هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

سخنوری چیست؟ آموزش فن بیان ،سخنرانی و سخنوری-

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۳ ق.ظ

سخنوری چیست؟ آموزش فن بیان ،سخنرانی و سخنوری

 

نام دیگر سخنوری در حقیقت همان فن بیان است .  سخنوری یعنی اینکه گوینده  بتواند به خوبی

صحبت کند و در مخاطبین تأثیر بگذارد.  هدف از سخنوری این است که مخاطب سخن گوینده را بپذیرد و

مهارتی است که فرد اگر دارا باشد تفاوت قابل ملاحظه ای با اطرافیان خود خواهد داشت و باعث جلب

توجه اطرافیان بهسمت او می شود.

انسان موجودی است اجتماعی و به سبب مراودات اجتماعی گوناگونی که دارد مهم است که سخنور

خوبی باشد

آیا سخنوری ذاتی است؟

.

سخنوری ذاتی نیست و مانند سخنرانی یک مهارت آموختنی است . مختص فردی با جایگاه یا موقعیت

خاص نیست و هرکسی می تواند آن را یاد بگیرد. اگر شما نگران نداشتن مهارت سخنوری هستید باید

زمانی را صرف تمرین برای کسب این مهارت اختصاص دهید . سخنوری فقط این نیست که من چه بگویم

بلکه علاوه بر آن باید تمرین کنم که چطور بگویم ..توجه به داشتن لحن و ریتم در کلام هم یکی از پارامتر

های مهم در سخنور خوب شدن است.

گام اول سخنوری: چه بگویم؟

.

یکی از مهمترین نکات در بحث سخنوری این است که ما از کلمات واضح استفاده کنیم نه لزماً کلمات دشوار

که مخاطبان متوجه صحبت ما نشوند. البته ما همواره باید تلاش کنیم که کلمات جدید را وارد صحبت های

روزمره مان بکنیم و به عبارتی دایره واژگان خود را گسترش دهیم. به مقاله ای که در این زمینه در سایت

موجود است مراجعه کنید .

.

این مقاله را هم بخوانید: گسترش دایره لغات

.

گام دوم سخنوری: حداقل استفاده از جا پر کن ها و تکیه کلام ها

.

استفاده از جا پرکن ها مثل اوم، عه، آ  و.و یا استفاده از تکیه کلام هایی مثل درواقع، بنابراین، مثلاً،‌عرضم

به حضور شما و از اثربخشی کلام می کاهد. برای اینکه کمتر از این جا پرکن ها یا تکیه کلام ها استفاده

کنیم می توانیم از کش استفاده کنیم به این صورت که کش را در مچ دست بیندازیم و هر وقت که از آن

تکیه کلام یا جاپرکن استفاده کردیم کش را می کشیم تا یک ضربه ای آرام به مچ دستمان بخورد .

در حقیقت با کش ذهن خودمان را شرطی می کنیم که اگر از آنها استفاده کنم این ضربه به دست من

می خورد. در هنگام مکث به جای استفاده از جا پرکن ها و تکیه کلام ها سکوت کنید! بله سکوت بهتر از

استفاده از جاپرکن هاست.

دقیقا به آنچه می خواهید بگوئید پیش از آنکه بگویید، فکر کنید تا به این پرکننده ها نیاز نباشد.

گام سوم سخنوری: تلفظ و ادای کامل واژه ها 

.

چند وقت پیش در کلاس فن بیان یکی از شرکت کننده ها آمد نزد من و از من پرسید که ایراد بیان من

کجاست..یکی از بارزترین ایرادات در بیان او جویده شدن ( ادا نکردن) تعدادی از حروف بود . مثلاً وقتی

می خواست بگوید دقیقاً می گفت دییقاًیعنی “ق” اول تلفظ نمی شد . یا هنگام گفتن کلمه “پشت سر

هم” می گفت ” پش سرهم” یعنی “ت” دوم ادا  نمی شد. پس باید در هنگام صحبت کردن دقت کنیم  که

حروف و کلمات بدون لهجه  و کامل ادا شوند. مقاله لهجه ر امطالعه کنید.

.

این مقاله را هم بخوانید: کنترل لهجه

.

گام چهارم سخنوری:فکر کردن قبل از حرف زدن

.

قبل از حرف زدن به صحبت های خود فکر کنید. مخصوصاً‌ اگر جلسه یا سخنرانی شما خیلی رسمی و

جدی است که در این صورت حتماً یادداشت برداری کنید و به  پاسخ سئوالات احتمالی هم فکر کنید.

فقط باید مراقب این موضوع باشید که صحبت شما خیلی کتابی و رسمی هم نباشد که مخاطبین نتوانند

ارتباط خوب را با شما برقرار کنند.

گام پنجم سخنوری: با اعتماد به نفس صحبت کنید

.

آیا تا به حال دقت کردید که افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند چقدر سخنور و جذاب تر به نظر

می رسند؟؟ اگر هنگام صحبت کردن یا سخنرانی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید یا حداقل وانمود

کنید که اعتماد به نفس بالایی دارید این احساس شما به شدت روی مخاطبان شما تاثیر مثبت می گذارد.

  زمانی که در کلاس های فن بیان در حال تمرین هستیم به وضوح مسئله خجالت و عدم اعتماد به نفس را

در برخی از شرکت کننده ها می بینم . همین خجالت و عدم اعتماد به نفس کافی مانع از این می شود که

افراد بتوانند خود را رها کنند و با کمال راحت صحبت کنند .

گام ششم سخنوری: شمرده شمرده صحبت کنید.سرعت کلام تان نباید زیاد باشد

.

سرعت صحبت کردن خود را کاهش دهید. صحبت کرن سریع القا کننده حس استرس و نگرانی و حتی آماده

نبودن سخنران و گوینده است. وقتی شما درباره موضوعی نگرانی دارید به صورت طبیعی سرعت صحبت

کردن شما زیاد می شود. این عکس العمل طبیعی بدن باعث می شود که اینطور به نظر برسد که شما

استرس دارید و از حرفه ای بودنتان کم می شود. پس سرعت کلامتان را کاهش دهید . آرام صحبت کردن از

تند و سریع بدون وقفه صحبت کردن بهتر است.

گام هفتم سخنوری: زیاد مطالعه کنید و الگوبرداری کنید

.

سعی کنید زیاد مطالعه کنید. مطالعه زیاد نه تنها باعث گسترش دایره لغات ما می شود بلکه میزان دانش و

مطالعه ما روی صحبت کردنمان،‌نحوه معرفی خودمان، نحوه ارتباط برقرار کردنمان با دیگران و .تأثیر

می گذارد. در بین سخنوران و سخنرانان بزرگ ( مثل دکتر علیرضا آزمندیان و..) افرادی را الگو قرار دهید

ببینید که چطور از واژگان برای برقراری ارتباط عالی تر استفاده می کنند

گام هشتم سخنوری: تمرین مقابل آینه 

.

تمرین مقابل آینه برای تبدیل شدن به یک سخنور خوب بسیار مفید است. یکی از پارامترهای سخنوری

داشتن زبان بدن خوب است . زبان بدن شامل حرکات دست، حالات چهره، طرز ایستادن و راه رفتن، طرز

صحبت کردن ورا می توانیم در مورد خودمان بررسی کنیم. وقتی در مقابل آینه می ایستیم و به دقت رفتار

و زبان بدن خودمان را بررسی می کنیم در این حالت اگر موردی نیاز به تغییر و بهبود داشت آن را اصلاح

می کنیم. اگر در این حالت بتوانید از خودتان فیلم هم بگیرید بسیار می تواند کمک کننده باشد

گام نهم سخنوری: ارتباط چشمی

.

پیام شما به جایی انتقال پیدا می کند که نگاه شما آن را هدایت می کند .  یکی از مؤثرترین راههای

برقراری ارتباط چه ارتباطات دو نفره چه  در سخنرانی ها و در جلسات ارتباط چشمی است . یک ارتباط

چشمی منظم با همه حضار که نشاندهنده این است که سخنران برای هوا یا برای خودش سخنرانی

نمی کند بلکه برایش مهم است که مخاطبین به صحبت های او کامل گوش کنند.بسیاری از افراد هنگام

صحبت ارتباط چشمی اثربخشی برقرار نمی کنند یا تنها به یک نفر یا یک سمت نگاه می کنند یا اینکه به

سقف یا اینور و آنور نگاه می کنند

گام دهم سخنوری: گوش دادن مؤثر

.

یکی از مهارتهای مهم ارتباطی که همانند سخنرانی باید آموخته شود مهارت گوش دادن مؤثر است .

گوش دادن با شنیدن فرق دارد. همین الان به صداهای اطرافتان توجه کنید شما بدون اینکه به این صداها

توجه کنید از صبح تا شب با صداهای زیادی از این قبیل مواجه می شوید.شما این صداها را می شنوید .

اما گوش دادن نیاز به تمرکز دارد و انرژی بیشتری را هم می طلبد. مارک تواین نویسنده معروف آمریکایی

می گوید اگر قرار بود ما دوبرابر مدت زمانی که گوش کنیم صحبت کنیم باید دو دهان و یک گوش داشتیم .

یکی از مهمترین کارهایی که ما برای اثربخشی و همراهی مخاطبمان انجام دهیم دادن حس مهم بودن به

افراد است و زمانی که به صحبت های طرف مقابل گوش می دهیم یعنی اینکه تو انسان مهمی هستی و

من به صحبت های تو گوش می دهم

 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۶/۳۰
  • ۱۱۸۵ نمایش
  • هادی عربی گل

نظرات (۱)

  • تجهیزات پزشکی
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی