هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هادی عربی گل - مدرس و مشاور ، مدیر هتلداری و جهانگردی

هادی عربی گل - مدیر ، مشاور ، مدرس و کارشناس هتلداری

هـادی عـربی گل
مدرس ،کارشناس خبره محلی هتلداری و گردشگری کد 868 ، مشاور در رشته های هتلداری و جهانگردی
رئیس کمیسیون بازرسی ، ارزیابی ، نظارت و رسیدگی به شکایات جامعه حرفه ای هتل آپارتمانهای خراسان رضوی
دکترای حرفه ای کسب و کار (DBA) گردشگری از دانشگاه پیام نور مشهد
مدیریت بازرگانی و سیاستگذاری فروش شرکت تعاونی گردشگری هشتمین مسیر
مدیریت میانی و مشاور در تجهیز ، راه اندازی و بهره بره هتل لشکر 10 سپاه سید الشهدا
مشاور و مدیر زائر سرای باران (هتل باران ) شرکت قطارهای مسافربری رعد
مدیر و مشاور تجهیز و راه اندازی هتل آپارتمان ابرار خیابان امام رضا
مدیر و مشاور هتل آپارتمان کرانه
مدیر فروش تورهای سوریه - صبح پرواز مشهد
نماینده سازمان دانش آموزی شهر تهران
نماینده و مسئول فروش هتل کینگ تایم سوریه – دمشق زینبیه
نماینده و مسئول سیاستگذاری فروش شرکت پارسیان – طرف قرارداد شرکت پایاپارس نمایشگاه بین المللی مشهد
مدیر سیاستگذاری و بازاریابی فروش شرکت هتل پردیس
مدرس رشته هتلداری در هنرستان هتلداری همای سعادت
مدرس در مرکز آموزش هتلداری و جهانگردی رنگین سپهر هشتم
نماینده و مشاور اسکان خانواده های قرارگاه 63 خاتم الانبیاء استان تهران
مسئول تورهای دانش آموزی شهر تهران مستقردر دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افرا گشت
مسئول اسکان همایش مدیران هتل های کشور در هتل پارس مشهد
مدرس تخصصی الگوهای رفتاری و آداب معاشرت در صنعت هتلداری
مدرس تخصصی متصدی فرانت آفیس ، متصدی البسه و بازاریابی و سیاستگذاری فروش
مدرس تخصصی در مرکز هتلداری همیار هتل
مدرس هتلداری در هنرستان هتلداری و گردشگری هما
معاون اجرایی موسسه آموزشی هما پژوهش توس
مسئول کمیته اسکان چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا (ع)
مدرس ، کارشناس تجهیز هتل بین المللی صدف ( هرات - افغانستان )
مشاور و کارشناس تجهیز واحدهای اقامتی و پذیرایی پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مالکین و مدیریت اجرایی هتل ایران زمین
مدیر هتل لاله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
مدیر اجرایی واحد بهره برداری از برج اقامتی آراد
عضو انجمن کارشناسان خبره محلی شهرستان مشهد
ارزیاب اقامتگاههای بوم گردی
مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

شماره های تماس : 09151105825 - 09391105825

www.instagram.com/hadiarabigol


نویسندگان

۱۰ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

 

   مدیریت محتـرم   
 با سلام و احتـرام 

         

             بدینوسیله به استحضار می‌رساند شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت در اقدامی جدید پس از مطالعه و بررسی چالش های صنعت هتلداری و گردشگری در حوزه های  خرید ، فروش ، ساخت ، تجهیزو راه اندازی ، بهره برداری، اجاره ، گارانتی ، انعقاد قرارداد و . . .  به دنبال راه کارهای جهت حل این مشکل تخصصی نموده و در اقدام با استفاده از پتانسیل کارشناسان خبره هتلداری و گردشگری نسبت به مشاوره و کارشناسی در حوزه های قید شده آمادگی خود را برای موارد ذیل اعلام میدارد ،

حوزه های قابل کارشناسی ، مشاوره ، مشارکت و همکاری  :

  1. مشاوره  و کارشناسی در خرید  و  فروش ،  زمین  ، ساخت هتل ، هتل آپارتمان ، زائر سرا و مجموعه های اقامتی
  2. مشاوره و کارشناسی در حوزه ساخت ، تجهیز ، بهره برداری و مدیریت پیمان از مجموعه های اقامتی و هتلی و زائر سرا و مهمانسراها
  3. مشاوره و کارشناسی در حوزه های جذب و انعقاد قرارداد ، تامین و جذب نیروی انسانی
  4. مشاوره و کارشناسی در حوزه های انعقاد قرارداد های  وابسته به صنعت هتلداری ( حقیقی و حقوقی)
  5. مشاوره و کارشناسی تخصصی در حوزه فروش هتل ، هتل آپارتمان ، زائر سرا و مجموعه های اقامتی و اعلام نظر  قیمت کارشناسی یک نفره ، هئیت 3و 5 نفره

به امید آن که بتوانیم با کمک یکدیگر گامی هر چند کوچک در بهبود صنعت گردشگری و هتلداری کشورمان برداریم
 
                                                                                          

 

بااحتـرام

هـادی عربی گل

      مدیر عـامل

 

دریافت

  • هادی عربی گل

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

انتقاد به حذف تابلوهای راهنمای زائر در مشهد/ کارشناس گردشگری: همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

یک کارشناس حوزه گردشگری معتقد است همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شهر مشهد پایتخت معنوی ایران، کلان‌شهری که پس از تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود، به‌واسطه حضور پربرکت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به‌نوعی در توریسم زیارتی پیشرو است. اما اقدام شهرداری مشهد برای حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد و تبعات آن در روز‌های اخیر در مرکز توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته و با انتقاد‌های زیادی مواجه شده است.

صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود/ همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

به عنوان نمونه وحید جلیلی معاون پیشین فرهنگی شهرداری مشهد در دوره شورای اسلامی چهارم این شهر، حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد را اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس دانست و از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی خواست مقابل جریانی که خواهان حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد هستند، سکوت نکنند.


بیشتر بخوانید: واکنش انتقادآمیز کاربران به تغییر تابلوهای راهنمای زائر در مشهد +تصاویر 


در این میان برخی از کارشناسان گردشگری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند مثلا اردشیر اروجی، کارشناس حوزه گردشگری در یک شهر همواره شاخه‌های مختلف گردشگری باید در نظر گرفته شود، اما در مشهد می‌توان گردشگری زیارت را محور قرار داد.

حذف واژه گردشگر از راهنمای زائر مشهد در فضای مجازی نیز با انتقاد‌هایی مواجه شد البته برخی از شاعران کشور همچون سید ابوالفضل مبارز، محمد حسین رحیمی، مصطفی محدثی خراسانی، راضیه رجایی، رحیمه مهربانی، وحید صدیقی، سعید تاج محمدی و زهرا رسولی نیز به این امر انتقاد کردند.

صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود/ همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

حتی کسانی که حضور فعالی در فضای مجازی دارند نسبت به این موضوع انتقاد کردند و کاربران بر این نکته تأکید دارند که مشهد به عنوان یک شهر زیارتی شناخته شده است و همه گردشگران و مسافران این شهر، زائر خطاب می‌شوند پس تغییر نام تابلوهای زائر چه معنایی می‌تواند داشته باشد. در واقع نگرانی اصلی آنها این است که هویت مذهبی شهر زیارتی مشهد با چنین اقدامات نسنجیده‌ای به خطر می‌افتد اما مسئولان با بی‌اعتنایی از کنار آن می‌گذرند.

همچنین هادی عربی گل، کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد، گفت: همه و نود درصد زائران، مشهد را به نام مشهد مقدس و شهر زیارتی می‌شناسند.ما باید خدماتمان را به سطح بین‌المللی برسانیم، زیرا صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود.

صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود/ همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

وی ادامه داد: متأسفانه در شهرداری شهر مشهد به صورت یکباره کاری کردند که همه به آن حرکت به عنوان یک خیزش فرهنگی علیه باور‌ها و اعتقادات نگاه می‌کنند. بنابراین حذف کلمه «زائر» از راهنمای شهر مشهد یک ساز و کار منطقی نبود و به نظر می‌رسد برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، هنری، طبیعی و آداب و رسوم مشهد باید جلسه‌ای با حضور نخبگان مذهبی و کارشناسان حوزه گردشگری مشهد گذاشته شود تا ساز و کار بهتری پیدا شود.

با توجه به واکنش‌ها و انتقادهایی که صورت گرفت بعد از حدود  ۱۱ ماه به نظر می‌رسد با اقدام شهرداری مشهد تابلوهای «راهنمای زائر، مرکز اطلاعات سفر شهری» به جای تابلوهای «راهنمای سفر» دوباره روی باجه‌های راهنمای شهری نصب شده است.

انتهای پیام/

  • هادی عربی گل

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

پیش بینی کارشناسان از وضعیت گردشگری ایران در دوران پساکرونا

کارشناسان وضعیت گردشگری ایران پس از شکست کرونا را مثبت پیش بینی کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا از زمان پیدایش تا به امروز صدمات شدیدی را به بدنه صنعت گردشگری جهان وارد کرده است. ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و خواه یا ناخواه از شیوع کرونا ویروس جدید صدمه دیده است.

در این میان متولیان صنعت گردشگری کشورمان همچون متولیان صنعت گردشگری سایر کشور‌ها به دنبال پیدا کردن راهکار‌هایی برای گردش مجدد چرخه این صنعت هستند. آن‌ها برای محقق شدن هدفشان نیازمند بکارگیری تدابیر لازم و ضروری همچون سرپا نگه‌داشتن فعالیت‌های مرتبط به گردشگری هستنند.

ما در این گزارش به سراغ برخی از کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری رفتیم تا علاوه بر کسب راهکار‌های پیشنهادی، پیش بینی آن‌ها از وضعیت گردشگری ایران در روز‌های پس از شکست کرونا را بدانیم.

حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با بیان اینکه سال ۹۸ برای گردشگری سال خیلی بدی بود، گفت: آنچه در ماه‌های پایانی سال گذشته رخ داد چرخ صنعت گردشگری را کاملا خاموش کرد. البته امید است که پس از شکست کرونا، دولت به توقعات صحیح منطقی فعالان این صنعت  توجه کند تا بتوانیم چرخ گردشگری را بار دیگر آنچنان که باید و شاید بچرخانیم.

وی افزود: خواسته اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از دولت این است که دوایر مالیاتی، یک سال کاری به دفاتر ما و صنعت گردشگری نداشته باشند. دفاتر ما عموما بستانکار هستند و ایرلاین‌ها پول آن‌ها را نداده اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: عزم دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی برای به حرکت درآوردن چرخه گردشگری جزم است و من فکر می‌کنم اگر دولت واقعا از بخش خصوصی مشورت بگیرد و با بخش خصوصی همراه شود، به سلامت از شرایط فعلی عبور می‌کنیم و من به آینده عرصه گردشگری خوش بین هستم.

رفیعی ادامه داد: بهتر است جلوی دخالت‌های دوایر دولتی غیر گردشگری در کار فعالان عرصه گردشگری گرفته شود تا این صنعت سالم به مسیر خودش  ادامه دهد.

رفیعی اظهار کرد: از ابتدای تعطیلات نوروز ۹۹ تا به امروز اعتراضات زیادی به ما اعلام شده است که اکثر آن‌ها نه به عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بلکه به عملکرد سایر دوایر وارد است، زیرا اگرچه متولیان عرصه گردشگری اعلام کرده‌اند همه پولی که بابت تور‌های سفر از مردم گرفته شده بود، بازگشت داده می‌شود و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز همه تلاش خود را برای انجام این کار کرده‌اند، اما این دفاتر هنوز پول خود را از برخی از دوایر دیگر دریافت نکرده‌اند و این امر کار را برای آن‌ها دشوار کرده است.

رضا حسینی، مدرس گردشگری و هتلداری نیز به خبرنگار ما گفت: پس از رفع و رجوع  ویروس کرونا مردم با شور و اشتیاق بیشتری به سفر می‌روند. قطعا این امر روی سایر صنایع نیز اثر خوبی خواهد گذاشت. گردشگری نیازی است که در هر صورت در سبد خانوار تعریف می‌شود.

هادی عربی گل، مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری هم بیان کرد: هم‌اکنون ۹۰ درصد مجموعه گردشگری تعدیل نیرو داشتند، اما به نظر می‌رسد با شکست کرونا، در تابستان وضعیت خوبی خواهیم داشت، ولی با توجه به اینکه گردشگران خارجی چند ماه قبل از سفر برای مسافرتشان برنامه‌ریزی می‌کنند، در تابستان گردشگران خارجی زیادی نخواهیم داشت.

وی افزود: در خصوص ترسیم آینده‌ای برای میزان موفقیتمان در جذب گردشگر خارجی و ارائه تصویری مناسب از کشورمان به جهانیان باید گفت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز به حدی نرسیده است که بازاریابی گردشگری خود را گسترده کند. البته این وزارتخانه حوزه بازاریابی گردشگری اش را فعال کرده است و هر استانی جاذبه‌های گردشگری خودش را معرفی می‌کند.

 

انتهای پیام/

  • هادی عربی گل

۱۸:۱۰-۱۶ آذر ۱۳۹۸

۷۱۶۳۵۵۷

 

گرانی بنزین چه تأثیری در تعداد گردشگران ورودی دارد؟

صنعت گردشگری همچون سایر صنایع تعریف شده تابع وضعیت کلی جامعه است و به طور حتم از اتفاقات داخل کشور تأثیر می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌های گذشته و پس از افزایش قیمت بنزین بحث تأثیر آن در ابعاد مختلف فعالیت‌های کشور مطرح شد.

گردشگری یکی از صنایعی است که امروزه در مرکز توجه دولتمردان جوامع و کشور‌های مختلف جهان قرار گرفته است. دولتمردان ما نیز باور دارند که پرنده گردشگری با دو بال میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد؛ البته از آنجا که صنعت گردشگری نیز همچون سایر صنایع تعریف شده تابع وضعیت کلی جامعه است، به طور حتم از اتفاقات داخل کشور تأثیر می‌پذیرد.

ما در این گزارش تلاش می‌کنیم میزان و نحوه تأثیرگذاری افزایش قیمت بنزین روی تعداد گردشگران ورودی را بررسی کنیم.

سید احمد سید علی‌زاده مدرس، پژوهشگر بافت تاریخی، مدیر تور و راهنمای گردشگری در گفت‌وگو با ما بیان کرد: بحث افزایش بنزین تأثیری در میزان گردشگران ورودی تأثیری ندارد. بحثی که روی تعداد آن‌ها مؤثر است، سیاست‌های ایران است. الآن از نظر مسافران چینی ما مقصد بسیار عالی هستیم.

هادی عربی گل مدیر، مشاور، مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری نیز میزان تأثیرگذاری افزایش قیمت بنزین در میزان گردشگران ورودی و نحوه ارائه خدمات به آن‌ها را چنین تشریح کرد: ما با افزایش حدود ۴۶۰ نفرشب‌خواب، ۲۲ و نیم درصد افزایش مسافر خارجی شب‌خواب نسبت به زمان مشابه سال گذشته را داشته ایم؛ زیرا مسافران ورودی که در تعطیلات کریسمس به ایران سفر خواهند کرد، از ۵ یا ۶ ماه قبل برای این مسافرت برنامه‌ریزی کرده‌اند. پس ما قبل از گرانی بنزین تقاضا داشتیم، اما با افزایش قیمت بنزین و به تبع آن افزایش هزینه‌ها مجبوریم کیفیت خدمات را پایین بیاوریم و با این کار لطمه بزرگی به سیستم خودمان می‌زنیم. به احتمال زیاد افزایش قیمت بنزین در آینده روی میزان مسافران ورودی تأثیر بگذارد.


انتهای پیام/

 

  • هادی عربی گل

گردشگری در سال 96 از زبان یک فعال گردشگری/ «خانه‌مسافرها» گوی رقابت را از هتل‌ها ربود

«خانه‌مسافرها» به رغم نبود نظارت مناسب از جمله کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتل‌ها ربوده است.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردشگری پرنده‌ای است که با اتکا بر دو بال صنایع دستی و میراث فرهنگی به پرواز درمی‌آید. این سخنی است که بار‌ها و بار‌ها از زبان علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنیده‌ایم. البته باید ببینیم به راستی گردشگری در کشور ما بر چه چیز‌هایی اتکا کرده و تا کجا به پرواز درآمده است.

بنابراین گزارش، گردشگری در کشور ما هم مانند کشور‌های دیگر جایگاه ویژه‌ای را به خودش اختصاص داده است و به گفته برخی از مسئولان به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌تواند هم‌طراز با صنعت نفت به حرکت سریع چرخ‌های اقتصادی کشور کمک کند.

شایان ذکر است ما در اینجا به سراغ یکی از فعالان گردشگری رفتیم تا از وی بپرسیم صنعت گردشگری کشورمان هم‌اکنون چه وضعیتی دارد.

آقای هادی عربی گل، مدرس و کارشناس خبره هتلداری و گردشگری صنعت گردشگری کشور ما در سال گذشته چه تعریفی از خودش ارائه داد؟

با پذیرش این اصل که هر آنچه در کشور ما تحت لوای نام صنعت هتلداری و گردشگری و یا زیر شاخه‌ای از آن فعالیت دارد، باید مصون از تلاطمات سیاسی داخلی و خارجی نباشد، سال گذشته را برای صنعت هتلداری کشورمان باید سالی متفاوت برشمرد؛ سالی که گرچه در سایه دستاورد‌های سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی و توافقات هسته‌ای هرازگاه امید دیده می‌شد، اما این چنین نبود.

در طول سال با افزایش هزینه‌ها، کاهش وضعیت مالی در سفر، کاهش سفر‌های داخلی (بعلت پائین بودن قیمت سفر‌های خارجی و حتی بالا بودن کیفیت خدمات در طول سفر)، روند نابسامانی در سیستم‌های خدماتی و فروش بخصوص رقابت ناسالم توسط بعضی از مالکان و مستاجرانی که بدون در نظر گرفتن کیفیت خدمات با کاهش‌های بسیار زیاد در ایام غیر پیک سال و همچنین افزایش بی رویه درایام پیک سال مواجه بودیم و در این میان پیگیری و درخواست‌های مالی بعضی از ادارات دولتی به بهانه‌های مختلف (دارایی، شهرداری و...) و از طرف دیگر قرار گرفتن مکان‌هایی (هتل‌ها و زائر سرا‌ها) در اختیار ادارات، ارگان‌های دولتی و ارائه خدمت بدون رعایت اصول هتلداری و حتی در بعضی مواقع قیمت‌های عجیب در این نوع زائر سرا‌ها باعث وارد شدن ضربه شدید به هتلداری مشهد شده و منجر به تعطیلی یا ورشکستی زائرسرا‌ها شده است.

فعالان صنعت گردشگری در سال ۱۳۹۶ با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند؟

مشکلات و معضلات صنعت هتلداری کشور را باید از زوایا و ابعاد مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در درجه اول و در شرایط فعلی، هتلداران سراسر کشور با مجموعه‌ای از محدودیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند که حل و فصل آن‌ها از حوزه اختیارات فعالان این صنعت خارج است.

در زمینه سیاسی، محدودیت در برقراری روابط بین‌المللی با سایر کشور‌ها و در زمینه اجتماعی، مواجه با برخی مسایل حاکمیتی و نبود زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری مانند فرودگاه‌های بین‌المللی مناسب و مدرن، مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و ترانسفر گردشگران، نبود کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و... باعث شده است توریست در معنا و مفهوم واقعی خود مطابق با تعاریف جهانی به کشور جذب نشود.

عدم ثبات مدیریتی نیز به‌نوبه خود باعث بروز مشکلات متعددی برای صنعت هتلداری شده است. تغییرات پی‌درپی در رأس سازمان میراث فرهنگی و همچنین معاونت گردشگری این سازمان، علی‌القاعده سایر بخش‌های زیرمجموعه از دولتی تا خصوصی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در پایان نیز باید به عدم توازن میان فعالیت‌های گردشگری بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد. در شرایط فعلی مهمترین تشکیلات گردشگری کشور در حوزه هتل، دولتی است در شرایطی که اکثر آژانس‌های گردشگری متعلق به بخش خصوصی است. سوای این عدم توازنی که ذکر شد، فعالیت بخش خصوصی همواره موفق‌تر از بخش دولتی بوده است، زیرا سرمایه‌گذاری و همچنین بازگشت سرمایه در این بخش، به طور مستقیم و بدون هیچ مشکلی صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی به دلیل بازگشت سرمایه مستقیم، انگیزه و رغبت بیشتری برای فعالیت از خود نشان می‌دهد.

تمامی مواردی که ذکر شد در پایان منجر به شکل‌گیری شرایط فعلی در صنعت هتلداری کشور شده است. شرایطی که در آن «خانه‌مسافرها» به دلیل فضای بازتری که از لحاظ اقتصادی و برخی جنبه‌های اجتماعی دارند و از سوی دیگر به‌دلیل نبود نظارت مناسب درخصوص مواردی مانند کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتل‌ها ربوده‌اند و گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

گردشگری کشورمان در سال گذشته تا چه اندازه‌ای به استاندارد‌های جهانی نزدیک شد؟

متأسفانه با توجه به اینکه برای هر فعالیتی باید میزان و ترازوی کنترلی قرارداد گردشگری کشورمان در سال گذشته با ترازو و معیار سنج کیفیت خدمات و تجهیزات و استاندار‌های جهانی به هیچ وجه مطابقت نداشته است و ندارد و همه آن‌ها را با معیار‌های و ترازو‌های شخصی و روابط اقدام به ساخت، تجهیز و استفاده از نیرو‌های هتلی تعریف می‌کند.متأسفانه استاندار‌ها در خصوص ساختمان و سازه‌ها، تجهیزات، نحوه و شرایط و نیرو انسانی خدماتی به هیچ وجه رعایت نمی‌شود.

چه راهکاری برای رفع مشکلات موجود پیشنهاد می‌کنید؟

استفاده از امکانات، تجهیزات، نیرو انسانی، مشاوران و مدیران متخصص، الزام برای استفاده از مشاوران و کارشناسان مرتبط در ادارات و ارگان‌هایی که با صنعت گردشگری در ارتباط می‌باشند (مانند شهرداری، دارایی، تامین اجتماعی و...)، الزام در جذب نیرو‌های دارای گواهینامه‌های تخصصی برای قسمت‌های مختلف این صنعت و ثبات حداقلی در مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استفاده از اشخاص آشنا و متخصص در این رده‌ها راهکار پیشنهادی من برای رفع مشکلات موجود بر سر راه صنعت گردشگری هستند.

چه چشم‌اندازی برای گردشگری متصور هستید؟

خوشبختانه ایران به خاطر داشتن جاذبه‌های طبیعی، فصلی، زیارتی، تاریخی و مشاهیر و فضا‌های بوم گردی می‌تواند اولین اولویت درآمد حاصل از این بخش را داشته باشد و جایگزین مناسبی برای نفت باشد پس اگر از الان به فکر زیرساخت و بستر‌های باشیم امیدوارم بتوانیم با فعال کردن ظرفیت‌ها خود را از بحران‌ها به وجود آمده، خارج کنیم.

در آخر چه انتظاری از مسئولان دارید؟

انتظار که نمی‌شود از مسئولان داشت، ولی تنها خواهشی که از آن‌ها می‌توان داشت این است که در راستای بالا بردن سطح کیفی خدمات، الزاماتی را برای تربیت و پرورش نیرو‌های متخصص به کار بگیرند. همچنین حمایت و پیگیری برای حل مشکلات اعم از ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی (شهرداری. دارایی. تامین اجتماعی و ...) را با ارایه راهکار‌های مناسب در دستور کارشان قرار بدهند و در خصوص فعالیت‌های غیر مجاز و بدون چارچوب تدابیری داشته باشند و برای حذف این گونه فعالیت‌های غیر حرفه‌ای اقدام کنند.

 

انتهای پیام/

  • هادی عربی گل

لغو روادید دو طرفه ایران و روسیه چه تأثیری بر صنعت گردشگری کشورمان خواهد گذاشت؟

یک کارشناس گردشگری به بررسی تاثیر لغو روادید دو طرفه ایران و روسیه با توجه به تجارب گذشته کشورمان در اجرای چنین طرح‌هایی پرداخت.

 

هادی عربی گل مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری، در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تجارب گذشته کشورمان در لغو روادید دو طرفه با چین و عمان، درباره تأثیر لغو روادید دو طرفه با روسیه اظهار کرد: لغو روادید دو طرفه ایران و روسیه، طرحی است که در سال ۱۳۹۵ توسط روسیه مطرح شد و باید زودتر از این انجام می‌شد. البته مدیران عالی‌رتبه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از این چنین طرحی را درباره کشور‌های چین و عمان اجرا کرده‌اند و نتایج آن را مثبت می‌دانند، اما باید دید که آیا اجرای طرح لغو روادید دوطرفه ایران و سایر کشور‌ها توانسته به حرکت چرخه اقتصادی صنعت گردشگری کشورمان کمک کند یا نه؟

او افزود: ما بر اساس گفته مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سالیانه ۲ میلیون گردشگر روس داریم و سفر آن‌ها به کشورمان می‌تواند تأثیر خوبی روی صنعت گردشگری ما بگذارد، اما اگر مسافران با تهیه برنامه‌های سفر منظم و با رعایت قوانین تأئید شده در وزارت بهداشت و ارائه آن به کشور مبدأ، در سطح کشورمان به صورت منظم توزیع نشوند، هیچ کمکی به گردش چرخه اقتصادی بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری نمی‌شود؛ زیرا بیش از نیمی از هتل‌های ما در دست بخش دولتی و نیمه‌دولتی است.

این کارشناس گردشگری تأکید کرد: توزیع منظم و درست مسافران در سطح کشور می‌تواند در شرایط فعلی صنعت گردشگری ما را از بحران ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا خارج کند. در این میان جان هموطنانمان برای فعالان صنعت گردشگری بسیار مهم است، اما وقتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعتراف می‎‌کند که نمی‌توان حتی سفر‌های داخلی را هم کنترل کرد، باید با برنامه‌ریزی و ایجاد تور‌های امن فعالیت صنعت گردشگری را ادامه داد و با بازاریابی و بازارشناسی خوب در سطح کشور‌های هدف، مسافران خارجی را هم جذب کرد.

عربی‌گل به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونانش پیشنهاد کرد حتما ساز و کاری امن را برای هدایت درآمد حاصل از جذب گردشگر تدوین و اجرایی کنند تا بخش خصوصی نیز نفعی از اجرای طرح‌هایی، چون لغو روادید دو طرفه ایران و روسیه ببرد.

او بیان کرد: من از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌خواهم که در کنار کارهایش از نظر خبرگان صنعت گردشگری بهره ببرد و از کارشناسان مشاوره بگیرد. البته این امر تا به امروز به هیچ وجه محقق نشده است.

گفتنی است علی اصغر مونسان اخیرا در هشتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری بخش خصوصی گردشگری از لغو روادید دو طرفه ایران و روسیه تا پایان ماه جاری خبر داده است.

انتهای پیام/

  • هادی عربی گل

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برپایی کارگاه‌های صنایع دستی چقدر در رونق گردشگری تاثیرگذار است؟

هادی عربی گل گفت: حضور کارگاه‌های صنایع دستی در مراکز گردشگری می‌تواند بازار فروش محصولات دستی را ازحالت روکود دربیاورد.

 

هادی عربی گل یکی از فعالان گردشگری کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: به‌طور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خرید‌ها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی می‌شود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.

وی درباره تاثیر افتتاح کارگاه‌ها صنایع دستی در هتل‌ها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنر‌های سنتی شهر‌ها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیت‌های ارزشمند، با افتتاح کارگاه‌های صنایع دستی در واحد‌های اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق می‌شود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد می‌شود.

این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتل‌هایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری می‌پرداختند.

وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکان‌ها علاقه زیادی نشان می‌دادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار می‌دادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.

عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاه‌های صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتل‌ها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمی‌گرفتند و این مسئله دردسر‌های زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد می‌کرد.

وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث می‌شد افتتاح کارگاه در هتل‌ها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.

این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاه‌ها یشان در هتل‌ها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینه‌های سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند این‌ها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.

این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتل‌های پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه می‌شود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمی‌گیرند.

وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتل‌ها از فروشگاه‌های صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را می‌توان با ایجاد فروشگاه‌ها صنایع دستی وصرافی‌ها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی می‌شود.

عربی گل افزود: ساخت مجتمع‌های توریستی و بوم گردی در شهرستان‌ها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر می‌شود همچنین ساخت دهکده‌های ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری می‌شود.

این فعال گردشگری افزود: سازمان‌ها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروش‌ترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاه‌های کوچک می‌توانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.

وی افزود: تبلیغات و معرفی داشته‌ها و جاذبه‌ها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگان‌های مربوطه با حمایت‌های مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینه‌های تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.

عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاه‌های کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.

وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتل‌ها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتل‌ها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی می‌تواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.

این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک می‌گیرند. با تبیین بروشور‌های برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهر‌ها و اینکه در کجا عرضه می‌شوند، می‌توان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.

عربی گل ادامه داد: نمایشگاه‌ها و جشنوار‌های صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد می‌شوند، اما با توجه به هزینه‌های بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت روکود چاره ساز نیستند.

وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های صنایع دستی در محل‌های پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمی‌شوند. نمایشگاه‌ها باید در موزه‌ها و مکان‌های تاریخی و در هتل‌ها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.

وی افزود: جشنواره‌های فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصل‌های خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد می‌شود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.

عربی گل از فعالان گردشگری کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: به‌طور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خرید‌ها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی می‌شود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.

وی درباره تاثیر افتتاح کارگاه‌ها صنایع دستی در هتل‌ها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنر‌های سنتی شهر‌ها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیت‌های ارزشمند، با افتتاح کارگاه‌های صنایع دستی در واحد‌های اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق می‌شود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد می‌شود.

این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتل‌هایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری می‌پرداختند.

وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکان‌ها علاقه زیادی نشان می‌دادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار می‌دادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.

عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاه‌های صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتل‌ها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمی‌گرفتند و این مسئله دردسر‌های زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد می‌کرد.

وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث می‌شد افتتاح کارگاه در هتل‌ها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.

این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاه‌ها یشان در هتل‌ها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینه‌های سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند این‌ها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.

این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتل‌های پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه می‌شود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمی‌گیرند.

وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتل‌ها از فروشگاه‌های صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را می‌توان با ایجاد فروشگاه‌ها صنایع دستی وصرافی‌ها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی می‌شود.

عربی گل افزود: ساخت مجتمع‌های توریستی و بوم گردی در شهرستان‌ها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر می‌شود همچنین ساخت دهکده‌های ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری می‌شود.

این فعال گردشگری افزود: سازمان‌ها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروش‌ترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاه‌های کوچک می‌توانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.

وی افزود: تبلیغات و معرفی داشته‌ها و جاذبه‌ها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگان‌های مربوطه با حمایت‌های مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینه‌های تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.

عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاه‌های کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.

وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتل‌ها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتل‌ها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی می‌تواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.

این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک می‌گیرند. با تبیین بروشور‌های برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهر‌ها و اینکه در کجا عرضه می‌شوند، می‌توان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.

عربی گل ادامه داد: نمایشگاه‌ها و جشنوار‌های صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد می‌شوند، اما با توجه به هزینه‌های بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت رکود چاره ساز نیستند

وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های صنایع دستی در محل‌های پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمی‌شوند. نمایشگاه‌ها باید در موزه‌ها و مکان‌های تاریخی و در هتل‌ها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.

عربی گل افزود: جشنواره‌های فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصل‌های خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد می‌شود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.

  • هادی عربی گل

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چگونه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم؟/ وجود زیرساخت‌های گردشگری لازمه رسیدن به متوسط جهانی است

یک کارشناس گردشگری گفت:اگر زیرساخت‌های گردشگری اعم ماشین آلات، رفتار سازمانی وکیفیت آموزش نیرو‌ها ومسائل دیگر را بهبود نبخشیم به متوسط جهانی نخواهیم رسید.

چگونه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم؟/ وجود زیرساخت‌های گردشگری لازمه رسیدن به متوسط جهانی استهادی عربی گل کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث وگردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چگونگی رشد گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور ورسیدن به متو سط جهانی، گفت: این هدف تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه ما زیر ساخت‌های گردشگری مان ر ا به حد نرمال جهانی برسانیم به بیان دیگر پذیرایی، نحوه خدمات رسانی را در حوزه گردشگری و واحد‌های اقامتی همچنین حوزه‌های مرتبط، حتی حمل ونقل گردشگری را توسعه وبه روز رسانی کنیم.

کارشناس گردشگری کشورمان ادامه داد: اکنون استاندارد هتل‌های کشور با استاندارد‌های جهانی قابل قیاس نیست وبه حد استاندارد جهانی نرسیده است، کشور‌های همسایه مانند افغانستان در حوزه کیفیت خدمات دهی نیرو‌های گردشگری به شدت در حال پیشرفت هستند وبه شدت کار می‌کنند.

او افزود: سال‌ها پیش زمانی که به نقطه‌ی گردشگری کشور افغانستان برای گردش سفر کردام، بین دو نفر از مردم آن کشور نزاعی رخ داده بود و آن دو فرد افغانی زمانی که من را که به عنوان توریست و یک گردشگر و غریبه مشاهده کردند سریع دعوا خود را تمام و خیر مقدم گفتند و تا لحظه آخر هیچ عکس العملی نشان ندادند تا ما آن جا را ترک کردیم.

عربی گل بیان کرد: اگر زیرساخت‌های اولیه گردشگری را درست نکنیم اعم از ابنیه، تجهیزات، ماشین آلات وهمچنین خود رفتار سازمانی در فتار‌های آموزشی برای نیرو‌ها تحقق پیدا نکند کشورمان در زمینه صنعت گردشگری رشد نمی‌یابد.

او گفت: اگر مسئولان دربوق وکرنا کنند که صنعت گردشگری را رونق خواهیم داد، اما هیچ اقدم اساسی و اجرایی برندارند، البته خوشبختانه قدمی در موسسات و مراکز آموزشی در حوزه هتلداری فعالیت‌های انجام شده است که این خبر خیلی خوبی است که این اقدام باید در زمان‌های قبل انجام می‌شده است.

مدرس فعال در حوزه گردشگری گفت: در کنار نیروی انسانی که آموزش می‌دهیم باید تجهیزات، ابنیه و استاندارد‌های جهانی برای کلیه خدمات گردشگری کشور را رعایت کنیم اگر کیفیت خدمات رسانی پایین باشد که متاسفانه می‌بینیم که برخی از افراد با رابطه و رانت استاندارد هتل پنج ستاره را می‌گیرند و با رابطه یک آژانس بزرگ ایجاد می‌کنند.

او ادامه داد: خب این خوب نیست باید استاندارد‌ها وکیفیت خدمات رسانی رعایت شوند تا صحبت‌هایی که در زمینه رشد وتوسعه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشو، اجرا شود واین اقدامات انجام گرفته شده در بهبود صنعت گردشگری نباید مسکنی عمل شود به عبارت دیگر نباید این اقدامات برای یک بازه زمانی خاص باشد.

هادی عربی گل افزود: کشورمان اگر می‌خواهد درصنعت گردشگری توسعه یابد و ماندگار شود باید فعالیت‌ها و اقدامات بیشتری را در این حوزه برای بهبود اوضاع انجام دهد و زیر ساخت‌های گردشگری را قوی تر و بهتر کند.

کارشناس گردشگر‌ی کشور مطرح کرد: خوشبختانه با وزارت خانه شدن ارتباط بین نهاد‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با وزارت خانه بیشتر خواهد شد و به راحتی می‌تواند اقدامات موثر انجام داد، به شرطی که از مشاوران خوب برای بهبود اوضاع گردشگری استفاده و از این پتانسیل‌های گر دشگری در این ارتباطات بیشتری بهره برده شود.

او ادامه داد: به عبارتی دیگر سازمان شهرداری اگر می‌خواهد مجوزی دهد با هماهنگی مستقیم میراث باشد همچنین آموزش و پرورش اگر قصد دارد که آموزشی برای ارتقا کیفیت نیرو‌های گردشگری آموزشی دهد باهماهنگی وزارت میراث فرهنگی باشد، اگر توسعه در صنعت خودرو‌های گردشگری ایجاد شودبا هماهنگی میراث باشد این مسائل همگی مرتبط هستند که با وزارت شدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این موضوع کمک خواهد شد.

انتهای پیام/

 

  • هادی عربی گل

یک کارشناس گردشگری مطرح کرد

طرح‌های حمایتی دولت از هتلداران، برای هتل‌های بخش خصوصی محقق نشده است!

یک کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه طرح‌های حمایتی دولت از هتلداران برای هتل‌های بخش خصوصی محقق نشده است از عدم حمایت مسئولان از طرح تشویقی واکسیناسیون جمعی خبر داد.

هادی عربی‌گل کارشناس گردشگری در گفت‌‌وگو با خبرنگار سایت خبری دیباچه وضعیت فعلی هتل‌های کشور را چنین تشریح کرد:من در 2حوزه هتل‌های دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنم.طرح‌های حمایتی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برای هتل‌های دولتی محقق شده‌اند اما این وزارتخانه نه تنها کمکی به بخش خصوصی فعال در صنعت هتلداری نکرده است بلکه درسر راه آنها سنگ نیز گذاشته است.

طرح‌های حمایتی دولت از هتلداران، برای هتل‌های بخش خصوصی محقق نشده است!

او افزود:هم‌اکنون اگرچه واکسیناسیون شروع شده و بخشی از جامعه واکسینه شده‌اند هنوز سفرها آنچنان که باید و شاید انجام نمی‌شوند.براساس این موضوع40تا50درصد هتل‌های مشهد که شهری مسافرپذیر است هنوز تعطیل هستند .هتلهای فعال نیز مسافران زیادی ندارند.من هم قبل از همه‌گیری ویروس کرونا 24کارمند داشتم که هم‌اکنون آنها را به 12نفر کاهش داده‌ام.

این کارشناس گردشگری بیان کرد:امیدوارم با تداوم طرح واکسیناسیون سراسری جامعه، تعداد سفرها افزایش پیدا کند.حتی ما به بنیاد برکت پیشنهاد دادیم که طرح تشویقی برای کسانی که واکسن زده‌اند اجرا کنیم.ما در قالب این طرح تصمیم داریم بسته‌های حمایتی رایگان را برای افرادی که واکسینه شده‌اند داشته باشیم اما حمایتی از این طرح نشد.

عربی‌گل گفت:متأسفانه این روزها شاهد ضعف کارشناسی در صنعت هتلداری و کاهش کیفیت ارائه خدمات در هتل‌ها هستیم.گاهی مواقع دیده می‌شود که سطح خدمات ارائه شده در یک هتل 4ستاره با انتظار مخاطب تطابق ندارد.وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند و سطح هتل‌ها را با توجه به کیفیت ارائه خدماتشان کاهش یا افزایش دهند .امروز برخی از هتل‌های3یا4ستاره ما خدماتی در سطح یک مهمانپذیر را ارائه می‌دهند.

او در پایان به هتل‌هایی اشاره کرد که در سال‌های اخیر و پس از شیوع ابتلا به ویروس کرونا تغییر کاربری داده‌اند و تبدیل به واحدهای تجاری شده‌اند.برخی از هتل‌ها نیز به شرکت‌های کوچک اجاره داده شده‌اند و به نوعی تبدیل به واحدهای اداری شده‌اند.این در صورتی است که پتانسیل شهری مثل مشهد برای پذیرش مسافر  با توجه به ظرفیت هتل‌هایش مشخص و سنجیده می‌شود و با کاهش هتل‌های این شهر گویا ما آمار نادرستی از میزان مسافرپذیری آن به مردم ارائه می‌دهیم.

بازدید از صفحه اول

ارسال به دوستان

 

  • هادی عربی گل

 

 

مشاوره مدیریت هتلداری و گردشگری چیست؟ 

رشد و پیشرفت کسب‌وکارها و ایجاد هتل ها و مجموعه های بزرگ گردشگری در دنیا، باعث شد تا در کنار آنها به مرور خدمات مشاوره مدیریت نیز شکل بگیرد تا با ارائه مشاوره‌های تخصصی به پیشرفت بیشتر آنها کمک کنند. شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت با در اختیار داشتن مشاوران ، کارشناسان خبره محلی یکی از برترین شرکت‌های مشاوره کشور محسوب می‌شود که از مشاوران و کارشناسانی استفاده مینماید که قریب به 30 سال  سابقه دارند.

در حال حاضر شرکت‌ها و موسسات زیادی مشغول فعالیت هستند. 

اما در جواب سوال «مشاوره مدیریت هتلداری و گردشگری چیست؟» باید گفت که خدمات مشاوره مدیریت (management consultant) مجموعه اقداماتی است که براساس آن پیشنهادهای کاربردی و عملیاتی جهت بالا بردن بهره‌وری کسب‌وکار در زمینه‌های مختلف ارائه و در بسیاری از مواقع اجرا می‌شود.

این خدمات در نهایت منجر به افزایش سودآوری سازمان، کاهش هزینه‌ها، بهبود فرآیندها یا مجموعی از این اهداف می‌شود. مشاوران مدیریت معمولا با نظر مدیران ارشد کسب‌وکار ورود پیدا می‌کنند و معمولا دارای اختیارات بالا هستند.

مشاوران در حکم پزشک کسب‌وکار هستند. بنابراین بعد از بررسی و معاینه بخش‌های مختلف، نسخه‌های دارویی ( راه کارهای اجرایی )  یا جراحی ( حذف یا تبدیل یک خدمت )  خود را برای کسب‌وکار اعمال می‌کنند. در بسیاری از مواقع یک مشاور مدیریت علاوه بر ارائه پیشنهادات کاربردی، خود اقدام به انجام آن پیشنهادات می‌کند.

این اقدام معمولا به صورت تیمی اجرا شده و از جانب یک شرکت خدمات مشاوره مدیریت صورت می‌گیرد که هر کدام از اعضای تیم وظیفه خاصی را بر عهده می‌گیرند. 

 

 

دانش و مهارت مورد نیاز برای شغل مشاوره مدیریت هتلداری و گردشگری

مهارت های تحلیلی

به منظور توان لازم برای تحلیل وقایع و شرایط شرکت یا سازمان کارفرما و ارائه بهترین راه حل برای رفع مشکلات، توسعه محصولات و ….

مهارت های ارتباطی

به منظور ایجاد ارتباط مناسب و تاثیرگذار با مشتریان و توان انتقال مفاهیم پیچیده علمی و تخصصی به مخاطبان خود که معمولا از بین مدیران رده های مختلف سازمانی در بخش دولتی یا خصوصی می باشند

مهارت های حل مساله 

زیرا کار اصلی مشاور حل و فصل چالش ها و مسایل عمده شرکت ها و سازمان ها و ارائه بهترین راهکار برای پیشبرد امور به مدیران لایه های مختلف سازمانی می باشد. برای این منظور مشاور باید مهارت کافی در حل مسئله داشته باشد به طوری که بتواند مشاوره مناسبی به مدیران برای اتخاذ بهترین تصمیم را بدهد.

اعتماد به نفس

با توجه به اینکه مشاور مدیریت معمولا به مدیر ارشد مشاوره می دهد و از سوی دیگر مدیر ارشد دارای جایگاهی است که هر تصمیم او می تواند تأثیرات بسیار زیادی و در سطح گسترده بر کسب و کار سازمانش داشته باشد لذا یک مشاور با تجربه سعی می کند تحقیق و بررسی های لازم را در خصوص شناخت مسئله و ارائه راهکار انجام دهد و پس از رسیدن به نتیجه قطعی، نظر خود را با اعتماد به نفس کامل و بدون شک و شبهه به مدیریت عرضه نماید و در جلسات مختلف از آن دفاع کند.
توان مدیریت زمان این مهارت از ویژگی های مورد نیاز برای هر فرد و مخصوصا مدیر است و قاعدتا کسانی که با سطوح بالای کسب و کار ارتباط دارند باید از این مهارت برخوردار باشند وگرنه مشتریان آنها اعتماد خود را از آنان سلب می نمایند.

مشاور مدیریت باید در طول زمان کسب تجربه نماید

تنها مهارتی که فقط در طول زمان کسب می شود ، تجربه است.

تجربه بیشتر می تواند یک مشاور را به اسلحه ای قوی تر در مقابل مشکلات و موقعیتهای ناشناخته پیش روی مجهز نماید. با تجربه بالا ، عکس العملها و تصمیمات هوشمندانه تر شده و مشاور در برخورد با شرایط پیچیده تر و فوری ، راحت تر برخورد خواهد نمود. یک مشاور حرفه ای در طی صحبت های خود به تعداد زیادی موارد مشابه از کسب و کارهای متفاوت ناشی از تجربیات خود اشاره خواهد نمود. مشاور مدیریت باید درک درستی از شرایط کسب و کار داشته باشد.

خلاقیت

خلاقیت ابزاری قدرتمند برای هر حوزه کسب و کار زمینه و حرفه ای است. مشاوره هم استثنا نیست راه حل های خلاقانه و پیشرفت ها تاثیر قابل توجهی در بهره وری شغلی و بهره وری شما دارد.

مهارت های سخت

مهارت های ذکر شده در بالا به مهارت های نرم مربوط می شود. اما اگر می خواهید در زمینه مشاوره کسب و کار موفق شوید، قطعا به مجموعه خوبی از مهارت های سخت نیز نیاز دارید.مهارت های سخت آن مهارت هایی هستند که قابل اندازه گیری آسان هستند. آنها را می توان در مدرسه و دانشگاه فرا گرفت. برخی از بهترین نمونه های مهارت های سخت یک مدرک یا گواهینامه دانش زبان خارجی، ریاضیات و غیره است.مهارتهای مشاوره سخت خاص به رشته ای که در آن کار می کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک مشاور مالی حرفه ای هستید، داشتن مدارک تحصیلی در امور

مهارت های حل مسئله

به عنوان یک مشاور ، وظایف و اهداف شما ارائه راه حل برای مشکلات خاص است. بنابراین، توانایی حل مسئله مهارت کاملا مهم مشاوره ای است. در حرفه شما، مشکلاتی که با آنها روبرو هستید می تواند ساده یا پیچیده و آسان با مشکل باشد. بخش اساسی نقش و مسئولیت مشاور ، تعیین راهکارهای حل آنها است. فرایند حل مسئله شامل تعریف مسئله ایجاد گزینه های جایگزین ارزیابی و انتخاب راه حل ها و اجرای راه حل ها است.

مهارت تصمیم گیری

مهارت های تصمیم گیری با توانایی های حل مسئله ارتباط زیادی دارند اما از مهارتهای تصمیم گیری برای حل مشکلات با انتخاب یکی از چندین گزینه ممکن استفاده می کنیم.

مدیران با مشتریان شما انتظار دارند که برای یک مشکل خاص راه حل ها و توصیه های احتمالی را ارائه دهید. این چیزی است که کار یک مشاور کسب و کار می باشد. این طور نیست؟

. خلاقیت
خلاقیت ابزاری قدرتمند برای هر حوزه کسب و کار ، زمینه و حرفه ای است. مشاوره هم استثنا نیست راه حل های خلاقانه و پیشرفت ها تاثیر قابل توجهی در بهره وری شغلی و بهره وری شما دارد.

شخصیت شناسی شغل مشاور مدیریت بر اساس تست MBTI

ENFJ : این تیپ شخصیتی استقلال کاری و داشتن ارتباط با دیگران را دوست دارند. آنها می خواهند با استفاده از خلاقیت خود به دیگران کمک کنند تا اثربخشی خود را افزایش دهند.
ENFP :
این تیپ شخصیتی از کار مشاوره لذت می برند و دوست دارند به رفع اختلافات و افزایش اثربخشی در سازمان ها کمک کنند. در عین حال می خواهند در کار خود استقلال و انعطاف لازم را داشته باشند.
ENTJ :
این تیپ شخصیتی از استقلال و تنوع این شغل لذت برده و دوست دارد با انواع مردم در مشاغل مختلف سروکار داشته باشد. او معمولا محیطی چالشی با طرح های خلاق و جلسات پویا بوجود می آورد و علاقه مند به پروژه های جدید است. این تیپ شخصیتی در مشاوره مدیریت خوب و حتی عالی ظاهر می شود.
INTJ :
این تیپ شخصیتی از توانایی تحلیل سطح بالایی برخوردار است که از لازمه های این شغل است. او با کمک شم خود می تواند کلیه امکانات و احتمالات را دیده و برنامه ریزی های بلند مدت انجام دهد.
ENTP :
این تیپ شخصیتی می تواند به عنوان یک مشاور مدیریت خوب محیطی جدید، منعطف و متحول ایجاد کند. او با کمک خلاقیت فراوان خود مفاهیم، روش ها و سیستم های جدیدی بوجود می آورد.
INTP :
این تیپ شخصیتی در تحلیل مسائل و ارائه راه حل های مبتکرانه (که از لازمه های این شغل است) تبحر زیادی دارد. او از کار در زمینه های فنی و حل مسائل پیچیده لذت می برد.
ESFJ :
این تیپ شخصیتی از سرعت کار و تحول در آن لذت می برد و دوست دارد با مشتریان و مراجعان مختلف در ارتباط باشد.
ESTP :
این تیپ شخصیتی از اطلاعات فنی و تخصصی خوبی برخوردار است. او عاشق هیجان بوده و دوست دارد با دیگران در ارتباط باشد.

مسئولیت ها و نمونه وظایف 

وظایف یک مشاور مدیریت خوب در حوزه های تخصصی مختلف و یا شرکت ها یا سازمان های گوناگون متفاوت است و به صورت مشخص بسته به نوع تخصص و حوزه ای دارد که مشاور در آن فعالیت می نماید. برخی از مشاوران در حوزه مدیریت مالی، برخی در حوزه کیفیت و گروهی دیگر در بخش رویکردهای استراتژیک سازمان به مشتریان خود مشاوره می دهند. در زیر نمونه از وظایف یک مشاور در بخش های مختلف اشاره شده است.
جمع آوری و سازماندهی اطلاعات لازم برای حل مشکلات مطرح شده از سوی کارفرمایان به منظور امکان یافتن راهکار مناسب برای حل آن ها
انجام مصاحبه های فردی با کارکنان و مدیران رده های مختلف سازمانی و بازدید از بخش های مختلف سازمان برای تعیین روشها، ملزومات و یافتن راهکار مناسب و پیشنهاد به مدیران ارشد سازمان
تحلیل اطلاعات مالی و غیره شامل درآمدها، هزینه ها، میزان دارایی ها و بدهی ها به منظور کسب شناخت دقیق از وضعیت مالی شرکت مورد مشاوره و یافتن بهترین راهکار برای مسائل مطرح شده از سوی مدیران مربوطه
ارائه راه حل ها و شیوه های جایگزین به مدیران و کارفرمایان بر اساس نیازی که آنها اعلام می کنند

پیشنهاد سیستم ها، رویه ها و تغییرات سازمانی جدید (در صورت نیاز)

در بسیاری از موارد مشاور مدیریت خوب و با تجربه و عالم می تواند اشکالات و نقاط ضعف و قوت سازمان را بهتر از مدیران شرکت ببیند و برای رفع آنها راهکار مناسب ارائه دهد. زیرا مدیران خود شرکت یا سازمان از داخل سازمان به سازمان خود نگاه می کنند ولی مشاور از بیرون به آن نظر دارد لذا بهتر می تواند در خصوص آن ارزیابی و قضاوت داشته باشد
ارائه توصیه ها و پیشنهادات به مدیریت از طریق ارائه حضوری یا گزارشات مکتوب در سازمان های دولتی مشاوران عموما به صورت مکتوب نظرها و مشورت های خود را اعلام می کنند ولی در شرکت های خصوصی فرهنگ ارتباطی مشاور با مدیر عموما به صورت شفاهی و از طریق جلسات مذاکره می باشد

مشورت با مدیریت در خصوص روند انجام تغییرات

پس از تصمیم گیری برای انجام یک تغییر در سطح سازمان، معمولا مشاور در کنار مدیریت سازمان (شرکت) فرایند تغییر را پیگیری و رصد می نماید تا اشکالات پروژه تغییر به خوبی مشخص و رفع شود.

 

هادی عربی گل

مشاور و کارشناس خبره هتلداری و گردشگری کد 868

مدیر عامل شرکت هتلداری و گردشگری هشتمین گل بهشت

 

  • هادی عربی گل