هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس چه مزایا و معایبی دارد؟ 

ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به شرط تعریف بسته مناسب برای این امر و توجه به نظر کارشناسان کار خوب و مثبتی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد جهان امروز تا اندازه زیادی تحت تأثیر شیوع گسترده ویروس کرونا قرار گرفته است. صنایع مختلف جهان کم و بیش تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفته‌اند. یکی از آن‌ها صنعت گردشگری است؛ بنابراین مسئولان مربوط به این امر تلاش کرده‌اند تا حد ممکن از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا اسیب دیده‌اند، حمایت کنند.

مسئولان صنعت گردشگری ما نیز اقداماتی را برای حمایت از فعالان این صنعت مطرح و اجرا کرده‌اند. یکی از تازه‌ترین تدابیر آن‌ها برای سرپا نگه داشتن صنعت گردشگری تشویق بخش خصوصی گردشگری برای ورود به بازار بورس است. آن‌ها معتقدند ورود فعالان بخش خصوصی گردشگری می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها و سهولت تأمین منابع مالی صنعت گردشگری کمک کند.

ما در این گزارش سراغ برخی فعالان صنعت گردشگری رفتیم و با اتکا به صحبت‌های آن‌ها مزایا و معایب ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس را بررسی کردیم.


بیشتر بخوانید


جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران، در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس دردی از درد‌های صنعت گردشگری درمان نمی‌کند؛ اما نفس عمل خوب است و به تامین بخشی از سرمایه لازم برای فعالیت در صنعت گردشگری کمک می‌کند. باید بدانیم مشکلات فعالان گردشگری مثل هتلداران ساختاری است و ربطی به مسائلی، چون تامین سرمایه ندارد.

او افزود: وزارت میراث فرهنگی از هتلداران خواسته است در ورود بخش خصوصی گردشگری به بازار بورس پیشقدم شوند. این یک درخواست تشویقی است و ورود سهامداران حوزه هتلداری به بازار بورس به نظر این سهامداران بستگی دارد. امروزه فرهنگ ورود سرمایه گذاران به بازار بورس در صنعت هتلداری کمتر جا افتاده است، اما من می‌بینم که برخی از سرمایه گذاران و هتلداران در حال بررسی چگونگی ورودشان به بازار بورس هستند و به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این موضوع شود.

رئیس جامعه هتلداران ایران افزود: قوانین بازار بورس خیلی محدودکننده هستند. صنعت گردشگری و هتلداری از نظر ماهیت کاملا با صنایع دیگر متفاوت هستند. من معتقدم اگر دولت می‌خواهد به ورود فعالان صنعت گردشگری به بازار بورس کمک کند، باید بسته ویژه‌ای برای این امر تعریف و کاری کند که قوانین بازار بورس در خصوص ورود فعالان صنعت گردشگری به این بازار تسهیل کننده و متناسب با وضعیت این صنعت باشد.


بیشتر بخوانید


هادی عربی گل مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری، نیز گفت: صنعت گردشگری در سطح جهان به عنوان یک اقتصاد پایدار و سبز تعریف شده است، اما در ایران براساس آمار‌های دقیق ۱۲۰۰هتل داریم. بیشتر سرمایه گذاری در این عرصه در دست نهاد‌های دولتی است و این امر از نظر من روح رقابت و رقابت سالم را در صنعت هتلداری مخدوش می‌کند.

او افزود: خصوصی سازی صنعت هتلداری خوب است؛ اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری در نیمی از هتل‌های کشور در دست نهاد‌های دولتی است، رقابت با این سرمایه گذاران مقداری دشوار به نظر می‌رسد.

این مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری بیان کرد: تشخیص مزایا و معایب خصوصی سازی صنعت گردشگری به خصوص هتلداری و ورود بخش خصوصی این صنعت به بازار بورس به نظر افراد مختلف بستگی دارد؛ اما از نظر من سرمایه گذار خصوصی با توجه به لزوم بازگشت سرمایه خود به افزایش بهره وری فکر می‌کند. در نتیجه با خصوصی سازی صنعت گردشگری -به خصوص هتلداری- دخالت‌های سیاسی مدیران حذف می‌شود. از طرف دیگر صنعت گردشگری با ایجاد رقابت سالم میان سرمایه گذاران بخش خصوصی از هنجارشکنی‌های غیر متعارف خارج می‌شود.

عربی گل مزایای ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس و خصوصی سازی این صنعت را چنین برشمرد: اگر صنعت گردشگری و به خصوص هتلداری از دست دولت خارج شود، یکسری انحصار‌های طبیعی پیش می‌آیند. باید گفت ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس خوب است؛ به شرط اینکه برای این کار و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری از افراد خبره و کارشناسان مشورت گرفته شود.

 

  • هادی عربی گل

برخی بحران‌ها، مانند حوادث صنعتی و آسیب به محصول، منجر به جراحت یا فوت می‌شوند. برخی دیگر از بحران‌ها با ایجاد اخلال در عملیات سازمانی به پیامدهای مخربی چون ضرر در بازار سهام یا دعواهای حقوقی می‌انجامند. همچنین تمامی بحران‌ها اعتبار سازمان بحران‌زده را با تهدیدهایی جدی مواجه می‌کنند. هرگونه بحرانی می‌تواند تأثیراتی منفی به همراه داشته باشد و تا حدی از اعتبار سازمان بکاهد. در مجموع، این سه تهدید با یکدیگر مرتبط‌اند، به این معنی که جراحت یا فوتِ ناشی از بحران، به زیان مالی و بی‌اعتباری خواهد انجامید و بی‌اعتباری نیز خود خالی از زیان‌های مالی نخواهد بود.

مدیریت بحران درصورتی کارآمد واقع خواهد شد که سازمان بتواند تهدید‌های نام‌برده را به همان ترتیبی که ذکر شد (امنیت عمومی، زیان مالی و بی‌اعتباری)، خنثی کند. تأمین امنیت عمومی باید در سرلوحه‌ی اقدامات حل بحران قرار بگیرد، چرا که خسارات ناشی از بحران درصورت عدم تأمین امنیت عمومی تشدید خواهد شد. مسائل مالی و اعتباری باید تنها پس از تأمین امنیت عمومی رسیدگی شوند. به‌طورکلی، مدیریت بحران باید به نحوی باشد که از سازمان و سهامدارانش در مقابل این تهدیدها حفاظت شود و میزان اثرگذاری هر تهدید به حداقل برسد. به‌ بیان دیگر، مدیریت بحران فرایندی است که انتظار می‌رود از صدمات احتمالی بحران روی سازمان و سهامدارنش بکاهد یا از آن جلوگیری کند. مدیریت بحران به‌عنوان یک فرایند از سه مرحله تشکیل می‌شود:

  1. مرحله‌ی پیشا-بحران؛
  2. مرحله‌ی پاسخ به بحران؛
  3. مرحله‌ی پسا-‌بحران.

مرحله‌ی پیشا-بحران به پیشگیری از بحران و آمادگی برای مقابله با آن اختصاص دارد. مرحله‌ی پاسخ به بحران دقیقا همان موقعی است که مدیران باید با بحران مقابله کنند. در مرحله‌ی پسا-بحران، مدیران باید به‌دنبال راهکارهای مقابله با بحران‌های بعدی بگردند و نیز به تعهداتی که در طول بحران برعهده گرفته‌اند، مثلا پیگیری اطلاعات، جامه‌ی عمل بپوشانند. در ادامه، با ما همراه باشید تا کمی مفصل‌تر به این مراحل سه‌گانه بپردازیم.

مرحله‌ی پیشا-بحران

مرحله‌ی پیشا-بحران - مدیریت بحران در سازمان

پیشگیری از بحران‌های بعدی، نیازمند کاهش اثر خطرات شناخته‌شده‌ای است که شاید مجددا در آینده به بحران بینجامند. این اقدام باید در برنامه‌ی مدیریت خطر سازمان گنجانده شود. مراحل آماده‌سازی عبارتند از:

  • تدوین طرح مدیریت بحران؛
  • گزینش و آموزش تیم مدیریت بحران؛
  • اجرای تمرینات آزمایشی جهت سنجش میزان کارایی برنامه‌ و تیم مدیریت بحران.

سازمان‌هایی در مدیریت بحران موفق‌تر عمل خواهند کرد که از قواعد زیر پیروی کنند:

  • به‌روزرسانی طرح مدیریت بحران در سازمان حداقل یک‌بار در سال؛
  • تشکیل تیم مدیریت بحران؛
  • آزمایش طرح و کارایی تیم مدیریت بحران حداقل یک‌بار در سال؛
  • تهیه‌ی تعدادی پیام‌ پیش از وقوع بحران.

مهم‌‌ترین اقداماتی که باید در مرحله‌ی پیشا-بحران عملیاتی شوند، از این قرارند:

۱. تدوین طرح مدیریت بحران

تدوین طرح مدیریت بحران - مدیریت بحران در سازمان

طرح مدیریت بحران در سازمان فقط نوعی ابزار مرجع است نه برنامه‌ی کار. داده‌هایی که با رجوع به طرح مدیریت بحران در دسترس قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • فهرست اطلاعات تماس؛
  • دستورالعمل اقداماتی که باید در زمان وقوع بحران انجام شوند؛
  • تهیه‌ی فرم‌های مخصوص جهت بایگانیِ اقداماتِ انجام‌شده در مقابله با بحران.

طرح مدیریت بحران را نباید با راهنمای گام‌به‌گام اشتباه گرفت. در زمان وقوع بحران، این طرح، یا بهتر بگوییم منبع مرجع، به علت از پیش محول‌سازی برخی وظایف و از پیش جمع‌آوری برخی اطلاعات موجب صرفه‌جویی در وقت می‌شود. یک تیم مدیریت بحران نیز باید وجود داشته باشد تا وظایف از پیش محول‌شده را در زمان نیاز برعهده بگیرد. تمامی اعضای تیم باید بدانند که در زمان وقوع بحران چه وظایف و مسئولیت‌هایی برعهده خواهند داشت.

۲. تشکیل تیم مدیریت بحران در سازمان

اعضای تیم مدیریت بحران معمولا از بخش روابط عمومی، حقوقی، اجرایی، امور مالی و منابع انسانی انتخاب می‌شوند. البته، ترکیب تیم بسته به نوع بحران می‌تواند متغیر باشد. برای مثال، چنانچه سازمان با بحرانی دست‌وپنجه نرم می‌کند که به سیستم‌های رایانه‌ای مرتبط است، باید افرادی از بخش فناوری اطلاعات نیز در تیم حضور داشته باشند. به این ترتیب، تا حد زیادی در وقت صرفه‌جویی خواهد شد، زیرا اعضای تیم پیشاپیش می‌دانند که در زمان وقوع بحران چه وظایفی را باید برعهده بگیرند.

۳. آموزشِ نحوه‌ی مصاحبه با رسانه‌های خبری به کارکنان

تربیت سخنگو - مدیریت بحران در سازمان

تربیت سخنگو از جمله اصول کلیدی آموزش تیم مدیریت بحران در سازمان به‌شمار می‌رود. از اعضای تیم انتظار می‌رود که بتوانند درصورت وقوع بحران با رسانه‌های خبری گفت‌وگو کنند. آموزش مصاحبه با رسانه‌های خبری باید پیش از وقوع بحران انجام بگیرد. مختصری از نکاتی که باید در مصاحبه‌ها رعایت شوند، از این قرارند:

  • سخنگوی تیم مدیریت بحران باید از بیان جملاتی مشابه «هیچ نظری در این‌باره نداریم» جدا خودداری کند، زیرا مردم خیال خواهند کرد که سازمان مقصر است و سعی در پنهان‌سازی دارد.
  • سخنگو نباید نامفهوم صحبت کند یا اصطلاحات فنی به‌کار ببرد، بلکه باید اطلاعات را به واضح‌ترین شیوه‌ی ممکن ارائه بدهد. عدم شفافیت نشان می‌دهد که سازمان درحال گمراه‌سازی افکار عمومی است تا واقعیت آشکار نشود.
  • سخنگو نباید در مقابل دوربین طوری رفتار کند که فریب‌کارانه به نظر برسد. برقراری ارتباط چشمی و پرهیز از الفاظ اضافه مانند «هوم …» بسیار بااهمیت شمرده می‌شود. همچنین سخنگو باید از حرکات عصبی مثل تکان دادن بی‌مورد دست‌وپا خودداری کند. مطالعات نشان داده است کسانی که ارتباط چشمی با مخاطب برقرار نمی‌کنند، الفاظ اضافه به‌کار می‌برند و حرکات عصبی از خود بروز می‌دهند، فریب‌کار به‌نظر می‌رسند.
  • تمامی نفراتی که شاید بعدا به‌عنوان سخنگوی تیم، مقابل دوربین بروند، باید از تازه‌ترین اطلاعات ضروری و نیز کلیدی‌ترین پیامی که سازمان قصد دارد به سهامدارانش انتقال بدهد، باخبر باشند.

نفراتی که از بخش روابط عمومی به تیم مدیریت بحران ملحق می‌شوند، می‌توانند در آماده‌سازی سخنگویان تیم برای پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران نقش بسزایی ایفا کنند. توانایی روابط رسانه‌ایِ کارکنان روابط عمومی مهارت باارزشی در مدیریت بحران تلقی می‌شود. معمولا نقش سخنگو به کارکنان این بخش محول نمی‌شود، از همین‌رو می‌توانند در ارائه‌ی آموزش‌های لازم و پشتیبانی از سایر اعضا بسیار مؤثرتر واقع شوند.

۴. پیش‌نویس پیام‌ها

پیش‌نویس پیام‌ها - مدیریت بحران در سازمان

مدیران بحران می‌توانند پیام‌هایی را که احتمال می‌رود در موقعیت‌های بحرانی قابل استفاده باشند، از پیش تهیه کنند. این پیام‌ها باید در فرم‌هایی که توسط مدیران بحران طراحی شده‌اند، نوشته شوند. این فرم‌ها عموما شامل عبارات و جملاتی هستند که توسط مدیران ارشد، رسانه‌های خبری و دارک وب‌سایت‌ها (dark websites) بیان شده‌اند. در این فرم‌ها، قسمت‌های خالی‌ای در نظر گرفته شده است تا اطلاعات هر زمان که در دسترس قرار گرفتند، در قسمت‌های معین جاسازی شوند. کارکنان بخش روابط عمومی نیز می‌توانند در پیش‌نویس پیام‌ها مشارکت کنند. سپس بخش حقوقی سازمان باید کاربرد پیام‌های پیش‌نویس‌شده را قبل از اینکه در زمان بحران استفاده شوند، تأیید کند. به این ترتیب، چون اطلاعات خاص و پیام‌هایی که درصورت وقوع بحران کاربرد خواهند شد پیشاپیش آماده شده‌اند، به مقدار زیادی در وقت صرفه‌جویی خواهد شد.

مرحله‌ی پاسخ به بحران

پاسخ به بحران یعنی هر آنچه بعد از وقوع بحران از سوی مدیران تعیین و انجام داده می‌شود. در این امر، بخش روابط عمومی می‌تواند در تنظیم پیام‌هایی که باید به مخاطبان مختلف ارسال شوند، نقش بسیار مؤثری ایفا کند. پژوهش‌های متعددی پیرامون پاسخ به بحران انجام شده‌اند. عمده‌ی این پژوهش‌ها پاسخ به بحران را به دو قسمت تقسیم کرده‌اند:

  • پاسخ اولیه به بحران؛
  • بهبود اعتبار و نیت‌های رفتاری.

۱. پاسخ اولیه

پاسخ اولیه - مدیریت بحران در سازمان

براساس تجربه‌ی کارشناسان و پژوهش‌های آکادمیک، پاسخ اولیه به بحران باید از سه ویژگی زیر برخوردار باشد:

  • سریع؛
  • دقیق؛
  • نامتناقض.

پاسخ اولیه به بحران باید در ساعات آغازین وقوع بحران ارائه داده شود. به همین علت است که فشار زیادی بابت آماده‌سازی سریع پیام بحران به تیم مدیریت بحران وارد خواهد شد و دقیقا همین‌جاست که پیام‌های پیش‌نویس‌شده بسیار به‌کار می‌آیند. سرعت پاسخ اولیه به بحران از این جهت حائز اهمیت است که سهامداران باید هرچه سریع‌تر از موضع سازمان نسبت به بحران رخ‌داده مطلع شوند. مدیران باید مواضع سازمان را به‌روشنی برای سهامداران توضیح بدهد. وقتی بحرانی اتفاق می‌افتد، مردم می‌خواهند از چندوچون قضیه باخبر شوند. در واقع، بحران‌ها خلأ اطلاعاتی به‌همراه می‌‌آورند. رسانه‌های خبری منبع کلیدی اطلاعات اولیه‌‌ی بحران محسوب می‌شوند و موظف‌اند خلأ اطلاعاتی به‌وجودآمده را پُر کنند. چنانچه سازمان بحران‌زده با رسانه‌های خبری مصاحبه نکند، ممکن است افراد دیگری دست به مصاحبه بزنند. این افراد شاید اطلاعات دقیقی نداشته باشند یا شاید هم از بحران جاری به‌منظور حمله به سازمان درگیر استفاده کنند. از این‌رو، مدیران بحران ناگزیرند که سریعا پاسخگو باشند. پاسخ اولیه‌ی سازمان در پی بحران معمولا دربردارنده‌ی اطلاعات چندان جدیدی نیست، اما همین اقدام زودهنگام نشان می‌دهد که سازمان قصد دارد به‌عنوان منبع اطلاعاتی وارد عمل شود و موضع خود را بیان کند. پاسخ فعالانه و سریع نشانگر آن است که اوضاع تحت کنترل قرار دارد،‌ درحالی‌که سکوت و عدم پاسخ‌گویی عملی منفعلانه به‌شمار می‌رود و به دیگران اجازه می‌دهد کنترل اوضاع را در دست بگیرند. این درحالی است که آماده‌سازیِ پیشاپیش جهت مقابله با بحران موجب می‌شود تا پاسخ‌‌گویی سریع‌تر با دشواری کمتری انجام‌پذیر باشد.

سازمان‌ها همیشه باید اطلاعات دقیق به مردم بدهند. مردم می‌خواهند بدانند که چه شده است و اتفاقات اخیر چگونه بر آنها تأثیر خواهد گذاشت. از آنجایی که سازمان در زمان بحران با محدودیت زمانی روبه‌روست، احتمال انتشار اطلاعات نادرست افزایش می‌یابد. چنانچه در صحت اطلاعات منتشرشده اشتباهی رخ داد، اصلاح اشتباهات باید جدی گرفته شود، چرا که اطلاعات نادرست حاکی از تناقض خواهد بود و خبر از بی‌کفایتی سازمان می‌دهد. پس به سازمان‌های درگیر بحران توصیه می‌شود که همیشه از یک موضع مشخص صحبت کنند تا اطلاعاتی که ارائه می‌دهند، متناقض به نظر نرسد.

برای اینکه موضع سازمان نسبت به بحران جاری نامتناقض باشد، به‌هیچ‌وجه لازم نیست که فقط یک شخص خاص با رسانه‌های خبری مصاحبه کند. درصورتی‌که بحران طولانی شود، کاملا طبیعی است که نفرات مختلفی از تیم مدیریت بحران جلوی دوربین ظاهر شوند. مصاحبه‌کنندگان بسته به پرسش‌هایی که لازم می‌دانند مطرح کنند، شاید تصمیم بگیرند با شخصی از بخش اجرایی یا مثلا با یکی از نفرات بخش امنیتی سازمان صحبت کنند. بنابراین، هریک از اعضای تیم مدیریت بحران باید به‌گونه‌ای مصاحبه کند که ناقض صحبت‌های سایر هم‌تیمی‌هایش در مصاحبه‌های بعدی نباشد. این عدم تناقض‌گویی درصورتی حاصل خواهد شد که اطلاعات یکسان در اختیار تمامی سخنگویان قرار بگیرد تا تک‌تک‌شان بتوانند پیام موردنظر سازمان را بی‌کم‌وکاست انتقال بدهند. اینجاست که بخش روابط عمومی می‌تواند در آماده‌سازی سخنگویان نقش بسیار مؤثری ایفا کند. در حالت ایده‌آل، سخنگویان باید مهارت‌های روابط رسانه‌ای را پیش از وقوع بحران آموزش ببینند تا سازمان بتواند در زمان بحران فقط روی اطلاعات کلیدی تمرکز کند و درگیر چگونگی مواجهه با رسانه‌های خبری نباشد.

۲. بهبود اعتبار و نیت‌های رفتاری

بهبود اعتبار و نیت‌های رفتاری - مدیریت بحران در سازمان

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، اعتبار سازمان‌های بحران‌زده به‌طور یقین آسیب خواهد دید. از این‌رو، سازمان‌ها باید پیش از وقوع بحران درمورد استراتژی‌های بازگردانی اعتبار از دست رفته تصمیم بگیرند. این استراتژی‌ها بسته به اینکه سازمان قصد دارد تا چه حد به قربانیان بحران یا کسانی که در معرض خطر قرار دارند سرویس بدهد، متفاوت باشند. به بیان دقیق‌تر، سازمان باید ببیند که آیا در پاسخ به بحران تصمیم دارد در درجه‌ی اول روی نیازهای قربانیان، یا به‌عبارتی سهامداران، تمرکز کند یا بیشتر به مسائل سازمانی بپردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید، مختصری از استراتژی‌هایی است که به‌منظور بازگردانی اعتبار از دست‌ رفته‌‌ی سازمان کاربرد دارند. فهرست زیر با استراتژی‌هایی که سهامداران قربانی و آسیب‌پذیر را در اولویت قرار می‌دهند، شروع شده است.

  • حمله به متهم‌کننده: مدیر بحران با شخص یا گروهی که از سازمان شاکی است، مقابله می‌کند.
  • انکار: مدیر بحران مدعی می‌شود که هیچ بحرانی اتفاق نیفتاده است.
  • رفع تقصیر از سازمان: مدیر بحران شخص یا گروه دیگری (خارج از سازمان) را مقصر بحران اعلام می‌کند.
  • ابراز تأسف: مدیر بحران با بیان اینکه سازمان نمی‌خواسته چنین اتفاقی بیفتد یا نتوانسته کنترل اوضاع را در دست بگیرد، از بار مسئولیتی سازمان می‌کاهد.
  • برافروختگی: مدیر بحران ادعا می‌کند که بحران در نتیجه‌ی پاسخ به اقدامات شخص دیگری بروز کرده است.
  • عدم کاردانی: مدیر بحران مدعی می‌شود که اطلاعات ناکافی درمورد وقایع به ایجاد بحران انجامیده است.
  • عدم کنترل: مدیر بحران اعلام می‌کند که کنترل نداشتن سازمان روی وقایع، منجر به ایجاد وضعیت بحرانی شده است.
  • نیت خوب: مدیر بحران اظهار می‌دارد که سازمان نیت بدی نداشته است. (موارد برافروختگی، عدم کاردانی، عدم کنترل و نیت خوب به‌نوعی زیرمجموعه‌ی همان استراتژی ابراز تأسف محسوب می‌شوند.)
  • توجیه: مدیر بحران می‌کوشد تا میزان آسیب ادراک‌شده را به حداقل برساند.
  • یادآوری: مدیر بحران موفقیت‌های گذشته‌ی سازمان را به سهامداران یادآوری می‌کند.
  • مورد لطف و توجه قرار دادن: مدیر بحران اقدامات سهامداران را تحسین می‌کند.
  • جبران خسارت: مدیر بحران به قربانیان بحران هدایای مالی یا غیرمالی می‌دهد.
  • عذرخواهی: مدیر بحران اعلام می‌دارد که سازمان مسئولیت کامل بحران را پذیرفته است و از سهامداران خود طلب بخشش دارد.

لازم به ذکر است که استراتژی‌های مربوط به بازگردانی اعتبار از دست رفته در هر دو مرحله‌ی پاسخ به بحران و پسا-بحران قابل اجرا هستند. البته، ناگفته نماند که همه‌ی بحران‌ها نیاز به چنین استراتژی‌هایی ندارند و همین که سازمان در ارائه‌ی اطلاعات و پیگیری همه‌جانبه‌ی قضیه کوشا باشد، جهت حفظ اعتبار کفایت می‌کند. اما زمانی که حفظ یا بهبود اعتبار سازمان نیازمند اقدامات اساسی باشد، شاید سازمان تصمیم بگیرد که اقدامات لازم را تا ورود به مرحله‌ی پسا-بحران به تعویق بیندازد. گاهی اجرای این اقدامات حتی درصورتی‌که در مرحله‌ی پاسخ به بحران به اجرا درآمده باشند، در مرحله‌ی پسا-بحران نیز ادامه خواهند یافت.

مرحله‌ی پسا-بحران

مرحله‌ی پسا-بحران - مدیریت بحران در سازمان

سازمان در مرحله‌ی پسا-بحران درحال ورود به روال عادی امور است. در این مرحله، سازمان به‌طور خاص روی موضوع بحران متمرکز نیست، اما این موضوع هنوز نیازمند توجه و رسیدگی است. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، اقداماتی که در راستای بهبود اعتبار سازمان در پیش گرفته می‌شوند، گاهی در مرحله‌ی پسا-بحران به اجرا درمی‌آیند و گاهی نیز اگرچه پیشتر به اجرا درآمده‌اند، تا این مرحله به درازا کشیده می‌شوند. در هردو صورت پیگیری ارتباطات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا مدیران بحران وعده می‌دهند که اطلاعات تکمیلی را در طول دوره‌ی بحران ارائه خواهند داد. چنانچه مدیران بحران بر وعده‌ی خود پابرجا نمانند، مردمی که خواستار اطلاع‌رسانی شفاف هستند، اعتماد خود را نسبت به سازمان از دست خواهند داد.

سازمان باید درمورد فرایندهای بازیابی، اقدامات اصلاحی و تحقیقات پیرامون بحران به‌طور پیوسته اطلاع‌رسانی کند. میزان اطلاع‌رسانی‌ها تا حد زیادی به این بستگی دارد که سازمان در طول بحران وعده داده است چه مقدار اطلاعات در اختیار عموم قرار بدهد. این مسئله به مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرایند بازیابی به اتمام برسد نیز بستگی دارد. برای مثال، چنانچه تیم مدیریت بحران به گزارشگران وعده‌ی ارزیابی خسارات وارده را داده است، سازمان حتما باید این ارزیابی را پس از انجام منتشر کند. یا مثلا شرکت داروسازی وِست فارماسوتیکالز (West Pharmaceuticals) تا بیش از یک سال به انتشار اخبار مربوط به روند بازیابی ادامه داد، زیرا ماه‌ها طول کشید تا جایگزین وسیله‌‌ای که در یک انفجار از بین رفته بود، ساخته شود. درون‌نِت یا اینترانِت، البته درصورت دسترسی کارمندان به سایت، راهکار بسیار مناسبی جهت به‌روز نگه داشتن کارمندان است. همچنین سیستم‌های اطلاع‌رسانی جمعی، نظیر پیامک، پیام صوتی یا ایمیل، می‌توانند در پیام‌رسانی به کارمندان و سایر گروه‌های درگیر کاربردی واقع شوند. ایمیل‌ یا شماره‌تماس‌های شخصی نیز می‌توانند بسته به موقعیت مورد استفاده قرار بگیرند.

مدیران بحران معتقدند که به بحران باید به‌عنوان یک تجربه‌ی یادگیری نگریست. اقداماتی که در طول بحران عملیاتی شدند، باید مورد ارزیابی قرار بگیرند تا مشخص شود که کدام اقدامات به بازنگری و بهبود نیاز دارند. این توصیه درمورد تمریناتی که باید پیش از بحران انجام شوند نیز صدق می‌کند. هریک از تمرینات مدیریت بحران در واقع نوعی تجربه‌ی یادگیری محسوب می‌شوند. سازمان باید در همه‌حال در جست‌وجوی راهکارهای مؤثر پیشگیری و آماده‌سازی مقابله با بحران باشد تا بتواند مناسب‌ترین اقدام را در زمان وقوع بحران در پیش بگیرد. تجاربی که در این تمرینات یا از بحران‌های قبلی کسب می‌شوند، باید در مراحل پیشا-بحران و پاسخ به بحران به‌کار گرفته شوند. به‌ این ترتیب، تیم مدیریت بحران می‌تواند از فرایندهای مدیریت بحران درس بیاموزد و نقاط ضعف خود را برطرف کند. به‌طور خلاصه، مهم‌ترین اقدامات این مرحله عبارتند از:

  • تمامی اطلاعاتی که به سهامداران وعده داده شده است، باید حتما درصورت حصول در اختیارشان قرار بگیرد.
  • سهامداران باید به‌طور مداوم از آخرین اقدامات اصلاحی و نتایج تحقیقات مطلع شوند.
  • اقدامات تیم مدیریت بحران باید جهت پندآموزی مورد ارزیابی قرار بگیرد و اطلاعات کسب‌شده در سیستم مدیریت بحران سازمان اعمال شود.

نتیجه

مدیریت بحران در سازمان موضوع بسیار پیچیده و گسترده‌ای است که در یک مطلب نمی‌گنجد. در مجموع، بحران به هر شکلی نوعی تهدید با عواقب منفی است، اما سازمان‌ها می‌توانند با مدیریت کارامد به میزان قابل توجهی از شدت آسیب‌های حاصل از بحران بکاهند و حتی بیش از پیش قوی‌تر شوند. واقعیت این است که هیچ سازمانی مصون از بحران نیست، بنابراین همه‌ی سازمان‌ها باید برای مقابله با بحران‌های غیرمترقبه آماده و مهیا باشند.

  • هادی عربی گل

حال بگذارید در مورد اشتباهات سخن بگوییم؛

عدم مسئولیت پذیری

هری ترومن یکی از روسای جمهور آمریکا شعاری داشت؛ “مقصر خود شما هستید”. هر مدیری باید چنین شعاری داشته باشد. اگر به عنوان یک مدیر؛

  • کارمندان خود را دوست ندارید.
  • روش کاری خود را دوست ندارید.
  • از درصد سود خود راضی نیستید.
  • ….

نیازمند این هستید نگاهی دوباره به عملکرد خود داشته باشید. اگر جلو اشتباهات خود را نگیرید و مسئولیت آنها را بر عهده نگیرید. همین اشتباهات شما را از حرکت باز می دارند.

بسیاری از اوقات زمانی که دردسری برای مدیران اتفاق می افتد اولین واکنش مشترک بسیاری از آنها این است؛

“خوب! شرایط من متفاوت است! حوزه کاری و شرایط من فرق می کند!” همه این موارد بهانه است! شما اشتباه باید مسئولیت اشتباه خود را قبول کنید و بپذیرید. شما با این حرف ها در صدد فریب خود هستید.

راه حل

راه حل خود را داشته باشید.

زمانی که مشکلی به وجود می آید سه کار می توان انجام داد؛

  1. یافتن راه حل،
  2. بهانه جویی،
  3. مقصر دانستن دیگران

تصمیم با شما است که کدام یک از موارد فوق را انتخاب می کنید. اما واضح است؛ ساده ترین انتخاب ها بهانه جویی و مقصر دانستن دیگران است که کمکی به شما نخواهد کرد!

بگذارید ببینیم افراد دورن گرا چگونه عمل می کنند، ابتدا می پذیرند که مشکل دارند، موفقیت ها و شکست ها را به عهده می گیرند و به خوبی می دانند همواره بایستی عملکرد خود را بررسی کنند. این یکی از بهترین راه حل ها است.

از شکست ها پیروزی ساختن

پیروزی از شکست

  • یکی از مواردی که به راحتی می تواند باعث پیشرفت شما شود این است که؛ شما از شکست هایی که می خورید درس بگیرید.
  • عملکرد خود را بازبینی کنید.
  • سپس نقاط ضعف خود را برطرف کنید تا بتوانید پیشرفت کنید.
  • نقطه مقابل این است که شما برای شکست های خود بهانه بیاورید و دیگران را مقصر بدانید.
  • جالب است بدانید میزان شکست ها یک فرد با میزان بهانه هایی که می آورد قابل پیش بینی است.

بنابراین بگوییم؛ بسیار خوب، من اشتباه کردم، شکست خوردم، تقصیر خودم بود، اکنون یادگرفتم و دیگر این اشتباه را تکرار نمی کنم و درآینده از این شکست ها پیروزی خواهم ساخت!

عدم موفقیت در ایجاد پیشرفت کارکنان

اصلی ترین هدف مدیریت فراهم آوردن امکانات لازم برای انجام کار است. این کار باید به گونه ای انجام پذیرید که حتی با جابه جایی کارکنان یا نبود مدیر مجموعه، فعالیت های مجموعه بدون مشکل انجام شود.

یکی از بدترین مسائلی که می تواند از طرف یک مدیر مطرح شود این است که؛

  • مدیری بگوید؛ “کارکنان من بدون وجود من حتی برای دو ساعت توانایی حل مشکل را ندارند”.

مدیر باید مسئول رسیدگی به پیشرفت و توسعه کارکنان خود باشد.

  1. مدیر باید بدانید همه انسان ها به صورت فطری توانایی پیشرفت و موفقیت را دارند.
  2. جالب است بدانید اغلب انسان ها از ۱۰۰ درصد از توانایی های خود تنها ۱۰% را استفاده می کنند و ۹۰% از آن را استفاده نمی کنند.
  3. حال اگر به عنوان یک مدیر بخواهید از ۹۰ توانمندی های موجود کارکنان خود بهره مند گردید. باید در آنها انگیزه لازم را ایجاد کنید. این تنها راهی است که شما می توانید بهره روی آنها را افزایش دهید و عملکرد مجموعه خود را بالا ببرید.

یکی از اشتباهات مهلک مدیران و راه حل ها

بگذارید به یک مثال بپردازیم؛

  • مدیری را تصور کنید که با یک برنامه ریزی دقیق اول هفته کاری وارد دفتر کار خود می شود.
  • در زمان ورود به دفتر یکی از کارکنان جلوی مدیر را می گیرد و از وی می خواهد که به مشکلات آنها رسیدگی کند.
  • مدیر چند دقیقه ای وقت صرف می کند و احتمالا مدیر به وی می گوید؛ “درباره این موضوع دوباره صحبت خواهیم کرد”.

حال تصور کنید یک مدیر اگر ۱۰ کارمند داشته باشد که هر کدام در روز ۵-۶ مشکل داشته باشند. در هفته ۳۰ مشکل، در ماه ۱۳۰ و در سال چیزی حدود ۱۵۶۰ مشکل وجود خواهد داشت.

سوال؛ آیا وظیفه مدیر حل تک تک این مشکلات است؟

  • البته که یک مدیر لایق و توانمند نباید بگذارد زمانی که مشکلی به دفتر وی وارد شود بدون راه حل خارج گردد.
  • اما یک مسئله بسیار مهم این است که مدیر باید بتواند از مهارت های کارکنان خود حداکثر استفاده را ببرد.
  • و عدم استفاده از مهارت و توانمندی کارکنان یعنی لطمه به مجموعه و کار شما.

جالب است بدانید در بسیاری از موارد یک مدیر خوب مدیری است که برای کارکنان خود چالش ایجاد کند. این چالش باعث ناراحتی کارکنان آنها شود و باعث شود آنها با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات راه حل های خاص خود را برای مشکلات پیدا کنند.

مدیریت یکسان بر افراد

مدیریت یکسان افراد

زمانی که شما به عنوان یک مدیر با همه کارکنان خود به یک روش برخورد کنید، یک الگوی رفتاری داشته باشید. در یک کلام شکست خورده اید! چنین مدیری هیچگاه موفق نخواهد شد!

بدون تردید کار دفتری، بخش زیادی از کار مدیر را به خود اختصاص می دهد. شاید بسیاری از افراد باور داشته باشند یک کارمند دفتر با حقوق ناچیز می تواند کارهای دفتر را بسیار بهتر از مدیر انجام دهد. اما با یک حقوق ناچیز شما نمی توانید یک مدیر لایق را جهت پیشبرد اهداف شرکت استخدام کنید. بنابراین مهمترین وظیفه یک مدیر مدیریت صحیح افراد و وقت گذاشتن برای آنها و رفتار مناسب با آنها است.

راه حل

با کارکنان خود به صورت فردی صحبت کنید: برای مثال اگر اشکالی در انجام کار افراد وجود دارد.

  • شما فرد مورد نظر را به صورت خصوصی کنار بکشید.
  • با وی در مورد موضوع صحبت کنید.
  • مشکلات وی را در انجام کارها بیان کنید.
  • در صورت تنبیه فرد دلیل آن را به صورتی خصوصی و فردی بیان کنید.

راهکار مناسب

  1. بهترین راه کار برای صحبت با افراد این است که فنجان چایی برای فرد ببرید و به وی بگویید بیا در مورد این موضوع صحبت کنیم.
  2. شما نباید پشت میز کارتان محصور شوید.
  3. صبحانه دسته جمعی،
  4. نوشیدن چای،
  5. میل کردن شیرینی می تواند یک فرصت عالی برای گپ و گفت و حل مشکل باشد.

در دسترس و هوشیار باشید 

اگر دفتر کار شما در جایی مناسب قرار داشته باشید عالی خواهد بود.

  • برای مثال نزدیک راه رو، سالن جلسات موقعیت عالی خواهد بود.
  • به جای پنهان شدن در دفتر خود و مخفی شدن.
  • می توانید به افراد سر بزنید و مسائل و مشکلات آنها را بشنوید و به مرور زمان و با خلاقیت آنها را حل کنید.

وظیفه یک مدیر این است که بتواند با توجه به وضعیت موجود، توانمندی ها و شخصیت کارکنان، همچنین استفاده از شیوه های درست و صحیح مدیریتی اهداف خود را محقق نماید.

فراموش کردن اهمیت سود

کسب سود

  • شما فرض کنید بهترین شرکت را پایه گذاری کرده اید.
  • بهترین کارکنان را در اختیار دارید.
  • بهترین محصولات و خدمات را هم تولید می کنید و در اختیار مشتریان قرار می دهید.

تا اینجا کار همه چیز خوب است.

اما اگر این شرکت سود دهی نداشته باشد چه؟ همه این موارد که بیان شد بدون کسب سود به زودی دچار مشکل خواهند شد. مشکلی که بهترین و بزرگترین شرکت ها را به خاطره تبدیل می کند.

  • شما به گوشه گوشه جهان سفر کنید.
  • خواهید دید مهمترین شاخص در تعیین موفقیت و کارکرد مناسب یک مدیر یک چیز است.
  • آن هم این است که آن مدیر برای شرکت یا کسب و کار مورد نظر چه میزان سود دهی داشته است.

این یعنی یک مدیر با توجه به همه امکانات و هزینه هایی که داشته چه میزان توانسته پول مازاد یا سود برای مجموعه به ارمغان آورد.

بدون سود هیچ مجموعه ای توان ادامه حرکت نخواهد داشت. حتی شرکت های غیر تجاری نیز اگر نتوانند برای اداه حیات خود سود لازم را به دست آوردند به زودی از بین خواهند رفت.

مدیرانی که به سرعت متوجه می شوند فعالیت هایی که داشته اند سود ده بوده یا ضرر داشته است بسیار اندک هستند. با این حل این نمی تواند باعث شود یک مدیر از مسئولیت خود شانه خالی کند.

راه حل

  • هر کسب و کار با در نظر گرفتن عامل زمان سرمایه گذاری می کند.
  • بنابراین اگر در بازه زمانی تعریف شده نتواند به سود مورد نظر دست یابد مطمئنا یک جای کار مشکل داشته است.
  • بنابراین مدیر مجموعه بایستی به سرعت تجزیه و تحلیل مناسب انجام دهد.
  • شرایط را بسنجد و برای اصلاح و سر و سامان دادن به شرایط اقدامات مورد نظر را انجام دهد.

اگر به عنوان یک مدیر قادر نیستید رابطه ای بین فعالیت هایی که در شرکت انجام می دهید با سودی که از آنها کسب می کنید به دست آورید شما جایگاهی آسیب پذیر دارید.

  • راه حل این است که شما ابتدا این روابط را درک کنید.
  • سپس آن را به کارکنان خود تفهیم نمایید.
  • همچنین به افرادی که در امر مدیریت هستند کمک کنید تا درک بهتری از این رابطه پیدا کنند.
  • هر چقدر این رابطه علت و معلولی بین فعالیت هایی که انجام می شود با سودی که به دست می آید بیشتر شود، افراد کارآمدتر قوی تر و هدفمند تر خواهند شد.

دوستی به جای مدیریت

دوستی به جای مدیریت

پر واضح است که اغلب مدیران دوست داشته باشند ساعت های متمادی دوست کارکنان باشند و با آنها وقت بگذارنند، اما فردا در محیط کار بیایند و مدیر آنها هم باشند. البته کارکنان اجازه چنین کاری را نمی دهند.

این یک وضعیت دو راهی است.

  • به این معنا که شما یا باید انتخاب کنید که یک دوست خوب هستید.
  • یا یک مدیر توانمند.

بین این دو عمل کردن کار را سخت و پیچیده می کند. البته این مسئله به میزان قابل توجهی تحت تاثیر شخصیت کارکنان و مدیر هم هست.

یک اصل بسیار مهم در محیط کار وجود دارد.

  • اگر شما به کارکنان خود احترام بگذارید و با آنها محتاط عمل کنید.
  • آنها نیز به شما احترام خواهند گذاشت و ادب را رعایت خواهند کرد.
  • فراموش نکنید اگر در محیط کار مهمانی برقرار شد، شاید برای کارکنان یک تفریح به حساب آید.
  • اما برای یک مدیر این هم جزئی از کار محسوب می شود.

تنها باید این را در ذهن خود داشته باشید به عنوان یک مدیر هر لحظه در کنار کارکنان برای شما در حکم یک رابطه حرفه ای و کاری است.

  • این یک اصل است زمانی که مدیری سعی می کند با افراد مانند دوست رفتار کند و نه رئیس. دیگر نمی تواند مدیریت کند.
  • بعضی از اوقات در شرکت های کوچک هیچ محور مدیریتی وجود ندارد.
  • شرکت هایی که همچون هانواده اداره می شوند فاقد اساس لازم برای رشد و توسعه سازمانی هستند.
  • بعضی از مدیران حتی پا را فراتر می گذارند و به دنبال همدم روحی در بین کارکنان خود هستند. که این یک سم مهلک است!

راه حل

  • اهمیتی ندارد ما چقدر مستقل هستیم.
  • همه به دوست احتیاج دارند و باید رفقای صمیمی داشته باشند.
  • ولی تا جایی که امکان دارد در برابر ایجاد رابطه دوستی با کارکنان مقاوت کنید.
  • یک مدیر هیچگاه نباید نقش، پدر یا مادر، دوست یا روانپزشک را داشته باشد.
  • وظایف نامرتبط باعث می شود دیگر زمانی برای انجام وظایف اصلی وجود نداشته باشد.
  • یک مدیر هرگز نباید بیشتر از کارکنان نگران موفقیت یا شکست آنها باشد.
  • یک مدیر مسئول افراد نیست اما نسبت به آنها وظایفی دارد.

اشتباهات مهلک مدیران و راه حل ها.

  • هادی عربی گل

 

1. نداشتن هدف، برنامه و چشم انداز مشخص

بسیاری از کارشناسان و مدیران ارشد سازمان ها و نهادهای بین المللی معتقدند اولین گامی که یک مدیر در شروع کار خود باید بردارد، هدف گذاری از روی شناخت کامل برای سازمانی است که مدیریت آن را بر عهده گرفته است. هدف گذاری بر مبنای واقعیت ها و مشخص کردن چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت می تواند در رسیدن به حداکثر بهره وری نقشی اساسی داشته باشد. کارشناسان مدیریت معتقدند مدیری که به هدف گذاری و برنامه ریزی در سازمان خود بی توجهی کند و اعتقادی نداشت باشد مانند قطاری است که بدون ریل گذاری و بی مقصد تنها روی زمینی سخت، به پیش می رود و سرانجام مسیری نخواهد داشت.  

2. نداشتن نظم در کارها و زمان 

نظم و رعایت آن جزو موضوعاتی است که بسیاری از مدیران آن را بدیهی می شمارند اما زمان اجرا که فرا می رسد در کارهای خود تاجایی که می توانند بی نظمی می کنند. کارشناسان معتقدند آن چه می تواند به کارها در یک سازمان انسجام به بخشد و باعث پیشرفت هدفمند کارها شود رعایت نظم است و یک مدیر که در راس هرم اجرایی قرار دارد با نظم خود می تواند به پیشرفت کارهای سازمان خود انسجام دهد. در این راستا به اعتقاد کارشناسان داشتن برنامه زمان بندی شده روزانه (البته انعطاف پذیر) و داشتن درفتر یاداشت برای مراجعه به امور و یاداشت موضوعات کلیدی و حساس، می تواند بسیارمهم باشد. از سوی دیگر برای رسیدن به نظم؛ زمان بندی هم بسیار مهم خواهد بود و مدیری که به زمان توجه کند می تواند در رسیدن به کارهای خود بیشتر از دیگران موفق عمل کند.

3. بی توجهی به قوانین و مقررات 

آن چه شاکله و اسکلت یک سازمان را استوار نگه می دارد، رعایت قوانین و مقررات از پیش تعیین شده برای پیش برد امور درون و برون سازمانی است؛ دراین بین مدیران باتوجه به جایگاه سازمانی، اولین کسانی هستند که باید به قوانین و مقررات احترام بگذارند و قوانین را در سازمان به درستی اجرا کنند. به اعتقاد کارشناسان مدیری که خود به قوانین بی توجه باشد نمی تواند از کارکنان و کارگران زیر دستش انتظار رعایت قوانین را داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که نگاه سلیقه ای مدیران به رعایت قوانین در سازمان ها می تواند باعث از بین رفتن ارزش قوانین شود.

4. خود محوری و اعتقاد نداشتن به مشورت در تصمیم گیری

یکی از اشتباهات رایج مدیران حتی در سطح کلان کشور خود محوری در اداره سازمان ها و بنگاه ها به جای استفاده از خرد جمعی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ها است. بسیاری از تحقیقاتی که روی مدیریت سازمان ها انجام شده نشان می دهد باوجود اینکه در بیشتر سازمان ها به خصوص در بنگاه های اقتصادی هیات مدیره وجود دارد اما در بیشتر مواقع مدیران در شرایط حساس به جای استفاده از مشورت و هم فکری با دیگر اعضا هیات مدیره خود شخصا تصمیم گیری می کنند. یک تحقیق علمی در آمریکا روی عملکرد مدیران نشان می دهد، مدیران دوست دارند موفقیت سازمان ها به نام شخص آن ها نوشته شود و به همین دلیل به جای مشورت به فردگرایی روی می آورند که در نهایت حاصلی جزء شکست در اهداف سازمانی ندارد.

5. اعتماد نکردن به کارکنان و تقسیم کار    

بسیار دیده شده است که در مدیریت سازمان ها یک مدیر خود تلاش دارد تا اجرای بسیاری از امور به خصوص امور اصلی و حتی کارهای کوچک را خود بر عهده بگیرد و انجام دهد و به مدیران میانی و کارکنان زیر دست خود اعتماد نکرده و به آن ها فرصت انجام کاری را نمی دهد. براساس تحقیقی که روی عملکرد تعداد زیادی از مدیران صورت گرفته،« ناتوانی در محول کردن امور به کارکنان» اولین علت شکست مدیران است. در واقع یک مدیر حتی با تلاش های بی وقفه نمی تواند به تنهایی همه کارها را خود انجام دهد. زمانی که یک مدیر مسئولیت انجام کاری را برعهده گروهی از کارکنان و مدیران میانی قرار می دهد علاوه بر اعتماد به آن ها و بالابردن روحیه اعتماد به نفس در بین کارکنان؛ سرعت و حجم کارایی پروژه را هم چند برابر می کند. علاوه بر این ها تقسیم کار بین کارکنان باعث بالارفتن  روحیه کار تیمی در سازمان می شود. از سوی دیگر زمانی که یک مدیر به  کارکنان خود اعتماد ندارد به صورت دائم می خواهد کار آن ها را زیر نظر داشته باشد و کمتر فرصت می کند تا کارهای مدیریتی خود را پیش به برد و برای رسیدن به اهداف کلان سازمان تلاش کند.

6. عدم استفاده از مدیران شایسته به جای افراد نزدیک و تملق گو

طبق اصول مدیریت این حق یک مدیر است که با افرادی که با آن ها راحت تر است کار کند اما در این بین باید به شایسته سالاری و ویژگی افراد هم توجه شود و تنها نزدیک بودن یک فرد به خود را قربانی اهداف و پیشرفت سازمان نکند. در بسیاری از مواقع دیده شده مدیران بعد از روی کار آمدن بدون توجه به شایستگی افراد، به صورت اتوبوسی افراد قبلی را تغییر می دهند و از نزدیکان و افراد قابل اعتماد خود استفاده می کنند. بسیاری از مدیران به جای اینکه به شایسته سالاری در انتخاب مدیران اعتقاد داشته باشند به روابط دوستانه و فامیلی توجه می کنند. در سال های گذشته دیده شده بسیاری از مدیرانی که اداره امور را در دست می گیرند به جای استفاده از مدیران باتجربه به مدیران جوان و بی سابقه که بیشتر خوبی آن ها را می گویند و همیشه از اقدامات آن ها به نیکی یاد می کنند، روی آورده اند به جای افراد متخصصی که ممکن است اقدامات آن ها را به چالش بکشند و از آن ها انتقاد کنند.

7. بی توجهی به موفقیت و پیشرفت های کاری کارکنان 

یکی از توصیه های مهمی که موسسات علمی مدیریتی در جهان به مدیران سازمان ها می کنند این است که آن قدر در کارهای خود غرق نشوید که از موفقیت ها و پیشرفت های کاری کارکنان خود دور به مانند و به آن ها بی توجهی کنند. پیشرفت و موفقیت یکی از کارکنان سازمان می تواند در نهایت پیش برد اهداف آن سازمان را به دنبال داشته باشد از این رو یک مدیر باید ضمن توجه به پیشرفت کارکنان از ابزارهایی مشوق مانند بن، کارانه، تسهیلات سفر و ابزارهای تشویقی دیگر استفاده کند و با تشکر (کتبی یا شفاهی) از کارکنان موفق به آن ها بگوید که تلاششان دیده شده است. این اقدام می تواند تلاش کارکنان دیگر و حس رقابت مثبت در مجموعه را به وجود آورد. دراین بین بزرگترین اشتباه یک مدیر این است که همه تلاش و موفقیت کارکنان را وظیفه ذاتی آن ها بداند و این تلاش ها را نادیده بگیرد.

8. دور بودن از کارکنان و اختصاص ندادن وقت خود به آن ها

زمانی یک مدیر می تواند بر مدیران و پرسنل خود مدیریت کند که بر روح آن ها مدیریت کند و به آن ها نزدیک باشد؛ شاید این جمله بسیار کلیشه ای به نظر برسید اما بررسی ها نشان می دهد در واقعیت و عمل می تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. مدیرانی که روابط نزدیک و البته با حفظ حریم با کارکنان و مدیران زیر مجموعه خود دارند در پیشبرد اهداف مجموعه خود افرادی موفق تری هستند، به خاطر اینکه کارکنان حس می کنند فردی که در سازمان مدیریت را برعهده دارد آن ها را درک می کند و از مشکلات و چالش های آن ها با خبر است. براساس تحقیقی در اروپا که توسط یکی از موسسات کاریابی انجام گرفته 41 درصد مدیران اعلام کرده اند بزرگ ترین خطا در مدیریت آن ها عدم ارتباط درست و نزدیک بین آن ها و کارکنان زیر دستشان بوده است. یک مدیر موفق مدیری است که برای کارکنانش فردی قابل دسترس باشد.

به اعتقاد کارشناسان مدیران هر مجموعه ای باید بخشی از زمان خود را به کارکنان اختصاص دهند، به مشکلات آن ها خوب گوش دهند، آن ها را مورد بررسی قرار دهند و در صورت امکان حل کند. همچنین با انجام فعالیت های گروهی مانند فعالیت های دوره ای ورزشی و جمعی با کارکنان و سفر به آن ها نزدیک شود؛ اقداماتی که در بلند مدت می تواند انسجام سازمانی، بالابردن روحیه کار در مجموعه، صمیمت و حس خانواده بودن را با خود در سازمان به همراه داشته باشد.  

9. جدیت بیش از اندازه در مدیریت و برخورد با کارکنان

مدیریت یک سازمان و نهاد یعنی جدیت، اگر برخلاف این تصور می کنید شما جزو مدیرانی خواهید بود که خیلی سریع در کار خود شکست خواهید خورد و منحنی رشد شرکت شما خیلی زود منفی خواهد شد اما جدیت در کار نباید باعث از بین رفتن محیط پر نشاط و پر انرژی برای کار کردن شود. شوخ طبعی مدیر در مجموعه کاری در کنار جدیت او بسیار لازم و ضروری است. معمولا کارکنان از یک مدیر با این عنوان یاد می کنند که فضایی پر نشاط برای آن ها به وجود آورده است یا فضایی خشک و سرد و البته غیرقابل تحمل. بسیاری از نظرسنجی ها از بین کارکنان شرکت ها و سازمان ها نشان می دهد تاثیر محیط بر روند و راندمان کار تاثیری مستقیم است و هرچقدر محیط کار سخت و خشک تر باشد روحیه کار کمتری در مجموعه به وجود می آید.

10. مقاومت در برابر تغییرات

اگر تصور می کنید می توانید در برابر تغییرات مقاومت کنید سخت در اشتباه هستید، تغییرات و انواع پیشرفت های نوین مانند طوفانی هستند که شما را با خود خواهند برد، پس شما هم چاره ای ندارید که با آغوشی باز با تغییرات رو به رو شوید. بسیاری از مدیران به خصوص مدیران چندین و چند ساله اعتقاد چندانی به مدیریت نوین برمبنای اتفاقات جدید ندارند و همچنان تلاش می کنند تا مدیریت سنتی را ادامه دهند. به جای مقاومت در برابر تغییرات بهتر است تغییرات را به پذیرید و سازگاری با آن ها را در پیش بگیرید تا با افزایش بهره وری در مجموعه خود رو به رو شوید.

11. امتناع از فراگیری آموزش های جدید برای خود و کارکنان

در این روزها که پیشرفت های تکنولوژی در کار و زندگی سرعتی خیره کننده به خود گرفته است، مدیری موفق تر خواهد بود که از تکنولوژی های جدید استفاده کند و به یادگیری تکنیک های جدید روی خوش نشان دهد. امتناع از آموزش های جدید می تواند کار آرایی مدیر یک مجموعه را نسبت به مدیران دیگر مجموعه ها پایین بیاورد و باعث شکست کار و پروژه ها شود. به اعتقاد کارشناسان مدیران باید به صورت مداوم روش های جدید را فرابگیرند، به اجرا و آزمایش آن ها به پردازند و آن ها را در اداره مجموعه خود به کار گیرند. اگر مدیری خود را با شرایط روز همراه نکند سرنوشتی جزء نابودی سازمان و خود در پیش نخواهد داشت. از سوی دیگر یک مدیر باید علاوه بر خود با ارائه تسهیلاتی زمینه آموزش های جدید برای کارکنانش را فراهم کند تا مجموعه اش از نظر آشنایی با تکنولوژی های نوین در جایگاه مناسبی قرار داشته باشد. این کار ممکن است در کوتاه مدت هزینه هایی را برای مجموعه به همراه داشته باشد اما در بلند مدت باعث چندبرابر شدن کارایی مجموعه می شود.

12. عدم ثبات در تصمیمات و نپذیرفتن اشتباهات

یکی از نقاط ضعف مدیران سازمان ها نپذیرفتن اشتباهات است، مدیری که ترس دارد تا به اشتباه خود اعتراف کند و قدم در راه اصلاح امور بردارد، نمی تواند مجموعه و سازمان زیر مجموعه خود را پیش ببرد. از سوی دیگر مدیر یک مجموعه باید در تصمیمات خود ثبات داشته باشد، تغییرات مکرر در اهداف و تصمیمات می تواند مجموعه زیر دست یک مدیر را با سردرگمی شدید مواجه کند.

13. مقایسه کارکنان بایکدیگر

اگر می خواهید به عنوان یک مدیر موجب به وجود آمدن احساسات منفی در مجموعه خود شوید و به روحیه و بازدهی کار نیروهای کاری خود آسیب به زنید، آن ها را بایکدیگر مقایسه کنید. بسیاری از مدیران به اشتباه تصور می کنند که اگر به مقایسه نیروهای خود به خصوص در جمع دست بزنند و آن ها را درجه بندی کنند، می توانند حس رقابت را در مجموعه به وجود آورند و راندمان کار را افزایش دهند، حال آن که این روش نه تنها حاصلی در پیشبرد اهداف مجموعه نخواهد داشت بلکه در صورت به وجود آمدن حس رقابت، حس رقابت منفی را به وجود خواهد آورد که بیشتر مخرب خواهد بود تا مفید و تنها میزان اصطحکاک را در مجموعه رشد خواهد داد.

14. نداشتن سیستم نظام مند برای استخدام کارکنان در مجموعه

برای رسیدن به بهره وری بالا و پیشرفت در هر مجموعه ای داشتن نیوری انسانی کارآمد حرف اول را می زند از این رو بی توجهی در زمان استخدام افراد و نداشتن سیستمی نظام مند برای استخدام کارکنان می تواند ضربه ای بزرگ را به هر مجموعه ای وارد کند. یک مدیر موفق، مدیری خواهد بود که برای استخدام افراد قاعده و قوانینی متناسب با کارکرد مجموعه خود از نظر فنی، اخلاقی و دانش در نظر بگیرد و مدیران زیر مجموعه خود را به رعایت آن ملزم کند و خود نیز بر عملکرد استخدام افراد نظارت داشته باشد.

15. عدم بررسی عملکرد سازمان و ارزش یابی دوره ای کارکنان

بررسی های تحقیقاتی نشان می دهد که مدیری در عملکرد خود در طولانی مدت موفق خواهد بود که به صورت دوره ای ماهانه، سه ماه یک بار و سالانه خود به صورتی واقع بینانه به بررسی عملکرد کارکنان، شرکت و سازمان خود به پردازد. مدیران موفق مدیرانی هستند که بعد از این بررسی ها و ریشه یابی امور از شکست ها درس بگیرند و در جهت حل مشکلات گام بردارند و البته در افسوس اشتباهات باقی نمانند. همچنین مدیران باید به صورت دوره ای به ارزش یابی و بررسی عملکرد افراد زیر مجموعه خود دست بزنند و به آن ها بازخورد مثبت و منفی کارهایشان را اعلام کند؛ ارزشیابی عملکرد کارکنان می تواند به آن ها نشان دهد که کارآن ها برای مدیر مجموعه مهم است و عملکرد آن ها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.   

 

 

 

با تشکر 

هادی عربی گل 

کارشناس خبره دادگستری 

هتل‌داری و گردشگری کد ٨۶٨

  • هادی عربی گل

1-  بر اساس قانون ، تاسیسات گردشگری که دارای پروانه بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری باشند از ......................معافیت مالیاتی برخوردار می شوند. 

 1-   50 درصد □  2-    30 درصد □      3-   100 درصد  □      4-   15 درصد

2- بر اساس دستورالعمل درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری نرخ اتاق ، اغذیه ،اشربه و سایر خدمات بعد از اخذ گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری توسط....................تعیین و به بهره بردار ابلاغ می گردد.

1- سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری و تشکل صنفی 2-  سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری □   3- اتحادیه   □     4- سازمان بازرگانی

3- کدام یک از واحدهای ذیل جزء تاسیسات گردشگری نمی باشند؟

1- مهمانپذیر  □                2- هتل      3- هتل آپارتمان      □       4- مدارس

4- تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی از نظر هزینه های سوخت ، آب ، برق و تلفن اعم از انشعاب و مصرف مشمول تعرفه های ................................است.  

؟1- صنعتی □  2- تجاری □      3- خانگی  □      4- سایر مصارف

5- واحد اقامتی که معمولا به صورت طولانی تری در اختیار گردشگران قرار داده می شود چه نام دارد؟

1- متل □  2- پانسیون □      3- مهمانپذیر  □      4- هتل

6- وجود فضای استخر، سونا و سایر فضاهای جانبی در کدام درجه از هتل ها الزامی است ؟

1- یک ستاره  □            2- دو ستاره  □                 3- سه ستاره  □                4- چهار و پنج ستاره

7- اگر در اتاق هتل دو تخت یک نفره جدا از هم وجود داشته باشد به آن اتاق .......... گفته می شود.

1- توین □      2- دبل □        3- سینگل  □       4- تریپل

8- 10- به سوئیت ها یی که قابلیت استفاده اداری و اقامتی دارد .............................گفته می شود؟

1- استودیو  □  2- کابانا   □      3- فیستا سوئیت  □      4- کنکتد روم 

9-  مدت اعتبار پروانه بهره برداری تأسیسات گردشگری از تاریخ صدور چند سال است؟

1-  سه سال □  2-  پنج  سال  □      3- شش سال □      4- ده سال

10- سوئیت ها یی که پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد چه نام دارد؟

1- استودیو  □  2- کابانا   □      3- فیستا سوئیت  □      4- کنکتد روم 

11- در صور تی که در نتا یج ارز یابی یک واحد گردشگری عدم انطباق جزئی وجود داشته باشد معمولا چه مدت به واحد از طرف  شرکت عامل تطبیق جهت رفع نواقص مهلت داده می شود؟

1- حداکثر یک ماه  □                2- حداکثر دو ماه       3- حداکثر 3 ماه  □       4- حداکثر 4 ماه 

12- کدام یک از موارد زیر جزءاعضای کمیسیون درجه بندی محسوب نمی شوند ؟

1- نماینده دفتر تدوین استانداردهای فنی و نظارت □     2- نماینده تشکل صنفی مربوطه

3 - نماینده شرکت عامل تطبیق استاندارد□    4- رئیس سازمان / مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان

13- در فرایند ارزیابی، وجود کدام یک از موارد ذیل در واحد گردشگری ،‌ عدم انطباق عمده محسوب می شود؟

1- عدم استفاده از نیروی انسانی کافی و آموزش دیده 2- نقص عمده در خدمات الزامی    3- نقص و فرسودگی عمده در تجهیزات □       4- همه موارد

14- منظور از فصل پیک (Peak season ) در گردشگری ، فصلی است که ............... برای سفر وجود دارد.

1- بیشترین تقاضا □  2- کمترین تقاضا □      3- ارزان ترین بلیت  □      4- ارزان ترین هتل

۱۵-    در ارزیابی تاسیسات گردشگری ، کدام گزینه توسط ارزیابان موارد ارزیابی  قرار نمی گیرد؟

1- امور ساختمانی، تاسیساتی 2-امور خدمات و تجهیزات 3-نیروی انسانی و آموزش

4- بهره وری و رضایت مندی مشتری

       

۱۶- گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری از سوی کدام مرجع برای تاسیسات گردشگری صادر می شود؟

1- شرکت عامل تطبیق استانداردهای فنی 2-  سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری □   3

- اتحادیه صنفی   □     4- مجمع امور صنفی

۱۷-  مدت اعتبار اولین پروانه بهره برداری تأسیسات گردشگری در زمان راه اندازی چه قدر تعیین شده است؟

1-  سه سال □  2-  یک سال  □      3- شش ماه □      4- دو سال

۱۸- به سوئیت ها یی که قابلیت استفاده اداری و اقامتی دارد .............................گفته می شود؟

1- استودیو  □  2- کابانا   □      3- فیستا سوئیت  □      4- کنکتد روم 

 

۱۹- بر اساس دستورالعمل درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری نرخ اتاق ، اغذیه ،اشربه و سایر خدمات قبل از اخذ گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری توسط....................تعیین و به بهره بردار ابلاغ می گردد.

1- سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری و تشکل صنفی

2-  سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری □   3- اتحادیه   □     4- سازمان بازرگانی

۲۰- کدام یک از موارد ذیل جزء تاسیسات گردشگری نمی باشند؟

1- مهمانپذیر  □                2- هتل      3- هتل آپارتمان      □       4- مدارس

۲۱- اقامتگاه عمومی که در آن مجموعه‌ای از آپارتمان‌ها برای اقامت مسافران وجود دارد. هـر واحد آپارتمان دارای یک ، دو، سه و یا بیشتر اتاق خواب جداگانه، نشیمن سرویس بهداشتی و آشپزخانه  بوده و در آن وسایل و تجهیزاتی نظیر تختخواب، مبلمان، تلویزیون، یخچال و غیره پیش‌بینی شده است به نحوی که گردشگران مقیم این واحدها بتوانند از خود پذیرایی نمایند چه می گویند؟

1- متل □  2- پانسیون □      3- مهمانپذیر  □      4- هتل آپارتمان

 

۲۲- اگر در اتاق هتل سه تخت یک نفره جدا از هم وجود داشته باشد به آن اتاق .......... گفته می شود.

1- توین □      2- دبل □        3- سینگل  □       4- تریپل

۲۳- کیفیت در ارائه خدمات هتل یعنی:

1-  گران ترین خدمات □  2- ارزان ترین خدمات □      3- جلب رضایت مهمان □      4- لوکس ترین خدمات

  •  
  •  
  •  
  • نمونه سوالات (تاسیسات گردشگری) دوره مدیریت گردشگری 2
  • ۱۴- ویژگی صدور ویزای الکترونیکی در ایران کدام است؟
  • الف -  عملیات لازم برای اخذ ویزا را به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت انجام می‌دهند.□                  
  • ب - هزینه‌ها را نیز می‌توان از طریق کارت‌های اعتباری و پرداخت‌های اینترنتی پرداخت کرد.□                          
  • ج -  بعد از انجام مراحل مورد نیاز کدی به فرد متقاضی داده می‌شود، با این کار زمانی که شخص مورد نظر وارد کشور می‌شود می‌تواند این کد را به سامانه در فرودگاه داده و به کشور وارد شود □              
  •  د- همه موارد
  • ۱۵- کارشناسان یا ماموران شرکتهای خصوصی ، دولتی و بازرگانی یا وزارتخانه ها و سازمانها که به منظور انجام امور تجاری ، بازرگانی یا اداری قصد مسافرت به ایران را دارند می بایست نسبت به اخذ روادید ................. از بخش کنسولی نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام نمایند.
  • الف - روادید عبور (Transit Visa) □  ب- روادید ورود (Entry Visa)□          
  • ج- روادید زیارتی (Pilgrimage Visa)□         د- روادید جهانگردی (Tourist Visa)
  • ۱۶- منظور از قانون به معناى خاص در کشور ما عبارت است از:
  • الف - مصوبات پارلمان
  • ب - مجموع قواعد الزام‏آور مصوب مقامات صلاحیت‏دار است و شامل تمام مصوبات مجلس ، تصویب نامه‏ها، آیین نامه‏ها، نظام‏نامه‏ها، و بخشنامه های اداری ‏است.  □   
  •   ج مواردی که از راه همه پرسی به طور مستقیم به تصویب می رسد □    
  •  د الف و ج

۱-حکم یا دستوری است که از طرف وزارت خانه ها یا موسسات در نسخه های متعدد نوشته و به شعبات و کارمندان ابلاغ می شود که شامل مقررات و دستورهایی است که از طرف مقامات بالاتر به مقامات زیر دست بر اساس سلسه مراتب اداری صادر می شودچه نام دارد؟

الف - نظامنامه □  ب - اساسنامه □      ج - بخشنامه □      د - آئین نامه اجرایی

۲-درتقسیم بندی انواع خارجیان در ماده 180 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی به فردی  که متقاضی اقامت در ایران باشد و درخواست وی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته باشد. ..........گفته می شود

الف- پناهنده□                   ب- آواره□                     ج- دارنده گذرنامه □              د- مهاجر

۳- کدام گزینه در مورد شرایط ورود موقت خودرو  به کشور برای مسافرین صحیح نمی باشد؟

الف -  مقیم خارج از کشور باشند□                  ب - شش ماه اقامت متوالی را در کشور خارجی داشته باشند □                          

ج -  نام دارنده کارنه مندرج روی جلد دفترچه کارنه با وارد کننده خودرو مطابقت داشته باشد □              

 د- مدت مجاز اقامت خودروهایی که به صورت ورود موقت به کشور وارد می شوند2 ماه است

۴- به روشی که تابعیت از طریق نسب و به سبب تعلق به خانواده به طفل تحمیل می شود اصطلاحا چه می گویند؟

الف) روش خون□                                   ب) روش خاک□                               ج) روش مختلط□                               د) همه موارد

۵-ا بر اساس ماده 976 قانون مدنی کدام یک از اشخاص ذیل تبعه ایران محسوب نمی شود؟

الف کسانی که پدر آنها ایرانی است اعم از اینکه در ایران یا در خارجه متولد شده باشد.

ب - کسانی که در ایران متولد شده و پدر و مادر آنان غیرمعلوم باشد. □                           

ج -  هرتبعه خارجی که تابعیت ایران را تحصیل کرده باشد. □                د- هر مرد تبعه خارجی که همسر ایرانی اختیار کند.

۶-بر اساس اصلاحیه ماده 982 قانون مدنی مصوب 14/7/70 مجلس شورای اسلامی اشخاصی که تحصیل تابعیت ایرانی نموده یا بنمایند به کدام مقامات نمی توانند نائل شوند؟

الف- ریاست جمهوری و معاونین او □  ب- عضویت در مجلس شورای اسلامی □      ج- قضاوت □      د- همه موارد

۷-  بر اساس قوانین جاری مسئولین اماکن عمومی و خصوصی و صاحبان یا متصرفان اماکن شخصی ظرف چه مدتی پس از ورود و اقامت  اتباع خارجی باید مراتب را  به اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی محل اطلاع دهند؟

الف) 24 ساعت□                   ب) 48 ساعت□                              ج ) فورا □                          د) نیازی به اطلاع رسانی وجود ندارد

۸-  گذرنامه سیاسی و خدمت در ایران  توسط کدام دستگاه یا ارگان دولتی صادر می شود‌؟

الف- نیروی انتظامی □      ب- وزارت امور خارجه               ج- وزارت کشور□             د- ریاست جمهوری

 

۹- بر اساس ماده 16 قانون گذر نامه به کدام یک از اشخاص زیر هیچ نوع گذرنامه برای خروج از کشور داده نمی‌شود ؟

الف) کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند. □  

  ب) کسانی که در خارج از ایران به سبب تکدی و یا ولگردی و یا ارتکاب سرقت و کلاهبرداری و یا به‌هر عنوان دیگر دارای سوء شهرت باشند.

ج) کسانی که مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری‌اسلامی ایران باشد. □ 

 د) همه موارد

۱۰- اتباع خارجه در صورتی که تمایل داشته باشند جهت دیدار از آثار و جاذبه های توریستی و یا دیدار دوستان یا بستگان خود وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شوند باید نسبت به اخذ  کدام نوع روادید از بخش کنسولی نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام نمایند؟

الف - روادید عبور (Transit Visa) □  ب- روادید ورود (Entry Visa)□          

ج- روادید زیارتی (Pilgrimage Visa)□         د- روادید جهانگردی (Tourist Visa)

۱۱- گردشگرانی که از کشورهای طرف قرارداد به فرودگاه های بین المللی امام خمینی ، مشهد ، مهرآباد ، شیراز ، تبریز،اصفهان وارد می شوند می توانند ویزای فرودگاهی به مدت ........ روزدریافت نمایند که به مدت .................. روز دیگرنیز قابل تمدید است.

الف- 7 و 7 □  ب- 15 و 30 □      ج- 7 و 90  □      د- 15 و 30

۱۲- ورود حیوانات و پرندگان اهلی به کشور منوط به ارائه گواهی از کدام دستگاه اجرایی می باشد؟

الف - وزارت جهاد کشاورزی □  ب- سازمان دامپزشکی□          

ج- مراکز بهداشت□         د- سازمان حفاظت محیط زیست

 

۱۳- کدام مورد جزء شرایط و ضوابط سرمایه گذاری خارجی در ایرا ن نمی باشد؟

الف) سرمایه گذاران خارجی از رفتار یکسان با سرمایه گذاران داخلی برخوردارند

ب) حجم سرمایه گذاری خارجی در هر مورد تابع هیچ گونه محدودیتی نیست.

ج) محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد □ 

   د) سرمایه گذاری در کلیه زمینه های مجاز برای فعالیت بخش خصوصی امکان پذیر نمی باشد.□                                                                                                                                                                              

۱۷-به مصوبات هیات وزیران یا یکی از وزرا که حاوی قواعد کلی در زمینه اجرای قوانین باشد ................  می گویند. 

الف - نظامنامه □  ب - اساسنامه □      ج- بخشنامه □      د - آئین نامه اجرایی

۱۸-درتقسیم بندی انواع خارجیان در ماده 180 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی به فردی که درچارچوب قوانین و مقررات داخلی و بین المللی و با اجازه مخصوص وارد کشور می شود..........گفته می شود. . 

الف- پناهنده□                   ب- آواره□                     ج- دارنده گذرنامه              د- مهاجر

۱۹-  .................... عبارت است از یک رابطه سیاسی ، حقوقی و معنوی که فردی یا چیزی را به دولتی معین مرتبط می سازد. 

الف- تابعیت □    ب- گذرنامه      ج- ویزا      □       د-کارت هویت

۲۰- به روشی که تابعیت از روی محل تولد و به سبب تعلق به سرزمین ، به طفل تحمیل می شود.اصطلاحا چه می گویند؟ 

الف) روش خون□                                   ب) روش خاک                               ج) روش مختلط□                               د) همه موارد

۲۱- ورود و صدور حیوانات و پرندگان وحشی  منوط به ارائه گواهی از کدام دستگاه اجرایی می باشد ؟ 

الف - وزارت جهاد کشاورزی □  ب- سازمان دامپزشکی)□           ج- مرکز بهداشت□         د- سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

۲۲-  .................. اجازه مخصوصی است که  کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور پس از کسب موافقت وزارت امورخارجه جهت اتباع خارجی به منظور مسافرت به ایران برای مدت محدود و معینی صادر می کنند.

الف- گذرنامه □                                 ب- ویزا □                                    ج- کارنه دوپاساژ□                                     د- اقامت

 

 

 

۲۳- اتباع خارجه که هنگام مسافرت به کشور مقصد خود ، مایل به عبور از خاک ایران باشند باید نسبت به اخذکدام نوع روادید  از بخش کنسولی نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام نمایند؟

الف - روادید عبور (Transit Visa) □  ب- روادید ورود (Entry Visa)□          

ج- روادید زیارتی (Pilgrimage Visa)□         د- روادید جهانگردی (Tourist Visa)

۲۴- کدام یک از موارد ذیل در صورت هماهنگی قبلی با وزارت خارجه ایران امکان اخذ ویزای فرود گاهی را دارند؟

الف- خبرنگاران و گزارشگران خارجی □  ب- کسانی که قبلا درخواست روادید آنها مورد مخالفت قرار گرفته باشد □    

 ج- اتباع ایرانی دارای گذرنامه و سند خارجی که رسما از تابعیت ایران خارج نشده اند □   

  د- دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت

  • هادی عربی گل

- ازدیدگاه سازمان جهانی جهانگردی کدام مورد جزء  گردشگران محسوب نمی شوند :

الف- دیپلمات ها □    ب- شرکت کنندگان در فستیوال های ورزشی      ج- دیدار کنندگان اقوام و فامیل      □    د- بازرگانان

 

 

 

2- مقر سازمان جهانی جهانگردی((UNWTO کجاست؟

الف- پاریس □  ب- رم □      ج- مادرید□      د- آتن

3- واحد اقامتی که معمولا به صورت طولانی تری در اختیار گردشگران قرار داده می شود چه نام دارد؟

الف- متل □ ب- پانسیون □     ج- مهمانپذیر  □      د- هتل

 

 

4- مازلو کدام  نظریه را برای نشان دادن انگیزه سفر گردشگران مطرح نموده است ؟

الف- فرار و جستجو □  ب- هرم نیازها □ ج- آشنایی- بیگانگی  □   د- گردشگران درون گرا و برون گرا

 

5- منظور از Peak season در گردشگری ، فصلی است که :

الف- بیشترین تقاضا □ ب- کمترین تقاضا □      ج- ارزان ترین بلیت  □  د- ارزان ترین هتل برای سفر وجود دارد

 

6-  تفکیک ناپذیری (inseparability )خدمات گردشگری  اشاره دارد به این که :

الف- استانداردهای کیفی محصولات گردشگری در زمان های مختلف با هم متفاوت است□                 

 ب- ارایه خدمت به هرمشتری با مشتری دیگر تفاوت دارد □                          

ج- خدمات را نمی توان به عنوان اقلامی از موجودی در انبار گذاشت□           

  د- تولید و مصرف خدمات همزمان است

 

7- به پروازهای دربستی  گفته می شود :

الف- Scheduled service □   ب- Charter service  □  ج-  Tourism generator □    د- Market segmentation

 

8- معادل(زودگذر بودن)  به عنوان یکی از ویژگی های خدمات گردشگری کدام است :

الف- intangibility  □                   ب- inseparability  □                          

ج- perishability  □                           د- heterogeneity

 

 

9-  به کسی  که بین دو یا چند مکان سفر کند چه گفته می شود ؟

الف- گردشگر □  ب- بازدیدکننده□  ج - مسافر  □    د- همه موارد

 

10- کدام مورد از ویژگی های صنعت گردشگری محسوب نمی شود .

الف- کاربربودن □  ب- فصلی بودن□      ج- چتری بودن  □      د- قابل ذخیره بودن

 

۱1-  دیدگاه تقسیم بندی گردشگران به گردشگران سازماندهی شده و غیر سازماندهی شده(سرگردان ) از کیست؟

الف- مازلو □  ب- کوهن□     ج- پلاگ  □      د- هادمن

 

۱2- کدام منطقه از جهان بر اساس تقسیم بندی سازمان جهانی جهانگردی، بیشترین تعداد گردشگران  بین المللی را دارد؟

الف- اروپا□  ب- آسیا □     ج- آفریقا□   د- آمریکا

 

13- بر اساس نظر کوچران کدام مورد جزء زیرمجموعه گردشگری سلامت می باشد؟

الف- درمانی □  ب- پیشگیرانه □     ج- پزشکی  □      د- همه موارد

 

14- بر اساس تئوری تخته پرش در تحلیل انگیزه های سفر به ترتیب کدام مراحل را گردشگر طی می کند؟

الف-  یکپارچگی- رهایی- متحرک سازی-بازگشت به وطن الحاف - غفلت □ 

ب-      یکپارچگی- رهایی- متحرک سازی- غفلت الحاف - بازگشت به وطن □  

ج-      الحاف - رهایی- متحرک سازی- غفلت یکپارچگی - بازگشت به وطن  □     

 د- متحرک سازی - رهایی- یکپارچگی - غفلت الحاف - بازگشت به وطن

 

 

15- مسافرت هایی که به منظور بازدید از اماکنی که در گذشته در آن خاطراتی داشته اند انجام می شود چه نام دارد؟

الف-  عصر نوین □  ب- نوستالژیک □     ج- فرهنگی   □      د- ماجراجویانه

 
 
 

 

16- بر اساس پیش بینی UNWTO تعداد گردشگران بین المللی در سال2020چند نفر است:

الف-  500  میلیون نفر □  ب- 700  میلیون نفر □      ج- 1 میلیارد نفر□      د- بیش از5/1 میلیارد نفر

 

17- کدامیک از سازمان های بین المللی در زمینه جهانگردی فعالیت می کند .

الف- ECO       ب-     FAO □            ج  -   WHO  □               د -   UNWTO

 

18- ازدیدگاه سازمان جهانی جهانگردی جهانگرد به کسی گفته می شود که :

الف- کسی که با هواپیما مسافرت می کند □                ب- کسی که در هتل اقامت می کند     

ج- کسی که با هدف تفریح سفر کند      □                 د- کسی که حداقل یک شب اقامت کند

 

19- منظور از leakage در گردشگری  چیست؟

الف- نشت درآمدها □  ب2- جذب درآمدها □    ج- انتقال درآمدها  □      د- هزینه کردن مناسب درآمدها

 

20- در کدام رویکرد برنامه ریزی گردشگری بر اساس دیدگاه بوم شناختی تصمیم گیری می شود؟

الف- منفعت گرایی □    ب- اقتصادی صنعت گرا □      ج- کالبدی- فضایی  □      د- جامعه گرا

 

21- هدف اصلی .................. فراهم ساختن معیشتی بادوام و امن است که در آن تقلیل منابع ، تخریب زیست محیطی ، انقطاع فرهنگی و ناپایداری اجتماعی به حداقل برسد.

الف- رویکرد توسعه پایدار □  ب- رویکرد منفعت گرایی □      ج- رویکرد جامعه گرا□     د- رویکرد کالبدی- فضایی

 

۲۲-سیستم گردشگری مورد نظر ماتیسون وال که متشکل از سه عامل پویا و ایستا و تبعی می باشد منظور از عامل تبعی کدام است؟

الف-گردشگر ب-مقصد ج-اثرات گردشگری د- همه موارد

 ۲۳-   perishability  در خدمات گردشگری  اشاره دارد به این که :

الف- استانداردهای کیفی محصولات گردشگری در زمان های مختلف با هم متفاوت است□                 

 ب- ارایه خدمت به هرمشتری با مشتری دیگر تفاوت دارد □                          

ج- خدمات را نمی توان به عنوان اقلامی از موجودی در انبار گذاشت□           

  د- تولید و مصرف خدمات همزمان است

 ۲۴- اجزای سیستم گردشگری مورد نظر لیپر کدام است؟

الف-گردشگران ب- عناصر جغرافیایی ج-صنعت گردشگری د- همه موارد

۲۵- منظور از "CRS" در گردشگری ، چیست؟

الف- سیستم محاسبه ماهواره ای □ ب- سیستم رزرو کامپیوتری □      ج- سیستم جهانی توزیع  □     د- سیستم ارتباط با مشتری

 ۲۶-کدام دیدگاه ، سیستم گردشگری را متشکل از چهار جزء بازار ـ سفر ـ مقصد  و بازاریابی می داند؟

الف-میل و موریسون  ب-ماتیسون و وال   ج-گان د-لیپر

۲۷ـ کدام مورد جز، روساخت های گردشگری است؟

الف-حمل ونقل  ب-تامین انرژی ج-بهداشت د-اقامتگاه ها

۲۸- واحد اقامتی که معمولا به صورت طولانی تری در اختیار گردشگران قرار داده می شود چه نام دارد؟

الف- متل □  ب- پانسیون □      ج- مهمانپذیر  □      د- هتل

۲۹- کدام نوع از انواع حمل ونقل بیشترین سهم را در جابجایی گردشگران بین المللی  در جهان دارد؟

الف- آبی □  ب- ریلی □      ج- جاده ای  □      د- هوایی

۳۰ - الگوی رنجش ساکنین و تعیین مراحل شعف ، بی تفاوتی ، رنجش ،خصومت و بیگانه هراسی  در روابط میهمان و میزبان از کیست؟

الف-داکسی □  ب- یرنز □      ج- شارپلی  □      د- لومسدن

۳۱- کدام نظریه پرداز در خصوص واکنش جامعه میز بان ۵ عنصر ساختار شکنی فرهنگی - احیاء - نگهداری حد و مرز - در خود فرو رفتن ومقاومت را مطرح می کند؟

الف-داکسی □  ب- یرنز □      ج- دوگان  □      د- لومسدن

۳۲- توسعه پایدار بر پایداری کدام جنبه ذیل تاکید دارد؟

الف- اجتماعی  ب- محیطی  ج- اقتصادی  د- همه موارد

۳۳- کدام مورد به ویژگی های مقصد سفر مربوط می شود ؟

الف- Pull Factor   ۴  □ Push Factor ۳ □   Hybrid Travel د  □     Travel  Incentive

 

۳۴- مسافرت هایی که به منظور بازدید از طبیعت انجام می شود چه نام دارد؟

1- Ecotourism  ۴       □  Rural Ttourism ۳     □   Adventur Tourism ۲  □       New Age Tourism

۳۵- منظور از Peak season در گردشگری ، فصلی است که :

1- بیشترین تقاضا □  2- کمترین تقاضا □  3- ارزان ترین بلیت  □  4- ارزان ترین هتل برای سفر وجود دارد

۳۶- گراندتور در کدام دوره تاریخی رایج بود :

1- عهد باستان □        2- رنسانس    □   3- انقلاب صنعتی   □       4- قرون وسطی

۳۷-مسافرتها در دوره رنسانس عمدتا با چه هدف و انگیزه ای انجام می شد ؟

1- به دست آوردن غذا □  2- کسب دانش □     3- زیارت  □  4- تفریح و گذرادن اوقات فراغت

۳۸-مسافرتها در قرون وسطی عمدتا با چه هدف و انگیزه ای انجام می شد ؟

1- به دست آوردن غذا □  2- کسب دانش □    3- زیارت  □  4- تفریح و گذراندن اوقات فراغت

۲۹-درکدام نوع از گردشگری به امور ماوراءالطبیعه وکسب انرژی روحی توجه دارد؟ ؟

1- نوین □  2- ورزشی □      3- اکوتوریسم  □      4- ماجراجویانه

۴۰- بر اساس تقسیم بندی سازمان جهانی جهانگردی کدام یک از موارد ذیل جزء گردشکران به حساب می آیند؟ (1 نمره)

1- مهاجران موقت  □                2- مهاجران دایمی□      3- بازرگانان□       4- دیپلمات ها

۴۱- در کدام مرحله از مراحل الگوی تخته پرش پروفسور جعفری درخصوص  بررسی انگیزه های سفر  شامل دو مرحله آشنایی و خدا حافظی است ؟(1 نمره)

1-  متحرک سازی □  2-  الحاق  □      3- غفلت□      4- یکپارچگی

۴۲- کدام یک از دیدگاه های ذیل با توسعه گردشگری مخالف است؟(1 نمره)

1- دیدگاه جانبدارانه  □  2- دیدگاه محتاطانه   □      3- دیدگاه تطابق گرایانه  □      4- دیدگاه علمی و دانش محور 

۴۳-کدام مورد به ویژگی های گردشگر مربوط می شود .

1- Pull Factor   ۴  □ Push Factor ۳ □   Hybrid Travel ۲  □     Travel  Incentive

 

  • هادی عربی گل

 

1-  بر اساس قانون ، تاسیسات گردشگری که دارای پروانه بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری باشند از ......................معافیت مالیاتی برخوردار می شوند. 

 1-   50 درصد □  2-    30 درصد □      3-   100 درصد  □      4-   15 درصد

2- بر اساس دستورالعمل درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری نرخ اتاق ، اغذیه ،اشربه و سایر خدمات بعد از اخذ گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری توسط....................تعیین و به بهره بردار ابلاغ می گردد.

1- سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری و تشکل صنفی 2-  سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری □   3- اتحادیه   □     4- سازمان بازرگانی

3- کدام یک از واحدهای ذیل جزء تاسیسات گردشگری نمی باشند؟

1- مهمانپذیر  □                2- هتل      3- هتل آپارتمان      □       4- مدارس

4- تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی از نظر هزینه های سوخت ، آب ، برق و تلفن اعم از انشعاب و مصرف مشمول تعرفه های ................................است.  

؟1- صنعتی □  2- تجاری □      3- خانگی  □      4- سایر مصارف

5- واحد اقامتی که معمولا به صورت طولانی تری در اختیار گردشگران قرار داده می شود چه نام دارد؟

1- متل □  2- پانسیون □      3- مهمانپذیر  □      4- هتل

6- وجود فضای استخر، سونا و سایر فضاهای جانبی در کدام درجه از هتل ها الزامی است ؟

1- یک ستاره  □            2- دو ستاره                   3- سه ستاره  □                4- چهار و پنج ستاره

7- اگر در اتاق هتل دو تخت یک نفره جدا از هم وجود داشته باشد به آن اتاق .......... گفته می شود.

1- توین □      2- دبل □        3- سینگل  □       4- تریپل

8- 10- به سوئیت ها یی که قابلیت استفاده اداری و اقامتی دارد .............................گفته می شود؟

1- استودیو  □  2- کابانا   □      3- فیستا سوئیت  □      4- کنکتد روم 

9-  مدت اعتبار پروانه بهره برداری تأسیسات گردشگری از تاریخ صدور چند سال است؟

1-  سه سال □  2-  پنج  سال  □      3- شش سال □      4- ده سال

10- سوئیت ها یی که پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد چه نام دارد؟

1- استودیو  □  2- کابانا   □      3- فیستا سوئیت  □      4- کنکتد روم 

11- در صور تی که در نتا یج ارز یابی یک واحد گردشگری عدم انطباق جزئی وجود داشته باشد معمولا چه مدت به واحد از طرف  شرکت عامل تطبیق جهت رفع نواقص مهلت داده می شود؟

1- حداکثر یک ماه  □                2- حداکثر دو ماه       3- حداکثر 3 ماه  □       4- حداکثر 4 ماه 

12- کدام یک از موارد زیر جزءاعضای کمیسیون درجه بندی محسوب نمی شوند ؟

1- نماینده دفتر تدوین استانداردهای فنی و نظارت □     2- نماینده تشکل صنفی مربوطه

3 - نماینده شرکت عامل تطبیق استاندارد□    4- رئیس سازمان / مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان

13- در فرایند ارزیابی، وجود کدام یک از موارد ذیل در واحد گردشگری ،‌ عدم انطباق عمده محسوب می شود؟

1- عدم استفاده از نیروی انسانی کافی و آموزش دیده 2- نقص عمده در خدمات الزامی    3- نقص و فرسودگی عمده در تجهیزات □       4- همه موارد

14- منظور از فصل پیک (Peak season ) در گردشگری ، فصلی است که ............... برای سفر وجود دارد.

1- بیشترین تقاضا □  2- کمترین تقاضا □      3- ارزان ترین بلیت  □      4- ارزان ترین هتل

۱۵-    در ارزیابی تاسیسات گردشگری ، کدام گزینه توسط ارزیابان موارد ارزیابی  قرار نمی گیرد؟

        1- امور ساختمانی، تاسیساتی 2-امور خدمات و تجهیزات 3-نیروی انسانی و آموزش4- بهره وری و رضایت مندی مشتری

       ۱۶- گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری از سوی کدام مرجع برای تاسیسات گردشگری صادر می شود؟

      1- شرکت عامل تطبیق استانداردهای فنی 2-  سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری □   3- اتحادیه صنفی   □     4- مجمع امور صنفی

۱۷-  مدت اعتبار اولین پروانه بهره برداری تأسیسات گردشگری در زمان راه اندازی چه قدر تعیین شده است؟

1-  سه سال □  2-  یک سال  □      3- شش ماه □      4- دو سال

۱۸- به سوئیت ها یی که قابلیت استفاده اداری و اقامتی دارد .............................گفته می شود؟

1- استودیو  □  2- کابانا   □      3- فیستا سوئیت  □      4- کنکتد روم 

 

۱۹- بر اساس دستورالعمل درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری نرخ اتاق ، اغذیه ،اشربه و سایر خدمات قبل از اخذ گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری توسط....................تعیین و به بهره بردار ابلاغ می گردد.

1- سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری و تشکل صنفی

2-  سازمان میراث گردشگری ،صنایع دستی و گردشگری □   3- اتحادیه   □     4- سازمان بازرگانی

۲۰- کدام یک از موارد ذیل جزء تاسیسات گردشگری نمی باشند؟

1- مهمانپذیر  □                2- هتل      3- هتل آپارتمان      □       4- مدارس

۲۱- اقامتگاه عمومی که در آن مجموعه‌ای از آپارتمان‌ها برای اقامت مسافران وجود دارد. هـر واحد آپارتمان دارای یک ، دو، سه و یا بیشتر اتاق خواب جداگانه، نشیمن سرویس بهداشتی و آشپزخانه  بوده و در آن وسایل و تجهیزاتی نظیر تختخواب، مبلمان، تلویزیون، یخچال و غیره پیش‌بینی شده است به نحوی که گردشگران مقیم این واحدها بتوانند از خود پذیرایی نمایند چه می گویند؟

1- متل □  2- پانسیون □      3- مهمانپذیر  □      4- هتل آپارتمان

 

۲۲- اگر در اتاق هتل سه تخت یک نفره جدا از هم وجود داشته باشد به آن اتاق .......... گفته می شود.

1- توین □      2- دبل □        3- سینگل  □       4- تریپل

۲۳- کیفیت در ارائه خدمات هتل یعنی:

1-  گران ترین خدمات □  2- ارزان ترین خدمات □      3- جلب رضایت مهمان □      4- لوکس ترین خدمات

 

  • هادی عربی گل

1- ازدیدگاه سازمان جهانی جهانگردی کدام مورد جزء  گردشگران محسوب نمی شوند :

1- دیپلمات ها □    2- شرکت کنندگان در فستیوال های ورزشی      3- دیدار کنندگان اقوام و فامیل      □    4- بازرگانان

 

2- مسافرت هایی که به منظور ایجاد هیجان در گردشگر انجام می شود چه نام دارد؟

1- Ecotourism  □۴            Rural Tourism  ۳             Adventure Tourism  □ ۲              New Age Tourism

 

3- مقر سازمان جهانی جهانگردی((UNWTO کجاست؟

1- پاریس □  2- رم □      3- مادرید□      4- آتن

۴- واحد اقامتی که معمولا به صورت طولانی تری در اختیار گردشگران قرار داده می شود چه نام دارد؟

1- متل □  2- پانسیون       3- مهمانپذیر  □      4- هتل

 

 ۵- اگر درآمدهای ارزی یک کشور از محل جهانگردان کمتر از مبلغی باشد که شهروندان آن کشور در خارج صرف می کنند به آن .................. می گویند :

1- Travel surplus □۴   Travel deficit □۳       Social status travel  □۲       Interpersonal travel

 

6- کرامپتون کدام  نظریه را برای نشان دادن انگیزه سفر گردشگران مطرح نموده است ؟

 

1- فرار و جستجو □  2- سلسله مراتب نیازها □      3- عدم تعادل  □      4- هیچکدام

 

7-  rack rate   در هتلها مربوط میشود به :

1- نرخ اتاق □  2- نسبت اشغال اتاقها □      3- میانگین نرخ روزانه  □      4- هیچکدام

 

8- منظور از Peak season در گردشگری ، فصلی است که :

1- بیشترین تقاضا □  2- کمترین تقاضا □      3- ارزان ترین بلیت  □      4- ارزان ترین هتل برای سفر وجود دارد

 

9-  نامحسوس بودن محصولات صنعت گردشگری  اشاره دارد به این که :

1- استانداردهای کیفی محصولات گردشگری در زمان های مختلف با هم متفاوت است□                 

 2- طیف گسترده ای از فعالیت های اقتصادی گرد هم آمده اند□                          

3- امکان ملاحظه محصول یا نمونه آن پیش از خرید وجود ندارد□           

  4- غیر قابل ذخیره و انبار کردن هستند

 

10- به پروازهای دربستی  گفته می شود :

1- Scheduled service □۴  Charter service  □۳       Tourism generator □۲      Market segmentation

 

11- (TSA) اشاره دارد به :

1- سیستم کامپیوتری ذخیره جا  □                   2- سیستم توزیع جهانی  □                          

3- محاسبه ماهواره ای گردشگری                             4- سیستم مبنی بر مهارت های استاندارد

 

12- بازدید هموطنان از مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور به کدام یک از انواع گردشگری بیشتر ارتباط دارد .

1- ماجراجویانه □  2- نوستالژیک       3- قومی  □      4- فرهنگی

 

13-  به کسی  که بین دو یا چند کشور یا چند محل در داخل یک کشور سفر کند چه گفته می شود ؟

1- گردشگر □  2- بازدیدکننده□  3 - مسافر       4- همه موارد

 

14- کدام مورد از ویژگی های صنعت گردشگری محسوب نمی شود .

1- کاربربودن □  2- فصلی بودن□      3- چتری بودن  □      4- قابل ذخیره بودن

 

۱۵- بیشترین استفاده از محیط بدون بر جای گذاشتن اثرات منفی را ................. می گویند .

1- Carrying Capacity □۴   Zoning □۳            Optimal Arousal □۲         Pull Strategy

 

۱۶- کدام منطقه از جهان بر اساس تقسیم بندی سازمان جهانی جهانگردی، بیشترین تعداد گردشگران  بین المللی را دارد؟

1- اروپا□  2- آسیا □     3- آفریقا□   4- آمریکا

 

17- اگر شرایطی توسط مسافران ایجاد شود که جامعه میزبان خود را تحقیر شده بپندارد ، این عمل را ......... می گویند .

1- Culture Shock □۴   Cultural  Arroganse□۳      Demonstration Effect  □ ۲   Socio Cultural Impacts

 

18- سه S  ارتباط دارد به گردشگری .....

1- نوستالژیک □  2- تفریحی □     3- قومی  □      4- درمانی

 

19--عوامل موثر بر گسترش صنعت گردشگری در دوره معاصرکدامند؟

1- گسترش شهر نشینی□  2-افزایش اوقات فراغت □      3-افزایش سطح درآمد سرانه  □      4- هر سه مورد

 

20- مسافرت هایی که به منظور بازدید از مناطق کشاورزی و مزارع انجام می شود چه نام دارد؟

1- Ecotourism  □ ۴           Rural Tourism  □۳                 Adventure Tourism  □۲                 New Age Tourism

 

21- مدل((فرار و جستجو))جهت تحلیل انگیزه های سفر از کیست ؟

1- کوهن □  2- هادمن □      3- ایزوآهولا □      4- پلاگ

 

22- روشهای شناسایی انگیزه های گردشگران کدامند؟

1- مطالعه تاریخ سفر و بررسی انگیزه گردشگران □                                    2- تحلیل های روانشناختی  □       

 ۳- انجام مطالعات بازار   □                                                                        4- هرسه مورد

 

23- همه گروه های مسافران که در قالب فعالیت های گردشگری سفر می کنندچه گفته می شود ؟

1- گردشگر □  2- بازدیدکننده       3- مسافر  □      4- همه موارد

 

24- بر اساس پیش بینی UNWTO تعداد گردشگران بین المللی در سال2020چند نفر است:

1-  500  میلیون نفر  2- 700  میلیون نفر □      3- 1 میلیارد نفر□      4- بیش از5/1 میلیارد نفر

 

25- کدامیک از سازمان های بین المللی در زمینه جهانگردی فعالیت می کند .

1- ECO-۴      FAO □۳       WHO  □۲       UNWTO

 

۲6- ازدیدگاه سازمان جهانی جهانگردی جهانگرد به کسی گفته می شود که :

1- کسی که با هواپیما مسافرت می کند □                2- کسی که در هتل اقامت می کند     

3- کسی که با هدف تفریح سفر کند      □                 4- کسی که حداقل یک شب اقامت کند

 

27- منظور از leakage در گردشگری  چیست؟

1- نشت درآمدها □  2- جذب درآمدها □      3- انتقال درآمدها  □      4- هزینه کردن مناسب درآمدها

 ۲۸- استفاده از آبهای معدنی  ارتباط دارد به گردشگری .....

1- نوستالژیک □  2- تفریحی □      3- قومی  □      4- درمانی

 29- بر اساس پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی تعداد گردشگران  بین المللی درسال 2020به چند نفر خواهد رسید؟

1- 800میلیون نفر □  2- 1میلیارد نفر □      3- 3/1میلیارد نفر□     4- بیش از 5/1 میلیارد نفر

 30- کدامیک از سازمانهای بین المللی ذیل سازمان غیردولتی گردشگری محسوب می شود ؟

1- OECD □۴         ICAO- □۳     ASEAN  □۲     WTTC

۳۱- در تحلیل اقتصادی آثار گردشگری کدام دسته از منافع زیر جزء اثار اجتماعی مستقیم گردشگری محسوب می شود؟

الف) در امد حاصل از عرضه کالا و خدمات به گردشگران ب) در آمد حاصل از صدور ویزا

ج) گسترش زیر ساخت ها د) افزایش در امد مالیاتی

۳۲- اصطلاح ((Ferry  ))به کدامیک از  خدمات حمل و نقل آبی اشاره دارد ؟

1- سفرهای افیانوس پیما  □                         2- گشت های دریایی  □    

3- سفرهای کوتاه دریایی ویا خدمات گذر آبی  □     4- خدمات مسافربری راه های آبی داخلی

 ۳۳- در حال حاضر کدامیک از سفر های ابی زیر کاهش یافته است؟

الف) گشت های دریایی□   ب) سفر های اقیانوس پیما□  ج) خدمات گذر گاه ابی□    د) خدمات مسافری را ههای ابی داخلی

 

۳۴-  پرواز های دربست یا چارتر جزو کدامیک از انواع حمل ونقل هوایی است؟

الف) خدمات غیر زمان بندی شده□   ب) خدمات زمان بندی شده  ج) خدمات تاکسی هوایی□  د) مورد الف وج

۳۵-  به حاصل جمع گردشگری درون مرزی و گردشگری خروجی ................................ گفته می شود ؟

1- Inbound Tourism □  2- National Tourism □      3- Outbound Tourism  □      4- Domestic Tourism

۳۶-اساسی ترین انگیزه گردشگری در نظریه کرامپتون چیست؟

الف)خود شناسی و ارزیابی خویشتن□     ب)رهایی از محیط یکنواخت و کسل کننده

ج) نیاز به تامین تعادل در نیازهای فرهنگی- اجتماعی و روانشناختی□   د) پرستیژ

۳۷-اصول توسعه پایدار صنعت گردشگری عبارتند از

الف)تاثیر متقابل فعالیت های اجتماعی اقتصادی خلاقیت    ب) اصل تجربه قبلی سایر کشورها و برتر بودن حالت طبیعی هر چیز

ج) اصل سیاست و قدرت□     د) همه موارد

۳۸- مدل((سبک زندگی))جهت تحلیل انگیزه های سفر از کیست ؟

1- مکینتاش و گلدنر  □  2- اوپی دیک ،وان وین و ورهالن □      3- ایزوآهولا □      4- پلاگ

۳۹- بیشترین استفاده از محیط بدون بر جای گذاشتن اثرات منفی را ................. می گویند .

الف) Carrying Capacity □  ب) Zoning □           ج) Optimal Arousal □         د) Pull Strategy

۴۰- مدل((طبقه بندی انسانها به دوطیف عمده درون گرا وبرون گرا ))جهت تحلیل انگیزه های سفر از کیست ؟

الف) کوهن □  ب) هادمن □      ج) ایزوآهولا □      د) پلاگ

۴۱- کدام یک از سازمان های بین المللی در خصوص جهانگردی فعالیت نمی کند .

الف) IATA □  ب) WHO □      ج) ICAO □      د) WTTC

۴۲- Intangibility  درمحصولات گردشگری اشاره دارد به این که :

الف) -  استانداردهای کیفی محصولات گردشگری در زمان های مختلف با هم متفاوت است□                 

ب) طیف گسترده ای از فعالیت های اقتصادی گرد هم آمده اند□                          

ج) امکان ملاحظه محصول یا نمونه آن پیش از خرید وجود ندارد□                           د) غیر قابل ذخیره و انبار کردن هستند

پاسخ سوالات:

۱-۱   ۲-۲ 

۳-۳  ۴-۲ 

 ۵-۳  ۶-۳ 

 ۷-۱  ۸-۱ 

۹-۳  ۱۰-۳ 

 ۱۱-۳  ۱۲-۲ 

۱۳-۳  ۱۴-۴ 

 ۱۵-۴  ۱۶-۱

۱۷-۳  ۱۸-۲ 

 ۱۹-۴  ۲۰-۳ 

 ۲۱-۳ ۲۲-۴ 

 ۲۳-۲  ۲۴-۴ 

 ۲۵-۱  ۲۶-۴ 

 ۲۷-۱  ۲۸-۴ 

۲۹-۴ ۳۰-۱

 ۳۱-۲   ۳۲-۳

۳۳- ۲  ۳۴-۱

۳۵-۲  ۳۶-۳

۳۷-۴  ۳۸-۲

۳۹-۱  ۴۰-۴

۴۱-۲ ۴۲-۳

  • هادی عربی گل

آشنایی با رشته هتلداری

رشته هتلداری

با فراوان شدن هتل ها در تمام جهان، نیاز به افرادی متخصص در این زمینه احساس شدن و در نتیجه رشته هتلداری به وجود آمد. این رشته در ایران نیز جزو پر طرفدارترین رشته ها در صنعت گردشگری است که با نام مدیریت هتلداری تدریس می شود. با پیشرفت گردشگری و همه گیر شدن سفر در دنیا می توان به این نتیجه رسید که رشته هتلداری نیز باید افرادی را به بازار گردشگری روانه کند که با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهای خاص مردم دنیا آشنا باشند. در مجله اینترنتی الی گشت به معرفی رشته مدیریت هتلداری برای کسانی که می خواهند در این زمینه تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی داشته باشند، می پردازیم.

 
مطالب مرتبط:

اگر بخواهیم از تاریخچه هتلداری بگوییم باید قدمت آن را به حدود ۶ قرن قبل از میلاد برسانیم. با این وجود در این مطلب نمی خواهیم راجع به تاریخ با شما سخن بگوییم؛ بلکه بیشتر می خواهیم رشته هتلداری را در دنیای امروز و در کشورمان بیشتر بشناسیم.

لیست دانشگاه های دارای رشته مدیریت هتلداری در تهران  و کشور

قبل از اینکه به معرفی رشته مدیریت هتلداری و هتلداری در اینجا بپردازیم اشاره می کنیم که این رشته جزو رشته های هنرستانی بوده و می توان تحصیل در آن را از دوران نوجوانی و با هنرستان های غیردولتی در شهرهای بزرگ شروع کرد. اما پس از هنرستان، می توانید با مدرکی که دریافت کرده اید، برای مدارک کاردانی هتلداری، کاردانی پذیرایی و تشریفات، کاردانی گردشگری، کاردانی مهمانداری هواپیما، کارشناسی هتلداری، کارشناسی گردشگری، کارشناسی ارشد مدیریت هتلداری و کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری وارد دانشگاه شوید. خوشبختانه هم دانشگاه های دولتی و هم دانشگاه آزاد این رشته را ارائه می دهند. اگر نتوانستید وارد رشته های دانشگاهی شوید، می توانید در نهایت با ثبت نام در موسسات آزاد گردشگری در ایران، تحصیلات مرتبط با مدرک رشته هتلداری را بگذرانید و حتی در بعضی از موسسات مدارک بین المللی این رشته را دریافت کنید. برای ادامه تحصیل در زمینه کارشناسی ارشد متاسفانه در ایران نمی توانید اقدام به تحصیل کنید و باید برای دانشگاه های کشورهایی همچون مالزی اقدام کنید.

نام بعضی از دانشگاه های و مراکز علمی کاربردی دارای این رشته در شهر مشهد :

1- دانشگاه شاندیز 

2- علمی کاربردی درویشی 

3- علمی کاربردی پردیسان 

یکی از خوبی های این رشته آشنایی با مردم کشورها و فرهنگ های مختلف است. این موضوع مهارت و انگیزه دانشجویان این رشته را بالا برده و البته باعث پیشرفت روحیات و پیشرفت فردی محصلان در این رشته می شود.

 

مهارت های اولیه برای تحصیل در این رشته

همانند دیگر رشته هایی که مربوط به گردشگری می شوند، رشته هتلداری هم، نیاز به افرادی دارد که مهارت های لازم برای آن را داشته باشند. از جمله این مهارت ها می توان به مسلط بودن به زبان انگلیسی به جز زبان مادری و دانستن زبان سومی همانند آلمانی، فرانسه یا عربی اشاره کرد.  هر چند این زبان ها را در زبان تحصیل نیز می توانید یاد بگیرید اما دانستن آن ها در ابتدا می تواند برای شما مزیتی فوق العاده و تظمینی برای موفقیت شما در این رشته باشد. همچنین اگر قصد تحصیل در رشته هتلداری را دارید، باید از روابط عمومی بالا برخوردار بوده و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را داشته باشید. کسانی که در این رشته مدرک می گیرند در نهایت می توانند در هتل ها، رستوران ها و هر جایی که نیاز به مهارت های هتلداری دارد، کار پیدا کنند. با توجه به گسترش صنعت گردشگری در کشورمان، نیاز به چنین افرادی روز به روز بیشتر می شود.

رشته هتلداری در مقطع کارشناسی همانند دیگر رشته ها حدود ۴ سال طول می کشد و دانشجویان این رشته باید حدود ۱۳۳ واحد دروس عمومی، نظری و عملی را بگذرانند. در این میان دروس آموزش زبان های عربی، زبان آلمانی و زبان فرانسه هر کدام با ۴ واحد از مهم ترین دروس این رشته است.

 

رشته هتلداری چیست؟ معرفی رشته هتلداری

در رشته هتلداری افراد با ۷ استاندارد که مربوط به بخش های مختلف هتل است، آشنا می شوند. این افراد پس از آموزش درس هایی همچون اتاقدار هتل، متصدی البسه در هتل، سرپرست رستوران، استاندارد کاربر رایانه، پذیرشگر هتل و متصدی طبقات و پس از گذراندن دوره کارورزی می توانند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. با این حال، در هر یک از این استانداردها چه دروس و مهارت هایی آموزش داده می شود؟ راجع به هر یک مختصری برای شما خوانندگان و علاقه مند رشته هتلداری در ایران توضیح می دهیم.

  • کاربر رایانه:

قطعا در اینجا آشنایی با مهارت های کامپیوتری ساده ای همچون خواندن و تایپ متون فارسی و انگلیسی و کار با نرم افزارهای آفیس در اولویت است. باید بتوانند به درستی از وسایلی همچون پرینتر، فتوکپی  و کامپیوتر استفاده کنند. کسانی که تحصیلاتی در زمینه مهندسی کامیپیوتر دارند در این تخصص می توانند مشغول به کار شوند.

  • کارمند پذیرش هتل:

افرادی که برای این بخش فرم استخدامی پر می کنند باید بتوانند مهارت هایی همانند خوشرویی و برخورد عالی با مهمانان، ظاهری تمیز و مرتب، آشنایی با کارهای مربوط به پذیرش افراد در هتل و کارهای کامپیوتری، اشنایی با سیستم های استفاده شده در این بخش همانند کامپیوتر و چاپگر، آشنایی با قوانین هتل داری و در نهایت شناخت جاذبه های منطقه و اطراف را داشته باشد.

 
  • متصدی طبقات در هتل:

افرادی که در این قسمت از رشته هتلداری مشغول به کار می شوند، باید حتما تحصیلات تکمیلی داشته و مهارت هایی چون آشنایی با انواع هتل و نوع سرویس دهی پرسنل اتاق دار، آشنایی با تهیه چک لیست وضعیت اتاقها و مشخص کردن نواقص، آشنایی با پیش بینی اقلام مورد نیاز اتاق و جایگزینی آن، آشنایی با شرایط مطلوب کار داشته باشند. این شخ در واقعه مدیریت بین نیروهای بخش تعمیرات و انبار هتل را به عهده داشته و بازرسی اتاق میهمان و موجودی گرفتن از انبار از مهم ترین وظایف او می باشد.

  • متصدی البسه در هتل:

افراد در این پست سر و کارشان با شستن، اتو کردن و تا کردن انواع لباس هاست. در واقع به نوعی باید تمام کارها و مهارت های لازم مربوط به خشکشویی و اتوکشی را بدانند. جنس لباس ها را بشناسند و با توجه به جنس لباس شستشوی مخصوص آن ها را انجام دهند. پاکیزگی و نظافت برای دریافت رضایت مهمان، در این قسمت بسیار اهمیت دارد.

  • برنامه ریز جشن ها و تشریفات:

همانطور که از نام آن پیداست، این شخص باید مهارت های لازم در برنامه ریزی و برگزاری مراسمات و جشن ها را داشته باشد. تالارهای پذیرایی را آماده نماید و همچنین مدیریت مالی خوبی داشته باشد. به دلیل اینکه تمام مشاغل رشته هتلداری سر و کارشان به طور مستقیم با مهمان است، داشتن مهارت در ارتباط شایسته با مهمان الزامی است.

 
  • میز آرای هتل:

چه برای مراسمات و همایش هایی که در هتل ها برگزار می شود و چه برای رستوران هتل در دیگر مواقع، میز آرای هتل باید سلیقه، مهارت و دانش میز آرایی را داشته باشد. زیبایی و استفاده از وسایل خوب در میز آرایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هر چه فرد، هنرمند تر، خوش برخورد تر باشد، کارش بیشتر مورد پسند خواهد بود. همچنین دانستن آداب معاشرت، آداب نظافت و آداب غذاخوری برای او الزامی است.

  • اتاقدار هتل:

اتاق دار هتل، شخصی است که به نظافت اتاق ها می پردازد و در نهایت گزارشی از عملکرد هتل در این موضوع ارائه می دهد. حتی برای نظافت نیز باید آموزش ببینید و دانش تحصیلات تکمیلی به همراه دانش عملی در آن مزیتی برای افراد متقاضی این شغل است. حتی اگر تحصیلاتتان د رحد راهنمایی باشد نیز، با آموزش درست در این زمینه می توانید وارد این حرفه شده و امانت دار مهمانان باشید. آشنایی با اصول خانه داری، نظافت، چیدمان وسایل اتاق ها و میز، آشنایی با اصول ایمنی و آراستگی ظاهری از جمله خصوصیاتی است که باید در این شغل، داشته باشید.

در دانشگاه چه مطالبی را می آموزید؟

در دانشگاه با ورود به این رشته، واحد هایی را برای آشنایی با تمام اصول رستوران داری، مهمان پذیرها و هتل ها همانند مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسه ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و… می آموزید. نحوه انجام کارهای نظافتی در هتل ها، چگونگی برخورد با مهمان و خوش آمد گویی، رفتار صحیح با مهمانان، نحوه پذیرایی از آن ها و بسیاری دیگر به شما آموزش داده می شود.

 

مشاغل رشته هتلداری چیست؟

پس از اتمام تحصیل در رشته هتلداری می توانید در موقعیت های شغلی زیر و در هتل ها و رستوران ها، مشغول به کار شوید:

مدیریت هتل مدیریت گردشگری و جهانگردی
مدیریت تشریفات مدیریت غذا و نوشابه
صندوق داری هتل مهمانداری هواپیما، قطار، کشتی های مسافرتی
رزرویشن هتل آشپزی و قنادی
واحدهای پذیرایی و اقامتی موسسات ملی و جهانگردی
شرکت های حمل و نقل هوایی به عنوان تور لیدر،کارمند فروش بلیط و… کار در هتل ها، پانسیون ها و مراکز اقامتی دولتی و غیر دولتی
مدیر یا کارمند پذیرایی در رستوران ها، تالارها، کافی شاپ ها متصدی امور پذیرش و اطلاعات
متصدی امور طبقات و منسوجات متصدی اماکن عمومی
متصدی لاندری متصدی خانه داری
متصدی امور پذیرایی در هتل متصدی آماده سازی غذا و شیرینی

متصدی آماده سازی غذا و شیرینی

 

جهت آشنایی با شماره 09151105825 تماس حاصل فرمائید .

 

کنترل کننده هزینه های غذا و نوشابه در هتل
  • هادی عربی گل