هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

رزومه حرفه ای هادی عربی گل

 

 

 


دریافت رزومه عملی و حرفه ای هادی عربی گل
توضیحات: دانلود مستقیم رزومه کامل
 

 

  • هادی عربی گل

 

انگیزش کارکنان در هتل ها – جلوگیری از ریزش پرسنل

 

نرخ ریزش پرسنل در هتل شما به چه میزان است ؟ آیا اگر اطمینان داشته باشید ماندگاری پرسنل در شغل هایی که متصدی ان هستند بیشتر است برنامه های آموزشی بیشتری برای انان تدارک نمیبینید؟ آیا مسبب ترک کار پرسنل شما هستید و یا اعتقاد دارید همکاران شما کلا بی وفا هستند ؟ در این مقاله قصد داریم در مورد تکنیک های ساده ای  که باعث میگردد ماندگاری بیشتر پرسنل در موقعیت شغلی خود میشوند بحث نمایم . جهت کاهش نرخ ریزش پرسنل تکنیک ها و همچنین موارد بسیاری وجود دارد اما پایه ای ترین ان ها که بعضا معروف ترین ان ها نیز میباشد توجه به هرم نیازهای ابراهام مازلو است .

یکی از عمده ترین مشکلاتی که هتل ها با آن روبرو هستند نرخ بالای ریزش پرسنل در این صنعت میباشد . شغل های موجود در هتل دور نمایی زیبا دارند اما انجام ان ها از عهده هر کسی بر نمیاید . نکته جالبی که تجربه شخصی خود من نیز میباشد در رابطه با تصدی گری شغل پذیرشگر است . زمانی که شما با هر کسی در هتل مصاحبه شغلی انجام میدهید تمایل دارد تا در واحد پذیرش به عنوان پذیرشگر مشغول بکار شود مگر انکه قبلا در هتلی سابقه پذیرشگری داشته باشد که در انصورت دقیقا میگوید من هرکاری باشد انجام میدهم اما برای تصدی شغل پذیرشگری علاقه ای ندارم . 

سایر شغل های موجود در هتل نیز کمابیش چنین است چرا که هر شغل دارای استاندارد های مخصوص بخود میباشد که انجام صحیح ان ها نیز نیازمند دقت بالایی میباشد . کسانی که قبلا در هتل ها کار کرده اند میدانند استرس ناشی از کار در هتل زیاد میباشد و کارها میباید با تمرکز انجام پذیرد از طرفی برخی از شغل ها هستند که افراد تمایل کمتری به انجام ان دارند به عنوان مثال شغل بل بوی در هتل به همین دلیل نیز قالبا مدیران هتل ها از افراد با کیفیت پایین در این شغل استفاده مینمایند این درصورتی است که اولین شخصی که میهمان با وی به عنوان یکی از پرسنل هتل برخورد دارد همین شخص است . همچنین اخرین شخصی که میهمان نیز میبیند همین شخص است لذا این موقعیت شغلی نیز که ابتدا کم اهمیت مینماید از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است .

حال فرض کنید شما یک پذیرشگر را استخدام نموده اید و هزینه بالا که شامل صرف زمان و منابع میشود را متقبل شده اید اما این شخص ۲ ماه بیش تر برای شما کار نکند ؟! همین امر باعث شده است تا مدیران هتل ها اهمیت کمتری برای آموزش و تدوین شیوه درست نحوه انجام کار قائل شوند . که امروزه در بیشتر هتل های ایران میبینیم پرسنل شاغل آموزش درستی ندیده اند . شخصا باور نمیکینم مدیران هتل ها توانایی ارائه آموزش های صحیح را ندارند بلکه دلیل این امر را در نرخ بالای ریزش پرسنل میدانم که انگیزه ای برای مدیران جهت ارائه اموزش های مکرر باقی نمیگذارد . اما سئوال اصلی اینجا است که :

زمانی که یک شخص شغل خود را ترک میکند شما به عنوان مدیر هتل چقدر مقصرید ؟

از دیدگاه ما مقصر مدیر هتل میباشد مگر در مواردی که محدودیت سازمانی و یا فردی شاغل باعث ترک شغل میشود. هر فردی به عنوان یک انسان دارای نیازهای مشخصی است این نیاز های در رابطه با نیازهای اساسی همچون خورد و خوراک ، دوستی، روابط اجتماعی و … میباید تامین گردد اگر شما نتوانید این نیاز ها را در سطوح مختلف تامین نمایید برای شاغل هم انگیزه ای برای ماندگاری در شغل نمیماند . یک تصویر غلط معمولا آن است که میتوان با حقوق بالاتر افراد را در موقعیت های شغلی خود بیشتر نگه داشت که آن هم گرچه برای برخی افراد ممکن است صادق باشد اما اگر هتلی دیگر مبلغی بالاتر به همان افراد هم پبشنهاد نماید ترک کار خواهند نمود . به همین دلیل میباید تمامی نیاز های یک فرد شاغل را در قالب بسته ای کامل در نظر گرفت .

هرم نیاز های ابراهام مازلو :

ابراهام مازلو یک روانشناس انسانگرا بود که در مورد نیازهای انسانی نظریه ای را ارائه نمود که به هرم نیازهای ابراهام مازلو معروف میباشد این نظریه در سال ۱۹۵۴ در کتاب انگیزه و شخصیت عنوان شد . همچنین وی هیچ گاه ادعا نکرد که نظریه وی در مورد همگان صادق است اما این نظریه جنبه عمومی دارد که بسیار هم کاربردی است 

اجازه دهید این نظریه را بررسی کنیم . بر اساس نظریه هرم نیاز های مازلو انسان ها دارای سلسله مراتبی از نیاز ها هستند که با ارضا شدن هر سطح از نیاز های سطح دیگر شکوفا میشود این سلسله مراتب به ۵ دسته طبقه بندی میشود .

 

نیازهای فیزیولوژیک: نیازهای فیزیولوژیک در اوج سلسله مراتب قرار دارند و تا زمانیکه قدری ارضا گردند، بیشترین تأثیر را بر رفتار فرد دارند. نیازهای فیزیولوژیک نیازهای آدمی برای حیات و زنده ماندن هستند مانند : خوراک، پوشاک، غریزه جنسی و مسکن. تا زمانی که نیازهای اساسی برای فعالیت‌های بدن به حد کافی ارضاء نشده‌اند، عمده فعالیت‌های شخص احتمالاً در این سطح بوده و بقیه نیازها انگیزش کمی ایجاد خواهد کرد؛

نیازهای امنیتی: نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی است؛ به عبارت دیگر نیاز به حفاظت از خود در زمان حال و آینده را شامل می‌شود؛

نیازهای عشق و وابستگی (اجتماعی): یا احساس تعلق و محبت؛ انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهای اجتماعی اوج می‌گیرد، آدمی برای روابط معنی‌دار با دیگران، سخت می‌کوشد؛

نیاز به احترام (عزت نفس) : این احترام قبل از هر چیز نسبت به خود است و سپس قدر و منزلتی که توسط دیگران برای فرد حاصل می‌شود. اگر آدمیان نتوانند نیاز خود به احترام را از طریق رفتار سازنده برآورند، در این حالت ممکن است فرد برای ارضای نیاز جلب توجه و مطرح شدن، به رفتار خرابکارانه یا نسنجیده متوسل شود؛

نیاز به خود شکوفایی: یعنی شکوفا کردن تمامی استعدادهای پنهان آدمی؛ حال این استعدادها هر چه می‌خواهد باشد. همان طور که مزلو بیان می‌دارد: «آنچه آنسان می‌تواند باشد، باید بشود»

حال اجازه دهید برای شما توضیح دهم که معتقدم دلیل ترک شغل و نرخ بالای ریزش پرسنل مدیر هتل میباشد . یکی از تعاریف کلاسیک مدیریت این شغل را به عنوان کارکردن از طریق دیگران و با دیگران برای رسیدن به اهداف سازمانی تعریف مینماید . شما به عنوان یک مدیر میباید افرادی را که با ان ها کار میکنید بشناسید ف نیاز های آنان را درک نمایید و پاسخ مناسبی برای این نیاز ها آماده نمایید . این کلام به معنای آن نیست مطیع همکاران خود باشید تنها کافی است نیاز های پایه ای آنان را ارضا نمایید وقتی همکار شما پاسخ مناسبی برای رفع نیاز های خود در هتل نمیابد به دنبال شغل جدیدی میگردد اگر همه چیز انگونه باشد که وی انتظار دارد و یا حداقل تصورات وی برآورده باشد دلیلی برای ترک کار وی وجود نخواهد داشت که نتیجه ان استفاده شما از پرسنا با تجربه تر و آموزش دیده است که متعاقبا افزایش بهره وری و سود آوری کل هتل را در پی خواهد داشت .

بسیاری بر این باورند که حقوق بالا موجب ماندگاری در شغل میشود اما اگر امنیت شغلی وجود نداشته باشد چه ؟ اگر شاغل مورد احترام سایرین نباشد چه؟ اگر شاغل احساس نماید که گرچه حقوق بالایی دارد اما در زندگی خود کار مهمی انجام نداده است (در جا میزند) چه ؟ آیا باز هم میتوانید با حقوق بالاتر موجب کاهش ریزش پرسنل بشوید ؟ اینجا است که اهمیت توجه به هرم نیاز های مازلو خود نمایی میکند .

من نمیتوانم به شما بگویم که از هرم نیازهای مازلو در رفتار خود با پرسنل چگونه استفاده نمایید تدابیر شما بستگی به رویکرد و محدودیت های هتل شما در رابطه با منابع انسانی هتل دارد اما در ادامه برخی نکات را مطرح مینمایم که ممکن است در روشن تر شدن نحوه استفاده از این نظریه شما را یاری نمایید.

توجه به نیاز های فیزیولوژی :

همواره در تعیین حقوق پرسنل حداقل مبلغی که وی مد نظر دارد را پرداخت نمایید اما از این حداقل پایین تر نروید شما میتوانید با ارضا سایر سطوح نیازهای کمبود مبلغ پرداختی را جبران نمایید . دلیل انکه از حداقل مبلغ مورد انتظار شاغل نباید پایین تر بروید ان است حقوق دریافتی ارضا کننده مهم ترین سطح نیاز ها یعنی همان نیازهای فیزیولوژی است از طرفی بیاد داشته باشید که معمولا شاغلین حقوق مورد انتظار خود را تا ۲۰% بالاتر از حد انتظار خود عنوان مینمایند لذا نباید در دام این تکنیک محاسبه بیافتید از طرفی ممکن است برخی اعتماد به نفس لازم برای بالاتر گفتن حقوق مورد انتظار خود را نداشته باشند لذا در این مورد میباید هوشمندانه عمل کنید .

شرایط محیطی همچون راحتی محل کار ، تهویه مناسب و ساعات مناسب کاری را برای شغل مورد انتظار تدارک ببینید ممکن است شاغلی جهت دریافت حقوق بیشتر تمایل به اضافه کاری متمادی داشته باشد اما نباید این امر بر خواب و استراحت وی تاثیر گذار باشد فراموش نکنید خواب نیز بخشی از نیاز های فیزیولوژیک است که میباشد به صورت کامل ارضا شود .

توجه به نیاز های ایمنی :

منظور از ایمنی تنها امنیت محیط کار نیست بلکه زدودن نگرانی ها از محیط کاری میباشد . ایجاد امنیت شغلی یکی از مواردی است که میباید تامین شود برای امنیت شغلی پرسنل خود برنامه هایی را تدارک ببینید به عنوان مثال بیمه نمودن پرسنل و همچنین ایجاد نظار اخراج در ازای اخطار میتواند امنیت شغلی همکاران شما را تامین نماید . همچنین امنیت اخلاقی اللخصوص برای همکاران خانم در هتل بسیار دارای اهمیت است که مدیریت میباید بدان توجه ویژه نماید. از روی دیگر به ابزار هایی که پرسنل با آن کار میکنند دقت نمایید به عنوان مثال پرسنل خانه داری با موادی کار میکنند که ممکن است تاثیرات شیمیایی بر آنان داشته باشند شما میباید این افراد را به ماسک و دستکش های مرغوب مجهز نموده و نحوه صحیح کار را به آن ها آموزش دهید

توجه به نیاز های وابستگی :

در بعد فردی این نیاز به عنوان نیاز به عشق تعبیر میشود اما در محیط کاری از این نیاز به عنوان نیاز به تعلق تعبیر میشود . شاغلین میباید احساس نمایند در جامعه کاریشان توسط سایرین پذیرفته شده و عضوی از این جامعه هستند . لذا ایجاد برنامه ها و گرد هم آیی ها موجب نزدیکی روابط پرسنل میشود مهم مینماید

توجه به نیاز احترام :

همانگونه که گفته شد این نیاز قبل از هر چیر نیاز به احترام به خود است اما این احترام به خود چگونه بوجود میاید ؟ کار هیچ کدام از همکارانتان را کم اهمیت جلوه ندید . برای ارتباط پرسنل با یکدیگر استاندارد هایی وضع نمایید که بر پایه احترام متقابل باشد . به صورت دوره ای از افراد شاغل در پیش دیگران تقدیر نمایید . فراموش نکنید شما رهبر هتل هستید و از شما انتظار رفتاری با صلابت اما مهربان دارند.

نیاز به خود شکوفایی :

شاید برای شما به عنوان مدیر هتل مهمترین توجه میباید معطوف به نیاز به خود شکوفایی باشد چرا که تنها پرسنلی از هتل به این سطح از نیاز ها دست میبابند که در کار خود مهارت بیشتری دارند . ایجاد برنامه های آموزشی مرتبط یکی از تکنیک هایی است که موجب میگردد تا اشخاص به این سطح از نیاز ها دست یابند . گرچه اجرای این گونه برنامه ها هزینه بر است اما هزینه صرف شده برای دعوت از یک استاد و اجرای برنامه های آموزشی عمومی بسیار کمتر از هزینه از دست دادن یک همکار شایسته میباشد.

  • هادی عربی گل

چگونه یک مدیر هتل موفق می شود و چرا بعضی مدیران موفق ترند

 

مدیربودن برخلاف ظاهر آن کار ساده‌ای نیست به‌ خصوص شغل مدیریت هتل به علت اینکه عقیده‌ها و خواسته‌ها و سلیقه‌ها و درخواست‌های متفاوت و گاه متضاد که هیچ وقت مشابه هم نیستند و اتفاقاتی که هر روز در برابر مدیریت اظهار وجود می‌کنند با روزهای قبل کاملاً متفاوت است و فشار کاری که به آن وارد می‌کنند تنش‌زاست و این مدیر هتل است که باید با بردباری و شکیبائی خود بر تمامی این مشکلات فایق آید.

ویژگی‌های یک مدیر موفق

مدیری موفق‌‌تر است که با شناخت بیشتر کارکنان و درک اینکه کارکنان چگونه به پست‌های خود نگریسته و عمل کرده‌اند و عکس‌العملی که آنها در مقابل اتفاقات نشان می‌دهند می‌توان مدیریت نمود. یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت شناخت هر چه بیشتر ویژگی‌های فردی کارکنان است که مورد شناسائی قرار گرفته باشد که مستلزم برنامه‌ریزی آگاهانه وسعی و تلاش فعالانه است.

نیروی انسانی برای بقا و دوام یک هتل حیاتی هستند یعنی قوه محرکه و گردانندگان کار هتل و مجریان امر پذیرش و پذیرائی میهمانان که وارد هتل می‌شوند به عبارت دیگر کلیه کارکنان از صدر تا آخر مجموعاً نیروی انسانی هتل را تشکیل می‌دهند بنابراین مدیریت باید در گزینش نیروی انسانی برای سازماندهی و اداره کردن هتل دقت کافی و لازم را بنماید نیروی انسانی به منزله جانی است که به کالبد هتل دمیده می‌شود و آن را به گردش و حرکت وامی‌دارد در نتیجه کارکنان با ارزش‌ترین سرمایه هتل هستند و زمانی تخصص و کاردانی مدیر هتل مشخص می‌شود که بتواند کارهای جاری هتل را از طریق کارکنان به شایستگی محقق گرداند و مسافرین و کارکنان را راضی و خشنود نگهدارد مشکلات آنها را به نحو مطلوب حل و فصل کند اجازه ندهد تشدید و طولانی گردد و هیچ‌گاه کارمندان را به سخن‌چینی و غیبت از یکدیگر ترغیب نکند مدیرانی موفق‌اند که افرادی مناسب برای کارهای مهم کلیدی برگزیده‌اند وقتی چنین نتیجه‌ای می‌توان گرفت که فضای سازمانی مطلوب و دلپذیر جهت کار و تلاش کارکنان به وجود آورد که هر یک از کارکنان آگاهانه و باعلاقه و پشتکار در جهت پیشرفت امور تلاش کنند، سستی در کار ضعفی اساسی است که روند پیشرفت بسیاری را به تباهی کشانده است.

در جلساتی که برای بهبود کار با مدیران تشکیل می‌دهید ضمن گوش‌دادن به انتقادات یا مشکلاتی که مطرح می‌شود از آنها بخواهید حتماً راه حل نیز پیشنهاد نمایند وادارکردن کارکنان و مدیران به ابتکار و پیشنهاد‌های جالب و نو اندیشیدن به ممکن‌ها و نه ناممکن‌ها رمز موفقیت است کارکنان آگاه که اهداف تعریف شده مدیریت را دنبال می‌کنند و برای وصول آنها کوشش لازم را به عمل می‌آورند و مایل به همکاری صمیمانه جهت پیشبرد اهداف مدیریت هستند و اولویت‌ها را تشخیص می‌دهند از بهترین کارکنان می‌باشند و هر چه کارکنان یک هتل آگاه‌تر و ماهرتر، تیز‌تر، تند‌تر، باهوش‌تر و علاقه‌مندتر به کار باشند تلاش‌های مدیریت برای رسیدن به اهداف ثمره بیشتری خواهد داشت و برای این منظور که کارکنان بتوانند وظایف و مسئولیت‌های خود را با عملکرد بهتر انجام دهند مدیران باید توانائی‌ها و قابلیت‌های کلیه کارکنان را شناخته و جهت توسعه و تکامل آنها گام بردارد و از تخصص کارکنان برای بهبود کیفیت‌ها و سرویس‌دهی بهتر هتل سود ببرد مدیر هتلی که نتواند کارکنان خطا کار را از کارکنانی که اشتباه می‌کنند را به درستی تشخیص دهد یا کارکنانی که با پست‌های کلیدی به دلایل غیرمنطقی برای سیستم گردش کار یا اموری که به نفع هتل است مخالفت می‌کنند هرگز موفق نخواهد بود باید با بررسی درست از عملکرد آنها و پی‌بردن به مخالفت این‌گونه کارکنان تصمیم درست و منطقی بگیرند.

یک مدیر موفق قادر است برای حصول نتیجه مفید و سازنده یک محیط مناسب و مساعد فراهم کند و شرایطی که منجربه ایجاد محیط مناسب با انگیزه‌های سازنده است به وجود آورد و طوری رفتار نماید که کارکنان هتل سعی در کمک و یاری رساندن به مدیر باشند و همکاران یا زیر دستان با تجربه را که مایل هستند برای رسیدن به اهداف هتل سعی و تلاش کنند را درست تشخیص دهد و آنها که مخالف اهداف مدیریت می‌باشند را شناسائی کند مدیریت هتل می‌بایست برای مهارت‌های فردی کلیه کارکنان بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی نماید و به کارکنان صادق و علاقه‌مند اعتماد کند اختیارات را به آنها تفویض کند تا بیشترین نیروی خود را تا آنجا که توان دارند به‌ کار بندند و در جهت رسیدن به اهداف به تلاش خود ادامه دهند.

منظور از اعتماد یا تفویض اختیار این نیست که هیچ‌گاه کنترلی از طرف مدیریت نباشد بلکه برعکس کنترل و نظارت‌های مدیریت در تمام امور بایستی دائم و مستمر باشد هیچ بخشی از هتل موفق نخواهد بود مگر آنکه نظارت و کنترل‌های دائم و لازم در آن اعمال شده باشد روز به روز اهمیت گردش کار پرسنل هتل و نیز مشخص‌کردن مسئولیت‌ها و نحوه کنترل آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند به عهده گرفتن مسئولیت توأم با موفقیت است هتلی که نتوان روی بخش‌های آن کنترلی داشت مطمئناً هتلی با نظم و موفق نخواهد بود اکنون با وجود تکنولوژی بسیاری از کنترل‌ها را می‌توان به خوبی بدون حضور فیزیکی به بهترین وجهی انجام داد.

مدیر هتل با کمک تکنولوژی باید بتواند به راحتی تمام بخش‌ها را کنترل نماید و اشکلات آنها را با راه حل مطلوب گوشزد نماید چنانچه کارکنان بدانند هیچ کنترلی از طرف مدیریت روی عملکرد آنها نیست و مدیریت اطلاعاتی درستی از امور و گردش کار ندارد زحمات مدیریت بیهوده می‌باشد وقتی فعالیت‌های هتل قرین توفیق است که کنترل‌های ضروری و لازم به عمل آمده و مدیریت هتل توانسته باشد استعداد‌های کارکنان را کشف کند و به خوبی تشخیص داده باشد که کدام کارکنان موافق اهداف مدیریت می‌باشند و پستی که به آنها واگذار نموده با توجه به استعداد برتری که در پرسنل وجود دارد کاری را که بهتر انجام می‌داده به او سپرده است این نکات است که کارکنان را متوجه می‌کند که اطلاعات مدیریت هتل از گردش کار و امور هتل در چه حد و حدودی است مدیران باید بدانند همه افراد به یک اندازه استعداد و شایستگی مناسب برای واگذاری پست‌های کلیدی را ندارند.

بعضی از کارکنان هتل در این زمینه موفقیت بیشتری دارند بایستی هنگام گزینش کارمندان دقت نمایند از بین آنها کسانی را انتخاب کنند که عادت به سمت کیفیت و هدف‌های والای هتل گرایش دارند و می‌توانند با ایفای نقش سازنده و فعال خود در واقع جریان کارهای هتل را ادامه دهند و به موفقیت‌های دست پیدا کنند و از نظر اطلاعات و تجربه، توانائی، قوه ابتکار، علاقه‌مند به کار و مسئولیت‌پذیر می‌باشند و چنانچه این افراد از اختیاراتشان به درستی استفاده می‌کنند آن را تقویت و افزایش دهید و بزرگ‌ترین اشتباه مدیریت آن است که پست کلیدی هتل را در اختیار کارکنان مهاجم گونه‌ای که دائم مرتکب خطا و اشتباه و کم‌کاری می‌شوند یا مخالف با طرح‌ها، برنامه‌ها و اهداف هتل هستند حتی اگر تجربه‌‌ای در پست داده شده داشته باشند را فوراً کنار نگذارد.

این‌گونه افراد همیشه به بهانه‌های مختلف و توجیه‌های غیرمنطقی مخالفت می‌کنند و سعی در اجرا نشدن برنامه‌ها دارند و بزرگ‌ترین صدمه را به هتل می‌زنند. عدم توفیق در مدیریت است اگر به چنین کارمندانی که هیچ جایگاهی در هتل ندارند پست کلیدی واگذار شود این‌گونه کارمندان را نمی‌توان تغییر داد همان‌گونه که از مس نمی‌شود طلا ساخت یک مدیر موفق باید دایم عملکرد خود را ارزیابی کند. لازم است هرچند گاه یک‌بار با مدیران بخش‌های هتل جلسات اندیشمندانه تشکیل دهد و در این نشست‌ها پیشنهاد‌های مطرح شده جهت رفع کمبودها و بهبود کیفیت‌ها را مورد بررسی قرار دهد خلاقیت و نو‌آوری را در جهت پیشرفت امور ترغیب کنید در این جلسات ضمن عنوان مشکلات کاری باید پیشنهادات بهسازی خود را نیز ارائه دهند و انتظار نداشته باشند که تمام پیشنهاد آنها فوراً انجام شود.

ممکن است در بسیاری موارد به هیج وجه عملی نباشد یا به مرور انجام شود یک مدیر موفق به خوبی پیشنهاد‌های کارکنان را تجزیه و تحلیل می‌کند و پیشنهاد‌های منطقی و سازنده و قابل اجرا که در جهت پیشرفت امور و سرعت در سرویس‌دهی و راضی نگهداشتن میهمانان می‌شود و زودتر به هدف می‌رسد را درالویت قرار می‌دهد مدیران موفق همیشه سعی دارند که بهترین روش یا پیشنهاد را اجرا کنند هم‌فکری صادقانه و تفکر در جهت پیشرفت هتل و رسیدن به هدف راز موفقیت است کسب موفقیت به هیچ وجه دشوارتر از تجربه شکست نیست یکی از دلایل دست نیافتن به موفقیت برنامه‌ریزی صحیح نداشتن برای موفقیت است مدیری که نتوانند اشتباهاتی که زیردستانش مرتکب می‌شوند را تصحیح نماید و در پی کسب تکنولوژی و دانش جدید مطالعه و بازآموزی و فرهنگ علاقه کارکنان به کارکردن و تکنو لوژی و دانش جدید تلاش کند به کمال مطلوب و موفقیت نخواهد رسید هرگز نباید فرهنگ کم‌کاری یا بدگوئی در هتل رواج پیدا کند.

مدیری که بتواند از نیروی انسانی کمتر اما ماهرتر برای پیشرفت در امور و از توان، تخصص و قابلیت‌های هر یک از پرسنل برای تقویت هتل استفاده کند یک امتیاز با ارزش محسوب می‌شود مدیران موفق خوب می‌دانند پیروزی حاصل تلاش بی‌وقفه و مستمر، عزم راسخ و غلبه بر شکست‌های قبل است برای موفقیت باید به طور دائم و عمیق در باور‌های خود تجدید نظر کرده تا آن را از زوائد غلط و نادرست، پاک و تصفیه کنید هرگز از هدف خود سرد و نومید نشوید هیچ‌گاه کار کسی را از پای در‌نیاورده است اما بطالت و سستی انسان را فرسوده و ناتوان می‌کند موفقیت امکان دارد دیر پدیدار گردد و نشانه‌ای هم از متجلی‌شدن آن در آینده نباشد در واقع تلاش برای موفقیت بدون آنکه حس شود در پنهانی رشد می‌کند و پس از مدتی ظهور می‌کند.

مدیریت هتل می‌بایست انتقادات سازنده را با آغوش باز بپذیرد و از آن استقبال کند و در جهت رسیدن به اهداف و عملکرد‌هایش استفاده نماید هرگز سعی نکند با بهانه آوردن و توجیه‌های غیر منطقی نقاط ضعف کار خود را بپوشاند توفیق شغلی و ترقی و پیشرفت مدیران تصادفی نبوده مدیر موفق اهداف خود را به دقت تعیین می‌کند و مسیر رسیدن به اهداف را کاملاً مشخص ترسیم می‌کند و اولویت‌های کارهای خود را برنامه‌ریزی می‌کند مدیر موفق می‌داند کارها چگونه و چه زمانی باید انجام شود و چگونه کارکنان ناتوان را نیرومند سازد و جلوی پرخاشگری کارکنان را بگیرد در حقیقت مدیران موفق دریافته‌اند چگونه نیروها را متمرکز کنند و به خدمت خود درآورند.

همیشه به یاد داشته باشید اگر به کارتان علاقه‌مند نباشید یا برای دلپذیر کردن محیط کارتان کوشش نکنید یا ازکارتان خسته شده باشید هرگز موفق نخواهید بود و این نکته را نباید فراموش کرد هرگز نباید حتی یک مشتری ناراضی از هتل بیرون برود زیرا مشتری است که انسان را به موفقیت می‌رساند امروز مدیران بودجه‌ای تعیین می‌کنند و به هر یک از کارکنان این اختیار را می‌دهند که از این بودجه خرج کند تا حتی یک نفر ناراضی از هتل خارج نشود مدیرانی که تحصیلات بالای داشته‌اند و از وضع بازار برنامه‌های آینده و دراز مدت هتل اطلاع کافی داشته‌اند و تجربه در امور هتلداری و استفاده کردن از تکنو‌لوژی و تجربیات خود و دیگر کارکنان با تجربه و به‌ کار گماشتن و واگذاری پست‌های کلیدی هتل به افراد متخصص و ماهر و انتخاب کارکنان آموزش‌دیده و تفویض اختیار به آنها داشته از مدیران موفق بوده‌اند دستیابی به اهداف برتر در نظام هتلداری، امری تصادفی یا وابسته به شانس نیست.

حفظ اصول و ارزش‌های هتلداری زمانی میسر می‌شود که امور مربوط به آن با کاربرد اصول صحیح مدیریت و به کارگیری دانش‌های نوین هتلداری، همراه شود. دانستن، به کار بستن و رعایت کلیه فنون هتلداری راز موفقیت است موفقیت یک شانس یک تصادف نیست محصول مهمان نوازی، همیشه خوب به فروش می‌رسد منظور این است مهمان نوازی رمز موفقیت است موفقیت انتظارات را برآورد می‌کند مدیری که نتواند اشتباهاتی که زیر دستانش مرتکب می‌شوند را تصحیح نماید و در پی کسب تکنولوژی و دانش جدید مطالعه و باز‌آموزی و فرهنگ علاقه کارکنان به کار‌کردن و تکنولوژی و دانش جدید تلاش کند به کمال مطلوب و موفقیت نخواهد رسید هرگز نباید فرهنگ کم‌کاری یا بدگوئی در هتل رواج پیدا کند.

  ویژگی‌های یک مدیر موفق

۱. مدیر موفق مشاوران خوبی داشته است.

۲. اگر خود تخصص ندارد از تخصص دیگران استفاده کند.

۳. مدیر موفق کسی است که وجدان کاری و تسلط کامل بر امور داشته باشد.

۴. مسئولیت بپذیرد و دارای اعتماد به نفس بوده و از امنیت خاطر کافی برخوردار باشد.

۵. آشنائی با تکنولوژی روز.

۶. اولویت‌ها را فوراً تشخیص دهد.

۷. اطلاعات کافی و لازم از کلیه بخش‌های هتل (مطلع بودن به کلیه امور هتلداری).

۸. عدم تبعیض و ایجاد عدالت در پرسنل.

۹. هدف و برنامه‌ریزی مناسب و شناخت اهداف هتل و توجیه کارکنان.

۱۰. شم مدیریت و اعتماد به نفس بالا.

۱۱. دادن پست‌های کلیدی به افراد متخصص، کاردان، ماهر، صادق و علاقه‌مند.

۱۲. تخصص، تجربه و تحصیلات لازم و آشنا‌بودن به زبان خارجی.

۱۳. وادار کردن پرسنل به نظم و انضباط و وقت‌شناسی.

۱۴. توانائی به وجود آوردن اعتماد به نفس در پرسنل.

۱۵. خلاقیت، ابتکار و نو‌آوری در امور هتل.

۱۶. قرار ندادن مسئولیت به افراد غیر‌وارد و متخصص و مخالف اهداف مدیریت‌.

۱۷. دارای افکار منطقی.

۱۸. درستکار و امین بودن.

۱۹. بی جواب نگذاشتن امور و نامه‌ها.

۲۰. قاطعیت در تصمیم‌گیری.

۲۱. پی‌گیری، نظارت مداوم و کنترل مستمر و قاطع.

۲۲. علاقه‌مند بودن به کار و انتقاد‌پذیر بودن.

۲۳. خوش برخورد بودن.

۲۴. سلامت کامل جسمی و روحی.

۲۵. عفیف و پاک نظر.

۲۶. شناخت کافی از کارکنان و توانائی و تخصص و تجربه آنها محول نمودن وظایف با توجه به استعداد پرسنل.

  • هادی عربی گل

تشریفات سخنرانی در همایش ها

شخصیت شما برند تجاری شماست. اگر شما دریای علم باشید مخاطبان تنها مجال درک قطره ای از علم شما را دارند …ولی طریقه سخنوری شما همراه با آداب معاشرت شما نشان از فرزانگی شماست .این نکات ارزشمند از دید احترام و اکرام شما سخنرانان نگاشته شده است و مراسم مختلف اقتضای خود را ایجاب می نماید. این نکات تنها به شما یادآوری می نماید شما به عنوان یک سخنران در مراسم رسمی در دید همه هستید و نه تنها مخاطبان به سخنرانی شما گوش می دهند بلکه آداب معاشرت و تشریفات شما را زیر نظر دارند. ما برآنیم تا این نکات را هم در کنار فنون سخنوری در اختیار شما قرار دهیم تا ضمانت ما در ارتقای سخنوری استوارتر باشد.

۱)     روی دو پای خود تکیه دهید:

هنگام پخش سرود ملی روی دو پای خود بایستید و دستان خود را چهار انگشت بر روی خط دوخت شلوار خود با جهت گیری شصت خود به سمت جلو قرار دهید.سر و گردن خود را بالا نگه دارید و نگاهتان را مستقیم به جلو نگه دارید. از گذاشتن دست خود روی قلب خود خود داری نمایید .

۲)     شروع برنامه را جدی بگیرید:

هرگز در زمانی که قاری یا مجری در حال اجرا هستند صحبت نکنید.صحبت نمودن شما باعث حواس پرتی شنونده خواهد شد و شما را دون شان شخصیت خویش فرض می نماید.از طرفی یادتان باشد قاری و مجری مراسم با تمرین زیاد سعی دارند در فرصت کمی که دارند حداکثر اثرگذاری را روی مخاطبان داشته باشند این فرصت طلایی را از آنها نگیرید .

booobe-pic-_2058_

۳)     جای مناسب شان خود بنشینید:

همیشه مناسب با شان خود و مجلس در مکانی بنشینید که با حضور دیگر میهمانان مجبور به ترک صندلی خود نشوید.اگر سخنران همان قسمت از برنامه هستید ؛ ردیف جلو و کمی دورتر از مرکز بهترین مکان است.یادتان باشد همیشه افرادی هستند که به همراه مقامات وارد مراسم می شوند و در صورتی که مستقیم و محکم روبروی صندلی خود نایستید بدشان نمی آید تا جای شما را اشغال نمایند.پس محکم و استوار در برابر صندلی خود بایستید و به آنها خوش آمد بگویید.

۴)     زمان مناسب در جلسه سخنرانی حاضر شوید:

زمانی در مجلس حاضر شوید که دیگران مجبور به ایستادن تمام قد در مقابل شما نشوند و اگر این موضوع اتفاق افتاد از روبوسی در هنگام سخنرانی دیگران و در انظار مخاطبان خود داری نمایید.

public-speaking-world-gmn-leaders

۵)     احترام را با احترام انجام دهید:

از طرف مقابل ،نیم خیز شدن شما تنها انتقال پیامی است که شما احترامی برای تازه وارد قائل نیستید پس به خودتان زحمت ندهید و محکم سر جایتان بنشینید تا نظم مجلس برقرار باشد.سر تکان دادن از راه دور برای تازه واردان برای ادای احترام ، خارج از وصف آیین نگارش مطالب این سایت است .صحبت کردن در مورد تازه واردان یا با آرنج به پهلوی کناردستی زدن، نشانی از عدم آگاهی نسبت به آداب تشریفات همایش است .

۶)     سخنرانی همکاران را گوش دهید:

همیشه قبل از سخنرانی خود در سالن همایش حضور داشته باشید و به سخنرانی سخنران قبل از خود گوش دهید.بعضی از همکاران بر این باورند که سخنران نباید قبل از سخنرانی دیده شود.این شیوه شاید برای سخنرانانی که تنها سخنران سمینار هستند جالب باشد ولی با فرهنگ و شیوه مراسم در ایران مطابقت ندارد و بنده پیشنهاد نمی دهم.

۷)     بعد از سخنرانی در فضا بمانید:

سخنرانانی که بعد از اتمام سخنرانی خود فضای مراسم را بلافاصله ترک می کنند از دید مخاطبان انسان های مغرور و بدون اتیکت شناخته می شوند. مهم نیست رتبه علمی شما چیست چون رتبه شما از مجموع رتبه مخاطبان کمتر است.

index

۸)     موقعیت طلب نباشید:

سخنرانان دیگر و مقامات مدعو هم مانند شما به تنفس و استراحت نیاز دارند.موقع تنفس یاد بگیرید برای سخنرانان فضای آرامش و تجدید قوا ایجاد نمایید. این موضوع نباید مانع از گسترش ارتباطات موثر قلمداد شود.

۹)     به زمان همکاران و عوامل اجرایی ارزش قائل شوید:

هیچ گاه بیشتر از زمان خود سخنرانی نکنید. این از اولین علائم نقض حقوق مدرن محسوب می شود. یادتان باشد سخنرانی اضافی شما علاوه بر ناخشنودی مخاطبان، باعث به هم ریختن برنامه های عوامل اجرایی و دیگر سخنرانان خواهد شد.

در مواقع پرسش و پاسخ در هنگام سخنرانی لازم نیست همه پرسش ها را جواب بدهید و گاهی لازم است با دادن آدرس منبع و یا قول دادن به مخاطبان برای دادن پاسخ علمی در سایت خود و یا ارسال جواب به ایمیل علاقه مندان علاوه بر رعایت و مدیریت زمان مخاطبان ، ارتباطات خود را گسترش دهید.یادمان باشد در یک همایش ۱۰۰۰ نفری یک دقیقه اضافی یعنی هدر دادن ۱۰۰۰ دقیقه ارزشمند .

0x600

۱۰) بر روی نام همکاران کلید نکنید:

شپش اگر در سخنرانی خود خواستید از سخنران قبلی مطلبی را تایید یا رد نمایید ؛ تنها یک بار نام ایشان را ببرید و از نام بردن مکرر ایشان خود داری نمایید.نام بردن از اساتید فن همیشه قابل تقدیر و نشان حق شناسی شماست.

خیلی از سخنرانان بعد از اجرای سخنرانی دچار نوعی غرور می شوند و از ارتباط با دیگران غافل می شوند.این سخنرانی ها خیلی زود فراموش می شوند ولی ارتباط خوب شما با مخاطبان ماندگار خواهد ماند. مخصوصا ارتباط موثر با استادان و پیشکسوتان حاضر و ادای احترام به آنها به عنوان شخصی با آداب معاشرت بالا تلقی می گردد.در جواب تمجید و تعریف استادان خاضعانه ادای احترام نمایید.

۱۱)نظام آراسته باشید:

نظام آراستگی شما در همه ی احوال نشان شخصیت شماست و در همایش ها نمود بیشتری دارد. حضور در همایش ها باید به عنوان مراسم رسمی و دولتی تلقی گردد و از پوشش غیر رسمی و غیر اداری برحذر بود.از در دست داشتن دسته کلید، تلفن همراه و یا تسبیح جدا خود داری نمایید.در مراسم رسمی که با حضور مقامات عالی نظام برگزار می شود کسانی در حال تسبیح خوانی دیده می شوند که جای تامل بسیار دارد. برداشت من این است آنها در حال تسبیح هستند و سخنرانی مقام اول کشور را گوش نمی دهند و این صحیح نیست. حالت دوم این است که آنها در حال بازی کردن با تسبیح هستند که این عذر بد تر از گناه تلقی می گردد.

Democratic National Convention: Day 2

  1. همیشه شان مجلس را در نظر داشته باشید:

گاهی شاید مخاطبان به لطیفه های شما بخندند ولی این نباید شما را به اشتباه بیندازد تا بی محابا هر حرفی را بزنید. خنداندن مخاطبان همیشه نشان موفقیت شما نیست .هدف مراسم را در نظر داشته باشید و در مسیر هدف به ایراد سخنرانی و یا خنداندن مخاطبان اقدام نمایید. در مراسمی که همین اواخر حضور داشتم سخنران مدعوی از سیگار کشیدن خود در توالت سخن گفت. همه خندیدند ولی آثار سخنرانی او بازتاب خوبی در نظر مخاطب به عنوان یک سخنران انگیزشی نداشت. به نظر من سخنان این سخنران تداعی کننده ۷۰۰ مدل توالت شد و رشته افکار را از هم گسست.

هر اندازه جهان شمول و عالمانه سخن بگویید گاهی اوقات یک کلمه تمام وجهه و لایه های درونی شما را نشان می دهد و در انظار مخاطبان به عنوان یک فرد متفاوت جلوه می نمایید. این کلمات اکثرا منفی ،مبتذل و یا عامیانه هستند.لسان الغیب در دیوان ارزشمند حافظ یک کلمه رکیک نمی آورد .به طور مثال کلمه ” خ ر” در دیوان وی دیده نمی شود و هر چه است مضامین دقیق و نکته های ظریف عرفانی است و این باعث شده است تا دیوان حافظ مسحور قلب ها بشود.

  • هادی عربی گل
 

با شیوع و همه گیری ویروس کرونا در کشور، بسیاری از مشاغل و فعالیت ها برای مدتی تعطیل شدند. هتل ها و اقامتگاه ها از مراکزی محسوب می شوند که با همه گیری ویروس کرونا فعالیت خود را متوقف کرده بودند.

با گذشت چندین ماه از آغاز این بیماری در سراسر جهان، هتل ها و اقامتگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و دریافت مجوزهای لازم از ستاد مبارزه با کرونا توانستند فعالیت های خود را از سر بگیرند.

همان طور که می دانید بهترین راه مقابله با ویروس کرونا در خانه ماندن است. با این حال اگر سفری ضروری برایتان پیش بیاید، چگونه بهترین هتل را برای اقامت خود رزرو می کنید؟

 به نظر می رسد رزرو آنلاین هتل های ایران بهترین انتخاب برایتان باشد؛ چراکه به راحتی تنها با چند کلیک و بدون رفت و آمد می توانید بهترین هتل را رزرو کنید، ضمن اینکه هتل های مورد تأیید وزارت بهداشت به صورت نشان دار مشخص شده اند و از بابت تمیزی و دور ماندن از ابتلا به کرونا با خیالی آسوده هتل رزرو می کنید و بدون نگرانی سفرتان را انجام می دهید.

 

رزرو آنلاین بهترین هتل های ایران به کمک رزرواسیونی معتبر

 

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به خصوص در مکان های عمومی و پر رفت و آمدی مثل هتل ها رعایت مجموعه نکاتی الزامی است؛ برای مثال، رسپشن هتل از مراکزی محسوب می شود که در طول روز همواره پر تردد و شلوغ است.

از این رو، رزرو آنلاین هتل و پرداخت هزینه به صورت آنلاین قبل از مراجعه به هتل بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی خودتان و دیگران محسوب می شود. علاوه بر آن برخی از اقامتگاه های سراسر کشور به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی موفق به دریافت مجوز های لازم جهت بازگشایی نشده اند.

توجه داشته باشید برخی از سایت های اینترنتی را افراد سودجو اداره می کنند و ممکن است با پیشنهادهای وسوسه انگیز و گاهی با ارائه هتل های ارزان قیمت سلامت شما و همراهانتان را به خطر بیندازند. به همین جهت بهتر است پیش از سفر، برای رزرو آنلاین هتل های ایران از رزرواسیونی معتبر اقدام کنید.

پیشنهاد ما به شما رزرو هتل های ایران از سایت هتل یار است. با جستجوی کلمه هتل یار و ورود به صفحه هتل های شهر مورد نظرتان، فهرستی از بهترین و بهداشتی ترین هتل های آن شهر برای شما به نمایش در می آید.

در سایت هتل یار، علاوه بر مشاهده اطلاعات کامل هریک از هتل ها، امکان فیلتر کردن و مقایسه هتل ها با یکدیگر، مشاهده قیمت ها و تخفیف ها برای شما فراهم است. با این کار می توانید بهترین هتل های ایران را ارزان تر از همیشه رزرو کنید و اقامتی دل نشین و دور از نگرانی را برای خود و خانواده به ارمغان بیاورید.

 

آیا هتل ها آمادگی های لازم برای مقابله با ویروس کرونا را دارند؟

 

وظیفه هتل ها و اقامتگاه ها در زمان شیوع ویروس کرونا ایجاد امکانات مناسب، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و نظافت هر روزه هتل است. در ادامه، چک لیستی از موارد نظافتی را مشاهده می کنید که هتل ها مستلزم رعایت آنها هستند:

۱. نظافت کامل اتاق ها، استخر، سالن ورزشی و ...

۲. تمیز کردن سرویس حمام و دستشویی و تعویض مواد شوینده و بهداشتی

۳. شستشوی ظروف، سطوح و تمیز کردن سطوح قابل لمس با الکل

۴. ضد عفونی کردن کامل و تعویض رو تختی رو بالشتی، تشک و...

۵. نظافت و شستشوی راهرو، سطوح، آسانسور، لابی، مبل ها، دیوار و...

۶. ضدعفونی کردن محل های پر رفت و آمد مانند رستوران و کافی شاپ، رسپشن، صندلی ها، دستگاه خودپرداز و...

۷. تب سنجی مسافران قبل از ورود به هتل

 

 

امکان کنسل کردن یا تغییر تاریخ رزرو هتل

 

ممکن است برای شما پیش آمده باشد در زمان کنسل کردن یا تغییر تاریخ رزرو هتل مبلغ قابل توجهی از پول شما توسط هتل یا سایت رزرو هتل کسر شده باشد.

 با توجه به حساسیت بیشتر این موضوع در زمان شیوع ویروس کرونا بهتر است از سایتی هتل رزرو کنید که علاوه بر قیمت های مناسب، امکانات پشتیبانی خوبی را ارائه دهد.

برای مثال، اگر از رزرواسیون هتل یار هتل رزرو کرده باشید، می دانید هتل یار در صورت کنسل کردن یا تغییر تاریخ رزرو از سوی مسافران، هیچ گونه هزینه و کارمزدی به نفع خود کسر نمی کند.

 

اگر شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی هتل ها شود، تکلیف رزرو هتل و پول پرداختی ما چه می شود؟

 

با وجود رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی هتل ها بعید است دوباره شاهد تعطیلی این اقامتگاه ها باشیم. اما برای اطمینان بیشتر در این خصوص پیشنهاد می کنیم از سایتی معتبر برای رزرو آنلاین هتل های ایران اقدام کنید.

چنانچه در شرایط فعلی و اپیدمی کرونا قصد رزرو آنلاین هتل در یکی از شهرهای ایران را دارید و می خواهید از سایت های متفرقه برای این کار اقدام کنید، بهتر است تبعات کار خود را بپذیرید و فرایند طولانی مدت بازگشت پول خودتان را در نظر بگیرید.

در چنین شرایطی سایت های متفرقه سعی بر پایمال کردن حقوق شما دارند و با ایجاد موانع غیر حرفه ای، باز پس گیری هزینه پرداختی را طاقت فرسا می کنند.

درنتیجه، با کنار گذاشتن سایت های متفرقه و رزرو هتل از رزرواسیونی معتبر با خیالی آسوده در زمان کرونا هتل رزرو کنید.

 

  • هادی عربی گل

ویروس همه گیرِ کرونا هنوز از هیچ کشوری به طور کامل رخت بر نبسته است. با این حال بعضی کسب و کارها بعد از گذشت چند ماه افتان و خیزان فعالیت­ های اقتصادی خود را شروع کرده ­اند. برای مثال در ایران محدودیت رزرو آنلاین هتل­ها لغو شده؛ مسافرانی که مجبور به سفر و انتخاب اقامتگاه هستند، می‌­توانند اقدام به این کار کنند.

 با توجه به شرایط حاضر و اهمیت سلامتی شما، در این مطلب از اقدامات بهداشتی هتل­ها در مقابله با کووید-19 می گوییم. قبل از هر چیز توصیه می­‌کنیم تا ریشه کن شدن کامل ویروس، حتی الامکان از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید.

یک ورود بهداشتی به هتل

شاید اولین قدم دفاعی­ای که یک هتل می­تواند در مواجهه با کرونا بردارد؛ قبل از ورود مهمان­ها به هتل باشد. چطور؟

  • در هتل­های متوسط و هتل­های کم ستاره ­تر این به معنای درب ­های خودکار است؛ بدون اینکه نیاز به تماس با آنها باشد. در برخی هتل­های لوکس­تر هم پیشخدمت­ هایی با تجهیزات بهداشتی لازم کنار درب ایستاده و آن را برای مهمان­ها باز و بسته می­کنند،
  • کارکنان پذیرش باید از ماسک استفاده کرده و در هنگام اجرای پروسه ­های چک این و چک اوت و دیگر درخواست­ های مهمان­ها، دستکش به دست داشته باشند. با انجام این کارها، خیال مهمان­ها هم از بابت توجه هتل به اصول بهداشتی تا حدی آسوده می­شود،
  • به علاوه سایر پرداخت ­ها می­تواند محدود به همان کارت اعتباری شود که در رزرو آنلاین هتل خود از آن استفاده کرده­اید. در این صورت دیگر نیازی نیست که کارت بانکی شما میان چند نفر دست به دست شود. ضمن اینکه هتل­ها باید مواد ضدعفونی کننده ­ای را روی میز بگذارند تا با استفاده از آن کارت خود را ضدعفونی کنید،
  • استفاده از ضدعفونی کننده­ ها در لابی و قسمت­های دیگر هتل را هم به این اقدامات اضافه کنید؛ البته موادی که نیازی به تماس با آنها نداشته باشید. مثلا قرار دادن پَدهای الکلی در بیرون آسانسور از آن دست کارهایی است که هتل­ها باید انجام دهند تا مهمان­ها دکمه­ های آسانسور را به کمک آنها ضدعفونی کنند. شاید هم به سبک قدیم نیاز باشد که از هر آسانسور تنها یک مهمان استفاده کند؛ آن هم مجهز به دستکش و ماسک!

این مطالب را حتما بخوانید:

7 نکته و توصیه مهم سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا

چه خطرات بهداشتی در هتل در کمین شما هستند؟

راهکارهای بهبود شرایط سفر و اقامت برای وسواسی ­ها

روی آوردن بیشتر به اپلیکیشن­ها

چند سالی است که هتل­ها همه امور خود را به اینترنت واگذار کرده ­اند. از رزرو آنلاین تا پذیرش به صورت اینترنتی و حتی استفاده از کلیدهای دیجیتالی. اهمیت انجام اینترنتی کارها شاید در این روزهای کرونا زده بیش از پیش آشکار شود. هر چند تعداد هتل­هایی که در ایران به چک این آنلاین یا کلیدهای دیجیتالی روی آورده­اند؛ زیاد نیست. با این حال به نظر می­رسد این ویروس هتل­های بیشتری را به فکر استفاده از این نوع فناوری ­ها انداخته باشد.

شسیس

تجدید نظر در وسایل بهداشتی داخل اتاق

در خصوص وسایل بهداشتی داخل حمام و سرویس بهداشتی، هتل­ها می­توانند یک قدم به عقب بازگردند. استفاده از لوازم بهداشتی پلاستیکی و یکبار مصرف گزینه بهتری در مقایسه با شیشه ­های چند بار مصرف است. چرا که این شیشه­ ها اگر توسط چند مهمان استفاده شوند، ریسک گسترش ویروس را افزایش خواهند داد.

از آنجایی که در سال­های گذشته، هتل­های زیادی برای کمک به محیط زیست سعی در کنار گذاشتن پلاستیک داشته­اند؛ این اقدام به نوعی بازگشت به عقب است. اما خوب به نظر می­رسد چاره ­ای نیست! البته این امر فقط به وسایل بهداشتی خلاصه نمی­شود. شاید حتی نیاز به استفاده از ظروف یکبار مصرف مثل لیوان یا بشقاب هم باشد.

به عبارت دیگر می­توان گفت در حال حاضر اولویت هتل­ها تمیزی و نظافت است؛ نه لاکچری بودن. در همین راستا هم باید دور چیزهایی مثل کوسن­های روی مبل، رانِرهای روی تخت، اقلام داخل مینی بار و حتی مجلات، بروشورها و محصولاتی از این دست را خط کشید.

رعایت فاصله اجتماعی در رستوران هتل

از دیگر اصولی که هتل­ها در روزهای شیوع کرونا باید به آن عمل کنند، اعمال فاصله گذاری اجتماعی در رستوران و کافی شاپ هتل است. در حقیقت دیگر قرار نیست تمام ظرفیت رستوران پر شود و افراد باید با رعایت فاصله لازم بنشینند. این احتمال وجود دارد که خیلی از مهمان­ها استفاده از روم سرویس را ترجیح دهند. حتی در اینصورت افرادی که سفارش ها را برای مهمان ها به اتاق آنها می آورند نیز باید پروتکل های بهداشتی از قبیل پوشیدن ماسک، دستکش و رعایت فاصله را مد نظر قرار دهند. به نظر می­رسد در این شرایط تعطیل کردن بوفه­ هایی که در لابی، مواد غذایی می­فروشند هم عاقلانه ­تر باشد.

ثقفقث

دیگر مکان­های عمومی در هتل­ها

امکاناتی مثل استخر، سالن بدنسازی یا اسپا که زمانی برای هتل­ها یک مزیت به حساب می ­آمدند؛ در این روزهای کرونا زده می­توانند دردسرساز شوند. هر چند برخی هتل­ها به ضدعفونی کردن تجهیزات ورزشی روی آورده­اند؛ اما بهترین کار صرف نظر کردن از این تفریحات تا اطلاع ثانوی است.

در مطلب "هتل­ها چگونه به مقابله با کرونا می­روند"؛ گفتیم که ضدعفونی تمام سطوح چه در بخش­های عمومی هتل و چه در اتاق­ها نخستین اعلان جنگ به این ویروس کشنده است. از این رو خدمه هتل­ها به طور مرتب سطوحی مثل دستگیره­ ها را ضدعفونی کرده، ملحفه ­ها و روتختی­ ها را نیز شست و شو می­کنند. با این حال شما هم به عنوان یک مهمان باید تمام پروتکل­های بهداشتی را رعایت کنید. اگر مجبور به رزرو هتل شدید، اطمینان حاصل کنید که هتل مورد نظرتان هم به اندازه کافی به این دستورالعمل های بهداشتی پایبند باشد.

  • هادی عربی گل

پروتکل‌های‌ بهداشتی برای بازگشایی رستوران‌ها و هتل‌ها

اخبار گردشگری پروتکل‌های بهداشتی سفر

 

در حالی‌که ویروس کرونا هنوز تا حد زیادی در سراسر جهان به قوت خودش باقی است اما بسیاری از محدودیت‌ها در کشورها از میان برداشته شده و اغلب کسب و کارها مجوز گرفته‌اند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سرگیرند.

یکی از اصنافی که بازگشایی مجدد آن شروع شده است، صنعت گردشگری و هتل‌داری است. می‌توان گفت این کسب‌وکارها بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند و در زمره مشاغلی هستند که در این مدت بیشترین محدودیت‌ها بر آنها اعمال شد.

البته مدت کوتاهی است که براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هتل‌ها و رستوران‌ها اجازه پیدا کردند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل بازگشایی شوند. فعالیت رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر از ۱۵ اردیبهشت آغاز شده بود، اما با ابلاغیه جدید این اماکن فعالیت خود را با پذیرش مشتری در محل ادامه می‌دهند، هتل‌ها نیز پذیرش مسافر و خدمات رستورانی را بعد از ماه مبارک‌ رمضان، از سر گرفته‌اند.

البته توجه به این نکته ضروری است که شروع فعالیت مجدد این کسب‌وکارها مانند بسیاری از مشاغل دیگر باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.

پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت

در این میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزاماتی را برای رستوران‌ها و هتل‌ها تعیین کرده‌اند که به شرح زیر است:

  • لزوم استفاده از سیستم تهویه مناسب در هتل‌ها و رستوران‌ها.
  • ارائه خدمات در حداقل زمان ممکن تا از ایجاد ازدحام و تشکیل شدن صف جلوگیری شود.
  • حداقل فاصله بین میزها یک متر باشد.
  • اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر از جمله دست دادن.
  • اجتناب از تجمع در محیط کار از جمله رختکن، آبدارخانه، انبار و یا اطراف محیط کار.
  • در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلان، رعایت فاصله ایمن حداقل یک‌متر.
  • ضرورت استفاده از محافظ یا شیلدهای محافظتی یا ایجاد حفاظ شیشه ای بین متصدیان رستوران و مشتریان.
  • ضرورت استفاده از محافظ یا شیلدهای محافظتی برای میز صندوق‌دار و نوار نقاله متحرک یا پیشخوان فروش بین مشتری و متصدی.
  • چیدمان میز غذا خوری و نشستن مشتری طوری باشد که فاصله حداقل یک متر رعایت شود.
  • دریافت وجه نقد ممنوع است و پرداخت باید آنلاین صورت گیرد.
  • کاهش تراکم جمعیت در محیط رستوران‌ها.
  • لزوم نصب تابلوهای راهنما و آموزشی در محیط‌های رستورانی.
  • آموزش کارکنان و آگاهی‌بخشی مشتریان در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

ضمن اینکه، وزارت بهداشت علاوه بر لزوم رعایت این موازین از سوی هتلداران و رستوران‌ها از مشتریان و میهمانان هم خواسته ضمن حفظ رعایت فاصله حداقل تا یک متر از متصدیان و کارکنان رستوران، از تماس با محیط‌های آلوده اجتناب کنند و مدام دست‌های خود را مطابق آنچه سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده، بشویند.

پروتوکل های بهداشتی در هتل ها

پروتکل های بهداشتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

اهمیت این موضوع تاآنجاست که، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در بخشی از دستورالعمل «سفر هوشمند»، به نحوه فعالیت رستوران‌ها و هتل‌ها برای از سرگیری فعالیت‌هایشان پرداخته که به شرح زیر است:

  • لازم است دسترسی مهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران یا غذاخوری به نحو شایسته‌ای محدود شده و تا حد ممکن از خدمات روم‌سرویس استفاده شود.
  • میزهای رستوران و صبحانه‌خوری با فاصله یک‌ونیم متر از یکدیگر چیده شوند و از دیوارها، پرده‌ها، میز صندوق و… حداقل یک‌ونیم متر فاصله داشته‌باشند.
  • کف سالن دو بار در روز به‌وسیله زمین‌شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.
  • منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به مهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کند.
  • ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی درمعرض آلودگی محدود شوند، رومیزی‌ها و لچکی‌ها جمع‌آوری شده تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا می‌توان از پوشش‌های یکبارمصرف استفاده کرد.
  • تمام ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت استفاده نشدن، با آب گرم شسته شود.
  • بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شود و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته‌بندی و در ظروف یک‌نفره ارایه شود.
  • نان به صورت بسته‌بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.
  • حتی‌الامکان از ظروف یکبارمصرف استفاده شود.
  • دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.
  • تاحد امکان زنجیره انتقال گرم برای موادغذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.
  • باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی‌مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه‌ها دقت بیشتری شود.
  • در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم برای پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
  • زمان فعالیت روم‌سرویس افزایش یابد تا در حدامکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده کنند.

البته این حساسیت‌ها تنها مختص کشور ما نیست. چراکه، در سایر کشورها نیز رستوران‌ها علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موظفند با نصب برچسب، تابلو و علائمی، مشتریان را آگاه‌تر کرده و در محیط‌های داخلی و بیرونی رستوران‌ها با خط‌کشی‌هایی، مرز بین مشتریان از یکدیگر در زمان انتظار و صف را مشخص کنند.

چگونه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؟

ضدعفونی در هتل

قطعا هتل‌ها و مهان‌پذیرها در این دوران باید تغییراتی در ساختار، تجهیزات و دستورالعمل‌های خود ایجاد کنند؛ به این معنا که همه هتل‌ها حتی هتل‌های کم ستاره‌تر نیز مجهز به درهای خودکار شوند تا افراد بدون اینکه نیاز به تماس با درها را داشته باشند، به راحتی رفت‌وآمد کنند.

اجبار کارکنان برای استفاده از ماسک و دستکش در هنگام اجرای پروسه‌های چک‌این و چک‌اوت و دیگر درخواست‌های مشتریان مهمتر از هرچیز دیگری است.

طبق توصیه‌ها، پرداخت‌ها باید محدود به کارت اعتباری شود که در رزرو آنلاین هتل انجام می‌گیرد. اینگونه حتی لازم نیست کارت اعتباری افراد که وسیله‌ای شخصی محسوب می‌شود نیز دست‌به‌دست شود.

استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها در جای‌جای هتل‌ها و ارائه این مواد به مشتریان از دیگر خدماتی است که باید در همه هتل‌ها در هر سطح کیفی که قرار دارند، ارائه شود.

لزوم وجود شخصی در آسانسورها برای اینکه مهمان‌ها تماسی با دکمه‌های آسانسور نداشته باشند، بسیار ضروری است. ضمن‌اینکه وجود چنین شخصی می‌تواند تعداد افرادی که در یک زمان از آسانسور استفاده می‌کنند را مدیریت کند، تا در فضای داخلی آن ازدحام صورت نگیرد.

اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی در رستوران و کافی‌شاپ هتل‌ها هم که در دستورالعمل‌های دو وزارتخانه ها از آنها یاد شد به این معناست که به هیچ‌وجه همه ظرفیت رستوران و هتل‌ها نباید پر شود.

اگر هم مشتریانی استفاده از روم‌سرویس را ترجیح دادند که قطعا عاقلانه‌تر است، نیروهای خدماتی باید پروتکل‌های بهداشتی از قبیل پوشیدن ماسک، دستکش و رعایت فاصله را مد نظر قرار دهند.

از آنجاکه، همه سطوح هتل می‌تواند به‌راحتی به ویروس کرونا آلوده شود، ازاین‌رو، کارکنان هتل‌ها باید به طور مرتب سطوح، دستگیره‌ها، ملحفه‌ها و روتختی‌ها را با دقت ضدعفونی کنند.

علاوه‌بر همه مواردی که به آنها اشاره شد، سایر مکان‌ها مانند استخر، سالن بدنسازی یا اسپا که پیش از این جزء مزیت‌های رقابتی هتل‌ها محسوب می‌شدند، در چنین شرایطی باید نادیده گرفته‌شده و به‌کلی تعطیل شوند.

در کنار همه مواردی که به آنها اشاره شد، میهمانان و مسافران هم باید کارکنان هتل‌ها، مراکز اقامتی و رستوران‌ها را برای ارائه خدمات هرچه بهتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یاری کرده و خود را ملزم به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی کنند.

  • هادی عربی گل