هتلداری است که توسط مرکز آموزش مجازی پارس ارایه شده است. دوره مدیریت هتلداری، به دانش پذیران امکان میدهد تا با مفاهیم مدیریت و هتلداری آشنا شده و در این زمینه تجربه کافی کسب کنند. همچنین، در پایان دوره ، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین موفق شوند،  مدرک مدیریت هتلداری اعطا شده و دور هایی مانندپذیرشگر هتل، مدیریت نوشیدمی ها در هتل و مدیریت مراکز ماساژ در هتل نیز به آنها معرفی می شود. 

کمبود و نواقص صنعت هتلداری 

علی رغم اینکه مدیران هتل همه تلاش خود را در جهت ارایه خدمات و کسب رضایت مشتری می کنند اما مدیریت هتل و هتلداری بر پایه تقاضاهای مشتری ها و نیاز شان بنا شده و کمبود و نواقص صنعت هتلداری ، در حوزه های مالی ، مدیریت و تربیت نیروی انسانی به وضوح قابل مشاهده است. 
بنابراین، پیش از هر اقدام جدیدی، مدیریت هتل باید نیروی انسانی خود را با توجه به ملاک ها و استانداردهای تایید شده انتخاب کند تا در نحوه ارایه خدمات و احترام به مشتری خللی وارد نشود. یکی دیگر از این نواقص، پایین بودن کیفیت غذا و عدم آشنایی نیروی نسانی با نحوه پذیرایی شایسته از میهمان ها است که تا حد زیادی از تعداد مشتریان کاسته است. 

مدرک مدیریت هتلداری

رشته مدیریت هتلداری

رشته مدیریت هتلداری، یکی از گرایش های رشته های گردشگری است که میتون آنرا تا مقطع دکترا ادامه داد. در واقع، این رشته، ترکیبی از دوره های کسب و کار و آموزش فعالیت هایی مانند نحوه سرویس دهی غذا، استقبال و پذیرایی و برنامه ریزی و کنترل و نظارت بر انجام وظایف است. دانشجویانی که به این رشته وارد می شوند باید بتوانند مهارت های متنوعی کسب کرده و با اصولی مانند چگونگی نگهداری مواد غذایی ، شناخت و خرید تجهیزات ، ایمنی در محیط آشپزخانه و رزرواسیون اشنایی پیدا کنند. 
افرادی که مایل به تحصیل در این رشته هستند، میتوانند یا ازطریق واحدهای دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی  و یا واحدهای اموزشی معتبر شروع به تحصیل کرده و گواهینامه مدیریت هتلداری دریافت کنند. دانشجویان این رشته باید در طی تحصیل به یک زبان بین المللی تسلط پیدا کرده و بتوانند با دیگر افراد نیز ارتباط خوبی برقرار کنند. 

روشهـای مدیریت هتل 

مدیری که مسئولیت یک هتل را بر عهده میگیرد باید میتواند از رو ش های خاص خود برای مدیریت هتل استفاده کند. روش های مدیریت هتل که غالبا به این منظور استفاده می شوند شامل : 
1.مدیریت مهار گسیخته
در این روش مدیریت، مدیریت عملا برای انجام مشکلات کاری انجام نداده و وظیفه حل بحران ها را بر عهده کارکنان و توانمندی ها ی آنها می گذارد. علاوه بر این، کارکنان نیز وظایف خود را به دیگری واگذار کرده و در کل در سازمان ، اختلال پیش می اید. بنابراین، این روش مدیریتی موفق نخواهد بود. 
2.مدیریت دیکتاتوری
بر عکس شیوه قبلی،  مدیریت در این روش، با کارکنان در ارتباط نبوده و صرفا دستورات را بدون هماهنگی و مشورت با کار کنان صادر می کند. این مدیران، به دستور العمل ها توجهی نداشته و با توجه به تمایلات خود تصمیم به انجام کار میگیرند. این محیط کار، کمی مشابه محیط های نظامی بوده و کمتر موفق به نظر میرسد. 
3.مدیریت دموکراتیک
این نوع از مدیریت، بهترین نوع مدیریت بوده که در آن ، مدیر با اعضا و کارکنان سازمان مشورت کرده و در مورد همه مسایل مرتبط با سازمان از آنها نظر خواهی و نظر شان را اعمال می کند. قابل ذکر است که عامل مهم موفقیت این مدیران، ایجاد ارتباط بین کارکنان و برنامه ریزی و سازماندهی برای حل مشکلات است. 
علاوه بر این، در این نوع از مدیریت، مدیریت تلاش می کند تا اطلاعات موجود را جمع آوری کرده، بین افراد ارتباط موثر به وجود آورده و در نهایت برای یک موضوع خاص تصمیم بگیرد.

  • هادی عربی گل

مدیریت انبارداری | warehousing management

انبارداری چیست

انبارداری به معنای، نگهداری، حفظ و طبقه بندی انواع کالاهای بازرگانی، صنعتی و انواع محصولات تولیدی کارخانه ها با استفاده از شیوه های مشخص و معین و کارآمد است. غالبا، انبارها ساختمان های وسیعی هستند که از آنها برای توزیع کالا استفاده می شود. 
انبارها با توجه به نوع محصول انتخاب شده و میتوانند از انواع زیرزمینی، سرباز و یا سرپوشیده باشند. علاوه بر این، گاهی این انبارها به دلیل حساسیت و قیمت و ارزش کالا در داخل ساختمان ها احداث شده و یا به دلیل تعداد زیادی محصولات ساختمان جداگانه ای برای آنها در نظر گرفته می شود. 
قابل ذکر است که انواع انبارها مانند حلقه و زنجیره ارتباطی بین خریدار و فروشنده عمل کرده و نمیتوان انواع آنها را از هم تمایز داد. زیرا، گاهی این انبارها محل نگهدری مواد اولیه هستند و گاهی محل انبار کردن محصولات تولیدی و در صورتی که در هریک نقصانی پیش اید، نمیتوان آنرا به موقع جبران کرد.
 بنابراین، متصدیان این کار باید در هنگام ساخت و مدیریت این انبارها دقت کافی داشته باشند زیرا در صورت متناسب نبودن چیدمان و ساختمان یک انبار، تمام زحماتی که برای تولید یک محصول انجام می شود، از بین میرود.
سرفصل های این مقاله شامل انواع انبارداری، انبارداری چیست، وظایف انباردار، آموزش انبارداری، دوره انبارداری ، مدرک انبارداری ، گواهینامه انبارداری، مدیریت انبارداری، روش های انبارداری و انبارداری صنعتی هستند.

آموزش انبارداری صنعتی

انواع انبارداری

هدف از انبارداری، نگهداری انواع کالا به گونه ای است که بتوان آن را هنگام نیاز به سهولت پیدا کرده و آنرا به افرادی که به آن نیاز دارند، تحویل داد. بنابراین، باید برای محصولات و تولیدات مختلف، از انواع انباداری استفاده کرد که شامل :
طبقه بندی و انبارداری کالاهای موجود در انبار موجود 
طبقه بندی کالاها بر حسب زمان مصرفشان
طبقه بندی کالاها بر اساس نظام طبقه بندی استاندارد
طبقه بندی و انبارداری کالاهای مورد نیاز سازمان 
طبقه بندی کالاها با توجه به سفارش های گرفته شده

وظایف انباردار

انباردار فردی است که از تعداد و نوع همه اقلام موجود در انبار اطلاع داشته و در برابر کم یا اضافه شدن هر یک از محصولات مسئول است.  این فرد باید به دانش انبارداری تسلط داشته و از شیوه های خاصی برای انبارداری بهره ببرد تا برای پیدا کردن و ارایه محصولات مشکلی نداشته باشد. از این جهت، وظایف انباردار بسیار سنگین بوده و عبارتند از : 

حفظ و نگهداری موجودی انبار و اضافه کردن آنها در صورت تمام شدن کالای مورد نظر
گرفتن برگ درخواست برای ارایه هر یک از اقلام موجودی 
رعایت اصول بهداشت و ایمنی در انبار
ارایه گزارش های روزانه ورودی ها و خروجی های کالا
استفاده از چیدمان ها و ترتیب هاب خاص برای هر کالا
دریافت دستور از مقامات ارشد
وارد کردن شماره کالا در دفتر و ثبت خروجی ها
بررسی برگ در خواست و اطمینان از صحت در خواست ها
ارایه نسخه های اقلام مربوط به هر بخش و اطلاع دادن در مورد موجود

دوره انبارداری صنعتی

آموزش انبارداری صنعتی

انبارداری، حرفه و فعالیتی است که به اندازه تولید خود محصول اهمیت داشته و باید تمام نکات ایمنی و حرفه ای مرتبط با آن کاملا رعایت شود زیرا در صورت استفاده از شیوه های نادرست و نامناسب انبارداری، شرکت ها و کارخانجات متحمل ضررهای جبران ناپذیری می شوند. بنابراین، انباردارها باید در این زمینه دانش و تجربه عملی کافی داشته و بتوانند موقعیت های مشابه را مدیریت کنند. علاوه بر این، دریافت گواهینامه صنعتی میتواند تا حد زیادی به خلق ایده های جدید برای انبارداری و اشنایی با مفاهیم اصلی انبارداری کمک میکند. 
در راستای ارتقا دانش انبارداری، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش انبارداری را برای علاقمندان و انباردارها ارایه و معرفی کرده است. دوره انبارداری برای دانش پذیرانی که اطلاعات مختصری در مورد انبارداری دارند، بسیار موثر و کاربردی خواهد بود. علاوه براین، اعطای مدرک انبارداری صنعتی در پایان دوره نیز به موفقیت شغلی و کاری انها کمک چشمگیری خواهد کرد. همچنین، این مرکز دوره های  انبارداری و بسته بندی گیاهان دارویی و اصول انبارداری و روش های نوین عملیاتی در انبارداری نوین را نیز به دانش پذیران معرفی میکند. 

مدیریت انبارداری

با توجه به اهمیت زیاد انبارها که جز اصلی سرمایه کارخانجات هستند، این انبارها باید به دقت مدیریت شده و موجودی و ورودی و خروجی کالاها به دقت بررسی شوند. علاوه بر این، انباردار باید مسئولیت تمام فعالیت هایی که در انبار انجام می شود را پذیرفته و همه آنها را به طور رسمس ثبت کند.  برای مدیریت انبارداری ، اقدامات زیر باید انجام گیرند: 
بررسی و نظارت بر اسناد انتقالی بین انبارها
خروج مواد زاید از کارخانه
خارج کردن محصولات سفارش داده شده از انبار و کارخانه
کنترل ورود و خروج کالاها
ثبت رسیدها و حواله ها
بررسی روندهای ارسال و یا دریافت کردن کالا از /  به کارخانه
نگهداری کالای مرجوعی
تعمیرات و یا اصلاح کالاها
انبارگردانی و تعیین موجودی انبار

مدرک انبارداری صنعتی

روش های انبارداری

یکی از مزیت ها و فاکتورهایی که موجب رقابت در بین انواع کاخانجات می شود، استفاده از روش های انبارداری در چرخه های تامین است. کارخانجاتی که قصد دارند در این زمینه نسبت به رقبایشان برتری کسب کنند باید ابتدا موقعیت را سنجیده و سپس، تجهیزات و فرایندهای خاصی را برای حصول این هدف در نظر بگیرند. 
علاوه بر این، آنها باید در کنار انتخاب این روش ها، به عامل ایمنی آنها نیز فکر کنند تا در آینده برای کارکنان و کارخانه مشکلی ایجاد نکند. از این جهت ، هنگام انتخاب این روش ها باید موارد زیر را نیز به طور جدی رعایت کنید تا به موفقیت برسید: 
استفاده از تکنیک های مختلف برای بهبود عملکرد انبارداری
استفاده از روندها و فرایندهای متفاوت و کارآمد
به کارگیری انواع فناوری برای کنترل و نظارت بر انبارها
تحلیل منابع مورد استفاده برای بهبود عملکرد انبارها
تصمیم گیری در مود انبارداری مواد مختلف و تاثیرش بر محیط زیست
تعیین و تشخیص نقش انبارها در زنجیره تامین
انتخاب ملاک ها و معیارهای استاندارد برای کارکرد انبارها

انبارداری صنعتی

به طور معمول، در انبارداری با توجه به نوع محصول و تعدد و تنوع آنها از انواع شیوه های انبارداری بهره گرفته میشود. حال، انبارداری صنعتی، شیوه ای است که با استفاده از روش های متفاوت صنعتی انجام می شود. 
در این روش، محصولات بر اساس استانداردهای خاص و با توجه به نوع محصول، طبقه بندی می شوند تا در صورت لزوم دسترسی به انها اسان و سریع باشد. این روش، بیشتر برای کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و میتواند عملکرد انباردار را بهبود دهد. 

ضرورت نگهداری موجودی انبارها

اصولا، نگه داشتن موجودی انبار در درجه اول برای خود انبار دار و سپس برای کارکنان آن کارخانه مزیت هایی به دنبال دارد. بنابراین، ضرورت نگهداری موجودی انبارها از این جهت است که:
از تعداد زیاد دفعات خرید مواد می کاهد.
میتوان با توجه به موجودی، به طور دقیق برنامه ریزی کرد. 
الگویی برای سفارش دهی محصولات ارایه میکند. 
از وارد شدن صدمه به کالا و سرقت آن جلوگیری کند. 
از نوسان قیمت ممانعت میکند.
میتوان هنگام خرید تعداد زیادی از ان محصول، از تامین کننده اصلی تخفیف گرفت.

  • هادی عربی گل

مدیریت امور اداری

مدیر امور اداری کیست ؟

مدیر امور اداری یک سازمان شخصی است که که وظیفه هماهنگ سازی و هدایت تمامی قسمت های خدمات اداری یک سازمان را بر عهده دارد . در شرکت ها ، سازمان ها و ارگان های کوچک که حجم و ترافیک کاری آن ها کم است کلیه این امور می تواند توسط یک شخص انجام و مدیریت شود اما در سازمان ها و ارگان های بزرگ با حجم کار بالا و ترافیک کاری سنگین مدیر امور اداری این وظایف به صورت طبقه بندی شده به کارمندان و پرسنل بخش های مختلف امور اداری واگذر می شود و مدیر امور اداری وظیفه نظارت ، ارزیابی ، هدایت و هماهنگی این امور را بر عهده دارد .
با توجه به این مساله که حیطه فعالیت ها و مسئولیت های مدیر امور اداری بسیار گسترده و وسیع است و همچنین با توجه به این که ایجاد هماهنگی ،هدایت امور ، برقراری نظم نقش به سزایی در روند پیشرفت سازمان ها و افزایش راندمان کاری آن ها خواهد داشت می توان ادعا کرد پست مدیریت امور اداری یکی از پست های کلیدی ، حساس و بسیار مهم در هر سازمان به شمار می رود . بنابراین در صورتی که پست مدیریت امور اداری در یک سازمان به یک فرد شایسته با تحصیلات و قابلیت های مورد نیاز این پست واگذار شوند می توان از روند صحیح و سریع امور در این حوزه از فعالیت های سازمان اطمینان خاطر حاصل کرد .

مدیریت امور اداری

شرح وظایف مدیر امور اداری

شرح وظایف مدیریت امور اداری در یک سازمان با توجه به خط مشی آن سازمان تعریف می شود . اما به طور کلی شرح وظایف ارائه شده برای مدیران امور اداری بسیار حساس  و گسترده است در ادامه به اختصار به برخی از مهمترین این وظایف اشاره خواهیم کرد .
بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد تجهیزات ، ارزیابی فرسودگی دستگاه ها و تجهیزات سازمان ، سنجش و ارزیابی میزان کاهش راندمان کاری سازمان در اثر فرسودگی تجهیزات ، ارزیابی هزینه های لازم به منظور به روز رسانی تجهیزات سازمان همه در حوزه وظایف ، مسئولیت و اختیارات مدیر امور اداری به شمار می رود . با توجه به حساسیت مسئولیت هایی که به آن ها اشاره کردیم در صورتی اداره این امور توسط یک مدیر شایسته و با صلاحیت انجام شود می تواند نقش به سزایی در روند رشد سازمان مورد نظ داشته باشد و بر عکس در صورت اخذ تصمیمات غیر تخصصی و غیر حرفه ایی توسط مدیران امور اداری غیر متخصص و بی تجربه به طور قطع سازمان با کاهش راندمان کاری و مشکلات ناشی از آن مواجه خواهد شد .
از دیگر وظایف و مسئولیت هایی که در حوزه کاری مدییرت امور اداری قرار دارد می توان به امور مربوط به استخدام نیروهای جدید در سازمان ، امورات مربوط به جابجایی و ترفیع پرسنل اشاره کرد . نظارت بر اجرای امور مطابق با آئین نامه های مصوب درون سازمانی ، ارزیابی عملکرد پرسنل در واحد های مختلف سازمان و ارائه گزارش های مصور به هیئت مدیره ، برنامه ریزی و تخمین بودجه مورد نیاز بریا امور رفاهی پرسنل سازمان و غیره نیز در حوزه وظایف و اختیارات مدیر امور اداری در هر سازمان قرار می گیرد .
در بسیاری از سازمان های بزرگ برگزاری مزایدات ، مناقصات ، نظارت بر روند و نحوه عملکرد پرسنل انبار ، نظارت بر روش های نگهداری و انبار کردن مواد اولیه ، تجهیزات ، بررسی میزان رعایت اصول ایمنی و بسیاری موارد دیگر همه و همه در حوزه عملکرد مدیران امور اداری یک سازمان قرار می گیرد .
از آنجا که مدیران امور اداری به سبب طیف وسیع و متنوع مسئولیت ها و وظایف خود با کلیه بخش های سازمان در ارتباط هستند بیشترین ساعات کاری خود را در درون سازمان و بخش های مختلف آن سپری می کنند .
به منظور هرچه شفاف تر شدن شرح وظایف و حیطه مسئولیت های مدیران امرو اداری در ادامه یک لیست مختصر از شرح وظایف پست سازمانی مدیریت امور اداری ارائه خواهیم کرد .

آموزش مدیریت امور اداری

لیست وظایف مدیر امور اداری

کنترل روش  عملکرد کارمندان واحد امور اداری  و ایجاد هماهنگی میان آن
نظارت روند  قراردادهای سازمان  و بررسی امکانات و تجهیزات سازمان یا ارگان طرف قرارداد
بررسی  و تخمین میزان تجهیزات و لوازم مصرفی  مورد نیاز پرسنل از لوازم تحریرتا مواد اولیه و غیره و غیره و نظارت بر چگونگی توزیع و مصرف این تجهیزات
نظارات بر رویه انبارداری  و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات
نظارت بر اجرای کلیه استانداردهای بین المللی و قوانین و مقررات تصویب شده در درون سازمان به منظور افزایش ضریب ایمنی در محیط کار و کاهش خسارات ناشی ازعدم رعایت اصول ایمنی .
نظارت بر انجام کلیه امور پرسنلی از قبیل  امور استخدامی، امور داخلی سازمان  مانند ترفیع، جابجایی، پاداش، تنبیه، مرخصی وغیره ،  ارزیابی عملکردپرسنل واحد های مختلف و مقایسه با شاخص استاندار تعیین شده برای آن واحد ، رسیدگی به امور بیمه، وام و...

رشته مدیریت امور اداری

اهمیت مدیریت امور اداری

همانطور که در قسمت های قبل نیز اشاره کردیم مدیریت امور اداری یک سازمان با توجه حوزه عملکرد و حیطه بسیار گسترده و وسیع مسئولیت ها و وظایف این پست سازمانی یکی از حساس ترین و مهم ترین پست های سازمانی به شمار می رود و آنچه بسیار واضح و مبرهن است این است که هرچه یک پست سازمانی از اهمیت ، حساسیت و مسئولت بیشتر برخوردار باشد به منظور انتخاب یک نیرو برای به عهده گرفتن مسئولیت های این پست می بایست دقت و حساسیت بیشتری به خرج داد.
هرچه دراین روند دقت و حساسیت بیشتری به خرج داده شوند می تواند منجر به کسب نتایج بهتر و افزایش راندمان کاری پرسنل در آینده خواهد شد و در روند پیشرفت و کسب موفقیت سازمان بسیار تاثیرگذار خواهد بود .
به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان صنایع ، مشاغل ، سازمان ها و ادارت دولتی ، نیمه دولتی و خصوصی در زمینه استخدام مدیر امور اداری حساسیت و دقت زیادی به خرج می دهند . زیرا می دانند با استخدام یک مدیر امور اداری شایسته و کارامد با تحصیلات مرتبط  می توانند بخش وسیعی از مسئولیت های شرکت را به طیب خاطر به مدیر امور اداری واگذار کرده و از روند روبه رشد سازمان خود مطمئن خواهند بود .

رشته مدیریت امور اداری

رشته مدیریت امور اداری که امروزه در بسیاری از واحد های دانشگاهی شامل دانشگاه های دولتی ، آزاد ، غیر انتفاعی ، پیام نور ، علم کاربردی و بسیاری از مراکز معتبر آموزشگاهی برای علاقه مندان ارائه می شود یک رشته به نسبت جدید است .
از آنجا که حوزه مسئولیت های مدیران داخلی در سازمان ها بسیار گسترده و وسیع است و برای احراز این پست افراد نیازمند آشنایی و تسلط بر بسیاری از حوزه های کاری هستند ، کسب دانش و مهارت لازم برای ورود به این از ملزومان احرازپست سازمانی مدیریت امور اداری به شمار می رود . 

بازار کار مدیریت امور اداری

در سال های اخیر باتوجه تاثیر نقش کلیدی و حساس مدیر امور اداری بر روند اجرای امور در سازمان ها که منجر به افزایش چشمگیر راندمان کاری پرسنل و در نهایت راندمان کاری سازمان شده است ، بسیاری از سازمان ها و ارگان ها استخدام یک مدیرامور اداری شایسته و کارآمد را به عنوان یکی از اولویت ها خود در نظر گرفته اند .از این رو فارغ التحصیلان رشته مدیریت امور اداری و افرادی که دوره های مدیریت امور اداری را در مراکز معتبر آموزشگاهی گذرانده باشند و موفق به اخذ مدرک مدیریت امور اداری شده باشند می توانند شانس خوبی بری ورود به بازار کار داشته باشند .

دوره آموزشی مدیرامور اداری 

با توجه به بازار کار رو به رشد مدیریت امور اداری ، وجود موقعیت های شغلی بسیار مناسب برای مدیران امور اداری حقوق و مزایای  مطلوب این شاغلان در این پست سازمانی ، دوره های آموزشی مدیر امور اداری با استقبال بسیار چشمگیر متقاضیان روبرو شده است .
در راستای استقبال قابل توجه متقاضیان از دوره های آموزشی مدیریت امور اداری  برخی مراکز معتبر آموزشی اقدام به برگزاری دوره آموزش مدیر امور اداری کرده اند .
یکی از این مراکز معتبر آموزشی مرکز آموزش مجازی پارس است که علاقه مندان را در راستای کسب موفقیت همراهی می کند . فراگیران پس ازحضور در دوره های آموزشی مدیریت امور اداری مرکز آموزش مجازی پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانایی و قابلیت های مورد نیاز به منظظور ورود به این عرصه موفق به اخذ مدرک مدیر امور اداری نیز خواهند شد وواجد شرایط مورد نیاز برای ورود به بازار کار و پذیریش مسئولیت های سنگین این پست سازمانی به شمار خواهند آمد .

  • هادی عربی گل

انبارداری | Warehousing

تعریف انبار 

به منظور آشنایی هرچه بیشتر با انبارداری و آموزش انبارداری در ابتدا به تعریف انبار می پردازیم . انبار که یکی از اجزای لاینفک هر شرکت ، سازمان و به خصوص شرکت های تولیدی و تجاری ابه شمار می رود . انبار های دارای ابعاد و تعاریف مختلفی هستند . انیار می تواند شامل یک انباری بسیار کوچک خانگی و یا یک انبار بسیار بزرگ صنعتی باشد . 
اما در آنچه در این مقاله به عنوان انیار مورد بررسی قرار می گیرد انبارهای بزگ و حرفه ای و انبارداری حرفه ای است . انبار در هر سازمان محلی برای حفظ ، حراست و نگهداری تجهیزات و مواد مورد نیاز تا زمان استفاده است . آنچه یک انبار حرفه ای را از یک انبار معمولی متمایز می سازد روند ورود و خروج انواع کالا و تخهیزات ، پروسه انبارش و نگهداری آن ها و ثبت و سامان دهی این محصولات و تجهیزات است . 
انبار ، انبارداری و مدیریت انبار بخش بسیار مهم و تاثیر گذاری در زنجیره تامین کالا به شمار می رود . از این رو طراحی و اجرای یک سیستم سالم ، صحیح ، اصولی ، سارختار یافته ، بدون خطا ، کارآمد و تخصصی برای انبار شرکت ها ، ارگان ها ، سازمان ها ، کارخانه ها و غیره و غیره یک رویه بسیار حائز اهمیت است . این رویه ، رویه ای زمان بر است و در عین حال نیازمند تخصص و دانش ویژه ای می باشد ، اما با توجه به نقش به سزای آن در روند پیشرفت سازمان ارزش سرمایه گذاری دارد . 
انبارها با توجه به اقلام مورد نظر ، ساختار به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در بخش بعد به آن اشاره خواهیم کرد . 

آموزش انبارداری

انواع انبار 

انبارها با توجه به فاکتورهای خاصی  تقسیم بندی می شوند که درادامه به آن اشاره خواهیم کرد :
• تقسیم بندی انبار از نظرساختار ظاهری :
انبارهار را با توجه به ساختار آن ا به سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند .
دسته اول انبارهای سرپوشیده : انبارهای سرپوشیده و محصور به انبارهایی اطلاق می شود که هر از چهار سمت  دیوار کشی شده و سقف متناسب با نوع کالاهای مورد نگهداری مسقف نیز هستند . 
دسته دوم انبارهای هانگارد یا  پوشیده : انبارهای هانگارد یا پوشیده به آن دسته از انبارهایی اطلاق می شوند که دارای دیوار کشی نبوده  فقط  مسقف  هستند و غالبا به  صورت سوله های  فلزی ساخته می شوند . 
دسته سوم انبارهای روباز :انبارهای روباز که ساده ترین نوع انبار از لحاظ شکل ساختاری به شمار می روند بدون سقف بوده و بوسیله و دیوار کشی بوده و تنها بوسیله فنس، توری یا سیم خاردار از محوطه  اطراف مجزا شده اند . 
• انواع انبار از نظر نوع کالاها :
انبارها را با توجه به نوع کالاهایی که در آن ها نگهداری می شوند به پنج دسته کلی تقسیم بندی می کنند .
دسته اول انبارهای مواد اولیه: در انبارهای مواد اولیه   به طور معمول به منظور حفظ و نگهداری  انواع  مواد اولیه مورد نیاز در خط تولید کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند . 
دسته دوم انبار کالاهای نیمه ساخته :  انبار کالاهای نیمه ساخته همانطور که از نامش نیز پیداست  مختص به نگهداری کالاهای نیمه ساخته هستند و  یا کالاهایی که در  پروسه  تولید به سر می برند .
دسته سوم انبار کالاهای محصول : انبار کالاهای محصول به منظور  نگهدرای کالاهای ساخته شده تولیدی یا کالاهای خریداری شده مورد استفاده قرار می گیرند . 
دسته چهارم انبار قطعات یدکی یا انبار فنی : در انبارهای قطعات یدکی که در اصطلاح به انبار فنی نیز معروف اند ،  قطعات مصرفی تجهیزات کارخانه نگهداری می شود .
دسته پنجم انبار کانتین : انبارهای کانتین  انبارهایی هستند که  در راستای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد  . این انبارها عمدتا   دارای تجهیزاتی از قبیل  یخچال ، تهویه هواو سردخانه هستند .


•انبارها بر اساس خاصیت و و یژگی های کالاها

انبارها را با توجه به نوع و ویژگی های کالاهای مورد انبارش نیز به چند دسته تقسیم بندی می کنند .  
دسته اول انبار مواد قابل اشتعال: انبارهای مواد اشتعال زا با توجه به احتمال برزو آتش سوزی به  تجهیزات خاص به منظور کاهش خطر آتش سوزی مجهز هستند ، این انبارها همچنین دارای شرایط مکانی ویژه نیز هستند به این صورت که به طور معمول از مراکز مسکونی به دور هستند تا در صورت بروز حادثه آتش سوزی کمترین خسارت جانی و مالی را به دنبال داشته باشد  ، همچنین  دارای تجهیزات مناسب برای مهار آتش در زمان بروز حادثه هستند 
انبارها براساس موقعیت مکانی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند . 
دسته اول انبارهای عمومی
دسته دوم انبارهای گمرک و ترانزیت
تعریف انبارداری
انبارداری در بازار تجارت و کسب و کار امروز یک مبحث کاملا تخصصی است و با توجه به اهمیت و حساسیت مقوله انبار و انبارداری به طور حتم نیاز به گذراندن دوره های آموزشی ویژه و کسب دانش ، مهارت و قابلیت های خاص خود است . 
پروسه انبارداری در برگیرنده وظایف بسیاری است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد . اولین مرحله در پروسه انبارداری تحویل گرفتم کالا است . تحویل گرفتن کالا شامل شمارش تعداد و مطابقت آن با لیست مربوط است و همچنین شامل بررسی صحت و سلامت کالا های مورد نظر است .مرحله بعد شامل افزودن کالاهای وارد شده به لیست موجودی انیار در برنامه مورد استفادها است . مرحله بعد چیدمان کالا ها در بخش های مربوطه انبار با در نظر گرفتن اولویت بندی های سازمان می باشد ودر نهاین آخرین مرحله شامل صدور مجوز برای خروج کالا از انبار بر اساس مجوز های خروجی معتبر ، در یافت رسیدهای مورد نظر و به روز رسانی لیست موجودی انباردر برنمه مورد نظر می باشد . 
وظایف انباردار 
با توجه به حیطه وسیع مسئولیت های انبارداران  در ادامه به برخی ازعمده ترین  وظایف آن ها  اشاره خواهیم کرد:
آشنایی با  روش های انبارداری جدید و به روز رسانی دانش انبارداری  و اصلاح روش های متداول در انبار .
بررسی و تحقیق به منظور پیدا کردن روش های مقرون به صرفه  در عملیات انبار و انبارداری.
کنترل موجودی کالاها در انبار و به روز رسانی لیست موجودی انبار .
آشنایی با  دستور العمل های  بازرسی، بازبینی و بازنگری در موجودی کالاها و حفاظت از  انبارها.
برقراری ارتباط با سایر واحد های مربوطه . 
  رعایت  صحیح عملیات مکان ‌یابی و جانمایی اقلام و تجهیزات انبار باتوجه به اولویت بندی سازمان و زمانبندی خروج کالا . 

مدرک انبارداری

اهمیت انبارداری 

دراین بخش به منظور تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت مبحث انبار و انبارداری و نقش کلیدی آن در روند پیشرفت و افزایش راندمان کاری در شرکت ها ، کارخانه های تولیدی ، شرکتهای تجاری و غیره به تاثیرات انبارداری حرفه ای و تخصصی اشاره خواهیم کرد . 
اتوماسیون انبار
اتوماسیون انبار یک سیستم اتوماتیک است که برای هر انبار بسیار ضروری است . شرکتی که انبار آن دارای سیستم اتوماسیون نباشد هیچ گاه نمی تواند اطلاعات کامل و جامعی از موجودی انبار خود در دسترس داشته باشد و در نتیجه دچار تبعات آن نیز خواهدشد . در بسیاری موارد عدم دسترسی به اطلاعات جامع از موجودی انبار می تواند منجر به دپوی بیش از حد مواد که مشکلاتی از قبیل کمبود جا و کاهش سرعت جابجایی در انبار را به دنبال خواهد داشت شود و در برخی موارد منجرمواجه شدن ناگهانی با کمبود محصولات مورد نظر شود کهمی تواند  تاخیر در قراردادهای عقد شده  . نارضاتی مشتریان را به دنبال داشته باشد و در نهایت همه این موارد در کنارهم منجر به کاهش راندمان کاری سازمان مربوطه خواهند شد . 
 

دوره آموزشی انبارداری

بهینه سازی چیدمان انبارها 

یکی از مهم ترین مباحث در پروسه انبارداری بهینه سازی چیدمان محصولات در انبارها است . در انبارهایی که با روش های سنتی و قدیمی اداره می شوند و هنوز با مفهوم بهینه سازی و اصول آن آشنایی ندارند مواردی از قبیل استفاد از مسیرهای مشترک و پر تردد ، تداخل زمان ورود و خروج کالا ها می تواند منجر به آشفتگی و نابسامانی روند انبار و در نهایت منجر به بروز خطا در اعداد و ارقام آماری انبار شود . 

دوره های آموزشی انبار 

اکنون که با اهمیت مقوله انبارداری و تاثیر آن بر روند رشد سازمان ها شده اید می توانید بهتربه اهمیت و ضرورت شرکت در دوره های آموزشی انبارداری پی ببرید .
انبار علیرغم ذهنیت بسیاری از افراد بی تجربه و تازه کار می تواند به عنوان مرکز کلیه فعالیت های سازمان به شمار بیاید و در کلیه فرایند های تولید و فروش نقش بسیار تاثیرگذاری بازی کند . با توجه به اهمیت پست سازمانی انبارداری و حساسیت آن شرکت در دوره های آموزشی انبارداری برای کلیه علاقه مندان ورود به بازار کار این حرفه و شاغلان در این پست بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد . 
از این رو در سال های اخیر برخی از مراکز اموزشی معتبر در راستای پاسخگویی به نیازهای اجتماع اقدام به برگزرای دوره های آموزشی انبارداری کرده اند . یکی از این مراکز معتبر آموزشی مرکز آموزش مجازی پارس است . فراگیران با شرکت در دوره های آموزشی مرکز آموزش مجازی پارس می توانند علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز برای پست انبارداری موفق به کسب مدرک انبارداری معتبر از سوی این سازمان نیز شوند . 
 با توجه به اهمیت و فواید دوره های آموزشی مدیریت انبارداری گذراندن  دوره آموزشی مدیریت انبارداری ، به کلیه شاغلان در این حرفه و متقاضیان ورود به بازار کار توصیه می شود .

  • هادی عربی گل

مدیریت هتلداری

تعریف هتل

ریشه کلمه هتل |Hotel  واژه فرانسوی Hôtel  است که خود برگرفته از کلمه Hôte به معنای مهمان بوده است . Hôtel در زبان فرانسه به ساختمان های بسیار پر بازدید اطلاق می شد. در گذر زمان و با ورو داین کلمه به زبان انگلیسی مفهوم این کلمه در کاربرد تغییر کرده و به ساختمان هایی که به منظور اسکان مسافران در نظر گرفته شده بودند اطلاق شد . امروزه این کلمه به یک کلمه بین المللی تبدیل شده است .  واژه هتل در زبان فارسی با کلمه مهمانسرا معادل سازی شده است اما به دلیل رتبه بندی هتل های بزرگ با استانداردهای روز دنیا و استفاده از کلمه هتل ، کلمه مهمانسرا تنها برای هتل هایی که از استنداردهایی پائین تری برخوردار هستند مورد استفاده قرار می گیرد . 
در تعریف هتل با ملاک های امروز دنیا می توان گفت هتل نوعی اقامتگاه استیجاری است برای مدت زمان محدود در اختیار مسافران و گردشگران قرار می گیرد . مسافران در هتل ها در ازای دریافت خدمات مورد نظر موظف به پرداخت مبالغی که از قبل توافق شده هستند . امکانات هتل ها با توجه به سطح استاندارد آن ها ارائه می شود . از خدمات جانب هتل ها می توان به رستوران جهت سرو غذا ، کافی شاپ ، خدمات خشکشوی ،استخر ، سالن ماساژ ، سالن ورزشی ، سالن اجتماعات و غیره و غیره اشاره کرد . 

تاریخچه هتل 

شاید جالب باشد بدانید قدیمی ترین هتل جهان با قدمتی 320 ساله هتل عباسی اصفهان است . این بنا از یادگارهای دوران صفوی دراین شهر است و با این که هنوز به دلیل عدم اقدام مسئولان از سوی سازمان یونسکو به ثبت جهانی نرسیده است اما با توجه به قدمت به اثبات رسیده آن قدیمی ترین هتل دنیا است .

مدیریت هتل

مدیریت هتل 

مدیریت هتل که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تحت عنوان رشته مدیریت هتلداری در بسیاری از مراکز دانشگاهی و آموزشگاهی در قالب دوره های آموزشی ارائه شده است رشته ای جدید به حساب می آید . 
با توجه به این که امروزه در بسیرای از هتل های جهان و به ویژه در هتل های سطح بالا خدمات مختلفی به مسافران ارائه می شود مدیریت هتل می بایست تسلط کامل و جامعی بر کلیه این امورات داشته باشد . 
رشته مدیریت هتل یکی از رشته هایی است که در طول دوره های آموزشی فراگیران را با مهارت های مورد نیاز در گرایش متفاوتی آشنا می کند . 

بازار کار مدیریت هتل 

کشور ما ایران یکی از کشورهایی است که از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیار زیادی برخوردار است و همچنین در سال های اخیر دولت ایران نیز در راستای سرمایه گذاری در زمینه جذب گردشگر اقدامات موثری انجام داده است که همه این عوامل در کنار هم منجر به رونق گرفتن بازار صنعت گردشگری شده است . 
مدیریت هتل یکی از حرفه هایی است که با توجه به عنایت دولت و روند روبه رشد بازار صنعت گردشگری با آینده ای درخشان روبرو خواهد بود . فارغ التحصیلان دوره های آموزشی مدیریت هتلداری علاوه بر مدیریت هتل ها می توانند در پست مدیریت کلیه مراکز تفریحی ، توریستی و گردشگری نیز مشغول به کار شوند . 
با توجه به این که کشور ما دارای اماکن توریستی و گردشگری بسیار زیادی است در نتیجه فارغ التحصیلان رشته مدیریت هتلداری می توانند پس از گذراندن دوره های آموزشی مدیریت هتلداری و کسب مدرک مدیریت هتل برای ورود به این عرصه های شغلی اقدام نمایند . 

دوره آموزشی مدیریت هتل

ویژگی های ورود به حرفه هتلداری

 با توجه به این که  یکی از فاکتورهای بسیار موثر در کسب موفقیت های شغلی هماهنگی تیپ شخصیتی افراد با شغل و حرفه آن ها می باشد و با توجه به این مهم که شغل مدیریت هتل به دلیل گستردگی و تنوع وظایف و مسئولیت های مربوط به آن یکی از مشاغل بسیار حساس به شمار می رود هماهنگی تیپ شخصیتی افراد با حرفه مدیریت هتل در این عرصه بیش از سایر عرصه ها حائز اهمیت است . 
در ادامه به بررسی تیپ های شخصیتی مناسب و هماهنگ با نوع مسئولیت های مدیریت هتل بر اساس تست MBTI اشاره خواهیم کرد . 
 اولین تیپ شخصیتی هماهنگ با نوع مسئولیت ها و شرح وظایف مدیر هتل تیپ شخصیتی ENFJ است . تیپ شخصیتی ENFJ یک تیپ شخصیتی کاملا مستقل است ، از برقراری ارتباط با دیگران لذت می برد و بسیار استقبال می کند . این تیپ شخصیتی در کار خلاقیت های فردی زیادی نشان می دهد . 
دومین تیپ شخصیتی مناسب با شرح وظایف و مسئولیت های پست مدیریت هتل تیپ شخصیتی ENFP  است . تیپ شخصیتی EFNP را می توان یک کارفرمای مادر زادی به شمار آورد . این تیپ شخصیتی از کار کردن به صورت مستقل لذت می برد و از آزادی و اختیار عمل در یک روند کاری مستقل لذت می برد .
سومین تیپ شخصیتی که برای احراز پست مدیریت هتل مناسب است تیپ شخصیتی ENTJ است . افرادی که تیپ شخصیتی ENTJ  دارند از کار کردن در دنیای بازرگانی و تجارت بسیار لذت می برند . استقلال ، رهبری ، قدرت و اقتدار از علایق کاری این افراد به شمار می رود . این تیپ افراد غالبا برنامه ریزی های بلند مدت دارند و از همکاری با افرادی که به طور مستقل عمل می کنند لذت می برند . 
چهارمین تیپ شخصیتی مناسب برای ورود به حرفه مدیریت هتل تیپ شخصیتی ENTP است . این تیپ شخصیتی افراد را می توان کارآفرینانی مارد زاد دانست . این تیپ افراد با استفاد ه از خلاقیت های فردی خود می توانند منجر به متحول شدن سیستم کسب و کار در یک محیط شوند ، این افراد همیشه به دنبال راه حل هایی جدید و موثر در روند بهبود کار هستند . 
پنجمین تیپ شخصیتی مناسب برای مدیریت هتل تیپ شخصیتی ESTJ  است . این تیپ شخصیتی از کار کردن در دنیای مجازی گریزانند و به کار و فعالیت در دنیای واقعی علاقه دارند و از این رو انجام کارهای ملموس و قابل رویت از اولویت های فردی آن ها به شمار می رود . این افراد علاقه دارند نتیجه کار و فعالیت خود و تیم تحت سرپرستی خود را به صورت عینی مشاهده کنند . 
و در نهایت آخرین تیپ شخصیتی مناسب برای احراز پست مدیریت هتل تیپ شخصیتی ESFJ است . از خصوصیات بارز این تیپ شخصیتی سرعت تحول در روند انجام کار است . این تیپ شخصیتی نیز از برقراری تماس با افراد مختلف لذت می برند . 

مدرک مدیریت هتل

دوره های آموزشی مدیریت هتل 

مدیریت هتل که رشته ای به نسبت جدید است بواسطه استقبال قابل توجه علاقه مندان و فراهم بودن شرایط کاری مساعد به سرعت در بسیاری از مراکز دانشگاهی و همچنین مراکز معتبر آموزشگاهی برای فراگیران ارائه شد . 
یکی از این مراکز معتبر آموزشگاهی که در راستای پاسخگویی به نیاز متقاضیان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مدیریت هتل کرده است ، مرکز آموزش مجازی پارس است . فراگیران پس از شرکت در دوره های آموزشی مرکز آموزش مجازی پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز در انتهای دوره موفق به اخذ مدرک معتبر مدیریت هتل نیز خواهند شد . 
با توجه به بازار کار پر رونق این حرفه و شرایط مساعد برای گذراندن دوره های آموزشی مدیریت هتل و اخذ مدرک مدیریت هتل شرکت در این دوره های آموزشی به کلیه علاقه مندان به این حرفه توصیه می شود 

  • هادی عربی گل

توضیح : این مقاله مربوط به درس تشریفات رشته هتلداری می باشد.

مقدمه  
همه کارهای ما نوعی ارتباط است، ارتباطات کلیه رفتارها،حرکات واشارات ماست وما هرروزبه گونه ای مختلف با یکدیگردر ارتباط هستیم واندیشه ها،احساسات وتمایلات خود رابه یکدیگرمنتقل میکنیم. ما ارتباط برقرار میکنیم:

-       اعتبار و احترام کسب کنیم .
-       عقاید و احساسات خود را ابراز کنیم .
-       به یکدیگرکمک کنیم و به توافق برسیم .
-       دیگران را بفریبیم وتقلب کنیم .
-       با دیگران دوست شویم و تحسین کنیم .
-       دست نیاز دراز کنیم و مبادله و معامله و تحصیل معاش کنیم .
-       اطمینان حاصل کنیم و از بحران ها جان سالم به در بریم .
-       جنگ کنیم و شکوائیه بگوییم .
-       و....
      اما ارتباط ما تنها به ارتباط با افرادخلاصه نمیشود. ما با خدا ارتباط برقرارمی کنیم با خودمان ارتباط برقرارمیکنیم با مخلوقات آدمی ارتباط برقرارمی کنیم و هرلحظه می آموزیم که چگونه ارتباط برقرارکنیم وچگونه بهترارتباط برقرارکنیم زیرا مهارتهای ارتباطی آموختنی است.
پیامهای ما بواسطه آموختن ما شکل می گیرند، گاهی حتی پیامهای غیرکلامی ما آموخته می شوند و ژستها و حرکات ما بواسطه آموزش شکل می گیرد. مهارتهای چهارگانه ارتباطی یعنی نوشتن، خواندن، گفتن وشنیدن آموختنی است و آدمیان بایستی برای ارتباط کامل ترآنها را بیاموزند ودر زندگی اجتماعی به کار ببرند. یکی از بحث های اساسی تقسیم بندی ارتباطات به کلامی وغیرکلامی است واینکه بخش اعظمی ازارتباطات ما را ارتباطات غیرکلامی پوشش می دهدودراین زمینه نیزبایستی عنوان کردکه امکان کنترل وهدایت پیامهای غیرکلامی وجوددارداگرچه به سختی امکان پذیر است.دراین راستا پیامهای غیرکلامی به طورکلی چهاروظیفه به عهده دارند:
 الف : تکمیل پیامهای کلامی
ب : تایید پیامهای کلامی
ج : رد پیامهای کلامی
د: جایگزینی پیامهای کلامی

- پیامهای غیرکلامی به آداب وتشریفات برمی گردد که بحث اصل ما« اصول وآداب تشریفات » است زیرا تشریفات فرآیند ارتباطات غیرکلامی است و حرکات، اشارات و احساسات ما هستندکه به عنوان پیامهای غیر کلامی به تکمیل، تایید، رد و یا جایگزینی پیامهای کلامی می انجامد .
طبقه بندی اصول تشریفات 
    * «استقبال» آغاز فعالیت تشریفاتی است به طوری که این موضوع در یک ارتباط ساده ،بین یک زن وشوهرتا دو رئیس جمهوری ممکن است اتفاق بیفتد ومهمترین مسایلی که دراین زمینه عموماً بایستی مورد توجه قرار گیرد عبارتند از :

1-    نحوه معرفی برای آشنایی: آقایان وخانمها، مسن ها وکم سن ها ، مجرد هاومتاهل ها،با سواد

وکم سواد درمعرفی اولویت هایی دارند .
2-    سلام و احوالپرسی : مسئله سلام واحوالپرسی برشاخص ها وتفاوتها افراد همچون مرحله معرفی برای آشنایی برمی گرددوبا صدای رسا وشاد احوالپرسی کردن دراین مرحله مهم است .
3-    دست دادن : به چشم فرد مقابل نگریستن وجدی دست دادن مهم است .
4-    لباس پوشیدن : کت وشلواروپیراهن اتو کشیده، جوراب تمیزوکفش واکس زده مهمترین شاخصهای البسه است .
5-    سخن گفتن : شمرده و واضح سخن گفتن ، عدم تکرارکلمات واستفاده نکردن از کلمات خارجی و کلماتی که نوشتن آن رابلد نیستیم در تشریفات مهم است  .

    * « حمل و نقل » مرحله دوم تشریفات است که ممکن است از هدایت یک فرد برای نشستن تا حمل و نقل با سرویس های تشریفاتی را شامل شود و بایستی دراین مرحله علاوه برانتخاب واقدام درست در زمینه راهنمایان ، تابلوها، آمبولاس وآتش نشانی ، نیروی انتظامی،‌ شناسایی جاده های اصلی و فرعی ، بررسی ترافیکی مسیرو دیدنی های مسیر حداقل درباره سه انتخاب برنامه ریزی انجام گیرد انتخاب وسیله نقلیه .

1-    انتخاب همراهان و راهنمایان .
2-    انتخاب مسیر .

    * « اسکان » مرحله سوم تشریفات و آرامشگاه میهمانان است وتشریفات چی موظف است در ارتباط با اسکان بررسیهای زیر را انجام دهد :

1-    بررسی امکانات موجود برای استراحت .
2-    بررسی ایمنی امکانات موجود .
3-    شرایط فیزکی و محیطی محل اسکان .
4-    بهداشت نظافت و پاکیزگی محل اسکان .
5-    نور، رنگ ، وسعت و اندازه مکان .

    * « پذیرایی » مرحله چهارم تشریفات است وبه کلیه گفتگو ها و نحوه بیان و بخصوص میهمانی ها بر میگردد. نوشیدنی ها، خوردنی ها، امکانات ارتباطی ، سبد فرهنگی در زیر مجموعه پذیرایی از میهمانان است ودراین زمینه آداب سخنرانی ،مهمان نوازی وانواع میهمان نیز مطرح شده است.« بدرقه » آخرین مرحله فرآیند تشریفات و عموماً با اعطای هدایا همراه است. همچنین همراهی و مشایعت و اهدای گل تقریباً در مرحله بذرقه همچون استقبال اهمیت دارد ومیزبان بایستی درتهیه خدمات و مقدمات سفر در مرحله بدرقه میهمان را یاری رساند. با چنین خلاصه ای از متن کتاب لازم است از کلیه کسانی که ما را در تهیه و انتشار کتاب یاری کرده اند. سپاسگذاری کنیم .همچنین اگر چه این کتاب می تواند مرجعی مفید بر ای همه مردم درجهت بهبود روابط اجتماعی باشد اما لازم است با توجه به اینکه در این زمینه فقر منبع وجود دارد بعنوان مخاطبان اصلی از مدیران سازمانها، رؤسای دفاتر ، مهمانداران هواپیما وهتل وقطار ،کارشناسان تشریفات اموربین المللی و روابط عمومی، کارگزاران امور توریستی وگردشگری یادی کنیم و امیدواریم که با مطالعه آن ضعف های علمی و کاربردی کتاب را به ما گوش زد نمایند. امید است مفید و مطلوب واقع شود .

آداب و رسوم 
هرکشوری دارای آداب و رسوم خاصی است که زائیده شرایط زندگی مردم آن کشور است . ولی به طور کلی در بین همه ملت ها اصول کلی اخلاقی مشترکی وجود دارد که پایه واساس این اصول آن است که افراد انسانی تنها به منافع و خواسته های خود توجه نکنند و با گفتارها و رفتارشان احساسات دیگران را جریحه دار نسازند و آنچه بر خود نمی پسندند به دیگران نیز روامدارند. در دنیای امروز برقراری ارتباط سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی وحتی خانوادگی، منوط به رعایت اصول و آیین تشریفات است. تشریفات نه به معنای تجمل گرایی وتجمل پرستی، بلکه به معنای نظم دهی و نظم بخشی در یک سازمان که روند فعالیت های منسجمی را در پیش دارد، از اصول اولیه ارتباطات اجتماعی به شمارمی رود. تشریفات رعایت یک سری قوانین رفتاری است ، که نه تنها توسط نمایندگان یک کشور بلکه توسط نمایندگان و کارگزاران اکثر نظامهای سیاسی و اجتماعی مختلف رعایت می شود و متناسب با ساختار اجتماعی و فرهنگی ، ویژگیهای مذهبی و تاریخی وآداب و رسوم یک کشور تغییراتی در اجرای آن به عمل می آید. اما در برخی از موارد رفتاری ،اصول مشابهی وجود دارد که فراگیری آن در رعایت این اصول، به طور فراگیر و همگانی نظم رادر قالب رفتاری منسجم در دستگاهها و سازمانها به ارمغان خواهد آورد. این مجموعه گامی کوچک دراین جهت است که می تواند در ابعاد گوناگون زندگی، محل کار، اماکن عمومی، گفتگوهای رسمی، سفرها و ... به کار می آید. بعضی از اصول کلی تشریفات عبارت است از :

1-    معیارهای موجود در خصوص مسائل تشریفاتی، نتیجه روند مدیدی از همکاری های متقابل میان افراد در زمینه های گوناگون اجتماعی ا ست. بدون رعایت این معیارها که امروزه به آئین تشریفات معروف هستند ، برقراری روابط سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی وحتی خانوادگی امکان پذیر نیست. تشریفات ، یک واژه فرانسوی است که مشخص کننده معیارهای رفتاری بوده وشامل قوانین مرسوم نزاکت و آداب و رسوم در جامعه می باشد . تشریفات امروزی، در بردارنده آداب و رسوم معمول نزد تمامی ملل از گذشته های دور تا کنون است . این قوانین رفتاری از آنجا که نه تنها توسط نمایندگان یک کشور، بلکه نمایندگان و کارگزاران اکثر نظام های سیاسی و اجتماعی مختلف رعایت می شوند، قوانینی عمومی و فرا گیر محسوب می شوند. البته مردم هر کشور متناسب  با ساختار اجتماعی و فرهنگی ، ویژگی های تاریخی، آداب و رسوم خود ، تغییراتی را در اجرای آن اعمال می کنند.

2-    بسیاری از قوانین تشریفات دیپلماتیک با آداب متدول در میان عامه مردم مشابه می باشد. تفاوت اصلی در این است که رعایت قوانین تشریفات نزد دیپلمات ها اهمیت بیشتری دارد تا آن اندازه که رعایت نکردن و یا نقص این قوانین می تواند به اعتبار یک کشور یا نمایندگان ویژه آن کشور لطمه وارد کرده و همکاری میان دولت ها را با مشکل روبرو سازد .

3-    رعایت تشریفات مطلق نیست، بدین معنی که رعایت آنها منوط به مکان ، زمان و شرایط فرق می کند. رفتار غیر قابل قبول در یک محل ودر شرایط خاص، می تواند  در جای دیگر ودر شرایط متفاوت ، مناسب و به جا تلقی گردد. به عنوان مثال در مهمانیهای رسمی، ماهی خوردن بدون استفاده از وسایل مخصوص و یا برداشتن گوشت با دست پسندیده نیست ، در حالی که در سفرهای تفریحی انجام این گونه اعمال کاملاً قابل قبول است . اصول و قوانین تشریفات بر خلاف معیارهای اخلاقی قراردادی هستند و حکم قوانین امضاء نشده را دارند، ازاین رو هردیپلمات باید اصول و قوانین تشریفات را خوب بیاموزد و آنها را رعایت کند تا اعتبار کشور خود رادر سطح بین المللی افزایش دهد .

5- قابل توجه آن که شخص با ادب و با نزاکت ، تنها در مراسم رسمی مطابق با اصول تشریفاتی رفتار کرده، بلکه نزاکت واقعی ایجاب می کند که چنین فردی بر اساس نیت خیر خود نظم اجتماعی را نیز به هم نزند، با کلام وعمل خود کسی را نرنجانده و شخصیت او را تحقیرنکند. متاسفانه در میان ما افرادی با معیارهای رفتاری دو گانه به چشم می خورند به طوری که در محل کاربا آشنایان و دوستان با ادب و خوش رفتار هستند ولی در خانه با نزدیکان خویش، نهتنها بدون تهارف و تشریفات بلکه حتی به صورت خشن وبی ادبانه رفتار می کنند. این امر حکایت از فرهنگ پایین و تربیت بد این افراد دارد.

همچنین گاهی افرادی را می بینیم که در اماکن عمومی بلند صحبت کرده و یا می خندند و اطرافیان را ناراحت می کنند . ته سیگار و کاغذ باطله در پیاده رو می اندازند و کفش کثیف می پوشند . در هنگام صحبت با دیگران، سیگار را از لب برنمیدارند و دستشان را از جیبشان بیرون نمی آورند. در معاشرت با آشنایان و یا حتی با آنهاییکه آشنایی کمتری دارند کنجکاو و سمج هستند. در ارتباط با اطرافیان خشن بوده و با بی ادبی به پرسش ها پاسخ می دهند . تنه می زنند و عذر خواهی نمی کنند . ازاین رو می توان دعا کرد که بسیاری از افراد جامعه قوانین ابتدایی معاشرت با اشخاص دیگر را نیاموخته وبه آنها عادت نکرده اند. از طرفی اغلب پیش می آید زمانی که در رستوران، ضیافت و میهمانی ها هستیم اشخاص خوش تیب و خوش لباس را می بینیم که حتی آداب اولیه سر میز نشستن را نمی دانند ونمی توانند از ارد، قاشق ، چنگال و لیوان استفاده کنند. در چنین شرایطی است که تشریفات جلوه واقعی خود را نشان می دهد و کمبود آن به خوبی احساس می شود اما اگر تشریفات به عنوان یک هنر به افراد آموزش داده شود آن گاه می توان مشاهده کرد که چگونه این هنر به رفتار افراد در زندگی ، در حین کار، در اماکن عمومی در گفتگوهای رسمی و . . . نظم میبخشد.


نحوه ارتباط در تشریفات 
همه کارهای ما نوعی ارتباط است، ارتباطات کلیه رفتارها،حرکات واشارات ماست وما هرروزبه گونه ای مختلف با یکدیگردر ارتباط هستیم واندیشه ها،احساسات وتمایلات خود رابه یکدیگرمنتقل میکنیم.
 پیامهای ما بواسطه آموختن ما شکل می گیرند، گاهی حتی پیامهای غیرکلامی ما آموخته می شوند و ژستها و حرکات ما بواسطه آموزش شکل می گیرد. مهارتهای چهارگانه ارتباطی یعنی نوشتن، خواندن، گفتن وشنیدن آموختنی است و آدمیان بایستی برای ارتباط کامل ترآنها را بیاموزند ودر زندگی اجتماعی به کار ببرند. یکی از بحث های اساسی تقسیم بندی ارتباطات به کلامی وغیرکلامی است واینکه بخش اعظمی ازارتباطات ما را ارتباطات غیرکلامی پوشش می دهدودراین زمینه نیزبایستی عنوان کردکه امکان کنترل وهدایت پیامهای غیرکلامی وجوددارداگرچه به سختی امکان پذیر است.دراین راستا پیامهای غیرکلامی به طورکلی چهاروظیفه به عهده دارند:

 الف : تکمیل پیامهای کلامی

ب : تایید پیامهای کلامی

ج : رد پیامهای کلامی

د: جایگزینی پیامهای کلامی

- پیامهای غیرکلامی به آداب وتشریفات برمی گردد که بحث اصل ما« اصول وآداب تشریفات » است زیرا تشریفات فرآیند ارتباطات غیرکلامی است و حرکات، اشارات و احساسات ما هستندکه به عنوان پیامهای غیر کلامی به تکمیل، تایید، رد و یا جایگزینی پیامهای کلامی می انجامد .

- تشریفات ویژه ارتباطات انسانی است و دو اصل اساسی دارد:

الف: تشریفات برای همه                                                   ب : تشریفات در همه جا

 
درارتباطات سازمانی روابط عمومی ها جایگاه خاصی دارند آنها سعی دارند ارتباطات عمودی را به ارتباطات افقی ومسطح ودموکراتیک تغییرشکل دهندزیراروابط عمومی فرآیند انسانی کردن ارتباطات است و از همین روی تشریفات هنر روابط عمومی است. تشریفات درصدد است اشتراک پیامهای کلامی وغیرکلامی یکدیگررا تأیید کنند و به خصوص در ارتباطات میان فردی کارایی فوق العاده ای دارد. هرانسانی وقتی ارتباط برقرار می کند و(درحین ارتباط) بواسطه گفتاروکردار(حرکات) خود اعتبار خاصی را کسب می کند که به اصول وآداب تشریفات بر می گردد. هرآدمی بواسطه لباسی که درخانه خود می پوشد نزد همسرو فرزندان اعتبارخاصی کسب می کند. بواسطه احترامی که به دیگران میگذارد احترام کسب می کند وتمامی فرآیند های غیرکلامی او به وجهه و اعتبار او پایگاه و جایگاه میدهد. حرکات گوناگون انسان حاوی پیامهای غیرکلامی است وآدمیان در ارتباط با دیگران برداشت های شش گانه ای (بار نولد ) دارند :
به طور کلی فرآیند هرفعالیت تشریفاتی از استقبال تا بدرقه است .چه تشریفات را امری سیاسی بدانیم یا امری خدماتی ویا ارتباطی. و همانطور که می دانید در جامعه ما کمتر به جایگاه ارتباطات انسانی تشریفات توجه شده است وازاین روی می بایست دراین زمینه منابعی گردآوری شود. متاسفانه درزمینه تشریفات منبع و مأخذی درحداقل هم وجود ندارد و گردآوری این مجموعه تلاش و جدیت فراوانی را به خود معطوف کرده است. ما دراین کتاب با ارایه نظریه « استقبال – بدرقه » سعی برآن داریم که چارچوبی عملی و ذهنی برای کارگزار تشریفات ایجاد شود واز باب آشنایی مختصر خلاصه ای ازاین فرایند درپیش گفتار می آید .
استقبال 
    * «استقبال» آغاز فعالیت تشریفاتی است به طوری که این موضوع در یک ارتباط ساده ،بین یک زن وشوهرتا دو رئیس جمهوری ممکن است اتفاق بیفتد ومهمترین مسایلی که دراین زمینه عموماً بایستی مورد توجه قرار گیرد عبارتند از :
6-    نحوه معرفی برای آشنایی: آقایان وخانمها، مسن ها وکم سن ها ، مجرد هاومتاهل ها،با سواد وکم سواد درمعرفی اولویت هایی دارند .
7-    سلام و احوالپرسی : مسئله سلام واحوالپرسی برشاخص ها وتفاوتها افراد همچون مرحله معرفی برای آشنایی برمی گرددوبا صدای رسا وشاد احوالپرسی کردن دراین مرحله مهم است .
8-    دست دادن : به چشم فرد مقابل نگریستن وجدی دست دادن مهم است .
9-    لباس پوشیدن : کت وشلواروپیراهن اتو کشیده، جوراب تمیزوکفش واکس زده مهمترین شاخصهای البسه است .
10-سخن گفتن : شمرده و واضح سخن گفتن ، عدم تکرارکلمات واستفاده نکردن از کلمات خارجی و کلماتی که نوشتن آن رابلد نیستیم در تشریفات مهم است  .
حمل و نقل
    * « حمل و نقل » مرحله دوم تشریفات است که ممکن است از هدایت یک فرد برای نشستن تا حمل و نقل با سرویس های تشریفاتی را شامل شود و بایستی دراین مرحله علاوه برانتخاب واقدام درست در زمینه راهنمایان ، تابلوها، آمبولاس وآتش نشانی ، نیروی انتظامی،‌ شناسایی جاده های اصلی و فرعی ، بررسی ترافیکی مسیرو دیدنی های مسیر حداقل درباره سه انتخاب برنامه ریزی انجام گیرد انتخاب وسیله نقلیه .
3-    انتخاب همراهان و راهنمایان .
4-    انتخاب مسیر .
اسکان
    * « اسکان » مرحله سوم تشریفات و آرامشگاه میهمانان است وتشریفات چی موظف است در ارتباط با اسکان بررسیهای زیر را انجام دهد :
6-    بررسی امکانات موجود برای استراحت .
7-    بررسی ایمنی امکانات موجود .
8-    شرایط فیزکی و محیطی محل اسکان .
9-    بهداشت نظافت و پاکیزگی محل اسکان .
10-نور، رنگ ، وسعت و اندازه مکان .


نتیجه گیری :

درارتباطات سازمانی روابط عمومی ها جایگاه خاصی دارند آنها سعی دارند ارتباطات عمودی را به ارتباطات افقی ومسطح ودموکراتیک تغییرشکل دهندزیراروابط عمومی فرآیند انسانی کردن ارتباطات است و از همین روی تشریفات هنر روابط عمومی است. تشریفات درصدد است اشتراک پیامهای کلامی وغیرکلامی یکدیگررا تأیید کنند و به خصوص در ارتباطات میان فردی کارایی فوق العاده ای دارد. هرانسانی وقتی ارتباط برقرار می کند و(درحین ارتباط) بواسطه گفتاروکردار(حرکات) خود اعتبار خاصی را کسب می کند که به اصول وآداب تشریفات بر می گردد. هرآدمی بواسطه لباسی که درخانه خود می پوشد نزد همسرو فرزندان اعتبارخاصی کسب می کند. بواسطه احترامی که به دیگران میگذارد احترام کسب می کند وتمامی فرآیند های غیرکلامی او به وجهه و اعتبار او پایگاه و جایگاه میدهد. حرکات گوناگون انسان حاوی پیامهای غیرکلامی است وآدمیان در ارتباط با دیگران برداشت های شش گانه ای (بار نولد ) دارند :

1-    برداشتی که ما از خود داریم .
2-    برداشتی که ما از دیگران داریم .
3-    برداشتی که ما فکر می کنیم دیگران از ما دارند .
4-    برداشتی که دیگری از خود دارد .
5-    برداشتی که دیگری از ما دارد .
6-    برداشتی که دیگری فکر می کند ما از او داریم .

ارتباطات انسانی به طورکلی یا کلامی است و یا غیر کلامی  ودر تشریفات زبان مهمترین عنصرارتباط کلامی و دست اساسی ترین عنصر ارتباط غیرکلامی است. حرکات چهره ها و دستها، طرز نشستن و راه رفتن وایستادن ، فاصله های ایستادن، تندی ولحن صدا، ارتباط ما با دیگران را به شدت تحت الشعاع قرار می دهد واین کتاب درپی آن است که چگونگی ارتباطات غیرکلامی رابرای برقراری«ارتباط کامل تر» تدوین نماید.
به طور کلی فرآیند هرفعالیت تشریفاتی از استقبال تا بدرقه است .چه تشریفات را امری سیاسی بدانیم یا امری خدماتی ویا ارتباطی. و همانطور که می دانید در جامعه ما کمتر به جایگاه ارتباطات انسانی تشریفات توجه شده است وازاین روی می بایست دراین زمینه منابعی گردآوری شود. متاسفانه درزمینه تشریفات منبع و مأخذی درحداقل هم وجود ندارد و گردآوری این مجموعه تلاش و جدیت فراوانی را به خود معطوف کرده است.


  • هادی عربی گل

آموزش رستوران

با نظر به این که ظاهر آراسته و نحوه برقراری ارتباط کارکنان هر سازمان نقش بسیار موثری در موفقیت آن سازمان دارد. یکی از واحدهای تاثیرگذار در این مهم، واحد پذیرایی و مهمانداری می باشد که با کمترین اشتباه این  واحد، ممکن است یک خاطره بد در ذهن مراجعه کننده شکل گیرد و ممکن است خسارات جبران ناپذیر به سازمان وارد سازد در صورتی که رفتار حرفه ای و آداب دانی این گروه می تواند موجبات آرامش خاطر و آسایش مدیران و کارکنان هر شرکت یا سازمان را فراهم آورد. در همین راستا  گروه آموزشی نوشیجاندر جهت آشنایی هرچه بیشتر این افراد با اصول و فنون پذیرایی و مهمانداری حرفه ای، دوره آموزشی اصول و فنون پذیرایی، تشریفات و میزبانی در سازمان ها و شرکت ها را برگزار می نماید.تا بتوان ضعف های رستوران را به حداقل برساند

۱.آشنایی با صنعت مهمانداری

  •     ضوابط و مقررات اولیه مراکز پذیرائی
  •     جایگاه فعلی صنعت مهمانداری در ایران و جهان

۲. بهداشت فردی، جمعی، محیطی، ظروف پذیرایی و مواد غذایی

  •     نقش بهداشت فردی در تامین سلامتی انسان
  •     استحمام و تاثیر آن در سلامتی
  •     
  •     علائم ظاهری بیماری ها
  •     سرویس های بهداشتی عمومی
  •     آب آشامیدنی
  •     چگونگی نگهداری مواد غذایی
  •     اصول نظافت آبدارخانه ها و محل طبخ غذا
  •     اصول شستشوی ظروف و مواد غذایی

۳.آشنایی با وسایل و تجهیزات، میز و صندلی و نحوه آرایش آن ها

  •     شناخت وسایل وتجهیزات؛ روش کار با آن ها و کاربرد اختصاصی هریک
  •     شناخت انواع میز و صندلی
  •     طرز چیدمان میزها
  •     تعیین فواصل میز و صندلی ها
  •     انواع رومیزی ها
  •     دستمال سفره ها و طرز بکارگیری آن ها
  •     چیدمان ظروف روی میزها و روش های مختلف آن در مناسبت های گوناگون
  •     تجهیزات و ملزومات میزآرائی
  •     رعایت موارد ایمنی در چیدمان میزها
  •     گل آرائی
  •     میز آرائی در فضای باز و بسته و فرق آن ها با یکدیگر

۴.آشنایی با انواع سرویس های بین المللی

  •     روش های مختلف مهمانی و پذیرایی شامل:
  •     سرویس فرانسوی
  •     سرویس سیلور یا انگلیسی
  •     سرویس بشقابی
  •    انواع سرویس دهی بوفه
  •     سرویس روسی

۵.نحوه آماده سازی سالن رستوران و چیدن میزها

  •     آماده سازی سرویس ها قبل از برگزاری مراسم
  •     استیشن بندی
  •     تفکیک ملزومات
  •     استانداردهای چیدمان روی میزها
  •     روش های جمع آوری سرویس های میز پس از مصرف

۶.آشنایی با نحوه سرو غذاها

  •     چیدمان میز صبحانه
  •     چیدمان میز نهار
  •     نحوه سرو صبحانه
  •     نحوه سرو غذا
  •     نحوه سرو نوشیدنی ها
  •     روش های سرو نهار و صبحانه به صورت بوفه

۷.آشنایی با نحوه سرو نوشیدنی ها (چای، قهوه، کافه گلاسه، بستنی و . . . )

  •     آشنایی با نوشیدنی های سرد و گرم و کاربرد هر کدام
  •     آشنایی با دسرها
  •     نحوه حمل نوشیدنی ها
  •     روش های سرو نوشیدنی ها و دسرجات روی میز
  •     روش جمع آوری ظروف مربوطه پس از مصرف

۸.ارتباط میزبان با آشپزخانه

  •     استانداردها و ویژگی های ظاهری آبدارچیان مرد و زن
  •     ویژگی های گارسون مخصوص حمل غذا از آشپزخانه
  •     نحوه حمل غذا از آشپزخانه
  •     نحوه تحویل غذا به گارسون سرو

۹.منو شناسی و منو نویسی برای پیش غذاها، غذاهای اصلی، دسرها(ایرانی و خارجی)

  •     تعریف منو
  •     تاریخچه منو
  •     طبقه بندی غذاها
  •     نظم و ترتیب در طراحی منو
  •     ویژگی های یک منوی خوب
  •     تعریف انواع رسیپی
  •     تنوع غذا در منوها
  •     انواع منو
  •     جایگاه انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها در ترکیب منو

۱۰.آداب معاشرت با مهمانان، همکاران و ایجاد ارتباط با آن ها

  •     آداب معرفی کردن
  •     آداب سخن گفتن
  •     آداب خوردن و آشامیدن
  •     الگوهای رفتار فردی با همکاران
  •     روش تقاضا کردن و احترام گذاشتن به طرف مقابل

۱۱.روش های برگزاری مهمانی ها و جشن ها

۱۲. مهارت مدیریت زمان و کارتیمی در مهمانداری و پذیرایی

۱۲.کمک های اولیه مورد نیاز برای گارسون ها

  • هادی عربی گل

موضوع مهم آداب معاشرت در محیط کار، که قصد دارم در این مقاله برخی نوشته هایی را که تاکنون

در وبسایت کارکنان در رابطه با اصول معاشرت با افراد درون سازمان(همکاران، مدیران، کارمندان) یا

برون سازمان(میهمانان، مشتریان، ارباب رجوع) منتشر شده است را معرفی نمایم.

برای مطالعه هر مقاله ای که پیشنهاد شده است، کافیست روی لینک های قرمز رنگ کلیک نمایید.

قبل از شروع  باید پاسخ دو پرسش را بخوبی بدانیم:

۱- آداب و نحوه دست دادن

آداب و نحوه دست دادن _ چگونه دست دهیم؟

در ارتباطات کاری یکی از موضوعات مهم که باید درنظر بگیریم، اولین برخوردهایی هست که با دیگران داریم و

در این میان یکی از کارهایی که معمولا انجام می دهیم، دست دادن است.

۲- نحوه با همکاران: با همکارانی که ما را عصبانی می کنند چگونه رفتار کنیم؟

برخورد-با-همکاران-عصبانی

برخی افراد در محیط کار هستند که واقعاً ما را زیاد عصبانی می کنند و نظرات مختلفی در رابطه با نحوه ارتباط

با این افراد هست که برخی می گویند همان فرد و چیزی که باعث عصبانیت ما شده است، با آن فرد همانگونه

که باعث عصبانیت ما شده است ما نیز عمل متقابل انجام دهیم و با او نیز همانگونه برخورد نماییم.

نظر برخی دیگر این است که خیر، اگر فردی که به شما بی احترامی کرد و به هر شکلی باعث عصبانیت ما شد،

شما به او احترام بگذارید و او نیز صحبت و رفتار خود را به اصطلاح پس خواهد گرفت و او نیز خوب خواهد شد.

نظرات بسیار مختلف هست، اما آن چیزی بنده پیشنهاد دادم از لینک زیر می توانید مطالعه کنید:

۳- آداب معاشرت در محیط کار: آداب گفتگو و استفاده از تلفن

آداب گفتگو و استفاده از تلفن در محل کار

امروزه بسیاری از ارتباطات برون سازمانی بصورت غیرحضوری و از ابزار و طرق مختلف انجام می شود، یکی از

این ابزارها، تلفن هست.

اما همانطور که این ابزار کار ما را راحت کرده است، اما لازم هست آداب استفاده از آنرا نیز بیاموزیم.

تصمیم دارید با مجموعه ی دیگری تماس بگیرید و درباره همکاری یا … صحبتی داشته باشید آیا آداب گفتگوی

تلفنی را می دانید؟

۴٫ آداب معاشرت در محل کار – چگونه به مدیر یا کارمند خود نه بگوییم؟

چگونه به مدیر یا کارمند خود نه بگوییم؟

در محیط های کاری بسیار پیش می آید که به همکار خود مثل مدیر یا کارمند خود نه بگوییم و در این شرایط

هست که برای ما یادگیری هنر نه گفتن امری ضروری خواهد بود و ما دنبال راه حلی مناسب می گردیم که

باعث ناراحتی طرف مقابل نشود.

به نظر بنده  آنچه که در این شرایط بیشترین اهمیت را دارد و ممکن است باعث موفقیت و یا

شکست شما در این گفتگو شود، نحوه و چگونگی انتقال این نه گفتن به همکار خود هست.

از طریق لینک زیر، با تکنیک هایی حرفه ای برای مهارت نه گفتن به همکار خود خواهم گفت و شما تنها لازم

است این تکنیک ها را برای موضوع خود جایگزین کنید و نتیجه ی مثبت آن را ببینید، موردی که می توانست

به دلخوری بینجامد چگونه تبدیل به گفتگویی مثبت خواهد شد.

۵٫ آداب معاشرت در محیط کار: برای داشتن همکارانی با ادب و با نزاکت چکار کنیم؟

برای داشتن همکارانی با ادب و با نزاکت چکار کنیم؟

در محیط کار ممکن است مدیر یا کارکنان به دلیل بی ادبی و بی نزاکتی در سازمان/شرکت باعث صدمه های

جبران ناپذیری شوند وهمه کسانی که با این رفتار زشت روبرو شده اند به آن واکنش منفی نشان داده و

بخواهند تلافی این کار را داشته باشند و به عمد یا غیرعمد از میزان کیفیت کار خود کم کرده اند و یا

انگیزه ای برای کار بهتر نداشته باشند و همچنین باعث شده تمام

روز فرد خراب شده و فرد با ناراحتی محل کار خود را ترک کرده است.

بسیاری از این رفتارهای نادرست به دلیل ناآگاهی فرد از کار خود هست و به این دلیل نیست که بخواهد از

عمد رفتار ناپسندی داشته باشد

این ضربه زدن ها به همین جا محدود نمی شود بلکه همین رفتارهای زننده باعث می شود که به

مشتریان/ارباب رجوع و سایر همکاران انتقال می دهند و باعث می شود محل کاری داشته باشیم که هر

روز خسته تر از قبل می شود و همچنین باعث می شود هر روز رشد شرکت/سازمان به پایین ترین حد

خود برسد.

۶٫ آداب معاشرت در محیط کار: نحوه درخواست از مدیر عامل (ویژه کارکنان)

چگونه درخواست افزایش حقوق دهیم؟

تعدادی از دغدغه های برخی افراد را قبل از اینکه بخواهند درخواستی داشته باشند را با هم بخوانیم…

  • امروز دیگه میخوام برم به رییسم بگم، چه زمانی و چطوری بگم که با درخواست من

موافقت کنه و در عین حال مدیرم ناراحت نشه؟

  • آقای جعفری با اینکه نصف منم کار نمی کنه ولی ۳۰۰ هزار تومن بیشتر از من می گیره!
  • من خجالت می کشم که به مدیر بگم که جای کار منو عوض کنه و همینطور میترسم که اینو بگم!
  • وای من چند وقته اینجا دارم کار میکنم ولی در پستم هیچ فرقی نکرده و هنوزم مثل روز اولم!

بله؛ این زمزمه ها و احساسات و فکرهای کارمند یا مدیر میانی است که به دلایل بالا و یا هر دلیل دیگری

می خواهددرخواستی را دهد، با خود دارد را در این مقاله تعدادی از مهم ترین آنها را آورده ام.

۷- آداب معاشرت در محل کار: روش شگفت انگیز برای ایجاد و افزایش انگیزه در کارکنان (ویژه مدیران)

ایجاد و افزایش انگیزه در کارکنان

برای هر مدیر ضروریست که این توانایی را داشته باشد تا بتواند انگیزه سازها و انگیزه کش‌ها را بشناسد و

در محیط کار خود پیاده کند تا بتواند بیش‌ترین بازخورد را از کارکنان و نیروهای تحت امر خود داشته باشد و

کارمندان با علاقه کار کنند نه ترس،

پس بیایید تعدادی از روش های ایجاد انگیزه در کارکنان که می توان گفت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین

آن‌هاست را باهم در این مقاله یاد بگیریم:

با من همراه بمانید و مقالات بعدی وبسایت را مطالعه بفرمایید.

  • هادی عربی گل

1-    وقتی که کاپیتان از تعداد میهمانان اطلاع حاصل کرد، انان را به سوی میزی هدایت می کند که در اطراف ان، به تعداد میهمانان صندلی قرار دارد زیرا در غیر اینصورت مشکلاتی پیش خواهد آمد. مثلا اگر عده مهمانان دو نفر باشدو آنان را به سوی میزی که دارای شش صندلی است راهنمایی کند از نظر تعدا صندلی در سالن احساس کمبود خواهد شد و جابه جایی بی جهت صندلی ها نیز نوعی زحمت و بی نظمی ایجاد می کند.

2-    رفتار مودبانه و احترام امیز نسبت به مهمانان احترام متقابل را در پی خواهد داشت و یکی از علل موفقیت در رستوران درهمین نکته نهفته است.

3-    تقسیم کار بین میزبان ها به نحوی که همه میزبان ها به نسبت تقریبا مساوی مشغول کار باشند چنانچه یک قسمت سالن پر از مهمان و مشتری و در نتیجه شلوغ باشد  و قسمتهای دیگر خالی بماند و میزبان های آن بیکار بایستند در سرعت عمل و راندمان  کار خللی ایجاد خواهد شد.در این موقع کاپیتان باید دقت نماید مشتریان جدید ی را که وارد رستوران می شوند به قسمتی هدایت کند که میزبان های آن قسمت بیکار هستند.

4-    چون تقسیم کارمیزهای  رستوران بین میزبان ها به عهده او می باشد باید با دقت و تعمق میهمانان معین و شناخته شده را به طرف میزهایی راهنمایی کند که میزبان های ورزیده و مودب و مجرب تری در آنجا مشغول به کار باشند ، تا بهتر از عهده پذیرایی بر آیند

5-    در مواقعی که مشتریان مشغول خوردن غذا هستند و میهمانان جدیدی از درب وارد نمی شوند نباید کاپیتان بیکار و بی توجه بایستد بلکه باید جوانب رستوران را زیر نظر بگیرد تا در صورتیکه مشتری به چیزی نیاز داشته باشد و میزبان متوجه نشده ، به میزبان اشاره کند که فلان میز کاری دارد تا بدینوسیله سفارش مهمان انجام پذیرد

6-    مراقبت نماید که هر میزبان نزدیک میزهای خود قرار گرفته باشد نه اینکه همه یا عده ای از میزبان ها در گوشه ای جمع شوند و مشغول صحبت گردند

7-    میزبان ها نباید میزهای خو د را ترک کنند مگر در مواقع کار وانجام  سفارش مشتری

8-    قبل از شروع کار رستوران باید به همه میزها و  قسمتها سرکشی کند که سرویس ها مرتب و تمیز باشد

9-    دقت نماید که لباس میزبان ها نظیف و مرتب واتو شده باشد

10-مانع از آن شود که گارسن ها هنگام کار و تحویل غذا با صدای بلند صحبت کنند

        11-منوی غذای هر روز را تایپ و آماده نماید

        12- میزهای رزرو شده را مشخص و معین نمایید

13- تحویل رو میزیها ودستمال های سفره برای شستشوبه قسمت لباسشویی وگرفتن مجدد آن       به عهده اوست

14- بازدید میزهای کنار رستوران(میزهای استیشن) که تمام لوازم و وسایل مورد نیاز روی آن قرار داده می شود

15- مواظبت نماید که مزبان ها به صحبتهای خصوصی مسافران و مشتریان بگوش نایستند  و به عبارت دیگر استراق سمع نکنند.

16- خود نیز با همکاران و میزبان ها بلند صحبت نکند

17- تذکر دهد که میزبان ها وقتی سراغ کاری میروند ولو اینکه عجله دارند از دویدن داخل  رستوران خودداری کند

 

 

 

  • هادی عربی گل

میزبان کیست؟

 

استانداردھای ظاھری از کارمندان سرویس

لباس کار

یک میزبان باید از تمیز بودن لباس کار و پیراھن خود اطمینان داشته باشد و ھمه لباسھایش اتو شده باشد.

-         موی سرآقایان باید کوتاه باشد تا جایی که گردن دیده شود و موی صورت کاملا اصلاح شود.

-         خانم ھا موھای خود را کامل بسته و آن را پشت سر جمع کنند

-         در آقایان موی صورت کاملا اصلاح شده باشد

-         زدن ژل، کتیرا، روغن مو ممنوع می باشد

-         استفاده از لاک ممنوع

-         باید دائم مسواک زد، دندانها باید سفید باشند

-         قبل از شروع کار باید دوش بگیرید

-         آرایش برای خانم ها حداقل باشد(لایت)

-         ناخن ها باید کوتاه و تمیز باشد

-         بعد از هر سرویس دست های خود را بشویید.

-         پاشنه کفشها تخت یا کوتاه باشد و راحت باشد، نوک پنجه هم تیز نباشد جوراب هم نخی و همرنگ کفش باشد.

 

استانداردهای عمومی

 

-         همیشه لبخند بزنید

-         با دلگرمی و خوشرویی به استقبال مهمان بروید

-         در زمان استقبال به چشم مهمان نگاه کنید

-         در حضور مهمان با کسی مشاجره نکنید

-         با صدای بلند دستور ندهید

-         با لحن رکیک سخن نگویید

-         همیشه در مورد سفارشات به حرفهای دیگران گوش دهید

-         احترام بگذارید تا برایتان احترام قائل شوند

-         هیچوقت باعث عجله مهمان نشوید

-         به گوشه کنار رستوران ،دیوار،صندوق و میز تکیه ندهید

-         نارضایتی مهمان را به مسئولین اطلاع دهید

-         دستهایتان را در جیب نکنید یا به کمربندتان نگیرید

-         دست به سینه مقابل مهمان نایستید

-         سریع راه بروید اما دویدن ممنوع می باشد

-         وقتی مهمان را به میز یا جایی راهنمایی می کنید تند را نروید

-         هیچوقت در مورد غذا داخل آشپزخانه ایراد نگیرید،بلکه به مسئول خود اعلام کنید

-         آدامس جویدن ،آشامیدن،غذا خوردن جلوی میهمان ممنوع می باشد

-         در سالن پذیرایی از پاک کردن صورت و بینی خودداری نمایید

-         هیچوقت غذا، یخ یا هر مواد غذایی را با دست برندارید(از لوازم سرویس استفاده کنید:انبر،قاشق و چنگال)

-         

 

اصول سرویس

 

این قانون از قوانین پایه ای پذیرایی است ، چپ دست و راست دست هم در این موارد مطرح نیست:

-         حمل لوازم با دست چپ و راست انجام شود

-         بشقاب غذا از پشت سر مهمان از سمت راست با دست راست جلوی مهمان ارائه می شود

-         غذاهایی که در سمت چپ مهمان قرار می گیرد از همان سمت با دست ارائه می گردد

-         ظروف را از همان سمت که ارائه کردیم جمع می کنیم

-         تمام نوشیدنی ها از سمت راست سرو می شوند

-         حرکت میزبان به دور میز همچون عقربه ساعت باشد

-         سرو غذا در بشقاب از دیس مهمان سرویس سمت چپ پذیرایی می شود.

 

 

 

  • هادی عربی گل