چگونه بک مدیر موفق هتل باشیم ؟
چگونه یک مدیر هتل موفق می شود و چرا بعضی مدیران موفق ترند
مدیربودن برخلاف ظاهر آن کار سادهای نیست به خصوص شغل مدیریت هتل به علت اینکه عقیدهها و خواستهها و سلیقهها و درخواستهای متفاوت و گاه متضاد که هیچ وقت مشابه هم نیستند و اتفاقاتی که هر روز در برابر مدیریت اظهار وجود میکنند با روزهای قبل کاملاً متفاوت است و فشار کاری که به آن وارد میکنند تنشزاست و این مدیر هتل است که باید با بردباری و شکیبائی خود بر تمامی این مشکلات فایق آید.
ویژگیهای یک مدیر موفق
مدیری موفقتر است که با شناخت بیشتر کارکنان و درک اینکه کارکنان چگونه به پستهای خود نگریسته و عمل کردهاند و عکسالعملی که آنها در مقابل اتفاقات نشان میدهند میتوان مدیریت نمود. یکی از ویژگیهای مهم مدیریت شناخت هر چه بیشتر ویژگیهای فردی کارکنان است که مورد شناسائی قرار گرفته باشد که مستلزم برنامهریزی آگاهانه وسعی و تلاش فعالانه است.
نیروی انسانی برای بقا و دوام یک هتل حیاتی هستند یعنی قوه محرکه و گردانندگان کار هتل و مجریان امر پذیرش و پذیرائی میهمانان که وارد هتل میشوند به عبارت دیگر کلیه کارکنان از صدر تا آخر مجموعاً نیروی انسانی هتل را تشکیل میدهند بنابراین مدیریت باید در گزینش نیروی انسانی برای سازماندهی و اداره کردن هتل دقت کافی و لازم را بنماید نیروی انسانی به منزله جانی است که به کالبد هتل دمیده میشود و آن را به گردش و حرکت وامیدارد در نتیجه کارکنان با ارزشترین سرمایه هتل هستند و زمانی تخصص و کاردانی مدیر هتل مشخص میشود که بتواند کارهای جاری هتل را از طریق کارکنان به شایستگی محقق گرداند و مسافرین و کارکنان را راضی و خشنود نگهدارد مشکلات آنها را به نحو مطلوب حل و فصل کند اجازه ندهد تشدید و طولانی گردد و هیچگاه کارمندان را به سخنچینی و غیبت از یکدیگر ترغیب نکند مدیرانی موفقاند که افرادی مناسب برای کارهای مهم کلیدی برگزیدهاند وقتی چنین نتیجهای میتوان گرفت که فضای سازمانی مطلوب و دلپذیر جهت کار و تلاش کارکنان به وجود آورد که هر یک از کارکنان آگاهانه و باعلاقه و پشتکار در جهت پیشرفت امور تلاش کنند، سستی در کار ضعفی اساسی است که روند پیشرفت بسیاری را به تباهی کشانده است.
در جلساتی که برای بهبود کار با مدیران تشکیل میدهید ضمن گوشدادن به انتقادات یا مشکلاتی که مطرح میشود از آنها بخواهید حتماً راه حل نیز پیشنهاد نمایند وادارکردن کارکنان و مدیران به ابتکار و پیشنهادهای جالب و نو اندیشیدن به ممکنها و نه ناممکنها رمز موفقیت است کارکنان آگاه که اهداف تعریف شده مدیریت را دنبال میکنند و برای وصول آنها کوشش لازم را به عمل میآورند و مایل به همکاری صمیمانه جهت پیشبرد اهداف مدیریت هستند و اولویتها را تشخیص میدهند از بهترین کارکنان میباشند و هر چه کارکنان یک هتل آگاهتر و ماهرتر، تیزتر، تندتر، باهوشتر و علاقهمندتر به کار باشند تلاشهای مدیریت برای رسیدن به اهداف ثمره بیشتری خواهد داشت و برای این منظور که کارکنان بتوانند وظایف و مسئولیتهای خود را با عملکرد بهتر انجام دهند مدیران باید توانائیها و قابلیتهای کلیه کارکنان را شناخته و جهت توسعه و تکامل آنها گام بردارد و از تخصص کارکنان برای بهبود کیفیتها و سرویسدهی بهتر هتل سود ببرد مدیر هتلی که نتواند کارکنان خطا کار را از کارکنانی که اشتباه میکنند را به درستی تشخیص دهد یا کارکنانی که با پستهای کلیدی به دلایل غیرمنطقی برای سیستم گردش کار یا اموری که به نفع هتل است مخالفت میکنند هرگز موفق نخواهد بود باید با بررسی درست از عملکرد آنها و پیبردن به مخالفت اینگونه کارکنان تصمیم درست و منطقی بگیرند.
یک مدیر موفق قادر است برای حصول نتیجه مفید و سازنده یک محیط مناسب و مساعد فراهم کند و شرایطی که منجربه ایجاد محیط مناسب با انگیزههای سازنده است به وجود آورد و طوری رفتار نماید که کارکنان هتل سعی در کمک و یاری رساندن به مدیر باشند و همکاران یا زیر دستان با تجربه را که مایل هستند برای رسیدن به اهداف هتل سعی و تلاش کنند را درست تشخیص دهد و آنها که مخالف اهداف مدیریت میباشند را شناسائی کند مدیریت هتل میبایست برای مهارتهای فردی کلیه کارکنان بخشهای مختلف برنامهریزی نماید و به کارکنان صادق و علاقهمند اعتماد کند اختیارات را به آنها تفویض کند تا بیشترین نیروی خود را تا آنجا که توان دارند به کار بندند و در جهت رسیدن به اهداف به تلاش خود ادامه دهند.
منظور از اعتماد یا تفویض اختیار این نیست که هیچگاه کنترلی از طرف مدیریت نباشد بلکه برعکس کنترل و نظارتهای مدیریت در تمام امور بایستی دائم و مستمر باشد هیچ بخشی از هتل موفق نخواهد بود مگر آنکه نظارت و کنترلهای دائم و لازم در آن اعمال شده باشد روز به روز اهمیت گردش کار پرسنل هتل و نیز مشخصکردن مسئولیتها و نحوه کنترل آنها اهمیت بیشتری پیدا میکند به عهده گرفتن مسئولیت توأم با موفقیت است هتلی که نتوان روی بخشهای آن کنترلی داشت مطمئناً هتلی با نظم و موفق نخواهد بود اکنون با وجود تکنولوژی بسیاری از کنترلها را میتوان به خوبی بدون حضور فیزیکی به بهترین وجهی انجام داد.
مدیر هتل با کمک تکنولوژی باید بتواند به راحتی تمام بخشها را کنترل نماید و اشکلات آنها را با راه حل مطلوب گوشزد نماید چنانچه کارکنان بدانند هیچ کنترلی از طرف مدیریت روی عملکرد آنها نیست و مدیریت اطلاعاتی درستی از امور و گردش کار ندارد زحمات مدیریت بیهوده میباشد وقتی فعالیتهای هتل قرین توفیق است که کنترلهای ضروری و لازم به عمل آمده و مدیریت هتل توانسته باشد استعدادهای کارکنان را کشف کند و به خوبی تشخیص داده باشد که کدام کارکنان موافق اهداف مدیریت میباشند و پستی که به آنها واگذار نموده با توجه به استعداد برتری که در پرسنل وجود دارد کاری را که بهتر انجام میداده به او سپرده است این نکات است که کارکنان را متوجه میکند که اطلاعات مدیریت هتل از گردش کار و امور هتل در چه حد و حدودی است مدیران باید بدانند همه افراد به یک اندازه استعداد و شایستگی مناسب برای واگذاری پستهای کلیدی را ندارند.
بعضی از کارکنان هتل در این زمینه موفقیت بیشتری دارند بایستی هنگام گزینش کارمندان دقت نمایند از بین آنها کسانی را انتخاب کنند که عادت به سمت کیفیت و هدفهای والای هتل گرایش دارند و میتوانند با ایفای نقش سازنده و فعال خود در واقع جریان کارهای هتل را ادامه دهند و به موفقیتهای دست پیدا کنند و از نظر اطلاعات و تجربه، توانائی، قوه ابتکار، علاقهمند به کار و مسئولیتپذیر میباشند و چنانچه این افراد از اختیاراتشان به درستی استفاده میکنند آن را تقویت و افزایش دهید و بزرگترین اشتباه مدیریت آن است که پست کلیدی هتل را در اختیار کارکنان مهاجم گونهای که دائم مرتکب خطا و اشتباه و کمکاری میشوند یا مخالف با طرحها، برنامهها و اهداف هتل هستند حتی اگر تجربهای در پست داده شده داشته باشند را فوراً کنار نگذارد.
اینگونه افراد همیشه به بهانههای مختلف و توجیههای غیرمنطقی مخالفت میکنند و سعی در اجرا نشدن برنامهها دارند و بزرگترین صدمه را به هتل میزنند. عدم توفیق در مدیریت است اگر به چنین کارمندانی که هیچ جایگاهی در هتل ندارند پست کلیدی واگذار شود اینگونه کارمندان را نمیتوان تغییر داد همانگونه که از مس نمیشود طلا ساخت یک مدیر موفق باید دایم عملکرد خود را ارزیابی کند. لازم است هرچند گاه یکبار با مدیران بخشهای هتل جلسات اندیشمندانه تشکیل دهد و در این نشستها پیشنهادهای مطرح شده جهت رفع کمبودها و بهبود کیفیتها را مورد بررسی قرار دهد خلاقیت و نوآوری را در جهت پیشرفت امور ترغیب کنید در این جلسات ضمن عنوان مشکلات کاری باید پیشنهادات بهسازی خود را نیز ارائه دهند و انتظار نداشته باشند که تمام پیشنهاد آنها فوراً انجام شود.
ممکن است در بسیاری موارد به هیج وجه عملی نباشد یا به مرور انجام شود یک مدیر موفق به خوبی پیشنهادهای کارکنان را تجزیه و تحلیل میکند و پیشنهادهای منطقی و سازنده و قابل اجرا که در جهت پیشرفت امور و سرعت در سرویسدهی و راضی نگهداشتن میهمانان میشود و زودتر به هدف میرسد را درالویت قرار میدهد مدیران موفق همیشه سعی دارند که بهترین روش یا پیشنهاد را اجرا کنند همفکری صادقانه و تفکر در جهت پیشرفت هتل و رسیدن به هدف راز موفقیت است کسب موفقیت به هیچ وجه دشوارتر از تجربه شکست نیست یکی از دلایل دست نیافتن به موفقیت برنامهریزی صحیح نداشتن برای موفقیت است مدیری که نتوانند اشتباهاتی که زیردستانش مرتکب میشوند را تصحیح نماید و در پی کسب تکنولوژی و دانش جدید مطالعه و بازآموزی و فرهنگ علاقه کارکنان به کارکردن و تکنو لوژی و دانش جدید تلاش کند به کمال مطلوب و موفقیت نخواهد رسید هرگز نباید فرهنگ کمکاری یا بدگوئی در هتل رواج پیدا کند.
مدیری که بتواند از نیروی انسانی کمتر اما ماهرتر برای پیشرفت در امور و از توان، تخصص و قابلیتهای هر یک از پرسنل برای تقویت هتل استفاده کند یک امتیاز با ارزش محسوب میشود مدیران موفق خوب میدانند پیروزی حاصل تلاش بیوقفه و مستمر، عزم راسخ و غلبه بر شکستهای قبل است برای موفقیت باید به طور دائم و عمیق در باورهای خود تجدید نظر کرده تا آن را از زوائد غلط و نادرست، پاک و تصفیه کنید هرگز از هدف خود سرد و نومید نشوید هیچگاه کار کسی را از پای درنیاورده است اما بطالت و سستی انسان را فرسوده و ناتوان میکند موفقیت امکان دارد دیر پدیدار گردد و نشانهای هم از متجلیشدن آن در آینده نباشد در واقع تلاش برای موفقیت بدون آنکه حس شود در پنهانی رشد میکند و پس از مدتی ظهور میکند.
مدیریت هتل میبایست انتقادات سازنده را با آغوش باز بپذیرد و از آن استقبال کند و در جهت رسیدن به اهداف و عملکردهایش استفاده نماید هرگز سعی نکند با بهانه آوردن و توجیههای غیر منطقی نقاط ضعف کار خود را بپوشاند توفیق شغلی و ترقی و پیشرفت مدیران تصادفی نبوده مدیر موفق اهداف خود را به دقت تعیین میکند و مسیر رسیدن به اهداف را کاملاً مشخص ترسیم میکند و اولویتهای کارهای خود را برنامهریزی میکند مدیر موفق میداند کارها چگونه و چه زمانی باید انجام شود و چگونه کارکنان ناتوان را نیرومند سازد و جلوی پرخاشگری کارکنان را بگیرد در حقیقت مدیران موفق دریافتهاند چگونه نیروها را متمرکز کنند و به خدمت خود درآورند.
همیشه به یاد داشته باشید اگر به کارتان علاقهمند نباشید یا برای دلپذیر کردن محیط کارتان کوشش نکنید یا ازکارتان خسته شده باشید هرگز موفق نخواهید بود و این نکته را نباید فراموش کرد هرگز نباید حتی یک مشتری ناراضی از هتل بیرون برود زیرا مشتری است که انسان را به موفقیت میرساند امروز مدیران بودجهای تعیین میکنند و به هر یک از کارکنان این اختیار را میدهند که از این بودجه خرج کند تا حتی یک نفر ناراضی از هتل خارج نشود مدیرانی که تحصیلات بالای داشتهاند و از وضع بازار برنامههای آینده و دراز مدت هتل اطلاع کافی داشتهاند و تجربه در امور هتلداری و استفاده کردن از تکنولوژی و تجربیات خود و دیگر کارکنان با تجربه و به کار گماشتن و واگذاری پستهای کلیدی هتل به افراد متخصص و ماهر و انتخاب کارکنان آموزشدیده و تفویض اختیار به آنها داشته از مدیران موفق بودهاند دستیابی به اهداف برتر در نظام هتلداری، امری تصادفی یا وابسته به شانس نیست.
حفظ اصول و ارزشهای هتلداری زمانی میسر میشود که امور مربوط به آن با کاربرد اصول صحیح مدیریت و به کارگیری دانشهای نوین هتلداری، همراه شود. دانستن، به کار بستن و رعایت کلیه فنون هتلداری راز موفقیت است موفقیت یک شانس یک تصادف نیست محصول مهمان نوازی، همیشه خوب به فروش میرسد منظور این است مهمان نوازی رمز موفقیت است موفقیت انتظارات را برآورد میکند مدیری که نتواند اشتباهاتی که زیر دستانش مرتکب میشوند را تصحیح نماید و در پی کسب تکنولوژی و دانش جدید مطالعه و بازآموزی و فرهنگ علاقه کارکنان به کارکردن و تکنولوژی و دانش جدید تلاش کند به کمال مطلوب و موفقیت نخواهد رسید هرگز نباید فرهنگ کمکاری یا بدگوئی در هتل رواج پیدا کند.
۱. مدیر موفق مشاوران خوبی داشته است.
۲. اگر خود تخصص ندارد از تخصص دیگران استفاده کند.
۳. مدیر موفق کسی است که وجدان کاری و تسلط کامل بر امور داشته باشد.
۴. مسئولیت بپذیرد و دارای اعتماد به نفس بوده و از امنیت خاطر کافی برخوردار باشد.
۶. اولویتها را فوراً تشخیص دهد.
۷. اطلاعات کافی و لازم از کلیه بخشهای هتل (مطلع بودن به کلیه امور هتلداری).
۸. عدم تبعیض و ایجاد عدالت در پرسنل.
۹. هدف و برنامهریزی مناسب و شناخت اهداف هتل و توجیه کارکنان.
۱۰. شم مدیریت و اعتماد به نفس بالا.
۱۱. دادن پستهای کلیدی به افراد متخصص، کاردان، ماهر، صادق و علاقهمند.
۱۲. تخصص، تجربه و تحصیلات لازم و آشنابودن به زبان خارجی.
۱۳. وادار کردن پرسنل به نظم و انضباط و وقتشناسی.
۱۴. توانائی به وجود آوردن اعتماد به نفس در پرسنل.
۱۵. خلاقیت، ابتکار و نوآوری در امور هتل.
۱۶. قرار ندادن مسئولیت به افراد غیروارد و متخصص و مخالف اهداف مدیریت.
۱۹. بی جواب نگذاشتن امور و نامهها.
۲۱. پیگیری، نظارت مداوم و کنترل مستمر و قاطع.
۲۲. علاقهمند بودن به کار و انتقادپذیر بودن.
۲۶. شناخت کافی از کارکنان و توانائی و تخصص و تجربه آنها محول نمودن وظایف با توجه به استعداد پرسنل.
- ۹۹/۰۸/۱۵
- ۲۰۰ نمایش