شرح وظایف کاپیتان
1- وقتی که کاپیتان از تعداد میهمانان اطلاع حاصل کرد، انان را به سوی میزی هدایت می کند که در اطراف ان، به تعداد میهمانان صندلی قرار دارد زیرا در غیر اینصورت مشکلاتی پیش خواهد آمد. مثلا اگر عده مهمانان دو نفر باشدو آنان را به سوی میزی که دارای شش صندلی است راهنمایی کند از نظر تعدا صندلی در سالن احساس کمبود خواهد شد و جابه جایی بی جهت صندلی ها نیز نوعی زحمت و بی نظمی ایجاد می کند.
2- رفتار مودبانه و احترام امیز نسبت به مهمانان احترام متقابل را در پی خواهد داشت و یکی از علل موفقیت در رستوران درهمین نکته نهفته است.
3- تقسیم کار بین میزبان ها به نحوی که همه میزبان ها به نسبت تقریبا مساوی مشغول کار باشند چنانچه یک قسمت سالن پر از مهمان و مشتری و در نتیجه شلوغ باشد و قسمتهای دیگر خالی بماند و میزبان های آن بیکار بایستند در سرعت عمل و راندمان کار خللی ایجاد خواهد شد.در این موقع کاپیتان باید دقت نماید مشتریان جدید ی را که وارد رستوران می شوند به قسمتی هدایت کند که میزبان های آن قسمت بیکار هستند.
4- چون تقسیم کارمیزهای رستوران بین میزبان ها به عهده او می باشد باید با دقت و تعمق میهمانان معین و شناخته شده را به طرف میزهایی راهنمایی کند که میزبان های ورزیده و مودب و مجرب تری در آنجا مشغول به کار باشند ، تا بهتر از عهده پذیرایی بر آیند
5- در مواقعی که مشتریان مشغول خوردن غذا هستند و میهمانان جدیدی از درب وارد نمی شوند نباید کاپیتان بیکار و بی توجه بایستد بلکه باید جوانب رستوران را زیر نظر بگیرد تا در صورتیکه مشتری به چیزی نیاز داشته باشد و میزبان متوجه نشده ، به میزبان اشاره کند که فلان میز کاری دارد تا بدینوسیله سفارش مهمان انجام پذیرد
6- مراقبت نماید که هر میزبان نزدیک میزهای خود قرار گرفته باشد نه اینکه همه یا عده ای از میزبان ها در گوشه ای جمع شوند و مشغول صحبت گردند
7- میزبان ها نباید میزهای خو د را ترک کنند مگر در مواقع کار وانجام سفارش مشتری
8- قبل از شروع کار رستوران باید به همه میزها و قسمتها سرکشی کند که سرویس ها مرتب و تمیز باشد
9- دقت نماید که لباس میزبان ها نظیف و مرتب واتو شده باشد
10-مانع از آن شود که گارسن ها هنگام کار و تحویل غذا با صدای بلند صحبت کنند
11-منوی غذای هر روز را تایپ و آماده نماید
12- میزهای رزرو شده را مشخص و معین نمایید
13- تحویل رو میزیها ودستمال های سفره برای شستشوبه قسمت لباسشویی وگرفتن مجدد آن به عهده اوست
14- بازدید میزهای کنار رستوران(میزهای استیشن) که تمام لوازم و وسایل مورد نیاز روی آن قرار داده می شود
15- مواظبت نماید که مزبان ها به صحبتهای خصوصی مسافران و مشتریان بگوش نایستند و به عبارت دیگر استراق سمع نکنند.
16- خود نیز با همکاران و میزبان ها بلند صحبت نکند
17- تذکر دهد که میزبان ها وقتی سراغ کاری میروند ولو اینکه عجله دارند از دویدن داخل رستوران خودداری کند
- ۹۷/۰۳/۰۱
- ۲۲۰۱ نمایش