هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است


شرح وظایف واحد کاست کنترل هتل Cost control in hotel

مشاوره و راه اندازی هتل و رستوران از صفر تا صد توسط شرکت ایران شف

کنترل در تمامی اصناف و شرکت ها و ادارات چه خصوصی و چه دولتی حائز اهمیت می باشد، زیرا اقتصاد یک مجموعه از طریق کنترل های مالی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در هتل هم کنترل جزء قسمت های اصلی و پایه می باشد.

این بخش در هتل شامل مجموعه های زیر است:

1-مدیریت مالی 2-کاست کنترل 3-رسیوینگ

در بخش مالی، گردش کار از صندوق داران شروع می شود. به عیبارتی کار از جزء به کل است(قیاسی)، صندوق داران قسمت ها پس از پایان شیفت کاری خود مبلغ نقدی و نسیه (غیرنقدی) را به همراه گزارشات به صندوق مادر تحویل می دهند و صندوق مادر آن ها را به امور مالی تحویل می نماید.

امور مالی پس از کنترل صورت حساب ها و مبلغ نقدی و تمامی فیش ها و قبوض (که گزارش اصلی در دو نسخه تهیه شده است) را کنترل و سپس رسید می کند که یک نسخه به صندوقدار تحویل داده می شود که بایستی در قسمت خود بایگانی شود و نسخه دیگر به همراهی تمامی صورتحساب ها و ... در امور مالی می ماند که مجددا توسط یکی از حسابدارها کنترل به صورت دقیق انجام می پذیرد و سپس سند مربوطه ثبت می شود که کلیه این سندها جزء اسناد درآمدی محسوب خواهند شد.

تعریف کاست کنترل:

واژه کاست به معنی بهای تمام شده و میزان هزینه ایست که برای ارائه خدمت یا تولید کالا صرف می شود تا منجر به درآمد خدمات و یا فروش گردد. بدیهی است که استواری و بقای واحدهای اقتصادی در گرو شناخت هزینه ها و بهای تمام شده از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است و طبیعی است که هتل ها به عنوان واحدهای اقتصادی ارائه خدمت و یا تولید کالا برای مهمان را به صورت تلفیقی انجام میدهند به منظور شناخت و کنترل هزینه های تولید و بهای تمام شده و پیش بینی صحیح قیمت فروش در سازماندهی واحد مالی خود بخشی را به نام کاست کنترل که مشابهت فراوان با حسابداری صنعتی در کارخانجات دارد، داشته باشد.

با توجه به مطالب فوق واحد کاست کنترل زیرمجموعه ای از واحد امورمالی هتل یا مستقل می باشد که وظایف خاص خود را در جهت اهداف مدیریت پیش می برد و عملکرد آن متناظر با حسابداری صنعتی در کارخانجات و صنایع است. تعیین بهای تمام شده اغذیه و اشربه کنترل مصرف مواد اولیه از وظایف اصلی این قسمت می باشد.

گزارش دهی واحد کاست کنترل صرفا به مدیریت هتل و مدیر امورمالی هتل می باشد.

علت پیدایش کاست کنترل در هتل:

به دلیل حجم کاری بالا، مدیریت غذا و نوشابه قادر به کنترل هزینه های بخش ها و فروش بخشها نیست که اگر مدیر غذا و نوشابه به کاست بپردازد از اصل کار یعنی کیفیت،کمیت، بهداشت و ... باز می ماند که بسیار زیان آور است و به منظور آگاهی مدیر غذا و نوشابه از برخی موارد مربوط به بخش خود که بیش از 65% از نیروهای هتل را به خود اختصاص می دهد از گزارشات و کنترل های واحد کاست کنترل و ارتقاء کیفی و کمی تولیدات غذا و نوشابه برخی گزارشات خود را به ایشان ارائه می نمایند.

درواقع هزینه های کارکنان این بخش از واحد غذا و نوشابه پرداخت می شود زیرا تمامی کادر این قسمت برای اغذیه و اشربه کار می کنند ولی به خاطر رعایت سیستم اداری و نفوذهای احتمالی مدیر غذا و نوشابه زیرمجموعه امورمالی هتل است که کارکنان و یا مسئول قسمت بتواند به راحتی و دور از هرگونه دغدغه گزارش خود به مدیر مربوطه اعلام نماید.

کسانی که در این بخش شاغل اند اگر دارای تجربه و اولویت کاری باشند برای هتل مثمر ثمر خواهند بود و در غیر اینصورت جز ضرر و تشنج ناراحتی نخواهند داشت.

شرح وظایف واحد کاست کنترل

1-تهیه رسیپی از کلیه منوهای قابل فروش

2-تهیه قیمت تمام شده از کلیه منوهای قابل فروش

3-آشنایی با کلیه مواد مورد نیاز واحد

4-کنترل کلیه بن های رستوران و آشپزخانه و مغایرت یابی

5-کنترل کلیه صورتحساب رستوران ها و مطابقت با بن های صادر شده رستوران و آشپزخانه و رفع مغایرت

6-تهیه گزارشات مربوط به کاست هر غذا و کل

7-کنترل درآمد روزانه هر رستوران

8-تهیه قیمت تمام شده غذای کارکنان

9-تهیه گزارشات استاندارد و واقعی غذا و توجیه انحرافات

10-تهیه گزارشات مالی و آماری روزانه-ماهانه و سالیانه

11-تهیه گزارشات ریالی و مقداری و تعدادی

12-کنترل حواله انبارها و نظارت ورود و خروج مواد

13-کنترل مقایسه ای مواد درخواستی- مصرفی و ضایعات

14-تهیه گزارشات مصرفی و فروش

15-تهیه گزارشات مغایرت ها جهت بررسی و ارائه به مدیران ذیربط

16-نظارت فیزیکی بر واحدهای قصابی (واحد تولید)

17-کنترل کیفی و کمی مواد غذایی خریداری شده

18-کنترل پرس های غذا که جهت ارائه به میهمانان تهیه گردیده است.

19-بررسی و کنترل درخواست خرید و خرید کالا

20-کنترل و نظارت بر دوره های نگهداری مواد در انبار

21-کنترل و نظارت بر پروسه های مصرف

22-کنترل و نظارت بر مواد موجود در انبار

23-ارائه منوهای پیشنهادی جهت مواد مرده و کم تحرک در انبارها

24-نظارت بر استانداردها

25-نظارت مستقیم بر برگزاری مراسم و میهمانی ها

26-کنترل تعدادی بر میهمانی ها و مراسم

27-تفکیک هزینه های پرسنلی و مسافری

28-ارائه پیشنهادات جهت استفاده بهینه از مواد موجود

29-استفاده از مواد غذایی مناسب و مشابه و ارزان و جایگزین آن

30-استعلام قیمت و بازاریابی

31-جلوگیری از خریدهای سلیقه ای

32-موجودی گیری از انبار مصرفی

33-تهیه منوهای فصلی و پیشنهاد به مدیران ذیربط

34-واخواهی از کسر واریزی صندوق داران

35-ارائه گزارشات منطقی و عملی بابت نوسانات کاست

36-تهیه گزارشات مربوط به پیش بینی بودجه سال های آتی

37-بازدید از کلیه سردخانه ها و انبارهای مواد غذایی به جهت جلوگیری از وجود ضایعات و نظارت به تاریخ مصرف موادغذایی، اجناس مرده، اجناس کم تحرک

38-بررسی و تجزیه و تحلیل علل و افزایش (کاهش) کاست

39-تهیه گزارش انحرافات فروش، هزینه ها و موجودی ها

درخواست مواد غذایی و نوشابه:

این درخواست دارای سه برگ است و چهار امضاء مجاز دارد:

(درخواست کننده، تحویل دهنده (انباردار)، تحویل گیرنده، مدیر غذا و نوشابه، کاست کنترل)

پس از تکمیل امضاهای مجاز درخواست به انبار تحویل داده می شود(برگ سوم) (نسخه اول کاست کنترل، برگ دوم واحد مربوطه)



قیمت گذاری مواد غذایی با کاست کنترل است.

واحد کاست کنترل (انبار) می بایست موارد ذکر شده درخواست را از کارتکس مربوطه کسر نموده و پس از محاسبات کامل در فرم خروج از انبار مواد غذایی و نوشابه در ستون های هر قسمت ثبت گردد.

توجه: کارتکس انبار در سه واحد موجود است:

1-انبار که بدون قیمت بوده است.

2-کاست کنترل

3-امورمالی (موارد 2 و 3 با قیمت می باشد.)

انبارداری

این واحد باید حداقل از نور طبیعی برخوردار باشد، دارای رطوبت و فاضلاب نباشد تا اینکه بتوان موادغذایی و ... را به سهولت در آن نگهداری کرد.

انبار شامل واحدهای ذیل می باشد:

1-انبار مواد غذایی

2-انبار نوشیدنی ها

3-انبار آرد

4-انبار لوازم التحریر

5-انبار شوینده ها

6-انبار ملزومات (مثل کبریت، دستمال کاغذی و ...)

7-انبار روشنایی

8-انبار سوخت

9-انباردار باید ضایعات را قبل از انهدام به اطلاع کاست کنترل برساند

10-انبار تاسیسات

11-انبار دایره اموال

انبار باید دارای ارتفاع 4 متر جهت چیدمان راحتتر و جریان هوا باشد.

انباردار و کمک انباردار باید دارای صبر و تجربه کافی در مورد انبارداری و شیوه چیدمان کالا و موادغذایی به صورت جزء و کلان در انبار و جابجایی آنان باشد.
ایشان به هیچ وجه حق تحویل اجناس را بدون مجوز (همان درخواست که دارای کلیه امضاها باشد) ندارد، مگر در موارد استثنائی آن هم با هماهنگی مدیر هتل یا معاون ایشان.
انباردار موظف است کلیه اجناس وارده خصوصا مواد غذایی و نوشیدنی را که مطابق فرم رسیوینگ شیت (Receiving Shit) (فرم گزارش خرید موادغذایی کل هتل) را کامل کند و قبل از آن 4 یا 3 برگ در کارت های مربوطه بدون قیمت ثبت کند.
انباردار باید در هر زمان جوابگوی واحد کنترل باشد و در صورت برداری پایان ماه انبارها و سردخانه ها همکاری لازم را بنماید.

دریافت کالا (رسیوینگ کلارک)

کارکنانی که در این واحد اشتغال دارند به دلیل آنکه با واحد تدارکات و سایر واحدها ارتباط مستقیم دارند و به علت حجم بالای کار باید همان خصوصیات کاست کنترل و انباردار را داشته باشند.

باید کلیه اجناس که از مامور خرید تحویل گرفته می شود، از لحاظ عددی و یا وزنی مورد کنترل قرار گیرند.

در فرم رسیوینگ شیت ثبت و تحویل کاست کنترل دهد.

رسیوینگ شیت دارای چهار برگ است دو برگ همرا با فاکتورها تحویل کاست کنترل می شود، نسخه سوم به انبار مواد غذایی، نسخه چهارم به بایگانی قسمت.

توجه: پرسنل دریافت کالا به هیچ عنوان حق اظهارنظر در خصوص کیفیت و یا قیمت کالا را ندارند.

درخواست خرید

درخواست خرید بر دو نوع است:

1-دایرکت یا مارکت لیست: آن نوع از درخواست است که مستقیما از جانب سرآشپز است و دارای دو امضاء سرآشپز و مدیرغذا و نوشابه می باشد و معمولا مواردی نظیر لبنیات، سبزیجات و گوشت های مصرفی و از این قبیل موارد را در آن قید می کنند، این درخواست 2 برگ است.

واحد متقاضی_تدارکات

2-درخواست خرید از طریق انبار مرکزی: آن نوع از درخواست است که دارای 4امضاء انباردار، کاست کنترل، امورمالی و مدیر هتل می باشد.

نسخه

1-نسخه اول: واحد متقاضی

2-نسخه دوم: تدارکات

3-نسخه سوم: واحد دریافت کالا (که به کاست تحویل می دهد)

سردخانه ها

الف-سردخانه زیر صفر:

1-حداقل دمای این نوع سردخانه ها 20 درجه زیر صفر می باشد.

2-ورودی این انبار باید دارای دو درب تو در تو و جداگانه باشد.

3-کلیه اجناس هنگام انتقال به این سردخانه باید دارای بسته بندی کتابی به وزن 5کیلو باشد منوط بر اینکه پلاستیک یا ظروف مربوطه روزنه ای نداشته باشد.

ب-سردخانه بالای صفر:

1-دمای این نوع سردخانه حداقل 3 و حداکثر 5 درجه بالای صفر می باشد.

2-درب ورودی آن حوضچه ای برای کفش ها و صندل ها طراحی شده است، این سردخانه ها جهت جهت انبار سبزیجات، لبنیات و از این قبیل مواد می باشد که باید جای هر یک و یا مواد آماده مصرف جداگانه مشخص باشد.

توجه: ابعاد سردخانه ها متفاوت است و متناسب با فضای موجود و مکان های هتل و نیاز آن طراحی می شود.

بررسی فاکتورهای مواد غذایی و نوشیدنی ها

واحد کنترل موظف است پس از دریافت فاکتورها توسط رسیوینگ بررسی های ذیل را انجام دهد:

1-کنترل درخواست خرید (امضاهای مجاز)

2-کنترل فاکتورهای موجود از نظر قیمت، اوزان یا تعداد، امضاء های مجاز و مهر کیفیت تائید شده، مهر کارت و مهر دریافت کالا.

3-ثبت کالا در کارتکسهای مربوطه

4-پس از اتمام محاسبات همراه با دو برگ رسیوینگ شیت به مالی ارسال می شود و در برگ دوم رسیوینگ شیت رسید دریافت می کنیم.

5-کنترل مکلف است در پایان هرماه از طریق فرم رسیوینگ شیت خرید را با امور مالی در خصوص کسر یا اضافه تطبیق دهد.

صورتبرداری از انبار غذایی، سردخانه ها و انبار شارژ کلیه واحدهای غذا و نوشابه:

1-واحد کنترل موظف است 28 هرماه طی بخشنامه ای تعطیلی انبار را در تاریخ 29-30 یا 31 هر ماه اعلام نماید تاا ینکه قسمتها بتوانند اجناس مورد نیاز را ذخیره نمایند، به جز موارد استثنایی که نادر و اتفاقی است.

2-کاست کنترل موظف است قبل از ورود به انبار جهت صورتبرداری، از طریق کامپیوتر یا کارتکس دستی ، موجودی ها را دریافت نماید، سپس اقدام به شمارش عینی کند.

3- اگر چنانچه پس از بررسی کامل در خصوص انبار مغایرت مشاهده شد مجددا کنترل درخواست انبارها، فرم ها و رسیوینگ شیت باید انجام شود.

4-کاست کنترل موظف است در تاریخ های 29-30 یا 31 هر ماه قبل از شروع به کار واحدهای غذا و نوشابه از کلیه انبار شارژ واحدها صورتبرداری نماید.

5-کاست کنترل باید در پایان هر ماه از کلیه بطری های نوشیدنی اعم از داخل انبار یا در واحد غذا و نوشابه باشد، صورتبرداری کند. (جهت کسر یا اضافه هر واحد)

بررسی میهمان ها و همایش ها

1-مدیر غذا و نوشابه موظف است کاست کنترل را از فاکتورهای ذیل در مورد کلیه قراردادهای میهمانی باخبر نماید:

نوع غذا

حداقل و حداکثر تعداد میهمان

ساعت ورود و خروج

نفرقیمت

مکان برگزاری (چرا که هتل دارای مکان های متعددی می باشد)

2-کاست کنترل موظف است در مکان درب ورودی سالن ها یک نفر را جهت شمارش میهمان یا اخذ کارت دعوت ایشان مستقر نماید.

3-کنترل موظف است پس از پایان شمارش تعداد میهمانان حاضر، به حداقل تعداد رسیده باشد یا خیر و یا بیشتر باشد، در فرم سفارش (بن) تعداد نفرات همراه با نام منو ثبت و تحویل صندوق دار آن قسمت دهد، صندوق دار بر اساس آن بن صورتحساب صادر و به امضاء کاست کنترل می رساند.

4-واحد کاست کنترل موظف است پس از اتمام هر میهمانی یا همایش هایی که صورت می پذیرد از سرآشپز درخواست فرم
  • هادی عربی گل

کاست کنترل و دنیای شگفت انگیز کنترل هزینه

کاست کنترل (کنترل هزینه)

کاست کنترل یکی از بخش های مهم هتل است که امروزه به عنوان اصلی ترین اهداف یک سازمان مطرح می شود. و اغلب هتلدارانی که بدون کاست کنترل حرکت می کنند بلاشک پرواز کور انجام می دهند . بسیاری از هتلداران فعلی یا اصلا دپارتمانی دراین رابطه ندارند و یا صلاح نمی بینند که به این موضوع ورود کنند . بررسی قیمت تمام شده ی خدمات نشان می دهد که اغلب دوستان به صورت ذهنی با یک سری محاسبات ساده قصد دارند که کنترل هزینه را انجام دهند که این امری غیر ممکن است . حالت های پیشرفته  ی کاست کنترل به وسیله ی نرم افزارهای پیشرفته و با محاسباتی دقیق انجام می شود که به دلیل نداشتن نرم افزار ی جامع ، کارهایی نصفه و نیمه صورت گرفته ولی کافی نیست.

کاست کنترل در هتل بر سه پروسه ی خرید سالم ، تولید سالم و فروش سالم نظارت می کند و از این رو این دپارتمان نقش شاهرگ حیاتی در هتل را برعهده دارد . این دپارتمان درحقیقت دیده بان مدیر کل سیستم است و بایستی شخصی عهده دار این سیستم شود که با سیستم هتل کاملا آشنایی داشته و به صورت جنرال بر تمامی قسمت های هتل اشراف لازم را داشته باشد.غفلت از این سیستم عواقب بدی را برای سازمان به ارمغان می آورد .

سه هدف اصلی مدیریت خوب هزینه های عمومی در هتل

الف) انضباط مالی (کنترل هزینه )

ب) تخصیص سازگار منابع با اولویت سازی تعیین شده

ج)مدیریت عملیاتی خوب

 

مدیریت عملیاتی خوب و مناسب نیز به نوبه ی خود نیاز به کارایی (به حداقل رساندن هزینه در سازمان ) و اثر بخشی ( دستیابی به نتیجه مورد نظر ازفروش است.)

اما توجه خاص به مدیریت هزینه های عمومی نباید ما را از ارتباط اساسی بین درآمد و هزینه غافل سازد . هدف سه گانه ی مدیریت هزینه های عمومی را به سهولت می توان به هدف های سه گانه ی مالی (درآمدی) بسط داد . انضباط مالی علاوه بر پیش بینی دقیق درآمدها نتیجه ی پیش بینی دقیق هزینه ها نیز هست.

اولویت بندی خرید یکی از مهمترین آیتم های هتل است و خرید ها به ترتیب اولویت بعد از اقلام غذایی مربوط به اشکالات مستقیم و مرتبط با میهمان باید باشد. یعنی هدف ما در هتل باید رفع مشکلات میهمانان باشد .

قبل از اینکه به واحد کاست کنترل بپردازیم بهتر است که وظایف این دپارتمان را بیان کنیم.

******************** وظایف دپارتمان کاست کنترل

  1. بازرسی منظم و مرتب از وضعیت کیفیت مواد غذایی (حداقل روزی یک بار)

  2. بازرسی منظم از شرایط یخچال های زیر صفر و بالای صفر با توجه به کنترل دمای یخچال.

  3. نظارت بر دریافت و ذخیره سازی صحیح مواد غذایی ، بسته بندی ، درجه حرارت ، نور ، رطوبت و نظارت بر انبار گردانی .

  4. اطمینان از تمیز بودن و رعایت اصول بهداشتی در انبارش مواد غذایی .

  5. نظارت برخرید به موقع و به هنگام اقلام درخواستی به طوری که خللی در روند جاری هتل ایجاد نشود.

  6. اطمینان ازبستن درب انبارهای هتل پس از اتمام کارهای داخلی انبار.

  7. اطمینان از درست بودن موجودی انبارو ایجاد فضای امنیتی جهت انبارهای هتل.

  8. اطمینان از این موضوع که تمامی خریدهای بخش غذا و نوشابه با نظر آشپز اجرایی و مدیر غذا و نوشابه صورت گیرد.

  9. ارتباط روزانه و تبادل اطلاعات با آشپز اجرایی و دستیاران و شف قنادی.

  10. گرفتن موجودی بدون نقص با کنترل مالی صحیح و هماهنگی با مدیر غذا و نوشابه

  11. اهمیت کنترل آمار نوشابه ها در هتل که این موضوع در اغلب هتل ها انجام نمی گیرد و درطول سال لطمات زیادی به هتل از این بخش وارد می شود.

  12. بررسی عدم انطباق ها و هرگونه آمارهای اشتباه از سیستم مالی و ارائه ی گزارش به مدیر عامل .

  13. کاست کنترل به طور مستقیم مسئول کنترل هزینه در هتل است و بایستی بر کلی هی قسمت های هتل نظارت کافی داشته باشد تا از حیف و میل اموال و علی الخصوص مواد غذایی توسط پرسنل جلوگیری به عمل آید.

  14. دستوالعمل های فنی (TO) تجهیزات و دستگاه ها بایستی تهیه و در اختیار کارکنان قرا بگیرد ، هم چنین نحوه ی تمیز کردن تجهیزات برقی در آشپزخانه ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا گاهی اوقات عدم رعایت موارد ایمنی باعث خسارت زیادی به سازمان خواهد شد.

  15. درخواست های تعمیراتی جهت انجام کار بایستی به واحد فنی ارجاع گرددو در سوابق نگهداری شود.

  16. کاست کنترل هم چنین باید با مهندس فنی ارتباط نزدیکی داشته باشد و بر عملکرد این سیستم جهت کنترل هزینه ی هتل نظارت کند.

  17. نظارت بر اوزان مواد غذایی به طوری که مواد غذایی طبق RECIPIE (مواد تشکیل دهنده ی غذا) تحویل آشپزخانه ی مرکزی شود و از اسراف جلوگیری گردد.

  18. بررسی فانکشنهای تالار و نظارت بر درخواست مواد اولیه بر طبق تعداد نفرات میهمانان .

  19. نظارت بر درخواست های نوشابه های هتل در مراسم ها و مرجوعی به انبار برای فروش مجدد در برنامه ی بعدی .( ورودی و خروجی بایستی کنترل گردد.)

     

    *********** ارتباطات

  1. مدیر عامل هتل

  2. پرسنل مالی

  3. حسابداری

  4. آشپز اجرایی

  5. مدیر غذا و نوشابه

  6. مدیر خانه داری

     

    این ارتباطات بایستی صمیمانه و در جهت اهداف و سیاست های هتل و مدیر کل باشد. به خاطر داشته باشید کار کنترل بدون خواست وحضور کارکنان به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

     

     

    مدیریت سیستم کاست کنترل (SYSTEM MANAGER)

     

  1. توانایی رهبری پرسنل دپارتمان مورد نظر برای موفقیت در روش کار مولد با استفاده ازتمامی ابزارهای موجود .

  2. ایجاد ارتباطی صمیمانه با کارکنان و خدمه ی هتل ، برطرف کردن روزانه ی مشکلات و حتی مشکلات شخصی.

  3. ایجاد ارتباط با شیوه ا ی عادلانه حتی زمانی که تحت فشار شدید کاری قرار دارد.

  4. اطمینان حاصل شود که روش های انضباطی درست رعایت شوند.

  5. پی گیری گزارش های انضباطی

  6. جلوگیری ازورود افراد غیر مجاز به انبارها

  7. اطلاعات مالی ، هزینه ی اقلام مصرفی و اطلاعات خرید جنبه ی محرمانه دارد و نبایستی در اختیار دپارتمان های دیگر قرار گیرد. ( محرمانگی اطلاعات )

  8. آشنایی با استانداردهای شرکت و هتل که مستقیما در ارتباط خرید ، دریافت و تو زیع کالا می باشد.

  9. آشنایی کامل با شرح وظایف کارکنان تحت امر در دپارتمان کاست کنترل.

  10. اطمینان از رعایت استانداردهای شغلی توسط کارکنان هتل .

  11. نظرات و پیشنهادات کارکنان را تجزیه و تحلیل کرده و راه کارهای جدید را برای کنترل هزینه به کار بندد.

  12. نظارت بر قیمت های خریدو جمع آوری اطلاعات بازار و تجزیه و تحلیل و اعلام نظر به مامور ارشد خرید برای خرید بهتر و حفظ منافع سازمان

 

*****************اهداف کاست کنترل

             کاست کنترل به عنوان یک سیستم بازدارنده از مصرف غیر اصولی و جلوگیری از اسراف در سازمان می باشد و گزارشات انحراف از سیستم قابل قبول از مشکل ترین وظایف این دپارتمان است.

کاست کنترل به طورکلی بر هرورودی (IN PUT ) تا اطمینان از خروجی (OUT PUT ) نظارت می کند . یعنی اقلامی که وارد هتل شده تا زمان فروش بایستی تحت کنترل سیستم کاست کنترل باشد.و هروردی خروجی داشته باشد . برای مثال یک قوطی نوشابه که به واحد  تحویل می شود باید پس از فروش  یک صورت حساب داشته باشد و اگر صورت حساب ندارد پس تکلیف این موضوع چیست؟ رصد سرنوشت این قوطی نوشابه به عهده ی کارمند کاست کنترل است . اگر توسط پرسنل استفاده شده است عدم انطباق آن باید در فرمی جداگانه به عرض مدیر کاست کنترل برسد و گزارش ماوقع به عرض مدیر کل هتل برسد. این نوعی کوچک ازپی گیری  سیستم کاست کنترل است که برای همه ی اموال بایستی در نظر گرفته شود . این پروسه ، پروسه ی بسیار سخت و مشکلی است که باید شناسایی گردد. پس از جا افتادن این موضوع رفته رفته پرسنل با این وضعیت خوگرفته و از رفتارهای غیر حرفه ای ایشان به طور ناخودآگاه جلوگیری خواهد شد.هم چنین این موضوع باعث می شود که همه به طور محسوس در مقابل اقلام تحویلی پاسخ گو باشند. و لحظه ای از حفاظت اقلام غافل نشوند.

اگر نتوانیم کنترل کنیم نمی توانیم مدیریت کنیم.

عدم نظارت و نداشتن آمار باعث می شود که لایه های زیرین سازمان و کارکنان به کسی پاسخ گو نباشند و این همان نقطه ی خطرناک می باشد. همان نقطه ای که موش ها حس کنند گربه وظیفه ی خود را انجام نمی دهد و رقص موش ها نتیجه ی این غفلت است.

اگر بخواهیم  سازمانی که تحت سیستم کاست کنترل فعالیت می کند را با سازمانی که بدون حساب و کتاب حرکت می کند مقایسه کنیم خواهیم دید که تفاوت سود بسیار فاحش است. و تازه این جا متوجه می شویم چرا از این سیستم به عنوان شاهرگ حیاتی سازمان نام برده می شود.

حال این سئوال پیش می آید که وقتی ما نرم افزار سیستمی برای کنترل ورودی و خروجی نداریم چه باید کرد؟

جواب :در این حالت بایستی فرم هایی برای کنترل دستی درسازمان وجود داشته باشد و سرپرستان اجزای کوچک تر سازمان هرکدام به طور جداگانه آمار اقلام تحویلی و موجودی را در این فرم ها ارائه دهند. همین کنترل نیز در هتل ها قابل تامل و قابل قبول است . به شرطی که عدم انطباق در ورودی و خروجی کاملا مشخص گردد.

به هرحال بایستی در آخر به این سخن مولای متقیان حضرت علی (ع) بسنده کرده که ایشان فرمودند: حسابگر باش ولی سخت گیر نباش .

 

********هفت گام برای کنترل مواد غذایی در هتل

  1. ORDERING                سفارش دهی

  2. RECEIVING               تحویل کالا

  3. STORING                   انبارش

  4. ISSUING                     توزیع

  5. PREPARATION        آماده سازی

  6. COOKING                 طبخ

  7. SERVING               سرو کردن غذا


  • هادی عربی گل