هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

انبارداری | Warehousing

پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۹ ب.ظ

انبارداری | Warehousing

تعریف انبار 

به منظور آشنایی هرچه بیشتر با انبارداری و آموزش انبارداری در ابتدا به تعریف انبار می پردازیم . انبار که یکی از اجزای لاینفک هر شرکت ، سازمان و به خصوص شرکت های تولیدی و تجاری ابه شمار می رود . انبار های دارای ابعاد و تعاریف مختلفی هستند . انیار می تواند شامل یک انباری بسیار کوچک خانگی و یا یک انبار بسیار بزرگ صنعتی باشد . 
اما در آنچه در این مقاله به عنوان انیار مورد بررسی قرار می گیرد انبارهای بزگ و حرفه ای و انبارداری حرفه ای است . انبار در هر سازمان محلی برای حفظ ، حراست و نگهداری تجهیزات و مواد مورد نیاز تا زمان استفاده است . آنچه یک انبار حرفه ای را از یک انبار معمولی متمایز می سازد روند ورود و خروج انواع کالا و تخهیزات ، پروسه انبارش و نگهداری آن ها و ثبت و سامان دهی این محصولات و تجهیزات است . 
انبار ، انبارداری و مدیریت انبار بخش بسیار مهم و تاثیر گذاری در زنجیره تامین کالا به شمار می رود . از این رو طراحی و اجرای یک سیستم سالم ، صحیح ، اصولی ، سارختار یافته ، بدون خطا ، کارآمد و تخصصی برای انبار شرکت ها ، ارگان ها ، سازمان ها ، کارخانه ها و غیره و غیره یک رویه بسیار حائز اهمیت است . این رویه ، رویه ای زمان بر است و در عین حال نیازمند تخصص و دانش ویژه ای می باشد ، اما با توجه به نقش به سزای آن در روند پیشرفت سازمان ارزش سرمایه گذاری دارد . 
انبارها با توجه به اقلام مورد نظر ، ساختار به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در بخش بعد به آن اشاره خواهیم کرد . 

آموزش انبارداری

انواع انبار 

انبارها با توجه به فاکتورهای خاصی  تقسیم بندی می شوند که درادامه به آن اشاره خواهیم کرد :
• تقسیم بندی انبار از نظرساختار ظاهری :
انبارهار را با توجه به ساختار آن ا به سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند .
دسته اول انبارهای سرپوشیده : انبارهای سرپوشیده و محصور به انبارهایی اطلاق می شود که هر از چهار سمت  دیوار کشی شده و سقف متناسب با نوع کالاهای مورد نگهداری مسقف نیز هستند . 
دسته دوم انبارهای هانگارد یا  پوشیده : انبارهای هانگارد یا پوشیده به آن دسته از انبارهایی اطلاق می شوند که دارای دیوار کشی نبوده  فقط  مسقف  هستند و غالبا به  صورت سوله های  فلزی ساخته می شوند . 
دسته سوم انبارهای روباز :انبارهای روباز که ساده ترین نوع انبار از لحاظ شکل ساختاری به شمار می روند بدون سقف بوده و بوسیله و دیوار کشی بوده و تنها بوسیله فنس، توری یا سیم خاردار از محوطه  اطراف مجزا شده اند . 
• انواع انبار از نظر نوع کالاها :
انبارها را با توجه به نوع کالاهایی که در آن ها نگهداری می شوند به پنج دسته کلی تقسیم بندی می کنند .
دسته اول انبارهای مواد اولیه: در انبارهای مواد اولیه   به طور معمول به منظور حفظ و نگهداری  انواع  مواد اولیه مورد نیاز در خط تولید کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند . 
دسته دوم انبار کالاهای نیمه ساخته :  انبار کالاهای نیمه ساخته همانطور که از نامش نیز پیداست  مختص به نگهداری کالاهای نیمه ساخته هستند و  یا کالاهایی که در  پروسه  تولید به سر می برند .
دسته سوم انبار کالاهای محصول : انبار کالاهای محصول به منظور  نگهدرای کالاهای ساخته شده تولیدی یا کالاهای خریداری شده مورد استفاده قرار می گیرند . 
دسته چهارم انبار قطعات یدکی یا انبار فنی : در انبارهای قطعات یدکی که در اصطلاح به انبار فنی نیز معروف اند ،  قطعات مصرفی تجهیزات کارخانه نگهداری می شود .
دسته پنجم انبار کانتین : انبارهای کانتین  انبارهایی هستند که  در راستای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد  . این انبارها عمدتا   دارای تجهیزاتی از قبیل  یخچال ، تهویه هواو سردخانه هستند .


•انبارها بر اساس خاصیت و و یژگی های کالاها

انبارها را با توجه به نوع و ویژگی های کالاهای مورد انبارش نیز به چند دسته تقسیم بندی می کنند .  
دسته اول انبار مواد قابل اشتعال: انبارهای مواد اشتعال زا با توجه به احتمال برزو آتش سوزی به  تجهیزات خاص به منظور کاهش خطر آتش سوزی مجهز هستند ، این انبارها همچنین دارای شرایط مکانی ویژه نیز هستند به این صورت که به طور معمول از مراکز مسکونی به دور هستند تا در صورت بروز حادثه آتش سوزی کمترین خسارت جانی و مالی را به دنبال داشته باشد  ، همچنین  دارای تجهیزات مناسب برای مهار آتش در زمان بروز حادثه هستند 
انبارها براساس موقعیت مکانی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند . 
دسته اول انبارهای عمومی
دسته دوم انبارهای گمرک و ترانزیت
تعریف انبارداری
انبارداری در بازار تجارت و کسب و کار امروز یک مبحث کاملا تخصصی است و با توجه به اهمیت و حساسیت مقوله انبار و انبارداری به طور حتم نیاز به گذراندن دوره های آموزشی ویژه و کسب دانش ، مهارت و قابلیت های خاص خود است . 
پروسه انبارداری در برگیرنده وظایف بسیاری است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد . اولین مرحله در پروسه انبارداری تحویل گرفتم کالا است . تحویل گرفتن کالا شامل شمارش تعداد و مطابقت آن با لیست مربوط است و همچنین شامل بررسی صحت و سلامت کالا های مورد نظر است .مرحله بعد شامل افزودن کالاهای وارد شده به لیست موجودی انیار در برنامه مورد استفادها است . مرحله بعد چیدمان کالا ها در بخش های مربوطه انبار با در نظر گرفتن اولویت بندی های سازمان می باشد ودر نهاین آخرین مرحله شامل صدور مجوز برای خروج کالا از انبار بر اساس مجوز های خروجی معتبر ، در یافت رسیدهای مورد نظر و به روز رسانی لیست موجودی انباردر برنمه مورد نظر می باشد . 
وظایف انباردار 
با توجه به حیطه وسیع مسئولیت های انبارداران  در ادامه به برخی ازعمده ترین  وظایف آن ها  اشاره خواهیم کرد:
آشنایی با  روش های انبارداری جدید و به روز رسانی دانش انبارداری  و اصلاح روش های متداول در انبار .
بررسی و تحقیق به منظور پیدا کردن روش های مقرون به صرفه  در عملیات انبار و انبارداری.
کنترل موجودی کالاها در انبار و به روز رسانی لیست موجودی انبار .
آشنایی با  دستور العمل های  بازرسی، بازبینی و بازنگری در موجودی کالاها و حفاظت از  انبارها.
برقراری ارتباط با سایر واحد های مربوطه . 
  رعایت  صحیح عملیات مکان ‌یابی و جانمایی اقلام و تجهیزات انبار باتوجه به اولویت بندی سازمان و زمانبندی خروج کالا . 

مدرک انبارداری

اهمیت انبارداری 

دراین بخش به منظور تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت مبحث انبار و انبارداری و نقش کلیدی آن در روند پیشرفت و افزایش راندمان کاری در شرکت ها ، کارخانه های تولیدی ، شرکتهای تجاری و غیره به تاثیرات انبارداری حرفه ای و تخصصی اشاره خواهیم کرد . 
اتوماسیون انبار
اتوماسیون انبار یک سیستم اتوماتیک است که برای هر انبار بسیار ضروری است . شرکتی که انبار آن دارای سیستم اتوماسیون نباشد هیچ گاه نمی تواند اطلاعات کامل و جامعی از موجودی انبار خود در دسترس داشته باشد و در نتیجه دچار تبعات آن نیز خواهدشد . در بسیاری موارد عدم دسترسی به اطلاعات جامع از موجودی انبار می تواند منجر به دپوی بیش از حد مواد که مشکلاتی از قبیل کمبود جا و کاهش سرعت جابجایی در انبار را به دنبال خواهد داشت شود و در برخی موارد منجرمواجه شدن ناگهانی با کمبود محصولات مورد نظر شود کهمی تواند  تاخیر در قراردادهای عقد شده  . نارضاتی مشتریان را به دنبال داشته باشد و در نهایت همه این موارد در کنارهم منجر به کاهش راندمان کاری سازمان مربوطه خواهند شد . 
 

دوره آموزشی انبارداری

بهینه سازی چیدمان انبارها 

یکی از مهم ترین مباحث در پروسه انبارداری بهینه سازی چیدمان محصولات در انبارها است . در انبارهایی که با روش های سنتی و قدیمی اداره می شوند و هنوز با مفهوم بهینه سازی و اصول آن آشنایی ندارند مواردی از قبیل استفاد از مسیرهای مشترک و پر تردد ، تداخل زمان ورود و خروج کالا ها می تواند منجر به آشفتگی و نابسامانی روند انبار و در نهایت منجر به بروز خطا در اعداد و ارقام آماری انبار شود . 

دوره های آموزشی انبار 

اکنون که با اهمیت مقوله انبارداری و تاثیر آن بر روند رشد سازمان ها شده اید می توانید بهتربه اهمیت و ضرورت شرکت در دوره های آموزشی انبارداری پی ببرید .
انبار علیرغم ذهنیت بسیاری از افراد بی تجربه و تازه کار می تواند به عنوان مرکز کلیه فعالیت های سازمان به شمار بیاید و در کلیه فرایند های تولید و فروش نقش بسیار تاثیرگذاری بازی کند . با توجه به اهمیت پست سازمانی انبارداری و حساسیت آن شرکت در دوره های آموزشی انبارداری برای کلیه علاقه مندان ورود به بازار کار این حرفه و شاغلان در این پست بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد . 
از این رو در سال های اخیر برخی از مراکز اموزشی معتبر در راستای پاسخگویی به نیازهای اجتماع اقدام به برگزرای دوره های آموزشی انبارداری کرده اند . یکی از این مراکز معتبر آموزشی مرکز آموزش مجازی پارس است . فراگیران با شرکت در دوره های آموزشی مرکز آموزش مجازی پارس می توانند علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز برای پست انبارداری موفق به کسب مدرک انبارداری معتبر از سوی این سازمان نیز شوند . 
 با توجه به اهمیت و فواید دوره های آموزشی مدیریت انبارداری گذراندن  دوره آموزشی مدیریت انبارداری ، به کلیه شاغلان در این حرفه و متقاضیان ورود به بازار کار توصیه می شود .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۳/۰۳
  • ۱۴۹ نمایش
  • هادی عربی گل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی