هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

راهکار در تاسیس 2

جمعه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۵ ق.ظ


جذب توریستها و جهانگرددان


یکی از منابع اصلی و پرارزشترین درآمدهای خارجی در بسیاری از کشورهای جهان را صنعت توریسم و جلب توریستها تشکیل می دهد. این کشورها می کوشند تا جاذبه های چشمگیر، مناظر دلگشا و دیدنی ، آثار تاریخی و مواریث و بازمانده های کهن و باستانی خود را به دیگران معرفی نمایند وازاین راه مبالغ هنگفتی ارز مورد نیاز خودرا تهیه و درجهت رفاه وآسایش مردم و آبادنی کشور خود به مصرف برسانند. هتلها نیز در این میان نقش عمده ای دارند، طرحها و برنامه هایی که در این مراکز تهیه وبه مورد اجرا گذاشته می شود تأثیر فراوان برجلب و دعوت جهانگردان خواهد داشت. این مراکز با تهیه و اجرای برنامه هایی به منظور رفع نیازمندیهای جهانگردان می توانند در جذب وافزایش تعدادآنها، مدت اقامت و باز گشت آنها نقش داشته باشند. از جمله نیازهای این توریستها و به دلیل ناآشنایی با زبان و فرهنگ کشور میزبان، آن است که بتوانند با اشخاصی آشنا شوندکه زبان آنهارا بداند یا در حدود لازم با آن آشنا باشد. اگراین مشکل برای آنها حل شود آنگاه بسیاری از مسایل دیگر نیزخودبخود آسان خواهد بود. آشنا شدن با سنت ها، قوانین و مقررات جاری، یافتن نوع خوراک و غذایی که با ذائقه آنها متناسب باشد، معرفی اماکن تفریحی و گردشگاهها و دیگر نیازهای این توریستها نیز بر آورده خواهد شد. در هتلها که محل اقامت این افراد است چنانچه هتلدار یا کارمندی درهتل بتواندبه زبان آنها سخن بگوید خدمتی شایان توجه به کشور خود کرده است، و چنانچه صورت غذاها را به زبانهای بیگانه تهیه نمایند نیز خدمتی در جهت رفاه آنها به عمل آورده اند. نوشتن آدرس و نشانی هتل بر کارتهای ویژه نیز چنانچه در زبان بیگانه و بین المللی انجام شود، خدمتی با ارزش خواهد بود. مدیران و دارندگان هتلها هر گونه اقدامی که برای رفاه و آسایش توریستها انجام دهند در جلب و افزایش این اشخاص مؤثر خواهد بود ودرآمدکشورازاین صنعت را بیشتر خواهد کرد. توریستهایی که واردکشورما می آیند، به اطلاعاتی در زمینه صنایع و فرآورده های دستی هنری، نظیر: فرش، قالیچه و یا اطلاعات جغرافیایی برای بازدید و تهیه عکس نیاز دارند ما ایرانیان که از دوران کهن به خصلت میهمان نوازی ومیهمانداری شهرت یافته ایم باید رفتاری محبت آمیز و احترام انگیز با این افراد در پیش بگیریم و خواسته های آنان را بطور صحیح و با صمیمیت و دور از چشم داشتی دراین زمینه ها برآورده سازیم.در بسیاری ازکشورها برای تشویق وفراخوانی جهانگردان به بازدید از مراکز دیدنی خود به تأسیس انواع هتلهای ارزان قیمت ، متوسط یا گرا ن قیمت روی می آورند تا از این راه بتوانند هر چه بیشتر بر تعداد توریستهای بازدیدکننده بیافزایند.تردیدی نیست که همگی این توریستها از طبقه ثروتمند کشورخود به شمار نمی روند ودرحد توان مالی به خر ج پول خود اکتفا می کنند.ولی این توریستها هرچه هم که خرج کنند به صورت ارز مفید و مؤثر برای مشکلات مالی کشور شناخته می شود.ازاین روی نباید تنها به ساختمان هتلهای گران قیمت و رستورانهای پر خرج و مجلل بسنده کردکه فقط تعداد انگشت شماری توریستها قادر به اقامت درآنها باشند،درنتیجه آن دسته که مایل اند با هزینه کمتر سفر کنندوتعداد زیادی راهم شامل می شود،ازاین کار منصرف شوند. گفتنی است که درکشورهای دیگربه تعداد بسیارزیادی هتلهای ارزان قیمت درانواع مختلف وسلف سرویسهایی به جای رستوران تأسیس گردیده و در جلب توریستها بسیار مؤثرافتاده است. دراین سلف سرویسها پرسنل کمتری به کار گمارده می شوندکه درنتیجه غذای آن نیز ارزانتر خواهدبود. درشهرها ومراکزی که در آمد عمده مردم آن از طریق داد و ستد با مسافرین و فروش کالا به آنها تأمین می شود، ضرورت ایجاب خواهد کرد که تعداد مسافرین و واردین آنها هر روزافزایش یابد تا تمام صاحبان مشاغل آن بتوانند به اقتصاد و زندگی خویش رونق بخشند وبه شکل دهند و بطرز امیدوار کننده ای حرفه خود را پیش ببرند ، که یکی از مؤثر ترین شیوه ها در این زمینه کوشش درجهت جلب وجذب توریستها و مسافرین خارجی است. صنعت هتلداری تنها حرفه ای است که نیاز به صدورکالایی ندارد ولی به خوبی می تواند مقدار قابل توجهی ارز به کشور وارد نماید. هر چه تعداد توریستهای وارد به کشوری بیشتر باشد ارزی هم که بدین وسیله برای کشورحاصل می شود، بیشتر خواهد بود. در این صورت هتلها چه کاری انجام دهندکه برتعداد توریستها افزوده شود؟ پاسخ بسیار ساده است. باید به گونه ای رفتار شود که جهانگردان پس از ورود به هتل احساس کنند که با آن مأنوس هستند، با آن الفت بسته اند و آنجا را خانه وکاشانه خود بدانند. می توان با به کارگیری مترجمان ورزیده وارائه آگاهیها پیرامون قوانین و مقررات مالیاتی و زمینه های سرمایه گذاری به ویژه در هنگام برگزاری کنگره ها و نمایشگاههای بین المللی بر این مهم دست یافت. می توان اطلاعات لازم و کار گشا برای توریستها را در زبانهای بین المللی چاپ ودراختیار میهمانان قرار داد. اطلاعاتی که در این موارد به آنها نیاز می باشد،عبارتند از: تابلو های راهنما برای شهر ها و خارج شهر بزبان انگلیسی قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات، سرمایه گذاری، نحوة اجاره اتومبیل یاکرایه آن، وضعیت استفاده از تلفن، مخابرات، اینترنت وکارهای عکاسی و چاپ فیلم و عکس، نقشة جامع شهر، راهنمای خرید، مراکزدیدنی از قبیل موزه ها، مناظرو مراکزتفریحی، تعمیرگاههای اتومبیل، نشانی رستورانهای خوب و مناسب، اطلاعاتی برای تهیه سوغاتی ها و فرآورده های دستی یا منحصر به فرد، اطلاعاتی پیرامون مراکز ورزشی و برگزاری مسابقات، مراکز هنری، اداره مربوط به اقامت اتباع خارجی ،آدرس محل فروش بلیط هواپیما، قطارواتوبوس، همگی این مواردونمونه های دیگری از این قبیل هر یک به نحوی می تواند در جهت جذب توریستها تأثیر مفید و سازنده ای داشته باشد.

مطالبی که مسافر هتل باید بداند

کسب اطلاعات لازم در مورد نشانی، فاصله، وسیله ایاب وذهاب محلهای مذکور، از رسپشن و پاسخ رسپشن یا اطلاعات دراینباره به تمام مسافران علاقمند درهر روز مستلزم صرف وقت زیادی است ، به این علت دراین مقاله توصیه شده است که هتلها، کلیه اطلاعات عمومی مربوط به شهرو حتی استان را دردفترچه یا جزوه یا مجموعه ای تهیه و چاپ کنند ودراتاق مسافران بگذارند تا به پرسشهای انفرادی و تضییع وقت نیاز نباشد . دیگراینکه سؤالاتی مربوط به وضع داخلی هتل پیش می آیدکه مسافر باید نسبت به آنها آگاهی کافی داشته باشد و نیازهای روزمرّه خود را رفع نماید و محتاج نباشدکه مرتباً رسپشن یا اطلاعات را موردسؤال قرار دهد.از این جهت مطالبی را که یک مسافر باید بداند تا آنجا که در حد وظایف هتل تشخیص داده می شود ، ذیلاً یادآوری می نماییم:

- فاصله هتل تا فرودگاه و زمان لازم برای ایاب و ذهاب؛

- فاصله هتل تا ایستگاه راه آهن برای ایاب و ذهاب؛

- طرز کار و استفاده از دستگاه تهویه مطبوع؛

- برق هتل چند ولت است ؟(می توان روی پریز برق ۲۲۰ ولت نوشت)؛

- طرز کار کلید های تهویه چگونه است ؟

- ساعت کار رستوران و سایر قسمتهایی که در هتل هست (به طور دقیق)؛ - امانت را به کجا باید سپرد و رسید گرفت ؟

- آب دستشویی، آشامیدنی است یا خیر ؟

- ساعت تخلیه اتاق یا (Check out time) چه موقعی است ؟

- پیشخدمت را به چه وسیله می توان احضار کرد (تلفن یا زنگ )؟

- در صورتی که اتاق تلویزیون دارد چه ساعتی برنامه خواهد داشت ؟

- قیمت اتاقی که در اختیار مسافر قرار می گیرد ، برای هر شب چه مبلغی می باشد ؟

- زمان لازم برای شستشوی لباسهای کثیف و برگردانیدن مجدد چند ساعت می باشد ؟ در هتلها، بهتراست علاوه براطلاعاتی که ذکر شد ، بروشورهایی نیز به زبانهای انگلیسی و فارسی ، یا زبانهای دیگر تهیه نمایندکه در آنها نقاط دیدنی شهر ، تلفن های ضروری مثل اطلاعات تلفن ،کنسولگری ها ، فرودگاه و راه آهن ، نرخ تاکسی در شهر، داروخانه های شبانه روزی ، بیمارستان و وسایل و لوازم معروف شهر چاپ شده باشد. می توان این بروشورها را طوری تهیه کرد که پشت نقشه شهر چاپ شده باشد ،در این نقشه ها ، محل هتل مشخص شده و جای کنسولگریها، بیمارستانها، بانکها، پست، راه آهن و فرودگاه نیز مشخص شده است. اماکن تفریحی شهر یا هتل و نوع تفریحات آن مثل استخر، گلف ، تنیس و غیره نیزباید به مسافر اطلاع داده شود . مسافر به چه طریقی می تواند برای گردش در شهر یا رفتن به جاهای دیدنی اتومبیل بگیرد ، قراردادن این اطلاعات دراختیار مسافر ، بسیاری از مشکلات را رفع می کند و موجب تأمین رضایت مسافر می گردد

این مقاله از سایت علمی هتلداری ایران را سایت های اینترنتی بدون رضایت صاحب اثرانتشار داده اند سایتهای که فقط نام نویسنده ومنبع را زیر مقاله نوشته باشندکافی نیست می بایست بالای هر مقاله ای که از سایت علمی هتلداری ایران بر داشته شده است به وضوح نام نویسنده و در زیر مقاله لینک سایت علمی هتلداری را قرار دهند

سایتهای اینترنتی که این نکات را رعایت نکرده باشندافراد بدون تخصصی هستند که دست به انتشار مقالات سایت علمی هتلداری ایران میزنندونشان از بی اعتباری ،تنگ نظری ، بی فرهنگی و صادق نبودن سایت واز دشمنان صنعت هتلداری ایران وترویج دهندگان سرقت ادبی هستنداین مقاله را درهرسایت اینترنتی که مشاهده کردیدازسایت های بی اعتبار و بی ارزش وغیر قابل اعتمادی است که حرفی برای گفتن ندارد مقالات دیگران را دوباره انتشار می دهد


dasmal.jpg

صنعت هتلداری: رواج سیاحت و جهانگردی در حال حاضر ، نسبت به دوران گذشته از هرزمانی بیشتراست.سرعت سیروسهولت سفر،فواصل زمانی و مکانی را از میان برداشته است.باوسایل وامکانات فعلی نه تنها دورترین نقاط یک کشوربهم پیوسته است، بلکه سراسر جهان با خطوط زمینی و هوایی و دریایی مانند رگهای یک بدن دائماً بهم مرتبط می باشد. ماکه امروزدرقرن پیشرفته ترین تکنولولژی ها زندگی می کنیم این ارتباط جهانی وازمیان رفتن فاصله ها را کاملاً احساس می کنیم. دیگر زمان مسافرت با پای پیاده و شتروکجاوه واسب واسترگذشته است. با وسایل نقلیه سریع و راحت کنونی،انسان ملال و خستگی سیروگشت وفواصل طولانی راحس نمی کند ومردم جهان بیش از هر چیز به لذت خاطرات شیرین و فراموش نشدنی سفر می اندیشند. دیدن مناظر زیبای طبیعت توأم با شاهکارهای شگفت انگیزهنرو صنعت، هرآن میل سیاحت را در دل انسان بیشترمی پردازندوامکان مسافرت ودست دادن فرصت مناسب برای این منظوریکی ازآرزوها ی دلپذیرودلخواه بشرشده است. هرکس سعی می کند به عناوین مختلف، این دنیای زیبا و قشنگ را که مدتهادرآن زندگی کرده ومیکندببیندوبشناسد وقبل ازاین که رخت ازآن ببندد،دیدنیها ومظا هر شگفتیهای دل انگیز آن را تماشا کند. درزمان زندگی ما علل و انگیزه های فراوانی ازقبیل مصالح ومقتضیات علمی اقتصادی،سیاسی واجتماعی ،نیات مذهبی،دیداردوستان وخویشان، ادامه تحصیل،معالجات واستراحتهای پزشکی، مأموریتها ی اداری وسببهای دیگروجود داردکه الزام مسافرت را تأَیید وضرورت آن را ایجاب می کند.در بعضی از کشورها موقعیتهای خاصی برای جذب توریست و مقتضیات دیگر برای سیاحت وجود دارد و تبلیغات زیادی برای جلب توجه مردم جهان به عمل می آورند. و ازنظردرآمد ارزی فعالیتهایی انجام می دهند و قسمتی از اقتصاد خود را نیز بر مبنای این متکی ساخته اند.نکات وعوامل یاد شده وموارد دیگر،این نکته را مسلم می سازدکه به موازات رواج روز افزون انجام سفر وگرایش بیش از پیش مردم به این کار، یک موضوع نیز به ناچارمورد توجه قرار می گیرد وآن لزوم ایجاد امکانات پذیرش این مسافرتها و فراهم نمودن تسهیلات ووسایل متناسب با انتظارات و تمایلات وخواستهای مسافران و در خورشأن و منزلت آنان است و درردیف این نیازهای مبرم ، وجود میهمانخانه ها وهتل های مدرن و مجهّز قرار دارد، به گونه ای که رفاه وآسایش فکری وروحی وجسمی مسافران تأمین شودوموجبات رضایت وخرسندی آنان ازجنبه های مختلف فراهم گردد.اما باید توجه داشت که وجود هتلهای مدرن موقعی مفید ومؤثر وقابل رضایت خواهدبودکه ازنظر(مدیریت)و(کادر پذیرایی) وبطور خلاصه (صنعت هتلداری) براصول صحیح مدیریت و روشهای فنی (هتلداری ) مبتنی باشد. مجموع مطالب مندرج دراین مقالات گویای آن است که امرهتلداری را درواقع باید صنعت هتلداری بنامیم. وجودرشته هتلداری دردانشگاههای کشورهای مختلف خود مؤید این مطلب است. کسانی که فاقد اطلاعات و مطالعات دقیق وکافی در مسیر هتلداری هستند، نباید خود را واجد شرایط ورود به راه و صنعت هتلداری بدانند. درسراسرجهان افرادبیشماری هستندکه صرفاً با داشتن ثروت و دیدن ظواهر امر هتلداری تمایل پیدا می کنند که هتلی احداث و ممر درآمدی پیدا کنند. ساختمان را می سازند بدون این که با متخصصان امررا طرف شور ومشورت قرار دهند ، یا ساختمانی خریداری می کنند بی آن که بدانند آن ساختمان جای یک هتل را نمی تواند بگیرد؛ بفرض اتمام ساختمان با نظر مهندس ساختمان باز هم در آغاز کار قرار می گیرند.آنقدر نبایدساده اندیش بودزیرا هتل، تنها قائم به ساختمان نیست بلکه تجهیزات هتل ، بخشهای هتل ، تشکیلات هتل، نصب دستگاههای هتل، اداره کردن هتل هرکدام دربهره برداری از صنعت هتل داری نقشی دارند.تعیین مسیر وخط مشی وگردش کار، تأَمین پرسنل کاردیده وآموزش یافته، به جریان انداختن چرخهای گردش کاروبسیاری نکات دیگر، ازاهم مسایلی است که در صنعت هتلداری باید مد نظر قرار گیرد. نباید تصور کرد که در یک ساختمان آماده با داشتن چندین اتاق فقط باید کلید را به دست مسافر داد و موقع خروج ، تحویل گرفت.باید دراین کار آینده نگر و مآل اندیش و هوشیار و مجرب بود ، و این نکته مهم و اصلی را باید همیشه در نظر داشت که پول، دارایی، ثروت، آب و ملک بطورکلی سرمایه ،هتل نیست بلکه یکی از اصولی است که می توان آن را به کارانداخت. اصول مهمتری درکارصنعت هتلداری وجوددارد که هر یک در نوع خود سازنده و نقش آفرین است. و برای هر اصلی توضیحات کافی در مقالات داده شده است. هتلداری به آن سادگی که علاقمندان به سود و در آمد تصور می کنند نیست و ای کاش به همان سادگی می بود، اما این صرفاً یک تصور است نه موفقیت. مصداق این تصوررا بایددر نظر مجسّم ساخت که با رعایت اصول وموازین علمی و عملی صنعت هتلداری ، در مدار گردش خود دائماً و منظماً در حرکت باشد و آسیبی نپذیرد. نباید فکر کنند که هتلداری از معلومات و اطلاعات اداری ،علمی ، فنی ، هنری ، روان شناسی، جامعه شناسی، بی نیاز است . بلکه هر یک از انواع علوم و فنون ، در رشته هتلداری نافذ و اثر بخش است و در موارد لازم به کار گرفته می شود. بعضی ازمردم براین باوراندکه مدیران هتل یا مسؤولان بخشها راحت ترین وساده ترین وبی درد سر ترین وپردرآمدترین کار را یافته اند،و آرزودارند که کاش سرمایه ای می داشتند و به حرفه هتلداری می پرداختند غافل ازآن که هتلدار یا پرسنل هتل چنانچه در کار خود مهارت و تسلط کافی نداشته باشند ونتوانند سیستم گردش کارمنظم ونتیجه بخش را پیاده کنند با چه موانع و مشکلات و گرفتاری هایی دست به گریبان خواهند بود. آنجاست که نارضایتی و شکایت مسافران از یک طرف ، و عدم موفقیت ، سلب آسایش فکری و روحی پرسنل و مدیر هتل از طرف دیگر دست به دست هم داده تومار زندگی هتلدار و اصل سرمایه را درمی نوردد. مطلب قابل توجه این که باید دید استعداد ذاتی و فطرت و سرشت یک فرد برای هتلداری آفریده شده است یا خیر. به تعبیر دیگر استعدادوذوق وشخصیت وابتکاروتجربه واطلاعات یک هتلدار بی شک وتردیداز ظواهر هتل، نظم وترتیب، جریان کارها، رفتار وکردار واخلاق وآداب برخورد پرسنل پیداست. حتی مسافر می تواند با چند روز اقامت ، حدس بزند که مقام و شخصیت وهویت و قدرت تسلط برکار و بصیرت و تجربه واطلاعات صاحب هتل یا مدیر آن درچه حد وسطحی قرار دارد.خلاصه این که کیفیت کار هتل نشاندهنده ماهیت هتلدار است. به همین نسبت اوضاع و احوال وطرز پذیرایی و نظافت و بهداشت وآداب معاشرت پرسنل هتل و سایر مسایلی که در هتل می گذرد ، هر یک به شکلی در فکر و روحیه و حتی در وضع جسمانی و سلامت مسافر مؤثر است و این عوامل می تواند مسافرراراضی و خوشحال نگهدارد و یا او را با روحیه ای کسل، خسته، ناراحت و حالی بیمارگونه ، یا با مسمومیت غذایی ، راهی مبدأ مسافرت خویش سازد. بنابراین پذیرش امر هتلداری برای افرادی که فاقداستعداد ومهارت و قدرت اداره هتل هستند، بسیار نامناسب و سنگین ومتضمن عواقب و پی آمد های ناگوار و زیانبار است. رمز موفقیت یا عدم موفقیت در بدو کار هتلداری مسلماً روشن و آشکار نیست. پس از افتتاح وآغاز کارو به جریان افتادن دستگاهها و تشکیلات و بخشهای هتل و طی چند دوره پذیرایی از میهمانان و مسافران است که معلوم خواهدکردکار بر چه محوری می چرخد و بازده آن چیست ومشکلات آن از چه قرار است و بتدریج با بودن مدیر خوب ، ساختمان خوب، وسایل و تجهیزات کامل ، پرسنل کار آزموده و مجرب و سیستم گردش کار منظم و خدمات آثار راندمان کار نمایان خواهد شد.این شش اصل نشان خواهد دادکه حسن جریان وسرعت کار و انتظام امور و بطور کلی پایداری هتل تا چه حد می باشد. با این ترتیب آیا می توانیم بخود بقبولانیم که هتلداری فقط دادن چند اتاق به مسافر و گرفتن کرایه است؟ هرگزوقتی علل وموجبات مسافرت مردم را از نظر می گذرانیم متوجه می شویم که مقاصدگوناگون در این مسافرتها به چشم می خورد،کسب و کار و تجارت ، شرکت درسمینارها ، استراحت و معالجات پزشکی، گذراندن ایام مرخصی، ادامه تحصیل، آمد و شد توریست ها به منظور جهانگردی و انگیزه های دیگر از نظر گردش پول و مبادله وجه و کالا اثراتی در وضع کسب و پول و اقتصاد هر مملکت باقی می گذارد. نکاتی که به آنها اشاره شد می رساند که صنعت هتلداری آنطور که بعضیها می اندیشند کار ساده و بی اهمیتی نیست که بتوان با صرف مبلغی سرمایه از عهده انجام آن برآمد و آنهایی که با سرمایه گذاری هنگفت، قدم در این راه می نهند باید در فکر آن باشند که چه کسی حافظ این سرمایه خواهد بودوگردش کار را با روش صحیح در مسیراصلی و مفید خود قرار خواهد داد؟ آیا ازآغاز کار مشاورو متخصص کارآزموده را درجریان گذاشته واز راهنمائیهای آنها استفاده کرده اند و از ابتدا تا انتهای کارنظارت آنها ادامه داشته است و در به ثمر رساندن سرمایه قدم به قدم با صاحب سرمایه همکاری و بذل مساعی نموده اند؟ بطور کلی باید توجه داشت که صنعت هتلداری ازابتدای کار ساختمانی تا روز بهره برداری از هتل، کارهای کلی و جزئی در پیش داردوتمام این کارها، نیاز به تجربه و تخصص ومشورت دارد تهیه لوازم ، سرویس ، ظروف ، وسایل بهداشت، دکور ، تزئینات، طرز پذیرایی ، نور پردازی و طراحی ، حفظ و نگهداری مواد غذایی، تنوع در سرو غذاهای مختلف و سایر موضوعات مطرح شده در هتل نیاز به کاردانی وسابقه دارد و بدون رعایت این نکات اخذ هرگونه نتیجه مثبت ناممکن به نظر می رسد.رواج سیر و سیاحت و جهانگردی و میل به مسافرت، علل و انگیزه های مختلف دارد خواستهای قلبی طالبان وراهیان سفر یکی دوتا نیست و شاید نتوان حد ومرز و چهارچوبی برای انواع این خواستها تصور نمود. مظاهردل انگیز و دلگشای طبیعت اعم از دریاها، دریاچه ، رودها، کوهها، دره ها، جنگلها، آبشارها، چشمه های سردو گرم ، گلها وگیاهان زیبا ، پرنده های رنگارنگ ، زیبائیهای خاص فصول چهارگانه و تغییر آب وهوای محیط زندگی ، شاهکارهای اعجاب انگیز تکنیک و صنعت ومعماری وعمران وآبادی ، آثار تاریخی ، موزه ها، اماکن متبرکه شهرها و شهرستانها وحتی دهات و قصبات، جاده ها، پلها، گردشگاهها، پارکها ووسایل سرگرمی کودکان و جوانان ، تنوع تمدن ومدنیت آداب ورسوم ملی و اجتماعی طبایع گوناگون ملیت ها و نژادها، طرز برخورد ،میهمان نوازی ، انسان دوستی، تنوع غذاها ،محصولات محلی، مقتضیات کسب وکارتجارت، معالجات پزشکی وسایر آثار طبیعت و نشانه های قدرت آفرینش و موارد بی شماردیگر، انسان را به سیرو سفر و درک لذات روحی و جسمی فرا می خوانند ورواج سیاحت ودنیا گردی را به اوج خود می رسانند.درچنین اوضاع واحوالی است که هتل سازی وهتلداری جای خودرا در شهرها. اطراف جاده ها ، کنار رودخانه ها و ‎آغوش جنگلها باز می کند. ودست صنعت به تصرف درطبیعت، ساختمانهای زیبا می آفریند وهتلها برای سکونت واستراحت و آسایش و پذیرایی های گرم و صمیمانه به استقبال مسافران و سیاحان و جهانگردی می شتابد، وتوجهات وامکانات رفاهی تا آنجا پیش می رود که هتل های روی چرخ ابداع و متداول می شود و مسافران رادرداخل یک هتل مجهز به تمام وسایل ضروری حرکت می دهدو شهر به شهر می گرداند و انسان را از جمود وخمود وسستی و رخوت، به تحرک وامی دارد و سبب می شود که آدمی از لاک رکود وکسالت و غم و اندوه ناشی از یک جا ماندن در آید و با تغییر آب و هوا و محیط همیشگی ولو برای چند صباحی، عوارض فکری و روحی خود را طردکند ودر عالمی دور ازوهم و خیال که مانند تار عنکبوت در وجودش تنیده ایامی را بگذراند و با تجدید قوای فکری و جسمی به دیار خود باز گردد و ارمغانی از آنچه دیده و شنیده همراه بیاورد . هنگامی که سیر و سفر بطور مختلف و متعدد رونق یافت و راهها و جاده ها به روی مسافران باز شدووسیله مسافرت از هواپیما وراه آهن واتوبوس و هتل روی چرخ و غیره به اندازه کافی تاَمین گردید هتلهای متعددبه وجود می آید و تعداد هتلها و لزوم توسعه و گسترش آن در نقاط مختلف هر کشور مورد توجه قرار می گیرد و احداث هتل در نقاط گوناگون نیز با توجه به محل تأَسیس هتل، از لحاظ نام و کیفیت وسرویس و بخشهای آن دگرگونی ایجاد می کند وهر کدام متناسب با موضع وموقعیت خود ، خصوصیات ویژه ای را می پذیرد و به اسامی هتل ،متل، هتل پانسیون و غیره ظاهر وشناخته می شود

آنچه مورد تعجب است ؟؟؟؟



وقتی بخواهیدبه هتلی فکس بفرستید پس ازبرداشتن گوشی توسط تلفنچی بااین پاسخ هاروبروشوید.

فکس دراتاق مدیریت است ما دسترسی نداریم استارت کنیم .

فکس خراب است .

فکس کاغذ ندارد .،

ساعت … تلفن کنید یا مراجعه کنید .

فکس برای چه کسی میخواهید بفرستید؟

فکس ازکجا است ؟

دررابطه با چی است ؟

شماچه کسی هستید ؟

اگرفکس درست باشدبعدازاین همه سئوال درنهایت استارت فکس زده میشودو بایدازتلفنچی سئوال کردکه قبل ازاستارت زدن فکس نام شخص راپرسیده بودکه اصلاآشنائی نداشته چه تاثیری کرده که نام راپرسیده ؟ یااینکه این فکس ازکدام شهریا چه محلی رسیده چه تاثیری داشته است ؟ و…

اگربناباشدبرای هرفکس بااینهمه سئوال روبروشوندمعنی فکس چیست؟چرافکس ارسال کنندهمه راتلفنی گفته اندبجای اینهمه سئوال استارت فکس رابزنندهمه سئوال هاراپس ازدریافت فکس متوجه خواهندشد

هنوزبه مسئول تلفن آموزش نداه اند که نبایداین سئوال های بی ربط رابکند که باعث گرفتن وقت وعصبانبت مخاطبین شوند .اگرمدیریت هتلی نمی داندیانمی تواندآموزش نکات ابتدائی و مقدماتی رابه تلفنچی بدهداقلابگوید سیستم فکس راروی اتومات قرار دهند که اینطورباعث نارضایتی مخاطبین نشونداین مسایل اغلب درهمان هتل های اتفاق می افتد که مدیران بمجرد ورود به هتل مستقیم به اتاق مدیریت میروند بدون اینکه یک گشتی دربخشهای هتل بزنندوعلاقمند هستندکه وقت خود رابرای جلسات بیهوده سرگرم کنند،ای کاش این جلسات برای رفع این مشکلات ابتدائی هتل صورت می گرفت این مدیران ناآگاه وبی تجربه که کمتردربخشهای مختلف هتل دیده میشوند هرگز متوجه نمی شوند درهتل چه میگذرد ویاچه گذشته است چه گونه میتوانند رضایت مشتری را جلب نمایند .

مدیر هتل می بایست دایم درحال رفت آمددر بخشهای هتل باشد مدیران هتلی که دائمادرجلسه هستندوفرصتی برای ملاقات با ارباع روجوع ندارد حکایت از بی اطلاعی وبی خبری ازهتل است

یا وقتی به هتلی تلفن کنیدوتلفن ازنوع پاسخگو باشد

اگر با رسپشن کار دارید شماره …

اگر با امور مالی کار دارید شماره …

اگر با کارکنان هتل کار دارید شماره …

اگر با مسافر کار دارید شماره اتاقش را بگیرد

واگر هیج کدام از اینها نبود و نمی دانید صبر کنید تا تلفنچی پاسخ دهد

اگرتلفن کننده فارسی نمی دانست عربی ، انگلیسی ، آلمان زبان بود یا هر زبان دیگرچه تصورمی کند فکرمیکند پیغام گیرتلفن بوده واشتباه گرفته قطعا به هتل دیگرتلفن میکندواتاق رزروخواهد کردآیا نصب تلفن پاسخگوازناآگاهی و بی توجهی وبی تجربه ای مدیرهتل نخواهد بود؟ واصولا تلفنجی برای چه حقوق می گیردوقتی درنهایت باید تلفنچی پاسخگوباشد چراازابتدا جواب ندهد !!!.

نکته دیگر اینکه کارمندی ازهتلی برای یک موسسه خاص یک گواهی بخواهد که مثلا ازتاریخ … تا تاریخ … درهتل مشغول بکاربودوهتل این گواهی را اینطور می نویسد

موسسه محترم …… گواهی می شود آقا یا خانم … از تاریخ … تا تاریخ … دراین هتل در قسمت …. مشغول بکاربوده است واین گواهی برای ارائه به موسسه …. طبق درخواست وی صادرشده وهیچ گونه اعتباری دیگری ندارد

                                                     امضاء

این جمله آخرکه طبق در خواست وی صادر شده هیچ گونه اعتباری ندارد معنی آن چیست ؟ اگر اعتبار ندارد چرا صادر شده است. یا از این گواهی که برای یک موسسه خاص نوشته شده چه سو استفاده ای می شود کرد؟ یا درآن تاریخ این فرددرهتل مشغول بکاربوده یاخیر؟اگرمشغول بکاربوده که گواهی داده اید. واگرمشغول بکارنبوده است که چرا گواهی صادر کرده اید !!

این نوع گواهی صادرکردن ،مورد تعجب نیست ؟ یا نشان از بی ارزش بودن امضاء مدیرت هتل نیست ؟

و نکات دیگر که بطور خلاصه بدون هیچ توضیجی در زیر شرح داده میشود

•هتل های که برای ورود به لابی یا هتل وجهی دریافت می کنند(مدیرهتلی که فرق سینما یا موزه را با لابی هتل نمی داند )

•ورودی پارکینگ هتل تابلو نصب شده که هتل هیچ مسئولیتی درمقابل اتومبیل میهمانان ندارد

•کارکنان هتل دررستورانی که مسافرین استفاده میکند درحال غذاخوردن باشد

 •به درب ورودی هتل تابلو نصب کنند اتاق خالی نداریم سئوال نکنید

•تابلو اینکه عکس برداری در هتل یا رستوران ممنوع است

•واردهتل شویدرسپشنیت پشت میزرسپشن مشغول خوردن ساندویچ آنهم پیاز دارباشد

•واردهتل میشوید رسپشنیست با دوستانش مشغول تلفن صحبت کردن باشد ومیهمان خسته باید صبر کند تا تلفن تمام شود که پاسخ دهد آیا اتاق خالی دارند یا خیر ؟

•پشت میز رسپشن هتل میز و صندلی تحریر برای کارکنان قرار داده باشد که کارکنان رسپشن در حال نشسته باشند

•روی توالت فرنگی اتاق قبل از اینکه حتی سیفون توالت را کشیده باشند کاغذ مخصوص ضد عفونی شده را روی درب توالت زده اند

•اتاق هتل رادراختیارشما قرارداده اند وقتی میخواهید دوش بگیرید یا دستتان را بشوئید فاضل آب گیراست

•پرده اتاق را نمی توانید کنار بزنید چون از چوب پرده خارج شده

•وارد حمام اتاق میشود لامپ حمام سوخته است

•در ب یخچال اتاق را بازمیکنیدرغبت نمی کنیدچیزی داخل یخچال بگدارید

•کارکنان هتل ورستوران با دمپائی رفت آمدکنند وپذیرای شما باشند

• در هتلی اتاق رزرو کنید به شما روی یک کاغذ پاره رسید بیعانه را بدهند

•وقتی صاحب هتلی چای بخواهد سفارش دهد نام گارسن را بلند صدا کند و بگوید برو ۳ تا چای تمیــــز بیآور!!!

•لیوان آب که برای شما آورده اند شسته نشده است زیراهنوزمارک کاغذی لیوان روی آن را که دراثرشستن پاک میشودرا مشاهده میکنید

•وقتی رستوران هتلی بوفه برای صبجانه و یا ناهارقرارداده است ولی اگر میهمانی آخروقت برسد ظروف خوراکی خالی است بسیاری از خوراکی ها که اول وقت روی بوفه بوده آخروقت ازآنها خبری نیست ولی مهمانان اول وقت یا آنها که آخروقت برای صرف ناهاریا صبحانه رفته اند همه یک مبلغی را پرداخته اند .

•وارد اتاق هتل که می شوید جا کفشی قرار داده اند

•مدیرهتلی که همیشه دردسترس نباشید وشانس حرف زدن را به همه سطوح کارکنان هتل ندهد.(دراتاق مدیرهتل برای افراد بسته باشد )

•هتلی که کارمندان ، پشت سرافراد،میهمانان و یا همکاران بدگویی کنند.

•کارکنان یا مدیریت هتل به نحوه پوشش و ظاهر خود اهمیتی ندهند

•روی میزرسپشن را یک سوراخ طراحی کرده باشند که مسافرین موقع خروج از هتل کلید رادراین محل بیآندازید . زیرارسپشنیست حال و حوصله گفتن صبح بخیر یا عصربخیررا به مسافرین ندارد

•رسپشنیست بدون کت با پیراهن پشت میز رسپشن در حال انجام وظیفه باشد .

•تلفن چی یا رسپشنیست تلفنی را وصل به اتاق کرده ومیهمان در اتاق نیست در این حال تلفن چی هم روی خط نمی آید که مخاطب متوجه شود که تلفن چی در حال پیگیری است

•دررستوران یخی که روی میزگذاشته آنقدربزرگ است که درلیوان جانمی شود.

•دستشوئی وتوالتهاآنقدرکثیف است که شما رغبت نمی کنید دست به در دستشوئی بزنید .

•دردستشوئی ها صابون مایع نیست یا اگرهست آنقدرکثیف است که رغبت نمی کنید دستانتان را بشوئید

این ها وصدها اتفاقاتی است که درهتل ها مسافرین شاهد بوده اند که بطورخیلی خلاصه برای اطلاع درسایت علمی هتلداری ایران قرارداده شد که مدیران هتل توجه بیشتری به این نکات داشته باشند


7_6_11.gifامروزه با توجه به رواج روز افزون مسافرت و توسعه دامنه سیاحت و جهانگردی، علاوه بر این که هتلداران و علاقمندان به هتلداری بر تعداد و گنجایش هتلها افزوده و به راههای گوناگون و شیوه های خاصی وسایل رفاه وآسایش و استراحت میهمانان و مسافران را فراهم می نمایند مرتباً نیزدرصددایجادوسایل رفاهی جدید هستند و به شیوه های مختلف می کوشند دراطراف وجوانب این کار پدیده های تازه ای ارائه دهند تا بر مشکلات طرق مسافرت نیز غلبه کرده و آن را عملاً به صورت مطلوب ودلچسب و لذت بخش در آورند . از جمله این که هتلهایی ایجاد کرده اند که روی چرخها قرار دارد و دارای ۱۸ متر طول و ۵/۲ مترعرض ۴ متر ارتفاع می باشد.ظرفیت هریک از این هتلها عبارت است از ۸ آپارتمان دو نفره که چهار آپارتمان آن نسبتاً بزرگ و چهار دستگاه دیگر اندکی کوچکتر است . و هرکدام از آپارتمانها دارای حمام آب سرد و گرم، توالت، وسایل نشستن برای چهارتن، دو یا سه تخت برای خواب، رادیو، تلویزیون ، کمد جالباسی ، اشکاف، تهویه مطبوع و میزی در وسط می باشد. قسمت مجزایی هم دارد که چنانچه مسافری در آپارتمان خود صبحانه یا غذا نخورده باشد از این قسمت با داشتن صندلیهای راحت استفاده کند . سقف این قسمت شیشه ای است و می تواند مسافران را از مناظر دیدنی بهره مند سازد. ایجاد این نوع هتلها به سبکی که گفته شد و به کار گرفتن آن در جهت رفاه و آسایش میهمانان و مسافران ، این اصل را ممکن ساخته است که آژانسهای مسافرتی از همان آغاز ورود مسافر، دو مساَله اقامت در هتل و حرکت بسوی مقصد را تواماً انجام داده باشند. و بدان وسیله به زمینه هتلداری و سیاحت، رواج بیشتری بدهند و این امر بسیار جالب توجه و موجب خرسندی و رضایت خاطر مسافران است که در هتلی با همه وسایل و امکانات زندگی بنشینند و به موقع بخوابند یا استراحت کنند و ضمناً به سوی شهر دلخواه خود عزیمت نمایند. به عبارت دیگر کاروانی با سیر وسیاحت و استفاده از امکانات یک هتل مجهز و فارغ از رنج و زحمت سفر و یافتن محل اقامت، با خود هتل سیار حرکت می کند و هر کجا هم قصد ماندن داشته باشد می تواند توقّف نماید. این قبیل هتلها علاوه بر موضوع مسافرت، در موارد لزوم ، می توانند به عنوان بیمارستان سیّار برای کمک به آسیب دیدگان وقایع و اتفاقّات و حوادث غیر مترقبه، مورد استفاده قرار گیرند

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۱/۱۳
  • ۱۶۲ نمایش
  • هادی عربی گل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی