هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

انواع تاسیسات گردشگری چیست | شیوه نامه + قوانین

 

·  وقتی از انواع تاسیسات گردشگری صحبت می‌کنیم، اغلب مردم تصور می‌‌کنند این تاسیسات تنها شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و مسافرخانه‌ها می‌شود؛ اما حقیقت آن است که تاسیسات گردشگری طیف وسیعی از واحد‌های پذیرایی، اقامتی و خدماتی داخل و اطراف شهر‌ها را در بر می‌گیرد. قوانین و شرایط احداث و بهره‌برداری انواع تاسیسات گردشگری در آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری» آورده شده است. این آیین‌نامه که به‌طور خلاصه به آن «آیین‌نامه ایجاد و اصلاح» می‌گویند، در سال ۱۳۹۴ به‌ تصویب هیأت وزیران رسیده است و درباره هرآنچه که برای مدیریت یا تاسیس انواع تاسیسات گردشگری نیاز دارید، صحبت می‌کند. کارشناسان «شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت »، در این مطلب با استناد بر آیین‌نامه ایجاد و اصلاح و البته نظرات کارشناسان خبره هتلداری و گردشگری مطرح صنعت ، شما را با انواع تاسیسات گردشگری و نحوه دریافت پروانه بهره‌برداری برای هر یک از آن‌‌ها آشنا می‌کند.

 

 

 

تاسیسات گردشگری چیست؟

اول از همه، نوبت تعریف تاسیسات گردشگری است. آیین‌نامه ایجاد و اصلاح در پاسخ به سوال «تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی چیست»، تاسیسات گردشگری را واحدهای اقامتی، خدماتی، پذیرایی، فرهنگی و تفریحی معرفی می‌کند که پس از دریافت مجوز لازم از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و رعایت قوانین و مقررات، مجاز به فعالیت در سطح کشور هستند. این واحد‌ها، متناسب با نوع کاربری، استاندار‌ها و میزان سرمایه‌گذاری، دارای متراژ و وسعت متفاوتی هستند. نکته‌ای که باید توجه کنید این است که همه تاسیسات گردشگری نام برده شده در این آیین‌نامه، دارای قوانین تقریباً مشابهی در نحوه دریافت پروانه بهره‌برداری و مدیریت تاسیسات گردشگری هستند که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

 

انواع تاسیسات گردشگری

پس از تعریف تاسیسات گردشگری، نوبت به شناخت انواع تاسیسات گردشگری می‌‌رسد. این تاسیسات در آیین‌نامه ایجاد و اصلاح به ۱۶ دسته مختلف تقسیم می‌شود که عبارتند از:

۱. هتل، متل و مهمانپذیر

۲. مراکز اقامتی خود پذیرایی شامل هتل آپارتمان‌ها، زائرسراها و خانه مسافرها

۳. اقامتگاه‌‌های بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی

۴. مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری

۵. مجتمع‌ها، اردوگاه‌ها و محوطه‌های گردشگری

۶. مراکز گردشگری سلامت از قبیل مجتمع‌های سلامت تندرستی و آب درمانی و هتل بیمارستان

۷. محیط‌ها و پارک‌های طبیعت گردی و گردشگری روستایی و عشایری

۸. مراکز گردشگری ساحلی و دریایی

۹. واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری‌های منفرد بین راهی موجود

۱۰. تاسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی

۱۱. واحدهای پذیرایی واقع در پایانه (ترمینال) فرودگاه‌ها، پایانه های مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی

۱۲. واحدهای پذیرایی واقع در پایانه‌های مسافری مرزی کشور

۱۳. سفره‌خانه‌های سنتی

۱۴. مناطق نمونه گردشگری

۱۵. دهکده‌های سلامت

۱۶. دفاتر یا شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی

برای شناخت بهتر این تاسیسات، بد نیست نگاهی به تعاریف برخی از آن‌ها از نظر کارشناسان و دستورالعمل‌های موجود بیندازیم.

 

هتل، متل و مهمان‌پذیر

هتل‌ها یکی از شناخته‌شده‌‌ترین تاسیسات گردشگری در میان مردم عادی به شمار می‌آیند. این واحد‌های تاسیساتی خدمات متنوعی مانند اقامت، پذیرایی، فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی، ترانسفر، تجربه خرید از برند‌های لوکس یا محلی و به مهمانان ارائه‌ می‌دهند. متل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها نیز مراکز اقامتی کوچکی هستند که معمولاً فضا‌ی آن‌ تنها به اتاق‌های اقامتی محدود می‌شود.

 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه های بومگردی به واحد‌های اقامتی گفته می‌شود که متناسب با معماری و بافت سنتی هر منطقه بنا شده است. این اقامتگاه‌ها که بیشتر اوقات توسط افراد بومی اداره می‌شود، تلاش می‌‌کنند تا در عین پذیرایی از مهمانان، کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کنند. مهمانان اقامتگاه‌های بومگردی، برای آشنایی بیشتر با محیط‌زیست و سبک‌ و سیاق زندگی مردم محلی، معماری بنا‌های منطقه و کسب تجربیات اصیل در این واحد‌ها اقامت می‌کنند.

اردوگاه گردشگری

بر اساس دستورالعمل نحوه احداث، تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از اردوگاه‌های گردشگری، اردوگاه های گردشگری واحد‌های تاسیساتی هستند که به منظور ارائه خدمات ارزان‌‌قیمت برای رفاه، استراحت یا اقامت مسافران و گردشگران، متناسب با ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی منطقه در فضای باز طراحی می‌شوند و دارای سه درجه مختلف است.

 

مراکز خود پذیرایی

واحد‌های خود پذیرایی، همانطور که از نامش پیداست واحد‌هایی هستند که به‌طور خاص بر اساس خدمات اقامتی طراحی شده‌اند. این مراکز مانند هتل‌ آپارتمان‌ها، واحدهایی مبله با امکانات استاندارد لازم برای خواب، نظافت و آشپزی هستند و به مهمانان اجازه می‌دهد تا یک اقامت مستقل با امکانات رفاهی لازم را تجربه کنند.

 

واحد‌های پذیرایی بین راهی

بدون شک در سفر‌های جاده‌ای خود با تعداد زیادی از واحد‌های پذیرایی بین راهی روبه‌رو شده‌اید. این واحد‌ها با رستوران‌های سنتی و مدرن، کافه‌ها و غذاخوری‌های مجلل خدمات پذیرایی متنوعی را در مسیر یک جاده‌ به مسافران ارائه می‌دهند. واحد‌های پذیرایی بین راهی متناسب با میزان سرمایه‌گذاری و متراژ زمین، شامل فروشگاه‌های متنوع، محل بازی کودکان، نمازخانه یا پمپ بنزین هستند.

مراکز گردشگری سلامت

مراکز گردشگری سلامت واحد‌هایی هستند که با هدف ارائه خدمات سلامتی به مسافران و گردشگران تاسیس شده‌اند. مراکزی مانند مجتمع‌های سلامت تندرستی و آب درمانی یکی از بخش‌های مراکز گردشگری سلامت هستند که اغلب در مناطق با چشمه‌های آب گرم طبیعی یا محیط‌های بکر ساخته می‌شود و علاوه بر خدمات اقامت و پذیرایی، خدمات سلامتی متنوعی مانند اسپا، آب‌ درمانی، مدیتیشن، یوگا و.. به مهمانان ارائه می‌دهند.

 

مدیریت تاسیسات گردشگری و شرایط آن

یکی از شرایط مدیریت انواع تاسیسات گردشگری، داشتن مدرک مدیریت تاسیسات از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است. فرقی نمی‌کند قصد مدیریت یک پارک طبیعت گردی را داشته باشید یا یک مرکز پذیرایی بین راهی و هتل؛ برای مدیریت انواع تاسیسات گردشگری از هتل‌های ۳ تا ۵ ستاره و اقامتگاه های بوم گردی یک تا ۳ درجه گرفته تا مراکز تفریحی، سرگرمی و خدماتی، گذراندن دوره مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری و دریافت مدرک مدیریت از وزارت میراث فرهنگی الزامی است.

همچنین برای مدیریت هتل‌های ۴ و ۵ ستاره یا اقامتگاه‌ های بومگردی درجه یک، باید علاوه بر داشتن مدرک مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری، در دوره مدیریت تخصصی تاسیسات نیز شرکت کنید.

همچنین، در «شیوه‌نامه درجه‌بندی تاسیسات گردشگری» ویژگی‌ها و وظایف مدیر فنی تاسیسات گردشگری مشخص شده است. اگر می‌خواهید مدیریت یک تاسیسات گردشگری را بر عهده بگیرید ولی از شرایط لازم برای مدیریت بی‌اطلاعید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس
  • داشتن اجازه اشتغال به کار از مراجع ذیصلاح (برای اتباع خارجی)
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد
  • انجام خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم (برای آقایان)
  • سابقه فعالیت در زمینه گردشگری و ارزیابی تاسیسات گردشگری به تشخیص کمیسیون عالی
  • ارائه گواهینامه پایان دوره آموزش مدیریت فنی تاسیسات گردشگری
  • اخذ تاییدیه صلاحیت علمی و عملی کمیسیون عالی
  • اخذ کد شناسایی مدیر فنی از وزارت

لازم به ذکر است که متقاضیان دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم که حداقل ۱۰ سال سابقه در حوزه امور اجرایی انواع تاسیسات گردشگری دارند، از ارائه مدرک لیسانس معاف هستند.

 

قوانین و مقررات تاسیسات گردشگری چگونه است؟

تنوع تاسیسات گردشگری و تفاوت آن‌ها در زمینه خدمات‌دهی و کاربری، باعث سردرگمی بسیاری از متقاضیان در مورد قوانین و مقررات انواع تاسیسات گردشگری شده است. اما برخلاف آنچه که تصور می‌کنید، قوانین و مقررات بهره‌برداری تاسیسات برای همه واحد‌ها تقریباً یکسان است. این قوانین که در فصل دوم آیین‌نامه ایجاد و اصلاح آورده شده، تاکید می‌کند که تشخیص صدور مجوز انواع تاسیسات گردشگری و اصلاح، تجهیز و بهره‌برداری آن‌ها، منحصراً از وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است و متقاضی موظف است پس از کسب موافقت اولیه از وزارتخانه، مدارک مورد نیاز را جهت بررسی و تطبیق با ضوابط مربوطه، به این مرجع ارائه کند.

برخی از مهم‌ترین قوانین و مقررات تاسیسات گردشگری در مورد شرایط صدور و لغو پروانه بهره‌برداری را در ادامه می‌خوانید.

 

ضوابط صدور پروانه بهره برداری تاسیسات گردشگری

فصل سوم آیین‌نامه، به ضوابط صدور پروانه بهر‌ه‌بردای اختصاص دارد. اگر از متقاضیان اخذ مجوز و پروانه بهره‌بردای برای هر یک از انواع تاسیسات گردشگری هستید، باید قبل از هر چیز قوانین و ضوابط این فصل را مطالعه کنید.

بر اساس ماده (۶)، دارنده مجوز احداث تاسیسات گردشگری موظف است پس از اتمام عملیات ساختمانی و تجهیز واحد مربوطه، مراتب را جهت دریافت پروانه بهره‌برداری موقت به اطلاع وزارت میراث فرهنگی برساند. سپس، وزارتخانه پروانه بهر‌ه‌برداری موقتی برای یک دوره ۶ ماهه برای متقاضی صادر خواهد کرد. در این مدت، دارنده مجوز باید نسبت به اخذ گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری اقدام و پروانه بهره‌برداری دائمی خود را دریافت کند. مدت اعتبار پروانه بهره برداری تاسیسات گردشگری از تاریخ صدور، ۳ سال است و دارندگان پروانه باید یک ماه قبل از اتمام مدت اعتبار، نسبت به تمدید پروانه اقدام کنند. توجه داشته باشید، تمدید پروانه به شرط بررسی اعتبار مجدد گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری از سوی وزارت میراث فرهنگی انجام می‌شود.

 

شرایط لغو پروانه بهر‌ه‌برداری تاسیسات گردشگری

فصل ششم آیین‌نامه ایجاد و اصلاح به چگونگی نظارت بر فعالیت انواع تاسیسات گردشگری و شرایط لغو پروانه بهر‌ه‌برداری پرداخته است. بر اساس ماده (۱۷) این آیین‌نامه، در صورت مشاهده قصور یا تقصیر در اداره تاسیسات گردشگری یا هرگونه نارسایی و تخلف از مفاد این آیین‌نامه، به شرح زیر عمل خواهد شد:

۱. تذکر کتبی با درج در سابقه واحد

۲. اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشکال و نارسایی

۳. کاهش درجه تاسیسات گردشگری (موضوع ماده ۱۰)

۴. تعلیق مجوز بهره‌برداری تا رفع اشکال و نارسایی‌ها (در خصوص تاسیسات پذیرایی حداکثر تا یک ماه)

۵. لغو پروانه بهره‌برداری

برای اطلاع از نحوه نظارت بر تاسیسات گردشگری و شرایط بهره‌بردار تاسیسات، می‌توانید کل متن آیین‌نامه ایجاد و اصلاح را در این لینک  مطالعه کنید.

 

شیوه‌نامه درجه‌بندی تاسیسات گردشگری

یکی دیگر از اسنادی که به‌دنبال آیین‌نامه ایجاد و اصلاح تدوین شده و مبنای ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری است، «شیوه‌نامه درجه‌بندی تاسیسات گردشگری» نام دارد. این شیوه‌نامه در سال ۱۴۰۰ منتشر شد و در اختیار همه مدیران انواع تاسیسات گردشگری و متقاضیان دریافت مجوز تاسیسات قرار گرفت.

برای اطلاع بیشتر در مورد ضوابط درجه‌بندی و ارزیابی تاسیسات گردشگری می‌توانید «شیوه‌نامه درجه‌بندی تاسیسات گردشگری» را از اینجا  دانلود کنید.

سوالات متداول

شیوه نامه درجه بندی انواع تاسیسات گردشگری چیست؟

شیوه نامه درجه بندی تاسیسات گردشگری سندی است که مبنای ارزیابی و درجه بندی تاسیسات گردشگری است در این مقاله میتوانید از طریق لینک گذاشته شده فایل مربوطه را دانلود کنید.

برای مدیریت تاسیسات گردشگری چه شرایطی لازم است؟

از مدارک لازم برای مدیریت تاسیسات گردشگری می توان به دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس، داشتن اجازه اشتغال به کار از مراجع ذیصلاح (برای اتباع خارجی)، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، ارائه گواهی عدم اعتیاد، انجام خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم (برای آقایان) اشاره کرد.

 

 

برای أخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و أخذ وام بانکی با مشاوران و کارشناسان خبره  هتلی و گردشگری  در ارتباط باشید.

ارتباط با ما:

شماره تماس:

09151105825

09391105825

05137607777

05137663000

اینستاگرام:

www.instagram.com/hadiarabigol

ایمیل:

hadiarabigolboghra@gmail.com

وبلاگ :

WWW.hadiarabigol.blog.ir

  • هادی عربی گل

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری

 تعریف تاسیسات گردشگری

به تاسیساتی گفته می‌شود که در جهت خدمات رسانی به گردشگران داخلی و خارجی با خدماتی از جمله اقامتی، پذیرایی، تفریحی، ورزشی، در مکان‌های مختلف ساخته می‌شود. که بسته به نوع تاسیسات از لحاظ متراژ زمین، حجم سرمایه گذاری و استانداردهای موجود متنوع و متفاوت می‌باشند و مجوز آن‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می‌شود. تاسیسات گردشگری واحدهایی هستند که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان و با رعایت قوانین و مقررات مربوط فعالیت می‌مایند.

 

۱ـ هتل، متل و مهمانپذیر

پیش از اقدام به ساختن هتل باید تمام زیر ساخت‌ها و پیش نیازهای بخش‌های مختلف بصورت ریز به ریز تعریف و طراحی گردند و بصورت کاملاً اصولی و کارشناسی عمل شود. در ابتدای برنامه ریزی جهت افتتاح هتل تمام پیش بینی‌ها باید انجام شده باشد، نقشه کامل بخش‌های مختلف هتل بهمراه لیست تجهیزات و ادوات آن‌ها و جانمایی تجهیزات در این نقشه‌ها باید از قبل انجام پذیرد.

تا با برنامه ریزی صحیح و اصولی همه چیز در جای خود قرار گیرد. سازه هتل، سازه‌ای نیست که یک سرمایه گذار بخواهد پس از چند سال نوع متریال و مصالح مصرفی در آن را تغییر بدهد و از طرفی، هم نما و زیبایی یک هتل، و هم کیفیت و استقامت مصالح هتل در قدم اول بسیار مهم و حائز اهمیت هستند .به همین منظور سرمایه گذار و تیم اجرایی مهندسین سازه در هتل باید از مقاوم‌ترین و شیک‌ترین نوع مصالح و متریال و در عین حال خوش نقشه ترین پلان برای ساختمان هتل، اتاق‌ها و سایر قسمت‌ها استفاده نمایند، تا الگو‌های دیداری و جذابیت‌های هتل تامین گردد.

۲ـ مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان‌ها، زایرسراها و خانه مسافرها

۳ـ اقامتگاه‌های بوم گردی و اقامتگاه‌های سنتی

اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تاسیس می‌شوند و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می‌کنند. زمانی که ساختمان آماده بهره ­برداری شد استعلاماتی از سازمان آتشنشانی، کارشناسان بهداشت و آزمایشات عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد توسط مدیر اقامتگاه انجام می‌شود و به تایید سازمان میراث فرهنگی می‌رسد.

۴ـ مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری

۵ ـ مجتمع‌ها، اردوگاه ها و محوطه‌های گردشگری

۶ ـ مراکز گردشگری سلامت از قبیل مجتمع‌های سلامت تندرستی و آب درمانی و هتل بیمارستان

۷ـ محیط‌ها و پارک‌های طبیعت گردی و گردشگری روستایی و عشایری

۸ ـ مراکز گردشگری ساحلی و دریایی

۹ـ واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری‌های منفرد بین راهی موجود

۱۰ـ تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی

۱۱ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه (ترمینال) فرودگاهها، پایانه‌های مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی

۱۲ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه های مسافری مرزی کشور

۱۳ـ سفره خانه‌های سنتی

۱۴ـ مناطق نمونه گردشگری

۱۵ـ دهکده‌های سلامت

۱۶ـ دفاتر یا شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی

 

هتل توریستی

 

 

 

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری

 

شرایط ایجاد تاسیسات گردشگری

مطابق ماده ۷ آیین‌نامه، بهره‌بردار تاسیسات گردشگری باید دارای شرایط زیر باشد:

دارا بودن گواهی صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم به تایید مراجع ذی‌ربط؛ داشتن پروانه اشتغال به‌کار از مرجع ذی‌صلاح برای اتباع خارجی؛ داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم برای اتباع ذکور ایرانی ضمنا هرگاه متقاضی پروانه بهره‌برداری شخص حقوقی باشد، باید در اسـاسنـامه آن، زمینه خدمات گردشگری پیش‌بینی شده باشد. همچنین، در صورت مشاع بودن مالکیت تاسیسات گردشگری، مالکان موظفند شخص واجد شرایط را به‌عنوان نماینده رسمی معرفی کنند و پروانه بهره‌برداری فقط به نام وی صادر خواهد شد. در صورت بروز اختلاف بین ذی‌نفعان و عدم معرفی نماینده ذی‌صلاح، پروانه بهره‌برداری صادر و تمدید نخواهد شد. در صورتی که دارنده پروانه بهره‌برداری فوت کند، وراث یا نماینده قانونی آنها موظفند تا یک‌سال تقاضای صدور پروانه بهره‌برداری مجدد کنند.  طول این مدت پروانه بهره‌برداری قبلی به قوت خود باقی خواهد بود.

 

شرایط اداره‌کنندگان تاسیسات گردشگری

برابر با ماده ۱۴ این آیین‌نامه، مسئولیت اداره تاسیسات گردشگری موضوع این آیین‌نامه به‌عهده مدیری خواهد بود که:

۱- متدین به دین اسلام یا سایر ادیان رسمی مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اتباع ایرانی.

۲- دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری در حدود مقرر در ماده (۲۵) قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲.

۳- دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم.

۴- اجازه اشتغال به‌کار از مراجع مربوط برای اتباع خارجی.

۵- دارا بودن گواهی عدم اعتیاد و داشتن کارت معاینه بهداشتی.

۶- دارای مدرک تحصیلی متناسب با تاسیسات گردشگری براساس دستورالعملی که به تایید رئیس‌ سازمان می‌رسد.

۷- دارا بودن گواهینامه معتبر مربوط به طی دوره آموزشی تخصصی از مراکز آموزشی داخل یا خارج از کشور یا موفقیت در آزمون فنی و تخصصی سازمان.

۸- تسلط به یکی از زبان‌های خارجی توسط مدیران هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره و تاسیسات گردشگری ویژه به تناسب درجه واحد در حد لزوم حسب دستورالعمل سازمان

ضمنا رعایت این موارد برای بهره‌بردار الزامی است:

۱- هر شخص فقط می‌تواند در یک زمان مدیریت یک واحد از تاسیسات گردشگری را عهده‌دار شود.

۲- مدیران تاسیسات گردشگری غیر از اشتغال در واحد مربوطه نباید شغل دیگری داشته باشند.

۳- دارندگان پروانه بهره‌برداری تاسیسات گردشگری در صورت غیبت مدیر واحد به مدت بیش از دو ماه، موظف‌اند پس از موافقت کتبی سازمان، نسبت به معرفی جانشین واجد شرایط اقدام کنند. جانشین، حداکثر سه ماه می‌تواند اداره واحد گردشگری را عهده‌دار شود. در صورتی که مدیر در پایان مدت موافق‌ شده حضور خود را در محل کار کتبا اعلام نکند، سازمان می‌تواند او را از مدیریت عزل و با واحد مربوط برابر ماده (۱۸) رفتار کند. همین خصوص ماده ۱۸ بیان می‌کند: در صورت فوت، استعفا یا لغو کارت مدیریت واحد گردشگری، بهره‌بردار موظف است ظرف دو ماه نسبت به تعیین و معرفی مدیر واجد شرایط اقدام کند. در صورت عدم اقدام، سازمان می‌تواند واحد مزبور را تعطیل کند.

 

 

برای أخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و أخذ وام بانکی با مشاوران و کارشناسان خبره  هتلی و گردشگری  در ارتباط باشید.

ارتباط با ما:

شماره تماس:

09151105825

09391105825

05137607777

05137663000

اینستاگرام:

www.instagram.com/hadiarabigol

ایمیل:

hadiarabigolboghra@gmail.com

وبلاگ :

WWW.hadiarabigol.blog.ir

 

 

  • هادی عربی گل