راهنمای جامع بازاریابی برای هتلها (روشهای جذب مشتری)
رمز موفقیت یک هتل و جذب مسافران بیشتر، بازاریابی است. بازاریابی هتل مجموعهای از مباحث، مهارتها و استراتژیهای مهمی است که هتلداران باید از آنها آگاه باشند و همچنین تسلط خوبی نیز بر روی آنها داشته باشند.
یک برنامه بازاریابی موثر برای هتلها باید به گونهای باشد که مهمانان بالقوه و مشتریان تحت تأثیر برند شما قرار بگیرند تا هتل شما برای سفر خود انتخاب نمایند. مسیر خرید مسافران در حال حاضر بسیار گسترده است و به همین دلیل هتلها باید تمرکز خود را بر روی افرادی که میخواهند در شبکه خود داشته باشند، بیشتر کنند.
این مطلب به شما کمک میکند تا دستهبندیهای مختلف بازاریابی هتل را درک کنید. اطلاعات و مثالهایی که در این مطلب میخوانید درک روشنی به شما خواهد داد. در نتیجه میتوانید یک گام مهم به جلو بردارید و از رقبای خود پیشی بگیرید. بنابراین قبل از اینکه رقبا فرصت را پیدا کنند، شما میتوانید مهمانان احتمالی را جذب نمایید.
نکاتی مهم در بازاریابی هتل
هنگام تهیه یک برنامه بازاریابی برای هتل موارد زیادی وجود دارد که باید آنهارا مدنظر داشته باشید.
در نظر گرفتن فرصتها، پیدا کردن کانالهای آفلاین مفید و دردسترس، اولویت بندی کانالهای آنلاین، استفاده بهینه از ابزارها، تجزیه و تحلیل نتایج و مواردی از این قبیل همگی جزو نکاتی است که باید مورد بررسی قرار دهید.
اما قبل از هر کاری شما بهعنوان مدیر هتل یا مدیر بازاریابی هتل باید دو تصمیم مهم را تجزیهوتحلیل کنید:
- پیام برند شما
- بازار هدف اصلی شما
اگر نمیدانید مخاطب شما کیست و لحن برندتان چیست، بعید به نظر میرسد که کسبوکار پر رونقی داشته باشید. تمرکز بر روی پیام برند و بازار هدف اصلی به شما کمک میکند تا استراتژی مناسبی را برای هتل آماده کنید.
برای مثال در صورتیکه هتل شما کاملا مدرن است باید برنامه بازاریابی خود را برای مسافران و زوجهای جوان در نظر بگیرید. البته عوامل دیگری نظیر موقعیت هتل، اندازه هتل، میزان بودجه هتل، میزان بودجه مسافران و هدف آنها از سفر نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.
به همین دلیل شما باید بازار هدف خود را بشناسید تا استراتژی بازاریابی خود را بسازید و متناسب با آن پیامهای خود را برای مشتریان بالقوه طراحی کنید.
انواع مسافران
- جویندگان ارزش: این دسته از مسافران قصد دارند به بهترین نحو ممکن از سفر خود لذت ببرند. این افراد معمولا با کودکان خردسال خود سفر میکنند، درآمد متوسطی دارند و سن آنها بین ۲۵ تا ۳۴ سال است. آنها به نظرات مسافران قبلی اعتماد میکنند و معمولا قبل از سفر با استفاده از گوشی هوشمند خود تحقیقات زیادی را انجام میدهند.
- مسافران لاکژری: مسافران لاکژری بیشتر بر روی تفریح و لذت خود تمرکز دارند و همچنین برای دستیابی به آن حاضرند هزینه زیادی را نیز صرف کنند. مسافران لاکژری معمولا زوجهای ۲۵ تا ۴۹ سالهای هستند که میخواهند در شهرهای گرم و ساحلی بیشتر اقامت داشته باشند. این دسته از مسافران نیز قبل از سفر تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام میدهند.
- مسافران اجتماعی: مسافران اجتماعی بیشتر بر روی تعامل با دیگران تمرکز دارند. بههمین دلیل اکثرا بهصورت گروهی از دوستان یا افراد خانواده سفر میکنند. گروه این دسته از مسافران احتمالا شامل کودکان نیز باشد. بنابراین پرستاری و خدمات مربوط به کودکان آنهارا خوشحال خواهد کرد. از نظر درآمد نیز میتوان این دسته از افراد را با درآمد متوسط تا بالا درنظر گرفت. گروه سنی این دسته از مسافران نیز ۲۵ تا ۴۹ سال است که اعتماد زیادی به تجربه دیگر مسافران دارند.
- مسافران مستقل: این دسته از مسافران که به تنهایی سفر میکنند تمایل دارند کنترل زیادی روی سفر خود داشته باشند. این افراد به دنبال ماجراجویی و تجربه جدید دارند. مسافران مستقل نسبتا جوان هستند و درآمد کم یا گاهی اوقات زیادی دارند. تجربههای خود را با دیگران به اشتراک میگذارند و در شبکههای اجتماعی نیز فعال هستند.
- محققان: این دسته از مسافران نه تنها در مورد مقصد و محل اقامت بلکه در مورد رستوران و فعالیتهای دیگر نیز بهخوبی تحقیق میکنند. درآمد بالایی دارند و معمولا زوجهایی ۲۵ تا ۴۹ ساله هستند. آنها برای سفر خود از تجربه سایر مشتریان و مسافران استفاده میکنند.
- مسافران همیشگی: مسافران همیشگی مقصدی مشخص برای راحتی و کسب آرامش خود انتخاب میکنند. معمولا در گروه سنی ۳۵ تا ۶۴ سال قرار دارند و جزو افراد کم درآمد نیز محسوب میشوند. مسافران همیشگی بیشتر مرد هستند.
با بررسی انواع مسافران، تعیین پیام برند و بازار هدف خود میتوانید این بار روی برنامه بازاریابی هتل تمرکز داشته باشید تا هتل خود را به یک گزینه رزرو و قابل مشاهده برای مسافران تبدیل کنید.
بازاریابی دیجیتال برای هتل
در دنیای مدرن بازاریابی دیجیتال هتل چیزی است که هیچ کس نمیتواند آنرا انکار کند. رسانههای دیجیتال در زندگی روزمره مسافران نفوذ کردهاند و در حال حاضر تقریبا تمامی افراد از طریق گوشیهای هوشمند خود در حال تعامل هستند.
بنابراین طبیعی است که هنگام تعطیلات یا برنامهریزی برای یک سفر کاری از گوشی همراهشان برای تحقیق و رزرو استفاده کنند. گزارشها نشان میدهد که تقریبا ۶۰ درصد رزروها بهصورت آنلاین انجام میشود.
این رقم نشان میدهد که اگر استراتژی بازاریابی دیجیتال برای جذب مهمان نداشته باشید، خطر بزرگی شما را تهدید میکند.
یکی از دلایلی که مردم از منابع آنلاین و تکنولوژی استفاده میکنند این است که این ابزارها منجر به تسریع کار یا تجربه آنها میشود. به همین دلیل داشتن یک وبسایت آنلاین و حضور پر رنگ در شبکههای اجتماعی ضروری است.
به دلیل وجود بسترهای مختلف در رسانههای دیجیتال، بازاریابان میتوانند خلاقیت بیشتری را به خرج دهند تا بتوانند با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار نمایند. این راهکار ممکن است تنها راه دسترسی به مشتریان در سایر نقاط جهان یا بازارهای خاص باشد.
برخی از مسافران درگیر عکسهای زیبا میشوند و برخی دیگر نیز دیدن فیلمهایی جذاب را ترجیح میدهند. از طرفی ممکن است برخی از افراد نیز به محتواهای متنی علاقه بیشتری داشته باشند. بنابراین شما باید از طریق محتواهای متنوع راهی برای برقراری ارتباط با مخاطب خود ایجاد کنید.
انواع بازاریابی آنلاین هتل
بازاریابی هتلها در حال حاضر بیشتر به صورت آنلاین انجام میشود. دلیل این امر نیز این است که مشتریان دیگر مجبور نیستند به تبلیغات آفلاین نظیر بیلبوردها، پوسترها، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی اعتماد کنند.
در گذشته تبلیغات و بازاریابی برای هتلها سادهتر بود اما در سالهای اخیر پیچیدگیهای جدیدی رخ داده است.
در ابتدا تنها مفهوم تبلیغات آنلاین هتل شکل گرفت اما در حال حاضر هزاران گزینه و استراتژی به وجود آمد. به همین دلیل ممکن است یک روش درست برای تبلیغات در کانالهای مختلف وجود نداشته باشد. اما مطمئنا هر هتل میتوانند در مورد موقعیت خود توصیههایی را ارائه دهد تا مهمانان بیشتری را جذب کند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی هتل
امروزه شبکههای اجتماعی تأثیر زیادی بر روی زندگی روزمره مشتریان دارد. از این رو فرصت خوبی را برای هتلها فراهم میکنند تا بتوانند مهمانان بالقوه خود را جلب کنند.
دنبال کردن پستهای شبکههای اجتماعی امروزه برای اکثر افراد به بخشی از زندگی روزمره آنها تبدیل شده است.
بدیهی است که هر مطلبی آنهارا درگیر نمیکند اما محتواهای مربوط به سفر احتمالا برای آنها جذاب خواهد بود.
علاوهبر این رسانههای اجتماعی در توزیع محتوا نیز به شما کمک میکند و استفاده از آنها در استراتژی بازاریابی هتل و هدف گذاری بسیار ارزشمند خواهد بود.
در ادامه تولید محتوا برای هتل در رسانههای اجتماعی را بیشتر بررسی خواهیم کرد.
بازاریابی در فیسبوک برای هتلها
تعامل با مسافران در فیسبوک هرگز آسان نیست.
این آمار را در نظر بگیرید:
- ۵۲ درصد از کاربران شبکههای اجتماعی معتقدند که عکسهای دوستانشان به آنها انگیزه سفر کردن میبخشد.
- ۷۶ درصد از کاربران عکس تعطیلات خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند.
- ۵۵ درصد از صفحات لایک شده مربوط به سفر بود.
- در ۶۹ درصد از تبلیغاتها از عکس استفاده شده بود.
- در ۱۸ درصد از تبلیغاتها از ویدیو استفاده شده بود.
بنابراین قبل از تأثیر گذاشتن بر روی مسافران در فیسبوک باید بر روی افزایش تعداد فالورها تمرکز داشته باشید. با استفاده از تبلیغات پولی میتوانید در مدت زمان کمتری مخاطبان بیشتری جذب کنید. اما تا حد امکان سعی کنید مخاطبان خود را به صورت ارگانیک رشد دهید.
برای دریافت لایک بیشتر از طریق ترافیک ارگانیک میتوانید موارد زیر را در فیسبوک هتل انجام دهید:
- دعوت از مخاطبان و دوستان خود
احتمالا شما هم در بین دوستان و اطرافیان خود افرادی را میشناسید که میتوانند از شما حمایت کنند. بنابراین از آنها بخواهید که به پروفایل هتل شما در فیسبوک بپیوندند و از شما حمایت کنند.
- از علامت گذاری استفاده کنید!
با قرار دادن نمایشگرهای کوچک بر روی میز یا اتاق مهمانان از آنها بخواهید که فیسبوک شما را دنبال کنند.
حتی چیزی به اندازه یک قهوه رایگان نیز مهمانان را ترغیب میکند که از صفحه شما بازدید کنند. بنابراین با ایجاد مسابقات متنوع فرصتی به آنها میدهید که به پستهای شما نگاه کنند و در صورت تمایل صفحه شما را دنبال نمایند.
- محتواهای باکیفیتی را بهصورت مداوم ارسال کنید
از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید: ۸۰ درصد از پستها مربوط به منطقه محلی باشد و تنها ۲۰ درصد از پستها مربوط به خود هتل باشد.
- صفحه خود را در سایر شبکههای اجتماعی ارتقاء دهید
اگر اینستاگرام، توییتر یا هر پروفایل دیگری که در شبکههای اجتماعی دارید از آن برای هدایت مخاطبان به سمت صفحه فیسبوک خود استفاده نمایید.
- پروفایل خود را با اطلاعات قابل جستجو تکمیل کنید
اضافه کردن اطلاعات قابل جستجو به پروفایل هتل منجر به بهینه سازی صفحه شما خواهد شد. بنابراین با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط میتوانید در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب نمایید.
زمانیکه مخاطب شما فرم تماس با شما یا هر نوع فرم دیگری را پر میکند، با استفاده از یک پیام از آنها تشکر کنید و از آنها بخواهید که به صفحه فیسبوک شما بپیوندند.
- در پستهایی که کسبوکار شما را منشن میکنند تعامل داشته باشید
اگر کسبوکار یا سازمانی در یکی از پستهای فیسبوک، هتل شما را منشن کرد، از او تشکر کنید و یک مکالمه را با آنها شروع نماید. این کار منجر به ایجاد یک ذهنیت خوب خواهد شد.
یکی دیگر از راهکارهایی که میتوانید از آن استفاده نمایید، تبلیغات به کمک ادنتورک هاست، به تبلیغ دهندگان این امکان را میدهد تا با کاربرانی که هنوز به مشتری تبدیل نشدهاند، ارتباط برقرار کنند. مسافران از طریق مرورگر خود سایتهای مختلفی را دنبال میکنند که در این سایتها میتوان تبلیغات هتل شما را نشان داد.
تبلیغات ادنتورکها، هتل شما در دسترس افرادی قرار میدهد که قصد سفر دارند.
در حالت کلی روی این پنج مرحله تمرکز داشته باشید:
- جامعه هدف خود را به درستی تعریف کنید.
- از محتوای مناسب برای مخاطب خود استفاده نمایید.
- رقبای خود را دنبال کنید.
- از ابزارهای هدفگیری مجدد (ریتارگتینگ) استفاده نمایید.
- لیدهای باکیفیتی ایجاد نمایید.
اما چگونه میتوان رزرو مستقیم هتل از طریق فیسبوک را افزایش داد؟
برای اینکه ابتدا از استراتژیهای دهان به دهان استفاده کنید. حتی اگر تنها یک مسافر تجربه خوبی کسب نماید و هتل شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد، ممکن است تأثیر زیادی بر روی درآمد شما داشته باشد.
بنابراین سعی کنید مشتری را تحت تأثیر خدمات خود قرار دهید.
همچنین با ایجاد صفحاتی همچون باشگاه مشتریان نیز میتوانید مشتریان جدیدی جذب نمایید. شما میتوانید تبلیغات و پروموشنهای خود را تنها در اختیار اعضای باشگاه مشتریان خود قرار دهید.
علاوهبر این باید برای هتل خود یک راهنمای مسافر نیز ایجاد نمایید. راهنمای شما باید دربرگیرنده موارد زیر باشد:
- نظرات مشتریان
- نکاتی برای سفر
- لیستی از رویدادهای محلی در حال اجرا
- تصاویر و فیلمهای جذاب برای جلب توجه
برای ایجاد رزرو مستقیم از طریق فیسبوک باید راهکاری برای رزرو فوری در اختیار مشتری قرار دهید. با استفاده از موتور رزرو آنلاین و اتصال آن به صفحه فیسبوک، کاربران میتوانند رزرو خود را به سرعت ثبت نمایند. همچنین در تبلیغات و پستهای خود نیز از دعوت به اقدام (Call To Action) استفاده کنید و مشتری را برای رزرو فوری ترغیب نمایید.
در نهایت به یاد داشته باشید که شما باید با فالورهای وفادار خود تعامل زیادی داشته باشید و به آنها پاداش دهید. همچنین به تمام بازخوردهای مثبت و منفی نیز پاسخ دهید.
از لحنی مودبانه برای جواب دادن به مشتری استفاده نمایید.
بازاریابی در اینستاگرام برای هتلها
اینستاگرام در حال حاضر یکی از تأثیرگذارترین پلفترمهاست. اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد و همین امر فرصت خوبی را در اختیار هتلداران قرار میدهد.
خبر خوب برای هتلداران این است که اینستاگرام در بین اکثر مسافران محبوب است و این کار را برای هتلداران راحتتر خواهد کرد.
اما ببینیم که اینستاگرام چه قابلیتهایی برای بازاریابی دارد:
- امکان تبلیغات برای برندها
در حال حاضر بسیاری از تبلیغهای گسترده در اینستاگرام اجرا میشوند. دکمههایی نظیر تماس، ایمیل و دریافت آدرس که در پروفایل هتل قابل فعالسازی است کار را برای مخاطب شما راحتتر خواهد کرد. همچنین مشتری از طریق دایرکت نیز میتوانند سوالات خود را با هتل شما در میان بگذارد.
- الگوریتم فید به سبک فیسبوک
در گذشته پستهایی که در فید اینستاگرام مشاهده میشد تنها بر اساس زمان آپلود نمایش داده میشدند. اما در حال حاضر اینستاگرام الگوریتم پیچیدهای برای تعیین محتوای کاربرپسند دارد.
پستها در حال حاضر به شرح زیر در فید ظاهر میشوند:
- میزان محبوبیت محتوا
- رابطه شما با فرد ارسالی
- به موقع بودن پست
بنابراین در صورتیکه هتلها بتوانند محتوایی کاربرپسند و باکیفیت تولید کنند میتوانند محبوبیت خوبی در اینستاگرام به دست آورند.
محبوبیت اینستاگرام
بیشتر افرادی که از اینستاگرام استفاده میکنند، جوان هستند. اما در حال حاضر مشاهده میشود که محبوبیت این شبکه اجتماعی در میان گروههای سنی دیگر نظیر بزرگسالان و افراد مسن نیز افزایش داشته است.
چند ایده برای تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند در اینستاگرام:
امکانات هتل خود را برجسته کنید
محتوایی را به اشتراک بگذارید که هتل شما را به عنوان یک مکان آرام نشان دهد. همچنین سعی کنید با استفاده از محتواهای جذاب و سرگرم کننده پویایی هتل را به تصویر بکشید و امکانات هتل را برجسته کنید.
به کارمندان خود مأموریت سلفی بدهید!
به پشت صحنه بروید و از پرسنل سخت کوشی که بهترین خدمات را به مهمانان ارائه میدهند، عکس یا یک ویدیو را به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید هنگام معاشرت کارمندان با مهمانان نیز تصاویری را با کسب اجازه از مهمان، در شبکههای اجتماعی قرار دهید. از سلفی نیز غافل نشوید که بسیار پرطرفدار است و به مهمانان گزینهای آسان برای عکاسی و به اشتراک گذاری تصاویر خود میدهد.
از هتل خود فراتر بروید
به اشتراک گذاشتن محتواهایی جذاب در مورد مناظر و جاذبههای توریستی شهر شما قطعا جذابیت زیادی برای مخاطبان خواهد داشت.
از هشتگ استفاده کنید
هشتگها محتواهای شما را قابل جستجو میکنند. آنها در اینستاگرام مهم هستند و استفاده از آنها تأثیر زیادی بر روی دیده شدن محتوای هتل دارد. برای هتل و کمپینهای خود هشتگ ایجاد کنید و از آنها در پستهای خودتان استفاده نمایید.
بازاریابی ویدیویی هتل
حتی بدون بررسی آمار نیز میتوان گفت که ویدیو یکی از محتواهای محبوب در میان مهمانان هتل است. از اینرو بازاریابان هتل باید هنگام ایجاد استراتژی برای جذب رزرو بیشتر، تولید محتوای ویدیویی را جزو اولویت قرار دهند.
یوتیوب و یک میلیارد نفری که ماهانه بیش از شش میلیارد ساعت فیلم تماشا میکنند، میزان محبوبیت ویدیوها را به شما نشان خواهد داد.
انسانها در حالت کلی احساساتی هستند و فیلم بهترین راهکار برای درگیر کردن احساس آنهاست. به خاطر داشته باشید که مردم ۲۰ درصد از آنچه میشنوند، ۳۰ درصد از آنچه میبینند را به یاد میآورند. اما ۷۰ درصد از آنچه که میشنوند و میبینند را به یاد میآورند.
حقایقی در مورد بازاریابی ویدیویی:
- آافزایش ۵۳ درصدی حضور وبسایت در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل
- درگیر کردن مردم و تمایل بیشتر برای به اشتراک گذاری محتوا
- ۲۰ درصد از کاربران متن میخوانند. در حالیکه ۸۰ درصد ویدیو همان محتوا را تماشا میکنند
- ۷۴ درصد از کل ترافیک اینترنت در سال ۲۰۱۷ ویدیویی بود که در سالهای بعد افزایش بیشتری نیز داشت.
- در صورتیکه هتل شما تور ویدیویی داشته باشد احتمال رزرو تا ۶۷ درصد بیشتر خواهد شد.
- نرخ کلیک برای ایمیلهای حاوی ویدیو تا ۹۶ درصد افزایش خواهد داشت.
- ۷۶ درصد از کاربران اجتماعی در صورتی که یک ویدیو (برای مسافران) سرگرم کننده باشد، آنرا به اشتراک میگذارند. ۶۵ درصد از افراد هنگام نگاه کردن به ویدیوها به سفر رفتن و انتخاب مقصد فکر میکنند. ۵۴ درصد از افراد نیز برای انتخاب محل اقامت خود از ویدیو استفاده میکنند.
بنابراین تولید محتوای ارزشمند چیزی بیشتر از به اشتراک گذاشتن یک عکس زیبا است. شما باید پیام واقعی خود را به صورت داستان به مخاطب منتقل کنید.
احساسات نقش عظیمی در تصمیم گیری دارند و شما باید بر روی آن متمرکز شوید تا به مهمانان جدید دسترسی داشته باشید.
بازاریابی موبایلی هتل
گوگل اخیرا اعلام کرده است که تعداد جستجوهای انجام گرفته به وسیله گوشیهای هوشمند با افزایش چشمگیری مواجه بوده است. از اینرو هتلداران باید با استراتژیهای بازاریابی خود سعی کنند مهمانان را از طریق گوشیهای هوشمندشان جذب کنند.
وبسایت هتل باید با گوشیهای هوشمند نیز سازگاری داشته باشد تا بتوان تجربه خوبی را برای کاربر ایجاد کرد.
یک وبسایت خوب و سازگار با موبایل باید شامل موارد زیر باشد:
- کاربران برای دیدن اطلاعات نیازی به بزرگنمایی نداشته باشند.
- متن وبسایت خوانا و تا حد امکان مختصر باشد.
- از Adobe flash استفاده شده باشد.
- یکپارچهسازی با گوگل مپ
- داشتن نوار جستجو و تقویم
- پر شدن خودکار فرمها در صورت مراجعه مجدد
- داشتن طراحی زیبا
- سرعت بالا
- سهولت استفاده
زمانیکه صحبت از رزرو با استفاده از گوشیهای هوشمند میشود، چهار لحظه مهم وجود دارد که هتلداران باید از آن آگاه باشند:
- لحظهای که مشتری قصد رفتن داشته باشد: در استرالیا ۳۸ درصد از بازدیدکنندگان وبسایتهای مسافرتی از طریق موبایل وارد میشوند. زمانیکه بازدید کننده وارد وبسایت میشود، با استفاده از سوالات متداول باید متوجه شوید که فرد به دنبال چه نوع هتلی است. سپس براساس آن پیشنهادات خود را ارائه دهید.
- لحظه ایجاد یک برنامه: هنگامی که مشتری تصمیم میگیرد که برای سفر خود یک برنامه بچیند، اغلب به دنبال پیدا کردن قیمت هتل، تصاویر هتل، طول پرواز و فعالیتهای موجود در مقصد است. اطلاعاتی که با استفاده از تلفن هوشمند در اختیار آنها قرار میگیرد به مسافران کمک میکند تا راحتتر تصمیم بگیرند.
- لحظه رزرو: در این لحظه مسافران هنوز تا حد زیادی تمایلی به اعتماد به دستگاههای تلفن همراه ندارند. شما میتوانید نگرانی آنهارا با امکان لغو رزرو ب تلفن همراه (بدون خسارت) رفع کنید. هرچه بیشتر مراحل رزرو را در تلفن همراه حذف نمایید، کار را برای مشتری آسانتر خواهید کرد.
- لحظه انتظار برای کشف بیشتر: مسافران بعد از شروع سفر نیز به تلفن همراه خود روی میآورند و از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر انتظار دارد که ارائه دهنده خدمات مسافرتی یا هتل اطلاعات مربوطه را به آنها بدهد. اطلاعاتی نظیر آب و هوا، راهنمای حمل و نقل عمومی، نرخ ارز و مواردی از این قبیل.
سئو وبسایت هتل
صفحه اول نتایج موتورهای جستجو بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادهاند. از اینرو بهینه سازی موتور جستجو (سئو) باید جزو اولویتهای بازاریابی هتل باشد.
صفحه اول گوگل مانند یک نبرد رقابتی است و هتل شما باید هر چیزی را به درستی در اختیار مخاطب قرار دهد تا مورد توجه مهمانان احتمالی واقع شود.
گوگل به طور مداوم الگوریتمها و استراتژیهای خود را بهروز میکند و هر یک از وبسایتهای مسافرتی باید دید واضحی از آنچهکه انجام میدهند داشته باشند تا بتوانند از طریق سئو وبسایت، ترافیک بیشتری را به وبسایت برسانند.
در ادامه ۶ راهکار سازگاری با گوگل را بررسی میکنیم:
- برنامهریزی موثر برای استفاده از کلمات کلیدی: برای انجام این کار باید بدانید که نیازها و سوالات مخاطب شما چیست. به این فکر کنید که مسافران هنگام برنامه ریزی برای سفر خود و پیدا کردن هتل در یک منطقه، چه چیزی را در گوگل جستجو میکنند. این راهکار به شما لیستی از کلمات کلیدی میدهد که با استفاده از آنها در محتوای وبسایت میتوانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید.
- یک اکانت گوگل مای بیزینس (Google My Business) ایجاد کنید: گوگل مای بیزینس تمام اطلاعات هتل شما را در زمینههای مناسب بهینه میکند و پیدا کردن هتل شما را برای مسافران آسانتر خواهد کرد. شماره تلفن، آدرس، عکسهای هتل، نقشه هتل و اطلاعاتی از این نظیر را میتوانید از طریق این اکانت در اختیار مسافر قرار دهید.
- از Google Hotel Ads استفاده کنید: Google Hotel Ads یک سرویس پولی و در عین حال موثر برای هتلهاست. زمانیکه هتل شما با استفاده از این سرویس در گوگل و گوگل مپ تبلیغ میشود، به مهمانان این امکان را میدهد تا بلافاصله مراحل رزرو را شروع کنند.
- دنبال کردن تقاضا و دادههای جستجو: حفظ رتبه در موتورهای جستجو نیاز به تداوم استراتژیهای سئو دارد. هتلداران با پیگیری روند جستجو و تقاضا میتوانند تصمیمات هوشمندانهتری درباره محتوای وبسایت خود بگیرند.
- محتوا را یک ضرورت در نظر بگیرید: کیفیت محتوا یکی از فاکتورهای مهم برای الگوریتمهای گوگل است. هرچه یک محتوا باکیفیتتر باشد، احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین مرتبا مطالبی تازه و باکیفیت در وبسایت و شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
همچنین میتوانید یک تور مجازی نیز در وبسایت خود داشته باشید. چنین محتوای کامل و باکیفیتی قطعا بازدیدکنندگان وبسایت شما را تحت تأثیر قرار میدهد. به یاد داشته باشید که هرچه تعداد محتوا، پیوندهای داخلی و خارجی بیشتر باشد، الگوریتمها بیشتر به آن توجه خواهند داشت.
- بررسیهای آنلاین را در اولویت قرار دهید: مسافران قبل از هر کسی به دوستان یا افراد همسن خود اعتماد میکنند. به همین دلیل شما باید نظرات مثبت و منفی در مورد هتل خود را بررسی کنید و به آنها پاسخ دهید. مهمانان میخواهند بدانند که شما به تجربه مهمانان تا چه حد اهمیت میدهید و چقدر تلاش میکنید که خدمات خود را بهبود ببخشید. از این طریق میتوانید جواب بسیاری از سوالات مسافران را در اختیارشان قرار دهید.
در مورد سئو و کسب رتبه وبسایت هتل در گوگل، هیچ راهکار سریعی وجود ندارد. بلکه باید از استراتژیهای مناسبی استفاده کنید و صبر داشته باشید. برای حفظ رتبه در گوگل نیز شما به هوشیاری و بهروزرسانی منظم نیاز خواهید داشت.
به خاطر داشته باشید که برای جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها نیز میتوانید از Google Analytics استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه مسافران چه چیزهایی را جستجو میکنند، کسب کنید.
مزیت استفاده از Google Analytics برای هتل:
- ارزیابی ترافیک کلمات کلیدی
- سنجش میزان بازدید محتوا
- ثبت ترافیک ورودی
- مشخص شدن دستگاه مورد استفاده بازدیدکنندگان
- مشخص شدن منبعی که بیشتری نرخ تبدیل را دارد
بازاریابی ایمیلی هتل
افزایش رقابت در فضای کسبوکارهای آنلاین، نیاز به استراتژیهای بازاریابی متنوع را بیشتر کرده است. امروزه بازاریابان هتل باید در کنار راهکارهای سنتی، کانالهای مختلفی را برای بازاریابی داشته باشند.
بازاریابی ایمیلی یکی از مناسبترین و مقرون بهصرفهترین روشهای دسترسی به مهمانان و افزایش رزرو مستقیم است. تحقیقات نشان میدهد که این نوع بازاریابی بازگشت سرمایه خوبی نیز دارد. به همین دلیل هتلها باید از این راهکار نیز برای بهبود کسبوکارشان استفاده کنند.
اولین قدم در بازاریابی ایمیلی داشتن یک لیست بهینه است. این پایگاه داده بزرگ به شما کمک میکند تا به اهداف تجاری مدنظرتان نزدیکتر شوید.
در ادامه ۷ نکته در مورد بازاریابی ایمیلی برای هتل را بررسی خواهیم کرد:
- مهمانان تکراری را مورد هدف قرار دهید:
جذب مهمانان جدید نسبت به نگهداری مهمانان فعلی نیاز به صرف هزینه ۵ تا ۸ برابری دارد. بنابراین نگهداری مهمانان فعلی راهکاری منطقی و در عین حال کم هزینهتر خواهد بود.
پکیجهای ویژه و مزایای مختلفی را میتوانید به مهمانان قدیمی و فعلی خود ارائه دهید.
- از دورههای اوج سفر استفاده کنید.
مهمانان بیشتر در دورههای اوج سفر به دنبال پیدا کردن اتاق هستند. بنابراین هنگام نزدیک شدن به تعطیلات میتوانید با ارسال ایمیل با مضمون تعطیلات، تخفیفهای ویژه یا هر مزیت دیگری آنهارا بیشتر ترغیب کنید. برای ارسال ایمیلهای فصلی هدفمند میتوانید از اطلاعات سیستم مدیریت هتل یا همان PMS استفاده کنید.
- به یاد داشته باشید که دادههای مشتری یک کلید است
زمانیکه مشتری بهصورت آنلاین اتاق رزرو میکند، اطلاعاتی نظیر نام، شماره تماس و ایمیل خود را ثبت میکند. جمع آوری این دادهها و استفاده از آن برای پیگیری به موقع مشتری، تأثیر زیادی بر روی بهبود کسبوکارتان خواهد داشت. بنابراین فراموش نکنید که پیشنهادات لحظهای، تخفیفات ویژه و مواردی از این قبیل را برای مشتری ایمیل کنید.
هر یک از ایمیلها باید شخصیسازی شوند و هنگام ارسال توجه داشته باشید که مشتری در کدام منطقه زمانی زندگی میکند. برای مثال تحقیقات نشان میدهد که ایمیلهای ارسالی در روز جمعه، بیشتری میزان کلیک را دارد. روزها و ساعتهای مختلفی را برای یافتن بیشترین میزان تأثیر امتحان کنید.
- از موضوعات کوتاه و مستقیم استفاده کنید
شما زمان زیادی برای جلب توجه مخاطب ندارید. بنابراین یک ایمیل جذاب کوتاه است و مزایا را بهصورت مستقیم و کاملا واضح توضیح میدهد.
- از تصاویر زیبا استفاده کنید
تصاویره خیره کننده هتل و مقصد میتواند منجر به افزایش تعامل و تمرکز روی محتوای شما شود.
- دعوت به اقدام داشته باشید.
تأثیرگذارترین ایمیلهای بازاریابی خواننده را بهگونهای درگیر و تشویق میکنند که اقدام گفته شده در انتهای ایمیل را انجام دهند.
مثالهایی از دعوت به اقدام:
- دعوت به رزرو مستقیم در وبسایت و دریافت مشوقی در ازای آن
- درخواست برای بازخورد و دریافت تخفیف یا فرصت برنده شدن در یک مسابقه
- پیشنهادات و جوایزی که مهمانان را برای رزرو فوری تشویق میکند
- یک دعوت به اقدام دوستانه به همراه یک پیام شخصی
ایمیل مارکتینگ باید بخشی مهم از استراتژی بازاریابی کلی هتل شما باشد. به یاد داشته باشید که با هر ایمیل شما در حال ایجاد یک ارتباط با مشتری خود هستید. زمانیکه شما برای ایجاد چنین ارتباطی وقت میگذارید، مشتری احساس خوبی خواهد داشت چون این شما هستید که برای آنها ارزش قائل میشود. بنابراین احتمال رزرو تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
منبع: سایتمایندر میلرل