هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

آشنایی با شغل مدیر هتل

اگر توانایی مدیریت افراد را داشته و می خواهید وارد صنعت هتلداری شوید، این شغل مناسب شماست.


هتلداری بخشی از صنعت گردشگری به حساب می آید. امروزه تنها داشتن سرمایه برای توسعه هتلداری کافی نیست بلکه دانش، مهارت و توانمندی های نیروی انسانی از جمله مدیران هتل ها عاملی بسیار کلیدی می باشد.

مدیر هتل فردی است که با اصول مدیریتی و مهارت های هتلداری از جمله راه های مدیریت کارکنان، نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، نحوه استفاده از سیستم های مدیریت هتل و اصول مهمانداری آشنا می باشد. او به همه امور از نگهداری و نظافت هتل تا مدیریت بودجه و بازاریابی نظارت دارد. مدیر هتل می تواند سرمایه گذار هتل هم باشد و یا تنها پست مدیریت هتل را داشته باشد.

مدیر هتل باید مهارت های کسب و کار خوبی داشته باشد. او باید مهارت ارتباطی خوبی داشته و بتواند به سرعت مشکلات را شناسایی و برای آنها راه حل بیابد. توانایی تصمیم گیری سریع و به موقع یکی از مهم ترین ویژگی های مدیر هتل خوب می باشد.

ساعات کاری مدیر هتل به صورت تمام وقت بوده و شبها، آخر هفته ها و تعطیلات عمومی را نیز شامل می شود. او معمولا به جز ساعتهای استراحت بقیه زمان خود را باید در هتل بوده و با مشتریان و کارکنان در ارتباط باشد. در تعطیلات مانند نوروز و تابستان که حجم سفرها افزایش می یابد، حجم کار مدیر هتل بسیار بیشتر می شود.

محل کار این شغل در هتل است که محیطی تمیز، شیک و تشریفاتی می باشد و برای بسیاری از افراد جذابیت دارد.

برای آشنایی بیشتر با شغل مدیریت هتل در ادامه اطلاعات خوبی در مورد مسئولیت ها و وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلی، میزان درآمد مدیر هتل و برخی از مدیران هتل ایرانی ارائه می شود.

وظایف مدیر هتل

  • تعیین بودجه سالانه
  • تحلیل اطلاعات و آمار مالی
  • تعیین اهداف کسب و کار و استراتژی های بازاریابی
  • تعیین وظایف کارکنان بخش های مختلف هتل و مدیریت و کنترل آنها
  • ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف هتل
  • اطمینان از وجود امنیت در سطح مطلوب و لازم
  • دریافت و بررسی شکایان و نظرات مشتریان
  • اطمینان از رعایت شدن قوانین و دستورالعمل ها در هتل از جمله داشتن مجوز، قوانین بهداشتی، ایمنی و ....

هتل های بزرگ معمولا برای هر بخش یک مدیر دارند که به مدیر اصلی گزارش کار می دهند. در هتل های کوچک، مدیران با مسائل روزمره هتل از جمله سر و کار داشتن با مهمانان درگیرند.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل مدیر هتل

  • تعهد و مسئولیت پذیری
  • داشتن اعتماد به نفس
  • مهارت های کسب و کار
  • داشتن شناخت کافی از سلایق و نیازهای مشتریان
  • خلاقیت و نوآوری در استفاده از روش های جدید برای جذب مشتری
  • توانایی مدیریت کارکنان
  • مهارت ارتباطی عالی
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات
  • داشتن نظم و ترتیب
  • توانایی حفظ آرامش در شرایط سخت کاری و توانایی حل سریع مشکلات
  • مهارت های خوب سازماندهی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت
  • آشنایی با یک یا چند زبان خارجی به خصوص در هتل های بین المللی
  • آشنایی با کار بخش های مختلف هتل از جمله رستوران، کافی شاپ و ...

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مدیر هتل

مدیریت هتل - اگر فردی بخواهد تنها سرمایه گذار هتل باشد، عامل اصلی داشتن سرمایه کافی می باشد. البته برای کنترل و نظارت بر عملکرد هتل، باید تا حدی با اصول کار مدیریت هتل و مباحث مالی آشنا باشد.

علاقه مندانی که می خواهند مدیر هتل شوند، چه آنهایی که سرمایه دارند و چه آنهایی که ندارند و فقط پست مدیریت هتل را دارا می باشند، باید دانش و مهارت های دیگری را داشته باشند تا بتوانند در این کار موفق شوند. آنها می توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه، وارد هنرستان شده و در رشته مدیریت هتل داری تحصیل کنند. در صورت تمایل می توانند در دانشگاه در رشته مدیریت هتل داری تا مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

برای ورود به این شغل معمولا فرد علاقه مند باید کار خود را از پست های پایین تر در هتل شروع کرده و با کسب تجربه لازم به مرور پیشرفت کرده و به پست مدیر هتل برسد. البته گذراندن دوره های آموزشی تکمیلی نیز در روند پیشرفت سریعتر این افراد بسیار موثر است.

 

 

بازارکار و آینده شغلی مدیر هتل

مدیر هتل می تواند در هتل ها، متل ها و سایر مراکز اقامتی استخدام شود. میزان وظایف و حجم کار او بستگی به اندازه هتل دارد. با داشتن تجربه و سرمایه می تواند به طور مستقل کار کرده و برای خود هتلی راه اندازی کند.

یکی از مسایل اصلی این شغل، تخصصی نبودن آن در کشور و عدم استفاده از افراد متخصص برای مدیریت هتل است. در بسیاری از هتل ها سرمایه گذار، خود مدیر هتل نیز می باشد و اغلب آنها نیز دانش و تخصص لازم را ندارند.

در خصوص وضعیت بازار کار مدیر هتل اطلاعات درستی در دسترس نمی باشد. بدیهی است رشد و توسعه صنعت جهانگردی در کشور به رونق بازارکار شغل مدیریت هتل کمک شایانی می کند. هرچه ارتباط ایران با کشورهای دیگر بهتر بوده و توریست بیشتری وارد کشور شود، به هتل ها و مدیران بیشتری نیاز خواهد بود.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

استرالیا - در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام مدیران هتل رشد منفی۱۳.۶ درصدی داشته و روند کاهشی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

میزان درآمد مدیر هتل

در مورد میزان درآمد مدیران هتل در کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. مدیران هتل با توجه به اندازه و درجه هتل، محل هتل، میزان دانش، تجربه و تخصص خود درآمدهای متفاوتی دارند.

میزان درآمد مدیر هتل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا - مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، متوسط درآمد سالانه مدیریت هتل ۴۷.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا - متوسط درآمد سالانه این شغل۴۸.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) است.

انگلستان - متوسط درآمد سالانه این شغل برای کارآموزان و دستیاران مدیر هتل حدود ۲۹.۰۰۰ دلار، مدیران هتل های کوچک و مدیران بخشی هتل های بزرگ بین۳۰.۵۰۰ تا۵۳.۵۰۰ دلار و برای مدیران ارشد هتل های بزرگ۹۱.۵۰۰ دلار یا بیشتر می باشد.

شخصیت های مناسب این شغل مدیر هتل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

بااحترام -  هادی عربی گل

کارشناس خبره هتلداری و گردشگری

کد 868

  • هادی عربی گل

راهنمای جامع بازاریابی برای هتل‌ها (روش‌های جذب مشتری)

رمز موفقیت یک هتل و جذب مسافران بیشتر، بازاریابی است. بازاریابی هتل مجموعه‌ای از مباحث، مهارت‌ها و استراتژی‌های مهمی است که هتل‌داران باید از آن‌ها آگاه باشند و همچنین تسلط خوبی نیز بر روی آن‌ها داشته باشند.

یک برنامه بازاریابی موثر برای هتل‌ها باید به گونه‌ای باشد که مهمانان بالقوه و مشتریان تحت تأثیر برند شما قرار بگیرند تا هتل شما برای سفر خود انتخاب نمایند. مسیر خرید مسافران در حال حاضر بسیار گسترده است و به همین دلیل هتل‌ها باید تمرکز خود را بر روی افرادی که می‌خواهند در شبکه خود داشته باشند، بیشتر کنند.

این مطلب به شما کمک می‌کند تا دسته‌بندی‌های مختلف بازاریابی هتل را درک کنید. اطلاعات و مثال‌هایی که در این مطلب می‌خوانید درک روشنی به شما خواهد داد. در نتیجه می‌توانید یک گام مهم به جلو بردارید و از رقبای خود پیشی بگیرید. بنابراین قبل از اینکه رقبا فرصت را پیدا کنند، شما می‌توانید مهمانان احتمالی را جذب نمایید.

نکاتی مهم در بازاریابی هتل

هنگام تهیه یک برنامه بازاریابی برای هتل موارد زیادی وجود دارد که باید آن‌هارا مدنظر داشته باشید.

در نظر گرفتن فرصت‌ها، پیدا کردن کانال‌های آفلاین مفید و دردسترس، اولویت بندی کانال‌های آنلاین، استفاده بهینه از ابزارها، تجزیه و تحلیل نتایج و مواردی از این قبیل همگی جزو نکاتی است که باید مورد بررسی قرار دهید.

اما قبل از هر کاری شما به‌عنوان مدیر هتل یا مدیر بازاریابی هتل باید دو تصمیم مهم را تجزیه‌وتحلیل کنید:

  • پیام برند شما
  • بازار هدف اصلی شما

 

اگر نمی‌دانید مخاطب شما کیست و لحن برندتان چیست، بعید به نظر می‌رسد که کسب‌وکار پر رونقی داشته باشید. تمرکز بر روی پیام برند و بازار هدف اصلی به شما کمک می‌کند تا استراتژی مناسبی را برای هتل آماده کنید.

برای مثال در صورتی‌که هتل شما کاملا مدرن است باید برنامه بازاریابی خود را برای مسافران و زوج‌های جوان در نظر بگیرید. البته عوامل دیگری نظیر موقعیت هتل، اندازه هتل، میزان بودجه هتل، میزان بودجه مسافران و هدف آن‌ها از سفر نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

به همین دلیل شما باید بازار هدف خود را بشناسید تا استراتژی بازاریابی خود را بسازید و متناسب با آن پیام‌های خود را برای مشتریان بالقوه طراحی کنید.

انواع مسافران

  • جویندگان ارزش: این دسته از مسافران قصد دارند به بهترین نحو ممکن از سفر خود لذت ببرند. این افراد معمولا با کودکان خردسال خود سفر می‌کنند، درآمد متوسطی دارند و سن آن‌ها بین ۲۵ تا ۳۴ سال است. آن‌ها به نظرات مسافران قبلی اعتماد می‌کنند و معمولا قبل از سفر با استفاده از گوشی هوشمند خود تحقیقات زیادی را انجام می‌دهند.
  • مسافران لاکژری: مسافران لاکژری بیشتر بر روی تفریح و لذت خود تمرکز دارند و همچنین برای دستیابی به آن حاضرند هزینه زیادی را نیز صرف کنند. مسافران لاکژری معمولا زوج‌های ۲۵ تا ۴۹ ساله‌ای هستند که می‌خواهند در شهرهای گرم و ساحلی بیشتر اقامت داشته باشند. این دسته از مسافران نیز قبل از سفر تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند.
  • مسافران اجتماعی: مسافران اجتماعی بیشتر بر روی تعامل با دیگران تمرکز دارند. به‌همین دلیل اکثرا به‌صورت گروهی از دوستان یا افراد خانواده سفر می‌کنند. گروه این دسته از مسافران احتمالا شامل کودکان نیز باشد. بنابراین پرستاری و خدمات مربوط به کودکان آن‌هارا خوشحال خواهد کرد.  از نظر درآمد نیز می‌توان این دسته از افراد را با درآمد متوسط تا بالا درنظر گرفت. گروه سنی این دسته از مسافران نیز ۲۵ تا ۴۹ سال است که اعتماد زیادی به تجربه دیگر مسافران دارند.
  • مسافران مستقل: این دسته از مسافران که به تنهایی سفر می‌کنند تمایل دارند کنترل زیادی روی سفر خود داشته باشند. این افراد به دنبال ماجراجویی و تجربه جدید دارند. مسافران مستقل نسبتا جوان هستند و درآمد کم یا گاهی اوقات زیادی دارند. تجربه‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال هستند.
  • محققان: این دسته از مسافران نه تنها در مورد مقصد و محل اقامت بلکه در مورد رستوران و فعالیت‌های دیگر نیز به‌خوبی تحقیق می‌کنند. درآمد بالایی دارند و معمولا زوج‌هایی ۲۵ تا ۴۹ ساله هستند. آن‌ها برای سفر خود از تجربه سایر مشتریان و مسافران استفاده می‌کنند.
  • مسافران همیشگی: مسافران همیشگی مقصدی مشخص برای راحتی و کسب آرامش خود انتخاب می‌کنند. معمولا در گروه سنی ۳۵ تا ۶۴ سال قرار دارند و جزو افراد کم درآمد نیز محسوب می‌شوند. مسافران همیشگی بیشتر مرد هستند.

 با بررسی انواع مسافران، تعیین پیام برند و بازار هدف خود می‌توانید این بار روی برنامه بازاریابی هتل تمرکز داشته باشید تا هتل خود را به یک گزینه رزرو و قابل مشاهده برای مسافران تبدیل کنید.

بازاریابی دیجیتال برای هتل

در دنیای مدرن بازاریابی دیجیتال هتل چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند آن‌را انکار کند. رسانه‌های دیجیتال در زندگی روزمره مسافران نفوذ کرده‌اند و در حال حاضر تقریبا تمامی افراد از طریق گوشی‌های هوشمند خود در حال تعامل هستند.

بنابراین طبیعی است که هنگام تعطیلات یا برنامه‌ریزی برای یک سفر کاری از گوشی همراه‌شان برای تحقیق و رزرو استفاده کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقریبا ۶۰ درصد رزروها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

این رقم نشان می‌دهد که اگر استراتژی بازاریابی دیجیتال برای جذب مهمان نداشته باشید، خطر بزرگی شما را تهدید می‌کند.

یکی از دلایلی که مردم از منابع آنلاین و تکنولوژی استفاده می‌کنند این است که این ابزارها منجر به تسریع کار یا تجربه آن‌ها می‌شود. به همین دلیل داشتن یک وبسایت آنلاین و حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی ضروری است.

به دلیل وجود بسترهای مختلف در رسانه‌های دیجیتال، بازاریابان می‌توانند خلاقیت بیشتری را به خرج دهند تا بتوانند با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار نمایند. این راهکار ممکن است تنها راه دسترسی به مشتریان در سایر نقاط جهان یا بازارهای خاص باشد.

برخی از مسافران درگیر عکس‌های زیبا می‌شوند و برخی دیگر نیز دیدن فیلم‌هایی جذاب را ترجیح می‌دهند. از طرفی ممکن است برخی از افراد نیز به محتواهای متنی علاقه بیشتری داشته باشند. بنابراین شما باید از طریق محتواهای متنوع راهی برای برقراری ارتباط با مخاطب خود ایجاد کنید.

انواع بازاریابی آنلاین هتل

بازاریابی هتل‌ها در حال حاضر بیشتر به صورت آنلاین انجام می‌شود. دلیل این امر نیز این است که مشتریان دیگر مجبور نیستند به تبلیغات آفلاین نظیر بیلبوردها، پوسترها، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی اعتماد کنند.

در گذشته تبلیغات و بازاریابی برای هتل‌ها ساده‌تر بود اما در سال‌های اخیر پیچیدگی‌های جدیدی رخ داده است.

در ابتدا تنها مفهوم تبلیغات آنلاین هتل شکل گرفت اما در حال حاضر هزاران گزینه و استراتژی به وجود آمد. به همین دلیل ممکن است یک روش درست برای تبلیغات در کانال‌های مختلف وجود نداشته باشد. اما مطمئنا هر هتل می‌توانند در مورد موقعیت خود توصیه‌هایی را ارائه دهد تا مهمانان بیشتری را جذب کند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هتل

امروزه شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر روی زندگی روزمره مشتریان دارد. از این رو فرصت خوبی را برای هتل‌ها فراهم می‌کنند تا بتوانند مهمانان بالقوه خود را جلب کنند.

دنبال کردن پست‌های شبکه‌های اجتماعی امروزه برای اکثر افراد به بخشی از زندگی روزمره آن‌ها تبدیل شده است.

بدیهی است که هر مطلبی آن‌هارا درگیر نمی‌کند اما محتواهای مربوط به سفر احتمالا برای آن‌ها جذاب خواهد بود.

علاوه‌بر این رسانه‌های اجتماعی در توزیع محتوا نیز به شما کمک می‌کند و استفاده از آن‌ها در استراتژی بازاریابی هتل و هدف گذاری بسیار ارزشمند خواهد بود.

در ادامه تولید محتوا برای هتل در رسانه‌های اجتماعی را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی در فیسبوک برای هتل‌ها

تعامل با مسافران در فیسبوک هرگز آسان نیست.

این آمار را در نظر بگیرید:

  • ۵۲ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که عکس‌های دوستان‌شان به آن‌ها انگیزه سفر کردن می‌بخشد.
  • ۷۶ درصد از کاربران عکس تعطیلات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.
  • ۵۵ درصد از صفحات لایک شده مربوط به سفر بود.
  • در ۶۹ درصد از تبلیغات‌ها از عکس استفاده شده بود.
  • در ۱۸ درصد از تبلیغات‌ها از ویدیو استفاده شده بود.

بنابراین قبل از تأثیر گذاشتن بر روی مسافران در فیسبوک باید بر روی افزایش تعداد فالورها تمرکز داشته باشید. با استفاده از تبلیغات پولی می‌توانید در مدت زمان کمتری مخاطبان بیشتری جذب کنید. اما تا حد امکان سعی کنید مخاطبان خود را به صورت ارگانیک رشد دهید.

برای دریافت لایک بیشتر از طریق ترافیک ارگانیک می‌توانید موارد زیر را در فیسبوک هتل انجام دهید:

  • دعوت از مخاطبان و دوستان خود

احتمالا شما هم در بین دوستان و اطرافیان خود افرادی را می‌شناسید که می‌توانند از شما حمایت کنند. بنابراین از آن‌ها بخواهید که به پروفایل هتل شما در فیسبوک بپیوندند و از شما حمایت کنند.

  • از علامت گذاری استفاده کنید!

با قرار دادن نمایشگرهای کوچک بر روی میز یا اتاق مهمانان از آن‌ها بخواهید که فیسبوک شما را دنبال کنند.

  • مسابقه برگزار کنید

حتی چیزی به اندازه یک قهوه رایگان نیز مهمانان را ترغیب می‌کند که از صفحه شما بازدید کنند. بنابراین با ایجاد مسابقات متنوع فرصتی به آن‌ها می‌دهید که به پست‌های شما نگاه کنند و در صورت تمایل صفحه شما را دنبال نمایند.

  • محتواهای باکیفیتی را به‌صورت مداوم ارسال کنید

از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید: ۸۰ درصد از پست‌ها مربوط به منطقه محلی باشد و تنها ۲۰ درصد از پست‌ها مربوط به خود هتل باشد.

  • صفحه خود را در سایر شبکه‌های اجتماعی ارتقاء دهید

اگر اینستاگرام، توییتر یا هر پروفایل دیگری که در شبکه‌های اجتماعی دارید از آن برای هدایت مخاطبان به سمت صفحه فیسبوک خود استفاده نمایید.

  • پروفایل خود را با اطلاعات قابل جستجو تکمیل کنید

اضافه کردن اطلاعات قابل جستجو به پروفایل هتل منجر به بهینه سازی صفحه شما خواهد شد. بنابراین با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب نمایید.

  • پیام تشکر ارسال کنید

زمانی‌که مخاطب شما فرم تماس با شما یا هر نوع فرم دیگری را پر می‌کند، با استفاده از یک پیام از آن‌ها تشکر کنید و از آن‌ها بخواهید که به صفحه فیسبوک شما بپیوندند.

  • در پست‌هایی که کسب‌وکار شما را منشن می‌کنند تعامل داشته باشید

اگر کسب‌وکار یا سازمانی در یکی از پست‌های فیسبوک، هتل شما را منشن کرد، از او تشکر کنید و یک مکالمه را با آن‌ها شروع نماید. این کار منجر به ایجاد یک ذهنیت خوب خواهد شد.

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید از آن استفاده نمایید، تبلیغات به کمک ادنتورک هاست، به تبلیغ دهندگان این امکان را می‌دهد تا با کاربرانی که هنوز به مشتری تبدیل نشده‌اند، ارتباط برقرار کنند. مسافران از طریق مرورگر خود سایت‌های مختلفی را دنبال می‌کنند که در این سایت‌ها می‌توان تبلیغات هتل شما را نشان داد.

تبلیغات ادنتورک‌ها، هتل شما در دسترس افرادی قرار می‌دهد که قصد سفر دارند.

در حالت کلی روی این پنج مرحله تمرکز داشته باشید:

  • جامعه هدف خود را به درستی تعریف کنید.
  • از محتوای مناسب برای مخاطب خود استفاده نمایید.
  • رقبای خود را دنبال کنید.
  • از ابزارهای هدف‌گیری مجدد (ریتارگتینگ) استفاده نمایید.
  • لیدهای باکیفیتی ایجاد نمایید.

 

اما چگونه می‌توان رزرو مستقیم هتل از طریق فیسبوک را افزایش داد؟

برای این‌که ابتدا از استراتژی‌های دهان به دهان استفاده کنید. حتی اگر تنها یک مسافر تجربه خوبی کسب نماید و هتل شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد، ممکن است تأثیر زیادی بر روی درآمد شما داشته باشد.

بنابراین سعی کنید مشتری را تحت تأثیر خدمات خود قرار دهید.

همچنین با ایجاد صفحاتی همچون باشگاه مشتریان نیز می‌توانید مشتریان جدیدی جذب نمایید. شما می‌توانید تبلیغات و پروموشن‌های خود را تنها در اختیار اعضای باشگاه مشتریان خود قرار دهید.

علاوه‌بر این باید برای هتل خود یک راهنمای مسافر نیز ایجاد نمایید. راهنمای شما باید دربرگیرنده موارد زیر باشد:

  • نظرات مشتریان
  • نکاتی برای سفر
  • لیستی از رویدادهای محلی در حال اجرا
  • تصاویر و فیلم‌های جذاب برای جلب توجه

 

برای ایجاد رزرو مستقیم از طریق فیسبوک باید راهکاری برای رزرو فوری در اختیار مشتری قرار دهید. با استفاده از موتور رزرو آنلاین و اتصال آن به صفحه فیسبوک، کاربران می‌توانند رزرو خود را به سرعت ثبت نمایند. همچنین در تبلیغات و پست‌های خود نیز از دعوت به اقدام (Call To Action) استفاده کنید و مشتری را برای رزرو فوری ترغیب نمایید.

 

 

در نهایت به یاد داشته باشید که شما باید با فالورهای وفادار خود تعامل زیادی داشته باشید و به آن‌ها پاداش دهید. همچنین به تمام بازخوردهای مثبت و منفی نیز پاسخ دهید.

از لحنی مودبانه برای جواب دادن به مشتری استفاده نمایید.

 

بازاریابی در اینستاگرام برای هتل‌ها

اینستاگرام در حال حاضر یکی از تأثیرگذارترین پلفترم‌هاست. اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد و همین امر فرصت خوبی را در اختیار هتل‌داران قرار می‌دهد.

خبر خوب برای هتل‌داران این است که اینستاگرام در بین اکثر مسافران محبوب است و این کار را برای هتل‌داران راحت‌تر خواهد کرد.

اما ببینیم که اینستاگرام چه قابلیت‌هایی برای بازاریابی دارد:

  • امکان تبلیغات برای برندها

در حال حاضر بسیاری از تبلیغ‌های گسترده در اینستاگرام اجرا می‌شوند. دکمه‌هایی نظیر تماس، ایمیل و دریافت آدرس که در پروفایل هتل قابل فعال‌سازی است کار را برای مخاطب شما راحت‌تر خواهد کرد. همچنین مشتری از طریق دایرکت نیز می‌توانند سوالات خود را با هتل شما در میان بگذارد.

  • الگوریتم فید به سبک فیسبوک

در گذشته پست‌هایی که در فید اینستاگرام مشاهده می‌شد تنها بر اساس زمان آپلود نمایش داده می‌شدند. اما در حال حاضر اینستاگرام الگوریتم پیچیده‌ای برای تعیین محتوای کاربرپسند دارد.

پست‌ها در حال حاضر به شرح زیر در فید ظاهر می‌شوند:

    • میزان محبوبیت محتوا
    • رابطه شما با فرد ارسالی
    • به موقع بودن پست

 

بنابراین در صورتی‌که هتل‌ها بتوانند محتوایی کاربرپسند و باکیفیت تولید کنند می‌توانند محبوبیت خوبی در اینستاگرام به دست آورند.

محبوبیت اینستاگرام

بیشتر افرادی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، جوان هستند. اما در حال حاضر مشاهده می‌شود که محبوبیت این شبکه اجتماعی در میان گروه‌های سنی دیگر نظیر بزرگسالان و افراد مسن نیز افزایش داشته است.

چند ایده برای تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند در اینستاگرام:

امکانات هتل خود را برجسته کنید

محتوایی را به اشتراک بگذارید که هتل شما را به عنوان یک مکان آرام نشان دهد. همچنین سعی کنید با استفاده از محتواهای جذاب و سرگرم کننده پویایی هتل را به تصویر بکشید و امکانات هتل را برجسته کنید.

به کارمندان خود مأموریت سلفی بدهید!

به پشت صحنه بروید و از پرسنل سخت کوشی که بهترین خدمات را به مهمانان ارائه می‌دهند، عکس یا یک ویدیو را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید هنگام معاشرت کارمندان با مهمانان نیز تصاویری را با کسب اجازه از مهمان، در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. از سلفی نیز غافل نشوید که بسیار پرطرفدار است و به مهمانان گزینه‌ای آسان برای عکاسی و به اشتراک گذاری تصاویر خود می‌دهد.

از هتل خود فراتر بروید

به اشتراک گذاشتن محتواهایی جذاب در مورد مناظر و جاذبه‌های توریستی شهر شما قطعا جذابیت زیادی برای مخاطبان خواهد داشت.

از هشتگ استفاده کنید

هشتگ‌ها محتواهای شما را قابل جستجو می‌کنند. آن‌ها در اینستاگرام مهم هستند و استفاده از آن‌ها تأثیر زیادی بر روی دیده شدن محتوای هتل دارد. برای هتل و کمپین‌های خود هشتگ ایجاد کنید و از آن‌ها در پست‌های خودتان استفاده نمایید.

 

بازاریابی ویدیویی هتل

حتی بدون بررسی آمار نیز می‌توان گفت که ویدیو یکی از محتواهای محبوب در میان مهمانان هتل است. از این‌رو بازاریابان هتل باید هنگام ایجاد استراتژی برای جذب رزرو بیشتر، تولید محتوای ویدیویی را جزو اولویت قرار دهند.

یوتیوب و یک میلیارد نفری که ماهانه بیش از شش میلیارد ساعت فیلم تماشا می‌کنند، میزان محبوبیت ویدیوها را به شما نشان خواهد داد.

انسان‌ها در حالت کلی احساساتی هستند و فیلم بهترین راهکار برای درگیر کردن احساس آن‌هاست. به خاطر داشته باشید که مردم ۲۰ درصد از آن‌چه می‌شنوند، ۳۰ درصد از آن‌چه می‌بینند را به یاد می‌آورند. اما ۷۰ درصد از آن‌چه که می‌شنوند و می‌بینند را به یاد می‌آورند.

حقایقی در مورد بازاریابی ویدیویی:

  • آافزایش ۵۳ درصدی حضور وبسایت در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل
  • درگیر کردن مردم و تمایل بیشتر برای به اشتراک گذاری محتوا
  • ۲۰ درصد از کاربران متن می‌خوانند. در حالی‌که ۸۰ درصد ویدیو همان محتوا را تماشا می‌کنند
  • ۷۴ درصد از کل ترافیک اینترنت در سال ۲۰۱۷ ویدیویی بود که در سال‌های بعد افزایش بیشتری نیز داشت.
  • در صورتی‌که هتل شما تور ویدیویی داشته باشد احتمال رزرو تا ۶۷ درصد بیشتر خواهد شد.
  • نرخ کلیک برای ایمیل‌های حاوی ویدیو تا ۹۶ درصد افزایش خواهد داشت.
  • ۷۶ درصد از کاربران اجتماعی در صورتی که یک ویدیو (برای مسافران) سرگرم کننده باشد، آن‌را به اشتراک می‌گذارند. ۶۵ درصد از افراد هنگام نگاه کردن به ویدیوها به سفر رفتن و انتخاب مقصد فکر می‌کنند. ۵۴ درصد از افراد نیز برای انتخاب محل اقامت خود از ویدیو استفاده می‌کنند.

بنابراین تولید محتوای ارزشمند چیزی بیشتر از به اشتراک گذاشتن یک عکس زیبا است. شما باید پیام واقعی خود را به صورت داستان به مخاطب منتقل کنید.

احساسات نقش عظیمی در تصمیم گیری دارند و شما باید بر روی آن متمرکز شوید تا به مهمانان جدید دسترسی داشته باشید.

 

بازاریابی موبایلی هتل

گوگل اخیرا اعلام کرده است که تعداد جستجوهای انجام گرفته به وسیله گوشی‌های هوشمند با افزایش چشمگیری مواجه بوده است. از این‌رو هتلداران باید با استراتژی‌های بازاریابی خود سعی کنند مهمانان را از طریق گوشی‌های هوشمندشان جذب کنند.

وبسایت هتل باید با گوشی‌های هوشمند نیز سازگاری داشته باشد تا بتوان تجربه خوبی را برای کاربر ایجاد کرد.

یک وبسایت خوب و سازگار با موبایل باید شامل موارد زیر باشد:

  • کاربران برای دیدن اطلاعات نیازی به بزرگنمایی نداشته باشند.
  • متن وبسایت خوانا و تا حد امکان مختصر باشد.
  • از Adobe flash استفاده شده باشد.
  • یکپارچه‌سازی با گوگل مپ
  • داشتن نوار جستجو و تقویم
  • پر شدن خودکار فرم‌ها در صورت مراجعه مجدد
  • داشتن طراحی زیبا
  • سرعت بالا
  • سهولت استفاده

 

زمانی‌که صحبت از رزرو با استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌شود، چهار لحظه مهم وجود دارد که هتل‌داران باید از آن آگاه باشند:

  • لحظه‌ای که مشتری قصد رفتن داشته باشد: در استرالیا ۳۸ درصد از بازدیدکنندگان وبسایت‌های مسافرتی از طریق موبایل وارد می‌شوند.  زمانی‌که بازدید کننده وارد وبسایت می‌شود، با استفاده از سوالات متداول باید متوجه شوید که فرد به دنبال چه نوع هتلی است. سپس براساس آن پیشنهادات خود را ارائه دهید.

 

  • لحظه ایجاد یک برنامه: هنگامی که مشتری تصمیم می‌گیرد که برای سفر خود یک برنامه بچیند، اغلب به دنبال پیدا کردن قیمت‌ هتل، تصاویر هتل، طول پرواز و فعالیت‌های موجود در مقصد است. اطلاعاتی که با استفاده از تلفن هوشمند در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد به مسافران کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم بگیرند.

 

  • لحظه رزرودر این لحظه مسافران هنوز تا حد زیادی تمایلی به اعتماد به دستگاه‌های تلفن همراه ندارند. شما می‌توانید نگرانی آن‌هارا با امکان لغو رزرو ب تلفن همراه (بدون خسارت) رفع کنید. هرچه بیشتر مراحل رزرو را در تلفن همراه حذف نمایید، کار را برای مشتری آسان‌تر خواهید کرد.

 

  • لحظه انتظار برای کشف بیشتر: مسافران بعد از شروع سفر نیز به تلفن همراه خود روی می‌آورند و از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر انتظار دارد که ارائه دهنده خدمات مسافرتی یا هتل اطلاعات مربوطه را به آن‌ها بدهد. اطلاعاتی نظیر آب و هوا، راهنمای حمل و نقل عمومی، نرخ ارز و مواردی از این قبیل.

 

سئو وبسایت هتل

صفحه اول نتایج موتورهای جستجو بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده‌اند. از این‌رو بهینه سازی موتور جستجو (سئو) باید جزو اولویت‌های بازاریابی هتل باشد.

صفحه اول گوگل مانند یک نبرد رقابتی است و هتل شما باید هر چیزی را به درستی در اختیار مخاطب قرار دهد تا مورد توجه مهمانان احتمالی واقع شود.

گوگل به طور مداوم الگوریتم‌ها و استراتژی‌های خود را به‌روز می‌کند و هر یک از وبسایت‌های مسافرتی باید دید واضحی از آن‌چه‌که انجام می‌دهند داشته باشند تا بتوانند از طریق سئو وبسایت، ترافیک بیشتری را به وبسایت برسانند.

در ادامه ۶ راهکار سازگاری با گوگل را بررسی می‌کنیم:

  • برنامه‌ریزی موثر برای استفاده از کلمات کلیدی: برای انجام این کار باید بدانید که نیازها و سوالات مخاطب شما چیست. به این فکر کنید که مسافران هنگام برنامه ریزی برای سفر خود و پیدا کردن هتل در یک منطقه، چه چیزی را در گوگل جستجو می‌کنند. این راهکار به شما لیستی از کلمات کلیدی می‌دهد که با استفاده از آن‌ها در محتوای وبسایت می‌توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید.
  • یک اکانت گوگل مای بیزینس (Google My Business) ایجاد کنید: گوگل مای بیزینس تمام اطلاعات هتل شما را در زمینه‌های مناسب بهینه می‌کند و پیدا کردن هتل شما را برای مسافران آسان‌تر خواهد کرد. شماره تلفن، آدرس، عکس‌های هتل، نقشه هتل و اطلاعاتی از این نظیر را می‌توانید از طریق این اکانت در اختیار مسافر قرار دهید.
  • از Google Hotel Ads استفاده کنید: Google Hotel Ads یک سرویس پولی و در عین حال موثر برای هتل‌هاست. زمانی‌که هتل شما با استفاده از این سرویس در گوگل و گوگل مپ تبلیغ می‌شود، به مهمانان این امکان را می‌دهد تا بلافاصله مراحل رزرو را شروع کنند.
  • دنبال کردن تقاضا و داده‌های جستجو: حفظ رتبه در موتورهای جستجو نیاز به تداوم استراتژی‌های سئو دارد. هتلداران با پیگیری روند جستجو و تقاضا می‌توانند تصمیمات هوشمندانه‌تری درباره محتوای وبسایت خود بگیرند.
  • محتوا را یک ضرورت در نظر بگیرید: کیفیت محتوا یکی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم‌های گوگل است. هرچه یک محتوا باکیفیت‌تر باشد، احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین مرتبا مطالبی تازه و باکیفیت در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

همچنین می‌توانید یک تور مجازی نیز در وبسایت خود داشته باشید. چنین محتوای کامل و باکیفیتی قطعا بازدیدکنندگان وبسایت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به یاد داشته باشید که هرچه تعداد محتوا، پیوندهای داخلی و خارجی بیشتر باشد، الگوریتم‌ها بیشتر به آن توجه خواهند داشت.

  • بررسی‌های آنلاین را در اولویت قرار دهید: مسافران قبل از هر کسی به دوستان یا افراد هم‌سن خود اعتماد می‌کنند. به همین دلیل شما باید نظرات مثبت و منفی در مورد هتل خود را بررسی کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. مهمانان می‌خواهند بدانند که شما به تجربه مهمانان تا چه حد اهمیت می‌دهید و چقدر تلاش می‌کنید که خدمات خود را بهبود ببخشید. از این طریق می‌توانید جواب بسیاری از سوالات مسافران را در اختیارشان قرار دهید.

 

در مورد سئو و کسب رتبه وبسایت هتل در گوگل، هیچ راهکار سریعی وجود ندارد. بلکه باید از استراتژی‌های مناسبی استفاده کنید و صبر داشته باشید. برای حفظ رتبه در گوگل نیز شما به هوشیاری و به‌روزرسانی منظم نیاز خواهید داشت.

 

 

 

 

به خاطر داشته باشید که برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز می‌توانید از Google Analytics استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد این‌که مسافران چه چیزهایی را جستجو می‌کنند، کسب کنید.

مزیت استفاده از Google Analytics برای هتل:

  • ارزیابی ترافیک کلمات کلیدی
  • سنجش میزان بازدید محتوا
  • ثبت ترافیک ورودی
  • مشخص شدن دستگاه مورد استفاده بازدیدکنندگان
  • مشخص شدن منبعی که بیشتری نرخ تبدیل را دارد

 

بازاریابی ایمیلی هتل

افزایش رقابت در فضای کسب‌وکارهای آنلاین، نیاز به استراتژی‌های بازاریابی متنوع را بیشتر کرده است. امروزه بازاریابان هتل باید در کنار راهکارهای سنتی، کانال‌های مختلفی را برای بازاریابی داشته باشند.

بازاریابی ایمیلی یکی از مناسب‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های دسترسی به مهمانان و افزایش رزرو مستقیم است. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع بازاریابی بازگشت سرمایه خوبی نیز دارد.  به همین دلیل هتل‌ها باید از این راهکار نیز برای بهبود کسب‌وکارشان استفاده کنند.

اولین قدم در بازاریابی ایمیلی داشتن یک لیست بهینه است. این پایگاه داده بزرگ به شما کمک می‌کند تا به اهداف تجاری مدنظرتان نزدیک‌تر شوید.

در ادامه ۷ نکته در مورد بازاریابی ایمیلی برای هتل را بررسی خواهیم کرد:

  • مهمانان تکراری را مورد هدف قرار دهید:

جذب مهمانان جدید نسبت به نگهداری مهمانان فعلی نیاز به صرف هزینه ۵ تا ۸ برابری دارد. بنابراین نگهداری مهمانان فعلی راهکاری منطقی و در عین حال کم هزینه‌تر خواهد بود.

پکیج‌های ویژه و مزایای مختلفی را می‌توانید به مهمانان قدیمی و فعلی خود ارائه دهید.

  • از دوره‌های اوج سفر استفاده کنید.

مهمانان بیشتر در دوره‌های اوج سفر به دنبال پیدا کردن اتاق هستند. بنابراین هنگام نزدیک شدن به تعطیلات می‌توانید با ارسال ایمیل با مضمون تعطیلات، تخفیف‌های ویژه یا هر مزیت دیگری آن‌هارا بیشتر ترغیب کنید. برای ارسال ایمیل‌های فصلی هدفمند می‌توانید از اطلاعات سیستم مدیریت هتل یا همان PMS استفاده کنید.

  • به یاد داشته باشید که داده‌های مشتری یک کلید است

زمانی‌که مشتری به‌صورت آنلاین اتاق رزرو می‌کند، اطلاعاتی نظیر نام، شماره تماس و ایمیل خود را ثبت می‌کند. جمع آوری این داده‌ها و استفاده از آن برای پیگیری به موقع مشتری، تأثیر زیادی بر روی بهبود کسب‌وکارتان خواهد داشت. بنابراین فراموش نکنید که پیشنهادات لحظه‌ای، تخفیفات ویژه و مواردی از این قبیل را برای مشتری ایمیل کنید.

  • بهینه سازی زمان ارسال

هر یک از ایمیل‌ها باید شخصی‌سازی شوند و هنگام ارسال توجه داشته باشید که مشتری در کدام منطقه زمانی زندگی می‌کند. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که ایمیل‌های ارسالی در روز جمعه، بیشتری میزان کلیک را دارد. روزها و ساعت‌های مختلفی را برای یافتن بیشترین میزان تأثیر امتحان کنید.

  • از موضوعات کوتاه و مستقیم استفاده کنید

شما زمان زیادی برای جلب توجه مخاطب ندارید. بنابراین یک ایمیل جذاب کوتاه است و مزایا را به‌صورت مستقیم و کاملا واضح توضیح می‌دهد.

  • از تصاویر زیبا استفاده کنید

تصاویره خیره کننده هتل و مقصد می‌تواند منجر به افزایش تعامل و تمرکز روی محتوای شما شود.

  • دعوت به اقدام داشته باشید.

تأثیرگذارترین ایمیل‌های بازاریابی خواننده را به‌گونه‌ای درگیر و تشویق می‌کنند که اقدام گفته شده در انتهای ایمیل را انجام دهند.

مثال‌هایی از دعوت به اقدام:

  • دعوت به رزرو مستقیم در وبسایت و دریافت مشوقی در ازای آن
  • درخواست برای بازخورد و دریافت تخفیف یا فرصت برنده شدن در یک مسابقه
  • پیشنهادات و جوایزی که مهمانان را برای رزرو فوری تشویق می‌کند
  • یک دعوت به اقدام دوستانه به همراه یک پیام شخصی

 

ایمیل مارکتینگ باید بخشی مهم از استراتژی بازاریابی کلی هتل شما باشد. به یاد داشته باشید که با هر ایمیل شما در حال ایجاد یک ارتباط با مشتری خود هستید. زمانی‌که شما برای ایجاد چنین ارتباطی وقت می‌گذارید، مشتری احساس خوبی خواهد داشت چون این شما هستید که برای آن‌ها ارزش قائل می‌شود. بنابراین احتمال رزرو تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

منبعسایتمایندر میلرل

  • هادی عربی گل

 

نکات منفی که در صنعت هتلداری نباید مشاهده شود

نکته های آموزشی که در زیرآمده جهت توجه مدیران هتل برای بالا بردن کیفیت خدمات و سرویس دهی است و سعی شده با یادآوری این نکات دربهبود و روش آنها گامی مثبت برداشته شود و همین نکات کوچک ولی مهم مسافران را متوجه می کند پولی که داده اند خدمات در چه حد و حدودی بوده و مسوول هتل یا رستوران هم بداندکه عمل ورفتار آنها درموفقیت یا عدم موفقیت تاثیرگذار است.

۱- نیمه شب واردهتل می شوید کارمند هتل که برای شب کاری حقوق می گیرد در لابی رختخواب انداخته یا روی چند مبل خوابیده و خواب آلود با لباس خواب، جواب ارباب رجوع را می دهد.

۲- نیمه شب در هتل را بسته باشند و مسافر زنگ بزند و وارد شود.

۳- روی میزرسپشن را یک سوراخ طراحی کرده باشندکه مسافران موقع خروج ازهتل کلیدرا دراین محل بیندازند زیرا رسپشنیست حال وحوصله گفتن صبح بخیر یا عصربخیر را به مسافران ندارد.

۴- هتلی که رسپشنیست پشت میزرسپشن نشسته و درحال خوردن چای یا ساندویچ است و با دهان پر جواب می دهد.

۵- هتلی که پشت شیشه در ورودی نوشته اتاق خالی نداریم.حتی اجازه ورود میهمان رابه هتل نمی دهند چون اتاق خالی ندارند (پاسخ دادن زحمت دارد وبرای راهنمایی کردن هم که پولی دریافت نمی کنند).

۶- هتلی که پشت میزرسپشن صندلی بگذارد و رسپشنیست نشسته جواب مسافران را بدهد.

۷- رسپشنیست پشت میز رسپشن یاکارکنان جلوی میهمانان درحال سیگارکشیدن یا روزنامه خواندن باشند.

۸- رسپشنیست بدون کت با پیراهن پشت میز رسپشن در حال انجام وظیفه باشد.

۹- افراد غیر مسوول پشت میز رسپشن بروند یا پاسخ تلفن را بدهند.

۱۰- تلفن چی یا رسپشنیست تلفنی را وصل به اتاق کرده و میهمان دراتاق نیست که در این حال تلفن چی هم روی خط نمی آید تا مخاطب متوجه شود تلفن چی در حال پیگیری است.

۱۱- هرگز نباید در هتلی تلفن گویا نصب کنند زیرا میهمان وقتی از راه دور تلفن می کند باید مدت ها پیام ها را گوش کندکه هیچ کمکی به او نمی کند و فقط اورا عصبانی خواهد کرد

۱۲- وقتی فکسی برای هتل بخواهد برسد تلفنچی سوال کند شما کی هستید و از کجا فکس می فرستید و در چه رابطه ای است.

۱۳- میهمانی بخواهد از رسپشنیست یا تلفن چی سوال کند و کارمند مسوول، مشغول صحبت کردن باهمکار خود یا با تلفن در حال مکالمه با دوستان خود باشد و میهمان را منتظر نگهدارد.

۱۴- مسافران چمدان را شخصاً به اتاق حمل کنند.

۱۵- مبلمان لابی هتل به هم ریخته و روی میزها کثیف باشد.

۱۶- اگربرای رزرو مراجعه کنند، بگویند بروید فردا بیایید یا در فلان ساعت بخصوص چون کارمند مسوول نیست .

 

۱۷- کارمندی که با خنده های بیجا یا نشان دادن میهمانان با دست به همکاران، میهمانی را مسخره کند.

۱۸- در رستوران یخی که روی میز قرارداده اند آن قدر بزرگ با شد که در لیوان جا نشود.

۱۹- لیوان ها و ظروف لب پریده باشد.

۲۰- قاشق، چنگال را در لیوان آب در روی میز های رستوران قرار داده باشند.

۲۱- به جای دستمال سفره یا دستمال کاغذی روی میز های رستوران از کاغذ های کاهی استفاده شود.

۲۲- رستوران، بستنی را در پیشدستی سرو کند.

۲۳- گارسن موقع سرو غذا در رستوران بدود.

۲۴- گارسن جلوی مشتری سوت بزند یا در حال آدامس جویدن باشد.

۲۵- گارسن، انگشتان را به داخل ظرف و لیوان فرو کرده باشد.

۲۶- گارسن برای سفارش غذا به آشپزخانه فریاد بزند یا همکار خود را بلند صدا کند.

۲۷- کارکنان با دمپایی درحال خدمت باشند.

۲۸- پیشخوان کافی شاپ که شما نبینید آن پشت چه می کنند.

۲۹- دستشویی و توالت ها آن قدرکثیف است که شما رغبت نمی کنید دست به در دستشویی بزنید.

۳۰- در سرویس های عمومی وسیله ای بهداشتی برای دست خشک کردن نباشد.

۳۱- در دستشویی ها صابون مایع نیست یااگرهست آن قدرکثیف است که برای شستن دست رغبت نمی کنید.

۳۲- دربان هتل بدون توجه به میهمانان با دوستانش صحبت کند یا در حال شوخی باشد.

نکاتی که به آنها اشاره شده چناچه درهتلی دیده شود توجهی به رفتار کارکنان با میهمانان ندارد و کارکنان هتل نیز آموزش های لازم را ندیده اند.
اینکه هتل ها و رستوران هایی که هنوز پی نبرده اندکه چرامیهمانان تمایلی ندارند به چنین اماکنی مراجعه کنند دلایل گوناگونی وجوددارد. هتل یا رستورانی که نتواند به هردلیلی رضایت، آسایش وآرامش لازم را ارائه کند به جلب مشتری به طریق غیر معقول می پردازد مانند اینکه برای هر مسافری که تاکسی به هتل می آورد مدیریت هتل وجهی ازپیش تعیین شده به تاکسی پرداخت کندکه این مورد خودگواه کیفیت نا مطلوب و عدم مدیریت صحیح هتل یا رستوران است که با پرداختن به تاکسی و غیر سعی در جلب میهمان کند. مدیران در مقابل وجهی که دریافت می کنند باید خدمات و سرویس دهی مطلوب ورفتار شایسته ای داشته باشند تا رضایت میهمانان را جلب کنند.بی توجهی به هریک از نکات بالا بی احترامی به میهمانان هتل وبه هم ریختن نظم و انضباط درهتل است که از ارزش هتل شما می کاهد وشایسته مدیریت هتل نیست.

 

بااحترام

هادی عربی گل 

کارشناس خبره هتلداری و گردشگری

کد 868

 

  • هادی عربی گل